Harde schijf defect, zelf printplaat vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 14:27
Ik heb een S2 portable 750GB harde schijf, als ik aan de computer hang, dan wordt deze niet herkend en geeft ook geen melding (meerdere computers), wel draait de harde schijf zelf nog.

Ik dacht de harde schijf uit de case te halen en dan direct aan de pc te bevestigen, dit gaat alleen niet, omdat de aansluit (micro usb) direct op de printplaat van de hdd zit. De harde schijf bevat data die mijn vriendin nodig heeft (niet alles heeft een backup), nu is dit laten herstellen door een extern bedrijf heel duur. En er blijken losse printplaten beschikbaar te zijn voor deze hdd https://nl.aliexpress.com.../1485273_32372443453.html

Als ik deze vervang en het was de printplaat, zou deze dan weer direct moeten werken?
Ik las ergens iets over de bios chip die eventueel overgezet zou moeten worden?

Of omdat de harde schijf wel gaat spinnen en dus aangestuurd wordt door de printplaat, geeft dit aan dat er niets mis is met de printplaat zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door sjors86 op 14-04-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:30
Bios chip moet tegenwoordig overgezet worden ja, Als die los over te zetten is nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

PCB overzetten moet met behoud van de oude EPPROM, afscheid van de data nemen is de goedkoopste optie. Het is niet te doen, wanneer je niet over de juiste spullen en kennis beschikt.

* Lip zoekt in userhistory...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het staat letterlijk op de pagina die je linkt:
de ROM IC op de printplaat is geprogrammeerd met de unieke parameters/instellingen originele hard drive.
u moet swap de ROM IC (aangegeven door eenrode cirkelop de foto), dan de donor board zal compatibel met uw harde schijf.
Lekker gebroken nederlands (google translate? :P ) maar je moet dus het ROM chipje van de oude PCB naar de nieuwe zetten, anders werkt het niet.
Ze hebben 'm zelfs mooi rood omcirkeld. Hoewel, op de foto zie ik daar niks, dus ik neem aan dat ze het printje onbestukt aanleveren en je dus zelf het chipje daar moet plaatsen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Wellicht is het opnieuw solderen van de USB connector al voldoende.

Maar:
sjors86 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:12:
...
De harde schijf bevat data die mijn vriendin nodig heeft (niet alles heeft een backup),
...
Recovery is misschien een paar honder euro. Er lijkt nu geen schade aan de disk zelf, slechts de controller.
Sommige bedrijven hebben onderzoekskosten die lager zijn, je kunt dan op zijn minst een prijsopgaaf krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 14:27
jeroen3 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:44:
Wellicht is het opnieuw solderen van de USB connector al voldoende.

Maar:

[...]

Recovery is misschien een paar honder euro. Er lijkt nu geen schade aan de disk zelf, slechts de controller.
Sommige bedrijven hebben onderzoekskosten die lager zijn, je kunt dan op zijn minst een prijsopgaaf krijgen.
Had online inderdaad al wat offertes opgevraagd, maar variëren (zonder nog echt grondig onderzoek) tussen 700-1200. Nu heb ik er ook één gevonden die kostenloos analyse doet en dan de offerte opstuurt, dat zie ik als reële optie. Echter die geven bij een software matige herstel actie vanaf € 235 en weet niet of zij dit zien als softwarematige, ik namelijk niet in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:30
Zo te zien heeft die wel een aparte bios chip op de pcp, beetje handige tweaker kan die wel overzetten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Het is wellicht de moeite waard om met een Linux versie op te starten (of GParted) op jouw computer en dan te kijken of de externe harddisk in zijn originele behuizing maar met een nieuw USB-snoertje (die komen vrij veel voor) dan wel wordt herkend.
Nee heb je al, ja kan je op die manier (vrij goedkoop) misschien alsnog krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Misschien even contact opnemen met Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Samsung gaat je verwijzen naar de verkoper en de garantievoorwaarden.
Voor datarecovery moet je niet bij Samsung zijn.
Hoewel het hierboven niet te lezen is, neem ik aan dat het TS om de data-recovery gaat en niet om de harddisk.
Zolang je niets uit elkaar haalt en niet schrijft naar de harddisk, kan je wat dat betreft gewoon verder "uitproberen".
Pagina: 1