ASNBank vraagt om kopie identiteitsbewijs via email

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@begintmeta en @nachtnet Inderdaad Wwft:
artikel 33, eerste lid, aanhef en onderdeel a, onder 1° van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
1 Een instelling die op grond van deze wet een persoon heeft geïdentificeerd en zijn identiteit heeft geverifieerd, (…), legt op opvraagbare wijze de volgende gegevens vast:
a. van natuurlijke personen:
1°. de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum, het adres en de woonplaats dan wel plaats van vestiging van de cliënt alsmede van degene die namens die natuurlijke persoon optreedt of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de identificatie heeft plaatsgevonden;
Ik kreeg overigens telefonisch te horen dat ze periodiek de identificatie van klanten controleren en dat op dat moment er een kopie van een geldig WID moet zijn. Het zou volgens de medewerkster dus niet iets zijn dat "iedere 5 jaar terugkeert". Op de vraag waarom zo'n controle nodig is, immers is mijn identiteit in het verleden al vastgesteld, kreeg ik als antwoord dat dit te maken had met identiteitsfraude en dat "in het verleden dingen anders gingen". Maar hoe verder ik doorvroeg hoe onduidelijker de antwoorden werden, dus ik heb zelf het idee dat dit gewoon een ideetje is van een overijverige medewerker van legal óf dat het vastleggen van bovenstaande gegevens in het verleden niet helemaal is goed gegaan c.q. aan de wettelijke normen voldeed...

Overigens vertelde medewerkster dat op de kopie de bijzondere persoonsgegevens, de pasfoto (ras) en het bsn, onleesbaar gemaakt mogen worden. En daarnaast kreeg ik de optie om het per post te versturen of voor identificatie bij PostNL.

Overigens heeft in augustus 2016 Brand New Day ook soortelijke e-mails verstuurd, maar zij wilden een kopie WID omdat toen ik klant werd er niet om een kopie WID werd gevraagd (zij gebruikten toen afgeleide identificatie) en dat inmiddels wel verplicht was, ook voor bestaande klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Cadezo schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:56:
@begintmeta en @nachtnet Inderdaad WWFT:

[...]
óf dat het vastleggen van bovenstaande gegevens in het verleden niet helemaal is goed gegaan...
[...]
Of dat ze de gegevens wel hebben maar het te lastig vinden om die uit systeem A naar systeem B te kopieren.

Snap nog steeds niet waarom ze dit via plain email vragen aan klanten & waarom ze de optie bieden om dit via plain-email te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 10:38
Ik heb geen moeite met de id-plicht in deze, maar wel met de uitvoering.

Via twitter te horen gekregen dat ik het ook via Twitter mag sturen (DM), of per post.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Opvallend bij de sns bank (welke alle bij onderdeel zijn van volksbank) kan gewoon online op hun website over https een kopie naar de bank worden geüpload.je zou toch denken dat ze het dan bij alle drie (asn, sns en regio) op orde hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Zeehond op 30-03-2017 19:57 ]

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Freak_NL schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:45:
[...]

Daar is ook geen twijfel over. Banken hoeven voor zover mij bekend echter geen actuele kopie in hun archieven te bewaren als je je bij het openen van de rekening identificeert met een (op dat moment) courant identiteitsbewijs.

Als daar nu wel noodzaak voor is zie ik graag een uitleg van ze waarom dan precies, en dan een mogelijkheid om het enigszins veilig op te sturen.
Dit dus. Je hebt je ooit geïdentificeerd bij het openen van je rekening, of als je al heel lang geleden je rekening had geopend, bij het in werking treden van de betreffende wet.

Voor mij zou dit ook wel wat vraagtekens oproepen of die bank z'n zaken wel op orde heeft en zou zomaar kunnen leiden tot het wisselen van bank.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

ik heb zelf het idee dat dit gewoon een ideetje is van een overijverige medewerker van legal óf dat het vastleggen van bovenstaande gegevens in het verleden niet helemaal is goed gegaan...
Grappig, bij mij op het werk is de afdeling legal juist druk bezig al dit soort gegevens te vernietigen. Het uberhaupt hébben van persoonsgegevens wordt beschouwd als een onnodig risico.
Overigens vertelde medewerkster dat op de kopie de bijzondere persoonsgegevens, de pasfoto (ras) en het bsn, onleesbaar gemaakt mogen worden. En daarnaast kreeg ik de optie om het per post te versturen of voor identificatie bij PostNL.
Dat maakt het verhaal alleen maar gekker. Als ze een random ID binnenkrijgen zonder BSN, hoe gaan ze die dan überhaupt aan een rekening koppelen? Op basis van naam? Je zult maar Jan de Jong heten...

Daarnaast vind ik het gewoon idioot dat die alternatieven (evenals het mogen afschermen van die gegevens) niet in de mail genoemd zijn, en er niet eens gewezen wordt op de risico's van het versturen van gevoelige gegevens via email.
Ook dat er na de Twitter en helpdesk shitstorm nog geen rectificatie mail verstuurd is staat me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 09:18
mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:53:
[…]

Daarnaast vind ik het gewoon idioot dat die alternatieven (evenals het mogen afschermen van die gegevens) niet in de mail genoemd zijn, en er niet eens gewezen wordt op de risico's van het versturen van gevoelige gegevens via email.
Ja precies. Op zijn minst een instructie-pdfje met daarin een (visuele) uitleg van welke gegevens je het beste af kan plakken bij een scan of foto, en hoe je er op een voor hun handige manier 'kopie voor ASN, 30 maart 2017' overheen schrijft.

Juffrouw Cement-A van de ASN helpdesk liet al doorschemeren dat de alternatieven er wel zijn, maar dat ze toch echt liever hebben dat je het gewoon mailt.
Ook dat er na de Twitter en helpdesk shitstorm nog geen rectificatie mail verstuurd is staat me tegen.
Benieuwd wat voor reactie ik van ze terugkrijg.

Op Twitter roept ASN steeds dat ze 'een extra controle moeten uitvoeren'. Ik probeer nu ook via DM te achterhalen van wie ze dat moeten, en waarom. Heeft iemand daar al een vermoeden van?

[ Voor 9% gewijzigd door Freak_NL op 30-03-2017 20:18 . Reden: Meer. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

Dat maakt het verhaal alleen maar gekker. Als ze een random ID binnenkrijgen zonder BSN, hoe gaan ze die dan überhaupt aan een rekening koppelen? Op basis van naam? Je zult maar Jan de Jong heten...
(…)
Schijnbaar is combinatie van (volledige) naam, geboortedatum, geboorteplaats uniek en identificerend genoeg. Overigens had ik bij Brand New Day deze gegevens (pasfoto, bsn) ook afgeschermd en er groot 'kopie d.d. ... t.b.v. ...' opgezet. Kreeg later nog een email dat het goed was ontvangen en "De kopie is helemaal goed en wij hebben alle gegevens ondertussen verwerkt."

Overigens heeft art 33 Wwft het wel over 'een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat'. Dan zijn er twee scenario's: 1. Blijkbaar is dat nummer niet het bsn, het documentnummer zal uiteindelijk ook wel te herleiden zijn tot een persoon; óf 2. Wwft schrijft afschrift van het document voor, er staat niet expliciet dat op dat afschrift ook het persoonidentificerend nummer moet staan.

Overigens schrijft de AFM in zijn Leidraad Wwft, (...): ”De Wwft vereist niet dat het BSN wordt opgevraagd en opgeslagen."

[ Voor 9% gewijzigd door Cadezo op 30-03-2017 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Was de ASN-bank niet 'de bank van morgen'? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Heeft ASN bank niet ook gewoon kantoren, waar je persoonlijk langs zou moeten kunnen komen?
Desnoods sturen ze iemand persoonlijk langs, zoals andere banken doen.

Deze methode en communicatie is een beetje 'absurd'.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Freak_NL schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:32:
[...]

of met een documentatieprobleem veroorzaakt door het onderbrengen van ASN dit jaar onder moederbank SNS Volksbank.

ASN is nu namelijk geen bank meer; slechts een merk van Volksbank (née SNS).
ASN bank is al jaren onderdeel van SNS bank, wat weer onderdeel was van SNS-Reaal. Na het faillisement is SNS-Reaal uit elkaar getrokken en zijn sommige onderdelen hernoemd

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is er trouwens iemand die dezelfde brief met een andere datum dan 23 juni heeft gehad, of een ASN klant die de brief niet heeft gehad?

Want met een standaard periodieke check is het niet handig om alles op 1 deadline binnen te laten komen, normaliter verdeel je het zoveel mogelijk over het jaar dit soort activiteiten.

Het klinkt mij meer in de oren als dat er een controlerende instantie ergens het hele archief heeft afgekeurd en dat het voor 23 juni op orde moet zijn.
Een noodgreep zou ook verklaren waarom ze een middel kiezen wat extreem veel respons geeft zonder moeilijke dingen (e-mail kan iedereen wel versturen) en waarom ze bij navragen ook afgedekte id's etc goed vinden (gewoon zo veel mogelijk verzamelen later keur je ze af en vraag je de foute opnieuw op).

Alleen ben ik bang dat het op deze manier wachten is op de volgende spam-run in de trant van : vanwege problemen met de verwerking van de hoeveelheid vragen wij u bij deze om uw ID opnieuw up te laden op onze speciale ID-upload server op id.asnbankupload.nl of u kunt deze wederom mailen naar id@asnbankupload.nl

Mvg
Uw identiteitshackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
KabouterSuper schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:36:
[...]

ASN bank is al jaren onderdeel van SNS bank, wat weer onderdeel was van SNS-Reaal. Na het faillisement is SNS-Reaal uit elkaar getrokken en zijn sommige onderdelen hernoemd
ASN was onder moederbank SNS een zelfstandige naamloze vennootschap met een eigen bankvergunning. Sinds dit jaar is het slechts een merk van de Volksbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier ook voor (meerdere) ASN rekeningen dezelfde generieke mail ontvangen.

Heb, denk een beetje aansluitend op enkele anderen in dit topic, de volgende reactie verstuurd:
LS,

Er rust op u slechts de verplichting om bij het openen van de bankrekening de identiteit van een persoon te verifieren.
Er is geen verplichting om ten alle tijde een kopie van een geldig identificatiebewijs in uw administratie te hebben.
Hierbij verwerp ik dus uw verzoek om mij opnieuw te legitimeren, aangezien er geen wettelijke eis aan ten grondslag ligt.

Daarnaast wil ik u erop wijzen dat uw verzoek niet voldoet aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), het via (onversleutelde) email doorsturen van een identificatiebewijs naar een algemeen e-mailadres is gevoelig voor het onderscheppen van deze gevoelige gegevens en het misbruiken ervan.

Met vriendelijke groet,

...
Mijn vorige identificatie is overigens pas een paar maanden geleden geweest, toen in het kader van een nieuwe digipas. (oude had lege batterij)

[ Voor 7% gewijzigd door DSmarty op 30-03-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:38:
Is er trouwens iemand die dezelfde brief met een andere datum dan 23 juni heeft gehad, of een ASN klant die de brief niet heeft gehad?

...
Ik heb ook bij ASN een rekening, maar geen brief/mail, maar ik loop wat achter met de post...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
begintmeta schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Ik heb ook bij ASN een rekening, maar geen brief/mail, maar ik loop wat achter met de post...
Ik zou vermoeden dat ze dan al een kopie hebben van een WID dat nog geldig is. Mijn vriendin heeft ook geen e-mail gehad, maar die heeft pas sinds een paar maanden een ASN rekening dus die kopie zal ook nog actueel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:38:
Wel klant, geen brief.

Hoeven ze trouwens ook niet mee aan te komen overigens. Zulke verzoeken gaan doorgaans direct de bittenbak in. Net als een kaartje van het waterleidingsbedrijf dat ze (onaangekondigd) langs waren gekomen om mijn meter te vervangen en ik niet thuis was. Of ik even een 06 nummer wilde bellen . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ondanks dat ik de manier ook wat vreemd vind en hier zeker niet mee akkoord zou gaan, is het volgens mij niet zo dat ze alle gegevens van een ID nodig zijn. Je kan dan bijvoorbeeld Google Play: KopieID gebruiken, om een kopie van het ID te maken, waarbij gegevens weggestreept zijn en er een watermerk wordt toegevoegd. Dan kan niemand misbruik maken van de gegevens.

Heeft er trouwens iemand ook reeds contact opgenomen met de Autoriteit Persoonsgegevens? Ik kan me niet voorstellen dat dit werkelijk op deze manier gevraagd mag worden van banken / instellingen / bedrijven aan diens klanten.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 30-03-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:59:
...
Ik zou vermoeden dat ze dan al een kopie hebben van een WID dat nog geldig is. Mijn vriendin heeft ook geen e-mail gehad, maar die heeft pas sinds een paar maanden een ASN rekening dus die kopie zal ook nog actueel zijn.
Dat zal inderdaad wel, heb de rekening al een paar jaar, maar het identiteitsbewijs was toen redelijk recent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 15:45
Wel brief, geen klant, dus die is zo de prullebak ingegaan!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CH40S schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:02:
Ondanks dat ik de manier ook wat vreemd vind en hier zeker niet mee akkoord zou gaan, is het volgens mij niet zo dat ze alle gegevens van een ID nodig zijn.
Dat niet alle gegevens nodig zijn staat nergens in de email, ik zie het ook in dit topic nergens genoemd worden door asnbank zelf. Enkel enkele tweakers die zelf zeggen dit te gaan doen.

Als ze niet alles nodig hebben zou ik het redelijk schandalig vinden dat ze nergens de kopie-id (of simpelweg wat creatief photoshop/gimp) aanraden. De overheid zelf raadt dat soort maatregelen wel aan namelijk.

Dan krijg je dus tegen ASN-bank :
- ze hebben het liefste dat je het onbeveiligd opstuurt
- ipv dat ze het advies van de overheid volgen (zodat je vertrouwd raakt met kopie-id etc) zwijgen ze daarover.

Imho is elk feit op zichzelf al kwalijk voor iets als een bank. Maar allebei? Dat hoeft een ABN bij mij niet te doen, dan ben ik er morgen weg.
roches schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:12:
??? Heb je de brief wel gelezen of was het gewoon een envelop van de ASN-bank ???
Want dit zou anders wmb extreem slecht punt 3 zijn wat betreft deze actie :
- Eigen administratie nog niet eens op orde over naar wie de brief moet

Eerlijk gezegd verwacht ik morgen of overmorgen een berichtje op de FP dat de ASN-bank gehacked is oid en dat de hackers aan de haal zijn gegaan met de email en post-service, dit begint echt schandalig slecht te worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Gomez12 op 30-03-2017 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
roches schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:12:
Serieus? Wel klant geweest? Niet serieus blijkbaar... :N

* nachtnet zet ASN voorlopig samen met KNAB op de hou-maar-even-in-de-gaten-lijst.

[ Voor 36% gewijzigd door nachtnet op 30-03-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 15:45
nachtnet schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:14:
[...]

Serieus? Wel klant geweest? of toch een ingewikkelde spcamrun?
Nee, ik was niet serieus!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:13:
Dat niet alle gegevens nodig zijn staat nergens in de email, ik zie het ook in dit topic nergens genoemd worden door asnbank zelf. Enkel enkele tweakers die zelf zeggen dit te gaan doen.
Daarom ook 'volgens mij', in de zin. ;) Ik kan mij niet voorstellen dat ze ook gegevens zoals het BSN-nummer nodig zijn om iemands identiteit te kunnen tonen, om een voorbeeld te geven. ;)
Als ze niet alles nodig hebben zou ik het redelijk schandalig vinden dat ze nergens de kopie-id (of simpelweg wat creatief photoshop/gimp) aanraden. De overheid zelf raadt dat soort maatregelen wel aan namelijk.
Yep, ik vind het sowieso schandalig dat een bank vraagt of je 'even' je ID via kopie wil sturen per email, danwel via een PostNL kantoor... 8)7
Dan krijg je dus tegen ASN-bank :
- ze hebben het liefste dat je het onbeveiligd opstuurt
- ipv dat ze het advies van de overheid volgen (zodat je vertrouwd raakt met kopie-id etc) zwijgen ze daarover.

Imho is elk feit op zichzelf al kwalijk voor iets als een bank. Maar allebei? Dat hoeft een ABN bij mij niet te doen, dan ben ik er morgen weg.
Jep, idem dito hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
banken moeten wel je saldi per 1-1 en 31-12 doorgeven aan de belastingdienst. lijkt me dat ze daar je bsn nummer voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PetervdM schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:44:
banken moeten wel je saldi per 1-1 en 31-12 doorgeven aan de belastingdienst. lijkt me dat ze daar je bsn nummer voor nodig hebben.
Moet iedere rekeninghouder (natuurlijke persoon) bij een Nederlandse bank een BSN hebben? Ik meen niet noodzakelijk, maar eventueel wel.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-03-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
PetervdM schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:44:
BSN hebben ze al nodig als je een rekening opent.
begintmeta schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:55:
[...]
Moet iedere rekeninghouder (natuurlijke persoon) bij een Nederlandse bank een BSN hebben? Ik meen van niet, maar eventueel natuurlijk wel.
Iedere nederlandse ingezetene moet dat wel hebben, en elke bank moet een kopie paspoort hebben om een rekening te kunnen openen.
Als je een geldig buitenlands paspoort kan tonen hoef je geen BSN te hebben want die hoef je dan simpelweg nog niet te hebben :) (denk aan vluchtelingen, maar ook expats, maar ook gezinshereniging, of man/vrouw uit het buitenland halen)
Alleen reken dan wel op een heleboel extra hoepels om door te moeten springen (net afhankelijk van het land van waar je paspoort is), dan is NL nog makkelijk met een BSN in je paspoort gedrukt. Er zijn enkele landen waar je eerst een officieel formulier bij de staat mag aanvragen voordat je een (voor hun) buitenlandse rekening mag openen...

Ik weet het niet (niet vermogend genoeg :( ) maar ik vermoed bijv dat je tegenwoordig bij een zwitserse bank ook een BSN zal moeten overleggen bij openen nieuwe rekening, vanwege de deal die er is tussen Zwitserland en NL-belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:49:
[...]

Ik zie hier nergens staan dat ze voordurend een kopie van een geldig ID bewijs moeten bewaren (dus om een nieuwe kopie vragen)

De nieuwsgierige tweaker in mij is geactiveerd.
Sterker nog: er staat helemaal niet dat een kopie gemaakt moet worden. De bank, in dit geval, moet het nummer van het identificatiemiddel vastleggen. Dit kan ook betekenen dat ze het overschrijven zonder een kopie te moeten maken of bewaren.

Over het maken van kopietjes van ID-bewijzen wordt in Nederland erg makkelijk gedaan door bedrijven en instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
sypie schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:09:
[...]

Sterker nog: er staat helemaal niet dat een kopie gemaakt moet worden. De bank, in dit geval, moet het nummer van het identificatiemiddel vastleggen. Dit kan ook betekenen dat ze het overschrijven zonder een kopie te moeten maken of bewaren.

Over het maken van kopietjes van ID-bewijzen wordt in Nederland erg makkelijk gedaan door bedrijven en instellingen.
Het gaat in dit soort gevallen meer om of ze een kopie mogen maken, niet of ze het moeten. Als ze het mogen dan doen ze het omdat het gewoon veel minder fraudegevoelig is.

Als bank heb je een redelijke uitdaging als je medewerker 2 tikfouten maakt (waardoor het BSN nog wel door de proef van 11 komt) en de belastingdienst komt op bezoek over die rekening en je hebt geen kopie, dan kan je de belastingdienst nergens meer naar doorsturen...
Heb je echter een kopie opgeslagen dan kan je die altijd nog overhandigen als er een menselijke fout is gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
nachtnet schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:14:
[...]

Serieus? Wel klant geweest? Niet serieus blijkbaar... :N

* nachtnet zet ASN voorlopig samen met KNAB op de hou-maar-even-in-de-gaten-lijst.
Voeg daar Allianz ook maar aan toe...

Ik wilde mijn emailadres daar veranderen (contactadres) en dat kon enkel... via de post.

Op mijn vraag (via de mail) hoe zij konden controleren dat het emailadres dat ik poste, ook daadwerkelijk van mij was, kreeg ik als antwoord dat ik een kopie van mijn paspoort mee moest sturen (via de post).

Toen ik aangaf dat dit onveilig is én je niet kan controleren of het opgegeven mailadres ook echt bij de kopie van je paspoort hoorde, heb ik geen antwoord meer gehad.

Het is bij Allianz dus onmogelijk om je mailadres te veranderen, of je moet het op papier uittypen, daar een kopie van "een" paspoort bij doen en ze sturen al je inloggegevens voortaan naar dat adres.

O ja, ik mocht het ook doormailen... mijn nieuwe emailadres - maar dan weten ze natuurlijk helemaal niet of ik wel de persoon ben die eigenaar is van het originele adres |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:35:
[...]
Voeg daar Allianz ook maar aan toe...

Ik wilde mijn emailadres daar veranderen (contactadres) en dat kon enkel... via de post.

Op mijn vraag (via de mail) hoe zij konden controleren dat het emailadres dat ik poste, ook daadwerkelijk van mij was, kreeg ik als antwoord dat ik een kopie van mijn paspoort mee moest sturen (via de post).

Toen ik aangaf dat dit onveilig is én je niet kan controleren of het opgegeven mailadres ook echt bij de kopie van je paspoort hoorde, heb ik geen antwoord meer gehad.

Het is bij Allianz dus onmogelijk om je mailadres te veranderen, of je moet het op papier uittypen, daar een kopie van "een" paspoort bij doen en ze sturen al je inloggegevens voortaan naar dat adres.

O ja, ik mocht het ook doormailen... mijn nieuwe emailadres - maar dan weten ze natuurlijk helemaal niet of ik wel de persoon ben die eigenaar is van het originele adres |:( |:( |:(
Beetje jammer dat je niet verder bent gegaan, nu komt het zo negatief over terwijl het mogelijk wel een redelijk systeem kan zijn met bijv na wijzigen mailadres verplicht inloggen en verifiëren binnen je account oid.

Wat is er eigenlijk feitelijk (buiten je BSN om, alhoewel dat met een ZZP'er ook openbare info is) mis met het digitaal opsturen van een paspoort? Want ik zit er net even naar te kijken, maar feitelijk zie ik er geen info opstaan die ik eigenlijk niet van veel kennissen gewoon bijna uit mijn hoofd kan photoshoppen, dan nog een foto nodig van die kennis en ik heb zo een digitaal paspoort van hun.
Documentnr zal niemand daadwerkelijk controleren. Met de app kopie-id wordt het nog makkelijker want ik hoef minder info te photoshoppen...

Ik bedoel het is hardstikke leuk dat het NL-paspoort 101 beveiligingsmaatregelen bevat etc, alleen ze gaan allemaal stuk als ik mijn digitale camera erbij pak en een low-quality foto neem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:55:
[...]

Beetje jammer dat je niet verder bent gegaan, nu komt het zo negatief over terwijl het mogelijk wel een redelijk systeem kan zijn met bijv na wijzigen mailadres verplicht inloggen en verifiëren binnen je account oid.
Ik ga wel verder, want het geregistreerde mailadres wil ik niet meer gebruiken...

Maar ik hik er tegen aan dat ik per post mijn Sofi / BSN nummers moet posten of dit onbeveiligd moet mailen.

Het leuke is dat ze een .PDF document opstuurden, die ik moet uitprinten en invullen en dan moet inscannen en doormailen (ik kan het ook gewoon digitaal invullen en mailen, maar dat snapten ze niet).

Echter stond er bij, dat als ik de .PDF naar hun toe mailde, ik geen porto-kosten hoefde te betalen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/cqbpydvej/Untitled-1.png

Al met al heb ik weinig vertrouwen in een goede afloop... ze eisen hoe dan ook dat ik mijn paspoort / BSN per post op stuur, of per onbeveiligde mail - en dat doe ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbertcox
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-02 18:21
Ik heb deze mail ook gekregen en dat terwijl er in de afgelopen periode geen legatimatie bewijs is verlopen. Ik vind het vreemd dat het lijkt alsof iedereen hem vandaag gehad heeft. Dan krijgen ze dus van het weekend ongelooflijk veel id's in de mail. Dat is ongelooflijk veel werk om uit te zoeken welk is bij welke klant hoort. Hadden ze je niet beter kunnen laten inloggen en daar een kopie laten uploaden? Ik ga ze morgen eerst maar eens bellen om te vragen wat voor een onzin dit eigenlijk​ is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
In de mail staat: "Wij hebben geconstateerd dat de kopie van uw legitimatiebewijs in ons dossier helaas niet meer geldig is." Ik denk dat ik ze maar eens vragen of ze me de kopie willen sturen die ze zelf hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reller
  • Laatst online: 01:08
Toen wij privé overstapten van de Rabobank naar SNS kwam er een "koerier" van de SNS bank langs met een koffer waar een scanner inzat om legitimatie bewijzen van ons in te scannen.
Het tijdstip van langskomen van deze koerier werd per brief aangekondigd evenals de naam en een foto van de beste man zodat we wisten wie er langs zou komen.
Dat vond ik wel goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:59
Dit is bizar. Doet me debken aan een discussie die ik had met iemand van de rabobank. Zij belde met de vraag of alle diensten naar wens waren. Dus ik zeg ja alles prima (vond het echt een raar telefoontje, maar dan denk je gewoon het is service maar ik ga echt geen infornatie verstrekken) vervolgens de vraag of zij mijn email adres mochten hebben zodat communicatie beter geregeld kon worden.
Dus toen had ineens wel een klacht. Aangezien ik vind dat babken mail niet als communicatie middel moeten gebruiken. Vanwege alle phising e.d. Waarbij mensen echt het onderscheid niet kunnen maken.

Hele discussie gehad maar ze wilde niet luisteren. Kreeg alleen een bot antwoord 'nou het is niet verplicht' het ging mij juist om het feit dat je het überhaupt niet moet willen vragen of het nou verplicht is of niet.

Ze hebben gewoon een app waar je zulke dingen kunt regelen. Meeste mensen loggen ook wel redelijk regelmatig in en anders bellen ze maar met de melding dat er berichten voor mij klaarstaan.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Clifdon schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:32:

Hele discussie gehad maar ze wilde niet luisteren. Kreeg alleen een bot antwoord 'nou het is niet verplicht' het ging mij juist om het feit dat je het überhaupt niet moet willen vragen of het nou verplicht is of niet.
Mja dat is hier idd ook de strekking. Iedereen die dit topic gevonden heeft zal ook zelf wel zo helder zijn niet zoiets doms te doen, maar het issue is vooral dat je überhaupt niet hoort te vragen om zoiets doms te doen. Zeker niet als bank.
Vandaar dat ik ook eigenlijk wel een rectificatie mail verwacht, met excuses en uitleg waarom je nooit gevoelige gegevens via email moet verstrekken. Hoewel dat natuurlijk dubbel knullig zou zijn richting mensen die wél direct gereageerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 20:45
Mijn eega heeft ook zo'n mail gehad. Ik heb de bank gemaild met de vraag om een veilig alternatief en de verbaasde vraag waarom het niet binnen de beveiligde webomgeving van de bank geüpload kan worden. Toen kwam ik later dit topic en heb ik erbij nog gevraagd op welke wettelijke grondslag ze verplicht zijn te actualiseren ;) .

Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren. Daar laat ik het wel van af hangen of ons spaargeld daar blijft...

Ik ben ook benieuwd of ze in staat zijn om op basis van mijn naam en e-mailadres te achterhalen om wie het gaat :Y) .

[ Voor 12% gewijzigd door Bananenplant op 31-03-2017 08:54 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:09
Bananenplant schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:50:
Toen kwam ik later dit topic en heb ik erbij nog gevraagd op welke wettelijke grondslag ze verplicht zijn te actualiseren ;) .
Artikel 3 lid 8 van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme:
Een instelling neemt op risico gebaseerde en adequate maatregelen om ervoor te zorgen dat de gegevens die ingevolge het tweede, derde en vierde lid zijn verzameld over daar bedoelde personen, actueel gehouden worden.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak_NL
Bananenplant schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:50:
Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren. Daar laat ik het wel van af hangen of ons spaargeld daar blijft...
Idem. We hebben ons spaargeld juist bij de ASN gestald uit onvrede met het investerings- en beloningsbeleid van ING, maar sinds ASN geen zelfstandige bank meer is sinds dit jaar betwijfel ik dat het nog meerwaarde heeft.

Triodos lijkt wel geschikt, maar ook zij vinden het blijkbaar normaal om dit soort documenten via kale email te ontvangen:

Afbeeldingslocatie: http://jeroenhoek.nl/temp/triofaal.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:28
Bij mijn hypotheekaanvraag moest ik ook mijn paspoort opsturen over de mail... Ik kon 'm als versleuteld ZIP-bestand toesturen, en het was weliswaar een persoonlijk bedrijfs-e-mailadres, maar ik vond het alsnog vreemd.

Oh, en bij het boeken van de vakantie moest het ook. Maar een reisbureau is wel een andere tak van sport dan een bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak_NL
beste-spellen schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:34:
Oh, en bij het boeken van de vakantie moest het ook.
De overheid adviseert om op vakantie voor toeristenaccommodaties van te voren papieren kopieën klaar te maken met daarop BSN afgeplakt en duidelijk de naam van de accommodatie eroverheen en die mee te nemen. Van te voren hoort daar niet naar gevraagd te worden, en in principe geef je je paspoort ook nooit af (wel kun je hem even laten inzien, maar je laat hem niet uit het zicht).

Sinds vorig jaar wordt je hier door de overheid duidelijker over geïnformeerd, omdat sommige toeristenaccommodaties (meestal low-budget resorts in zonvakantielanden) wel erg ver gaan in hun registratieplicht.
mcDavid schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:48:
Mja dat is hier idd ook de strekking. Iedereen die dit topic gevonden heeft zal ook zelf wel zo helder zijn niet zoiets doms te doen, maar het issue is vooral dat je überhaupt niet hoort te vragen om zoiets doms te doen. Zeker niet als bank.
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
voske schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:15:
...
Artikel 3 lid 8 van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme:
...
Het lijkt de vraag of daaruit voortvloeit dat een identiteitsbewijs actualiseren noodzakelijk zou zijn, en als het noodzakelijk zou zijn, zou het onvoldoende zijn om een slechts een geupdate gekopieerde versie in de administratie op te nemen, omdat de bank zal moeten nagaan of het identiteitsbewijs inderdaad correspondeert met de natuurlijke persoon in kwestie, en dat het om een authentiek identiteitsbewijs gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 11:06
RocketKoen schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:02:
[...]

Dat hoeven ze ook helemaal niet. Dit is gewoon een fout van de bank...

Ik kreeg vorig jaar ook al mail van mijn werkgever. Dat mijn ID kaart die ze in de computer hadden was verlopen en dat ik me opnieuw moest identificeren op het hoofdkantoor.
Ik heb ze erop gewezen dat het ID alleen geldig hoeft te zijn op het moment dat ze een kopie maken voor hun administratie en dat ze daar niet opnieuw om hoeven te vragen als deze verloopt.
Ik heb gelijk gekregen en ze hebben de procedure aangepast.

Ik heb het toen aangekaart omdat ik geen zin had om naar het hoofdkantoor (waar HR zit) te komen. Maar zoiets over de mail vragen is nog een stapje erger...
Niet als topic kaping bedoelt maar mijn werkgever gaat juist deze richting op (is al aangekondigd dat ze dit binnenkort gaan checken). Het is een school dus onderwijs. Hoe zit het dan? Ik vind er weinig duidelijkheid over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

[...]
...gaat dat niet gewoon over dingen als je woonadres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Freak_NL schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:26:
[...]

Idem. We hebben ons spaargeld juist bij de ASN gestald uit onvrede met het investerings- en beloningsbeleid van ING, maar sinds ASN geen zelfstandige bank meer is sinds dit jaar betwijfel ik dat het nog meerwaarde heeft.

Triodos lijkt wel geschikt, maar ook zij vinden het blijkbaar normaal om dit soort documenten via kale email te ontvangen:

[afbeelding]
Mja het bankaanbod in Nederland is gewoon ontzettend karig.
- De gemiddelde grootbank (ING, Rabo, ABN, etc) wil je écht je geld niet stallen ivm wanbeleid en investeringen die op het criminele af zijn
- ASN en Triodos gaan weliswaar verantwoord met je geld om, maar lopen qua automatisering en gebruiksvriendelijkheid behoorlijk achter
- bunq heeft de zaken qua automatisering en veiligheid goed op orde, maar die bieden geen spaarproducten.

Ik heb om deze reden mijn betaalrekeningen bij bunq, en een spaarrekening bij ASN. Ik ga ff afwachten wat de gevolgen zijn van deze actie en hoe ze reageren op mijn reactie (ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als de deadline verloopt zonder dat ze een nieuwe kopie-ID hebben). Als ze echt moeilijk gaan doen, gaat mijn spaargeld ook maar gewoon naar bunq.

Overigens valt op het investeringsbeleid van ASN nog steeds weinig aan te merken, ze beheren nog altijd hun eigen portfolio ondanks dat ze onder de Volksbank vallen. Daarnaast zijn de andere producten onder de Volksbank (SNS-bank, regiobank, ..?) ook flinke stappen aan het maken richting verantwoord investeren. Wie weet komt daar nog wat goeds uit binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak_NL
Cave_Boy schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Niet als topic kaping bedoelt maar mijn werkgever gaat juist deze richting op (is al aangekondigd dat ze dit binnenkort gaan checken). Het is een school dus onderwijs. Hoe zit het dan? Ik vind er weinig duidelijkheid over.
Neem de publicatie dit bij dit topic staat even door:

https://autoriteitpersoon...opietje-paspoort%E2%80%99

Voor zover mij bekend is een werkgever enkel verplicht om je bij indiensttreding te identificeren en een kopie te bewaren. Die kopie hoeft (voor zover ik het begrijp) niet actueel gehouden te worden.

Je kan ook even zoeken in de archieven van Ius Mentis. Volgens mij was daar wel een topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

[...]
En dat doe je dan voor al je klanten gewoon in 1 massaslag op 1 datum? Ongeacht hoelang geleden ze dit al hebben gedaan? Dat is imho niet meer actualiseren dat is imho een achterstand inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn vrouw heeft ook een dergelijke mail gehad.
Ik ga ook maar eens bellen.
Wat me opvalt is dat er een rare afbeelding van die paspoorten bovenaan staat, met een grijze achtergrond erachter. Alsof 'ie er door skimmers in ingeplakt. Daardoor lijkt de rest van de mail erg amateuristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
Ik zou ze mailen op informatie@asnbank.nl. De helpdeskmedewerkers die je via de telefoon krijgt zullen je bij elke ietwat complexere vraag ook gelijk verwijzen naar dat emailadres.

Ik kreeg nu net van <Naam medewerker> van de ASN deze reactie:
Wij danken u voor uw bericht en begrijpen uw vragen betreffende het verzoek tot toezending van opnieuw een legitimatiebewijs.

Normaliter voeren wij alleen voor nieuwe klanten de identificatieprocedure uit en vragen wij later niet opnieuw uw legitimatiegegevens op. De reden dat wij hier nu om vragen is omdat wij destijds helaas niet de volledige toetsing hebben kunnen doen, daarom vragen u opnieuw een kopie van uw legitimatiebewijs toe te sturen, zodat wij alsnog aan de voor ons gestelde wet- en regelgeving kunnen voldoen. Hierbij dient enkel het documentnummer zichtbaar te zijn en de geldigheid van het legitimatiebewijs. Gegevens zoals BSN nummer en/of de pasfoto kunt u onherkenbaar maken.

Wanneer u de kopie van uw legitimatiebewijs niet per email wenst toe te sturen begrijpen wij dit. Wij bieden hiervoor een alternatief aan.

U kunt voor identificatie ook naar Post NL. Hiervoor kunnen wij u een brief toesturen met een ‘bijlage persoonlijke gegevens’. Deze bijlage kunt u samen met uw legitimatiebewijs meenemen naar een locatie van Post NL waar u de identificatie kunt doen. Wanneer u gebruik wenst te maken van deze mogelijkheid, vernemen wij dit graag van u, zodat wij de brief met de bijlage persoonlijke gegevens kunnen toesturen.

Wij hadden deze wijze van (versleutelde) identificatie mogelijk moeten aanbieden in de email. Wij zullen dit dan ook zeker meenemen in de evaluatie naar aanleiding van uw reactie op de email.
Benieuwd of ik vandaag nog antwoord krijg op mijn reactie hierop.

[ Voor 0% gewijzigd door iisschots op 01-04-2017 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

Freak_NL schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:16:
[...]

Ik zou ze mailen op informatie@asnbank.nl. De helpdeskmedewerkers die je via de telefoon krijgt zullen je bij elke ietwat complexere vraag ook gelijk verwijzen naar dat emailadres.

Ik kreeg nu net van de ASN deze reactie:

[...]

Ik ben benieuwd naar je reactie hierop? :)

[ Voor 1% gewijzigd door iisschots op 03-04-2017 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik heb in mijn mail trouwens er ook op gehint dat het onderwerp wordt besproken op een publiek, landelijk computerforum. Het is toch best een PR-faal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Zou het iets te maken hebben met de datum van morgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

Ikke_niet schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:35:
Zou het iets te maken hebben met de datum van morgen?
Ja laten we als grap niet wetende Nederlands onveilig allerlei persoongegevens laten versturen...

Dat zou de slechtste grap ooit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
De reden dat wij hier nu om vragen is omdat wij destijds helaas niet de volledige toetsing hebben kunnen doen, daarom vragen u opnieuw een kopie van uw legitimatiebewijs toe te sturen, zodat wij alsnog aan de voor ons gestelde wet- en regelgeving kunnen voldoen.
Op zich wel een eerlijke reactie van de ASN Bank. Eindelijk eens iemand die eerlijk is blijkbaar, het is dus gewoon een f*ck*p van hun kant geweest waardoor ze eigenlijk geen enkele geldige legitimatie hebben momenteel.

Ik ben opzich wel benieuwd wat de boete hiervoor gaat zijn, want dit is niet zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens wat ze vanuit de wet wel moeten doen etc.
[...]
Wanneer u de kopie van uw legitimatiebewijs niet per email wenst toe te sturen begrijpen wij dit. Wij bieden hiervoor een alternatief aan.

U kunt voor identificatie ook naar Post NL. Hiervoor kunnen wij u een brief toesturen met een ‘bijlage persoonlijke gegevens’. Deze bijlage kunt u samen met uw legitimatiebewijs meenemen naar een locatie van Post NL waar u de identificatie kunt doen. Wanneer u gebruik wenst te maken van deze mogelijkheid, vernemen wij dit graag van u, zodat wij de brief met de bijlage persoonlijke gegevens kunnen toesturen.
Ook dit alternatief vind ik mooi, hoe verstuurt Post NL dit legitimatiebewijs dan? Want aangezien ze het ook aanbieden om het per post te versturen lijkt het mij dat een Post NL medewerker gewoon een kopietje draait en die in een reguliere envelop douwt met als adres asnbank. Wat feitelijk hetzelfde is als jij het gewoon op de post doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freak_NL
garriej schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Ik ben benieuwd naar je reactie hierop? :)
Zeker:
Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw reactie. Zie mijn reacties hieronder.

> Normaliter voeren wij alleen voor nieuwe klanten de
> identificatieprocedure uit en vragen wij later niet opnieuw uw
> legitimatiegegevens op. De reden dat wij hier nu om vragen is omdat
> wij destijds helaas niet de volledige toetsing hebben kunnen doen
> […]

Kunt u mij toelichten welke gegevens u concreet nog mist van mij?

Kunt u mij toelichten wat precies de oorzaak is van deze ongewone actie?
Zijn er archieven verloren gegaan? Welke fouten zijn er gemaakt tijdens
de initiële identificatiestap bij het openen van de rekening? Hoe is dat
nu aan het licht gekomen?

> Wij hadden deze wijze van (versleutelde) identificatie mogelijk
> moeten aanbieden in de email. Wij zullen dit dan ook zeker meenemen
> in de evaluatie naar aanleiding van uw reactie op de email.

Waar ik mij zorgen over maak is het volledig ontbreken van opvolging op
uw aan veel klanten toegestuurde email.

U roept klanten massaal op om zonder versleuteling (!) een kopie
identiteitsbewijs op te sturen naar een algemeen emailadres
(informatie@asnbank.nl). Dit kan en mag u niet vragen van uw klanten!

Veel klanten zullen namelijk klakkeloos doen wat u vraagt. Dat betekent
dat zij een kopie identiteitsbewijs, inclusief BSN en pasfoto, opsturen
via een onbeveiligd medium, naar een algemeen emailadres.

Het is m.i. schokkend dat er nog geen rectificatie de deur uit is gegaan
waarin klanten gevraagd wordt om enkel de alternatieven die u mij
aanbiedt te gebruiken. Ik adviseer u dan ook om vandaag in ieder geval
een email te sturen met daarin het nadrukkelijke advies om deze
heridentificatie via PostNL of papieren post te regelen. Bescherm uw
klanten tegen identiteitsfraude!

Nogmaals, het versturen van een kopie identiteitsbewijs via email,
zonder dat u klanten nadrukkelijk vraagt om het BSN en de pasfoto
onherkenbaar te maken (en zelfs dan), is stuitend, en waarschijnlijk in
strijd met artikel 13 van de wet bescherming persoonsgegevens.

[ Voor 0% gewijzigd door iisschots op 03-04-2017 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Ik kreeg nu net van ******* van de ASN deze reactie:

[...]

De naam van deze mevrouw doet volgens mij niet ter zake. Specifiek in een topic over privacy mag daar wel op gelet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak_NL
emnich schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:12:
[...]

De naam van deze mevrouw doet volgens mij niet ter zake. Specifiek in een topic over privacy mag daar wel op gelet worden.
Ik begrijp je standpunt, maar als een klantenservice formele standpunten naar buiten brengt via een formeel medium is het correct om de juiste bronvermelding te hanteren, ook uit professionaliteit richting de ASN Bank — ik kan het immers ook uit mijn duim zuigen.

Dit maakt ook deel uit van de functieomschrijving van (senior) klantenservicemedewerker. Om die reden zal een eerstelijnshelpdeskmedewerker je ook geen achternaam geven aan de telefoon (en vaak ook werken met een gefingeerde 'werk'-voornaam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Freak_NL schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:41:
[...]

Ik begrijp je standpunt, maar als een klantenservice formele standpunten naar buiten brengt via een formeel medium is het correct om de juiste bronvermelding te hanteren, ook uit professionaliteit richting de ASN Bank — ik kan het immers ook uit mijn duim zuigen.

Dit maakt ook deel uit van de functieomschrijving van (senior) klantenservicemedewerker. Om die reden zal een eerstelijnshelpdeskmedewerker je ook geen achternaam geven aan de telefoon (en vaak ook werken met een gefingeerde 'werk'-voornaam).
Dat is een non-argument, je kan het ook met een naam (of die naam nu echt is of niet) uit je duim zuigen. Een leesbare naam maakt het niet opeens méér waar. Zodra mensen je bericht in twijfel gaan trekken of de bank gaat dat officieel doen dan kan je alsnog de naam naar buiten brengen. Pas dan is het relevant.

De bank heeft dit naar jou gecommuniceerd. Heel strikt genomen mag je het niet eens hier plaatsen maar dat is gemierenn&^k. Ik zie echt niet in waarom de naam relevant is en nogmaals, zeker niet als je de bank verwijt het niet zo nauw te nemen met de privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
Publieke functie versus privépersoon. Een klantenservice vormt het publieke gezicht van een instelling, zeker bij een bank. De uitleg die ze mij hier communiceerde valt ook niet uit te leggen als vertrouwelijk of anderzijds ongeschikt om uit te citeren.

Als een andere klant van de ASN Bank van een andere (of juist dezelfde) klantenservicemedewerker iets heel anders te horen krijgt is het relevant om te weten wie wat namens de bank communiceerde.

Verder reageert de dame in kwestie gewoon netjes en plaats ik haar reactie niet buiten zijn context. Er is dus ook geen sprake van naming and shaming.
emnich schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:51:
[...]

Heel strikt genomen mag je het niet eens hier plaatsen […]
Juridisch is dat volgens mij gewoon in de haak (mits de inhoud duidelijk niet vertrouwelijk is). Zie ook 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Freak_NL schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:22:
Publieke functie versus privépersoon. Een klantenservice vormt het publieke gezicht van een instelling, zeker bij een bank. De uitleg die ze mij hier communiceerde valt ook niet uit te leggen als vertrouwelijk of anderzijds ongeschikt om uit te citeren.

Als een andere klant van de ASN Bank van een andere (of juist dezelfde) klantenservicemedewerker iets heel anders te horen krijgt is het relevant om te weten wie wat namens de bank communiceerde.

Verder reageert de dame in kwestie gewoon netjes en plaats ik haar reactie niet buiten zijn context. Er is dus ook geen sprake van naming and shaming.
Privacy is altijd een afweging van belangen. Wat voor belang heeft de ene partij om de data te verwerken vs de privacy van de andere partij. Er zijn altijd redenen te bedenken waarom je iets wel wil doen maar de vraag die je je moet stellen is of dat zwaarder weegt dan de privacy die je schendt. Wat mij betreft is dat overduidelijk niet het geval. Let op, deze mevrouw staat nergens genoemd op de ASN site en is dus niet dermate belangrijk/hoog dat het wat toevoegt. De bank heeft jou iets medegedeeld, niet deze mevrouw op persoonlijke titel.
[...]

Juridisch is dat volgens mij gewoon in de haak (mits de inhoud duidelijk niet vertrouwelijk is). Zie ook 1 en 2.
Zelfde bron:
Ook op grond van het auteursrecht kan de afzender van een e-mail bezwaar maken. Bij het publiceren (of doorsturen) van een e-mail wordt immers een kopie gemaakt, en dat mag niet zonder toestemming.

Bovendien is een e-mail een ongepubliceerd werk. De maker van een werk heeft dan het exclusieve recht te beslissen of en zo ja waar en hoe het voor het eerst gepubliceerd wordt. Dit recht gaat boven het recht om te mogen citeren uit een e-mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Ondertussen heb ik van dezelfde dame van klantenservice ook een antwoord. Een kortere versie en hier ook met de mededeling dat gegevens onherkenbaar mogen worden gemaakt. Als ze dat nou meteen hadden vermeld, met inderdaad een linkje daar KopieID, dan was het een ander verhaal geweest (voor mij dan).

Dat ze om de een of andere reden de verificatie opnieuw moeten doen, is best vaag maar zal niet zonder (wettelijke?) reden zijn.

Wat dan wel weer vreemd is dat blijkbaar ook klanten met een niet-verlopen identiteitsdocument dit verzoek hebben gekregen.
Geachte [...],

Wij begrijpen uw vragen betreffende het verzoek tot toezending van een kopie van het legitimatiebewijs.

Normaliter voeren wij alleen voor nieuwe klanten de identificatieprocedure uit en vragen wij later niet opnieuw uw legitimatiegegevens op.

Wij vragen u nu een kopie toe te sturen omdat wij niet kunnen vaststellen of wij destijds een volledige toetsing hebben kunnen doen.

Door alsnog de toetsing te doen nadat wij het kopie geldig legitimatiebewijs van u hebben ontvangen kunnen wij aan de voor ons gestelde wet- en regelgeving voldoen. Deze toetsing is helaas niet mogelijk wanneer wij in het bezit zijn van een verlopen legitimatiebewijs.

Wanneer u een kopie van uw legitimatiebewijs stuurt, kunt u hierbij het BSN nummer en/of de pasfoto onherkenbaar maken, ook kunt u ‘kopie voor bank’ er op zetten.
Met vriendelijke groet,

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dinmi schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:38:
Dat ze om de een of andere reden de verificatie opnieuw moeten doen, is best vaag maar zal niet zonder (wettelijke?) reden zijn.
Dit is niet zo vaag hoor, ze hebben het gewoon verkeerd gedaan een paar jaar lang bij de initiele aanvraag.
Wat dan wel weer vreemd is dat blijkbaar ook klanten met een niet-verlopen identiteitsdocument dit verzoek hebben gekregen.
[...]
Dit is dan ook niet meer zo vreemd, het gaat er niet om dat identiteitsdocument is verlopen, dat is irrelevant.
Het gaat erom dat hun in 1e instantie een f*ck*p hebben gemaakt en daardoor niets correct hebben opgeslagen en nu dus alle klanten moeten vragen om het opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

Gomez12 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:41:
[...]

Op zich wel een eerlijke reactie van de ASN Bank. Eindelijk eens iemand die eerlijk is blijkbaar, het is dus gewoon een f*ck*p van hun kant geweest waardoor ze eigenlijk geen enkele geldige legitimatie hebben momenteel.

Ik ben opzich wel benieuwd wat de boete hiervoor gaat zijn, want dit is niet zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens wat ze vanuit de wet wel moeten doen etc.

[...]

Ook dit alternatief vind ik mooi, hoe verstuurt Post NL dit legitimatiebewijs dan? Want aangezien ze het ook aanbieden om het per post te versturen lijkt het mij dat een Post NL medewerker gewoon een kopietje draait en die in een reguliere envelop douwt met als adres asnbank. Wat feitelijk hetzelfde is als jij het gewoon op de post doet.
Ah jij had een vergelijkbare reactie terug gekregen. Ik had ook per direct een mail gestuurd met vragen naar het hoe en waarom, en dat ik absoluut niet voornemens ben om op deze wijze hieraan mee te werken. Omkleed met redenen uiteraard.
Ik broed nog op een reactie hierop, die van jou lijkt me een prima start!

Ik heb ze al wel gewezen op de richtlijnen van AP; en deze heb ik ook op de hoogte gesteld van deze gang van zaken.
Ikzelf heb ernstige twijfels of ik überhaupt nog bij deze bank blijf (Heb alleen een spaarrekening daar lopen). Deze gang van zaken roept bij mij grote vraagtekens op over hun bedrijfsvoering; om nog maar niet te beginnen over de veiligheid van persoonlijke gegevens.

Wat mij ook steekt, is de glasharde leugen waarom ze deze gegevens willen hebben in de initiële mail...

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 31-03-2017 16:16 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Blijkbaar hebben ze er nu ook een nieuwsbericht over op hun site: https://nieuws.asnbank.nl/e-mail-met-vraag-om-medewerking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja die kreeg ik net ook via de e-mail van ASN. Duurde even, maar er zit zowaar aanleiding, context en alternatief in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:55:
Wat is er eigenlijk feitelijk (buiten je BSN om, alhoewel dat met een ZZP'er ook openbare info is) mis met het digitaal opsturen van een paspoort? Want ik zit er net even naar te kijken, maar feitelijk zie ik er geen info opstaan die ik eigenlijk niet van veel kennissen gewoon bijna uit mijn hoofd kan photoshoppen, dan nog een foto nodig van die kennis en ik heb zo een digitaal paspoort van hun.
Documentnr zal niemand daadwerkelijk controleren. Met de app kopie-id wordt het nog makkelijker want ik hoef minder info te photoshoppen...
Lees je voor de vorm in over wat mensen is overkomen als hun identiteit wordt gestolen. Dat wens je je ergste vijanden nog niet toe. Dat is een hel die eindeloos problemen blijft genereren, waarbij je continu de schijn tegen heb en waarbij niemand je tegemoet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
Roozzz schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:15:
[...]
Wat mij ook steekt, is de glasharde leugen waarom ze deze gegevens willen hebben in de initiële mail...
Dat, en dat ze doodleuk doorgaan met het vragen van de kopie via email. Ze zaten vandaag overigens in volledige webcare-lockdown-modus; zoveel mogelijk ontwijkend antwoorden en steeds verwijzen naar dat nieuwsbericht (waar het antwoord ook niet staat), en het gesprek afkappen met „bedankt voor je feedback”.

Waar ik me aan erger is niet zozeer dat ze dit vroegen in hun eerste email, maar dat ze het ook volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

@begintmeta en @nachtnet Inderdaad Wwft:

[...]

Ik kreeg overigens telefonisch te horen dat ze periodiek de identificatie van klanten controleren en dat op dat moment er een kopie van een geldig WID moet zijn. Het zou volgens de medewerkster dus niet iets zijn dat "iedere 5 jaar terugkeert". Op de vraag waarom zo'n controle nodig is, immers is mijn identiteit in het verleden al vastgesteld, kreeg ik als antwoord dat dit te maken had met identiteitsfraude en dat "in het verleden dingen anders gingen".
Jullie zijn dus allemaal verdacht :?

Ik had een spaarloonregeling bij Van Lanschot, wilden ook ineens mijn ID zien. Geweigerd, want bij aangaan rekening moeten ze die gegevens al hebben via mijn werkgever. Afijn, ik had een keer tijd en ben bij het lokale kantoor langsgegaan om mijn ID te laten zien t.b.v. het EUR 3,00 tegoed.

Konden ze mijn rekening niet vinden... Kreeg ik dit jaar een overzicht voor de belastingdienst dat de rekening bij hen wel bekend was en er rente bij is geschreven. Wtf.

Staat in de nieuwsqueue :8

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:51:
[...]

Ja die kreeg ik net ook via de e-mail van ASN. Duurde even, maar er zit zowaar aanleiding, context en alternatief in.
Mja... Als ze dit nou in de eerste plaats gecommuniceerd hadden... Zo gesteld is het best oprecht.
Maar dit neemt niet weg hoe belachelijk het smoesje en bijbehorende verzoek in de oorspronkelijke mail was.

Ben ook benieuwd of ze vóór die deadline nog met een fatsoenlijke communicatiemethode over de brug komen. Zo niet dan zie ik dan wel wat er met mijn rekening gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:51:
Jammer dat geen van de alternatieven tegemoet komt aan de zorgen die bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:38:
[...]

Jammer dat geen van de alternatieven tegemoet komt aan de zorgen die bestaan.
Ja, PostNL oplossing óók niet goed?

En je mag dus je halve ID inkleuren.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-04-2017 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-06 10:39
Ik vind dat verhaal over een toetsing die om technische redenen niet of niet goed is uitgevoerd destijds een raar verhaal.

Na wat rondkijken op de site van de ASN kwam ik dit tegen:

"De reden voor identificatie

Dat ASN Bank een nieuwe klant identificeert is een gevolg van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De overheid wil met deze wet voorkomen dat banken en bankrekeningen misbruikt worden voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme. De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme verplicht alle financiële instellingen in Nederland om (onder andere):

(Nieuwe) klanten te identificeren;
Onderzoek te doen naar klanten;
Onderzoek te doen naar ongebruikelijke transacties op rekeningen."

https://www.asnbank.nl/al...ervice/identificatie.html

EDIT Als de "toetsing" niet goed zou zijn gegaan, waarom hoor ik dat zes jaar later? Heb in 2011 een rekening geopend bij de ASN.

[ Voor 7% gewijzigd door ray0755 op 01-04-2017 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 15:04
Heb de naam van de ASN medewerker weggedit. Dit doet niet ter zake voor de discussie.,

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:51
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:57:
Hier nog een ontvanger. Wat een gedrocht. Hoe gaan ze verifiëren dat het ID wat ze krijgen van mij is?
Ik bedoel, ik kan hem van elk e-mailadres sturen,
Door te controleren of de gegevens daarop overeenkomen met de reeds bekende informatie (BSN, naam, geboortedatum).

Wie de informatie stuurt zal ze een zorg zijn, ze onderhouden voornamelijk een koppeling tussen rekening en BSN, niet tussen jou als persoon en rekening. Het risico dat iemand 'namens jou' een vals paspoort opstuurt lijkt me niet heel reëel.

EDIT: Enige terechte nuance toegevoegd, zie post hieronder & ik vermoed dat dit volstaat omdat het een 'update' betreft, en geen nieuwe rekening.
onderweg kan de e-mail onderschept en gemanipuleerd worden.
Alles kan, maar dat is natuurlijk niet een heel realistische vorm van identiteitsfraude.
Erg handig, om in deze tijd van security en privacy dit zo aan te pakken.
En dat ben ik helemaal met je eens, al helemaal als we het hebben over een bank. Die zouden toch een veilig uploadformulier binnen de bestaande bankomgeving voor elkaar moeten kunnen krijgen.

Daarnaast werkt dit soort mails natuurlijk phishing in de hand:
Daarom vragen we u vriendelijk om uzelf opnieuw te identificeren.
Dat is hoe iedere phisher vervolgens mensen hun bankingdetails probeert te ontfutselen, great.

Al met al erg slordig, maar dit is niet waar je identiteit gestolen gaat worden. Dat gebeurt namelijk bij een hotel of autoverhuurder, waar je helemaal niet de kans krijgt om je 'kopietje' te voorzien van een watermark en de criminelen meteen de identiteitsbewijzen/creditcardgegevens van de hele keten buitmaken.

Neemt niet weg dat ook nooit een paspoortkopie onversleuteld zou opsturen, maar enkel in een beveiligde PDF. Dat men vervolgens de boel print en weer inscant is een ander verhaal :/

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 01-04-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Thralas schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:20:
...
Wie de informatie stuurt zal ze een zorg zijn, ze onderhouden een koppeling tussen rekening en BSN, niet tussen jou als persoon en rekening.
...
Het laatste is dan weer juist wat ze zouden moeten doen, daarom is het IMHO ook sowieso zo'n onzinnige operatie.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 01-04-2017 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Thralas schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:20:
[...]
EDIT: Enige terechte nuance toegevoegd, zie post hieronder & ik vermoed dat dit volstaat omdat het een 'update' betreft, en geen nieuwe rekening.
Alleen betreft het geen update, want de nieuwe rekening check is niet goed uitgevoerd dus de nieuwe rekening check moet opnieuw gebeuren...

Probeer jij maar eens een nieuwe rekening te openen met 2 deeldocumenten, dus 1 kopie paspoort zonder BSN en documentnummer en 1 met alleen je BSN en documentnummer dat gaan ze echt niet toestaan.
Al met al erg slordig, maar dit is niet waar je identiteit gestolen gaat worden. Dat gebeurt namelijk bij een hotel of autoverhuurder, waar je helemaal niet de kans krijgt om je 'kopietje' te voorzien van een watermark en de criminelen meteen de identiteitsbewijzen/creditcardgegevens van de hele keten buitmaken.
Waarom is dit niet waar je identiteit gestolen wordt? Een informatie@asnbank.nl heeft er nogal de neiging van dat het gewoon een openbare mailbox is waar veel mensen binnen de asn-bank bij kunnen of zelfs dat er gewoon een ticket-systeem achter hangt.
Normaliter is een informatie@ adres niet iets waarvoor een medewerker een NDA oid moet tekenen, dat is meestal gewoon het prullenbak adres waar iedereen allerlei spam en openbare vragen etc naartoe kan sturen.

En hier krijg je ook niet echt de kans om je ID te voorzien van een watermark oid, dat vragen ze namelijk niet. Ik denk dat 80+% van de mensen simpelweg doet wat er gevraagd wordt en het zonder watermark oid opstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:29:
Ja, PostNL oplossing óók niet goed?
Buiten dat daar in opzet briefgeheim op zit, zie ik niet hoe dat veiliger is dan een mail. Als een kwaad sujet die brief uit de bus vist, ben je alsnog gezien.

Alles inkleuren is het beste devies, en over de rest met dikke letters zetten dat deze kopie voor de ASNBank was. Als deze dan ergens opduikt, dan weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:47:
[...]

Buiten dat daar in opzet briefgeheim op zit, zie ik niet hoe dat veiliger is dan een mail. Als een kwaad sujet die brief uit de bus vist, ben je alsnog gezien.

Alles inkleuren is het beste devies, en over de rest met dikke letters zetten dat deze kopie voor de ASNBank was. Als deze dan ergens opduikt, dan weet je waar je aan toe bent.
Nee, de PostNL oplossing: Naar postNL gaan om je daar te identificeren. Ik weet alleen niet wat PostNL doet / kopieert en hoe ze dat verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

https://nieuws.asnbank.nl/e-mail-met-vraag-om-medewerking/
https://nieuws.asnbank.nl...identificatie-naar-postnl

Dus er zijn drie mogelijkheden: 1) post, 2) email, 3) scan bij PostNL.

Bij PostNL komen er twee partijen bij: de winkel die functioneert als PostNL servicepunt (zoals Bruna, Karwei, Spar), en vervolgens PostNL zelf. Wat me net iets te veel is.

Bij email is het onduidelijk hoe goed het beveiligd is. (Vergeet niet uit je send items de email/attachment te verwijderen, voor als je email account gehackt wordt.) Tevens is het digitaal, wat het voor hackers ook een stukje gemakkelijker maakt dan een papieren kopietje.

Bij per post is de kans dat het onderschept wordt of niet aankomt misschien groter. Maar de gevolgen bij onderschepping zijn misschien kleiner dan bij een email hack of een PostNL hack. Via post kan je namelijk gemakkelijker een slechte kwaliteit kopie versturen. Ik neig daarom om het per post te versturen, eventueel aangetekend.

Maar in ieder geval dus foto en bsn er uit halen, en met tekst er op schrijven voor wie het is, voor welk doel, en de datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cyb schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:49:
https://nieuws.asnbank.nl/e-mail-met-vraag-om-medewerking/
https://nieuws.asnbank.nl...identificatie-naar-postnl

Dus er zijn drie mogelijkheden: 1) post, 2) email, 3) scan bij PostNL.

Bij PostNL komen er twee partijen bij: de winkel die functioneert als PostNL servicepunt (zoals Bruna, Karwei, Spar), en vervolgens PostNL zelf. Wat me net iets te veel is.
Ik was ook stomverbaasd toen de meneer achter de balie zomaar mijn ID op een scanner legde. Op mijn verzoek de transactie snel afgebroken. Dat zag ik echt niet zitten.
Bij email is het onduidelijk hoe goed het beveiligd is. (Vergeet niet uit je send items de email/attachment te verwijderen, voor als je email account gehackt wordt.) Tevens is het digitaal, wat het voor hackers ook een stukje gemakkelijker maakt dan een papieren kopietje.
Exact, en wat dacht je van de mailbox van de ontvanger?
Bij per post is de kans dat het onderschept wordt of niet aankomt misschien groter. Maar de gevolgen bij onderschepping zijn misschien kleiner dan bij een email hack of een PostNL hack. Via post kan je namelijk gemakkelijker een slechte kwaliteit kopie versturen. Ik neig daarom om het per post te versturen, eventueel aangetekend.
Vind ik ook veel te onveilig, anno 2017.
Maar in ieder geval dus foto en bsn er uit halen, en met tekst er op schrijven voor wie het is, voor welk doel, en de datum.
Volgens mij wordt dat dus niet geaccepteerd en moet je hem ongecensureerd versturen, willen ze hem accepteren. Het doel erover schrijven mag wel, mits alles leesbaar blijft.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinmi
@Room42
[...]
Volgens mij wordt dat dus niet geaccepteerd en moet je hem ongecensureerd versturen, willen ze hem accepteren. Het doel erover schrijven mag wel, mits alles leesbaar blijft.
Meerdere mensen hebben omtrent dat punt al antwoord ontvangen van ASN:
Wanneer u een kopie van uw legitimatiebewijs stuurt, kunt u hierbij het BSN nummer en/of de pasfoto onherkenbaar maken, ook kunt u ‘kopie voor bank’ er op zetten.
Dat is dus zeer zeker toegestaan en wordt geaccepteerd.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Room42 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:54:
[...]
Volgens https://nieuws.asnbank.nl/e-mail-met-vraag-om-medewerking/ mag het:
In alle gevallen kunt u uw pasfoto en burgerservicenummer (BSN) op de kopie zwart maken. Op de kopie hoeven wij alleen het documentnummer en de uitgiftedatum te kunnen lezen om de toetsing correct uit te voeren. U kunt op de kopie aantekenen dat deze kopie voor ASN Bank bedoeld is.
Ik gebruik verder liever een identiteitskaart dan een paspoort, omdat een identiteitskaart buiten Europa minder geldig is. En een legitimatiebewijs die snel verloopt. Of misschien een rijbewijs, waar de 2de voornaam niet voluit op geschreven staat, i.t.t. een paspoort en identiteitskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Dinmi @Cyb Bedankt! Stom dat de medewerker mij destijds verkeerd geïnformeerd heeft. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
Op de vraag op ASN met 7-zip versleutelde documenten kan ontvangen en verwerken kreeg ik in januari het volgende antwoord:

"Helaas kunnen wij dergelijke documenten niet ontvangen en verwerken."

Je kunt, als je nog geen klant bent niet, niet zomaar voor meer dan 1 kind een rekening openen, maar m'n enthousiasme om het tweede kind aan te melden nam wel drastisch af daarna....

Als een persoon je papieren moet controleren, dan kan een ZIP container uitpakken toch geen probleem zijn?

En het had wel handig geweest als de formulieren dan overeenkomen met wat medewerkers doorgeven als je (nu) gaat navragen..... Op mijn Bijlage Persoonlijke Gegevens ASN Bank staat gewoon letterlijk:

Stuur mee of ga naar PostNL
Vertegenwoordiger: kopie van een bankafschrift
Vertegenwoordiger: kopie van een geldig legitimatiebewijs, let op: voor en achterkant noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
Interessant bericht via 112Ede:
http://www.112ede.nl/page...-over-identificatieplicht

Diezelfde zin staat dus in de mail van ASN.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Freak_NL schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:46:
Vandaag ontving ik van ASNBank een vreemde email:

[...]

Neemt Triodos privacy en veiligheid wat serieuzer?
Gedeeltelijk.
Ik snap niet wat er met die eerste kopie is gebeurd toen ik de rekening opende?

Geen uitleg over waarom weer / en of dit vaker gaat gebeuren, alleen een botte melding dat je je kaart in de bankapp zelf kunt fotograferen. (lijkt me wel een veilige optie)

Heb ik iets gemist? Moeten alle EU-burgers met die paar kleverige witte digitale centen weer gescreend worden?

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 23-06-2017 09:01 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Iemand ooit nog iets hierover gehoord?
Ik heb mijn kont tegen de krib gegooid en ze vriendelijk gemeld dat het hun probleem is en ik hier op deze wijze niet aan mee zal werken. Sindsdien doodse stilte. Mijn vriendin heeft überhaupt niets gedaan en nooit meer iets gehoord.

Het maakt me erg weinig uit waar deze ene spaarrekening is ondergebracht, dus indien men ooit moeilijk gaat doen heb ik geen enkel probleem om te vertrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
Heb ook nog niets gedaan (paspoort is ook verlopen) dus ik ben benieuwd of er nog een reactie gaat komen. Ga voor de zekerheid wel wat geld naar een andere rekening overboeken. Denk niet dat ze rekeningen mogen blokkeren maar je weet maar nooit natuurlijk.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Ik heb er idd ook nooit meer wat van gehoord. Heb nog enkele keren gemaild of ze al een normale manier hadden bedacht om me te identificeren, maar krijg iedere keer het zelfde standaardverhaal.

Vandaag is de deadline dus we zullen zien wat er gebeurd. Mijn spaargeld had ik al tijdelijk maar bij bunq gezet. Leek me wel zo veilig, als ASN niet kan hardmaken dat ík de eigenaar ben van míjn spaarrekening. Maar als het even kan gaat dat natuurlijk ZSM weer terug naar ASN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

Dinmi schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:14:
Denk niet dat ze rekeningen mogen blokkeren maar je weet maar nooit natuurlijk.
Daar ben ik niet zo zeker van. Dit komt ook niet vanuit de banken zelf:
Dat de ASN Bank een klant wil identificeren is een gevolg van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De overheid wil met deze wet voorkomen dat banken en bankrekeningen misbruikt worden voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme.
Ik begrijp uit andere teksten dat we deze vraag vaker kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
BertV schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:09:
[...]

Ik begrijp uit andere teksten dat we deze vraag vaker kunnen verwachten.
Nee, dat mag je zeker niet verwachten. Het is al belachelijk dat ze de vraag één keer moeten stellen.

In die eerste blundermail heeft ASN het idd een beetje zo doen voorkomen, maar het is absoluut niet de bedoeling dat je bank altijd een kopie van een geldig ID-bewijs heeft. In dit geval heeft ASN in het verleden zelf een fout gemaakt bij het éénmalige identificatieproces, waardoor ze enkele duizenden rekeninghouders, opnieuw éénmalig moeten identificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Nu online

BertV

Handgemaakt

https://www.asnbank.nl/al...ervice/identificatie.html
Ben je een bestaande klant en heb je je al geïdentificeerd na het openen van je eerste ASN-rekening? Dan kan het toch gebeuren dat wij opnieuw aan je vragen om je te identificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak_NL
Vandaag zijn we de deadline trouwens gepasseerd. Ik heb mijn geld al bij de ASN Bank weg, maar wachtte dit moment nog af om te zien wat voor opvolging er komt op hun verzoek. Ik heb trouwens geen enkele mail meer ontvangen van de ASN Bank over dit onderwerp, ondanks het feit dat ik weiger een kopie identiteitskaart in te sturen. Benieuwd of ze er nog op terugkomen, of dat ze voor een audit alleen maar een goede poging moesten ondernemen.
Dat is damage-control om klanten uit te leggen dat deze oproep in hun ogen valide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Freak_NL schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:05:
[...]

Dat is damage-control om klanten uit te leggen dat deze oproep in hun ogen valide is.
Nouja de oproep is op zich ook niet invalide volgens mij. Alleen de misinformatie eromheen en de manier waarop is gewoon schandalig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Freak_NL schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:05:
Vandaag zijn we de deadline trouwens gepasseerd. Ik heb mijn geld al bij de ASN Bank weg, maar wachtte dit moment nog af om te zien wat voor opvolging er komt op hun verzoek. Ik heb trouwens geen enkele mail meer ontvangen van de ASN Bank over dit onderwerp, ondanks het feit dat ik weiger een kopie identiteitskaart in te sturen. Benieuwd of ze er nog op terugkomen, of dat ze voor een audit alleen maar een goede poging moesten ondernemen.
[...]
Voorlopig is het hier nog steeds doodstil. Het lijkt niet uit te maken of je enige actie hebt ondernomen of niet.
Ikzelf heb niks meer vernomen na mijn initiële klacht en mededeling dat ik niet van plan ben hieraan mee te werken. Mijn vriendin (zakelijk) heeft de hele boel gewoon genegeerd en ook niets meer gehoord. De deadline is inmiddels toch al 1,5 maand verstreken, dus als ze nog iets zouden willen hadden ik dat inmiddels wel verwacht.

Persoonlijk ben ik nog steeds enigszins flabbergasted over de (in mijn ogen) bizarre actie van ASN. Allereerst heb je duidelijk je werk niet gedaan, vervolgens ga je met een leugen proberen alsnog de gegevens te achterhalen en tot slot wil je dat doen op een hoogst onveilige manier. Het is dat het slechts een "slapende" spaarrekening is, maar anders was ik vertrokken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nieuwe email vandaag ontvangen van de ASN:

[/quote]
Dank u voor het toezenden van de kopie.

Door de grote aantallen legitimatiebewijzen welke wij hebben ontvangen, is de verwerking hiervan zeer vertraagd.

Voor de toetsing zijn een aantal gegevens op het document noodzakelijk.

Helaas is er op onze website niet aangegeven dat, naast het documentnummer en de uitgiftedatum, ook uw geboorteplaats van belang is.

Op de door u ingezonden kopie heeft u uw geboorteplaats onleesbaar gemaakt.

Hierdoor kunnen wij de toetsing niet uitvoeren.

Wij vragen u opnieuw een kopie van uw legitimatiebewijs in te sturen met daarop zichtbaar het documentnummer, de uitgiftedatum en uw geboorteplaats.

Wij vinden het vervelend dit aan u te moeten vragen, maar hopen opnieuw op uw medewerking.

[quote]

Beetje jammer dit... :( Vooral omdat het alweer een half jaar geleden is was dat ik het verzonden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
haha mooi is dat.

Ik heb nog steeds niets opgestuurd. Wel een aantal keer gevraagd of ze al een fatsoenlijke manier aanbieden om me te identificeren, waarop het antwoord iedere keer "nee" is (niet zo letterlijk natuurlijk, ze herhalen iedere keer het lulverhaal dat het per e-mail of via de post kan).

Ze hebben me wel bevestigd dat er voorlopig geen consequenties aan zitten als ik me niet legitimeer, dus ik houd het maar lekker zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Hehe... eindelijk actie.... Zojuist het volgende bericht bij het inloggen op internetbankieren:
Mogen wij even uw aandacht?
Wij hebben geconstateerd dat wij een kopie hebben van een oud (niet meer geldig) identiteitsbewijs van u. Om onze administratie up-to-date te houden verzoeken wij u vriendelijk om een kopie of scan van uw huidige identiteitsbewijs te uploaden. Mocht u recent een kopie of scan hebben aangeleverd dan hartelijk dank en kunt u dit bericht als niet geplaatst beschouwen.

Waarom vragen wij u om uw identiteitsbewijs?
Wij realiseren ons dat wij veel van u vragen. Banken zijn wettelijk verplicht de identiteit van hun klanten vast te stellen. Omdat wij aan deze (veiligheids-) plicht moeten voldoen vragen wij een recent en geldig kopie of scan van uw identiteitsbewijs. U kunt dit nalezen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wat betekent dit voor u?
Wij verzoeken u vriendelijk om vóór 15 januari 2018 een kopie of scan van een geldig identiteitsbewijs te uploaden binnen ASN Online Bankieren omgeving.

Dit doet u als volgt:

- Maak een scan of foto van een geldig identiteitsbewijs op uw naam.
- Maak gebruik van het upload formulier in ASN Online Bankieren.

Wanneer u deze actie later wilt uitvoeren kunt u een herinnering naar uzelf e-mailen, of kijk op een later tijdstip op https://www.asnbank.nl/instellingen/online/upload.html.

Heeft u vragen over ons verzoek?
Belt u dan gerust de ASN Klantenservice. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 070 – 35 69 335.

Bij voorbaat dank voor uw moeite.

Met vriendelijke groet,
Het heeft bijna een jaar mogen duren, maar ze zijn dus wakker geworden. Eindelijk een normaal uploadformulier. Wel jammer dat ze nog steeds liegen over de oorzaak van het heridentificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me dan nog steeds af waar de hele operatie überhaupt op slaat:
begintmeta schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Het lijkt de vraag of daaruit voortvloeit dat een identiteitsbewijs actualiseren noodzakelijk zou zijn, en als het noodzakelijk zou zijn, zou het onvoldoende zijn om een slechts een geupdate gekopieerde versie in de administratie op te nemen, omdat de bank zal moeten nagaan of het identiteitsbewijs inderdaad correspondeert met de natuurlijke persoon in kwestie, en dat het om een authentiek identiteitsbewijs gaat.
Pagina: 1 2 Laatste