Beste Tweakers,
Mijn PC gebaseerd op Sandy Bridge doet nu al meer dan 5 jaar lang dienst. De videokaart is in die tijd meerdere malen geüpgraded (HD6950 -> HD7970 -> RX480) maar deze set van moederbord en CPU heb ik al meer dan 5 jaar.
Dit is het huidige systeem:
Ik ben echter ondertussen wel op een moment aangekomen dat ik denk dat het tijd is voor iets nieuws. Ik heb de release van Ryzen nauwlettend gevolgd en ik zit te overwegen of dit misschien iets is.
Gebruiksdoel
Het primaire doel van de upgrade is gaming, want dat is de voornaamste reden dat ik die performance nodig heb. Het grootste deel van de tijd doe ik echter andere dingen met de PC dan gamen: browsen, devven, enz. Algemene performance is dus ook zeker fijn.
Overklokken
Overklokken is altijd al een hobby van mij geweest; als ik een systeem koop, dan doe ik dat met de intentie om het naar de limiet te pushen. Overklokbaarheid is dus belangrijk bij de keuze van de onderdelen. In dit opzicht heb ik wat twijfels bij Ryzen: ik wordt niet heel blij als ik hoor dat je die chips niet veel hoger dan 4 GHz kunt pushen. Ik heb mijn 2500k op 4.6 GHz draaien en dat bevalt mij heel goed: gezien benchmarks die zowel een stock 2500k en een overgeklokte 2500k meenemen helpt die OC best wel aardig in hedendaagse games. Ik denk dat in dit opzicht de overklokbaarheid van de 2500k aardig heeft meegeholpen aan de lange levensduur van die CPU.
Als ik een nieuwe CPU wil kopen, dan zou ik daar natuurlijk graag net zo lang mee willen kunnen doen. Ik denk dat het daarom belangrijk is om weer te kijken naar een CPU die goed overklokbaar is.
Budget
Een hard budget heb ik niet, maar ik zoek iets in het middensegment: i5/R5 dus. Als ik kijk wat ik destijds voor mijn huidige set kwijt was is dat dit:
Opzet upgrade
Dus, als opzet had ik iets zoals dit bedacht:
Enige motivatie voor deze onderdelen:
Mijn PC gebaseerd op Sandy Bridge doet nu al meer dan 5 jaar lang dienst. De videokaart is in die tijd meerdere malen geüpgraded (HD6950 -> HD7970 -> RX480) maar deze set van moederbord en CPU heb ik al meer dan 5 jaar.
Dit is het huidige systeem:
| # | Product |
| 1 | Intel Core i5 2500K Boxed |
| 1 | Asus P8P67-M PRO (3.0) |
| 1 | Scythe Mugen 3 |
| 1 | Cooler Master GX 550 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB |
| 1 | Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC |
| 1 | G.Skill Ares F3-2133C10D-8GAB |
Ik ben echter ondertussen wel op een moment aangekomen dat ik denk dat het tijd is voor iets nieuws. Ik heb de release van Ryzen nauwlettend gevolgd en ik zit te overwegen of dit misschien iets is.
Gebruiksdoel
Het primaire doel van de upgrade is gaming, want dat is de voornaamste reden dat ik die performance nodig heb. Het grootste deel van de tijd doe ik echter andere dingen met de PC dan gamen: browsen, devven, enz. Algemene performance is dus ook zeker fijn.
Overklokken
Overklokken is altijd al een hobby van mij geweest; als ik een systeem koop, dan doe ik dat met de intentie om het naar de limiet te pushen. Overklokbaarheid is dus belangrijk bij de keuze van de onderdelen. In dit opzicht heb ik wat twijfels bij Ryzen: ik wordt niet heel blij als ik hoor dat je die chips niet veel hoger dan 4 GHz kunt pushen. Ik heb mijn 2500k op 4.6 GHz draaien en dat bevalt mij heel goed: gezien benchmarks die zowel een stock 2500k en een overgeklokte 2500k meenemen helpt die OC best wel aardig in hedendaagse games. Ik denk dat in dit opzicht de overklokbaarheid van de 2500k aardig heeft meegeholpen aan de lange levensduur van die CPU.
Als ik een nieuwe CPU wil kopen, dan zou ik daar natuurlijk graag net zo lang mee willen kunnen doen. Ik denk dat het daarom belangrijk is om weer te kijken naar een CPU die goed overklokbaar is.
Budget
Een hard budget heb ik niet, maar ik zoek iets in het middensegment: i5/R5 dus. Als ik kijk wat ik destijds voor mijn huidige set kwijt was is dat dit:
| Onderdeel | Prijs | |
|---|---|---|
| CPU | Intel Core i5 2500k | € 192,45 |
| Moederbord | ASUS P8P67 | € 113,26 |
| RAM | 4 GB DDR3 1600 MHz CL9 | € 23,92 |
| Koeler | Scythe Mugen 3 | € 38,00 |
| Totaal | € 367,63 |
Opzet upgrade
Dus, als opzet had ik iets zoals dit bedacht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 234,99 | € 234,99 |
| 1 | Asus PRIME B350-PLUS | € 98,95 | € 98,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 141,95 | € 141,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 475,89 | |
Enige motivatie voor deze onderdelen:
- De R5 1600 lijkt mij de sweetspot voor dit budget. Het schijnt dat deze even ver overklokt als de 1600X (beide tot ong. 4 GHz).
- Het moederbord is vrij arbitrair gekozen: hij stond hoog in de Pricewatch. Ik vind het altijd lastig om een moederbord te kiezen omdat je in de Pricewatch niet echt kunt zien of een moederbord goed is (qua OC-support e.d.). Hier zou ik dus graag advies over willen. B350 lijkt mij voor de hand liggend omdat ik wil overklokken, maar geen SLI nodig heb.
- Het RAM omdat dit één van de hoogste setjes in de Pricewatch was van 3200 MHz.
- Het eerste wat me opvalt is dat ik hiervoor aanzienlijk meer kwijt ben dan ik voor mijn huidige setup heb betaald. Ik vraag me dan ook af of dit wel een handig moment is om te upgraden. RAM is momenteel schrikbarend duur, wat één van de redenen is dat het totaalplaatje zo hoog uitkomt. Zal dit binnenkort gaan zakken? Ik ben best bereid even wachten, als dat iets oplevert.
- Over het RAM gesproken: gaat dit überhaupt werken? Ik weet dat Ryzen kieskeurig is met RAM. Op de QVL van het moederbord dat ik heb uitgekozen staan alleen maar 2133-setjes. Ik wil wel sneller (3200 MHz) RAM omdat dat met Ryzen best veel oplevert (de snelheid van het Infinity Fabric schaalt met de RAM-snelheid, naar ik heb begrepen).
- Zou ik nog een aftermarketkoeler nodig hebben?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes