Router gezocht voor een vrijstaand huis met een grote tuin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voultex
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-11-2019
Mijn vraag
ik ga binnenkort vehuizen naar een huis van circa 200 vierkantemeter, met een stuk land van circa 2000 vierkante meter, ik zocht hier de beste netwerk setting voor onder de 1000 euro

Relevante software en hardware die ik ga gebruiken
25+ draadloze apparaten
32 1gb/s lan aansluitingen voor pc's laptops tv en speelapparaten
200mb/s ziggo internet
Wat ik al gevonden heb
netgear nighthawk x8 + switches
netgear nighthawk x10 + switches
edit
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/672c95c479211a56089b51bce1161d76.jpg
het groene gebied is het perceelgrond, het rode puntje is waar de huidige kabelaansluiting/meterkast bevindt.
vanuit daar worden de 32 utp kabels door de muren getrokken naar de juiste kamers.
de begane grond bestaat voorname uit stenen en betonnen muren met dubbelglas eerste-verdieping/zolder bestaat uit gipsplaten met hout.

[ Voor 31% gewijzigd door voultex op 04-04-2017 16:06 . Reden: toevoegingen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ziggo geeft zelf ook al een router, an sich heb je dus niet per se een router nodig en volstaan switches en access points. Echter zou ik wel een extra router nemen en Ziggo vragen om de router die je van hen krijgt in bridge te laten zetten. Naar mijn ervaringen werkt de Ziggo verbinding dan net wat lekkerder + je hebt veel meer vrijheid, naar mijn idee. Welke router je neemt maakt an sich niet veel uit, zolang je zorgt dat die de snelheden van de internet aansluiting aankan. ;) Ditzelfde geld voor de switches (al is dat tegenwoordig echt zo moeilijk niet meer) als de access point(s).

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 31-03-2017 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 23:20

fynrd1

Fooled by Randomness

Als je budget een max van 1000,- hebt, zou ik eens gaan kijken naar een mesh-netwerk. Met 4 à 5 punten zit je ongeveer aan dat bedrag, en volledige dekking.

Zoiets als dit: Linksys Velop

[ Voor 31% gewijzigd door fynrd1 op 31-03-2017 12:23 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Voor 25+ draadoze apparaten en X aantal bekabelde punten zou ik eens gaan kijken bij pfsense als firewall / router, En ubiquity voor je netwerkspullen..

Wou je buiten ook overal dekking hebben? Reken daar dan ook graafkosten bij

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
- Goede router, die geen problemen heeft met wat meer connecties en die 200Mbit kan: Mikrotik, Edgerouter of PFSense box. Kwa stroomverbruik is een Mikrotik of Edgerouter interessanter
- Goede switch nemen. Eventueel 2x 24poorts, dan is de impact minder als er 1 stuk gaat.

Wifi is een ander verhaal. Dat is pas met een tekening te beoordelen. Eerste idee zou een aantal Unifi's zijn.
Voor buiten zul je of kabels moeten leggen, of een 'wireless backbone'. (Dat zou je weer kunnen oplossen met een aantal Mikrotik SXTs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shure-fan schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:52:
Voor 25+ draadoze apparaten en X aantal bekabelde punten zou ik eens gaan kijken bij pfsense als firewall / router, En ubiquity voor je netwerkspullen..

Wou je buiten ook overal dekking hebben? Reken daar dan ook graafkosten bij
Valt best mee. WiFi reikt met gemak 300m ver. 2000m^2 is 40x50m, dat is zolang er geen enorme obstakels zijn perfect vanaf het woonhuis te dekken, al staat het woonhuis in een van de hoeken. Wel wil je met outdoor AP(s) werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Als je kabels kan leggen...doen: mesh is prachtig maar accesspoints verbonden met kabels levert verreweg het beste resultaat op.

Leuke uitdaging, kijk eens binnen het Ubiquiti en Mikrotik topic wie jou hiermee kan helpen:
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2
\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Onder de €1000 moet te doen zijn.

Maar zoals eerder al aangegeven laat eens een schetsje zien.
Want met 200m² en 2000m² kunnen we niet veel.

Wat voor kamer indeling heb je, waar moeten die 32 bekabelde apparaten komen?
Je kan namelijk 2x een 16 poorts swith gebruiken en een hele berg kabels gebruiken, of in iedere ruimte een kleinere switch zetten.

Hoe zie je tuin er uit? Hoe is de begroeing, zijn er obstakels etc etc. 300m voor Wifi is een theoretisch getal. Maar in praktijk zijn de werkbare afstanden vaak een stuk korter. Je mobieltje ontvangt vaak wel het signaal van het AP op grote afstand, maar is niet in staat iets terug te zenden.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Ik zit niet zo in de wifi, maar kun je ook daarbij niet iets doen met een andere antenne met een hogere gain? Daarmee kun je het signaal bundelen zodat je weliswaar 25 meter recht boven je huis wat minder ontvangst hebt maar in ruil daarvoor wel ineens horizontaal 40 meter ver komt.

Afbeeldingslocatie: https://www.jpole-antenna.com/wp-content/uploads/2014/03/Antenna-Gain-Diagram1.jpg

(de grijs bol is wat een antenne met 0 gain zou doen. Het gaat dus absoluut niet om versterken maar juist om bundelen)

Als dit mogelijk is heb je misschien niet eens een duurdere router nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 01-04-2017 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
200m2 is natuurlijk ook weer niet gigantisch. Met een Ubiquity AP op centrale plek op iedere verdieping en een voor de tuin ben je een eind. Aansluiten op poe switch zodat je deze alleen met netwerkkabel hoeft aan te sluiten. Dan nog een non poe switch voor de standaardaansluitingen en goede router en dan ben je er. Zelf zou ik overwegen om alles van Ubiquity te nemen zodat je alle devices middels cloudkey kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yucon schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:47:
Ik zit niet zo in de wifi, maar kun je ook daarbij niet iets doen met een andere antenne met een hogere gain? Daarmee kun je het signaal bundelen zodat je weliswaar 25 meter recht boven je huis wat minder ontvangst hebt maar in ruil daarvoor wel ineens horizontaal 40 meter ver komt.

[afbeelding]

(de grijs bol is wat een antenne met 0 gain zou doen. Het gaat dus absoluut niet om versterken maar juist om bundelen)

Als dit mogelijk is heb je misschien niet eens een duurdere router nodig.
Wat je over antennes aangeeft klopt helemaal - ook bij WiFi, probleem met WiFi is obstakels. Buitenhuis is dat waarschijnlijk niet zo'n issue, maar binnen is ander verhaal.

TS heeft hier twee foute veronderstellingen:

1) dat een router iets met WiFi te maken heeft. Veel routers bevatten een WiFi-AP, maar zodra je iets anders hebt dat een klein appartementje is het doorgaans VEEL verstandiger die twee functionaliteiten los te zien. Anders riskeer je dat je fantastische WiFi in je meterkast hebt en nergens anders :o
2) dat je met een enkel apparaat, ongeacht type, zowel binnenhuis als buitenhuis goede dekking kunt leveren. Als het een houtskelet woning betreft zonder enige vorm van isolatie zou dat mogelijk kunnen, maar als we uitgaan van NL woning met baksteen of beton en in ieder geval in de buitenmuren enigszins recente isolatie gaat van binnen naar buiten al geen optie zijn, dus je hebt in ieder geval een AP voor binnen en een AP voor buiten nodig, en waarschijnlijk zullen er binnenhuis ook twee of meer AP's nodig zijn, afhankelijk van bouwmaterialen en gewenste performance overal.

Belangrijkste tip allicht: niet blind op basis van aannames dingen kopen, maar gewoon een degelijke site survey doen, of als je zelf de kennis niet hebt laten doen. En bedenk dat goede WiFi staat of valt bij goede backhaul, dus Ethernetbekabeling van meterkast naar locatie AP's. Met dit budget en ten tijde van verhuizing kan dat makkelijk grondig en netjes gedaan worden. Reserveer minstens de helft van je budget voor infra en (indien nodig) inhuur van kennis. Geld weggooien voor dure hardware terwijl je het niet optimaal plaatst is onzinnig, beter competente maar weinig spectaculair spul op juiste plek en met juiste verbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Met 2 - 3 goede access points is dit prima te dekken.
Voor buiten is het afhankelijk van je isolate of je een extra AP nodig hebt. Vermits je buiten geen obstakels hebt zou je daar zeker met eentje moeten toekomen, tenzij je echt ook in de 4 richtingen rond je huis wil gaan uitzenden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Dion_b haalt het al aan, maar zonder iets te weten kun je niets stellen over het aantal benodigde accesspoints.
Dat je er meer nodig hebt is 95% zeker, tenzij het een gelijkvloers appartementje is, maar hoeveel? Er zit nogal een verschil in een huis gebouwd van zeecontainers of een tentwoning. En wat zijn de requirements aan througput? 5Ghz 300Mbit over wifi of 2.4Ghz om te kunnen appen is nogal een verschil.

Doe een sitesurvey of laat deze doen, bepaal daarna het aantal benodigde AP's en plekken, trek bekabeling voor de uplinks. Dan heb je uiteindelijk een goed werkend wifi netwerk.

Liever 500-1000 eur kwijt aan een goed werkend wifi netwerk dan aanrommelen met 'dikke routers', repeatertjes en accesspointjes. Dan ben je ook zo 500 eur kwijt (deels aan meuk die in de kast komt), een hoop frustratie en een instabiel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
200m^2 is wel degelijk groot vind ik maargoed. Hier een huis van 230 m^2. Ik heb 2 accespoints in mijn kelder, 2 op de begane grond, 2 op de verdieping en 1 op zolder.
Zelf heb ik apparatuur van Cisco genomen. Maar als ik dat nog eens zou doen zou ik ubiquity kopen. Incl een 28 poort switch van cisco btw. Cisco is al wel sinds het begin van de installatie stabiel.

Ik heb niet al mijn wandcontactdozen aangesloten. Dat scheelde me een switch de meeste ruimtes hebben toch genoeg aan 1 aansluiting. Een keertje eentje omprikken is niet zo'n punt.

Wat ik wel zou doen als ik jou was is de accespoints aan te sluiten via PoE. Let op dat er verschillende varianten zijn. Ik heb een ubiquity AP gehad dat niet wilde werken op mijn Cisco switch.

Edit: ho, ik vergeet jouw tuin nog. Buitenantennes zijn meestal lelijk. Ik vond ze iig te lelijk voor onze gevel. Als je dus een tuinhuis hebt zorg dat daar 2 cat (grond) kabels naartoe gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Clifdon op 01-04-2017 11:23 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:04
@voultex Is het mogelijk om een tekening van de plattegrond of een situatieschets te uploaden? Aan de hand daarvan is er mogelijk meer zinnigs te zeggen over WIFI en draadloze dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voultex
FrankHe schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:50:
@voultex Is het mogelijk om een tekening van de plattegrond of een situatieschets te uploaden? Aan de hand daarvan is er mogelijk meer zinnigs te zeggen over WIFI en draadloze dekking.
komt er eind van de middag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
is wellicht een cisco SMB router wat voor je - RV345 :)
meer info ook hier op GoT: GoT Forum - [Ervaringen/Discussie] Cisco SMB apparatuur

denk dat die ook wel leuk kan zijn, met idd mesh infra en switch infra mogelijk er achter geschakeld.
met dan ziggo modem (in bridge mode zetten) en dan een eigen router er achter, deze RV345 bijvoorbeeld ?

en dan een WiFi mesh maken door APs...

[ Voor 4% gewijzigd door mindwarper op 04-04-2017 15:41 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

voultex schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:08:
[...]
het groene gebied is het perceelgrond, het rode puntje is waar de huidige kabelaansluiting/meterkast bevindt.
vanuit daar worden de 32 utp kabels door de muren getrokken naar de juiste kamers.
de begane grond bestaat voorname uit stenen en betonnen muren met dubbelglas eerste-verdieping/zolder bestaat uit gipsplaten met hout.
Met die beschrijving van de begane grond kun je alvast rekening houden met meerdere AP's. Als de vloer van de eerste verdieping van hout is, dan heb je boven waarschijnlijk geen dedicated AP's nodig, is het van beton dan heb je er waarschijnlijk wel eentje nodig. Maar wederom, op afstand kunnen we weinig zeggen, je moet een site survey doen.

Mbt buiten - wat voor glas is dat dubbel glas? HR(+(+))? Zo ja gaat daar niets doorheen en zul je zeker een of misschien twee outdoor AP's nodig hebben. Als het geen HR-glas is, gaat WiFi er vrij eenvoudig doorheen en kun je mogelijk volstaan met AP's binnen die in de buurt van ramen staan (eentje in mijn raamkozijn beneden biedt nog prima verbinding op de bank in de speeltuin 70m verderop hiero). Ook hier: dit is duimzuigerij, meten is weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Wil je buiten bij de bomen onderaan ook verbinding hebben / op je gehele perceel verbinding hebben?

Of is rondom het huis meer dan genoeg?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voultex
Aanvulling: tot bomengrens moet het draadloos netwerk nog snel werken, daarna mag de zwakte afnemen

[ Voor 66% gewijzigd door voultex op 05-04-2017 01:18 . Reden: Aanvulling ]

Pagina: 1