Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waardige opvolger voor 2500k

Pagina: 1
Acties:

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn PC gebaseerd op Sandy Bridge doet nu al meer dan 5 jaar lang dienst. De videokaart is in die tijd meerdere malen geüpgraded (HD6950 -> HD7970 -> RX480) maar deze set van moederbord en CPU heb ik al meer dan 5 jaar.

Dit is het huidige systeem:

#Product
1Intel Core i5 2500K Boxed
1Asus P8P67-M PRO (3.0)
1Scythe Mugen 3
1Cooler Master GX 550
1Samsung 830 series 256GB
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC
1G.Skill Ares F3-2133C10D-8GAB

Ik ben echter ondertussen wel op een moment aangekomen dat ik denk dat het tijd is voor iets nieuws. Ik heb de release van Ryzen nauwlettend gevolgd en ik zit te overwegen of dit misschien iets is.

Gebruiksdoel
Het primaire doel van de upgrade is gaming, want dat is de voornaamste reden dat ik die performance nodig heb. Het grootste deel van de tijd doe ik echter andere dingen met de PC dan gamen: browsen, devven, enz. Algemene performance is dus ook zeker fijn.

Overklokken
Overklokken is altijd al een hobby van mij geweest; als ik een systeem koop, dan doe ik dat met de intentie om het naar de limiet te pushen. Overklokbaarheid is dus belangrijk bij de keuze van de onderdelen. In dit opzicht heb ik wat twijfels bij Ryzen: ik wordt niet heel blij als ik hoor dat je die chips niet veel hoger dan 4 GHz kunt pushen. Ik heb mijn 2500k op 4.6 GHz draaien en dat bevalt mij heel goed: gezien benchmarks die zowel een stock 2500k en een overgeklokte 2500k meenemen helpt die OC best wel aardig in hedendaagse games. Ik denk dat in dit opzicht de overklokbaarheid van de 2500k aardig heeft meegeholpen aan de lange levensduur van die CPU.

Als ik een nieuwe CPU wil kopen, dan zou ik daar natuurlijk graag net zo lang mee willen kunnen doen. Ik denk dat het daarom belangrijk is om weer te kijken naar een CPU die goed overklokbaar is.

Budget
Een hard budget heb ik niet, maar ik zoek iets in het middensegment: i5/R5 dus. Als ik kijk wat ik destijds voor mijn huidige set kwijt was is dat dit:

OnderdeelPrijs
CPUIntel Core i5 2500k€ 192,45
MoederbordASUS P8P67€ 113,26
RAM4 GB DDR3 1600 MHz CL9€ 23,92
KoelerScythe Mugen 3€ 38,00
Totaal€ 367,63

Opzet upgrade
Dus, als opzet had ik iets zoals dit bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 234,99€ 234,99
1Asus PRIME B350-PLUS€ 98,95€ 98,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,95€ 141,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,89

Enige motivatie voor deze onderdelen:
  • De R5 1600 lijkt mij de sweetspot voor dit budget. Het schijnt dat deze even ver overklokt als de 1600X (beide tot ong. 4 GHz).
  • Het moederbord is vrij arbitrair gekozen: hij stond hoog in de Pricewatch. Ik vind het altijd lastig om een moederbord te kiezen omdat je in de Pricewatch niet echt kunt zien of een moederbord goed is (qua OC-support e.d.). Hier zou ik dus graag advies over willen. B350 lijkt mij voor de hand liggend omdat ik wil overklokken, maar geen SLI nodig heb.
  • Het RAM omdat dit één van de hoogste setjes in de Pricewatch was van 3200 MHz.
Goed, maar ik heb dus mijn bedenkingen hierover, anders postte ik dit draadje niet.
  • Het eerste wat me opvalt is dat ik hiervoor aanzienlijk meer kwijt ben dan ik voor mijn huidige setup heb betaald. Ik vraag me dan ook af of dit wel een handig moment is om te upgraden. RAM is momenteel schrikbarend duur, wat één van de redenen is dat het totaalplaatje zo hoog uitkomt. Zal dit binnenkort gaan zakken? Ik ben best bereid even wachten, als dat iets oplevert.
  • Over het RAM gesproken: gaat dit überhaupt werken? Ik weet dat Ryzen kieskeurig is met RAM. Op de QVL van het moederbord dat ik heb uitgekozen staan alleen maar 2133-setjes. Ik wil wel sneller (3200 MHz) RAM omdat dat met Ryzen best veel oplevert (de snelheid van het Infinity Fabric schaalt met de RAM-snelheid, naar ik heb begrepen).
  • Zou ik nog een aftermarketkoeler nodig hebben?
Wat denken jullie, is een R5 1600 een waardige opvolger voor mijn 2500k?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Je doet er wijs aan de voeding ook te vervangen. Na 5 jaar heeft een Cooler Master GX zijn beste tijd wel gehad.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik had laatst even een filosofisch momentje en realiseerde me dat de RAM prijzen inmiddels al 30 jaar volgens de varkenscyclus verlopen. Tenzij dit economische principe doorbroken wordt zal er dus wel weer een moment komen dat RAM spotgoedkoop wordt. Blijft wel even de prijs van de dollar als factor die op het moment de prijzen opstuwt en een stuk minder voorspelbaar is.

Of dat Ryzen systeem een waardige opvolger is vind ik lastig te beantwoorden. Als die 2500k met die overklok stabiel draait zal het voor die Ryzen nog niet meevallen dezelfde single core prestaties te halen. Aan de andere kant ga je van 4 cores zonder hyperthreading naar 6 cores met 12 threads.

Blijft een beetje de vraag waarom je denkt dat het moment is gekomen om je systeem te upgraden. Het zou best kunnen dat het zo is, maar uit je openingspost blijkt niet echt in welke opzichten het systeem niet meer voldoet.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:12:
Je doet er wijs aan de voeding ook te vervangen. Na 5 jaar heeft een Cooler Master GX zijn beste tijd wel gehad.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vertrouw deze voeding ook niet helemaal meer: bij hoge load maakt hij soms tikgeluiden (al komt dat niet zo vaak meer voor sinds ik mijn HD7970 heb ingewisseld voor een RX480) en het is laatst eens voorgekomen dat mijn PC zomaar uitviel.

Ik ben zeker van plan om de voeding te vervangen als ik mijn CPU/moederbord/RAM upgrade.

Tribits schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:26:
Of dat Ryzen systeem een waardige opvolger is vind ik lastig te beantwoorden. Als die 2500k met die overklok stabiel draait zal het voor die Ryzen nog niet meevallen dezelfde single core prestaties te halen. Aan de andere kant ga je van 4 cores zonder hyperthreading naar 6 cores met 12 threads.
Nja, volgens mij is een 1600 ook in single-thread sneller dan een 2500k hoor. Kijk bijvoorbeeld naar de single-thread scores van deze benchmark:

http://media.gamersnexus....600x/amd-r5-cinebench.png
Blijft een beetje de vraag waarom je denkt dat het moment is gekomen om je systeem te upgraden. Het zou best kunnen dat het zo is, maar uit je openingspost blijkt niet echt in welke opzichten het systeem niet meer voldoet.
Tja, dat is natuurlijk een beetje hype van Ryzen en een beetje dat je op een moment beseft dat je met een nogal oud platform rondloopt.

Een voorbeeld van het bovenstaande is bijvoorbeeld dat mijn moederbord maar PCI-e 2.0 heeft, waardoor het vloeiend opnemen van gameplay met AMD VCE in sommige games niet goed lukt doordat de PCIe-bus verzadigd raakt.

Als ik kijk naar reviews zoals deze, waar frametimes uitgebreid bekeken worden en mijn 2500k ook getest wordt, concludeer ik dat ik vooral qua minimum framerates best wat vooruitgang zou kunnen boeken met een nieuwe CPU.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Compizfox schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:17:
[...]

Nja, volgens mij is een 1600 ook in single-thread sneller dan een 2500k hoor. Kijk bijvoorbeeld naar de single-thread scores van deze benchmark:

http://media.gamersnexus....600x/amd-r5-cinebench.png
Zonder overklok wel, zo'n 124 tegen 145. Met overklok wordt het 158 tegen 162. Inderdaad nog altijd sneller, maar het verschil wordt wel vrij klein. Desondanks: van vier naar 12 threads is natuurlijk wel een enorme stap.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
van 4 naar 16gb ram is ook wel een merkbare stap. 4 is echt te weinig :P
de tip over de voeding is wel een goede. op MP vind je nog weleens nieuwe OEM gold voedingen. scheelt aanzienlijk en was voor mijn 290 ook wel nodig.

moederborden is wel handig te letten op de stroomvoorziening en de koeling ervan. verder zou je mocht het je interesseren nog kunnen kijken naar de geluidschip of andere features.
pricewatch: ASRock AB350M Pro4

heb zelf ook nog een 2500k (wel op 4.7ghz :)), zal dit topic met interesse blijven volgen

Nukezone FTW

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Powrskin schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:33:
Ik heb momenteel 8 GB ;)

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik zag in het andere lijstje 8GB staan dus ben gemakshalve van 4+8=12GB uitgegaan. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

8 dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tribits op 14-04-2017 21:37 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Tribits schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:37:
[...]

Ik zag in het andere lijstje 8GB staan dus ben gemakshalve van 4+8=12GB uitgegaan. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Nope, ik heb vrij snel na het kopen van mijn huidige CPU+moederbord 4 GB erbij gekocht, zodat ik 2*4=8 GB had.

Niet zo lang geleden heb ik nog eens die 8 GB 1600 MHz (die niet hoger wilde klokken dan 1333 MHz, trouwens) door een kit van 8 GB 2133 MHz vervangen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 14-04-2017 21:39 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

moederborden is wel handig te letten op de stroomvoorziening en de koeling ervan. verder zou je mocht het je interesseren nog kunnen kijken naar de geluidschip of andere features.
pricewatch: ASRock AB350M Pro4
Ik zat er zelf ook wel een beetje over te twijfelen of dat board nu geschikt is voor iemand die zich als die-hard overklokker bestempelt. Nu ben ik zelf geen overklok expert, maar ik weet dat in theorie borden met een wat groter aantal VRMs aan worden geraden. Misschien is het allemaal een boel marketing om overprijsde moederborden met een hele batterij VRMs te kunnen verkopen, maar aan de andere kant zitten de horrorverhalen over oververhitte en doorgebrande AM3 borden mij ook nog in het achterhoofd.

• Powrskin
  • Niet online
je kan natuurlijk in de prijs ook nog wel meerekenen dat je nog 150e+ voor je oude onderdelen krijgt.

voeding 25e
ram 40e
moederbord 40e
cpu 70e
koeler 15e

blijft nog wel een prijsje staan, maar het is dan ook wel een fikse upgrade.
hobby mag wat geld kosten tenslotte :P

de upgrade naar de 480 is ook wel een goede, heb ik zelf ook gedaan, wattman werkt leuk met de 480.
die loopt nu 1350mhz op 1070mv, scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik. idle 15w, internet/film 40/70w en tijdens spelletjes 125w of soms wel 200w (klokt sneller terug enz). 7970 is niet veel zuiniger dan de 290.

had me ook door youtube wijs laten maken dat ram snelheid voor de 2500k een hoop zou uitmaken, ben hierdoor van 16gb 1600mhz naar 16gb 2400mhz gegaan. uitkomst met mijn eigen testjes is dat het zeer marginaal is. het is dat ik het goedkoop op de kop kon tikken, anders was het een verspeeld tientje 8)
met Ryzen is dat wel anders zoals het lijkt. mooi van ryzen is wel dat het omdat het zo nieuw is, nog geoptimaliseerd wordt de komende tijd in spellen en programma's. beetje zoals we gewend zijn van de videokaarten, die scoren van na verloop van tijd hetzelfde of beter dan een klasse hogere videokaarten van nvidia. Al zal de 480 de 1070 niet gaan verslaan.

Nukezone FTW

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Powrskin schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:22:
[...]
je kan natuurlijk in de prijs ook nog wel meerekenen dat je nog 150e+ voor je oude onderdelen krijgt.

voeding 25e
ram 40e
moederbord 40e
cpu 70e
koeler 15e

Och, geld is op zich geen probleem, maar ik wil wel waar voor m'n geld. Als RAM nu veel duurder is dan over een paar maanden (om maar wat te zeggen) dan is het misschien wat slimmer om gewoon even te wachten.
had me ook door youtube wijs laten maken dat ram snelheid voor de 2500k een hoop zou uitmaken, ben hierdoor van 16gb 1600mhz naar 16gb 2400mhz gegaan. uitkomst met mijn eigen testjes is dat het zeer marginaal is. het is dat ik het goedkoop op de kop kon tikken, anders was het een verspeeld tientje 8)
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Ik ben van 8 GB 1333 MHz naar 8 GB 2133 MHz gegaan. Volgens mij zag ik in sommige gevallen toch wel wat verschil, al heb ik geen benchmarks paraat.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou persoonlijk weg blijven bij Asus AM4 borden op dit moment, hebben van de grote 4 op dit moment de slechste BIOS kwaliteit. Als je wil wachten tot het RAM goedkoper is maakt het natuurlijk niet uit en kan je dan ook weer rustig kijken hoe de zaken er dan voor staan.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik sluit me aan bij bovenstaand advies van @Verwijderd en zou eerst kijken naar een nieuwe voeding Voeding advies en informatie topic - Deel 33
Je geeft zelf al aan dat er misschien problemen mee zijn, en voor rond de €100,- heb je genoeg goede voedingen. Of te wel, liever gister als vandaag. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Powrskin schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:22:
[...]

voeding 25e
ram 40e
moederbord 40e
cpu 70e
koeler 15e

de upgrade naar de 480 is ook wel een goede, heb ik zelf ook gedaan, wattman werkt leuk met de 480.
die loopt nu 1350mhz op 1070mv, scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik. idle 15w, internet/film 40/70w en tijdens spelletjes 125w of soms wel 200w (klokt sneller terug enz). 7970 is niet veel zuiniger dan de 290.

met Ryzen is dat wel anders zoals het lijkt. mooi van ryzen is wel dat het omdat het zo nieuw is, nog geoptimaliseerd wordt de komende tijd in spellen en programma's. beetje zoals we gewend zijn van de videokaarten, die scoren van na verloop van tijd hetzelfde of beter dan een klasse hogere videokaarten van nvidia. Al zal de 480 de 1070 niet gaan verslaan.
Ik denk niet dat je iemand een voeding in de maag wil splitsen, die aan het eind van zijn latijn is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
De Ryzen 1600 is een prima chip en naar mijn mening een waardige opvolger voor een 2500k. Als echter overklokken je hobby is dan vrees ik dat er voor nu weinig te halen valt bij Ryzen, ze komen tot dusver allemaal niet boven de 4.0 Ghz dus als je echt leuk wilt spelen met overklok dan ben je met Ryzen snel klaar vrees ik tenzij je veel geluk hebt met de chiploterij.
AMD gaat echter de AM4 socket nog lang blijven gebruiken dus als je nu even geduld hebt met een 1600 dan kan de volgende series misschien wel flinke overklok potentieel hebben.

• Powrskin
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:09:
[...]

Ik denk niet dat je iemand een voeding in de maag wil splitsen, die aan het eind van zijn latijn is
das gedeeltelijk waar, de voeding zou in een lichte internet pc nog wel jaren meekunnen. (mogelijk :P)

Nukezone FTW

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:49
Tim2010 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:29:
Als echter overklokken je hobby is dan vrees ik dat er voor nu weinig te halen valt bij Ryzen, ze komen tot dusver allemaal niet boven de 4.0 Ghz dus als je echt leuk wilt spelen met overklok dan ben je met Ryzen snel klaar vrees ik tenzij je veel geluk hebt met de chiploterij.
Een 20-25% overklok (in het geval van de non X versies) is heel zo slecht niet, net iets minder dan de gemiddelde 25-30% die de 7600k doet.

• Tim2010
mitsumark schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:32:
[...]

Een 20-25% overklok (in het geval van de non X versies) is heel zo slecht niet, net iets minder dan de gemiddelde 25-30% die de 7600k doet.
Ik zei ook niet dat het slecht was, maar als overklokker is het allemaal erg mild qua lol/beleving. Hobbymatig overklokken doe je omdat het leuk is om je chip tot het uiterste te pushen niet voor de performance maar puur omdat het kan. Bij de Intels kan je als je een goede chip hebt flink wat eruit persen. Bij de Ryzen chips lijkt alles gewoon te stoppen bij 4.0 Ghz ongeacht of het nou een Ryzen 5 of 7 is. De prestaties zijn prima maar de lol om hobbymatig te overklokken om te kijken of je net even dat ene tandje hoger kan zit er een beetje bij Ryzen niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door Tim2010 op 15-04-2017 13:59 ]

• mitsumark
Tim2010 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:58:
[...]

Ik zei ook niet dat het slecht was, maar als overklokker is het allemaal erg mild qua lol/beleving. Hobbymatig overklokken doe je omdat het leuk is om je chip tot het uiterste te pushen niet voor de performance maar puur omdat het kan. Bij de Intels kan je als je een goede chip hebt flink wat eruit persen. Bij de Ryzen chips lijkt alles gewoon te stoppen bij 4.0 Ghz ongeacht of het nou een Ryzen 5 of 7 is. De prestaties zijn prima maar de lol om hobbymatig te overklokken om te kijken of je net even dat ene tandje hoger kan zit er een beetje bij Ryzen niet in.
Maar je lijkt te vergelijken tot hoeveel GHz je komt, los van het feit wat de basis is.
Een chip die standaard op 3GHz draait zal natuurlijk 'nooit' de 5GHz halen.

De uitdaging om 4+GHz te halen met een Ryzen is imo groter dan de uitdaging om met een intel op 5+GHz te komen.

• Tim2010
mitsumark schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:11:
[...]

Maar je lijkt te vergelijken tot hoeveel GHz je komt, los van het feit wat de basis is.
Een chip die standaard op 3GHz draait zal natuurlijk 'nooit' de 5GHz halen.

De uitdaging om 4+GHz te halen met een Ryzen is imo groter dan de uitdaging om met een intel op 5+GHz te komen.
Natuurlijk moet je per serie kijken maar punt is dat de Ryzen 5 chips binned Ryzen 7 chips zijn waardoor ze de 4 Ghz limitatie ook naar hen overslaat. Voor mij is dat persoonlijk een beetje een afknapper qua overklokken voor de hobby.

• mitsumark
Tim2010 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:17:
[...]

Natuurlijk moet je per serie kijken maar punt is dat de Ryzen 5 chips binned Ryzen 7 chips zijn waardoor ze de 4 Ghz limitatie ook naar hen overslaat. Voor mij is dat persoonlijk een beetje een afknapper qua overklokken voor de hobby.
Vergelijk je weer de absolute waarde. Wat nou als de volgende generatie overklokt van 2 naar 3GHz, is dat dan (ook) slecht?

Een Ryzen met basis 3 of 3,2GHz klokt over naar 3,9-4GHz, dat is 20-30%.
Een 7600k draait stock al 3,8GHz, een overklok naar 4,8-5GHz is 25-30%, dus heel zoveel beter niet.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
DarkBlaze schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:14:
Ik zou persoonlijk weg blijven bij Asus AM4 borden op dit moment, hebben van de grote 4 op dit moment de slechste BIOS kwaliteit. Als je wil wachten tot het RAM goedkoper is maakt het natuurlijk niet uit en kan je dan ook weer rustig kijken hoe de zaken er dan voor staan.
Bedank voor de tip. Eerlijk gezegd neig ik inderdaad een beetje naar dat laatste. Ik heb vernomen dat de RAM-prijzen in 2018 weer lager zullen zijn. Ik heb er verder geen haast mee, dus dan kan ik misschien beter gewoon even wachten.

mitsumark schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:32:
[...]

Dat is inderdaad ook een interessante manier om er naar te kijken. Een 1600 (3.2 GHz stock) op 4 GHz is 25% OC. Een 7600k (3.8 GHz stock) op 5 GHz is 31%. Mijn 2500k (3.3 GHz stock) op 4.6 GHz is 39% :P

Tim2010 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:58:
[...]
Dat is ook waar. Overklokken doe ik eigenlijk voor beide redenen: sport en performance.

Ryzen is qua OC niet zo heel spannend helaas. De vraag is echter of je daarvan je koop af wilt laten hangen.

Pagina: 1