Project: Chalet en woonhuis duurzaam verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
We zijn druk bezig om een chalet (+/-35m2) te plaatsen in de tuin. En deze willen we aangenaam maken door verwarming, als ook een warmwateraansluiting voor douche/bad. En het idee is om dit zelfstandig te doen van ons huis.
Het chalet zal compleet geisoleerd worden; vloer, wand, thermopane ramen en dakisolatie. Wateraanvoer zal vanuit ons huis plaatsvinden, en we kunnen wateraanvoer afsluiten vanuit ons huis.

Nu hebben we tal van mogelijkheden om het chalet te verwarmen in het voorjaar en het najaar en niet te laten bevriezen in de winter, maar zitten we te denken aan een warmtepomp lucht/lucht. En een doorstroomboiler voor de badkamer.

Daarnaast, willen we ons huis duurzamer maken/verwarmen. Het betreft een huis, bouwjaar 1920, en de isolatie is matig, maar erg lastig te verbeteren zonder enorme kosten en overlast.
Ons huidig verbruik is 3.990 kWh electra en 3.297 m³ gas (maandelijks betalen we ongeveer €230) . Vrij fors voor een gezin met 1 kind. En het verbruik zal waarschijnlijk alleen maar gaan toenemen.

Nu zitten we te denken om zowel de aanpak van verwarming van chalet, als ook het verduurzamen van ons huis samen aan te pakken. Ons budget voor dit alles bedraagt, daar we een duurzaamheidslening willen afsluiten, rond de €24.500,-

Enkele zaken mbt chalet/huis op een rij:
Nefit topline hr ketel, die aangesloten kan worden op zonneboiler is aanwezig in ons huis.
Zadel-daken van ons huis als ook chalet, liggen oost/west.
Carport/schuurdak (licht hellend) ligt zuidelijk, maar wordt door schaduw bedekt als de zon richting west draait.
Dakkapel (+/- 3m ) ligt oost-gericht

Is het naar jullie idee binnen gemeld budget haalbaar om:
  • 2 Warmtepompen afzonderlijk te installeren (1 voor chalet en 1 voor bovenverdieping woning) voor verwarming chalet en verwarming/koeling woonhuis.
  • Zonneboiler te installeren om gasverbruik te beperken, voor verwarming van woning, als ook warmwater voor douche.
  • Doorstroomboiler te installeren
  • Zonnepanelen te installeren om electraverbruik te verkleinen en om warmtepompen van electra te voorzien.
Vanzelfsprekend willen we proberen optimaal gebruik te maken van de beschikbare subsidies, om een zo duurzaam mogelijk resultaat te bewerkstelligen binnen het voorhanden budget.

Zijn er zaken die ik ben vergeten, zouden andere opties worden aangeraden, of is er meer informatie nodig, dan verneem ik dit graag.

Alvast hartelijk dank voor de response.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 14:29
Begin met isoleren. Daarna isoleren. En tenslotte ga je isoleren.

Elke kWh elektriciteit en elke kuub gas die je bespaart met isoleren is 100% winst.
Gezien je huidige verbruik zit hier echt de grootste winst.

Als je met een WP met een hoog rendement heel veel warmte in je huis stopt, maar de warmte vliegt er direct door de muren en het dak weer uit, dan heeft dat hoge rendement van de WP weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
In hoeverre is de isolatie matig. Wat is er al gedaan aan isolerende maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Helaas hebben de twee eerste reacties wel gelijk :)
Apparaten zijn makkelijk te kopen en aan te wijzen, maar de meeste lol ga je hebben van isolatie.
Onder de dakpannen kan je EPS korrels laten spuiten (mits ze goed aansluiten), anders kan je van dat budget wel een dakrenovatie doen.
Als je een spouwmuur hebt: laten vullen.
Als je een kruipruimte hebt: EPS/PIR plakken.
Allemaal niet? Voorzetwandjes.
WAF te laag? Dan houdt het op, duur wordt het sowieso :)

Een 3 of 5 kW lucht/water monobloc warmtepomp zal je chalet warm kunnen houden; met subsidie is dat minder dan €1000 in aanschaf en elke CV boer kan 'm aansluiten (al weten ze dat zelf niet, je zal ze moeten aanmoedigen om je geld aan te nemen). Je legt daar natuurlijk vloer en/of wandverwarming aan.

Voor je huis zal je zonder isolatie aan een 12-17 kW versie moeten (€2500 subsidie?) en zonder vloerverwarming nog een hoge temperatuur variant ook. Die zijn duurder, minder zuinig en nemen meer plek in.

Het voordeel van een HT WP is dat tapwater geen probleem is. Een 200 liter hygiënebuffervat, evt met krachtstroom doorstroomapparaat en/of DWTW en je kan gasloos.
Als je zelf handig bent, gaat het zeker lukken met dat budget.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Niet te vergeten een fikse hoeveelheid panelen op dat dak plempen om die WP's te gaan voeden.
10Mw is wel nodig om aardig op 0 op de meter te komen, een paneeltje of 35 minimaal.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
als je je huis gaat isoleren, dan kan je gebruik gaan maken van de subsidies om ook direct je chalet mee te pakken. zoals gezegd zou ik hier op focussen. subsidie kan je dan ook gebruiken voor 2x dwtw en bv dubbel glas.

chalet kan je verwarmen vanuit je huis en ook het warme water komt vanuit huis. zou wel een extreem geisoleerde dikke leiding buis maken vanuit huis. water en verwarming komt dan vanuit een buffervat van de zonneboiler/cv 500liter hygienevat of meer. stroomverbruik kan je beperken door eerst door je huis te gaan en te kijken wat er beter kan en dan een goede lading zonnepanelen aan te leggen (oost/west is prima). jammer is wel dat zonneboiler toch beter op zuid (50graden) kan liggen voor beste rendement.
warmtepomp is leuk voor LTV verwarming, maar zou dan toch nog een winter op de cv proberen om te kijken hoe laag je kan komen als de boel geisoleerd is. zodra je echt op lage temp kan verwarmen is een extra buffervat die je tot 40c stookt (oa met zonneboiler) een optie. Pelletketel kan ook, maar dat is gedoe en geeft ook uitstoot.

lucht/lucht airco is leuk, maar toch 750e en een verhoogd stroomverbruik + herrie en iets wat stuk kan.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 15:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zonder verder afbreuk te doen aan deze draad, isoleren, isoleren, isoleren had ik al isoleren gezegd. Ik blijf het toch zeggen hoor. :+

Zonder dollen, iedere paar weken vertellen we gezamelijk telkens weer hetzelfde maar elke nieuwe vraagsteller moet schrapen en topics doorlezen of onze tips verder uitzoeken. Kunnen we niet gezamelijk een start topic maken voor "duurzaam verbouwen/verwarmen van een bestaande woning" ?
Met daarin een soort MoCSoW lijstje?

Even een nieuwe discussie topic openen voor gedachte uitwisseling?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

Jack

MHz Matters

Huis:
Kan je specifieker zijn betreft de huidige isolatie (vloer, muren, dak, ramen)? Wat is er nu wel/niet aanwezig? Het huidige gasverbruik is fors, dus er valt nog veel te winnen met isolatie.

Zoals al vele malen eerder is gezegd, het begint met isoleren. Daardoor beperk je je warmteverlies aanzienlijk en verhoog je het comfort in huis (minder tocht en koudeval).
Met een hoger isolatieniveau heb je vervolgens ook een stuk minder grote warmtepomp of zonneboiler nodig.

Hoezo wil je een warmtepomp voor alleen de bovenverdieping eigenlijk?

Standaard renovatie lijst is:
Vloer, muur, dak isolatie.
HR++ glas
Verbeteren luchtdichtheid + mechanische ventilatie
Zonnepanelen
Warmtepomp + vloerverwarming.

Leesvoer:
http://www.familie-kleinm...-opnieuw-zouden-beginnen/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Het betreft een oude woning, ik heb al een keer iemand langs laten komen voor advies mbt isoleren. En wat er gedaan kan worden is bekend.
Dak isolatie hebben we al verbeterd onderhand. We moeten het huis nog beter treklucht dichter krijgen. En ramen moeten we tzt ook naar kijken. Het probleem zit hem in de muren. Er is geen spouw, dus zouden we inderdaad voorzetwanden moeten plaatsen. Maar dit betekent dat alles wegmoet. Keuken, wc beneden, hele woonkamer en eetkamer. Dit alles is een mogelijkheid, maar dan komt er geen chalet en dat willen we toch wel ivm buitenlandse familie die geregeld langskomt.
Isoleren is zeker de eerste en beste optie, maar voor nu helaas geen optie, vanwege onze prioriteiten.
Allen alvast bedankt voor de reacties. Ik zal zsm ook een afspraak maken met warmteservice.nl om verder navraag te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
En is het geen optie om de buitenmuren te isoleren (gevelisolatie)? Houten of alu geven tegen de bestaande gevel aan.
Zonder wandisolatie is elke investering in goedkopere warmte iig weggegooid geld. Buiten het feit dat je duizenden euros duurder uit bent vanwege grotere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Één lange wand zou kunnen, de andere lange wand kom ik niet bij, ruimte tussen ons en buren is twintig/dertig cm. Korte zijde is net nieuw gevoegd, en de andere bestaat uit glas. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ruimte tussen jullie en de buren is op jullie erf? Hoe zit het met hun isolatie? Anders maak je het dicht en prop je die 30cm vol met isolatie.
Net nieuw gevoegd is geen reden om niet te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
De lange wand is zeker een optie, tussen ons en de buren als ook de andere zijde. Ik begrijp je punt mbt isoleren en zou dit graag meenemen als dit financieel en praktisch gezien kan. De gevel nogmaals voegen, vind ik helaas een beetje duur worden. Mooie snijvoeg zit er nu in, 2 weken arbeid.

[ Voor 9% gewijzigd door NFSteef op 14-04-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dan zou ik sowieso eerst kijken wat de andere 2 wanden kosten om te laten isoleren. Van ongeisoleerd naar geisoleerd scheelt zo 70% verbruik, met het halve huis gedaan dan alsnog 35%. En comfort uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NFSteef Laat je in ieder geval niet ontmoedigen :)
€24k is een hoop geld; daar kan je inderdaad 14 kWp aan zonnepanelen mee neerleggen plus een warmtepomp om die ~12 MWh in warmte om te zetten.
Dat doet zeker een deuk in je maandlasten slaan, salderen blijft nog wel een paar jaar bestaan (maar is niet eeuwig houdbaar).

Mijn vader heeft een vergelijkbare keuze gedaan - de houtvergasser met gratis hout was veel goedkoper dan de steens muren na-isoleren.
In ruil daarvoor kost het meer ruimte, werk en onderhoud.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
vloer en dak kan je proberen te verbeteren en de ramen zullen al vrij snel de slechtst geisoleerde plekken zijn.

ruimte met de buren opvullen lijkt ook geen raar idee.

misschien is thermoshield verf nog een optie?

Nukezone FTW

Pagina: 1