• mixelz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 10:50
Vandaag heb ik mijn computer (geprobeerd) te bouwen maar ik krijg geen beeld. De HDMI kabel zit in de videokaart, waarvan alle LEDs branden en fans draaien. Wat ik wel zie is dat als ik hem boot ik een ez debug ledje CPU op het moederbord gaat branden maar na 5 seconden gaat deze weer uit. Zou dit betekenen dat er een probleem is met de CPU of (omdat hij weer uit gaat) dat het toch wat anders is (bijv. niet genoeg watt)? Ik kan nergens vinden of het LEDje aan moet blijven indien kapot of even tijdelijk aan kan staan tijdens booten.

Alle onderdelen van het systeem zijn als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 269,-€ 269,-
1MSI B350 Tomahawk€ 119,70€ 119,70
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 269,-€ 269,-
1Fractal Design Define C€ 77,95€ 77,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,-€ 51,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,95€ 141,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,45

Verwijderd

En? Wat heb je zelf al geprobeerd? Wat heb je opgezocht?
Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart
Ik begrijp dat er misschien frustratie is omdat het systeem niet werkt maar lees je eigen topicstart even terug en vraag je af wat jij zou antwoorden.
Behalve de specificaties van het systeem geef je 0,0 informatie en mis ik eigen inzet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoek uit welke bios je hebt.
En of je cpu ondersteund wordt door je bios/moederbord.

• Frank1973
  • Laatst online: 01-12 13:19

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Bij MSI boot gaan eerst de ledjes aan , daarna moeten ze uit gaan. Mocht er 1 aan blijven staan dan is dat een error, kan CPU zijn maar ook het geheugen.

• mixelz
Klopt, het was inderdaad frustratie. Had eigenlijk alles wel (meerdere keren) geprobeerd en was al uren bezig, van de CPU controleren en opnieuw plaatsen, beide geheugen modules los te proberen, tot alles uit de kast te halen en zo minimaal mogelijk weer op te bouwen.

Achteraf bleek alles waarschijnlijk goed te werken maar duurt het (nu nog steeds) zo'n 60 seconden voor het bios verschijnt. Dit is blijkbaar een vaker voorkomend probleem van het moederbord, maar bij de meeste mensen duurt het rond de 20 a 30 seconden.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01

OgWok

U.N.C.L.E.

mixelz schreef op zondag 16 april 2017 @ 08:24:
Klopt, het was inderdaad frustratie. Had eigenlijk alles wel (meerdere keren) geprobeerd en was al uren bezig, van de CPU controleren en opnieuw plaatsen, beide geheugen modules los te proberen, tot alles uit de kast te halen en zo minimaal mogelijk weer op te bouwen.

Achteraf bleek alles waarschijnlijk goed te werken maar duurt het (nu nog steeds) zo'n 60 seconden voor het bios verschijnt. Dit is blijkbaar een vaker voorkomend probleem van het moederbord, maar bij de meeste mensen duurt het rond de 20 a 30 seconden.
Nu maar hopen dat er vlot een BIOS update van MSI komt. Bedoel je dat het POST scherm na 60 seconden verschijnt, dus voor het mobo verder boot?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• mixelz
Ja, het beeld is al die tijd zwart voor het bios splash screen (press del enz) verschijnt. Daarnet versie 1.3 van het bios geïnstalleerd maar heeft niet geholpen, ook haal ik nog niet de 3200mhz van het geheugen ondanks dat het op de lijst van het moederbord staat!

Verwijderd

mixelz schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:43:
Ja, het beeld is al die tijd zwart voor het bios splash screen (press del enz) verschijnt. Daarnet versie 1.3 van het bios geïnstalleerd maar heeft niet geholpen, ook haal ik nog niet de 3200mhz van het geheugen ondanks dat het op de lijst van het moederbord staat!
Het is allemaal nieuw spul, je hebt te maken met een compleet nieuwe architectuur van AMD. Het vergt tijd voor alles min of meer soepeltjes zal draaien. Dat leert de ervaring nu eenmaal, dit is trouwens niet AMD specifiek. Dat je de gewenste snelheid met het geheugen niet haalt is ook bekend. Gun het tijd, komt echt wel in orde.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:17:
Het is allemaal nieuw spul, je hebt te maken met een compleet nieuwe architectuur van AMD. Het vergt tijd voor alles min of meer soepeltjes zal draaien. Dat leert de ervaring nu eenmaal, dit is trouwens niet AMD specifiek. Dat je de gewenste snelheid met het geheugen niet haalt is ook bekend. Gun het tijd, komt echt wel in orde.
Dat is als ik eerlijk ben een onacceptabele uitleg. AMD heeft daar fouten gemaakt en niet tijdig de mobo fabrikanten betrokken, maar nu moet consument maar een maand (of meer) wachten op de BIOS update dat zijn nieuwe computer eindelijk eens snel of normaal kan starten?

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:43:
[...]

Dat is als ik eerlijk ben een onacceptabele uitleg. AMD heeft daar fouten gemaakt en niet tijdig de mobo fabrikanten betrokken, maar nu moet consument maar een maand (of meer) wachten op de BIOS update dat zijn nieuwe computer eindelijk eens snel of normaal kan starten?
offtopic:
Ik zou het met je eens zijn als dit een algemeen probleem zou zijn, ik zie het vooralsnog niet over de gehele linie gebeuren.

@mixelz Probeer eens of het verschil maakt om alle bootopties behalve de installatieschijf uit te schakelen.
Mogelijk dat de init vlotter verloopt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, je wil early adopter zijn. Dan moet je met dit soort "quirks" leren leven. Toen de eerste i7 kwam was het ook ellende.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
nelizmastr schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:28:
Tja, je wil early adopter zijn. Dan moet je met dit soort "quirks" leren leven. Toen de eerste i7 kwam was het ook ellende.
Eerste generatie Core i heb ik overgeslagen, zat toen nog op Core 2 Duo. Daarna had ik een i7 2600K toen die net nieuw waren. Dat ging prima, geen grote ellende mee gehad.

30 seconden wachten op niets lijkt mij niet goed. Ik heb maar een computer die 30 seconden op het BIOS splash screen doorbrengt en dat is een workstation met ECC geheugen. Die zit lekker elk bitje te tellen voordat deze verder start. ;)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

CMD-Snake schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:47:
[...]

Eerste generatie Core i heb ik overgeslagen, zat toen nog op Core 2 Duo. Daarna had ik een i7 2600K toen die net nieuw waren. Dat ging prima, geen grote ellende mee gehad.

30 seconden wachten op niets lijkt mij niet goed. Ik heb maar een computer die 30 seconden op het BIOS splash screen doorbrengt en dat is een workstation met ECC geheugen. Die zit lekker elk bitje te tellen voordat deze verder start. ;)
Toch zijn die 30 seconden geen hardware probleem bij Ryzen. Het komt met name voor op de eerste boot na een BIOS reset, daarna zou het over moeten zijn. Desnoods fastboot oid aangooien.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• mixelz
@E65 heb ik geprobeerd maar maakt weinig uit helaas, hopelijk wordt het binnenkort opgelost!

• jan99999
Check je bios op hardware die niet gebruikt wordt, en zet dit uit.
Bijv extra hard disk controllers uitzetten.
Biossen hebben ook vaak dat ze bij elke boot de snelheden controleren, of dit veel tijd kost weet ik niet, maar zet alles wat variabel is in de bios eens vast, misschien helpt het.

Quickboot aanzetten.
Reclame scherm uitzetten in de bios, dan zie je misschien waar de bios mee bezig is.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 17-04-2017 08:39 ]

• jan99999
mixelz schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:43:
Hoe snel je geheugen loopt is een combinatie van,
cpu-moederbord- en geheugen.
Dus bij zeer snelle geheugen wil niet zeggen dat je geheugen naar het snelste gaat, want standaard is misschien langzamer. Wel bij overclocken van je geheugen, dan is sneller natuurlijk beter.
Dus zoek uit wat de standaard snelheden zijn.
Pagina: 1