CH40S schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:58:
[...]
De meeste shared hosters zetten met gemak een drukke site of 40 op een enkele server.

Heb het meermaals meegemaakt en ik vertrouw het niet meer.

Men adverteert heel erg op prijs, onder shared hosters is nauwelijks goede kwaliteit te vinden.

En doordat de prijs laag is, wordt er hier en daar wel heel erg beknibbeld om die lage prijzen mogelijk te maken. In mijn ogen gaan shared hosting en snelheid daarom niet meer samen, dat is echt een utopie. Met tools als Yslow zie je gauw genoeg of een site shared hosted is of niet. De TTFB is dan gewoon brak.
Al zet je er een drukke site of 100 op, als de server specs dat aankunnen en de servers goed geconfigureerd zijn (vooral ook segmenteren, gezien de grootste vijand van shared hosting simpelweg vaak de klanten zelf zijn

) is dat geen probleem.
Het aantal sites op een server zegt vrij weinig. De (in)competentie van de beheerders is voornamelijk waar het om draait. Ik heb hier een server staan met 50 zware sites er op, maar dat ding is er op berekend en geconfigureerd. Draait als een tierelier en als één site opeens enorm in resource probeert te pieken door een fout: dan heeft de rest daar geen last van.
Daarnaast is er zat snelle en kwalitatief goede shared hosting te vinden, alleen "€0,99 voor onbeperkte opslag en dataverkeer!!1!" hosts moet je inderdaad vermijden als de pest als je kwaliteit zoekt; probleem: de mensen zoeken, zoals je al suggereert, juist vaak die hosts op: want hoe goedkoper hoe beter... Zware overselling heb je dan mee te maken, en dan werkt t inderdaad voor geen hol; maar dat soort toko's rammen gerust 1000 sites op een server die er "maar" 100 aankan. En daar schuilt t probleem. Je kan ook prima een server in elkaar schroeven die er werkelijk zoveel tegelijk aankunnen, maar dan moet je als klant een stuk meer betalen voor je hosting; en dat willen weinig mensen, Kwaliteit is op de een of andere manier een recht, maar voor die kwaliteit betalen schijnt vaak als absurd beschouwd te worden.
Het probleem is veelal niet dat snelheid en shared hosting niet hand in hand gaan, maar dat de eisen van de klant "super goedkoop en alsnog premium kwaliteit net alsof ik het tiendubbele betaal" onuitvoerbaar zijn. En als je dan ziet dat overseller A veel meer verdient en veel meer klanten binnenharkt dan kwaliteithost B omdat die laatste een euro per maand meer vragen: dan is t niet gek dat meer en meer hosts op die walgelijke trend inspringen. Vraag en aanbod, zo simpel is het. Men wil voor een dubbeltje op de eerste rij, dat gaat niet. En zo kan t voorkomen dat idd bij meerdere hosts die je tegenkomt, de boel oversold is; en kwaliteit een niche is geworden...
Maar gelukkig zit daar nog altijd een enorme markt achter!
T kan ook nog aan de klant zelf liggen natuurlijk. Voorbeeld: Als je site brakke code gebruikt, onveilige plugins of totaal geen gebruik maakt van enige vorm van de door de server aangeboden caching: dan kom je een stuk sneller in de problemen. En dan heb je af en toe ook nog de zelfbenoemde experts die geen donder om resources geven, komen daar rap in de knel maar op de een of andere manier is het altijd de schuld van de host.

Want "t zijn hunnie servers die mijn (uitzonderlijke brakke) code niet kan draaien!"; en dan gaan die wel ff vertellen hoe je de server config moet aanpassen om de impact van hun troep te faciliteren. Ja ho es ff, zo werkt t niet.

Heb wel eens iemand gezien op een lel van een server die normaliter tijdens piek prima zo'n ~75 requests/sec afhandelde met daarbij alle bijbehorende relatief zware SQL queries; dedicated voor één site. Een developer presteerde het om de server toch op z'n knietjes te krijgen; en dat midden in de nacht met maar weinig mensen online. Hij kreeg z'n code namelijk niet lekker werkend met caching; hij snapte de werking niet helemaal. Zijn oplossing? Een tutorial lezen en z'n code aanpassen, toch? Wrong! Een stukje code toevoegen die elke page load de cache leegflikkert, dat was z'n oplossing.
En dan nog klagen "die server is gewoon kut, hij kan de code niet aan."

Mjaaaa, ligt dat aan de server of aan jou bizarre programmeerkeuzes...? Afijn, zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Met resources alleen, los je niet alle problemen op; ook niet op een VPS of dedicated server. (En serieus, de meeste mensen weten helemaal niet hoe ze een server moeten beheren. Al denken ze van wel, soms omdat het enigszins werkt.)
En met VPS servers moet je ook nog maar de mazzel hebben dat het geen oversold nodes zijn waarbij je VPS een iowait waarde krijgt die hoger ligt dan de staatschuld van de VS... Maar goed, daar ga ik nu maar ff niet over ranten gezien er over shared al genoeg te tikken viel.
Gelukkig helpen de meeste kwalitatief goede hosts hier en daar met tips om de performance te verbeteren als je site niet lekker draait terwijl de servers prima in orde zijn, en dat terwijl t niet perse hun taak is op shared hosting; immers wordt er, buiten managed hosting om, geacht dat je ook zelf er wat effort in steekt en weet waar je mee bezig bent.

Het is niet altijd de taak van de host om je site optimaal te laten draaien. De host geeft je resources, jij moet die goed inzetten. Een kwalitatief goede host geeft je zat resources, maar als je ze dan zelf niet goed benut: dan moet je niet boos naar de host kijken.

Al helemaal niet als je maar €0,50 per maand lapt, dan weet je dat je weinig kan verwachten lijkt me...
Zeg trouwens niet dat jij specifiek zo iemand bent he, even voor de duidelijkheid.

Ik reageer slechts op de stelling die je poneert met wat voorbeelden van waarom t vaak fout gaat. Ik zie ook dat je zelf al aangeeft waar problemen liggen: klanten die weigeren te lappen voor kwaliteit, en hosts die veel meer klanten op hun server smijten dan het ding realistisch gezien ooit aankan, tenzij t allemaal "oma's bak tips" zijn met 2 unieke bezoekers per maand. Maar ik heb zat mensen gezien bij verschillende providers die zelf er een enorme rotzooi van maken en dan gaan afgeven op shared hosting in t algemeen dat dat de beslissende factor zou zijn bij problemen. "Gewoon dedicated server huren!", ja als je er genoeg resources tegenaan smijt kan je alles werkend en snel krijgen, maar code optimaliseren en dan tijd, geld en moeite besparen door goede shared hosting af te nemen (als je site daar niet gewoon per definitie te groot voor is qua bezoekersaantallen) is toch echt een veel betere en vaak veel goedkopere oplossing.
Shared hosting in het algemeen afkraken en stellen dat snelle shared hosting tegenwoordig een utopië is, is wat mij betreft dan toch een beetje kort door de bocht opmerking. Er zitten absoluut veel idioten in de hosting industrie, en wat vervelende geldwolven zoals EIG dochterbedrijven die de industrie een slechte naam geven met hun extreem zwaar oversold servers, maar dat betekend niet dat er helemaal geen kwalitatief goede én snelle shared hosting meer op de markt is... In tegendeel, er zijn meerdere bedrijven die hun vak heel goed verstaan en prima hosting leveren.

Dat is volstrekt geen utopie. Gek genoeg zijn dat vooral de hosts waar je nog nooit van gehoord hebt en geen reclames van op TV ziet...
Voor een simpele Wordpress site een VPS huren zoals ik hier gesuggereerd zie worden, is wat mij betreft dan ook complete waanzin.
Hou het lekker bij shared, en inderdaad: je hebt toch 14 dagen de tijd om er onderuit te komen als de host niet bevalt. Domeinen uitgezonderd, maar die moet je sowieso nooit kopen bij de partij waar je ook je hosting afneemt.
Zoek een shared host uit waarvan meerdere Tweakers melden dat het prima werkt, en probeer het daar eens even uit.
Protip: vermijd hosting ranking sites bij je zoektocht naar een shared host. Die "top 5 best webhost" sites zijn allemaal affiliate troep.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)