Toon posts:

raid0 probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
GoT lost again...

Heb hier een 965P gigabyte ds3 draaien met raid0...

2* WD 250GB special raid edition.

Het volgende heb ik al drie maal gehad in de afgelopen 2 weken... Vista start niet meer op, komt op den duur op een "black screen of death" waarna niks gebeurd. Bij het opstarten van de veilige modus hangt deze op crcdisk.sys

Nu de vorige twee maal viel het (relatief) nog mee... Ik kon de partities gewoon bereiken, via vista PE of een andere installatie.

Dit keer verliep het wat anders... Ik had even videokaart geswapped en deed mijn 7900gt weer terug, maar zat niet helemaal lekker... Bij aanzetten bleef het beeld zwart doch de schrijven ratelde flink.. Enige keren een soft-reboot met de powerknop geprobeerd maar dat werkte niet. Toen maar 5 sec in gedrukt gehouden en vervolgens de videokaart er goed ingestopt.

Het resultaat is nu ook anders, bij de vista PE, bij het laden van de raid driver blijft hij maar gaan, komt geen resultaat.. Balkje blijft wel lopen, stopt regelmatig maar gaat daarna weer verder.. Heb deze ongv. uur laten draaien om te kijken of er toch niet iets gebeurd. Wat me ook opviel is dat de cpu terug gedraait was naar stock snelheid... Hij stond een paar 100mhz hoger... De bios heb ik verder helemaal doorlopen maar dingen die te maken hebben met de raid/s-ata/ide enz. kan ik niks geks over vinden.

Andere HD gepakt aangesloten en win XP erop geknalt... Doch na het installeren van de driver gaf het systeem direct geen sjoegen meer... Deze start nu ook niet meer op, deze stopt ook met een zgn. black screen of death.

De status van de raid array is volgens de raid bios "normaal"... Tevens vermoed ik het niet en volledig 'lost case' is? Gezien het vista besturings systeem op de drive toch nog boot (in zekere zin), ook bij veilige modus laad hij voorafgaand aan crcdisk allerlei bestanden.

De allerbelangrijkste bestanden heb ik gebackupped doch een totaal verlies van alle data zou allerminst prettig zijn.... Gezien het nu al de derde keer is en dit over het algemeen is gebeurd bij het niet goed afsluiten van het systeem vraag ik me af of dit wel normaal is? Dan zou je het haasje al zijn bij een bliksem inslag?! Of bij ieder ander 'wissewasje'

Sugesties worden meer dan op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een sugestie, zou in principe alleen om de secundaire partitie gaan... ;(

Verwijderd

Topicstarter
"Sorry" voor de ongv. 12 uur kicks...

Maar enkele reactie zou ik toch op prijs stellen (al dan niet inhoudloos ;) )......

Momenteel nog geen steek verder.. Alleen het e.e.a. geprobeerd met knoppix... Deze ziet de array maar doet er weinig mee... Tevens komt error naar boven "to many # drives in array".... hda komt doch met correcte partitie informatie naar voren (1 van 100GB en 1 van ongv. 400)...

Doch ik ben niet zeer behendig met linux en weet eigelijk weinig te doen, Google heeft mij nb. ook weinig wijzer gemaakt. Sugesties worden ook hierin zeer op prijs gesteld, sta namelijk op randje om array maar te verwijderen en her-aan-te-maken zodat ik systeem weer kan gaan opbouwen.. Spijtig genoeg....

Is hier écht niks aan te doen? Als ik naar raid0 kijk, in de search is het probleem, al dan niet bezwaar, in het algemeen; het uitvallen van de ene, of andere HD en dus 200% kans op hd crash.. Maar wat is dit dan :?

Verwijderd

Ik kan niet helemaal wijs uit het verhaal. Misschien dat daarom de reakties wat schaars zijn.
Het is moeilijk uit je verhaal opmaken of de HDs of de Raid driver de belangrijkste suspect is, maar
als het om één partitie gaat, zal het wel één van de twee HDs zijn.
Kun je de HD eens testen, bv op een andere PC, bv met HD Tune?

Als een Raid 0 array foutmeldingen geeft moet je meteen aan backupen denken.
(Eigenlijk moet je bij Raid 0, en zelfs bij Raid 1, altijd aan backupen denken.)

Suggesties voor het herstellen van het Raid 0 array heb ik niet, sorry.
Als je één of twee bad sectors hebt zou je inderdaad verwachten dat je nog toegang zou
hebben tot enige data als je vanaf een andere HD boot, maar misschien is er iets anders aan de hand.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
O een niet nuttig reply dan maar ;)

BSOD staat voor Blue Screen of Death en niet Black ;)

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:00:
"Sorry" voor de ongv. 12 uur kicks...

Maar enkele reactie zou ik toch op prijs stellen (al dan niet inhoudloos ;) )......
Wat vervelend voor je zeg :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:52:
Ik kan niet helemaal wijs uit het verhaal. Misschien dat daarom de reakties wat schaars zijn.
Het is moeilijk uit je verhaal opmaken of de HDs of de Raid driver de belangrijkste suspect is, maar
als het om één partitie gaat, zal het wel één van de twee HDs zijn.
Kun je de HD eens testen, bv op een andere PC, bv met HD Tune?

Als een Raid 0 array foutmeldingen geeft moet je meteen aan backupen denken.
(Eigenlijk moet je bij Raid 0, en zelfs bij Raid 1, altijd aan backupen denken.)

Suggesties voor het herstellen van het Raid 0 array heb ik niet, sorry.
Als je één of twee bad sectors hebt zou je inderdaad verwachten dat je nog toegang zou
hebben tot enige data als je vanaf een andere HD boot, maar misschien is er iets anders aan de hand.
Wat schaars is denk ik een understatement ;)... Maar bedankt voor je reply!

Wat betreft de drivers... Normaal kan je deze laden en de partities uitlezen vanuit een andere windows installatie of via de vista PE, maar dit lukt dus niet. Windows XP crashed... loopt vast bij het laden... En stopt met een zwart scherm.

De array is volgens de raid bios -normaal-.

Vista op de raid partitie boot in de eerste instantie ook... Maar het balkje blijft maar lopen. Bij reboot en opstarten in safe mode stopt hij op crcdisk, alvorens andere bestanden te laden... Hij laad dus het e.e.a. van de raid array...

Iemand idee om iets te doen met linux knoppix?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Laat HD tune los op de array. Als je dit gedaan hebt, laat HD tune eens los op de losse schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:02:
Laat HD tune los op de array. Als je dit gedaan hebt, laat HD tune eens los op de losse schijven.
Ik kom windows niet in met de raid drivers geinstalleert... Hoe moet ik hdtune dan draaien? Is volgens mij windows-only prog...

edit. net western digital dianostic tools gedraait en 1 drive knalt direct bij de test op een error..

0162

Staat niet in de standaard lijst zover ik zie... Ben geloof ik de sigaar :7

Mail naar WD gestuurd met vraag hoe en wat... Zal het resultaat nog wel even posten..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2007 21:13 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-12-2025

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mijn raid0 opstelling knalde er ook uit met 1 defecte disk, na RMA was het verholpen. Succes ermee!

Verwijderd

Hm hopelijk kan ik je helpen. Weet je welke stripesize je hebt gebruikt? Zo ja, dan ben ik je bereid je persoonlijk te helpen met je probleem dmv FreeBSD. Stuur even een DM of ga naar irc.freenode.org #freenas. Ik ben fluffles daar.

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-01 11:42

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ik zit volgens mij momenteel met een soortgelijk probleem... ineens blijft Vista bij het opstarten spontaan hangen. Balkje staat dan een paar minuten stil en maakt daarna gewoon het opstarten af. Netjes in Vista alsof er niets aan de hand is.

Bij het starten in safe mode gebeurt dit bij het bestand crcdisk.sys... maar ook daar gaat 'ie na een tijdje gewoon verder.

Heb wel een vermoeden... ik heb net een schijf aan de Silicon RAID sata poortjes op m'n A8N-SLI gehangen en daar een JBOD schijf van gemaakt. Misschien dattie dat niet helemaal tof vindt. Sowieso wordt die schijf nog niet gezien in Vista omdat ik de drivers van die controller nog niet installed heb. Hmmm ben benieuwd of dat helpt :)

Ben jij er al uit waar bij jou het probleem zat?

Update:
Hier ben ik er uit... na het installeren van de goede driver in Vista pakt 'ie alles weer gewoon op. Nou ja, hij zette wel doodleuk de JBOD schijf bovenaan bij de hd boot priorities... dus kreeg ik een boot disk failure de eerste keer, schrok me rot :P Maar goed, het werkt weer!

[ Voor 16% gewijzigd door Kaastosti op 26-09-2007 08:05 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, sorry voor de late reactie wat druk gehad... En zitten wachten op reactie van WD maar helemaal niks gezien van dat alles.

Al met al ben ik nog geen steek verder.. Stuur even een 'dm'

Verwijderd

Alberts: kun je nog reageren op mijn vraag over stripesize? Verder is het ook handig als je je DM inderdaad aanzet want nu kan niemand je een DM sturen.
Pagina: 1