Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:49
Ik heb tot nu toe nooit mijn financiën bijgehouden, maar ik wil nu wel beginnen om fatsoenlijk bij te houden hoe veel ik uitgeef aan huur/maandelijkse lasten/boodschappen/hoe veel er naar de spaarrekening gaat/hoe veel er overblijft.

Ik denk dat dat wel moet kunnen met excell, maar ik ben niet zo'n ster met excell, en het lijkt mij dat er genoeg mensen zijn die al iets hebben wat lijkt op wat ik wil.

Mij lijkt het mooi om 6 categoriën te hebben:
  • Loon
  • Huur
  • Vaste lasten
  • Boodschappen
  • Huishoudelijke dingen
  • Overig
Van de vaste lasten zou het dan misschien nog leuk zijn om de individuele lasten te zien.

Ik heb een overzicht gedownload van alle kosten die ik heb gemaakt de afgelopen maanden, en het lijkt mij dat het best goed mogelijk moet zijn om het één en ander automatisch te detecteren, maar andere dingen zou ik er handmatig bij kunnen zetten in welke categorie het hoort.

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft gemaakt in excell, of zijn er misschien veelgebruikte 3rd party tools hiervoor?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13
Waarom zou je niet beginnen met enkel bijhouden wat je elke week/maand aan geld hebt? Dan kan je al zien of je rijker of armer wordt, zonder dat je direct de diepte in hoeft en tig zaken bij hoeft te houden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:40
Meestal heeft jouw bank wel een functie of een app waarmee jij jouw inkomsten en uitgavens kan bijhouden. ABN AMRO heeft bijvoorbeeld de Gripp App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:49
Hahn schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 01:38:
Waarom zou je niet beginnen met enkel bijhouden wat je elke week/maand aan geld hebt? Dan kan je al zien of je rijker of armer wordt, zonder dat je direct de diepte in hoeft en tig zaken bij hoeft te houden.
Dat ik geld overhoud weet ik al, in het verleden heb ik al eens een x bedrag op mijn spaarrekening gezet. Ik heb vandaag ingesteld dat er vanaf nu gewoon een specifiek bedrag elke maand naar mijn spaarrekening gaat. Ik ben van plan om het restbedrag nu gewoon te gebruiken voor whatever ik wil, niet meer dan dat en ook niet minder dan dat.

De grootste reden dat ik wat meer inzicht wil hebben is omdat ik gewoon leuk vind om te zien. Het is verder natuurlijk ook gewoon handig om in te kunnen zien waar je eventueel iets zou kunnen besparen.
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 01:48:
Meestal heeft jouw bank wel een functie of een app waarmee jij jouw inkomsten en uitgavens kan bijhouden. ABN AMRO heeft bijvoorbeeld de Gripp App.
Ik zit bij de Rabobank, en die hebben wel "extra inzicht" via hun website, maar dat vind ik niet gedetailleerd genoeg... Ook wordt dat niet voor altijd bewaard, ik zou het graag lokaal opslaan.

[ Voor 20% gewijzigd door pythagorasABC op 15-04-2017 01:54 ]

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

pythagorasABC schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 01:53:
[...]
Het is verder natuurlijk ook gewoon handig om in te kunnen zien waar je eventueel iets zou kunnen besparen.
Hier heb je toch geen overzicht voor nodig?
Sterker nog, een overzicht gaat hier überhaupt niets aan toevoegen. Als uit dit overzicht naar voren komt dat je 1000 euro p.m. aan verzekeringen besteed weet je alsnog niet of je hierop kunt besparen.

Als je wilt besparen pak je je huidige vaste lasten en zoek je naar goedkopere alternatieven.
Ik zit bij de Rabobank, en die hebben wel "extra inzicht" via hun website, maar dat vind ik niet gedetailleerd genoeg...
Welke details ontbreken er dan volgens jou?
Zolang je Rabobank als source gebruikt ga je ook in excel geen nadere details krijgen. Een transactie a 50e bij Albert Heijn zal ook in excel vallen onder boodschappen a 50e. Als je wilt besparen is het imho interessanter om te weten of die 50e is besteed aan bier en chips of aan rijst en aardappelen uit de aanbieding.
Ook wordt dat niet voor altijd bewaard, ik zou het graag lokaal opslaan.
Je kunt de data sowieso al exporteren. Waarom zou je over 9 jaar nog kunnen zien hoeveel je gister bij de lokale bakker hebt uitgegeven?

Je geeft aan te willen besparen dus ga je logischerwijs aanpassingen doen in je huidige bestedingspatroon. Overzichten van nu zullen dan per definitie volgende maand al niet meer representatief zijn. Zou excel juist gebruiken om vooruit te plannen ipv terug te kijken. De aanschaf van dat frikandelbroodje vorige week kun je toch niet meer terugdraaien ;)

Je zou overigens de vraag ook om kunnen draaien, wat imho een gezondere manier van boekhouden is.
Ipv kijken naar wat overblijft na uitgaves, vaststellen wat je over wilt houden en hierna kijken welke uitgaves binnen dit budget passen.

[ Voor 11% gewijzigd door Switchie op 15-04-2017 02:45 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Ik raad je aan te kijken naar https://www.youneedabudget.com/

Dit programma heeft ontzettend veel functionaliteit (inclusief mobiele apps), maar is toch gebruiksvriendelijk.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-09 20:24
Er is op dit forum een draadje met enorm veel informatie:
Programma om geld mee te beheren
Inclusief een door een tweaker ontworpen applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

MS. Excell.
Lokaal, hoog configureerbaar.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 13:28
Ik gebruik sql server integration services om verschillende csv's samen te voegen tot 1 transactiebestand. In Excel geef ik per transactie een omschrijving mee die in een paar woorden duidelijk weergeeft wat de transactie was.
Daarna groepeer ik de transacties nog op 2 niveaus.
Een voorbeeld is: Winkels (lv1) - Supermarkt (lv1) - Boodschapen (Friendly description). Ik heb gemerkt dat 90% van mijn transacties zonder na te denken gelabbeld kan worden, dus nu wil ik in SSIS met fuzzy lookup logica toevoegen om automatisch een groep en standaard omschrijving toe te voegen.

Wanneer ik klaar ben zet ik alles in draaitabbellen.

Ik ben 26 en al sinds m'n 18e probeer ik ''het perfecte kasboekje" te maken.
Ik heb gemerkt dat te gedetailleerd transacties bijhouden (een soort van boekhoudkundige aanpak) te veel tijd en energie kost.
Mijn huidige uitgangspunt is: Het labellen van transacties moet een redelijk duidelijk beeld geven van waar mijn geld heen gaat. Het niveau van duidelijkheid houdt verband met de hoeveelheid tijd en energie ik aan het labellen wil spenderen.

De belangrijkste reden dat ik SSIS gebruik is omdat de exports van de ABN en ING dusdanig verschillen dat ik het mergen van deze files wilde automatiseren, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.

Sorry, een heel verhaal op de vroege morgen.
Als je geïnteresseerd bent in dit hele verhaal, dan wil ik je best uitleggen hoe en wat.

[ Voor 39% gewijzigd door Arbitrator op 15-04-2017 09:00 . Reden: Dit verhaal op mobile was niet handig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Arbitrator schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:50:
Ik gebruik sql server integration services om verschillende csv's samen te voegen tot 1 transactiebestand. In Excel geef ik per transactie een omschrijving mee die in een paar woorden duidelijk weergeeft wat de transactie was.
Daarna groepeer ik de transacties nog op 2 niveaus.
Een voorbeeld is: Winkels (lv1) - Supermarkt (lv1) - Boodschapen (Friendly description). Ik heb gemerkt dat 90% van mijn transacties zonder na te denken gelabbeld kan worden, dus nu wil ik in SSIS met fuzzy lookup logica toevoegen om automatisch een groep en standaard omschrijving toe te voegen.

Wanneer ik klaar ben zet ik alles in draaitabbellen.

Ik ben 26 en al sinds m'n 18e probeer ik ''het perfecte kasboekje" te maken.
Ik heb gemerkt dat te gedetailleerd transacties bijhouden (een soort van boekhoudkundige aanpak) te veel tijd en energie kost.
Mijn huidige uitgangspunt is: Het labellen van transacties moet een redelijk duidelijk beeld geven van waar mijn geld heen gaat. Het niveau van duidelijkheid houdt verband met de hoeveelheid tijd en energie ik aan het labellen wil spenderen.

De belangrijkste reden dat ik SSIS gebruik is omdat de exports van de ABN en ING dusdanig verschillen dat ik het mergen van deze files wilde automatiseren, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.

Sorry, een heel verhaal op de vroege morgen.
Als je geïnteresseerd bent in dit hele verhaal, dan wil ik je best uitleggen hoe en wat.
toon volledige bericht
Jouw methode wijkt niet veel af van de mijne.

Eens in de 1-3 maanden download ik de gegevens van Rabo en ING betaalrekeningen en creditcards. Via een Python script converteer en combineer ik die in een intern formaat (superset). Dezelfde tool categoriseert het merendeel van de transacties via eenvoudige matching op bepaalde velden. De ontbrekende worden interactief gemarkeerd. Heel af en toe moet ik een harde override doen. De hele zooi gaat in excel en is ook beschikbaar als webpagina via hetzelfde python script in daemon mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
"Huur" lijkt me geen categorie waard, ik zou dat vervangen door "wonen" en alle gerelateerde kosten (huur/GWL/water/woonbelastingen/afvalstoffenheffing/waterheffing/gemeentebelasting/verzekeringen) daar in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Zakelijk gebruik ik Eekboek (http://www.eekboek.nl/) in combinatie met wat Python en PowerShell scripts om de dagboek-boekingen (Inkoop, Verkoop, Bank, Spaarrekening) automatisch te genereren. Deze boekingen staan allemaal in één tekstbestand (mutaties.eb) en vervolgens genereer ik de hele boekhouding met rapporten via één commandline opdracht. Alles (excl. documenten zoals facturen) in versiebeheer, altijd lekker als programmeur :).

Momenteel overweeg ik om deze setup ook geschikt te maken voor persoonlijk gebruik, met wat nieuwe scripts en een ander grootboekschema. De huidige Excelletjes geven teveel handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RemcoDelft schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:21:
"Huur" lijkt me geen categorie waard, ik zou dat vervangen door "wonen" en alle gerelateerde kosten (huur/GWL/water/woonbelastingen/afvalstoffenheffing/waterheffing/gemeentebelasting/verzekeringen) daar in stoppen.
Zaken waar je de leverancier zelf kiest, verzekeringen en GWL, zou ik niet onder wonen willen scharen. Onder wonen moeten alleen kosten vallen die verplicht zijn en direct met (de waarde van) de woning samenhangen.

Bij verzekeringen heb je zelf een keuze wat je verzekerd en waar je het verzekerd. Bij GWL heb je ook een keuze waar je het afneemt en hoeveel je afneemt. Goed naar mijn energierekening kijken heeft mij bijvoorbeeld kritisch laten nadenken of de verwarming niet te vaak aanstond. En je moet ook kritisch kijken of je niet teveel verzekerd en of de verzekeraar niet te duur is. Maar dan moet die post niet verstopt zitten in een categorie waar ik nooit kritisch naar kijk omdat het lijkt alsof ik moet verhuizen om er invloed op te hebben.

Als het overzicht niet duidelijk maakt op welke posten je zelf invloed hebt, en waar je kunt sturen, dan heb je er ook niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
RemcoDelft schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:21:
Als je een "grootboekschema" hanteert kan je de subcategoriën onder de categorie Wonen hangen. Je boekt dan de transacties zo specifiek mogelijk maar rapporteert op categorieniveau. Voordeel van de subcategoriën is dat je later alsnog goed kan zien waar de uitzonderingen zaten.

Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat je het toewijzen van transacties zoveel mogelijk automatisch doet... Met een Powershellscript is dat relatief eenvoudig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 103% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:56 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:19
Ik heb vijf maanden lang netjes een overzicht in Excel gemaakt om een beetje inzicht te krijgen in wat ik gemiddeld per maand waaraan spendeer aan de verschillende lasten (vaste lasten, benzine, boodschappen, etc). We spaarden al behoorlijk (40% van netto inkomen) en daar viel niet heel veel meer aan te doen. Het doel van de excel was dan ook bewust zijn van de kosten i.p.v. besparing. Na die maanden heb ik de ABN Amro GRIP app gedownload en daarin kijk ik nu heel af en toe. Wij hebben gewoon op de betaalrekening (ABN) ingesteld dat elke euro boven de € XXXX,- elke maand automatisch naar spaarrekening wordt overgeboekt. Op deze manier is het erg makkelijk om te zien hoeveel er elke maand wordt 'gespaard' en mocht dat ineens (veel) afwijken dan zie ik dat direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
En direct maar even een voorbeeld gemaakt van zo'n Powershell-script. Uiteraard met de standaarddisclaimers. Betreft ING-stijl bankbestand.

PowerShell:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
# Bestand ToewijzenTransacties.ps1
Param(
    [Parameter(Mandatory=$True)][string] $TransactieBestand
    , [string] $ScheidingsTeken = ','
    , [int] $Max = 0
    , [Parameter(Mandatory=$True)][string] $ExportBestand
)

$Transacties = Import-Csv -Delimiter $ScheidingsTeken -Encoding UTF8 -Path $TransactieBestand
If($Max -gt 0) { $Transacties = $Transacties | Select -First $Max }
$TransactiesToegewezen = New-Object -Type 'System.Collections.ArrayList'

$Headers = $Transacties[0].PSObject.Properties | Select -ExpandProperty Name

ForEach($Transactie in $Transacties) {

# Kopieer oorspronkelijke transactie
    $TransactieToegewezen = [ordered]@{}
    ForEach($Header in $Headers) {
        $TransactieToegewezen."$Header" = $Transactie."$Header"
    }

# Voeg eigen kolommen toe
    $Account = $Null
    Switch ($Transactie."Tegenrekening") {
        "NL00INGB0001234567" { $Account = "Giften" }
        "NL00INGB0001234568" { $Account = "Woonverzekering" }
        "NL00INGB0001234569" { $Account = "Gemeentelijke belastingen" }
        "NL00INGB0001234570" { $Account = "Hypotheek" }
        "NL00INGB0001234571" { $Account = "Autoverzekering" }
        "NL00INGB0001234572" { $Account = "Water" }
        "NL00INGB0001234573" { $Account = "Krant" }
        "NL00INGB0001234574" { $Account = "Gas en elektra" }
        "NL00INGB0001234575" { $Account = "Levensverzekering" }
        "NL00INGB0001234576" { $Account = "(Intern)" }
        "NL00INGB0001234577" { $Account = "Zorgverzekering" }
    }

If(-Not($Account)) {
        Switch -Regex ($Transactie."Naam / Omschrijving") {
            "Jumbo Eindhoven EINDHOVEN NLD|\d+ Lidl Eindhoven EINDHOVEN NLD|Albert Heijn \d+ EINDHOVEN NLD" { $Account = "Boodschappen" }
            "Kruidvat \d+ EINDHOVEN NLD" { $Account = "Huishoudelijk" }
            "TINQ .+ EINDHOVEN" { $Account = "Benzinekosten" }
            "(VAN|NAAR) Oranje Spaarrekening W12345678" { $Account = "(Intern:Sparen)" }
            "Netflix International" { $Account = "Netflix" }
            default { $Account = "(Nog toe te wijzen)" }
        }
    }

$TransactieToegewezen."Categorie" = $Account

$TransactiesToegewezen += New-Object PSCustomObject -Property $TransactieToegewezen
}

$TransactiesToegewezen | Export-Csv -NoTypeInformation -Delimiter ";" -Encoding UTF8 -Path $ExportBestand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gebruik er excel voor.

Alle vaste lasten op een rij, bij elkaar optellen, apart veld boodschappen die we vastgesteld hebben als vast bedrag per maand. En onderaan loon wat binnenkomt dus. En zo zie ik een veld of we teveel of te weinig hebben.

Iedere maart gaan we er weer een avondje voor zitten en bekijken we of we nog op schema zitten. Behalve als er alarmbellen rinkelen natuurlijk eerder. Maar meestal niet.

Hou t vooral bij omdat we maximaal willen sparen. Verbouwing komt eraan, ff cash creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55

Yucon

*broem*

Dit soort overzichten werken meestal per maand. Hoe houden jullie inzicht in jaarlijkse of driemaandelijkse kosten? Uitsmeren en reserveringen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:57:
Dit soort overzichten werken meestal per maand. Hoe houden jullie inzicht in jaarlijkse of driemaandelijkse kosten? Uitsmeren en reserveringen ofzo?
Die kosten kan je ook gewoon per maand er in zitten, dat lijkt mij het handigste.

Verder is voor zoiets als dit een simpele excel sheet al voldoende. Zijn genoeg kant en klare voorbeelden online van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Yucon schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:57:
Ik maak een overzicht met het gemiddelde van het voorbije jaar. Bijvoorbeeld; mijn 'trailing average' grafiek voor jan 2017 toont de gemiddelde uitgaven van 1 feb 2016 tot 31 jan 2017. Aangezien het een jaar is, geeft het mij inzicht in mijn jaarlijkse uitgaven. Het is ook handig voor trends ;)

[ Voor 6% gewijzigd door koentje115 op 15-04-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55

Yucon

*broem*

PilatuS schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:01:
[...]

Die kosten kan je ook gewoon per maand er in zitten, dat lijkt mij het handigste.

Verder is voor zoiets als dit een simpele excel sheet al voldoende. Zijn genoeg kant en klare voorbeelden online van te vinden.
Best wel een goed punt. Ik dacht heel sterk vanuit een maandoverzicht dat voor 100% op transacties gebaseerd was, maar je kunt er eigenlijk ook best een extra laag tussen zetten. Dan maak je op basis van transacties het ruwe maandoverzicht en in een extra sheet voeg je de maanden samen met de jaaruitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:04:
[...]

Best wel een goed punt. Ik dacht heel sterk vanuit een maandoverzicht dat voor 100% op transacties gebaseerd was, maar je kunt er eigenlijk ook best een extra laag tussen zetten. Dan maak je op basis van transacties het ruwe maandoverzicht en in een extra sheet voeg je de maanden samen met de jaaruitgaven.
Het moet eigenlijk wel op die manier. Als je inkomsten per maand gaan zal je ook alle uitgaven per maand er in moeten zetten. Bijvoorbeeld verzekeringen die per kwartaal betaald worden er per maand inzetten. Alleen zo krijg je een goed overzicht van wat er per maand inkomt en uitgaat. Als je dingen die niet per maand gaan er niet inzet heeft het weinig nut. Dan hou je de ene maand 200 euro over en de andere maand kom je 100 euro te kort.

Van de meeste dingen die per kwartaal of per jaar gaan weet je het bedrag per maand en anders maak je een hoge schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-09 13:03
Ben groot fan van www.penningmeester.net
Ideaal voor privé overzichten. Veel mogelijkheden voor rapportages op maat en actieve ondersteuning.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik houd mijn inkomsten en uitgaven bij met grip van abn-amro. Simpel maar voor mij toch uitgebreid genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:39
WIj hadden destijds meerdere rekeningen bij meerder banken. Om toen een overzicht te krijgen van alle posten heb ik toen gebruik gemaakt van WinBank (boekhoudprogramma). Is niet heel erg gebruiksvriendelijk, maar ik vermoed dat geen enkel boekhoudprogramma dat echt zal zijn.

De kosten worden per maand gesommeerd. Alle maanden kan je op een dashbord weergeven. Op basis van de data van het voorgaande jaar toen posten gemaakt en op basis daarvan reserveringen gaan zetten.

Voordeel van een dergelijk programma vond ik het directe inlezen van diverse banken alsmede het automatisch mappen naar categorieën. Zoals hierboven ook al aangegeven zijn er vele programma's die hetzelfde kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:16
De kernvraag is: welk besluit wil je met die info nemen? In het begin wil je inzicht ontwikkelen en kunnen vergelijken. Maar als je dat inzicht eenmaal hebt, wat ga je dan doen?
Ik heb een rekening voor vaste lasten (alles met een contract en inkomsten), een huishoudrekening (met pasje, voor dagelijkse uitgaven en mag aan eind vd maand op) en een spaarrekening (waar alles wat overblijft naar toe gaat).
Nadat ik dit systeem goed had ingeregeld, hoefde ik nog maar een keer per jaar te begroten. En nu hou ik geen boekhoudprogramma meer bij maar slechts een keer per jaar een excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:19
Highland schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:29:
Ik heb een rekening voor vaste lasten (alles met een contract en inkomsten), een huishoudrekening (met pasje, voor dagelijkse uitgaven en mag aan eind vd maand op) en een spaarrekening (waar alles wat overblijft naar toe gaat).
Dat lijkt mij een prettig systeem, maar hoe zit het precies met de kosten van zo'n oplossing? Je hoeft geen 'kasboeksoftware' meer te gebruiken, maar wel de nodige rekeningkosten... Wij zitten nu met 2 betaalpassen, 1 betaalrekening, 1 spaarrekening en een Credit Card voor € 3,75 per maand (ABN betaalgemak extra 3,15 + 0,60 voor 2e pas).

Nog een betaalrekening zou zeker 1,75 extra per maand kosten?

[ Voor 8% gewijzigd door President op 15-04-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:16
Dat ligt aan de situatie wat jou past. Wij hebben inderdaad twee rekeningen met kosten (een vd twee is Snsbetaalrekening die beetje rente vergoedt wat de kosten compenseert). Je hebt ook Bunq, die is goedkoper. En je hebt oa knab, waar je zelf geloof ik 'deelrekeningen' kan aanmaken.
Pagina: 1