[OC] i5 4670k overclocken. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.955 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 18:10
Geachte,

Ik heb al enige tijd het volgende systeem:
  • intel core i5 4760k (+ Scythe mugen 3 cooler)
  • Z87X-D3H
  • GTX 1070 Gaming X
  • Season G-serie 650Watt
  • DDR3 1600Mhz
Uit recente onderzoeken is gebleken dat vooral m'n CPU m'n GPU bottleneck'd tijdens het gamen.
Core1 die op 100% draait, terwijl de rest op 50%. CPU op 100% terwijl GPU op amper 80% zit, ...
Dus werd me aangeraden om m'n CPU te overclocken. Aangezien ik toch wel een goede setup heb, die dit toelaat.

Echter heb ik geen idee hoe je er, veilig, aan begint.

Begrijp er eigenlijk niet veel van, tbh.

Iemand die goede guides/stap voor stap tutorials weet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 11:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-05 13:12
Ik heb via de ASUS AI Tweak (software tooltje gewoon in windows, van mijn Asus moederbord) mijn i5 4670K op 4,2Ghz per core gekregen. via die tool kan je een paar presets kiezen, daarna gaat die wat testen en opnieuw opstarten paar keer en voila, klaar. Heb hem lange tijd terug op 4,3Ghz gezet per core, maar toen kreeg ik om de zo veel uur een bluescreen. Nu ik hem op 4,2Ghz heb staan nooit meer een bluescreen en dus (voor zo ver ik weet) een stable overclock.

Het kan ook via de bios, maar dan moet je de kennis er wel van hebben en moet het moederbord het ondersteunen.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

@LongTimeAgo je doet je naam eer aan, necrofiel ;) T topic is 2 jaar oud, gezellig!

Inhoudelijk dan maar: auto oc is op Tweakers 'not done'.. handmatig instellen bereik je doorgaans stukken meer mee.. verdere opmerkingen kunnen in

Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-05 13:12
Oeps! Sorry! Weet niet hoe ik op dit topic kwam... Dank voor verduidelijking haha. Wilde idd mij zelf ook meer verdiepen in handmatig overclocken. Thanks!

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-04 18:31
Holy thread Necro Batman! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
stap 1: je heb nodig, een blokje parmezaans kaas een kaasschaaf een potlood en een ijskrabber voor als je luchtkoeling net even tehard aanslaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
@ maks, serve and Millman

Vergeet hoe het was, nu krijgt niemand meer een goed antwoord en het is ook geen motivatie als mensen steeds word gewezen hoe het zou moeten.
De mods van tweakers zijn de grote rukkers, ben al eerder in gesprek geweest maar het helpt niet.

RIP tweakers tweaking.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hey Mike, ik ben het niet geheel met je eens. Veel mensen krijgen wel het juiste antwoord, mits de TS goed is. Ik besteed veel tijd aan goede vragen, geen tijd aan slechte vragen. Sure, de goede vragen worden steeds minder gesteld, er blijven weinig goede vragen over als je t over een oud platform hebt, de meeste vragen zijn immers al gesteld.

Rip OC & Tweaking? Ja, al jaren... Maar dat is mede door Intel en nVidia, die 'overclocking' zelf toepassen, of zo versimpeld dat je alleen multiplier en vcore nodig hebt. X-OC is een (te) dure hobby, weinigen die daar iets mee kunnen of willen. Nu hopen dat Matisse weer een beetje leven in OC land brengt, maar ben er bang voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Mwah.

Als je als een loempia vragen stelt, krijg je op die manier antwoord!
Simpel. Werkt ook zo in het dagelijks leven.

Overclocking is met lange na niet dood. Zal ook niet dood gaan. Degene die er interesse in hebben zullen wel zoeken en (normaal) vragen stellen.

Te duur ? Ja! Als je altijd "the next gen" wilt hebben. Ik ken dat probleem heel goed. Lijkt veel op pay to win zoals in het gross van games tegenwoordig. Maar!
Je kunt er zelf wat aan doen. Het budget heb je zelf in de hand.
Koop 771 / 775 spul. Of 1366. Of weet ik veel, als het maar wat ouder is. Dan kun je het budget heel goed in de hand houden. 775 is heel makkelijk te binnen en je koopt een tray vol chips voor een paar tientjes.

Ik koop geen dure videokaarten. Ben je gek! Veel te duur en levert te weinig op. Ik struin V&A af op kaartjes van een paar tientjes. De goede modellen. Dat hoeven niet eens altijd Lightnings, Matrix, Classified of K|ngp|n modellen te zijn. Je kunt er ook VR's op solderen en knallen met die dingen.

Maak ik wel eens wat stuk? Ja tuurlijk. Doet dat pijn ? Jazeker! Maar doordat ik kaarten van € 40/50 koop is het leed goed te overzien.

De hobby mag geld kosten. Maar hoeveel heb je zelf in de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik snap dat OC voor jou niet dood is, maar hier op Tweakers is altijd een levendige OC community geweest, tot en met Sandy bridge. daarna is het vanwege 'simplicity' en slecht management op tnet bergafwaarts gegaan. Die community is helemaal dood. Er waren dagelijks tientallen berichten en iedereen wilde van elkaar weten waar ze mee bezig waren.. nu, 1 slechte vraag in de week, 1 goede in de maand.. oi.. dat noem ik dood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Als je graadmeter Tweakers oc sectie is, ja, dan is het dood.
Maar het gaat veel verder dan alleen deze sectie ;-)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.