Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb van de week 3 nieuwe PC's aangeschaft met daarin dezelfde moederborden.

Bij het installeren van de 2e PC kreeg ik ellke keer foutmeldingen van niet bereikbare netwerkschijven.
Na een beetje zoeken blijkt dat de netwerkkaarten van alle 3 de nieuwe PC's hetzelfde MAC-adres hebben: 88-88-88-88-87-88

Dit ziet er niet uit alsof het een kloppend MAC-adres is. Als ik de PC's openmaak dan staat er op een stikkertje op de netwerkpoort een compleet ander MAC-adres genoemd.

Het gaat bij alle 3 de PC's om een op een MSI B250 PC-Mate geintegreerde Intel I219-V netwerkkaart.
BIOS instellingen ben ik nog niet aan geweest. PC's komen echt zo uit de doos en hebben alleen een voorgeinstalleerde windows

Ik heb dit topic gevonden met een vergelijkbaar probleem:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1710663

Verder heb ik natuurlijk de winkel waar ik de PC's vandaan heb gebeld, maar daar krijg ik alleen als antwoord dat het onmogelijk is en dat ik maar langs moet komen...

Intel drivers opnieuw installeren helpt niet. BIOS instellingen voor wat betreft de netwerkkaart heb ik ook al een beetje aan zitten klooien, maar dat bied helaas geen oplossing.

Mijn vraag is dus of iemand weet wat hier fout gaat. Mis ik een instelling? Of zou een BIOS reset helpen?

Alle reacties

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Je zou als workaround kunnen kijken of je de MAC adressen kunt overschrijven in je OS, Windows kan dit op de meeste netwerkkaarten via de hardware eigenschappen van de adapter.

Daarnaast zou je kunnen proberen om het BIOS te updaten, maar ik weet niet of dat nut heeft...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het lijkt wel alsof de machines refurbished zijn, standaard zouden deze kaarten met een ander MAC adres uitgeleverd moeten worden. Ik zou persoonlijk toch contact leggen met de winkel en met MSI.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 13:52
Forum van MSI: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=266441.0

En de winkel die aangeeft dat het onmogelijk is? Google eens op het MAC-adres zou ik zeggen.

• Paling1
  • Niet online
In dat andere topic lees ik overigens dat de activatie van windows o.a. afhangt van het MAC-adres.
Klopt dat? Als ik dan het MAC-adres verander, krijg ik dan problemen met de (OEM) windows activatie?

Het activeren van Office op de 2e PC lukte me ook al niet...

Zojuist bij 1 van de PC's een nieuw BIOS geflashed en vervolgens naar de standaard settings gereset. MAC adres klopt helaas nog steeds niet..

@Montaner
thanks voor de link, die ga ik even checken...
Winkel bleef volhouden dat het onmogelijk was... Dus ik had ze uitgenodigd om even te komen kijken.. Ze bleven een verhaal opratelen over dat een MAC adres uniek is....

[ Voor 22% gewijzigd door Paling1 op 12-04-2017 10:54 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:01
Paling1 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:52:
In dat andere topic lees ik overigens dat de activatie van windows o.a. afhangt van het MAC-adres.
Klopt dat? Als ik dan het MAC-adres verander, krijg ik dan problemen met de (OEM) windows activatie?
Ik kan in ieder geval melden dat ik hier in het verleden geen last mee heb gehad.

Op de universiteit hadden ze netwerkkabels/-poorten aan MAC-adressen gekoppeld, dus m'n eigen laptop kon alleen op het netwerk als ik handmatig het MAC-adres van de universiteitsdesktop instelde. Beetje flauwe beveiliging, maar ze hebben het iig geprobeerd, zullen we maar zeggen. Maar goed, dit heeft bij mij nooit tot enig probleem geleid voor Windows of wat dan ook (OEM-versie Dell, Windows 10).

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 13:52
Paling1 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:52:

Het activeren van Office op de 2e PC lukte me ook al niet...

Zojuist bij 1 van de PC's een nieuw BIOS geflashed en vervolgens naar de standaard settings gereset. MAC adres klopt helaas nog steeds niet..

@Montaner
thanks voor de link, die ga ik even checken...
Winkel bleef volhouden dat het onmogelijk was... Dus ik had ze uitgenodigd om even te komen kijken.. Ze bleven een verhaal opratelen over dat een MAC adres uniek is....
Dan moet je ze even dit linkje sturen:
http://lmgtfy.com/?q=88%3A88%3A88%3A88%3A87%3A88

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53
Ik heb laatst de interne netwerkkaart van mijn laptop veranderd en Windows en Office werken nog gewoon en het MAC adres is dus ook veranderd.

Wat ik denk ik, is dat MSI gewoon een hele batch met dezelfde MAC adressen heeft uitgebracht, constant de zelfde firmware er op.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Paling1
  • Niet online
Net geprobeerd met een DOS boot USB stick. Zoals uitgelegd in het linkje van @Montaner .
Helaas is de eeupdate niet compatible met deze netwerkkaart.
'No supported adapters were located'

Update:
Het is me nu gelukt om in windows het MAC adres van de netwerkkaart te veranderen.
In de apparaateigenschappen - geavanceerd staat voor deze netwerkkaart een waarde voor het 'Locally Administered Address'. Daar heb ik het MAC-adres van de stikker op de netwerkpoort ingevuld.
Nu zie windows met 'ipconfig /all' in ieder geval het juiste adres.

In het BIOS is echter nog steeds het foute 88-88-88-88-87-88 te zien.

Gelukkig geen activatieproblemen tegengekomen!

[ Voor 56% gewijzigd door Paling1 op 12-04-2017 12:38 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is hoe dan ook niet goed. Dit heb je nu zo opgelost, maar als je om wat voor reden dan ook Windows opnieuw moet installeren ben je het alweer vergeten of als je dual-boot wilt gaan doen. Hier is iets bij de fabriek fout gegaan en zou het moederbord als RMA terug moeten. Helaas zit je Windows licentie aan het moederbord vast (niet het MAC adres). Niet direct een ramp, maar wel zonde want het vereist mogelijk wat meer werk voor de heractivatie op het vervangende bordje.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Paling1
  • Niet online
@Hero of Time
Dual boot gaan we hier niet doen, en ik documenteer dit gewoon zodat het bij een herinstallatie van windows ook niet zo'n probleem zou moeten worden.
Probleem komt sowieso snel naar voren als de mac adressen van meerdere computers in het netwerk overeenkomen.

Vooralsnog werkt het nu. Ik kom nu geen gekke netwerkproblemen meer tegen.
Ik denk dat ik het hierbij ga laten. Geen zin in discussies bij de winkel met een kans dat ik mijn PC's weer een tijd kwijt ben.

Verwijderd

Dat 88-88-blabla adres is een bug of corrupte firmware. Ik heb zoiets al meegemaakt met een HP Elitebook met een Intel Gigabit LAN NIC.
Er is een DOS tooltje om permanent je MAC te veranderen op Intel LAN kaartjes, ik had toen zelf een MAC verzonnen met daarbij wel de juiste Intel ID.

• Paling1
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:12:
Dat 88-88-blabla adres is een bug of corrupte firmware. Ik heb zoiets al meegemaakt met een HP Elitebook met een Intel Gigabit LAN NIC.
Er is een DOS tooltje om permanent je MAC te veranderen op Intel LAN kaartjes, ik had toen zelf een MAC verzonnen met daarbij wel de juiste Intel ID.
Tooltje heb ik al geprobeerd... Zie paar posts terug. Werkte helaas niet op deze netwerkkaarten.

Als er inderdaad een bug of corrupte firmware is, dan had ik verwacht dat ik er meer over zou kunnen vinden.
Alhoewel dit probleem natuurlijk alleen maar naar boven komt als je meerdere van deze moederborden in hetzelfde netwerk hebt hangen.

Update:
3e PC heeft na een flash naar het nieuwste BIOS ineens geen zichtbare netwerkkaart in windows. Terugflashen naar eerdere versie helpt helaas niet. Overigens is de netwerkkaart wel zichtbaar in het BIOS en heeft daar nu FF-FF-FF-FF-FF-FF als MAC-adres.
Deze PC ga ik retour sturen, want ik ben er wel een beetje klaar mee. Nu even afwachten wat er mis is zodat de andere PC's eventueel ook terug kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Paling1 op 12-04-2017 15:57 ]

• Paling1
  • Niet online
Even een update:
Volgens de winkel zijn bij alle 3 de PC's de moederboards DOA.
Deze zijn nu allemaal vervangen. MAC-adressen kloppen weer. Tot zover nog geen problemen tegen gekomen.
Winkel heeft Windows opnieuw geactiveerd, Office heb ik zelf opnieuw moeten activeren.

Probleem is door de winkel ook bij MSI gemeld. Ik hoop (maar verwacht het niet) dat ik hier nog feedback over krijg.

Wat het probleem precies is, is me nog niet helemaal duidelijk.
Voor zover ik kan reconstrueren is er in de winkel bij de (oorspronkelijke) installatie van de PC's een nieuw BIOS (3.2) geflashed. Dat is de op 1 na laatste versie geweest.
Zelf heb ik de laatste versie (3.3) op 2 van de PC's geflashed. Bij eentje leverde dat dus nog meer problemen op en die heb ik weer terug geflashed naar de op 1 na laatste versie (3.2). Helaas loste dat de problemen niet op.
De PC's die ik nu weer terug heb, hebben allemaal een oudere versie van het BIOS namelijk versie 3.0.
Het lijkt er dus voor mij op dat er in de laatste paar versies van het BIOS iets mis is.

Mocht ik nog horen wat er mis was, dan meld ik dat hier nog.
Pagina: 1