Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop ter vervanging van laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RandomMens
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09-2022
Beste tweakers,

Ik ben sinds een paar maand bezig met een youtube kanaal en ik merk dat ik nogal snel tegen de limieten van mijn laptop zit. Ik bezit deze laptop:
https://www.laptopshop.be...1jx-cn098h-be-azerty.html

Het is voornamelijk de GPU die zijn tijd neemt bij het renderen van video's (wegens kleurcorrectie enzo). Daarom dat ik van plan ben deze te proberen verkopen en dan een desktop build te doen. Volgens wat ik hoor zou hij nog 700-800€ waard zijn, dat levert natuurlijk niet veel soeps op bij een desktop. Echter vind ik tweedehands voor een desktop van die prijs verouderde systemen waar ik dan op termijn toch het meeste van zou moeten vervangen (bijna allemaal i5 CPU's bijvoorbeeld, ik zou naar een i7 willen gaan). Dan denk ik dat het kan lonen om toch nu zelf een te maken met dan een i5 en instapmodel GTX 1050 om dan later die i5 te vervangen door een i7 met betere performance en als het nodig is kan die GTX 1050 ook vervangen worden. Anderzijds kan ik ook altijd kijken voor een tweedehands GPU die beter doet dan de 950M

Ik vind het echter wel moeilijk om er aan uit te raken, het zou onder mijn bureau moeten komen wegens geen plaats op mijn bureau, en daar zit ik dan met het probleem dat er maximaal een 10-15 cm case zou kunnen passen zonder mij zorgen te moeten maken over koeling, maar de meeste van zo compacte cases hebben fans langs beide zijkanten. Voor de prijs van een case zou ik natuurlijk zelf een case kunnen maken die hiervoor uitkomt, maar iedereen zegt dat ik dat teveel miserie is.

Nu komt dus de vraag waar het om draait: Wat zouden jullie aanraden?

Wat extra info: ik gebruik DaVinci Resolve voor video editing en moet redelijk wat kleurcorrectie doen wegens de niet al de beste kwaliteit van de camera. Ik gebruik ook 3D software om projecten vooraf te visualiseren, het meest gebruik ik google sketchup hiervoor, maar ik heb ook andere software zoals blender staan. Qua games (wat ik toch al eens doe als ontspanning) is het zwaarste dat ik heb forza horizon 3, de gtx 950M heeft daar toch wat moeite mee maar het is nog doenbaar met alles op lage settings.

Alle reacties

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
Ik raad aan dat je een desktop neemt. Een laptop presteerde altijd ver onder desktops. Omdat alles zo klein moet zijn en zo snel warm word

Maar wil je even een overzichtelijk lijstje met wat je wil hebben. Ik zie wat eisen. Maar simpele is het niet echt om te lezen.

(Je moet een wenslijstje maken en dan kan je die hier in kopiëren met genereer rml)

[ Voor 19% gewijzigd door Derekboy2000 op 07-04-2017 15:58 ]

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zoals al gezegd hierboven, maar ook de belangrijkste specs van je laptop. Het is nu een zoekplaatje.
Dan, het budget, dan randapparatuur zoals monitor, keyboard?

Volgens mij heb je nu niet direct een instap laptopje...

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Bedoel je 15 cm breed of hoog? Op welke manier kom je ruimte te kort?

• RandomMens
Budget:
afhankelijk van voor hoeveel mijn laptop verkocht raakt, laat ons zeggen 800€

Belangrijkste specs:
CPU: Ik ben niet zo thuis in de desktop wereld CPU's, ik zou sowieso naar i7 willen gaan, al kan ik, wel enkele jaren overleven op een i5, al dan niet tweedehands om de prijs te drukken.
GPU: Ik zou een GTX 1060Ti er in willen steken, al kan ik er met leven dat dat wat sparen vraagt en intussentijd mijn plan trekken met een tweedehands GPU
RAM: 16GB DDR4 minstens, liefst met uitbreidmogelijkheden naar 32 toe later
Opslag: 500GB SSD voor windows en programma's, ik heb nog een 750GB HDD staan van een oude laptop (SATA II) die ik kan gebruiken als opslag en later zou ik dan 2 HDD van 2TB in raid 1 willen hebben staan (ze zouden zowel dienen voor opslag voor de desktop als voor backup van mijn notitie laptop).
Qua poorten volstaat 1 HDMI en 6 USB poorten (waarvan toch minstens 3 usb 3.0 of 3.1)

Geen idee wat van specs er anders nodig zijn?
Ja tis de breedte dat problemen geeft, het moet passen tussen de zijkant van mijn ingebouwd bureau en daar waar ik met de bureaustoel zit. De andere afmetingen maakt wat minder uit, zolang het maar onder mijn bureau past zonder uit te steken (dat lijkt mij geen probleem bij desktops).

• RandomMens
Nog vergeten vermelden: toetsenbord muis en monitor enzo moeten niet in het budget, ik heb al een draadloos toetsenbord en muis dat ik gebruik voor mijn laptop en voor monitor ben ik al een tijdje aan het sparen voor eentje, een van LG hun 34" UWQHD monitors (ben het specifieke modelnaam vergeten, het is 600-650€ afhankelijk van de webshop)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34
Waarom ga je direct uit van een Intel i7?
In zwaar processorintensieve taken is een AMD Ryzen beter. In die taken is de AMD Ryzen 1700 te vergelijken met een i7-6850K, terwijl de AMD ruim € 250 goedkoper is.

[ Voor 6% gewijzigd door LievenD op 07-04-2017 20:20 ]

• RandomMens
Dag Lieven

Voor mij lijkt Ryzen al direct een overkill aangezien ik nu al toekom met een laptop quad core (i7 4720HQ). Het is vooral de GPU die mij in de steek laat. Die AMD ryzen 1700 vind ik trouwens pas vanaf 350€. Dan schiet er nog 450€ over om te zoeken voor een moederbord, SSD opslag, koeling, GPU etc. Gaat echt niet, en ik heb geen weet van goedkope processors die ik tijdelijk kan gebruiken in een moederboerd waar die Ryzen dan later in zou passen. Tenzij u weet welke processor ik in de socket kan gebruiken terwijl ik spaar om de AMD ryzen 7 1700 er in te kunnen aanschaffen.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:30
@RandomMens @LievenD Ik ben niet thuis in de software die je gebruikt, maar in CAD-software presteert de i7 veel beter dan de ryzen. Dit komt doordat veel software niet of slacht gebruik maakt van multi-core. De i7 heeft namelijk betere single-core prestaties dan de ryzen.

Ik kan geen informatie vinden over DaVinci Resolve en CPU-performance, wel heb ik een performance test met Premiere Pro CC 2017 en AMD Ryzen 7 1700X & 1800X vs Intel Core i7 7700K. hieruit blijkt dat bij het renderen de Ryzen 1800X 6-8% sneller is dan de i7, echter kan de i7 20-30% sneller zijn met taken als warp stabilize. Daarnaast is de i7 een stuk sneller in programaas als Photoshop en Lightroom. Als je voor het renderen een Ryzen wilt kopen, zal ik eerst kijken of je kan renderen met je GPU.

@RandomMens Om snel veel te komen weten over hardware is het handig om [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen zorgvuldig door te lezen. Wil je vervolgen een pc samen stellen kan dat in de pricewatch, hier een uitleg hoe dat moet: Handleiding Pricewatch

Bron: https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-909/

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor de taken die je omschrijft is een i7 of ryzen juist superieur.

Nu heb je een laptop met i7, maar dat is waarschijnlijk een simpel dingetje We weten niet welke je hebt......). Voor rendering wil je veel cores in een snelle CPU. GPU kan ook wat doen, afhankelijk van het type werk.

Kortom een laptop is inderdaad niet al te geschikt voor video werk. Maar daar was je al achter.

Maar om nu naar lagere specs te gaan (ook al is het in een desktop), is misschien onhandig

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34
RandomMens schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:40:
ik zou sowieso naar i7 willen gaan
RandomMens schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:07:
Die AMD ryzen 1700 vind ik trouwens pas vanaf 350€. Gaat echt niet.
Je wil een i7, maar een AMD Ryzen 1700 is overkill en te duur. Kan ik niet helemaal volgen, gezien de prijs en de prestaties (afhankelijk van de workload) min of meer vergelijkbaar zijn.

Als ik je goed begrijp wil je nu een "goedkope" processor, die je later kan upgraden naar een i7 of vergelijkbaar.

Dat lijkt mij niet erg verstandig, gezien je dan 2 processoren moet kopen. Als je nu al goede prestaties wil, moet je nu reeds een i5 of vergelijkbaar kopen. Dat kost je ongeveer € 200. Over 2 jaar betaal je dan nog eens minstens € 300 voor een i7. Kost je in totaal ruim € 500, wat een stuk meer is dan wanneer je nu direct een i7 of vergelijkbaar koopt. Bovendien ben je niet zeker dat de over 2 jaar verkochte i7 nog in je vandaag gekochte moederbord past.

Het is natuurlijk jouw keuze, maar als ik jou was zou ik nu even doorsparen totdat je budget ongeveer € 1.000 is. Dan kan je direct een Ryzen 1700 of een i7 kopen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:24
Ik zou wachten op de Ryzen r3/r5. Zijn goedkoper. En minder OC voor je huidige taken. MAAR mocht je over 3/4 jaar meer power nodig hebben kan je er voor weinig een flinke upgrade uitvoeren.

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
De volgende Intel serie gaat niet op de huidige socket behouden.
Terwijl AMD heeft beloofd dat ze nog 2 series minimaal met dezelfde socket nemen

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Verwijderd

Is zelf een pc bouwen dan wel zo'n goed idee? Kun je niet beter voor een Dell, HP, of Lenovo pc gaan?

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 13:10:
Is zelf een pc bouwen dan wel zo'n goed idee? Kun je niet beter voor een Dell, HP, of Lenovo pc gaan?
Dat blijft altijd goedkoper. Dus nee. De meesten vinden het ook nog eens leuk en het geeft voldoening.

• RandomMens
Bedankt voor alle input! Ik bedoelde dat de extra cores bij de ryzen overkill zouden zijn, en de prijs ook aan de hoge kant is. De ryzen 7 1700 zie ik aan 350€ starten, de i7 7700 lijkt mij al voldoende performances upgrade tegenover een laptop en dat is 315€. Maar soit, dat ter zijde denk ik dat ryzen zich eerst toch nog wat te bewijzen heeft, mijn ervaringen met AMD zijn niet zo goed als die met intel.

Ik denk dan ook dat ik beter nog wat doorspaar ipv nu al te beginnen. Sparen tot intel met Canonlake er is en dan een rig maken. Of tegen dan kan AMD ryzen mij toch hebben overtuigt, we zien wel. Ik zou het sowieso zelf in elkaar steken, dat bespaart geld uit dat dan in iets anders gestoken worden. Bedankt voor de input allemaal!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:24
RandomMens schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:22:
Bedankt voor alle input! Ik bedoelde dat de extra cores bij de ryzen overkill zouden zijn, en de prijs ook aan de hoge kant is. De ryzen 7 1700 zie ik aan 350€ starten, de i7 7700 lijkt mij al voldoende performances upgrade tegenover een laptop en dat is 315€. Maar soit, dat ter zijde denk ik dat ryzen zich eerst toch nog wat te bewijzen heeft, mijn ervaringen met AMD zijn niet zo goed als die met intel.

Ik denk dan ook dat ik beter nog wat doorspaar ipv nu al te beginnen. Sparen tot intel met Canonlake er is en dan een rig maken. Of tegen dan kan AMD ryzen mij toch hebben overtuigt, we zien wel. Ik zou het sowieso zelf in elkaar steken, dat bespaart geld uit dat dan in iets anders gestoken worden. Bedankt voor de input allemaal!
Je vergelijkt nu alleen 2 totaal verschillende. De r7 1700 moet je eerder tegen over de i7 7700K zetten. En die is 358 euro. Maar AMD komt over een paar dagen met de r5 serie(in prijs lijn met de i5). En daar is een 6c/12t te koop voor ongeveer 250 dollar. En dat zal als nog goed geschikt zijn voor je.

• RandomMens
Als ik de r7 1700 vergelijk met de i7 7700K dan zie ik dat op vlak van games ze goed gewaagd zijn aan elkaar zelfs bij QHD eenmaal overclocked. Bij overclocking zou de r7 1700 dezeflde snelheid halen als de 1800X ( http://www.toptengamer.co...-vs-intel-i7-7700k-1800x/ ). Maar dat is voor mij niet het belangrijkste eigenlijk, mijn laptop met i7 4720HQ en GTX 950m kan mijn games aan, behalve forza horizon 3 dat zit net iets over zijn limiet, voornamelijk door de GPU.

Als ik dan kijk naar synthetische benchmarks dan zie ik het dat de I7 7700K een betere single core score heeft (194 vs 147 in cinebench R15) en de ryzen 7 1700 een betere multi core score (1424 vs 984 in cinebench R15). Het lijkt me dus dat ze elk een sterke en een zwakke kant hebben.

Op vlak van video editing of 3D rendering vind ik weinig maar volgens mij zal dat hoofdzakelijk afhangen van hoe goed de programma's om kunnen met multithreading. Google sketchup zou een single core proces zijn, wat dan ten voordele van intel spreekt. Voor video editing vertrouwt Resolve veel meer op de GPU zegt de site, maar geen idee hoe het zit voor rendering. Het kan zijn dat het programma daar baat bij heeft of niet, maar zo goed ben ik niet op de hoogte van programma's.

Het lijkt me dus niet echt opvallend beter of slechter om voor de ryzen te gaan dan, het heeft zijn voor en nadelen. Ik ben weinig vertrouwt met AMD hun producten, en de ervaringen die ik heb zijn toch niet van de beste. Met intel ben ik veel beter vertrouwt want elke laptop dat ik heb gehad heeft een intel processor. Daarom zou ik persoonlijk eerder voor intel gaan, tenzij moest blijken dat de ryzen zoveel beter is voor mijn situatie, al moet ik zeggen dat de 7700K al te zwaar lijkt voor mij en dat ik met de i7 7700 zou toekomen. Maar mijn ervaring met desktop is beperkt, ik heb 1 desktop gehad toen ik nog jong was, sinds mijn 11de heb ik alleen nog laptops gehad.

Alleszins, ik heb besloten om de desktop build een jaar of een paar jaar uit te stellen, tegen dan kan de markt al wat meer geoptimaliseerd zijn voor ryzen en zal er al een volgende generatie intel zijn die voor hetzelfde geld op hun beurt weer ryzen een poepje doet ruiken
Pagina: 1