Toon posts:

X300, wd gold of iets anders voor optimale prestaties?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik besloten heb van mijn oude pc een minecraft server te maken wanneer hij vervangen wordt door mijn ryzen/vega build, ben ik gaan uitzoeken wat een reserve budget pc allemaal moet hebben om aan mijn prestatie eisen te voldoen. Ik ben toen de wd gold 1tb tegengekomen, maar van die serie heb ik nog nooit gehoord. Nu vraag ik me af of een wd gold (4tb) hdd misschien beter is dan een toshiba x300 (5tb) voor mijn vega build qua snelheid. Natuurlijk koop ik wel een ssd (960gb), maar meer ssd's kopen vind ik zonde van mijn geld, en omdat ik part-time youtuber ben en zelden games deinstalleer raakt die aardig snel vol, dus heb ik een snelle hdd nodig met minstens 4tb opslag.

Is de wd gold de snelste 1tb hdd onder 100 euro, en kan ik beter een x300 5tb of wd gold 4tb kopen voor mijn vega build (beide binnen budget, maar eventuele alternatieven niet duurder)?

Edit: vergeet telkens aankoopadvies te gebruiken, maar dat is weer zo algemeen en dan post ik telkens in het verkeerde forum.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 15:10 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

WD gold is een "datacenter" hdd, gericht op betrouwbaarheid en prestaties (maar tegen een hoge prijs..).
Hardware info had recent (in hun blad) een review van 3 en 4TB hdd's. De pricewatch: Toshiba MD04ACA400, 4TB kwam hierbij als snelste eruit (read / writes van ~190MB/s, hoogste PCmark 7 score).

De grotere (3-4TB) / modernere hdd's zijn wat data dichter waardoor de read / writes altijd wel boven de 150MB/s zitten. Grote issue is access times welke allemaal rond de 12 - 17 ms zitten. Denk dat je erin in de praktijk weinig van zult merken. Heb geen beste ervaring met Seagate desktop hdd's (snel, maar ook snel kapot).

Een SSHD zou ook nog een interessante optie kunnen zijn; https://nl.hardware.info/...da-1tb-en-2tb-sshd-review Of dit in jou usecase veel oplevert valt te betwijfelen echter.
Dit is de meest interessante;
pricewatch: WD Blue SSHD (3,5"), 4TB

Snap overigens je hele argument voor een 4TB hdd niet helemaal. Waarom niet een snelle SSD voor je OS (M2 Samsung 960 Evo b.v.) en een ~1TB SSD voor je games?. Met alle online stores (steam, origin etc) en een beetje vlot internet heb je games in 10-20 minuten weer geïnstalleerd :D.

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 02-04-2017 15:50 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:30

br00ky

Moderator Harde Waren

Dit topic is gesloten.