Welke koptelefoon te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.078 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:58
Ik zoek een?
Koptelefoon

Wat is je budget?
Afhankelijk van de bouwkwaliteit wil ik ongeveer 100 euro eraan uitgeven. Iets meer kan altijd overwogen worden en iets minder is ook niet verkeerd.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aangezien dat de meeste headsets het binnen een jaar of twee al begeven ben ik op zoek naar een koptelefoon die redelijk mee kan gaan. De koptelefoon wordt gebruikt voor films, muziek en gaming.

Wat heb je zelf al gevonden?
In de zeeën van koptelefoons heb ik absoluut geen idee wat een goede aankoop is. Ik heb begrepen dat ik vooral moet kijken naar de hoge en de lage tonen die een koptelefoon kan leveren, maar ik heb moeite om een duidelijk verhaal hieruit te krijgen.

Vaak hoor ik dat Sony en Sennheiser redelijk goede koptelefoons verkopen. Het zou helemaal perfect zijn als het een over-ear koptelefoon is!

Welke vragen heb je hier nog over?
Op de vraag of ik een open of gesloten koptelefoon wil hebben, een gesloten koptelefoon heeft de voorkeur!

[ Voor 5% gewijzigd door ItMeAedri op 03-04-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Open of gesloten koptelefoon? Dat is nogal belangrijk om mee te beginnen

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
ZaZ schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:34:
Open of gesloten koptelefoon? Dat is nogal belangrijk om mee te beginnen
Gesloten! Ik zal het in de TS opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Je gebruikt nu twee dingen door elkaar. Zoek je een hoofdtelefoon of een headset (dus met een microfoon)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 20:21
Even er van uitgaande dat je inderdaad een hoofdtelefoon wil...

Net toevallig dit artikel gelezen (geeft een goed beeld van de populairdere keuzes): https://ehomerecordingstu...ording-studio-headphones/ In de sectie gesloten hoofdtelefoons heb ik nr 1 (Sennheiser HD 280 Pro), waar ik al jaren lang tevreden gebruik van maak, sterker nog, ik heb bijna al mijn bandleden en een collega overgehaald er een te kopen (niet bewust, gewoon laten luisteren).

Een andere collega heeft nr 4 van deze lijst (Beyerdynamic DT770 Pro). Alhoewel deze het geluid meer naar buiten lekt (dus voor collega's niet handig als je de muziek hard zet), was ik verbluft door de kwaliteit die daaruit kwam. En de prijs is tegenwoordig helemaal niet meer zoveel hoger. Merk wel op dat een standaard laptop/telefoon DAC moeite zal hebben met hoofdtelefoons met een hogere impedantie. En een fatsoenlijke DAC kan bij deze klasse koptelefoons ook meerwaarde bieden over goedkope laptop/telefoon DACs, alhoewel deze tegenwoordig zeker niet slecht zijn.

Met die informatie kun je misschien aan de slag met vergelijken van hoofdtelefoons. Als je een referentiepunt hebt kun je al snel vergelijkingen maken door recenties te lezen waarin hoofdtelefoons vergeleken worden.
Het is ook zeker aan te raden om er eens een paar uit te proberen in een (locale) muziekwinkel.

Disclaimer: ik werk niet in de muziek, maar er lopen hier wel een aantal mensen rond die graag wat meer betalen om beter geluid te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:10
ThoNohT schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:18:
Een andere collega heeft nr 4 van deze lijst (Beyerdynamic DT770 Pro). Alhoewel deze het geluid meer naar buiten lekt (dus voor collega's niet handig als je de muziek hard zet), was ik verbluft door de kwaliteit die daaruit kwam. En de prijs is tegenwoordig helemaal niet meer zoveel hoger. Merk wel op dat een standaard laptop/telefoon DAC moeite zal hebben met hoofdtelefoons met een hogere impedantie. En een fatsoenlijke DAC kan bij deze klasse koptelefoons ook meerwaarde bieden over goedkope laptop/telefoon DACs, alhoewel deze tegenwoordig zeker niet slecht zijn.
Je hebt ook een 32 ohm versie, hiermee heeft je handheld device minder moeite om je koptelefoon aan te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Lijstje met mijn favoriete betaalbare gesloten hoofdtelefoons.
Ze hebben allemaal iets andere eigenschappen, dus ik zou ze gewoon eens ergens uit gaan proberen.

Audio Technica ATH-M50X
AKG K551
Sennheiser HD-25-1 II

[ Voor 5% gewijzigd door ZaZ op 03-04-2017 16:58 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Point.Flare schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:02:
Je gebruikt nu twee dingen door elkaar. Zoek je een hoofdtelefoon of een headset (dus met een microfoon)?
Ik haal niets door elkaar, ik kies specifiek voor een aparte microfoon erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 20:21
Aangezien dat de meeste headsets het binnen een jaar of twee al begeven...
Je kunt je vast wel voorstellen dat men zich na deze opmerking afvraagt of je nu per ongeluk de termen door elkaar haalt, of echt bewust over wil stappen van headset naar hoofdtelefoon? Dit werd door je originele post niet helemaal duidelijk.

Maargoed, bij dezen is het wel duidelijk, en kunnen we gewoon gesloten over-ear hoofdtelefoons bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

ItMeAedri schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:41:
[...]

Ik haal niets door elkaar, ik kies specifiek voor een aparte microfoon erbij.
Zie de quote van de tweaker hierboven. Dat was precies mijn verwarring. Soit, duidelijk.

Ikzelf heb ervaring met Sennheiser, Sony, Bose. Elke hoofdtelefoon heeft zijn charme. Persoonlijk is 100 euro aan de onderkant van de range. Ik denk echt dat je beter rond de 130-150 range kan zitten, maar ik kan niet over jouw portemonnee beslissen. Als je dat budget kan rekken, ga dan absoluut voor de Sennheiser HD-380. In mijn beleving was dit een van de beste gesloten hoofdtelefoons (in die prijsrange) voor een gedetailleerde geluidsweergave.

Mocht je toevallig toch een open koptelefoon kunnen overwegen ga dan absoluut voor een Grado. Het is on-ear, maar als de oorkussen een keertje gewassen zijn met shampoo zijn dit heerlijke hoofdtelefoons met een mooie soundstage voor een heel leuk prijsje.

Wil je bewust binnen je budget blijven, dan kan je mogelijkerwijs een simpelere Sennheiser of Sony overwegen.Dan leg je iets toe op geluidskwaliteit, maar elke hoofdtelefoon van een goed merk is vaak al mijlen beter dan wat de gemiddelde gebruiker gewend is. Aan de merken die ik hierboven noem, kan je zeker geen buil vallen. :)

Als je een hoofdtelefoon hebt gekocht, is het goed om even in je achterhoofd te houden dat je deze moet leren horen. Mettertijd raak je gewend aan een bepaalde geluidsweergave. Het gehoor groeit als het ware naar de koptelefoon toe. Evenals dat een koptelefoon ingespeeld raakt (Ik kies zelf altijd voor een goede burn-in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
Bij het nalezen zie ik inderdad dat het niet helemaal duidelijk was, maar het is wel een bewuste keuze om voor een koptelefoon te gaan :) Ik heb in ieder geval een beter beeld van welke merken wat beter bekend staan.

Van de week maar eens naar een bax shop gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoemtoeter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 11:40
Point.Flare schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:26:
[...]

Mocht je toevallig toch een open koptelefoon kunnen overwegen ga dan absoluut voor een Grado. Het is on-ear, maar als de oorkussen een keertje gewassen zijn met shampoo zijn dit heerlijke hoofdtelefoons met een mooie soundstage voor een heel leuk prijsje.
Precies! Heb al bijna 8 jaar een Grado SR80. Goedkoop materiaal, oncomfortabel design en de koptelefoon ziet er uit alsof je 'm voor 13 euro bij de Action hebt gekocht. Het ding lekt bovendien aan alle kanten, iedereen kan meeluisteren. Op werkelijk alles is bezuinigd, behalve waar het om gaat: het geluid.

Hemels. Ondanks dat alles mooi gedetailleerd wordt weergegeven, boeten bas en percussie nergens aan stuwkracht in. Punch en toch transparant.

Toen 2 dagen geleden mijn SR80 het loodje legde daarom direct een nieuwe besteld. Even overwogen om te upgraden naar de SR325e, besloten dat ik dat extra frequentiebereik toch niet kan horen. Voor een paar Hz en 200 euro minder leek me de nieuwe generatie van mijn ouwe model ook een prima keus.

De SR80e wordt ttv schrijven pas een uurtje gebruikt voor een muzieksafari, maar ik heb geen spijt. De opvolger doet beslist niet onder voor zijn voorganger. Als Burn In echt bestaat dan is het vooral een psychologisch effect. Direct uit de doos klinken de nieuwe als vanouds, hoogstens wat beter. En ze zitten lekkerder.

Aanrader!

NB. Ik gebruik de kannetjes icm een Dragonfly Black + Foobar2000, ook aanraders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
zoemtoeter schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:52:
[...]

NB. Ik gebruik de kannetjes icm een Dragonfly Black + Foobar2000, ook aanraders.
zeker, jammer dat hier 80% van de tweakers geen heil ziet in zo’n externe dac en dit hele discussies oproept. Geniet van je dragonfly (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoemtoeter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 11:40
aljooge schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:13:
[...]

zeker, jammer dat hier 80% van de tweakers geen heil ziet in zo’n externe dac en dit hele discussies oproept. Geniet van je dragonfly (y)
Misschien had ik wat mijn setup betreft wat meer moeten uitleggen. Muzieksafari's doe ik op mijn laptop, en dat ding heeft een geluidskaart die ik liever omzeil. Vandaar de Dragonfly. Was niet mijn bedoeling om 80% van de Tweakers tegen het hoofd te stoten en / of een discussie te starten. Wilde simpelweg mijn enthousiasme over de Grado delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Point.Flare schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:26:
[...]

Zie de quote van de tweaker hierboven. Dat was precies mijn verwarring. Soit, duidelijk.

Ikzelf heb ervaring met Sennheiser, Sony, Bose. Elke hoofdtelefoon heeft zijn charme. Persoonlijk is 100 euro aan de onderkant van de range. Ik denk echt dat je beter rond de 130-150 range kan zitten, maar ik kan niet over jouw portemonnee beslissen. Als je dat budget kan rekken, ga dan absoluut voor de Sennheiser HD-380. In mijn beleving was dit een van de beste gesloten hoofdtelefoons (in die prijsrange) voor een gedetailleerde geluidsweergave.

Wil je bewust binnen je budget blijven, dan kan je mogelijkerwijs een simpelere Sennheiser of Sony overwegen.Dan leg je iets toe op geluidskwaliteit, maar elke hoofdtelefoon van een goed merk is vaak al mijlen beter dan wat de gemiddelde gebruiker gewend is. Aan de merken die ik hierboven noem, kan je zeker geen buil vallen. :)

Als je een hoofdtelefoon hebt gekocht, is het goed om even in je achterhoofd te houden dat je deze moet leren horen. Mettertijd raak je gewend aan een bepaalde geluidsweergave. Het gehoor groeit als het ware naar de koptelefoon toe. Evenals dat een koptelefoon ingespeeld raakt (Ik kies zelf altijd voor een goede burn-in).
Sorry, maar inspelen van audio is onzin.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Jorgen schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:27:
[...]

Sorry, maar inspelen van audio is onzin.
Zou je het woord onzin niet te pas en te onpas willen gebruiken? Zeker als het gaat om inspelen is dit niet echt heel netjes. Ik vind het woord onzin keer op keer gebruiken echt irritant worden.

Onderdelen moeten zich voegen naast elkaar. Vergelijk het met 2 schijfremmen van een fiets, de schijven passen in beginsel nooit netjes op elkaar, pas als je wat gaat remmen schuurt dat en gaan de 2 stukken metaal zich naar mekaar voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:33:
[...]

Zou je het woord onzin niet te pas en te onpas willen gebruiken? Zeker als het gaat om inspelen is dit niet echt heel netjes. Ik vind het woord onzin keer op keer gebruiken echt irritant worden.

Onderdelen moeten zich voegen naast elkaar. Vergelijk het met 2 schijfremmen van een fiets, de schijven passen in beginsel nooit netjes op elkaar, pas als je wat gaat remmen schuurt dat en gaan de 2 stukken metaal zich naar mekaar voegen.
Prima, dan vind ik het larie :>

Er zit wat mij betreft een wereld van verschil tussen het soepeler worden van leren schoenen of het op mirakelse wijze beter doorsturen van de muzikale elektronen in je audioketen. Anyway, meer voor het zin-en-onzintopic.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Mensen, het is sowieso niet handig om een 3 jaar oud topic uit de sloot te trekken. En al helemaal niet om het vervolgens richting hocus pocus te duwen die beter in De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products past. Snel op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.