@begintmeta en @nachtnet Inderdaad Wwft:
Overigens vertelde medewerkster dat op de kopie de bijzondere persoonsgegevens, de pasfoto (ras) en het bsn, onleesbaar gemaakt mogen worden. En daarnaast kreeg ik de optie om het per post te versturen of voor identificatie bij PostNL.
Overigens heeft in augustus 2016 Brand New Day ook soortelijke e-mails verstuurd, maar zij wilden een kopie WID omdat toen ik klant werd er niet om een kopie WID werd gevraagd (zij gebruikten toen afgeleide identificatie) en dat inmiddels wel verplicht was, ook voor bestaande klanten.
Ik kreeg overigens telefonisch te horen dat ze periodiek de identificatie van klanten controleren en dat op dat moment er een kopie van een geldig WID moet zijn. Het zou volgens de medewerkster dus niet iets zijn dat "iedere 5 jaar terugkeert". Op de vraag waarom zo'n controle nodig is, immers is mijn identiteit in het verleden al vastgesteld, kreeg ik als antwoord dat dit te maken had met identiteitsfraude en dat "in het verleden dingen anders gingen". Maar hoe verder ik doorvroeg hoe onduidelijker de antwoorden werden, dus ik heb zelf het idee dat dit gewoon een ideetje is van een overijverige medewerker van legal óf dat het vastleggen van bovenstaande gegevens in het verleden niet helemaal is goed gegaan c.q. aan de wettelijke normen voldeed...artikel 33, eerste lid, aanhef en onderdeel a, onder 1° van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
1 Een instelling die op grond van deze wet een persoon heeft geïdentificeerd en zijn identiteit heeft geverifieerd, (…), legt op opvraagbare wijze de volgende gegevens vast:
a. van natuurlijke personen:
1°. de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum, het adres en de woonplaats dan wel plaats van vestiging van de cliënt alsmede van degene die namens die natuurlijke persoon optreedt of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de identificatie heeft plaatsgevonden;
Overigens vertelde medewerkster dat op de kopie de bijzondere persoonsgegevens, de pasfoto (ras) en het bsn, onleesbaar gemaakt mogen worden. En daarnaast kreeg ik de optie om het per post te versturen of voor identificatie bij PostNL.
Overigens heeft in augustus 2016 Brand New Day ook soortelijke e-mails verstuurd, maar zij wilden een kopie WID omdat toen ik klant werd er niet om een kopie WID werd gevraagd (zij gebruikten toen afgeleide identificatie) en dat inmiddels wel verplicht was, ook voor bestaande klanten.