SNES met problemen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzenbergh
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-08 22:23
Hallo Tweakers,

Voordat ik ren naar het eerste en beste retro gaming board ergens op het internet wou ik eerst hier eens de vraag stellen. Ik heb laatst een SNES gekocht ( O+ ) en so far so good. Goeie conditie, 2 controllers en natuurlijk Super Mario World als game. Blijft denk ik wel een van mijn favorite Mario's. Maar nu ik een tijdje aan het spelen ben viel mij wat op.

Sinds de 2de boss (Je weet wel, in die kasteeltjes) is er nooit een boss sprite. Ik zie niks, maar er is wel degelijk wat! Boss 2 en 3 kon ik nog wel blind halen, maar het blijft maar doorgaan... De sprite wordt niet ingeladen oid. Ik kan wel op de plek waar de boss moet zjin springen, hij kan mij damagen maar ik zie nooit een sprite. Is dit wellicht bij iemand een bekend probleem? Hieronder een plaatje met wat ik bedoel:

Dit is een normale boss battle:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wikimg.net/strategywiki/images/1/10/SMW-YICastle-4.png

En dit gebeurt er op mijn SNES, de stippelijn is er om aan te geven dat er wel een entitiy is op dat punt. Ik kan er gewoon op springen en hij kan mij damagen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QXhGHBJ.png

Om maar even de vooringestelde vragen te beantwoorden:

Mijn vraag
Is het een bekend probleem van Super Mario World of wellicht de SNES dat bepaalde sprites niet ingeladen worden? Zou dit kunnen duiden op een hardware probleem? (Ik las al vele dramas over kapotte PPU's)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een PAL SNES met Super Mario World cartridge

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de cartridgecontactpunten schoongemaakt met alcohol en de bekende "blaas" techniek gedaan. Maar dit helpt niks... Zoals al eerder aangegeven heb ik iets gelezen over dat SNESsen vaak problemen hebben met de PPU of geheugen. Het is alleen wel typisch dat het alleen bij de bosses in het spel gebeurt. De rest is prima! Ook andere games zijn, voor zover ik kan zien, prima (Super R-Type oa)

Wellicht dat jullie wat tip's en tricks hebben, anders moet ik maar eens vragen op een retro gaming board.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Schmitzenbergh op 07-04-2017 17:42)

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 09:13
Zou ook op een probleem met mode 7 graphics kunnen duiden. Die bosses hebben van die zoom effecten die daar kenmerkend voor zijn. Heb je er ook andere games bij? Mario Kart gebruikt bijvoorbeeld Mode 7 als je van de baan af valt, zou wel interessant zijn om te zien of je daar dan ook problemen hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Heb je het al kunnen testen met een andere Mario cartridge?
Stel anders je vraag ook hier: Goeie oude (retro) consoles deel 12
Behoorlijk actief topic waar veel kennis en liefhebbers zitten ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:03

GforceNL

Out of memory....

Het eerste resultaat in Google geeft aan dat het aan het board ligt:
Yeah, I've had this problem also. it's not the games, but the circuit board inside the SNES. It seems to happen mostly on the first SNES board from 1991. The one with 4 chips on the south part of the board, and the separate sound card that is removable on the north east part of the board. Some games work, some don't work, some have a couple shadowy red bars through the screen, and some games even work but the sprites (characters) have no detection of one another in game play itself. I have cleaned up 2 different boards of this type and replaced all the capacitors, and the 64 pin cartridge connector on both boards, and both still have these problems. I think these models just go bad. Not worth really trying to experiment on these any more. I wanted to play games on these original machines. But no luck with that. I did get a SNES 2 and that works fine. So if you see for repair or parts an ebay, just save your money and invest on one that says it works. :)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzenbergh
Ik heb een SNES uit 1992. @GforceNL zou je mij de link van de pagina met het resultaat willen geven? Ik kan altijd wel soort van dezelfde problemen vinden, maar die gaan altijd gepaard met andere problemen zoals garbled graphics wat mijn SNES niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:03

GforceNL

Out of memory....

Schmitzenbergh schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:00:
Ik heb een SNES uit 1992. @GforceNL zou je mij de link van de pagina met het resultaat willen geven? Ik kan altijd wel soort van dezelfde problemen vinden, maar die gaan altijd gepaard met andere problemen zoals garbled graphics wat mijn SNES niet heeft.
Natuurijk!

https://www.google.nl/sea...r&ei=u1LnWLuHBoPSXsysq6gK

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 09:13
Zou ook op een probleem met mode 7 graphics kunnen duiden. Die bosses hebben van die zoom effecten die daar kenmerkend voor zijn. Heb je er ook andere games bij? Mario Kart gebruikt bijvoorbeeld Mode 7 als je van de baan af valt, zou wel interessant zijn om te zien of je daar dan ook problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzenbergh
Ik heb alleen Super Mario World en Super R-type. Wat betreft dat mode 7 graphics, dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik lees het volgende:
in Super Mario World in the battles against Reznor (platform wall support), Iggy (battle platform), Larry (also the platform), Morton, Ludwig, Roy, and Bowser. In these examples, the boss is a "background" and therefore rotates through Mode 7
Nou kan ik de Reznors prima zien (Die dino's op die draaiende plateaus), maar die bosses niet!
Zal dus wel een kapotte PPU zijn :( .Balen.
Ik ga kijken of ik de SNES open kan krijgen om te kijken of er misschien wat corrosie om de PPU chip zit, dat las ik nog ergens. En anders is de SNES kaput!

Bedankt voor de reacties!

EDIT: Ik heb nog even een foto gemaakt van het probleem, maar de eerste post moest al duidelijk genoeg zijn dunkt me.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VAwZhjx.jpg

Ruikt heel erg naar die Mode 7...

[ Voor 12% gewijzigd door Schmitzenbergh op 07-04-2017 20:06 ]

Pagina: 1