Tesla Coil 500W Profielwerkstuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Beste mede-Tweakers,

(als dit in een fout topic staat, graag even laten weten! )
(Alle foto's en video's staan in de link onderaan! Ik heb er intussen wat nieuwe foto's en filmpjes op gezet!)

Ik las een paar topics over Tesla-spoelen op verschillende Tweakers fora. Ik zou graag mijn ervaringen willen delen die ik heb opgedaan met het bouwen van een Tesla Coil, misschien zijn enkele van jullie daar in geïnteresseerd.

Ik ben zelf een 17-jarige leerling op het tweetalig VWO in het zuiden. Onze leraar had ons uitgedaagd om een Tesla Coil te bouwen die school zou bekostigen om in de klas les mee te geven en om op de open dagen demonstraties te geven.

De eerstvolgende dag was het ons al gelukt om een 9V versie te maken. Dit was een Slayer-Exciter coil, eigenlijk een kleine zendmast die met een simpel circuitje een Tl-buis kan doen oplichten, erg leuk om velden etc. mee aan te tonen. Dit was echter niet genoeg voor ons.

Onmiddellijk hierna zijn we om de tafel gaan zitten met de schoolleiding en de natuurkundesectie op onze school. Het budget was nooit vastgesteld, niet handig (voor de volgende keer!).

We hadden gelijk contact gezocht met de TU Twente en de TU Eindhoven. Jammer genoeg kwamen we bij de TU Twente in contact met een leerling die het te gevaarlijk vond om een Tesla Coil te bouwen. Bij de TU Eindhoven vingen we in eerste instantie ook bot. De faculteit Electrical Engineering had geen tijd om met profielwerkstukken te helpen. Omdat wij zo'n groot project wilden bouwen wilden ze echter toch wel hulp verlenen. We kwamen in contact met een oud-leerling die al eerder ervaring had opgedaan met Tesla spoelen bouwen.

Na een lange tijd zitten te rekenen aan de componenten etc. hadden we deze besteld. Wij zijn rond gaan kijken voor sponsoren, en wat blijkt, best een aantal instanties zitten blijkbaar te springen om te sponsoren. Zo hebben we van een elektrotechniekbedrijf in Roermond 400 meter aan gelakt koperdraad gekregen, en had de TU/e ook nog wel wat spulletjes voor ons liggen.

Voor alle specificaties kunt u een PB sturen of uitleg, dat wordt me nu even iets teveel moeite...

De spoel trekt ongeveer 500W via een NST-transformator die 8000V levert op 63mA. De condensatorbank bestaat uit 24 condensatoren, 2 strengen van 12, elk 3000V met 0,15uF. Dit geeft een capacteit van 0,025 uF op 36000V, puur voor de veiligheid.

De vonkbrug is gemaakt van een TIG-wolfraam laselektrode van 4,00mm doorsnede.

We hebben er ook een Terry filter in gemaakt, puur om de transformator te ontlasten van alle slechte frequenties uit de vonkbrug. Als je extra budget hebt en de transformator wilt sparen, bouw een Terry filter! Over het uitzoeken van deze componenten kunt u ook een berichtje sturen altijd.

De primaire spoel is gemaakt van 8 windingen van elk 4 mm dik, die ons een optimale resonantie geven. Bereken deze resonante frequenties met programma's zoals JavaTC voordat je gaat bouwen!

Vervolgens de secundaire spoel gemaakt. 1000 windingen van 0,5mm^2 gelakt koperdraad, ongeveer 400 meter. Verder werd ook gelijk het duurste component, de torus gemaakt. Deze bestaat uit 4 aluminium lasbochten met een radius van 120mm, een dikte van 3mm en een buisdoorsnede van 80mm (dit moet ik echter nazoeken). Dit geeft ons een ideale capaciteit naar aarde. Deze is vastgelast op 4 plekken met een aluminium plaatje in het midden. Dit onderdeel kostte ongeveer 200,- met nog ongeveer 60,- uitgave aan argon om mee te lassen.
Maak de secundaire spoel altijd van hogedruk PVC!!! Dit is een stuk duurder maar voorkomt krimpen en uitzetten door temperatuur, wat zeker een grotere secundaire spoel volledig kan slopen!

De hele stellage is in 3 delen uit elkaar te halen, de torus, secundaire spoel en de basis. Deze hebben we op wieltjes gemonteerd en de achterste twee vastgelast, zodat hij stabieler te besturen is met de zware transformator. Deze weegt ongeveer 20 kilo!

Vervolgens alle bedrading gedaan en getest met vonkbrugstanden en de optimale verhoudingen gevonden. Er gingen wat dingen fout, waardoor we de boutjes in het MDF van de primaire spoel hebben veranderd naar nylon boutjes, wat perfect werkt. Er schoten meerdere vonken uit deze boutjes over de spoel, wat een soort "charring" opleverde in de spoel en dus eigenlijk alles om zeep kon helpen. Vervolgens hebben we de hele spoel van binnenuit geschuurd om dit koolstofspoor te verwijderen.

De spoel levert zo'n 400kV (in theorie, lastig te testen natuurlijk) en produceert zo'n 110 dB. Oorbescherming is dus een must! Verder is de productie van ozon in de vonkbrug een erg pijnpunt waar je op moet letten, evenals de velden die de spoel produceert. Onder andere computers, USB-ports en het centrale brandalarm van onze school hebben eronder moeten lijden.

Er komen ontladingen vanaf van rond de 75cm, niet slecht voor 500W! De maximale vonklengte ligt in theorie rond de meter, wat een relatief hoge efficiëntie betekent.

Bedankt voor het lezen en misschien zal ik de post nog een beetje verder aankleden in de toekomst. Als u nog wat meer wilt weten kunt u dit altijd vragen! De hele coil kostte in totaal ongeveer 600,- exclusief alle sponsors. Zonder deze mensen zal dit boven de duizend euro zijn uitgekomen, mede door de dure lak van de secundaire spoel, dure condensatoren en torus.

Jaspervv99

Dank aan de TU Eindhoven en APO Elektrotechniek Roermond

Link naar drive: https://drive.google.com/...95n01rCEf4UVBfU1ZxRE8tTlk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

StarWing

Huh ?!?

linkje doet het niet.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Ik wijzig 'm even, excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

P_Tingen

omdat het KAN

Je hebt hem twee keer gepost....
Tesla Coil 500W Profielwerkstuk!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Onwijs gaaf gedaan Jasper (vooral die filmpjes zijn heel indrukwekkend)! _/-\o_

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Klopt, en ik wil de andere wegdoen aangezien met dat niet het juiste topic leek. Tweakers doet daar alleen een beetje raar over. Mijn fout 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door jaspervv99 op 08-04-2017 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Maar de %$@%#* vraag is nou nog steeds wat je cijfer was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Wow! Echt super gaaf!
Goed geschreven en leerzame post. De eenheid Farad kende ik nog niet. Nu is de volgende uitdaging natuurlijk om je Tesla-coil te laten zingen door 'm op een keyboard aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
aufbakanleitung schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:06:
Wow! Echt super gaaf!
Goed geschreven en leerzame post. De eenheid Farad kende ik nog niet. Nu is de volgende uitdaging natuurlijk om je Tesla-coil te laten zingen door 'm op een keyboard aan te sluiten.
Dat gaat zo makkelijk niet. Dit is een Spark-Gap Tesla Coil, eentje die vuurt door een circuit met een vonkbrug in een aparte layout. De versie die u bedoelt is een Solid State Tesla Coil waarbij frequentiemodulatie kan worden toegepast. Deze zijn ontzettend lastig om te maken, dit is echt TU niveau. Ik ken toevallig iemand die daar nu zijn master doet en zoiets maakt, maar dan in het klein (30cm). De eenheid Farad is trouwens voor de capaciteit van je condensatorbank. Deze kan je heel simpel berekenen met programma's zoals JavaTC, of via wat simpele wiskunde. Het enige wat je nodig hebt is de imput en de gegevens van je transformator.

linkje: http://deepfriedneon.com/tesla_frame6.html

[ Voor 17% gewijzigd door jaspervv99 op 09-04-2017 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
P_Tingen schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 23:12:
Nog geen idee... Onze leraar zei dat als het ons lukte om ook maar iets in de vorm van een Tesla Coil te maken, we een tien zouden krijgen. Hij keek verbaasd toen we de volgende dag die 9V versie al klaar hadden en liet deze ook gelijk voor elke klas zien. We hebben hem helemaal niet op de hoogte gehouden van onze vorderingen omdat we de grote versie in de kerstvakantie hebben gebouwd. Een van de filmpjes in de drive is dus dat we hem de eerste keer lieten zien. Er kwamen toen gelijk 3 leraren mee die allemaal helemaal in shock waren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Haha, ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Cool project en ik heb weer wat geleerd, want ik heb uiteraard even zitten googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Leuk, ik herkende zoiets van het afgelopen Glow festival in Eindhoven, toen ze bij de TUE een opstelling hadden staan.

Kan iemand uitleggen wat je allemaal kunt met zo'n Tesla spoel (behalve muziek spelen)? In wat voor toepassingen wordt het gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 10-04-2017 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

segil schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:53:

Kan iemand uitleggen wat je allemaal kunt met zo'n Tesla spoel (behalve muziek spelen)? In wat voor toepassingen wordt het gebruikt?
Erg veel nuttige toepassingen heeft een tesla coil niet, ze worden met name gebruikt voor onderzoekdoeleinden, entertainment of producten testen: zie bijvoorbeeld YouTube: Richard Hammond struck by lightning in car - Top Gear - BBC

Oh, en natuurlijk als base defence in Red Alert :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:19
Awesome, met alle theorie, techniek, financiële organisatie met sponsors etc heb je echt wel een hele dikke voldoende binnengesleept denk ik zo _O_
Ik heb een beetje met Lego gespeeld en had al een ruime voldoende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

Stoney3K

Flatsehats!

Leuk, ik herkende zoiets van het afgelopen Glow festival in Eindhoven, toen ze bij de TUE een opstelling hadden staan.

[video]
Die is overigens ook gebouwd door onze eigen Tweaker dalus. Hier het centrale topic:

Het Grote Teslacoil Topic
Vooral voor hoogspannings- en EMC- experimenten worden ze nog erg vaak gebruikt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05

defiant

Moderator General Chat
In overleg van AWM naar EL

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99

[video]

De Tesla spoel was eigenlijk in eerste instantie uitgevonden door Nikola Tesla om volgens mijn "gratis energie op te wekken". Behalve lesgeven en demonstreren heeft het eigenlijk geen praktisch nut. 8)7

Deze coil stond inderdaad op Glow, ook van de TU/e. Volgens mij is deze versie 8 kilowatt! Helaas deed deze versie het op die editie van glow niet zo goed werd mij verteld door deze student, hij zit zelf in dat EE-team. Er zijn een heleboel omstandigheden waardoor zo'n coil niet goed kan lopen, dingen zoals buitentemperatuur, ruimte en zelfs luchtvochtigheid spelen een rol.

[ Voor 8% gewijzigd door jaspervv99 op 11-04-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
jip_86 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:04:
Awesome, met alle theorie, techniek, financiële organisatie met sponsors etc heb je echt wel een hele dikke voldoende binnengesleept denk ik zo _O_
Ik heb een beetje met Lego gespeeld en had al een ruime voldoende :+
Laten we het hopen. Dit is weer eens een keer iets anders dan een onderzoekje schrijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ziet er tof uit. Wellicht kun je wat foto's/video's aan de TS toevoegen om de boel iets aantrekkelijker te maken. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:45

g0tanks

Moderator CSA
jaspervv99 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:40:
We hadden gelijk contact gezocht met de TU Twente en de TU Eindhoven. Jammer genoeg kwamen we bij de TU Twente in contact met een leerling die het te gevaarlijk vond om een Tesla Coil te bouwen.
Zonde zeg, als student zou het mij machtig mooi lijken om zo'n kans te krijgen. Ik denk dat je gewoon in contact bent gekomen met de verkeerde UT-student. :+

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Rone schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:39:
Ziet er tof uit. Wellicht kun je wat foto's/video's aan de TS toevoegen om de boel iets aantrekkelijker te maken. :)
Ik kreeg allemaal rare errors na het plaatsen van die foto's en heb na een halfuurtje maar opgegeven. Heb het Tweakers handboek nog even geraadpleegd maar dat mocht helaas niet baten, dan maar zo. Werkt net zo goed (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
g0tanks schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:43:
[...]

Zonde zeg, als student zou het mij machtig mooi lijken om zo'n kans te krijgen. Ik denk dat je gewoon in contact bent gekomen met de verkeerde UT-student. :+
Hij raadde het ons ten zeerste af om het te maken aangezien hoogspanning natuurlijk wel degelijk gevaarlijk is. Verder zei hij dat we hem niet konden draaien zonder een Faraday-kooi, wat natuurlijk wel veiliger is maar in dit geval totaal geen zin heeft. Verder is het wel mooi om dat bij de TU/e gedaan te hebben, we zijn daar nog meerdere malen op de laboratoria van EE wezen kijken en ik ga daar ook studeren (zat te twijfelen tussen Twente en Eindhoven!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
Heel gaaf project.

[video]

Die Tesla coil is een hobby-project van Guus Pemen (recentelijk benoemd tot professor). Als het er weer is op Glow volgend jaar, vrees niet om hem er over te vragen, want hij is er super enthousiast over.

Verbeter me als ik me vergis, maar ik heb wel eens gehoord dat Tesla deze coil had ontworpen om draadloze verlichting in steden mogelijk te maken. Ten tijden van Tesla was stroom in huis nog niet normaal en daarom moest naar een manier gezocht worden om lampen aantrekkelijk te maken. Door een grote Tesla coil in een stad te plaatsen, zou je draadloos energie kunnen overbrengen naar lampen in de stad. (Achteraf is het maar goed dat dat niet daadwerkelijk gebeurd is, aangezien mensen al klagen over de effecten van hoogspanningsleidingen voor de gezondheid _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bovendien lijkt het me niet bepaald een efficiënte manier van energieoverdracht.
Het lijkt me dat men daar rond die tijd nog betrekkelijk weinig inzicht in had, hoe vindingrijk sommige ideeën ook waren. Niet voor niets is de elektromagnetische eenheid tesla naar hem vernoemd.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 09:58

Genius-General

Expect the Unexpected

Super gaaf! Kon ik dit maar zulke projecten op school maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:45

g0tanks

Moderator CSA
Techneut schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:51:
Niet voor niets is de elektromagnetische eenheid tesla naar hem vernoemd.
Hoezo is dat niet voor niets? :p

[ Voor 36% gewijzigd door g0tanks op 12-04-2017 01:50 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

Stoney3K

Flatsehats!

WouterT13 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:55:
Heel gaaf project.

[...]

Verbeter me als ik me vergis, maar ik heb wel eens gehoord dat Tesla deze coil had ontworpen om draadloze verlichting in steden mogelijk te maken. Ten tijden van Tesla was stroom in huis nog niet normaal en daarom moest naar een manier gezocht worden om lampen aantrekkelijk te maken. Door een grote Tesla coil in een stad te plaatsen, zou je draadloos energie kunnen overbrengen naar lampen in de stad.
Klopt, dat was het idee van Tesla en uiteindelijk maar goed ook dat ie dat niet heeft doorgezet, want de kennis van elektromagnetische velden die ze toen hadden was dusdanig beperkt dat ze de risico's ervan niet konden inschatten. Met de veldsterktes die ervoor nodig zouden zijn om de hele stad te voorzien van genoeg energie om (gloei)lampen te laten branden, zou je een spoel nodig hebben die groot genoeg is om vonken van honderden meters te veroorzaken, wat natuurlijk niet realistisch is en levensgevaarlijk.

Bovendien is de energie die zo'n coil er uit gooit redelijk hoogfrequent. Nu had dat een bijkomend voordeel waar ze toen nog niet veel aan hadden: De energie werd vooral uitgestraald in de vorm van radiogolven. Een Tesla-coil is weinig anders dan een (middel)langegolf zender, iets waar Nikola Tesla zelf uiteindelijk ook achter kwam en hij er toch een praktische toepassing voor kon vinden.

Hij is uiteindelijk ook gecrediteerd als uitvinder van de radio, tegenover Marconi die een paar jaar later dezelfde uitvinding deed.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkiej90
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02-2022
Wat ontzettend gaaf Jasper!
Inmiddels al een cijfer bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
rikkiej90 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:56:
Helaas niet... Het moest bijna twee maanden geleden af zijn (eerste versie) en die deadline hebben we ruim op tijd gehaald. Ons verslag is slechts 35 pagina's, een soort gebruikershandleiding en een basis van fysische principes en berekeningen erachter, dus je zou denken dat het niet al te lang zou moeten duren om na te kijken. Ik hou je op de hoogte! Voordat we eraan begonnen zei onze leraar dat we een 10,0 zouden krijgen als we ook maar iets in de buurt van een TC konden bouwen, kijken of hij een man van zijn woord is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Stoney3K schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:38:
[...]

Klopt, dat was het idee van Tesla en uiteindelijk maar goed ook dat ie dat niet heeft doorgezet, want de kennis van elektromagnetische velden die ze toen hadden was dusdanig beperkt dat ze de risico's ervan niet konden inschatten. Met de veldsterktes die ervoor nodig zouden zijn om de hele stad te voorzien van genoeg energie om (gloei)lampen te laten branden, zou je een spoel nodig hebben die groot genoeg is om vonken van honderden meters te veroorzaken, wat natuurlijk niet realistisch is en levensgevaarlijk.

Bovendien is de energie die zo'n coil er uit gooit redelijk hoogfrequent. Nu had dat een bijkomend voordeel waar ze toen nog niet veel aan hadden: De energie werd vooral uitgestraald in de vorm van radiogolven. Een Tesla-coil is weinig anders dan een (middel)langegolf zender, iets waar Nikola Tesla zelf uiteindelijk ook achter kwam en hij er toch een praktische toepassing voor kon vinden.

Hij is uiteindelijk ook gecrediteerd als uitvinder van de radio, tegenover Marconi die een paar jaar later dezelfde uitvinding deed.
Is op zich geen slecht idee maar gewoon niet realistisch. Volgens mij was deze man net zo geniaal als hij ontzettend krankzinnig en gestoord was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De teslaspoel doet me ook denken aan de inductor van Ruhmkorff. Ongeveer hetzelfde idee, geen idee of de een geïnspireerd is door de ander. Maar het lijkt verdacht veel op elkaar. Ik heb de indruk dat het enige wezenlijke verschil is dat Ruhmkorff z'n primaire spoel net als een bobine maar één stroomrichting had en de spoel van Tesla d.m.v. een wisselcontact afwisselend beide richtingen, wat uiteindelijk een hoger effect leverde (geen negatief effect door remanent magnetisme en dubbele verandering van magnetisch veld).

Ruhmkorff leefde wel wat eerder dan Tesla, maar enige "geestverwantschap" al dan niet met "geleende ideeën" lijkt me niet onmogelijk.
Heel wetenswaardig is ook te lezen over de rivaliteit destijds tussen Tesla en Edison met o.a. wisselstroom versus gelijkstroom.
jaspervv99 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:09:
[...]
Is op zich geen slecht idee maar gewoon niet realistisch. Volgens mij was deze man net zo geniaal als hij ontzettend krankzinnig en gestoord was 8)7
Nou, ontzettend krankzinnig, zover zou ik niet durven gaan. Maar inderdaad was zijn voorstel om z'n vinding te gebruiken voor verlichting van een stad volslagen onrealistisch. Ronduit zo volslagen onmogelijk zelfs dat je dit eigenlijk niet van zo'n genie zou hebben verwacht.

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 12-04-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 25-09 15:33
Ik zit me wel eens af te vragen: Zou het werken als je als basis een simpele inductie heater neemt? Op eBay of andere sites zijn deze eenvoudige printjes al te koop: Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/182428194266_/1000W-20A-ZVS-Low-Voltage-Induction-Heating-Module.jpg
Dan hoef je alleen nog maar een secundaire spoel te hebben en voila.

Ik heb wel eens wat testjes gedaan met een hele simpele inductie heater en een klos koperdraad en het werkte wel degelijk. Alleen over de efficiëntie kan ik niets zeggen, het kan natuurlijk zo zijn dat dit verre van ideaal is. Maar het zou wel heel simpel zijn om zo een Tesla coil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
het kan natuurlijk zo zijn dat dit verre van ideaal is.
Wat versta je hier onder ideaal? Je hebt het over efficiëntie, natuurlijk kun je energie overbrengen op lange afstand, langer dan een paar centimeter, wel vergeten. Denk even na, weliswaar planten elektromagnetische golven, lange, midden en korte golf (van de radio) zich op heel grote afstanden voort, in het Duits heet radio Rundfunk, een woord waar dus die oorspronkelijke vonk van de eerste zenders nog is te herkennen, maar op de plaats van bestemming is het signaal zo zwak, dat het altijd duizenden keer versterkt moet worden om het te beluisteren.

Zo lang het nog met een paar batterijtjes gaat is het leuk voor de natuurkundeles op scholen. Net als de inductor van Ruhmkorff zijn er aardige leerzame proefjes mee te doen. Maar probeer dat niet met hoge vermogens, veel te gevaarlijk!

Edit:
Eigenlijk is de bobine in een automotor ook verwant aan deze beide apparaten. En die is van een iets groter vermogen, waardoor het niet bepaald is aanbevolen om daar bij draaiende motor met de vingers aan te zitten!

Maar let wel!
Hoewel de principes aan elkaar verwant zijn, zal het verschil liggen in de hoogte van de spanning die beoogd wordt. Bij bobine en Ruhmkorff in maximaal enkele 10-tallen kV, bij een Teslaspoel meen ik begrepen te hebben minimaal een factor 10 hoger. En bij een spoel van enige afmeting inderdaad niet zonder gevaar. Maar TU-kost?

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 16-04-2017 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
P_Tingen schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 23:12:
rikkiej90 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:56:
Om er even op terug te komen. Onze docenr had er eerst een 9 voor gegeven (belachelijk...) waarna we een hele pauze met hem in debat zijn gegaan en alsnog een 10 hebben kunnen bemachtigen. Staat mooi op je diploma!

[ Voor 18% gewijzigd door jaspervv99 op 19-04-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

jaspervv99 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:20:
[...]

[...]

Om er even op terug te komen. Onze docenr had er eerst een 9 voor gegeven (belachelijk...) waarna we een hele pauze met hem in debat zijn gegaan en alsnog een 10 hebben kunnen bemachtigen. Staat mooi op je diploma!
goed gedaan man je moet vooral zo door gaan . al een idee voor een vervolg studie?

its the Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou je een korte beschrijving kunnen geven? Ik bedoel de constructie en hoe hoog de spanning is die je bereikt alsmede het vermogen. Wat het laatste betreft, penlight batterijtjes, autoaccu? En heb je inmiddels aardige proefjes ermee gedaan? Ik ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
deguus schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:49:
[...]

goed gedaan man je moet vooral zo door gaan . al een idee voor een vervolg studie?
Heb mij ingeschreven bij de studie werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Misschien niet zo voordehand liggend aangezien dit meer Electrical Engineering zou zijn, maar toch. Mij lijkt het gaaf om bijvoorbeeld later bij raceteams etc. te werken, in de mechanische kant en niet in de elektrische kant. Ik ben echt een natuurkundepersoon, maar ben geen kei in wiskunde (6je) , we zien wel waar het schip strand. Motivatie is ook belangrijk natuurlijk!

[ Voor 12% gewijzigd door jaspervv99 op 19-04-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Techneut schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:06:
Zou je een korte beschrijving kunnen geven? Ik bedoel de constructie en hoe hoog de spanning is die je bereikt alsmede het vermogen. Wat het laatste betreft, penlight batterijtjes, autoaccu? En heb je inmiddels aardige proefjes ermee gedaan? Ik ben wel nieuwsgierig.
De constructie is gemaakt van MDF, 400x400x20 uit mijn hoofd. De secundaire spoel is 110 in doorsnede en gemaakt van hogedruk PVC, ongeveer 3 á 4 millimeter dik. Dit is gekozen zodat de spoel niet kan inkrimpen of uitzetten tijdens het werken aan -en vervoeren van de Tesla Coil. Er zit een NST trafo in, 8kV 63mA (P = UxI geeft dus 504W). De spanning waar we op uitkomen is tussen de 300 en 400 duizend volt. Dit is lastig te testen, slechts een aanname. Volgens JavaTC komen we mooi rond de 375.000 volt uit. Dit hangt natuurlijk van een boel factoren af. De condensatorbank is gemaakt van 4 plaatjes plexiglas, met elk 12 gaatjes. Hierdoor lijkt het alsof de condensatoren als het ware zweven in de constructie. Verder sloeg ons bouwersautisme ook een beetje toe, we hebben namelijk alle typenummers etc. dezelfde kant op gemaakt 8)7 . Tja, voor de rest zou ik misschien wel een paar gedetailleerde foto's kunnen uploaden, zegt u het maar.
Wat het laatste betreft, penlight batterijtjes, autoaccu?
Geen van beide :P
En heb je inmiddels aardige proefjes ermee gedaan? Ik ben wel nieuwsgierig.
Qua proefjes kan je natuurlijk bijvoorbeeld velden aantonen door een Tl-buis in de buurt te houden. Je moet wel altijd het ijzeren uiteinde vasthouden en deze natuurlijk nooit richten naar de spoel.

Verder kan je bijvoorbeeld een stuk lasdraad, ongeveer 2mm in doorsnede, op de torus vastmaken met bijvoorbeeld standaard tape en daarmee de ontlading richten op bijvoorbeeld een kast. Pak wel dun lasdraad zodat er zo min mogelijk vermogen verloren gaat door coronaontladingen.

Wat ook gaaf is om een PVC buisje te pakken en hier aan het uiteinde een draad aan vast te tapen en het uiteinde van deze draad met een alligatorclip aan de aarde van een stopcontact te maken. Hiermee kun je de vonk zelf ook als het ware sturen. De vonk zal meerdere keren gewoon door de isolatie van de draad heenslaan (400.000V, die isolatie is zo goed als niks).

Verder, beetje ludiek misschien, bij een TC die flink vermogen levert kun je een banaan aan de zijkant van de torus tapen. De ontladingen zullen dan uit de banaan schieten en na ongeveer 15 seconden ook vonken, een soort mini-vuurwerkfontein. Zolang je het maar binnen proporties houdt, kan het geen kwaad.

Ook kan je bijvoorbeeld een paar filmpjes ervan maken en demonstreren dat de velden je camera in de weg zitten. Je zal allerlei zwarte strepen over je beeld zien lopen. Verder heeft hij al het brandalarm bij ons op school ontregeld en ook de USB-ports op alle schoollaptops (mits hij aanstond). De computers opende tientallen keren vensters die zeiden dat er verwisselbare schijven waren aangesloten, wat nooit het geval was. Toen we hier achterkwamen, stonden er tientallen mensen te kijken op de open dag, dat was wel grappig! :*)

Verder waarschuwen wij van tevoren altijd alle toeschouwers over de gevaren ervan natuurlijk. Hij produceert zo'n 110dB en aanzienlijk veel ozon. Ik kan zelf niet langer dan 10 minuten testen, dan wordt ik misselijk en krijg ik druk op mijn borst. Verder zou ik niet iemand met bijvoorbeeld een pacemaker o.i.d. in de buurt zetten. Op een afstandje is het niet zo'n probleem, maar "better safe than sorry"!

Voor tekeningen etc. (schematisch) kunt u nog een berichtje sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door jaspervv99 op 19-04-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jaspervv99 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:47:
[...]

De constructie is gemaakt van MDF, 400x400x20 uit mijn hoofd. De secundaire spoel is 110 in doorsnede en gemaakt van hogedruk PVC, ongeveer 3 á 4 millimeter dik. Dit is gekozen zodat de spoel niet kan inkrimpen of uitzetten tijdens het werken aan -en vervoeren van de Tesla Coil. Er zit een NST trafo in, 8kV 63mA (P = UxI geeft dus 504W). De spanning waar we op uitkomen is tussen de 300 en 400 duizend volt. Dit is lastig te testen, slechts een aanname. Volgens JavaTC komen we mooi rond de 375.000 volt uit. Dit hangt natuurlijk van een boel factoren af. De condensatorbank is gemaakt van 4 plaatjes plexiglas, met elk 12 gaatjes. Hierdoor lijkt het alsof de condensatoren als het ware zweven in de constructie. Verder sloeg ons bouwersautisme ook een beetje toe, we hebben namelijk alle typenummers etc. dezelfde kant op gemaakt 8)7 . Tja, voor de rest zou ik misschien wel een paar gedetailleerde foto's kunnen uploaden, zegt u het maar.
<knip>
Staat er niet bij, maar de maten zijn in mm neem ik aan, geen kattenpis, daarbij vergeleken is een bobine (bij wijze van spreken dan!) speelgoed. Ik had het vage vermoeden dat het een veel kleiner modelletje zou zijn. Vandaar mijn idee van een paar penlightbatterijen als voeding. Bepaald niet ongevaarlijk, maar zo te lezen weet je dat zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Techneut schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:18:
[...]

Staat er niet bij, maar de maten zijn in mm neem ik aan, geen kattenpis, daarbij vergeleken is een bobine (bij wijze van spreken dan!) speelgoed. Ik had het vage vermoeden dat het een veel kleiner modelletje zou zijn. Vandaar mijn idee van een paar penlightbatterijen als voeding. Bepaald niet ongevaarlijk, maar zo te lezen weet je dat zelf ook.
Jep, maten zijn inderdaad in millimeters 8)7

Iets vergelijkbaars is inderdaad op kleine schaal te maken met bijvoorbeeld een bobine inderdaad, een ontstekingstrafo in een kachel of een "flyback transformer". Zeker deze laatste kan redelijk simpel een mooi, klein demootje zijn.
Bepaald niet ongevaarlijk, maar zo te lezen weet je dat zelf ook.
Klopt, we nemen altijd extra veiligheidsmaatregelen. Eigenlijk is alles na de trafo zo goed als dodelijk. De ontlading is weliswaar 400kV, maar is dus ontzettend lage stroom. Deze kan je aanraken en heb ik eens gedaan (al zij het dan per ongeluk, ik zat op ongeveer 2 meter afstand en stak mijn hand naar voren om hem uit te zetten omdat de schakelaar net voor me lag). Het is net alsof iemand je steekt in je hand, maar het mes blijft maar door je hele arm gaan. Ik had de schakelaar net in mijn hand en smeet deze gelijk weg, het is net alsof je flink getased wordt (niet dat ik dit ooit heb meegemaakt). Heb er nog steeds een klein litteken van overgehouden. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Frank__B schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:13:
Ik zit me wel eens af te vragen: Zou het werken als je als basis een simpele inductie heater neemt? Op eBay of andere sites zijn deze eenvoudige printjes al te koop: [afbeelding]
Dan hoef je alleen nog maar een secundaire spoel te hebben en voila.

Ik heb wel eens wat testjes gedaan met een hele simpele inductie heater en een klos koperdraad en het werkte wel degelijk. Alleen over de efficiëntie kan ik niets zeggen, het kan natuurlijk zo zijn dat dit verre van ideaal is. Maar het zou wel heel simpel zijn om zo een Tesla coil te maken.
Er staat mij iets van bij dat die dingen (relatief) hoogfrequent op een hele lage spanning zitten. (Zie ook de holle koperen buis, hoogfrequent loopt door de buitenkant van de geleider) dan zou je dus de spanning veel meer moeten boosten. Als basis zijn er waarschijnlijk betere alternatieven, zoals ook hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
_ferry_ schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:35:
[...]

Er staat mij iets van bij dat die dingen (relatief) hoogfrequent op een hele lage spanning zitten. (Zie ook de holle koperen buis, hoogfrequent loopt door de buitenkant van de geleider) dan zou je dus de spanning veel meer moeten boosten. Als basis zijn er waarschijnlijk betere alternatieven, zoals ook hierboven genoemd.
Eventueel een Slayer Exciter, zoals wij ook hebben gemaakt, kan ook. Het is een kinderachtig simpel circuit met een spoel, transistor en weerstand, heb je in een kwartier in elkaar. Is eigenlijk een soort zender die o.a. Tl-buizen op ongeveer 20cm afstand kan oplichten. Leuk voor een keer in het weekend of iets dergelijks, of om het concept te demonstreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkiej90
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02-2022
jaspervv99 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:20:
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 09:47
jaspervv99 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:47:
[...]
Ook kan je bijvoorbeeld een paar filmpjes ervan maken en demonstreren dat de velden je camera in de weg zitten. Je zal allerlei zwarte strepen over je beeld zien lopen. Verder heeft hij al het brandalarm bij ons op school ontregeld en ook de USB-ports op alle schoollaptops (mits hij aanstond). De computers opende tientallen keren vensters die zeiden dat er verwisselbare schijven waren aangesloten, wat nooit het geval was. Toen we hier achterkwamen, stonden er tientallen mensen te kijken op de open dag, dat was wel grappig! :*)

Verder waarschuwen wij van tevoren altijd alle toeschouwers over de gevaren ervan natuurlijk. Hij produceert zo'n 110dB en aanzienlijk veel ozon. Ik kan zelf niet langer dan 10 minuten testen, dan wordt ik misselijk en krijg ik druk op mijn borst. Verder zou ik niet iemand met bijvoorbeeld een pacemaker o.i.d. in de buurt zetten. Op een afstandje is het niet zo'n probleem, maar "better safe than sorry"!

Voor tekeningen etc. (schematisch) kunt u nog een berichtje sturen.
De TH Rijswijk had vroeger ook wel eens een Tesla Coil op de bovenste verdieping staan. Als ze er mee aan het spelen waren kon je het metalen frame van het gebouw horen zoemen en de bliksems waren op de begane grond te horen. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1