Supercop schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:06:
Geef mij 1 bank waar het mogelijk is om voor 100% te lenen voor je huis en ik teken er voor. Als je bij voorbaat al roept dat ik onzin praat, zorg er dan in ieder geval voor dat je zelf wel op de hoogte bent van de ontwikkelingen in duitsland.
misschien had ik duidelijk moeten zijn over waar ik mn kennis over de duitse hypotheeksituatie op baseer...
Ik woon al ruim 18 jaar in duitsland en heb hier ook een duitse hypotheek en ook langdurige kennis van het aanvragen en de voorwaarden en consequenties van duitse hypotheken.
De (duitse) term waarnaar je zoekt als je kijkt naar een 100%-financiering is
Vollfinanzierung
https://www.google.de/sea...%20vollfinanzierung&rct=j
Het is zeker niet iets dat in duitsland als positief gezien wordt of dat sterk aangeraden wordt, het is ook gewoon duidelijk duurder dan eigen geld inbrengen, maar er is geen enkel verbod op en banken mogen dit wel aanbieden en doen dat ook, enkel zullen ze ook zelf er duidelijk voorwaarden aan verbinden en de kredietnemers ook extra controleren (bv kan het best zijn dat je wel moet aantonen dat je an sich wel extra eigen geld hebt opgespaard)
Om die reden waarschuw ik ook voor het afgaan op nederlands-talige 'vertalingen' die de duitse situatie pogen te 'vertalen' naar de nederlandse en dan aankomen met eerder typische nederlandse gewoontes, zoals het sterk afgaan op een 'maximale' hypotheken die banken 'mogen' geven.
Nogmaals, de gewoonte dat de overheid regels oplegt wat mensen mogen lenen is eerder sterk typisch voor nederland en hangt vooral ermee samen dat de nedermlandse overheid ook veel extra garanties en indirekte subsidies voor hypotheekkredieten levert en dus ook zelf veel risico bij de erg hoge hypotheekschulden (die in nederland ook duidelijk hoger zijn) loopt en ze op die manier poogt in te perken.
In duitsland lopen de banken veel direkter zelf het risico bij het teveel uitlenen en de graap is dat juist daardoor ze zelf ook opassen niet teveel leenrisico aan te gaan:
Bij een hypotheek is het een ongekend groot verschil qua risico of de schuld 100% van de pandwaarde betreft of juist 80-90%... juist die 10-20% van het hele kredietbedrag is ook ongeveer het potentieel verlies dat iemand (kredietnemer of -gever) moet afschrijven of via andere wegen innen bij een evt. voortijdige executie.
Een huis/woning is overigens in duitsland gewoon hetzelfde als in nederland, ook de schuld is niet opeens anders...
Het grootste verschil dat ik zie is een verschil in instelling van mensen, een verschil in de financiele cultuur.
Mijn ervaring is dat geen enkele duitser het een 'normaal' idee vond lange tijd een hoge schuld te hebben en er relatief weinig aan af te lossen...
Anderszijds hoor je van nederlanders vaak dat 'je hypotheek aflosen weggegooid geld zou zijn' of dat het dom zou zijn je eigen geld in je eigen woning te steken.
Ik ken meerdere nederlanders die al ruim 10 jaar of meer een koophuis hebben, gefinanierd met een hypotheek waaraan ze maandelijks betalen, maar die aangeven dat als ze nu hun woning verkopen, ze vermoedelijk een restschuld overhouden... Zoiets is in duitsland praktisch ongekend en zou gelijk staan met een financieel faillisement en ouderdomsarmoede (mogelijk speelt hiermee dat in duitsland ook de pensioenspaarvermogens véél lager zijn, en men dus ook net het 'gevoel' heeft dat er ergens een verstopt potje is dat al die schulden alsnog kan dekken, als je met pensioen gaat is het wel de bedoeling dat je je huis volledig afbetaald moet hebben)
[
Voor 19% gewijzigd door
RM-rf op 19-04-2017 10:30
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen