Racing_Reporter schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:01:
[...]
Wacht even, het heeft gered zonder hulp van anderen? Ik vraag me af op wat voor manier. Volgens mij is dit niet de eerste keer namelijk.
@ de rest: Als je wil helpen, moet je fundamentele veranderingen doorvoeren. Die qat aanpakken is een eerste stap, maar sommige culturen kom je niet doorheen. Of je moet echt alles openbreken, zoals de markt, zodat de welvaart daar explosief groeit en het hier wat minder wordt. Gaat alleen zeer waarschijnlijk nooit gebeuren. Hoe hard het ook klinkt, en dit komt van een mensenmens, you can't help them all. Helaas. En in dit geval is dat onze schuld.
1. je schuift 20% van de wereld qua oppervlakte even onder 1 cultuur of 'sommige culturen';
2. qat, dus heel Afrika negeert waterproblemen dankzij qat bedoel je te zeggen? Of zijn het 1 of enkele specifieke landen misschien?;
3. 'you can't help them all' kan wel kloppen (dat deel ik trouwens met je als mening), maar nogmaals: kijk even over wat voor een aantallen mensen je het hebt en wat voor een immense lap land. Beter gesteld: wat denk je dat er gaat gebeuren als een groot gedeelte van de mensen in een paar van die landen hard genoeg met hun rug tegen de muur worden gezet? Tipje van de sluier: die gaan niet braaf wachten tot ze van de honger zijn omgekomen

Anders gesteld: als ik in die situatie zou zitten met eventueel een gezin, ik zou me niet meer laten tegenhouden door grenscontroles of een middellandse zee of welk juridisch ding dan ook.
Misschien interessante aanvullingen:
https://www.vpro.nl/progr...De-nieuwe-zijderoute.html
(gaat wel over de Azie regio, maar het onderstreept wel hoe gigantisch biased we zijn met onze mening/visie
en
https://www.vpro.nl/progr...017/superfort-europa.html
geeft een vrij indringend beeld over hoe we ons eigenlijk simpel afmaken van onze handtekening onder rechten van de mens / vluchteling. Gaat vrij simpel als je het geld hebt.
That being said denk ik dat we overall een paar zaken serieus moeten aanpakken willen we er iets van maken en onszelf/de rest van de wereld niet met een gigantisch probleem opzadelen.
1. zorgen voor eerlijke handel. Dat betekend voor de rijkere landen dat ze de eerlijke prijs betalen van grondstoffen. Dat big corp eerlijk opdraait voor de fouten die ze maken en zich niet meer verstoppen achter allerlei vaag juridisch geneuzel of zich actief bemoeien met regimes steunen die niet fris te noemen zijn;
2. de VN moet af van het vetorecht. Dit maakt het orgaan tot een immens dood paard. Als men niet kan ingrijpen op adequate wijze wanneer het nodig is, dan zal progressie traag gaan (niets zo verwoestend voor je waterput als de zoveelste granaat die erop kukelt dankzij de zoveelste generaal die voor eeuwige roem en glorie meent te moeten gaan);
3. Het internationaal strafhof moet zich niet zo exclusief focussen op alleen Afrikaanse warlords. Conform hun veroordelingen/rechtzaken is het slimmer om als blanke over te gaan op massamoorden dan wanneer je gekleurd bent;
4. Het grensbeleid moet opener voor veel zaken. Hoe leg je het uit dat wanneer een tweaker hier bv een mooie stap maakt en naar land <verzin maar iets> verhuist om daar te gaan werken hij/zij succesvol is, maar als het iemand is van een Afrikaans land, het per definitie zowat een gelukszoeker is, terwijl beide personen identiek hetzelfde doen

5. Stoppen met schimmige deals met allerlei louche figuren (bv vluchtelingendeal met Erdogan om maar iets te noemen, of Saudi Arabie, of het blijven gedogen van Israel hun acties). Je blijft daarme continu voor onrust zorgen en laat impliciet zien dat wanneer je aldaar maar ervoor zorgt dat wat rijkere landen kunnen cashen, je zo ongeveer alles kunt doen en laten wat je maar wil.
6. we zullen wel degelijk iets van onze welvaart moeten inleveren. Of we doen het vrijwillig op een zinnige manier, of in the end zal het opgeeist gaan worden linksom of rechtsom.
(trouwens niet als rant bedoeld naar jou, oprechte bedoelde discussie, maar dit zijn discussies waar ik soms iets te fanatiek in kan vliegen misschien

)