Wat ik als eerste zou doen is een 1-op-1 kopie maken van de nog werkende schijf. Doormiddel van dd of een ander blocklevel backuptooltje. Mocht je geen succes hebben met de tweede schijf, kun je die kopie altijd nog wissen. Maar schijven uit dezelfde batch, die altijd in dezelfde raidset hebben gezeten, hebben even veel uren gedraaid. Dus het is een kwestie van tijd voordat de tweede disk ook omvalt. Erg zuur als je er nét in geslaagd bent om de defecte schijf nog een beetje te reanimeren en er dan achter te komt dat de eerste schijf geen zin meer heeft.
Na de reservekopie zou ik alle aansluitingen nog een keer langs lopen, aandrukken enzo. Eventueel koppel je de nog werkende schijf los en hang je de defecte schijf aan de kabel waar net de werkende schijf aan hing. Zo elimineer je meteen een probleem met een kabel, aansluiting of controller. Krijg je de 'defecte' schijf dan wel te zien, weet je genoeg...
Ik kan niet in je portemonee kijken en evenmin de waarde van de gegevens beoordelen. 'Er valt mee te leven.' zegt niet zo veel. Maar je kunt eens bij een professioneel recoverybedrijf gaan vragen wat het gaat kosten. Zij kunnen met speciale ruimtes en gereedschappen vaak nog wel het een en ander terug halen.
Mocht je dat geld er niet voor (over) hebben en je er voor jezelf bij hebt neergelegd dat de data echt weg is, dan kun je de onderstaande punten nog proberen onder het mom van: 'voor wat het helpt, helpt het'.
- Als de twee schijven hetzelfde zijn EN je hebt een 1-op-1 kopie van de werkende disk, dan kun je proberen om de printplaat van de werkende disk te halen en op de defecte disk te zetten. Let er dan wel op dat je de behuizing van de harddisk niet per ongeluk open schroeft. Met een beetje geluk herkent de donorprint de defecte schijf en kun je er nog snel een 1-op-1 kopie van maken.
- Er is een hardnekkig gerucht wat volgens mij even vaak bevestigd als ontkracht is. Maar het schijnt dat als je de defecte schijf even in de koelkast/vriezer legt, je er in sommige gevallen nog wat leven uit kunt persen. Al is het maar voor heel even. Zelf heb ik het niet geprobeerd omdat ik vrees dat eventuele condensvorming meer kwaad dan goed doet, zo kan een kortsluiting doorslaan je moederbord in. En stel dat een koude disk werkt, hoe lang blijft hij het dan doen? Met 4000+ RPM blijft de disk niet echt lang 'koud'. Of jij het gerucht gelooft moet je zelf weten, je weet de risico's en het is aan jouw om te kijken of je dat waard vind.
Tot slot kun je eens kijken naar tooltjes als PhotoRec. PhotoRec scant de harddisk op basis van patronen van bekende bestandstypen. Dat wordt wel een lange en intensieve klus, waarmee je mogelijk nog een
klein beetje terug kan halen. Maar weet wel dat een RAID0 de data in blokken van x kb afwisselend over de beide disken opslaat. Het grootste bestand wat je dus terug kunt halen is ter grootte van de RAID-stripesize en dat varieert ruwweg tussen de 16 en 64Kb. Een foto van ettelijke Mb's kun je dus als verloren beschouwen. Maar kleine bestandjes kun je wellicht nog boven water halen.