Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 19:04
Sinds een paar weken verhuisd met het werk, en zitten met eigenlijk teveel mensen op 1 kamer. Dit heeft volgens mij wel gevolgen voor de luchtkwaliteit. Ik merk dit bij mijzelf dat ik slecht concentreer, en "voel" echt een gebrek aan zuurstof. Ventilatie systeem is wel aanwezig maar geen idee of dat dat goed werkt.

Nu zou ik dat wel eens willen weten, en zoek een mobiel apparaatje, dat de luchtkwaliteit kan meten en registreren. Geen idee precies waar welke indicatoren (mbt luchtkwaliteit) het belangrijkst zijn? (Co2, stikstof, fijnstof, etc), eigenlijk zou ik willen weten hoeveel zuurstof er in de lucht zit, maar heb wel ergens gelezen dat de hoeveelheid CO2 in de lucht wel een aardige indicator is van de luchtkwaliteit.

Zijn er mensen die mij van advies kunnen voorzien? Waar op te letten (indicatoren), en of er apparaatjes zijn die voor een leuk prijsje luchtkwaliteit kunnen meten?
Ik kwam de Air Mentor Pro tegen, maar heb geen idee of dit apparaatje de oplossing zou zijn.....

Hoor uiteraard graag alle tips en adviezen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:14
Nu snap ik dat je het zelf wilt onderzoeken, maar is dit niet iets om bij de werkgever te melden. Er zijn arbo regels rondom lucht kwaliteit.
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/luchtverversing

Een printer die veel printjes maakt kan ook een rol spelen, ik weet niet of dit in die kamer bij je op het werk ook van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
@unimatrix zero dank je, maar ik wil het apparaatje ook thuis gaan gebruiken.
Printer staat niet de kamer, dus niet van toepassing. Gaat (vermoed ik) puur om teveel personen in te kleine kamer met slechte ventilatie (ophoping van co2 tot gevolg hebbende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Stikstof is altijd constant, en voor zuurstofgebrek een probleem wordt ben je al lang dood door een teveel aan CO2 :). Dus inderdaad je moet CO2 meten als het probleem waarschijnlijk teveel mensen met te weinig ventilatie is. Ik heb er weleens zelf één in elkaar gezet met modules, al heb ik die nog nooit naar mijn werk meegenomen om te kijken. Normaal geen problemen, maar bij sommige vergaderingen ben ik er redelijk zeker van dat de CO2 concentratie ver voorbij alle grenzen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Die dingen zijn gewoon te koop. Op de kinderopvang hier staat een CO2 meter waar de kindjes spelen. Op het display zie je de actuele waarde. Geen idee welk merk/type overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:53
Is een weerstation of healthy home coach van Netatmo niet iets? Ze zijn wel behoorlijk aan de prijs, maar helaas zijn CO2 meters sowieso niet erg goedkoop; Een beetje fatsoenlijke module kost los al gauw €30,- en dan moet je er zelf nog elektronica aan prullen om hem uit te lezen.

V.w.b. de CO2-niveaus wil je het liefst een waarde van tussen de 400 en 500 ppm. Boven de 600 ppm gaan sommige mensen zich al ongemakkelijk voelen en boven de 1000 is het gewoon goed merkbaar en wil je echt effe een raampje openzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Yucon

*broem*

Als goedkoop speeltje is een zgn 'MQ-135' sensor wel aardig. Die meet een mix van gassen die je als ongezonde lucht zou kunnen betitelen. Ze kosten een euro of 4 en je kunt ze aan een arduino of raspberry pi koppelen. De rest van t/m een paar honderd euro is vooral indicatief en je kunt je afvragen of de extra nauwkeurigheid tov de nog iets minder nauwkeurige sensoren zoals zo'n MQ-135 dat waard is. Als je werkgever kwaad wil kan hij namelijk alles dat niet geëikt is van tafel vegen dus een beetje niet geëikt of heel erg niet geëikt maakt dan ook niet meer veel uit.

Alternatief zou je iets kunnen huren. Ik heb het wel eens voor fijnstofsensoren gezien (iets van fijnstofmeterhuren.nl ofzo, ik wil geen reclame maken dus ik ga de exacte naam niet googlen) maar ik kan me voorstellen dat dat ook voor andere dingen kan. Tenslotte heb je hem maar even nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 02-04-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Señor Sjon schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:28:
Die dingen zijn gewoon te koop. Op de kinderopvang hier staat een CO2 meter waar de kindjes spelen. Op het display zie je de actuele waarde. Geen idee welk merk/type overigens.
Een CO2-meter met stoplichtindicatie kost zo rond de 170 euro. Veel geld, maar wel bruikbaar voor jouw situatie. De MQ-135 is misschien wel goedkoop, maar moet wel gecalibreerd worden, en wat ik uit de specsheet haal, weet ik niet hoe zuiver/lineair hij bij hogere CO2-waarden is.

CO2-concentratie geeft vooral een indicatie van de hoeveelheid ventilatie wanneer er veel mensen in een ruimte zitten (wat in geval van TS best wel eens zo kan zijn). Een CO2-concentratie boven de 1200 ppm wordt in het algemeen als hoog beoordeeld. Bij een lagere concentratie heb je ook minder last van andere stofjes die mensen uitstoten (want CO2 zelf is pas gevaarlijk bij veel hogere concentraties). En het zegt ook weer weinig over uitstoot van andere schadelijke stoffen van niet-menselijke oorsprong, want bij hoge bronsterkte kan de concentratie ook hoger zijn dan de CO2-concentratie suggereert. Het is dus wel nuttig om deze concentratie aag te houden, maar het zegt ook niet alles. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@Coffeemonster je zou zo'n MQ-135 natuurlijk bij verschillende collega's thuis een dagje laten draaien. Als de meetwaarden op kantoor enorm afwijken heb je een redelijke indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26

paQ

pricewatch: Elgato Eve Room
Hierzo. Hartstikke Apple homekit compatible ;)

Ding werkt uitstekend, en je kan zelfs via homekit triggeren of push berichten genereren bij vrij instelbare settings.
Hier op kantoor geeft een HUE strip onder het aanrechtblad met bepaalde kleuren en intensiteit de luchtkwaliteit aan. #nerd B)

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 03-04-2017 22:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat een rol speelt is altijd de ventilatie factor. De lucht in een ruimte moet x maal per uur ververst worden (voor x even googlen) hierbij mag de luchtsnelheid nooit te hoog worden vanwege het gevoel van tocht.
Wat je zelf makkelijk kan doen is de kamer opmeten en de ventilatie roosters hiermee weet je al wat theoretisch de luchtsnelheid moet zijn.
Verder zijn er normen voor werkplek grotes etc. Over het algemeen wordt er bij klachten temperatuur en luchtvochtigheid gemeten zijn de belangrijkste factoren. Als je echt hoofdpijn krijgt en andere klachten is er meer aan de hand en zou ik snel actie ondernemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Je kunt als echte tweaker ook op basis van een luchtmassameter van een sloopauto een apparaatje maken om de stroomsnelheid te meten. De luchtverplaatsing per uur van zo'n ventilatierooster ligt ongeveer in de orde van een automotor meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit voor het grootste deel van mijn werktijden in een afgesloten, beveiligde ruimte.
Onze maatregelen zijn zo ingeregeld dat er geen tot minimaal invloed van buiten kan komen ( luchttoevoer bewaking )
Een paar jaar geleden kwam er een collega die 'spontaan' ziek werd, en last van longen/ademhaling.

Hierop is een onderzoek ingesteld, en ( het punt van mijn antwoord ;) ) het is niet zomaar een 'apparaatje'
Er is een bedrijf bijna 6 weken bezig geweest met metingen op verschillende tijden, er werden sensors geïnstalleerd op afgemeten afstanden.
Luchtstromen werden in beeld gebracht, en ook van die sniffers weggezet.
Ik vond het super-interessant, je bekijkt de boel ineens heel anders, er kwam zelfs een "lek" in beeld, die we konden repareren.
Onze uitslag was positief, op één puntje na, de aanvoer van "echte" verse lucht ontbrak.
Maar omdat dat wettelijk geregeld is ( PACvoorschrift op filtering ) is dat geen probleem.

Wij zouden dolgraag een open raam krijgen :) maar dat brengt het werk eenmaal mee, dat dat niet kan.
Het ziektebeeld van de collega was naar dat onderzoek niet te weerleggen op onze situatie, maar het werd ook niet uitgesloten dat het invloed kon hebben

Nogmaals, mijn punt, luchtkwaliteit is niet één dingetje, maar een heel spectrum van omstandigheden.
Met teveel in een kleine ruimte is niet gezond, vooral temperatuur en doorluchting is belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Kijk eens in CO2-meters voor in huis
Ik heb zelf een MH-Z19 sensor aan een ESP8266 hangen om de mechanische ventilatie in m'n woning aan te sturen. Voor 2 tientjes een aardig dingetje. Je moet alleen nog wel zelf aan de knutsel met een ESP8266 om de waardes uit te lezen. Ik kan er iig prima ons leefritme uit halen en aan de hand daarvan de ventilatie aansturen via m'n domotica (Home Assistant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VUWQOkjZkuKciTDLfj4EzFno/thumb.png
(Klik voor groot plaatje)

@Yucon Met alle respect, maar zo'n MQ135 is naar mijn idee waardeloos. Het ding moet sowieso 24h opwarmen meen ik om enigszins fatsoenlijk te kunnen meten. En dan is hij nog zo onnauwkeurig dat je misschien net het verschil tussen 'weinig CO2' en 'enorm veel CO2'. Voor deze casus niet echt geschikt. Een NDIR-sensor is vele malen makkelijker.

Punt is wel dat als je enigszins betrouwbare resultaten wilt hebben, je gewoon diep(er) in de buidel moet tasten. Ook een Netatmo zit geen hele betrouwbare sensor in.

De conclusie die ik met mijn goedkope sensor al wel voor je heb, is dat als ik 4 man op visite heb en we dus met 6 personen in de huiskamer zitten, de luchtkwaliteit al gauw naar 1400+ ppm gaat, wat gewoon slecht is. Het stijgt dan niet verder (de Itho ventilatieunit draait dan inmiddels al op max), maar pas als de visite weg is krijgt de ventilatie het weer naar een acceptabel niveau.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat zei de werkgever toen je dit aan hem voorlegde? Want ik zou t als werkgever niet zo heel tof vinden als MN personeel zelf een onderzoek gaat uitvoeren en dan met t wetboek en meetresultaten MN kamer binnenstapt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

FreshMaker schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 07:30:

Hierop is een onderzoek ingesteld, en ( het punt van mijn antwoord ;) ) het is niet zomaar een 'apparaatje'
Klopt, maar een mooie grafiekjessensoropjeiphonevoor75euro geeft je een uitstekende indicatie hoe het er mee gesteld is.
Als het ding steeds geel of oranje scoort (of slechter) dan heb je na 2 dagen data verzamelen het aantoonbaar gemaakt.

Ik heb hier voor 2 jaar in een spiksplinternieuw kantoor gezeten met comfort luchtbehandeling en weet ik veel wat nog meer. Elke ochtend niesbuien, loom in de middag. Hingen ook overal sensoren en regelaars hoor, en 'ze' zijn in die twee jaar een keer of 15 langsgeweest voor aanpassingen, inregelen enz enz.

Nu zit ik op mijn eigen plekje en die enkele keer dat de ledstrip geel kleurt, (meestal omdat er teveel alcohol in de lucht zweeft) zet ik even een deur op een kier, of de afzuiging tijdelijk wat harder, dan herstelt de situatie zich weer in minder dan 15 min.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-04-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@paQ 2 jaar inregelen is niet heel erg vreemd in een nieuw pand, bij een huis hebben ze het altijd al over een jaar voor bouwvocht en het is een complex iets. Zeker als er mensen zijn die zelf maatregelen nemen, zoals roosters dichtplakken etc. Verder is de bezetting van het gebouw van invloed etc.. Dus eigenlijk vindt ik het nogal meevallen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:29
Ik mis in alle artikelen die ik hierover lees wel de term luchtvochtigheid.
Vaak is die door het gebruik van airco/verwarming/klimaatcontrole systeem ook niet optimaal waar je dus ook al veel problemen door kan ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Frogmen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:41:
@paQ 2 jaar inregelen is niet heel erg vreemd in een nieuw pand, bij een huis hebben ze het altijd al over een jaar voor bouwvocht en het is een complex iets. Zeker als er mensen zijn die zelf maatregelen nemen, zoals roosters dichtplakken etc. Verder is de bezetting van het gebouw van invloed etc.. Dus eigenlijk vindt ik het nogal meevallen.
Geloof me, dit lag aan continu haperende systemen, onderdruk, dan weer bovendruk, dan weer geen enkele druk enz enz.
Er waren periodes dat de luchtkwaliteit in de nacht (met de meeste systemen uitgeschakeld) tot echt ongezonde waardes trok. Zodra de systemen inschakelden om 08:00 (dat duurde bij elkaar bijna 10 min) steeg het nog veel hoger tot rond de klok van 09:00, dat het langzaamaan minder slecht werd.
Andere dagen was er ook compleet niets aan de hand en had ik uitstekende meetresultaten.
Dan waren er nog de stofvezeltjes uit de isolatieplaten van het plafond die lekker door het hele pand geblazen werden |:(
Dat daalde neer als een soort zwarte stof. Duidelijk zichtbaar op wit meubilair.

Ik ben blij dat ik er weg ben wat dat aangaat.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 04-04-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@paQ Volgens mij geef je precies aan waar vaak het probleem zit. Uit kosten besparing wordt ventilatie te vroeg uitgezet en te laat weer ingeschakeld. Hierdoor duurt het te lang voordat de lucht weer goed is, of door geventileerd. Waarschijnlijk zal de TS ok in die richting moeten zoeken. Helaas worden eigen metingen vaak niet serieus genomen door verantwoordelijken vraag dus om metingen en controle van de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@ThinkPad ik heb zo'n ding een tijdje voor de lol hier aan gehad, en ik kon in de grafiek zien dat de kinderen eerder uit school thuisgekomen waren.. Het complete dagverloop was inzichtelijk. Dat opwarmen is in de praktijk trouwens maar ongeveer een uur.

Het speelgoedgehalte zit niet in de nauwkeurigheid maar in wat dat ding nu precies meet. Je krijgt er gewoon geen absolute waardes uit en daarom zul je hem op een aantal andere plaatsen neer moeten zetten om een idee van de relatieve kwaliteit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
paQ schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:03:
pricewatch: Elgato Eve Room
Hierzo. Hartstikke Apple homekit compatible ;)

Ding werkt uitstekend, en je kan zelfs via homekit triggeren of push berichten genereren bij vrij instelbare settings.
Hier op kantoor geeft een HUE strip onder het aanrechtblad met bepaalde kleuren en intensiteit de luchtkwaliteit aan. #nerd B)
Als ik de specificiaties zo eens kijk, meet dit apparaatje niet het CO2 niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hij meet de vluchtige gassen die in de lucht aanwezig zijn. Dat is mijns inziens een vollediger beeld dan sek een CO2 waarde meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pastafan schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:36:
[...]

Als ik de specificiaties zo eens kijk, meet dit apparaatje niet het CO2 niveau.
CO2 zegt ook niet zo veel, behalve of er mensen in de ruimte aanwezig zijn.

Hier een uitgebreidere beschrijving:
Eve Room goes beyond CO2 by analyzing substances that directly affect user’s well-being by using MEMS sensors to measure VOCs, in addition to a humidity and temperature sensors. The MEMS sensor detects and measures VOCs such as alcohols, aldehydes, ketones, organic acids, amines, as well as aliphatic and aromatic hydrocarbons. Organic compounds are not only byproducts of human metabolism, but high concentrations of VOCs can be found in everyday objects and remain hidden to CO2 sensors.
Ik heb zelf ook een Eve Home, prima dingetje :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik heb het een en ander nu gelezen, en het valt mij op dat er veel tegenstrijdige verhalen de wereld in worden gegooid: veel sites claimen dat CO2 niveaus juist wel een goede indicatie van de luchtkwaliteit zijn, andere claimen juist dat het fijnstof veel belangrijker is.

Eerlijk gezegd voel ik wel wat om beide te meten (Co2 en fijnstof), en dat kan met de AirMentor Pro.
Iemand daar ervaring mee?

Edit: De AirMentor pro is moeilijk/niet in NL te verkrijgen.
Heb wel een (volgens mij) heel goed alternatief gevonden: De Blueair Aware. Meet zowel fijnstof als CO2, en ziet er compact uit en is mobiel.. klinkt ideaal!
Iemand ervaring ermee?

[ Voor 27% gewijzigd door pastafan op 17-04-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontspannen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11-2022
Ik heb zelf een werkplek waar ik tussen motoren en scooters sta en deze voertuigen
staan dan af te koelen omdat collega's hier op gereden hebben om naar het werk te komen.

Ongeveer 15 minuten na het begin van de werkdag begint het te lijken of er iemand naast je
staat te roken. Persoonlijk heb ik het gevoel dat de lucht zeer ongezond is en was ook al aan
het kijken voor apparaten om metingen te doen. Maar dan moet op NOx, CO2, en fijnstof
gemeten worden. Wat ik ook begrepen heb is dat er verschil in fijnstof zit. Hoe fijner hoe
schadelijker maar minder meetbaar met "goedkopere" apparaten. Een mogelijkheid om ook
te meten is met Lasers die deeltjes telt maar dan betaal je wel de hoofdprijs. 3000

Is er misschien iemand die me kan vertellen hoe schadelijk is wanneer er een afkoelende
motor naast je staat?

Daar ik pas begonnen ben met onderzoek zijn linkjes met andere info ook welkom.

N.b. naar de baas toegaan is geen optie.

Thnks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ontspannen schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:53:
Ik heb zelf een werkplek waar ik tussen motoren en scooters sta en deze voertuigen
staan dan af te koelen omdat collega's hier op gereden hebben om naar het werk te komen.

Ongeveer 15 minuten na het begin van de werkdag begint het te lijken of er iemand naast je
staat te roken. Persoonlijk heb ik het gevoel dat de lucht zeer ongezond is en was ook al aan
het kijken voor apparaten om metingen te doen. Maar dan moet op NOx, CO2, en fijnstof
gemeten worden. Wat ik ook begrepen heb is dat er verschil in fijnstof zit. Hoe fijner hoe
schadelijker maar minder meetbaar met "goedkopere" apparaten. Een mogelijkheid om ook
te meten is met Lasers die deeltjes telt maar dan betaal je wel de hoofdprijs. 3000

Is er misschien iemand die me kan vertellen hoe schadelijk is wanneer er een afkoelende
motor naast je staat?

Daar ik pas begonnen ben met onderzoek zijn linkjes met andere info ook welkom.

N.b. naar de baas toegaan is geen optie.

Thnks
ben zelf ook al tijdje bezig geweest met wat research: welke apparaatjes zijn er, welke reviews hebben ze, wat meten ze goed/ minder goed, etc.

De Awair lijkt een heel goede: meer info op https://getawair.com

al wat vragen via de site gesteld aan hen en kreeg prima antwoorden.. ben er nog steeds serieus over aan het nadenken dit apparaatje zelf aan te schaffen

Lees ook de reviews eens op Amazon:
https://www.amazon.com/Aw...ewerType=avp_only_reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Ontspannen schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:53:
Maar dan moet op NOx, CO2, en fijnstof
Zat zelf te kijken naar de luchtkwaliteit bij het zoeken naar een huis. Kwam voor live-metingen terecht bij deze website van de World Air Quality Index. Geven je meteen een "paar" links.

Op deze pagina vindt je Tweakers/DIY sensoren, maar ook Pro spul: http://aqicn.org/aqicn/cache/static//products/

Elk apparaat is onderzocht zodat je een goede overweging kunt maken of die 5$ goed besteed is of niet. Heb zelf nog niet onderzocht hoe kant en klaar deze monitoren zijn.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Pagina: 1