/29 subnet bij xs4all

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-10 08:28
Ik heb een /29 subnet op mijn vdsl-lijntje bij xs4all. Vraag niet waarom: gewoon omdat het kan. Van de 8 ip-adressen in het subnet kan je er volgens de website van xs4all 'effectief' 5 gebruiken. Hier staat uitgelegd waarom: het eerste adres is het 'network address' en het laatste het 'broadcast address'. Daarnaast gaat er eentje op als gateway. Ergo er blijven 5 adressen vrij.

Echter, ik maak geen gebruik van de standaard fritzbox en bouw zelf de verbinding op met pppoe. In de praktijk merk ik dat alle 8 adressen in het subnet keurig naar mijn vdsl-lijntje worden gerouterd. Dat bevestigt wat hier staat. Ik zou ze dus in principe alle 8 gewoon kunnen gebruiken. Verder lees ik op wikipedia dat de network en broadcast adressen tegenwoordig helemaal niet meer gebruikt worden.

Mijn vraag: hoe zit dat nou precies met die netwerk en broadcast adressen? Kan je die nou gewoon inzetten of zitten daar toch haken en ogen aan die ik niet overzie? Hier loopt vast iemand rond die me hier meer over kan vertellen :)

Zijn er overigens meer mensen die ervaring hebben met het gebruik van een subnet op een dsl-lijntje bij xs4all? Ben wel nieuwsgierig naar wat jullie er mee doen en hoe dat bevalt.

Beste antwoord (via Nomi op 12-04-2017 10:38)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

menocchio schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:57:

Dat begrijp ik niet. Wat bedoel je daar precies mee @CyBeR? Ik denk dat ik gewoon niet goed snap wat de functie van die speciale adressen is. Kan iemand dat uitleggen?
Het netwerkadres heeft niet zozeer een speciale functie, dat is meer een legacyverhaal waar je wel degelijk nog rekening mee moet houden. Het broadcastadres wordt gebruikt om, op media die dat ondersteunen, een broadcast te doen. Ethernet is er zo een. Op een ethernetverbinding kun je netwerk- en broadcastadressen *niet* gebruiken om hosts mee te addresseren. Maar uiteindelijk zijn die adressen alleen speciaal in de context van een netwerk wat ze speciaal maakt (zoals ethernet). Over een point-to-point verbinding zoals PPPoE bestaan ze helemaal niet.

M.a.w., zolang jij niet een ethernetnetwerk hebt met x.x.x.232/29 als subnet erin, kun je die adressen gebruiken. Bijvoorbeeld als je PPPoE-tunnel uitkomt op een server die die adressen alleen zelf gebruikt.
Op Wikipedia vind ik dit:

Het gebruik ervan werd dus ontmoedigd, maar nu niet meer.
Nee, nogmaals dat gaat om subnetadressen. Niet om broadcast- en netwerkadressen. Heel ander verhaal.
In mijn geval worden x.x.x.232 en x.x.x.239 zonder uitzondering naar mij gerouterd en lijk ik ze gewoon te kunnen gebruiken als externe ip-adressen.
Mits niet op ethernet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waar lees jij dat network- en broadcast addresses niet meer gebruikt worden?
In het Wikipedia artikel wordt juist gezegd dat het gebruiken van 0.0.0.0 en 255.255.255.255 ontmoedigd wordt en dat je dus je lower bound als network address en de upper bound als broadcast address moet gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

menocchio schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:46:
het eerste adres is het 'network address' en het laatste het 'broadcast address'. Daarnaast gaat er eentje op als gateway. Ergo er blijven 5 adressen vrij.
En die moet je gewoon gebruiken. Niet denken dat je het zelf beter weet : Dat kan alleen maar fout gaan ;)
Echter, ik maak geen gebruik van de standaard fritzbox en bouw zelf de verbinding op met pppoe. In de praktijk merk ik dat alle 8 adressen in het subnet keurig naar mijn vdsl-lijntje worden gerouterd.
Uiteraard, want ze maken uit van een groep (het hele subnet) en als ik één van jouw IP's opvraag dan moeten de routers van mijn ISP wel weten waar dat subnet zich bevindt en de juiste route is :)
Mijn vraag: hoe zit dat nou precies met die netwerk en broadcast adressen? Kan je die nou gewoon inzetten of zitten daar toch haken en ogen aan die ik niet overzie? Hier loopt vast iemand rond die me hier meer over kan vertellen :)

Zijn er overigens meer mensen die ervaring hebben met het gebruik van een subnet op een dsl-lijntje bij xs4all? Ben wel nieuwsgierig naar wat jullie er mee doen en hoe dat bevalt.
Ooit een /29 gehad bij een Easynet SDSL lijntje : Gewoon netjes de regels volgen zoals ik al eerder zei!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

menocchio schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:46:
Verder lees ik op wikipedia dat de network en broadcast adressen tegenwoordig helemaal niet meer gebruikt worden.
Dat lees je verkeerd. Dat gaat over de all-zeroes en all-ones subnetten, niet over de netwerk en broadcast-adressen. Voor de volledigheid, in het simpele geval van 10.0.0.0/16, onder te verdelen in /24s, is het all-zeroes subnet 10.0.0.0/24 en het all-ones subnet 10.0.255.0/16. Dwz het subnet-deel is helemaal 0 of helemaal 1. Netwerk- en broadcastadressen gaan over het hostdeel. Dus in dat eerste voorbeeld, 10.0.0.0 en 10.0.0.255, en in het tweede 10.0.255.0 en 10.0.255.255.
Die kun je inzetten, mits je ze niet direct probeert te gebruiken op een ethernetsegment.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 12-04-2017 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Dank voor de reacties. :) Maar helemaal duidelijk is het me nog niet.

Misschien dat ik de vraag anders moet stellen.

Mijn subnet is x.x.x.233/29.

Daarbinnen vallen 8 adressen: x.x.x.232 - x.x.x.239.

(Feitelijk is x.x.x.233/29 dus gewoon hetzelfde als x.x.x.232/29)

Het subnet id address is dan x.x.x.232 (binair: 11101000)
en het broadcast address x.x.x.239 (11101111)

Dus inderdaad all zeroes en all ones. Tot zover begrijp ik het hele verhaal.
CyBeR schreef op woensdag 12 april 2017 @ 01:39:
[...]
Die kun je inzetten, mits je ze niet direct probeert te gebruiken op een ethernetsegment.
Dat begrijp ik niet. Wat bedoel je daar precies mee @CyBeR? Ik denk dat ik gewoon niet goed snap wat de functie van die speciale adressen is. Kan iemand dat uitleggen?

Subnet zero and the all-ones subnet

The first subnet obtained from subnetting has all bits in the subnet bit group set to zero (0). It is therefore called subnet zero.[6] The last subnet obtained from subnetting has all bits in the subnet bit group set to one (1). It is therefore called the all-ones subnet.

The IETF originally discouraged the production use of these two subnets due to possible confusion of having a network and subnet with the same address.[8] The practice of avoiding subnet zero and the all-ones subnet was declared obsolete in 1995 by RFC 1878, an informational, but now historical document.

In mijn geval worden x.x.x.232 en x.x.x.239 zonder uitzondering naar mij gerouterd en lijk ik ze gewoon te kunnen gebruiken als externe ip-adressen.

[ Voor 43% gewijzigd door Nomi op 12-04-2017 10:28 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:12
Zie de nieuwsgroepen xs4all.general en xs4all.adsl.

Reactie Miquel van Smoorenburg:
In article <54ee2128$0$2871$e4fe...@news.xs4all.nl>, <Geert Jan> wrote:
>VRAAG: Blokkeren jullie de 'onbruikbare' adressen? Stel dat ik een
>/27 configureer waar mijn /29 in zit, dan kan ik host-zero en host -1
>buiten mijn XS4all /29 plaatsen en hou ik 7 bruikbare adressen over
>en da's toch 40%.

Nee, je krijg alle 8 de IPs gerouteerd, er wordt niks gefilterd.
Met PPP kan je ze inderdaad alle 8 gebruiken.

Mike.
Oplossing Louis Lagendijk:
1) definieer de publieke ip-range wat groter dan de /29 in de fritzbox:
om alle adressen te kunnen gebruiken kies ik voor mijn range:
80.127.138.89/29 een /26: dat laat voor en achter mijn range adressen vrij.
2) definieer nu een ipv4 router voor de /29 via het rfc1918 adres van de
router (meestal een 192,168,178,x adres.
3) Definineer op de router het gewenste netwerk (voor mij ook een /26)

Proxy arp is niet meer nodig. en de fritzbox begrijp zo al dat adressen
uit de publiekerange geen nat nodig hebben.
Simpel en doeltreffend

/Louis
Oplossing Geert Jan:
Wat ik gedaan heb, is het subnet gedefinieerd als een /23
waar de /29 van XS4all in zit. Ik weet dat XS4all .0 en .255 niet
als hostadres uitdeelt, dus als ik xx.xxx.100.0 als host-0 neem
overlap ik niemand, hetzelfde met xx.xxx.101.255 als host-511.

Vervolgens heb ik de TP-link xx.xxx.101.0 gegeven. Dat is een
geldig IP in mijn /23 maar wordt door XS4all niet gebruikt,
dus als ik dat adres pik zit ik niks in de weg.

Vervolgens heb ik de TP-link zo ingesteld dat 'ie proxy-ARP doet
voor alle IP's die niet van mij zijn in deze reeks. Een client
ARPt dus voor een IP in deze reeks; de TP-link antwoordt;
de client stuurt het packet en de TP-link stuurt het door de
PPPoE-poort op. Gevolg: ik kan alle 8 IP's van het subnet
echt gebruiken (en niet maar 5), en alle andere IP's in de /23
zijn via de WAN gewoon bereikbaar (behalve de IP's waarvan we weten
dat XS4all ze niet gebruikt, en dat is dus niet erg)

Deze /23 leeft op een aparte ethernet-poort van de TP-link.
Daar zit zelfs DHCP op, als je daar een host inprikt heeft 'ie
gewoon een public IP adres, zonder filtering.

[...]

Laat duidelijk zijn dat de helpdesk dit niet ondersteunt,
maar het werkt wel!

Geert Jan

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

menocchio schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:57:

Het netwerkadres heeft niet zozeer een speciale functie, dat is meer een legacyverhaal waar je wel degelijk nog rekening mee moet houden. Het broadcastadres wordt gebruikt om, op media die dat ondersteunen, een broadcast te doen. Ethernet is er zo een. Op een ethernetverbinding kun je netwerk- en broadcastadressen *niet* gebruiken om hosts mee te addresseren. Maar uiteindelijk zijn die adressen alleen speciaal in de context van een netwerk wat ze speciaal maakt (zoals ethernet). Over een point-to-point verbinding zoals PPPoE bestaan ze helemaal niet.

M.a.w., zolang jij niet een ethernetnetwerk hebt met x.x.x.232/29 als subnet erin, kun je die adressen gebruiken. Bijvoorbeeld als je PPPoE-tunnel uitkomt op een server die die adressen alleen zelf gebruikt.

Nee, nogmaals dat gaat om subnetadressen. Niet om broadcast- en netwerkadressen. Heel ander verhaal.
Mits niet op ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Helder @CyBeR.

Conclusie: ik kan alle 8 adressen van het /29 subnet gewoon gebruiken als extra externe ip-adressen. Fijn.

Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

menocchio schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:38:
Helder @CyBeR.

Conclusie: ik kan alle 8 adressen van het /29 subnet gewoon gebruiken als extra externe ip-adressen. Fijn.
Niet op ethernet (zonder vieze truukjes zoals hierboven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Ik wil inderdaad geen /29 subnet inzetten achter de PPPoE-tunnel, maar via NAT de betreffende adressen doorsluizen naar servers op een achterliggend private subnet. Dat lijkt me dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan inderdaad.

Pagina: 1