Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Ik zag dat er nog geen topic was voor de hongersnood in Afrika.

In dit topic kun je al je reacties m.b.t. dit onderwerp spuien. De zin en de onzin van geld doneren voor dit probleem, de veroorzakende problematiek, structurele oplossingen, etnische obstakels of de actiedag zelf

Poll:
De polls van Bootz lijken het helaas niet meer te doen, daarom de poll verwijderd uit TS.

Wil je geld doneren voor de honger in Afrika?
Klik hier

Livestream:
https://www.npo.nl/live/npo-101

[ Voor 50% gewijzigd door eL_Jay op 29-03-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:33
Stel je doet mee aan een loterij, welke Afrika support... Welke optie moet je dan kiezen... :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik ga zelf geen cent doneren.
Overbevolking in Afrika zie ik als een veeel groter probleem voor de wereld dan een lokale hongersnood.

Wat mij betreft is die hongersnood ook wel een beetje de aard van het beestje want:
-Veel te hoge bevolkingsgroei
-Corruptie
-Barbaarse praktijken en mensen die elkaar naar het leven staan.

Voor een willekeurige ander continent zou mijn bereidwilligheid om te doneren al een stuk hoger zijn.
da_PSI schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:57:
Stel je doet mee aan een loterij, welke Afrika support... Welke optie moet je dan kiezen... :P
Even omrekenen hoeveel er van jou inleg bij deze actie terecht komt O-). Poll verwijdert, functioneerde niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

Standeman

Prutser 1e klasse

Voor zover ik weet is het probleem voornamelijk gecreëerd door de overheden van de getroffen landen en andere idioten die daar met wapens rondlopen. Het is ook maar zeer de vraag of het sturen van goederen naar de getroffen gebieden überhaupt zin heeft.
Hele konvooien worden geconfisqueerd door de lokale krijgsheer of zelfs overheid en verkocht aan buurlanden zodat ze weer nieuwe AK-47 kunnen kopen om de in de handen van een kind te drukken. (Ik ben even opzoek naar het bron-artikel).

De enige die er beter van worden zijn diegene die de problemen veroorzaken. Wat dat betreft kan je beter een flinke legermacht met mandaat sturen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Yemen heeft voor verbouwen van qat voor o.a. Somalie een groot deel van hun water verbruikt, nu gaan deze landen samen lekker kauwend naar de klote.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Dit komt misschien erg cru over, maar ik doe nooit aan goede doelen. De goede doelen die zijn geweest (waaronder Haiti) is vaker uitgebleken dat er wat geld af moet naar wat tussenpersonen alvorens het zijn doel bereikt. Ik geef het dan liever direct aan een zwerver als ik moet kiezen, dan weet ik dat hij er voor zichzelf nog wat genot uit kan halen zonder tussenpersoon.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
IJzerlijm schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:01:
Yemen heeft voor verbouwen van qat voor o.a. Somalie een groot deel van hun water verbruikt, nu gaan deze landen samen lekker kauwend naar de klote.
Kun je dat staven met een bron? Klinkt aannemelijk maar is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

eL_Jay schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:03:
[...]

http://www.new-ag.info/en/country/profile.php?a=1371

Nog even los van de burgeroorlog en de blokkade door de GCC was het al een tijd de verkeerde kant op aan het gaan.
Once self-sufficient in cereal crops, Yemen now imports over 75 per cent of the country's food. More than 70 per cent of the population live in rural areas but only three percent of Yemen is considered to be arable land. Traditionally famous for coffee, the main cash crop is now qat, a mild stimulant regularly chewed by about 70 per cent of Yemeni men.

Almost 90 per cent of water use is for agriculture, and a large proportion of this is due to inefficient irrigation techniques and the expansion of qat cultivation, which alone accounts for 30 per cent of water use. Six times more profitable than most food crops, and relatively easy to cultivate, qat cultivation has expanded at the expense of food crops, contributing to the dependence on food imports. At the same time, the mildly narcotic leaves account for up to 30 per cent of household expenditure, ranking second only to food for many poor people.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Wat ik echt niet begrijp is dat de staat ook nog eens 9mil naar Nigeria stuurt. Dat land heeft miljarden verdient aan de olie winning en nu moeten wij de honger daar gaan bestrijden?
(Waar was Nigeria toen de dijken doorbraken in Limburg in de jaren 90? :P )

Yemen, tsja, Sa'ana ligt in een dode vulkaan. Totale droogte en toch is dit de plek om je hoofdstad te plaatsen? Groot deel van de bevolking is verslaafd aan Qat wat een plant is die extreem veel water nodig heeft. De normale planten die er zijn worden ook wel de "plastic bushes" genoemd omdat ze vol zitten met die goedkope plastic zakjes.
(Wat Ijzerlijm dus al zei :))
eL_Jay schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:03:
[...]

Wikipedia: Qat (drug) En heb het zelf gezien ;)

Echt, dit is weer zo'n "o die mensen zijn zo zielig, en zie mij toch eens goed bezig zijn"-actie

[ Voor 24% gewijzigd door Steefph op 29-03-2017 14:22 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Bijzonder dat ze zomaar een actie gaan opzetten voor een hongersnood.

Ik vraag mij bij dit soort acties af of het op de lange termijn een positief effect heeft. Volgend jaar hebben de zelfde mensen namelijk weer honger.
En zoals hierboven al is vermeldt komen er steeds méér mensen bij terwijl ze zichzelf al niet in leven kunnen houden. Misschien is het beter om het geld te investeren in het beperken van honger in de toekomst dan in de honger van nu.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
Rapper Akon is momenteel bezig met een project om elektriciteit te krijgen in Afrika, ik denk dat dit wel een stap in de goede richting is. Ik verwacht ook dat ze hier meer aan hebben dan aan die goede doelen.

http://akonlightingafrica.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De hongersnood is acuut. Het is defacto gewoon een ramp die de lokale bevolking ´overkomt´ mede geholpen door gebrekkige politiek, economische omstandigheden en infrastructuur.

Natuurlijk zorg je dat langetermijn problemen zoals die niet werkende overheid, politiek en gebrekkige infrastructuur en andere zake niet worden opgelost, dat mensen nog altijd zullen leven op of onder het bestaansminimum.

Maar je geeft mensen met elke euro die je stort tenminste een overlevingskans. Ouders een kans om hun kinderen op te voeden, hun hun kinderen hun school af te laten maken. Maar ook een kans voor school gaande kinderen om niet als weeskind of familieoudste op te groeien.

Afbeeldingslocatie: https://www-assets.npo.nl/uploads/popup/6/image/npo-takeover.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door 3x3 op 29-03-2017 14:41 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Onbekend schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:19:
Bijzonder dat ze zomaar een actie gaan opzetten voor een hongersnood.

Ik vraag mij bij dit soort acties af of het op de lange termijn een positief effect heeft. Volgend jaar hebben de zelfde mensen namelijk weer honger.
En zoals hierboven al is vermeldt komen er steeds méér mensen bij terwijl ze zichzelf al niet in leven kunnen houden. Misschien is het beter om het geld te investeren in het beperken van honger in de toekomst dan in de honger van nu.
Deze actie is er juist om mensen ervan bewust te maken van dat deze 'hongersnood' een ramp is.
De Giro555-actie richt zich in eerste instantie op Jemen, Noordoost-Nigeria, Somalië en Zuid-Soedan, waar zich de ergste honger afspeelt. Waar mogelijk zal de opbrengst ook gebruikt worden voor hulp in de buurlanden, waar de hongercrisis ook snel om zich heen grijpt.

Een officiële hongersnood is een uitzonderlijke crisis, waarbij ernstige voedseltekorten voorkomen en sterfte door ondervoeding snel toeneemt. Voor delen van Zuid-Soedan is al officieel een hongersnood afgekondigd, in de andere landen dreigt eenzelfde situatie te ontstaan.

“Onmogelijke keuzes”
Volgens Jolien Veldwijk (hulporganisatie Care) die in Jemen werkt, heeft op dit moment twee derde van de bevolking hulp nodig. “Moeders moeten onmogelijke keuzes maken: koop ik medicijnen of voedsel voor mijn doodzieke kind? Elke tien minuten sterft een kind aan oorzaken die voorkomen hadden kunnen worden. De mensen hier zitten klem tussen de strijdende partijen en dreigen nu te bezwijken aan honger,” aldus Jolien Veldwijk.
Een bestaan opbouwen in die regio is inderdaad permanent moeilijk.
De extreme droogte van nu is zeker niet iets dat je elk jaar kan verwachten.
Nu overleven betekend wel een school afmaken en een eigen bestaan kunnen opbouwen.

excuus voor de 2x laatste reactie

| live and give like no one else |

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
3x3 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:32:

Nu overleven betekend wel een school afmaken en een eigen bestaan kunnen opbouwen.
om daarna voor nog meer nageslacht te zorgen zodat er weer een nog grotere hongersnood zal ontstaan.....

dweilen met de kraan open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 15:57
Als je dit soort hongersnood wil voorkomen (of in ieder geval het steeds vaker hebben van dit soort rampen) moeten we serieus iets gaan doen aan het klimaat. Niet dat er voor de klimaatverandering nooit zoiets gebeurde, maar het heeft er wel een versterkend effect op.

Dat en overbevolking. Over dat probleem wordt nog helemaal niet nagedacht.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:34
3x3 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:32:
[...]

De extreme droogte van nu is zeker niet iets dat je elk jaar kan verwachten.
Dat bestaan opbouwen blijft moeilijk zolang je de bron van het probleem niet aanpakt. En dat is niet de honger.
Als ze beginnen met Qat te verbieden dan kunnen ze veel landbouwgrond gebruiken om voedsel te verbouwen. Daar kun je als Westers land bij helpen met machines en kennis. Al is arbeid daar ook heel goedkoop dus echt dure machines ben je niet nodig omdat je dat net zo goed door mensen kunt laten doen.

Wat vaak wordt vergeten is dat zo'n land zich decennia heeft gered zonder hulp van anderen. Met deze hulp houd je alleen maar de situatie in stand. Je helpt niet alleen de armen. Je helpt ook de "rijken".

Die droogte zal blijven komen. Maar alleen droogte is niet de oorzaak. Het land kan zichzelf niet in stand houden door onder andere overpopulatie. Er wonen gewoon teveel mensen. Er is geen werk voor al die mensen en er is geen eten voor al die mensen. Maar we willen ze wel allemaal "redden". Stel we redden ze. Wat moeten ze daarna? Een eigen bestaan opbouwen helpt niet zolang er geen toekomst is. Je moet die vicieuze cirkel kunnen doorbreken en dat kan op deze manier niet.

Al moet ik ook zeggen dat er in Nederland ook genoeg mensen zijn die het geld goed kunnen gebruiken. Misschien moeten we daar eerst eens aan denken.

[ Voor 17% gewijzigd door .Maarten op 29-03-2017 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 338166

Hoe erg het ook is.
Ik geef er geen cent aan.

Zoals boven mij al word vermeld, het is gewoon dweilen met de kraan open.
Ze hebben al zoveel honger, maar toch blijven ze daar kinderen uitpompen als konijnen waardoor er nog meer honger is.
Dit is al zoveel jaar aan de gang, en al die acties hebben nauwelijks wat opgeleverd.
Leuk geef ze nu allemaal een zak rijst en paar flessen water, en volgende maand? en volgend jaar?

Zolang er in dat soort landen niets word gedaan aan beperking van kinderen en ze leren hoe ze zelf voor levensmiddelen kunnen zorgen, heeft dit allemaal geen nut.

Heb zelf familie bij de voedselbank lopen, geef liever daar mijn geld aan.
Genoeg mensen in ons eigen land die niet eens een maaltijd op tafel kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit is niet de enigste keer, het blijft daar een probleem. en door alle corruptie weet je niet eens waar je gedoneerde geld blijft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals al door vele gemeld, de mensheid is eigenlijk gewoon een plaag voor 'moeder aarde'
hoe eerder wij uitsterven hoe beter.

Het probleem lost zichzelf vanzelf op.

De mens denkt altijd maar boven de natuur te moeten staan door zaken te willen controleren en regelen.
Want 'wij zijn zo goed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Viper® schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:49:
Zoals al door vele gemeld, de mensheid is eigenlijk gewoon een plaag voor 'moeder aarde'
hoe eerder wij uitsterven hoe beter.

Het probleem lost zichzelf vanzelf op.

De mens denkt altijd maar boven de natuur te moeten staan door zaken te willen controleren en regelen.
Want 'wij zijn zo goed'
Moeder Natuur is al hard aan het proberen.
Zie het Zika virus van vorig jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Anoniem: 338166 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:45:
Hoe erg het ook is.
Ik geef er geen cent aan.

Zoals boven mij al word vermeld, het is gewoon dweilen met de kraan open.
Ze hebben al zoveel honger, maar toch blijven ze daar kinderen uitpompen als konijnen waardoor er nog meer honger is.
Dit is al zoveel jaar aan de gang, en al die acties hebben nauwelijks wat opgeleverd.
Leuk geef ze nu allemaal een zak rijst en paar flessen water, en volgende maand? en volgend jaar?

Zolang er in dat soort landen niets word gedaan aan beperking van kinderen en ze leren hoe ze zelf voor levensmiddelen kunnen zorgen, heeft dit allemaal geen nut.

Heb zelf familie bij de voedselbank lopen, geef liever daar mijn geld aan.
Genoeg mensen in ons eigen land die niet eens een maaltijd op tafel kunnen zetten.
Als er iedereen er zo over denkt komen we er wel niet dus! 8)7

Wat kan jou het schelen als je voor een paar euro iemand zijn leven mogelijk red? Beetje een egoïstische gedachte...

En het klopt inderdaad dat ze maar kinderen blijven baren, maar wat moet je anders in hun situatie? Een leven waar je niks hebt? Dan is gemeenschap het klein beetje plezier dat ze hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door EValentino op 29-03-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Anoniem: 338166 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Moeder Natuur is al hard aan het proberen.
Zie het Zika virus van vorig jaar..
En wij proberen weer 'te overleven' door vacins te maken etc etc

nog even en dan kunnen we mensen klonen of dna veranderen

niemand gaat meer dood, binnen een paar jaar hebben we 100 miljard mensen die van alles willen.
het gaat een keer ophouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Leipo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:46:
[...]

die hongersnood lijkt me dan toch juist een middel tegen overbevolking: de natuur regelt het zelf wel
Dat natuurlijke middel helpen wij al ruim een halve eeuw om zeep.
Deze grafiek laat duidelijk zien wanneer wij zijn begonnen met massale voedselhulp:
Afbeeldingslocatie: http://nationalvanguard.org/wp-content/uploads/2015/05/Africa-Europe1.gif
zoom:
Afbeeldingslocatie: http://human-stupidity.com/wp-content/uploads/2015/07/africaeuropepopulationgrowth4_thumb.gif
Het enige resultaat is dat er nu meer mensen honger hebben dan ooit. Voedselhulp zonder beperkingen zorgt voor exponentiele groei. Dat los je niet op met meer voedsel.
Ik zou graag een oplossing voor het probleem zien, maar dan denk ik aan een technische oplossing met alle noodzakelijke middelen om het voor elkaar te krijgen (=onethisch), en niet de geitenwollensokkenoplossing waarbij "hulpverleners" er na 30 jaar pas achter komen dat hun goedbedoelde hulp totaal zinloos is geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 29-03-2017 15:00 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13

WhySoSerious

Be the change.

Mensen, veel kinderen per gezin is een direct gevolg van armoede, niet een oorzaak.

Ik lees hierboven allerlei argumenten die teruggrijpen op oorlogen en corrupte zaken. Dat is helaas zeker zo, maar dat neemt niet weg door omwille van deze reden niet te helpen, er geen geld bij de hulpbehoevenden terecht komt. Giro555 claimt dat 90% van het gestorte geld terecht komt op de plekken waar het nodig is. Hell, zelfs zou 10% van mijn bijdrage maar terecht komen bij de hulpbehoevenden, dat zijn toch weer een aantal maaltijden...

Zojuist €1.500,- naar mijn spaarrekening overgemaakt. Hoe veel moeite kost het dan om €50,- te doneren? Ga een keertje niet uit eten, wij leven hier in een van de beste én meest welvarende landen van de wereld.

Durf na te denken over een betere wereld, en durf daar zelf je handen voor uit je mouwen te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:59:
[...]

Deze grafiek laat duidelijk zien wanneer wij zijn begonnen met massale voedselhulp:
[afbeelding]
zoom:
[afbeelding]
eigenlijk triest dat het laten sterven van vele mensen eigenlijk het beste is wat het continent Afrika kan overkomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Van de Wiki:
Bevolking
2004: 19.685.161
2016: 27.392.779

Bijna 8m mensen erbij in 12 jaar tijd?! Hoe hadden ze bedacht dat dat goed ging komen? Ondanks een burgeroorlog groeit de bevolking erg hard.

Ze moeten geen hulp sturen, maar geboortecontrole.

@RemcoDelft Die rode lijn past ook bij Nederland. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:01:
Mensen, veel kinderen per gezin is een direct gevolg van armoede, niet een oorzaak.

Ik lees hierboven allerlei argumenten die teruggrijpen op oorlogen en corrupte zaken. Dat is helaas zeker zo, maar dat neemt niet weg door omwille van deze reden niet te helpen, er geen geld bij de hulpbehoevenden terecht komt. Giro555 claimt dat 90% van het gestorte geld terecht komt op de plekken waar het nodig is. Hell, zelfs zou 10% van mijn bijdrage maar terecht komen bij de hulpbehoevenden, dat zijn toch weer een aantal maaltijden...

Zojuist €1.500,- naar mijn spaarrekening overgemaakt. Hoe veel moeite kost het dan om €50,- te doneren? Ga een keertje niet uit eten, wij leven hier in een van de beste én meest welvarende landen van de wereld.

Durf na te denken over een betere wereld, en durf daar zelf je handen voor uit je mouwen te steken.
Ik deel je optimisme niet. Al sinds de benefietconcerten is het elke zoveel jaar raak in die gebieden. Burgeroorlog, qat, het is telkens wat anders. Feit is wel dat er eerst miljoenen mensen bij zijn gekomen die vervolgens weer honger hebben. Dit gaat al sinds de jaren '50 zo met allerlei hulporganisaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

EValentino schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:53:
[...]

Als er iedereen er zo over denkt komen we er wel niet dus! 8)7
Mensen pompen al Decennia geld in dat soort landen, wat heeft het nou opgeleverd?
Het is vechten tegen het onvermijdelijke.
Klinkt wederom hard, maar laat de natuur gewoon zijn werk doen en die derde wereldlanden aan hun lot over.

Waarom zou ik(en vele andere Nederlanders met mij)geld aan 1 van die derde wereldlanden geven terwijl er binnen 100 meter vast wel iemand te vinden is die geen eten op tafel kan zetten.
Waarom zou ik(en vele andere Nederlanders met mij)geld aan 1 van die landen geven, terwijl ervaring van +50 jaar aangeeft dat het geen reet uitmaakt.

Het meest Humane is mijn optiek is om een variant op het Zika Virus in dat soort landen los te laten om zo de overbevolking tegen te gaan en zodoende ook de hongersnood tegen te gaan(Klinkt zeer hard en cru, weet ik... Maar zo is het wel)

Vind het net zo erg als de volgende persoon als je weer zo'n foto van een kind met honger voorbij ziet komen op TV.
Maar vind het nog erger dat datzelfde kind over een paar jaar een handvol kinderen krijgt die hetzelfde probleem hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mijn visie:
Net zoals dating websites zijn giro 555 acties, benefietsconcerten en hulpacties alleen maar bedacht om winst op te leveren voor bedrijven, niet meer niet minder.

Net zoals religie, als andere mensen willen doneren moeten ze dat zelf weten, maar val mij er niet mee lastig :P
Vind het net zo erg als de volgende persoon als je weer zo'n foto van een kind met honger voorbij ziet komen op TV.
Mij doet het inmiddels niets meer. Waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat ik onbewust het gevoel heb gekregen dat dit beeld alleen maar gebruikt wordt door hulporganisaties om geld los te krijgen.

Uiteraard lopen er mensen rond en vele zullen nu roepen ga er dan zelf kijken.

Als we met z'n allen zouden willen dat de wereldproblemen opgelost zouden worden kan dat makkelijk. Allemaal stoppen met oorlog voeren en stomme zwarte pieten discussies en dan kunnen we huizen en water putten gaan bouwen.

De realiteit is dat iedereen bezig is met zijn eigen leven.

In rijken landen waaronder Nederland gooien we 30% van ons eten weg en naar de voedselbank mag het vaak niet wegens juridische kwesties.
In andere delen van de wereld is er honger, tja, beetje hypocriet natuurlijk.

[ Voor 87% gewijzigd door Viper® op 29-03-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Laatst online: 05-11-2024
Agh de overheid zal ook wel weer genoeg geld storten dus heb al meebetaald.
Ben er niet zo van om geld te geven aan een goed doel gezien je vaak genoeg hoort dat het geld niet helemaal lekker is aangekomen.
Ik doef actief mee aan een aantal goede doelen maar ben dan fysiek er meebezig en niet financieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
1. Het geld moet voor een belangrijk deel naar educatie en versterken van de positie van vrouwen.

2. Dit wordt tegengewerkt door staat en/of kerk, bestaande uit veelal mannen met te weinig educatie.

3. Repeat.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Leipo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:06:
[...]

ik doe het met liefde: door niets te geven heb ik vele babys van de volgende hongersnood gered
[*knip*]

[...]
Lijkt me soms best makkelijk leven met zo'n gedachtengang. Tijdje geleden zat ik met mijn moeder in de auto. Nieuws was net op. Eerste bericht was dat er 74 oid mensen om waren gekomen bij een bomaanslag in Irak. Het tweede bericht was dat er 3 Nederlandse snowboarders om zijn gekomen. Mijn moeder zei na dit tweede bericht:"Vreselijk hé".Toen ik vroeg of ze het nou over die 3 of 74 mensen had, ging het om die 3 snowboarders...

Het hokjesgedrag van mensen leidt soms toch tot grote verbazingen...

Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:07:
[...]

Ik deel je optimisme niet. Al sinds de benefietconcerten is het elke zoveel jaar raak in die gebieden. Burgeroorlog, qat, het is telkens wat anders. Feit is wel dat er eerst miljoenen mensen bij zijn gekomen die vervolgens weer honger hebben. Dit gaat al sinds de jaren '50 zo met allerlei hulporganisaties.
toon volledige bericht
Omdat armoede. Deze is gelukkig wel af aan het nemen in Afrika (en wereldwijd), maar dit heeft ook ten gevolg dat er meer kinderen overleven, welke nu ook honger hebben. Het zou me zelfs niet verbazen als mensen daar incalculeren dat x% van hun kinderen het niet overleefd (verplaats je eens in die situatie...) wat de situatie nu natuurlijk nog schrijnender maakt.

Of dit nou voor 100% het directe gevolg is van ontwikkelingssamenwerking is natuurlijk nooit vast te stellen, omdat we geen controlegroep hebben.

We kunnen hier prima met zn alleen redenen gaan zitten verzinnen om wel of niet bij te ondersteunen, maar de situatie nu is voor veel mensen daar onhoudbaar.
Anoniem: 338166 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Waarom zou ik(en vele andere Nederlanders met mij)geld aan 1 van die derde wereldlanden geven terwijl er binnen 100 meter vast wel iemand te vinden is die geen eten op tafel kan zetten.
Waarom zou ik(en vele andere Nederlanders met mij)geld aan 1 van die landen geven, terwijl ervaring van +50 jaar aangeeft dat het geen reet uitmaakt.

Het meest Humane is mijn optiek is om een variant op het Zika Virus in dat soort landen los te laten om zo de overbevolking tegen te gaan en zodoende ook de hongersnood tegen te gaan(Klinkt zeer hard en cru, weet ik... Maar zo is het wel)

Maar vind het nog erger dat datzelfde kind over een paar jaar een handvol kinderen krijgt die hetzelfde probleem hebben..
[*knip*] Wat nou als de droogte daar het gevolg is van versnelde klimaatverandering, waar wij in het Westen bovengemiddeld veel voor verantwoordelijk zijn? Dan dragen die mensen de gevolgen van jouw verstookte benzine en 1,5 kg gegeten vlees per week.

Eye-opener: ontwikkelingshulp werkt wel; kijk naar de afname van armoede in Afrika. Dit soort situaties van nu zijn gewoon extreem die de landen zelf niet kunnen oplossen. Als rijke westerlingen kunnen we toch wel wat missen? En als je het niet wil, help dan die mensen die binnen Nederland naar een voedselbank gaan. Even goede vrienden, maar wat is dan je toegevoegde waarde in dit topic?

[ Voor 1% gewijzigd door Mx. Alba op 29-03-2017 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:03:
Van de Wiki:
Bevolking
2004: 19.685.161
2016: 27.392.779
Wat denk je van Syrie? Zie de grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.aymennjawad.org/jawad/pics/1.jpg
Dan weet je ook meteen waarom ze elkaar daar nu de hersens inslaan. Die woestijn is niet geschikt om je bevolking te laten exploderen.
Ze moeten geen hulp sturen, maar geboortecontrole.
Maar dat is onethisch, aldus de zachte heelmeesters.

Het enige wat helpt: condooms! Of beter nog: sterrilisatie, want condooms goed gebruiken gaat ongetwijfeld niet lukken.

Ik las op Fok! jaren terug het voorstel: geef 1000 euro aan elke jongere daar die zich vrijwillig laat sterriliseren. Voor ons ontwikkelingsbudget kunnen we daarmee jaarlijks 5 miljoen mensen helpen, wat in de toekomst grofweg 15 miljoen kinderen scheelt (uitgaande van 6 kinderen per koppel). Na 10 jaar hebben we de bevolkingsgroei met 150 miljoen ingeperkt i.p.v. het tegenovergestelde te doen met voedselhulp.

Vergeet hierbij ook de Westerse belangen niet: er zijn duizenden organisaties die wereldwijd mee-eten uit de honderden miljarden euro's ontwikkelingshulp. En hoewel die organisaties op kleine schaal ongetwijfeld wel goede bedoelingen hebben, hebben ze er geen enkel belang bij problemen op grote schaal daadwerkelijjk op te lossen.

Veel Aziatische landen doen het wat dat betreft veel beter, ondanks dat ze daar ook bittere armoede kennen, bouwen ze veel meer op dan Afrika doet. En dat met veel minder van onze "hulp".

En dan is er nog de immigratie deze kant op.
Paste liever video's uit de originele bron met fatsoenlijke titels, bijvoorbeeld deze:
Immigration, World Poverty and Gumballs - NumbersUSA.com

legt het goed uit: de relatief kansvolle inwoners komen hierheen. Hier behoren ze tot de onderkant van de samenleving, terwijl ze daar hun eigen land zouden moeten opbouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 29-03-2017 20:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:01:
Inderdaad. Dit filmpje legt het goed uit. Voor iedereen die van alles post over bevolkingsgroei, kijk dit even.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Overpopulation – The Human Explosion Explained

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 29-03-2017 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

3x3 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:23:
Maar je geeft mensen met elke euro die je stort tenminste een overlevingskans.
Als ik 50 euro stort, dan kunnen 50 mensen een dag van leven. Morgen is het geld op en moet er weer geld bij.
Deze actie is er juist om mensen ervan bewust te maken van dat deze 'hongersnood' een ramp is.
Het is niet eenmalig een probleem, maar een structureel probleem dat regelmatig terug komt.
Volgend jaar hebben we weer op het nieuws dat er oogsten zijn mislukt en dat ze te weinig voedsel hebben.
Dit is een gedachte in de goede richting. Ze moeten dus ergens anders gaan wonen, maar ze zijn daar al jaren en gaan daar dus niet zomaar weg. En dát is het probleem. Proberen te (over)leven op een plaats waar dat eigenlijk niet kan.
EValentino schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:53:
Wat kan jou het schelen als je voor een paar euro iemand zijn leven mogelijk red? Beetje een egoïstische gedachte...
Het gaat niet om die ene euro, maar om die vele euro's die in een bodemloze put worden gegooid.
Als het maar 1 leven is die gered moet worden, dat lukt wel. Maar het gaat om vele levens. Maar vergeet ook niet dat in andere landen mensen niet alleen door honger maar door geweld om het leven komen. Die zijn minder belangrijk?
En het klopt inderdaad dat ze maar kinderen blijven baren, maar wat moet je anders in hun situatie? Een leven waar je niks hebt?
Geef ze dan in ieder geval voorbehoedsmiddelen. Dat dat gebruiken wij hier ook al vele jaren en je ziet aan het grafiekje dat dat heel goed werkt om de populatie in bedwang te houden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 11:30
Ik zag een artikel op de NOS app waarmee met cirkels aangeduid was waar de meeste hulp naartoe ging de afgelopen jaren met de Giro555 acties. Daar stond ook de hongersnood van de hoorn van Afrika bij in 2011. Dan denk ik, je hebt gezien dat het daar mis is gegaan. Pas de infrastructuur aan zodat het de volgende keer niet weer gebeurd.
Daar wordt in mijn optiek te weinig naar gekeken. Ja het zijn schrijnende gevallen en geld doneren voor voedsel helpt nu. Maar als er over 2 of 3 jaar weer een droogte komt zitten ze daar met hetzelfde probleem.

Ik snap wel dat mensen op een gegeven moment het idee hebben dat ze geld aan het sturen zijn naar een bodemloze put aangezien er te weinig (zichtbaar) gewerkt wordt aan een structurele oplossing voor het probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:24:
Athiek is bij jou ook ver te vinden.Wat nou als de droogte daar het gevolg is van versnelde klimaatverandering, waar wij in het Westen bovengemiddeld veel voor verantwoordelijk zijn? Dan dragen die mensen de gevolgen van jouw verstookte benzine en 1,5 kg gegeten vlees per week.
Buiten dat, kijk eens naar de visserij. Veel van de kustlanden zijn volledig afhankelijk van wat ze binnen vissen. Of dachten we soms dat de piraterij rondom Somalië uit het niets kwam? Waarom zit Noorwegen niet bij de EU? Omdat hun visgronden daarmee in gevaar kwamen. Waar lagen Nederlandse kotters aan de ketting? Halve wereld. Zo'n kotter vangt met 1x de netten ophalen meer dan een Somalisch dorp in een jaar nodig heeft. Daar zit echt een deel van het probleem. En dat is echt niet alleen de schuld van Europa, maar ook van Azië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Pizza_Boom schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:10:
[...]
Buiten dat, kijk eens naar de visserij. Veel van de kustlanden zijn volledig afhankelijk van wat ze binnen vissen. Of dachten we soms dat de piraterij rondom Somalië uit het niets kwam? Waarom zit Noorwegen niet bij de EU? Omdat hun visgronden daarmee in gevaar kwamen. Waar lagen Nederlandse kotters aan de ketting? Halve wereld. Zo'n kotter vangt met 1x de netten ophalen meer dan een Somalisch dorp in een jaar nodig heeft. Daar zit echt een deel van het probleem. En dat is echt niet alleen de schuld van Europa, maar ook van Azië.
Je bedoeld dit( https://decorrespondent.n...ft/1927033788240-a03fbe6a ) artikel? Dat had ik inderdaad in mn achterhoofd, maar heb nog niet de moeite genomen om te kijken of er hier een eenzijdig beeld geschetst wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Afrika overbevolkt? Er wonen slechts circa 1 miljard mensen op dat enorme continent. In europa wonen de mensen veel meer op een kluitje dan in afrika.

Wikipedia: Afrika

Afrika is qua oppervlakte het op een na grootste continent op Aarde. Alleen Azië is groter. Wanneer men echter Noord- en Zuid-Amerika als één continent ziet, staat Afrika op de derde plaats. Het beslaat zo'n 30.244.050 vierkante kilometer (vasteland en eilanden samen), wat 20,3% van de totale landoppervlakte van de aarde is. Er wonen meer dan 1 miljard mensen, wat ongeveer een zevende van de wereldbevolking is.

De voornaamste reden dat er honger is in Afrika is vanwege El shabaab en dat soort terreurorganisaties, en vanwege oorlogen e.d.

Daarnaast zijn bepaalde redenen om geen geld te doneren drogredenen die bedoeld zijn om zichzelf een morele onderbouwing aan te praten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Pelkie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:06:
Ik zag een artikel op de NOS app waarmee met cirkels aangeduid was waar de meeste hulp naartoe ging de afgelopen jaren met de Giro555 acties. Daar stond ook de hongersnood van de hoorn van Afrika bij in 2011. Dan denk ik, je hebt gezien dat het daar mis is gegaan. Pas de infrastructuur aan zodat het de volgende keer niet weer gebeurd.
Daar wordt in mijn optiek te weinig naar gekeken. Ja het zijn schrijnende gevallen en geld doneren voor voedsel helpt nu. Maar als er over 2 of 3 jaar weer een droogte komt zitten ze daar met hetzelfde probleem.

Ik snap wel dat mensen op een gegeven moment het idee hebben dat ze geld aan het sturen zijn naar een bodemloze put aangezien er te weinig (zichtbaar) gewerkt wordt aan een structurele oplossing voor het probleem.
Over Ethiopië gesproken:
33.500.000 (1983)
73.918.505 (2007)
90.000.000 (2011)
102.374.044 (2016)
1/3e van je bevolking erbij in 9 jaar tijd, inclusief een hongersnood tussendoor. Waar laten ze al die mensen?:?
Salvatron schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:17:
Afrika overbevolkt? Er wonen slechts circa 1 miljard mensen op dat enorme continent. In europa wonen de mensen veel meer op een kluitje dan in afrika.

Afrika is qua oppervlakte het op een na grootste continent op Aarde. Alleen Azië is groter. Wanneer men echter Noord- en Zuid-Amerika als één continent ziet, staat Afrika op de derde plaats. Het beslaat zo'n 30.244.050 vierkante kilometer (vasteland en eilanden samen), wat 20,3% van de totale landoppervlakte van de aarde is. Er wonen meer dan 1 miljard mensen, wat ongeveer een zevende van de wereldbevolking is.

De voornaamste reden dat er honger is in Afrika is vanwege El shabaab en dat soort terreurorganisaties, en vanwege oorlogen e.d.

Daarnaast zijn bepaalde redenen om geen geld te doneren drogredenen die bedoeld zijn om zichzelf een morele onderbouwing aan te praten.
Ongeveer 30% is dan wel woestijn: Wikipedia: Sahara

[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 29-03-2017 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Pelkie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:06:

Het probleem is natuurlijk dat je ook vooral niet meer wil doen dan alleen urgente noodhulp. Want als je wel meer voedsel dan minimaal nodig daarheen stuurt zorg je er juist voor dat de lokale economie vernield wordt. Als je van de VN gratis rijst kan krijgen - waarom zou je het dan immers op de markt kopen? Het is een duivels dilemma...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
Mx. Alba schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:19:
[...]

Het probleem is natuurlijk dat je ook vooral niet meer wil doen dan alleen urgente noodhulp. Want als je wel meer voedsel dan minimaal nodig daarheen stuurt zorg je er juist voor dat de lokale economie vernield wordt. Als je van de VN gratis rijst kan krijgen - waarom zou je het dan immers op de markt kopen? Het is een duivels dilemma...
Ik heb het ook niet over meer voedsel sturen dan nodig is, maar over meer dan enkel voedsel sturen dat nu nodig is (nuance verschil).

Ze hebben daar blijkbaar behoefte aan betere infrastructuur (irrigatiesystemen etc.) aangezien dit de tweede keer in relatief korte tijd is dat zo'n situatie voorkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:15:
Je bedoeld dit( https://decorrespondent.n...ft/1927033788240-a03fbe6a ) artikel? Dat had ik inderdaad in mn achterhoofd, maar heb nog niet de moeite genomen om te kijken of er hier een eenzijdig beeld geschetst wordt.
Onder andere ja. Het is niet eenzijdig. Als je ziet waar men vist. Ik ben beroepshalve op een aantal kotters geweest, die grote jongens varen allemaal met personeel uit het Oostblok. Ga eens op een vrijdagmiddag kijken hoe dik ze liggen in bijvoorbeeld IJmuiden. Er kunnen nog net schepen door de haven heen, maar ze liggen 3 of 4 rijden dik aan de kade. Waar vaart de Japanse walvisvloot? Waar varen Noren?

Onze Europese kotters zijn dusdanig geavanceerd, dat die in staat zijn scholen vis op grote afstand de spotten en in 1x uit het water te halen. Geen vis die door de mazen van het net ontsnapt. Die vissen rustig door totdat ze 5 tot 8 miljoen kilo vis aan boord hebben. Hoeveel vis consumeer je als je dieet uit vis en visproducten bestaat? Zoals een arme Afrikaan? Ik denk dat je hoog zit als je op een kilo per dag gaat zitten. Als iemand dat heel zijn leven vol houdt en ergens 75-80 wordt, zou deze dus 27500 kg vis consumeren. Van 7,5 miljoen kilo vis kan je dus 272 mensen hun hele leven voeden. En een zo'n grote kotter brengt dat in 1 vaart aan wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Pelkie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:21:
Ik heb het ook niet over meer voedsel sturen dan nodig is, maar over meer dan enkel voedsel sturen dat nu nodig is (nuance verschil).

Ze hebben daar blijkbaar behoefte aan betere infrastructuur (irrigatiesystemen etc.) aangezien dit de tweede keer in relatief korte tijd is dat zo'n situatie voorkomt
Dan is het dus aan de overheden van die landen om zorg te dragen voor een betere infrastructuur... Hoe zou jij het vinden als Duitsers opeens met allerlei zwaar materieel Nederland in komen om even onze A1 en A12 voor ons te verbreden? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mx. Alba schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Dan is het dus aan de overheden van die landen om zorg te dragen voor een betere infrastructuur... Hoe zou jij het vinden als Duitsers opeens met allerlei zwaar materieel Nederland in komen om even onze A1 en A12 voor ons te verbreden? :D
Als wij honger hebben en eten krijgen en daardoor volgend jaar voor onszelf kunnen zorgen, denk ik het nog prima zou vinden ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Pizza_Boom schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:28:
[...]
Als wij honger hebben en eten krijgen en daardoor volgend jaar voor onszelf kunnen zorgen, denk ik het nog prima zou vinden ook.
En vervolgens wordt die zo genereus door het paternalistische Westen gebouwde infrastructuur niet onderhouden en zit je 10 jaar later toch weer met het zelfde probleem.

De basis van het probleem in vrijwel alle ontwikkelingslanden is corruptie. In alle lagen van de samenleving.

Zoals wij in Nederland hebben geleerd om samen te werken om het water te overwinnen, zou men daar moeten samenwerken om de droogte te overwinnen. Maar dat gebeurt niet. Want zelfs in een zware droogte en hongersnood zit de elite niet zonder water en voedsel - terwijl in Nederland de elite net zo goed natte voeten heeft als "het voetvolk" als de dijken breken.

Maar andere grote problemen zijn natuurlijk gebrek aan onderwijs, gebrek aan goede gezondheidszorg, hoge kindersterfte, slechte infrastructuur... Als je het probleem echt aan wil pakken dan moet het op al die fronten tegelijk gebeuren. Elke poging om slechts één van die dingen aan te pakken is gedoemd te falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Salvatron schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:17:

Van die 30M vierkante kilometer is bijna 1/3e Sahara-woestijn, als je die eraf haalt wordt het al een stuk drukker :P edit: Señor Sjon was me al voor..

Je zegt het zelf al, oorlog en terreur zijn voornaamste redenen van honger, plus nog corruptie van de overheid, bemoeienis van rijkere landen die bijv. land opkopen, wapens verkopen etc. Dáár zou je energie en geld beter ingestoken kunnen worden wil je op lange termijn vooruitgang boeken.

Ik las laatst een verhaal daarover. Stel je voor dat je langs een rivier loopt en je een baby in het water ziet drijven die dreigt te verdrinken. Uiteraard spring je in het water en red je het kind. Je hebt het nog maar net op het droge getrokken of je ziet nog twee baby's in het water spartelen. Plotseling duiken er nog meer baby's op uit het water, drie vier of vijf. Je hebt geluk: je ziet iemand aan de waterkant die je om hulp kunt vragen. Wanneer hou je op met baby's uit het water te halen en loop je stroomopwaarts om te kijken wie die baby's eigenlijk in het water gooit?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

TerraGuy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:34:
Wanneer hou je op met baby's uit het water te halen en loop je stroomopwaarts om te kijken wie die baby's eigenlijk in het water gooit?
Waarschijnlijk doet men dat niet omdat men niet geconfronteerd wil worden met het feit dat degene die die baby's in het water gooit hun eigen spiegelbeeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:15:
[...]

Het artikel gaat wel heel luchtig om van een kustwacht opzetten tot schepen kapen tot aan de kust van India.
Om vis en zee veilig te stellen, vormden de vissers een eigen grassroots kustwacht. Binnen enkele jaren escaleerde die kustwacht tot een lucratieve onderneming die alles kaapte wat bewoog.
Vergeleken met alle beschuldigingen richting de landen wiens trawlers in Somalische wateren kwamen komen de Somaliers er heel makkelijk af, enerzijds door niets te melden over de Somalische burgeroorlog die het vacuum schiep waar die schepen op af kwamen en anderzijds het kapen van schepen ver buiten de Somalische wateren als een onvermijdelijke consequentie van het Westerse gedrag te brengen. Het soort hebzucht en minachting voor mensen van buiten de eigen clan dat het land heeft verwoest is ook een factor waarom van alle landen met armoe in de wereld het juist hier tot zulke grootschalige piraterij leidde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mx. Alba schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:34:
Zoals wij in Nederland hebben geleerd om samen te werken om het water te overwinnen, zou men daar moeten samenwerken om de droogte te overwinnen. Maar dat gebeurt niet. Want zelfs in een zware droogte en hongersnood zit de elite niet zonder water en voedsel - terwijl in Nederland de elite net zo goed natte voeten heeft als "het voetvolk" als de dijken breken.

Maar andere grote problemen zijn natuurlijk gebrek aan onderwijs, gebrek aan goede gezondheidszorg, hoge kindersterfte, slechte infrastructuur... Als je het probleem echt aan wil pakken dan moet het op al die fronten tegelijk gebeuren. Elke poging om slechts één van die dingen aan te pakken is gedoemd te falen.
Het verschil is ook dat wij in Nederland onszelf dat geleerd hebben. Wat mij betreft mag Afrika dat ook zelf gaan ondervinden, gewoon de komende eeuwen. Die suffe naieve witneus die eten komt geven motiveert ze niet, het maakt ze afhankelijk en houdt ze afhankelijk.

Ik heb colleges gevolgd over ontwikkelingshulp waarin de prof letterlijk zei dat we het 30 jaar verkeerd gedaan hebben. Maar gelukkig had-ie nu iets nieuws, zodat de ontwikkelingsindustrie gewoon door kan gaan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hey stelletje nerds, hoe kunnen jullie praten over extreme armoede en overbevolking en dan onze oppernerd vergeten? :P
In many developing countries, fertility rates are extremely high. This is due in part to women bearing more children, because they know some will not survive infancy. But that keeps them in a cycle of poverty, as resources spread thin.

Contraceptives help break that cycle, letting women focus more on themselves and their families. Roughly 300 million women in the 69 poorest countries used some form of birth control in 2016 — a jump of 30 million from 2012.

[...]
People still seem to think the world is getting poorer, but the data show the number of people in extreme poverty has shrunk to 705 million from that 2-billion high, Melinda Gates explains in the letter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qGV58h3.jpg

Lees een paar yearly letters van de B&M Gates Foundation en kijk vooral PilatuS in "Hongersnood in Afrika"

Er gaat heel veel mis in Afrika, met liefdadigheid, met corruptie, met gewapende conflicten enzovoort. Er gaat alleen nog meer goed. Probleem is dat je moet uitzoomen voor je het ziet en het dus niet, zoals met slecht nieuws, in schreeuwende letters op de voorpagina's verschijnt. Kijk naar Afrika in 1987 en naar Afrika in 2017. Zoveel beter.

En ja, voorlopig zal er nog veel instabiliteit en ellende zijn. Als je dat als reden ziet om dan maar niets te doen ("het is niet perfect dus is het kut"), het zij zo. Afrika komt er wel. De vraag is of dat lukt voordat de zeespiegel honderdmiljoen meter is gestegen en de gemiddelde temperatuur ook :{ :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
kenneth schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:57:
Hey stelletje nerds, hoe kunnen jullie praten over extreme armoede en overbevolking en dan onze oppernerd vergeten? :P

[...]

[afbeelding]

Lees een paar yearly letters van de B&M Gates Foundation en kijk vooral PilatuS in "Hongersnood in Afrika"

Er gaat heel veel mis in Afrika, met liefdadigheid, met corruptie, met gewapende conflicten enzovoort. Er gaat alleen nog meer goed. Probleem is dat je moet uitzoomen voor je het ziet en het dus niet, zoals met slecht nieuws, in schreeuwende letters op de voorpagina's verschijnt. Kijk naar Afrika in 1987 en naar Afrika in 2017. Zoveel beter.

En ja, voorlopig zal er nog veel instabiliteit en ellende zijn. Als je dat als reden ziet om dan maar niets te doen ("het is niet perfect dus is het kut"), het zij zo. Afrika komt er wel. De vraag is of dat lukt voordat de zeespiegel honderdmiljoen meter is gestegen en de gemiddelde temperatuur ook :{ :P
toon volledige bericht
Mrt andere woorden, door mensen niet geboren te laten worden help je de rest.

Kun je dat, hoe hard ook, doortrekken door te zeggen dat je de rest helpt door mensen te laten sterven?
Het artikel stelt immers dat het probleem zit in resources verdeeld over te veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Fly-guy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:02:
[...]
Mrt andere woorden, door mensen niet geboren te laten worden help je de rest.

Kun je dat, hoe hard ook, doortrekken door te zeggen dat je de rest helpt door mensen te laten sterven?
Het artikel stelt immers dat het probleem zit in resources verdeeld over te veel mensen.
Ho ho dat stelt hij niet. Het is alleen een cyclus die moeilijk te doorbreken is. De mensen daar moeten inzien dat meer kinderen geen sustainable oplossing is, en er moet geïnvesteerd worden in onderwijs zodat kennisniveau omhoog gaat, samen met gezondheidszorg zodat omstandigheden verbeteren.

Anderen stellen dat ( 8)7 ), maar hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

RemcoDelft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:29:
[...]

Wat denk je van Syrie? Zie de grafiek:
[afbeelding]
Dan weet je ook meteen waarom ze elkaar daar nu de hersens inslaan. Die woestijn is niet geschikt om je bevolking te laten exploderen.
+1 voor de woordkeuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:21:
De mensen daar moeten inzien dat meer kinderen geen sustainable oplossing is, en er moet geïnvesteerd worden in onderwijs zodat kennisniveau omhoog gaat, samen met gezondheidszorg zodat omstandigheden verbeteren.
Zie je wat je daar doet? Jij komt als Westerling wel weer even vertellen wat ze allemaal wel niet moeten doen. Iets wat Westerlingen al 60 jaar doen.
Hoewel ik niet vies ben van enig sarcasme, zie ik dit nu pas 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:21:
[...]

Ho ho dat stelt hij niet. Het is alleen een cyclus die moeilijk te doorbreken is. De mensen daar moeten inzien dat meer kinderen geen sustainable oplossing is, en er moet geïnvesteerd worden in onderwijs zodat kennisniveau omhoog gaat, samen met gezondheidszorg zodat omstandigheden verbeteren.

Anderen stellen dat ( 8)7 ), maar hij niet.
Nou...
But that keeps them in a cycle of poverty, as resources spread thin.
Dat komt uit jouw quote, weet niet of dat zijn woorden zijn of van een journalist, maar daar haal ik rechtstreeks uit dat het (te) grote aantal onderdeel is van het probleem is en dat het beperken van het aantal mensen (flink) bijdraagt aan een oplossing.

Nu wil ik niet zeggen dat we random 50% van de Afrikanen moeten oplijnen en afschieten om de rest te redden, maar ik vraag me af of het idee van onderwijs plus gezondheidszorg alleen wel de manier is om snel genoeg redding te bieden.
Ik weet wel dat we, ondanks dat er inderdaad best wat verbetert, al mijn hele leven geld brengen richting dezelfde regio en dat dat rechtstreeks geleid heeft tot een enorme groei van de bevolking wat jaar op jaar dezelfde problemen weer terug doet keren. Foster parent kindjes, live/band aid, giro xxx, het gaat maar door.
Daarnaast zie ik ook een lokale bevolking welke regelmatig in (stammen)oorlog is, onder leiding staat van dictators of zelf ook niet altijd de noodzaak ziet van de handen uit de mouwen te steken.

Misschien is onderwijs (opvoeding) wel de manier, maar misschien moet het eerst ook in elkaar storten om opnieuw te kunnen beginnen. Uiteraard is het makkelijk lullen van achter de keukentafel, maar mijns inziens lost de zoveelste hulpactie met noodvoedsel en dergelijke het in ieder geval niet op en maakt het mogelijk juist erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat een gezeur over het aantal kinderen. Het aantal kinderen is een bijproduct van armoede. Bij meer welvaart gaat het geboortecijfer omlaag.

Wikipedia: Income and fertility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Tk55 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:56:
Wat een gezeur over het aantal kinderen. Het aantal kinderen is een bijproduct van armoede. Bij meer welvaart gaat het geboortecijfer omlaag.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat we eindeloos eten moeten blijven sturen. Dat houdt de situatie alleen maar in stand. Ontwikkelingshulp in de vorm van kennis en opleiding is wat nodig is. Ze moeten zelf leren hoe ze voor zichzelf moeten zorgen. En als dat niet lukt hakt een hongersnood of een ziekte er flink op in. Cru, maar wel de enige manier om te voorkomen dat alles écht uit de klauwen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

RemcoDelft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:53:
[...]

Zie je wat je daar doet? Jij komt als Westerling wel weer even vertellen wat ze allemaal wel niet moeten doen. Iets wat Westerlingen al 60 jaar doen.

[...]

Hoewel ik niet vies ben van enig sarcasme, zie ik dit nu pas 8)
Nee, ik kom ze niet als Westerling even vertellen wat ze wel en niet moeten doen, maar patronen in de geschiedenis wijzen uit dat armoede te verminderen is door gezondheid te verbeteren en meer onderwijs te bieden. Er van uitgaande dat deze mensen geholpen willen worden en hun eigen boontjes willen doppen ( :+ ) en niet het gebied waar ze zijn opgegroeid willen ontvluchten, lijken mij dit toch goede stappen.
Ik denk door alleen die specifieke post van mij te quoten het eea uit verband trekt :)
Fly-guy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:54:
[...]

Nou...

[...]

Dat komt uit jouw quote, weet niet of dat zijn woorden zijn of van een journalist, maar daar haal ik rechtstreeks uit dat het (te) grote aantal onderdeel is van het probleem is en dat het beperken van het aantal mensen (flink) bijdraagt aan een oplossing.

Nu wil ik niet zeggen dat we random 50% van de Afrikanen moeten oplijnen en afschieten om de rest te redden, maar ik vraag me af of het idee van onderwijs plus gezondheidszorg alleen wel de manier is om snel genoeg redding te bieden.
Ik weet wel dat we, ondanks dat er inderdaad best wat verbetert, al mijn hele leven geld brengen richting dezelfde regio en dat dat rechtstreeks geleid heeft tot een enorme groei van de bevolking wat jaar op jaar dezelfde problemen weer terug doet keren. Foster parent kindjes, live/band aid, giro xxx, het gaat maar door.
Daarnaast zie ik ook een lokale bevolking welke regelmatig in (stammen)oorlog is, onder leiding staat van dictators of zelf ook niet altijd de noodzaak ziet van de handen uit de mouwen te steken.

Misschien is onderwijs (opvoeding) wel de manier, maar misschien moet het eerst ook in elkaar storten om opnieuw te kunnen beginnen. Uiteraard is het makkelijk lullen van achter de keukentafel, maar mijns inziens lost de zoveelste hulpactie met noodvoedsel en dergelijke het in ieder geval niet op en maakt het mogelijk juist erger.
toon volledige bericht
Los van of acties in het verleden nou wel of niet bijgedragen hebben aan de huidige situatie, die mensen hebben nu hulp en voedsel nodig. Dat staat buiten kijf.

Wellicht moeten we het hele stukje uit het artikel maar even quoten om de opmerking in het juiste perspectief te plaatsen;
One of the most effective methods for ensuring economic and social success is female empowerment. In its 2015 Gates Letter, the Bill and Melinda Gates Foundation noted that investments in women’s health result in stronger workforces and economies in general.

In many developing countries, fertility rates are extremely high. This is due in part to women bearing more children, because they know some will not survive infancy. But that keeps them in a cycle of poverty, as resources spread thin.

Contraceptives help break that cycle, letting women focus more on themselves and their families. Roughly 300 million women in the 69 poorest countries used some form of birth control in 2016 — a jump of 30 million from 2012.

Read more at http://www.businessinside...17-2/#FKwfCKiRqmhM8LS9.99
Hier kun je inderdaad uit concluderen dat minder kinderen het probleem minder groot maken. In je eerste post stel je echter dat het laten omkomen van een hoop mensen het probleem ook vermindert. Dit is echter niet de strekking van het artikel en van @kenneth's post, in tegenstelling tot dat wat jij lijkt te insinueren.
Als dat echt is wat je voorstelt hoop ik dat je lekker slaapt vanavond...

Imho, in mijn ogen is het simpel. De situatie waar Giro555 zich nu voor inzet is schrijnend en alle beetjes helpen. Hoe structurele ontwikkelingshulp opgezet dient te worden kan vanuit meerdere invalshoeken ingevuld worden (zoals dat hier gebeurt), maar staat in feite los van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:12:
[...]

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat we eindeloos eten moeten blijven sturen. Dat houdt de situatie alleen maar in stand. Ontwikkelingshulp in de vorm van kennis en opleiding is wat nodig is. Ze moeten zelf leren hoe ze voor zichzelf moeten zorgen. En als dat niet lukt hakt een hongersnood of een ziekte er flink op in. Cru, maar wel de enige manier om te voorkomen dat alles écht uit de klauwen loopt.
Maar dat alleen is dus ook niet de oplossing. Het is slechts een deel van de oplossing. Tegelijk moet ook de corruptie worden aangepast, de infrastructuur verbeterd, gezondheidszorg op peil gebracht, etc. Als je niet alles tegelijk aanpakt is het nutteloos omdat dan dat wat je niet aanpakt al het werk dat je doet weer teniet doet op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Mx. Alba schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:16:
[...]

Maar dat alleen is dus ook niet de oplossing. Het is slechts een deel van de oplossing. Tegelijk moet ook de corruptie worden aangepast, de infrastructuur verbeterd, gezondheidszorg op peil gebracht, etc. Als je niet alles tegelijk aanpakt is het nutteloos omdat dan dat wat je niet aanpakt al het werk dat je doet weer teniet doet op den duur.
Klopt, maar als je ze in ieder geval voorzien hebt van de kennis maar daar geen gebruik van maken dan kan je met goed recht zeggen: zoek het lekker zelf uit, we hebben je de oplossing x jaren geleden al gegeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fly-guy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:54:
Nu wil ik niet zeggen dat we random 50% van de Afrikanen moeten oplijnen en afschieten om de rest te redden
Daar hoeven we helemaal niets voor te doen, dat doen ze zelf wel. Het enige wat wij hoeven te doen, is ze hun gang laten gaan.
In mijn jeugd zag ik al arme Afrikaanse negerkindjes met vliegen en dikke buiken op TV en billboards, in mijn ouders' jeugd was dat net zo, en mijn kleinkinderen zullen het nog steeds zien. Ik heb niet de illusie dat wij daar iets aan kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:21:
[...]

Klopt, maar als je in ieder geval voorzien hebt van de kennis maar daar geen gebruik van maken dan kan je met goed recht zeggen: zoek het lekker zelf uit, we hebben je de oplossing x jaren geleden al gegeven.
Het is wel heel utopisch om te denken dat het met kennis alleen op te lossen is. De elite in die landen weet best wel wat ze moeten doen om de problemen op te lossen. De kennis is er. De wil om er ook wat mee te doen is er niet. Want dat kost moeite. En geld. En de mensen die er wat aan kunnen doen vinden het zelf wel goed zo. Dus tegelijk moet je de corruptie aanpakken. Maar dat is ook een project voor de lange termijn want corruptie zit tot diep in de haarvaten van de economie in die landen. Als je ook als goedwillende overheid toch wat zou willen doen, dan heb je daar geld voor nodig - maar hoe in je belastingen als je daar niet eens de registratie, infrastructuur en ambtelijke mankracht voor hebt? Dus ook dat moet aangepakt worden. En zo blijf je doorgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

461943

Tk55 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:56:

Ze zouden daar ook zelf eens kunnen verzinnen dat het misschien niet verstandig is om maar kinderen op de wereld te blijven zetten wanneer er geen eten, water of medicijnen zijn. Ze zouden in plaats van het verzorgen van kinderen misschien tijd kunnen steken in irrigatie, techniek en samenwerking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:12:
[...]

Het is echter veel slimmer om ze gewoon geld te geven, in plaats van eten, opleidingen of andere hulp.

Onderzoek in Oeganda:
http://qje.oxfordjournals.org/content/129/2/697.short
http://www.avsi-usa.org/u...wingsfullreportuganda.pdf
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2439488

https://www.bloomberg.com...is-surprisingly-effective
http://www.oecd.org/dev/pgd/46240619.pdf

Voorbeelden komen uit boek van Rutger Bregman.
https://www.zorgwelzijn.n...edkoopste-optie-1691904w/

Armoede oplossen kun je doen door geld te geven. Dit is vaak de goedkoopste maar ook de makkelijkste optie. Maar helaas verwacht men er iets voor terug.
461943 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:31:
[...]

Ze zouden daar ook zelf eens kunnen verzinnen dat het misschien niet verstandig is om maar kinderen op de wereld te blijven zetten wanneer er geen eten, water of medicijnen zijn. Ze zouden in plaats van het verzorgen van kinderen misschien tijd kunnen steken in irrigatie, techniek en samenwerking.
Maar het is vanuit de ogen van een arme veel slimmer om meer kinderen te nemen, omdat de kans op sterfte veel groter is. Als jij oud bent en 2 kinderen hebt die op het land moeten werken en er komt er één te overleiden, dan verlies je opeens 50% van je werkers. Dat overleef je niet. Dus is het rekensommetje nogal simpel.

Natuurlijk is het niet efficiënt en houd je jezelf daarmee arm, maar liever arm zijn en overleven dan minder arm zijn en sterven omdat je geen eten meer hebt.

Zie ook de post van @kenneth
kenneth in "Hongersnood in Afrika"

Overigens maakt armoede ook dom:
https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd
RemcoDelft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:59:
[...]

[afbeelding]
zoom:
[afbeelding]
Sorry hoor maar deze grafieken verkopen complete onzin. Ze gaan uit van onbeperkte groei in één rechte lijn, terwijl dat helemaal niet gebeurt.

Zie ook deze geweldige video van Hans Rosling.
YouTube: Hans Rosling's 200 Countries, 200 Years, 4 Minutes - The Joy of ...

Zie hier de data:
http://www.gapminder.org/tools

[ Voor 46% gewijzigd door Tk55 op 29-03-2017 18:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De statistieken laten gewoon zien dat het effect van het reduceren van kindersterfte en het verhogen van het opleidingsniveau van meisjes direct zorgt voor lagere geboortecijfers in de volgende generaties. In de dichtstbevolkte staat van India is de bevolkingsgroei nu negatief. Waarom? Omdat alle meisjes naar school gaan en kindersterfte is aangepakt. Verder hoefde de overheid niets te doen zoals een eenkindpolitiek of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Tk55 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:35:
[...]

Maar het is vanuit de ogen van een arme veel slimmer om meer kinderen te nemen, omdat de kans op sterfte veel groter is. Als jij oud bent en 2 kinderen hebt die op het land moeten werken en er komt er één te overleiden, dan verlies je opeens 50% van je werkers. Dat overleef je niet. Dus is het rekensommetje nogal simpel.

Natuurlijk is het niet efficiënt en houd je jezelf daarmee arm, maar liever arm zijn en overleven dan minder arm zijn en sterven omdat je geen eten meer hebt.

Zie ook de post van @kenneth
kenneth in "Hongersnood in Afrika"

Overigens maakt armoede ook dom:
https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd
Ik ken de logica, maar als ik kan zien waarom het misschien geen strak plan is, dan zou je zeggen dat ook die mensen zelf dat kunnen verzinnen. Ze hebben ruim de tijd gehad om te zien dat hun huidige strategie niet werkt, dus de logische conclusie is dan om een andere strategie te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
461943 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:49:
[...]

Ik ken de logica, maar als ik kan zien waarom het misschien geen strak plan is, dan zou je zeggen dat ook die mensen zelf dat kunnen verzinnen. Ze hebben ruim de tijd gehad om te zien dat hun huidige strategie niet werkt, dus de logische conclusie is dan om een andere strategie te proberen.
Een andere strategie proberen klinkt heel leuk, maar dat is voor arme mensen gewoon niet aan de orde. Men leeft vaak van dag tot dag. Die hebben geen tijd en geld om over toekomstplannen na te denken.

En als we in Europa en de VS al niet kunnen leren van onze fouten, waarom in Afrika dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Tk55 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:57:
[...]

Een andere strategie proberen klinkt heel leuk, maar dat is voor arme mensen gewoon niet aan de orde. Men leeft vaak van dag tot dag. Die hebben geen tijd en geld om over toekomstplannen na te denken.

En als we in Europa en de VS al niet kunnen leren van onze fouten, waarom in Afrika dan wel?
Wij leven in een van de meest welvarende landen ter wereld. De kindersterfte is miniem, bijna iedereen heeft toegang tot gezondheidszorg, iedereen heeft eten, schoon water en basis- en middelbaar onderwijs. Ondertussen is de PVV lang niet zo groot geworden als dat men dacht, komt de economie weer op gang en hebben steeds meer mensen werk. Ik zou zeggen dat we in elk geval deels ( want ik zal grif toegeven dat we regelmatig nog de geschiedenis herhalen) leren van onze fouten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

461943 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:49:
[...]

Het enige dat we de mensen in Afrika hebben geleerd is dat ze hun hand moeten ophouden en wij dan toch wel weer betalen. De instelling van veel mensen daar is gewoon compleet verprutst, zoals al aangegeven zitten er een heleboel aan de drugs (die voorrang krijgt over het eten), van het gebruiken van een condoom hebben ze alleen maar gehoord dat het niet mag van de paus, en in een de rest van de delen schieten ze elkaar dood voor een andere verzonnen baardmans die zogenaamd in de lucht zou wonen.

Als ik alleen al vroeger die filmpjes zag dat er eindelijk water was ergens na jaren van droogte (gebracht in tanks of met een pomp oid) en dat ze dan niet eens snapten dat de kraan misschien dicht zou kunnen als je je emmer eronder vandaan haalde, dan vraag ik me echt af of sommige mensen uberhaupt wel te redden zijn. Er wordt nou al 60+ jaar hulp gestuurd naar Afrika, en de enigen die er structureel beter van zijn geworden zijn de mensen die de hulp toch al niet nodig hadden en de terroristische organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

mark-k schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:00:
[...]

Het enige dat we de mensen in Afrika hebben geleerd is dat ze hun hand moeten ophouden en wij dan toch wel weer betalen. De instelling van veel mensen daar is gewoon compleet verprutst, zoals al aangegeven zitten er een heleboel aan de drugs (die voorrang krijgt over het eten), van het gebruiken van een condoom hebben ze alleen maar gehoord dat het niet mag van de paus, en in een de rest van de delen schieten ze elkaar dood voor een andere verzonnen baardmans die zogenaamd in de lucht zou wonen.

Als ik alleen al vroeger die filmpjes zag dat er eindelijk water was ergens na jaren van droogte (gebracht in tanks of met een pomp oid) en dat ze dan niet eens snapten dat de kraan misschien dicht zou kunnen als je je emmer eronder vandaan haalde, dan vraag ik me echt af of sommige mensen uberhaupt wel te redden zijn. Er wordt nou al 60+ jaar hulp gestuurd naar Afrika, en de enigen die er structureel beter van zijn geworden zijn de mensen die de hulp toch al niet nodig hadden en de terroristische organisaties.
Ik ben het helemaal met je eens, en daarom zou ik zeggen dat we ze het eens 20 jaar lang zelf laten uitzoeken. De huidige aanpak lijkt niet erg te werken gezien het feit dat er al decennia lang 'hulp' naartoe gaat en toch er nog zo ongeveer dagelijks burgeroorlogen en hongersnoden uitbreken. Als we het allemaal laten uitrazen komt het vanzelf tot rust, al was het maar omdat iedereen die het nodig vindt om uit de naam van een of andere god te vechten dan dood is. Het is wat lullig, maar als het werkt is het in elk geval effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-04 17:07
Ik heb ook niet het idee dat al dat geld naar Afrika nut heeft. Het is al zo lang bezig die ontwikkelingshulp. erg triest allemaal. Er is wel een groep die er beter van word, dat zijn de directeuren van de hulporganisaties.
Voorbeeld:Unicef
J.B. Wijbrandi (algemeen directeur) € 124.132

Cordaid
S.L.J.M. Filippini (algemeen directeur) € 121.210
H.L. van Eeghen (t/m 30-09) € 92.203
W.J. van Wijk (vanaf 01-09) € 37.211
Totaal € 250.624

Terres des Hommes
A.J. van Santbrink (algemeen directeur) € 116.180
I.P. Wekking (financiën / ICT) € 85.468
Totaal € 201.648

Bron:http://www.gemiddeld-inko...cteurs-goede-doelen-2015/

En dat vind ik wel zo triest.

[ Voor 7% gewijzigd door kobus71 op 29-03-2017 19:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

461943

kobus71 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:05:
Ik heb ook niet het idee dat al dat geld naar Afrika nut heeft. Het is al zo lang bezig die ontwikkelingshulp. erg triest allemaal. Er is wel een groep die er beter van word, dat zijn de directeuren van de hulporganisaties.

Cordaid
Totaal € 250.624

Terres des Hommes
Totaal € 201.648

toon volledige bericht
Het klinkt wat vreemd, maar in perspectief zijn die lonen nog best bescheiden. Ik ken mensen die voor die lonen geen vinger zouden bewegen- en dat zijn dan nog niet eens de echt grote vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, het "pay peanuts, get monkeys" principe...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 07-05 11:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

kobus71 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:05:

Cordaid
Totaal € 250.624

Terres des Hommes
Totaal € 201.648

Bron:http://www.gemiddeld-inko...cteurs-goede-doelen-2015/

toon volledige bericht
Prima salarissen om te zien voor directeuren.
Niets mis mee, wat voor salarissen stel jij dan voor :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

461943 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:02:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, en daarom zou ik zeggen dat we ze het eens 20 jaar lang zelf laten uitzoeken. De huidige aanpak lijkt niet erg te werken gezien het feit dat er al decennia lang 'hulp' naartoe gaat en toch er nog zo ongeveer dagelijks burgeroorlogen en hongersnoden uitbreken. Als we het allemaal laten uitrazen komt het vanzelf tot rust, al was het maar omdat iedereen die het nodig vindt om uit de naam van een of andere god te vechten dan dood is. Het is wat lullig, maar als het werkt is het in elk geval effectief.
Er is niks mis met hulp, maar dan moet het wel structurele hulp zijn waarbij mensen niet maar gewoon hun hand moeten ophouden maar hun handen uit de mouwen moeten steken. Dus prima om een stel F16's daarheen te sturen om die Al Shabaab, Boko Haram, en andere religekkies naar hun maker te sturen, vertellen dat ze best eens zelf mogen nadenken of het prettiger is om aids te hebben of een hoesje eromheen te trekken. "Dit is WikiPedia, daar staat een schep, als het niet lukt horen we het wel". Als het ons lukt om daar waterputten te maken dan kunnen ze dat zelf ook. Alleen door dingen zelf te doen leer je hoe het moet en leer je ook hoe het beter kan. (Her)opbouw en vooruitgang gebeurt niet vanzelf maar moet je voor werken, hier hebben we ook niet gewacht tot iemand anders de industriele revolutie voor ons kwam doen, of tot iemand de steden zou herbouwen na de oorlogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Heren, de discussie gaat in principe over hongersnood (en ontwikkelingshulp, prima), maar wat voor een salaris al dan niet geschikt is voor de directeur van een hulporganisatie is an sich off-topic.

461943 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:02:
[...]

Ad wat ik dikgedrukt heb: Dat is imho een non sequitur. Uit het feit dat er nog regelmatig ellende ontstaat kun je lastig tot niet concluderen dat ontwikkelingshulp geen zin heeft. Je weet immers niet wat er was gebeurd zonder vorm van ontwikkelingshulp - dat bovendien in vele vormen bestaat, waardoor het in combinatie met allerlei andere invloeden een enorm complex verhaal is.

Verder ben ik het hartstochtelijk met je oneens dat het een goede oplossing is alles zijn beloop te laten. We merken hier zeker wat er gebeurt op het moment dat er instabiliteit en extremisme is in de wereld en er mensen op de vlucht slaan en/of oorlog voeren: Angst regeert en er worden meer en meer maatregelen en schijnmaatregelen ingezet tegen tegen terrorisme. Op het moment dat je alles zijn beloop laat ga je daarvan ook hier de consequenties merken. Investeren in stabiliteit (dat wil zeggen inzetten op onderwijs, terugdringen corruptie, voedselvoorziening en medische voorzieningen op orde brengen en het streven naar democratie) lijkt me een veel beter idee, hoe langzaam het ook maar lijkt te gaan. Zoals in de eerder hier gepostte video over overbevolking werd aangeduid stabiliseren de meeste landen zich nu sneller dan we dat in Europa deden.

[ Voor 82% gewijzigd door Migrator op 29-03-2017 19:23 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-04 17:07
Smuggler schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:11:
[...]

Prima salarissen om te zien voor directeuren.
Niets mis mee, wat voor salarissen stel jij dan voor :).
Het is geld wat mensen neerleggen om anderen te helpen. Het slaat imo nergens op dat een directeur van een liefdadigheids organisatie een dikke 10.000 per maand pakt. In het bedrijfsleven is het een ander verhaal. Maar ik vind dit schaamteloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42

defiant

Moderator General Chat
Als Afrika in beeld komt dan gaat het vaak al snel over populatie in combinatie met hulp, zo ook dit topic. Het probleem hierin is dat bevolkingsaantallen altijd in relatie staat tot de lokale ecologische 'carrying capacity' van het land. Daarnaast blijken optimistische gedachten over bevolkingsgroei in combinatie met welvaart of groei ook vaak niet te kloppen.

Het is een gevoelig onderwerp, want over het onderwerp populatie willen mensen vaak helemaal niet nadenken. Dit vanwege een onprettige geschiedenis op dat gebied en omdat we vaak ons vaak niet op ons gemak voelen met het idee dat we onszelf eigenlijk niet in de hand hebben. Het is dan geruststellender om de gedachte aan te houden dat het probleem zich uiteindelijk zelf oplost door optimistisch te denken of te ontkennen dat er überhaupt een probleem is.

De vraag is dan ook natuurlijk, is er daadwerkelijk een probleem en reden tot optimisme?

Ik ben zelf nogal pessimistisch, want er zijn eigenlijk 4 problemen die in het nadeel werken van Afrika: cultuur, ecologie, klimaat en automatisering/AI.

Ondanks het de persistente uitspraak dat hoe meer welvaart hoe minder kinderen mensen krijgen, is er altijd nog een culturele factor, zie bijvoorbeeld dit artikel in de New York Times over Nigeria:
Nigeria Tested by Rapid Rise in Population
Large families signal prosperity and importance in African cultures; some cultures let women attend village meetings only after they have had their 11th child. And a history of high infant mortality, since improved thanks to interventions like vaccination, makes families reluctant to have fewer children.

Muriana Taiwo, 45, explained that it was “God’s will” for him to have 12 children by his three wives, calling each child a “blessing” because so many of his own siblings had died.
But contraceptive use is rising only a fraction of a percent annually — in many sub-Saharan African nations, it is under 20 percent — and, in surveys, even well-educated women in the region often want four to six children.

“At this pace it will take 100-plus years to arrive at a point where fertility is controlled,” Dr. Guengant said.
Of Egypte:
Forget ISIS, Egypt's Population Boom Is its Biggest Threat
Right after President Mohammed Morsi’s time in office, the annual growth rate peaked at 2.55 percent, with births in the Brotherhood’s southern strongholds returning to heights unseen since the 1980s. Islamist lawmakers tabled legislation that would have lowered the legal age of marriage from 18 to 13, increasing the likelihood that women—or, in some cases, girls—would have babies sooner and thereby undermining a key plank of global population control. Given the Brotherhood’s history of refusing to stock contraceptives in the vast network of clinics it once operated, it’s not unsurprising the group’s cadres displayed little interest in resurrecting the birth control media campaigns that had lapsed around the revolution.
Deze culturele factor wordt vaak nog al eens vergeten.

Het tweede punt is ecologie, veel gebieden in Afrika zijn ongeschikt voor grote populaties vanwege de aard van het land. Het continent mist in veel landen grote deltastructuren zoals je die bijvoorbeeld vindt in Azië en Europa, waar langs water de juiste omstandigheden ontstaan voor agricultuur en steden. Daarnaast is de grond minder geschikt voor agricultuur, zie bijvoorbeeld:
African agriculture: Dirt poor
Fertilizers make such a profound difference here because the rusty red soil, as in many parts of Africa, is deficient in organic matter and in key nutrients such as nitrogen and phosphorus. By farming intensively without replenishing soil nutrients, farmers across sub-Saharan Africa have lost an average of 22 kilograms of nitrogen, 2.5 kilograms of phosphorus, and 15 kilograms of potassium per hectare annually over the past 30 years — the yearly equivalent of US$4 billions' worth of fertilizer. As a result, yields are meagre.

Agricultural experts worry that Africa's soil problems are heading towards a crisis. “The future picture is dire,” says Dennis Garrity, chief executive of the World Agroforestry Centre (ICRAF), headquartered in Nairobi. “Producing more food for a growing population in the coming decades, while at the same time combating poverty and hunger, is a huge challenge facing African agriculture.”
Op het gebied van klimaatverandering ziet het er ook niet goed uit:
Climate change in Africa
According to Schneider et al. (2007), Africa is likely to be the continent most vulnerable to climate change.[1] With high confidence, Boko et al. (2007) also projected that in many French countries and regions, agricultural production, food security and water stress would likely be severely compromised by climate change and climate variability.[2]
Sommige gebieden worden zelfs onbewoonbaar: Climate change could make North Africa and Middle East 'uninhabitable'

Daarnaast transformeert de wereldeconomie zich razendsnel in naar een vorm waarin de kansen alleen zijn weggelegd voor geavanceerde economieën met veel hoger opgeleiden:
‘New technological revolution will leave Africa behind’

Zeker voor Africa zullen deze factoren de ontwikkeling volgens het business-as-usual patroon zoals die in Azië heeft plaatsgevonden ernstig belemmeren, er vanuit gaan dat zaken zich gaan afspelen volgens vertrouwde patronen zal een onderworpen worden aan steeds grotere risicofactoren.

Het grootste probleem wat ik zie is dat veel Afrikaanse landen niet in staat zijn om zelf verstandige policy op dit gebied te formuleren en het allerbelangrijkste: dit succesvol uit te voeren. En westerse landen hebben vaak te negatieve ervaringen om hier een actieve rol in te spelen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Migrator schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:17:
[...]

Ad wat ik dikgedrukt heb: Dat is imho een non sequitur. Uit het feit dat er nog regelmatig ellende ontstaat kun je lastig tot niet concluderen dat ontwikkelingshulp geen zin heeft. Je weet immers niet wat er was gebeurd zonder vorm van ontwikkelingshulp - dat bovendien in vele vormen bestaat, waardoor het in combinatie met allerlei andere invloeden een enorm complex verhaal is.
Nee, je weet het nooit zeker. Maar hoe weet jij dan dat het wel zin heeft, als het allemaal zo lastig is? ;)
Verder ben ik het hartstochtelijk met je oneens dat het een goede oplossing is alles zijn beloop te laten. We merken hier zeker wat er gebeurt op het moment dat er instabiliteit en extremisme is in de wereld en er mensen op de vlucht slaan en/of oorlog voeren: Angst regeert en er worden meer en meer maatregelen en schijnmaatregelen ingezet tegen tegen terrorisme. Op het moment dat je alles zijn beloop laat ga je daarvan ook hier de consequenties merken. Investeren in stabiliteit (dat wil zeggen inzetten op onderwijs, terugdringen corruptie, voedselvoorziening en medische voorzieningen op orde brengen en het streven naar democratie) lijkt me een veel beter idee, hoe langzaam het ook maar lijkt te gaan. Zoals in de eerder hier gepostte video over overbevolking werd aangeduid stabiliseren de meeste landen zich nu sneller dan we dat in Europa deden.
En daar ben ik het met jou oneens over. We zitten nu al op dat continent sinds de kolonisatie, en nog altijd blijven ze maar kinderen maken, hebben ze geen toekomstvisie en slaan ze elkaar constant de hersenen in. Dus ja, het lijkt me een prima idee om ze maar eens gewoon hun gang te laten gaan. Misschien leren ze dan dat er andere, betere strategieën zijn.Het zou bijkans ook nog eens goed zijn om overbevolking tegen te gaan, hoe lullig dat ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@mincedmeat Ik weet niet of het helpt, wel weet ik dat ik het een fijn idee vind dat er in ieder geval een poging wordt gedaan te voorkomen dat mensen uithongeren. Nog veel liever zou ik zien dat ontwikkelingshulp zinloos is omdat niet mand het meer nodig heeft; dat we als mensheid zo snel mogelijk ervoor zorgen dat er een stabiele situatie is omtrent voedsel en medicatie waardoor de groei van de menselijke populatie tot nul afneemt.

Als ik echter de post van defiant zo doorlees is het nog lang niet zo ver, zeker als het gaat om het deel van de klimaatverandering. Een cultuuromslag betreft het krijgen van kinderen zie ik nog wel komen op de langere termijn; In Europa waren we immers ook streng gelovig en ging twee derde van de kinderen dood. Daarna gebeurde dat niet meer maar kreeg men nog steeds zes kinderen, totdat men tientallen jaren later doorhad dat dat toch niet zo nuttig was. Maar goed, dat is herhaling van wat al langs gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

Migrator schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:44:
@mincedmeat Ik weet niet of het helpt, wel weet ik dat ik het een fijn idee vind dat er in ieder geval een poging wordt gedaan te voorkomen dat mensen uithongeren. Nog veel liever zou ik zien dat ontwikkelingshulp zinloos is omdat niet mand het meer nodig heeft; dat we als mensheid zo snel mogelijk ervoor zorgen dat er een stabiele situatie is omtrent voedsel en medicatie waardoor de groei van de menselijke populatie tot nul afneemt.

Als ik echter de post van defiant zo doorlees is het nog lang niet zo ver, zeker als het gaat om het deel van de klimaatverandering. Een cultuuromslag betreft het krijgen van kinderen zie ik nog wel komen op de langere termijn; In Europa waren we immers ook streng gelovig en ging twee derde van de kinderen dood. Daarna gebeurde dat niet meer maar kreeg men nog steeds zes kinderen, totdat men tientallen jaren later doorhad dat dat toch niet zo nuttig was. Maar goed, dat is herhaling van wat al langs gekomen is.
Ik ben het ook met je eens dat ik liever niemand uit zie hongeren :) Maar ik denk dat problemen als deze alleen met radicale veranderingen opgelost kunnen worden, hoe lastig dat ook is. Soms moet je harde keuzes maken om een ontwikkeling om te draaien.

Wat eten betreft, ik zie wel wat in bijvoorbeeld aquafarming.

Het enige wat ze hoeven te doen is een zelf-contained versie van die fabriek ter grootte van een scheepscontainer te bouwen, en daar een bult van verschepen naar Afrika. Zonnepanelen erop voor de elektriciteit ( zon hebben ze wel daar,) ontzilter erin ( die weer draait op zonne-energie) zodat ze zeewater kunnen gebruiken om de planten te irrigeren en klaar is kees. In elk geval de kustgebieden zou je zo relatief makkelijk kunnen voorzien van voedsel en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
kobus71 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:18:
Het is geld wat mensen neerleggen om anderen te helpen. Het slaat imo nergens op dat een directeur van een liefdadigheids organisatie een dikke 10.000 per maand pakt. In het bedrijfsleven is het een ander verhaal. Maar ik vind dit schaamteloos.
Het is dan ook gewoon een bedrijf, net zoals een voetbalclub gewoon een bedrijf is. Het PR-model is zich voordoen als liefdadigheidsorganisatie, maar uiteindelijk draait het gewoon om de knikkers. Iets wat heel veel mensen zich niet lijken te realiseren, vandaar de verantwoordiging over salarissen of vliegreizen.
defiant schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:24:
Als Afrika in beeld komt dan gaat het vaak al snel over populatie in combinatie met hulp, zo ook dit topic. Het probleem hierin is dat bevolkingsaantallen altijd in relatie staat tot de lokale ecologische 'carrying capacity' van het land.
Die ecologische 'carrying capacity' is geen beperking meer, op het moment dat wij grootschalige voedselhulp sturen.
In Nederland zie je het ecologisch probleem ook vrijwel jaarlijks: uitgezette grote grazers in natuurgebieden, elke winter honger, en dan de strijd tussen bijvoeren of laten doodhongeren. Als je ze bijvoert, is het probleem de volgende winter groter.
Sommige gebieden worden zelfs onbewoonbaar: Climate change could make North Africa and Middle East 'uninhabitable'
Met name in het Middel-Oosten is het nu natuurlijk allang onbewoonbaar, maar dankzij oliedollars, airco en ontziltingsinstallaties valt er toch nog wat van te maken.
Het grootste probleem wat ik zie is dat veel Afrikaanse landen niet in staat zijn om zelf verstandige policy op dit gebied te formuleren en het allerbelangrijkste: dit succesvol uit te voeren. En westerse landen hebben vaak te negatieve ervaringen om hier een actieve rol in te spelen.
Des te meer reden om niet alle ellende op aarde ons probleem te maken. Laat ze zelf maar ontdekken wat werkt, met vallen en opstaan, om er vervolgens hardhandig achter te komen.
Migrator schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:44:
@mincedmeat Ik weet niet of het helpt, wel weet ik dat ik het een fijn idee vind dat er in ieder geval een poging wordt gedaan te voorkomen dat mensen uithongeren.
Denk even terug aan de paarden op het eiland: ze niet laten verhongeren geeft een heel fijn gevoel, maar een jaar later is het probleem direct groter, en het jaar daarna nog groter!
Die "zachte heelmeesters"-benadering voeren "we" al ongeveer 60 jaar uit, elk jaar weer even een goed gevoel dat je ze geholpen hebt, en op het grote plaatje wordt het gewoon slechter.
In Europa waren we immers ook streng gelovig en ging twee derde van de kinderen dood. Daarna gebeurde dat niet meer maar kreeg men nog steeds zes kinderen, totdat men tientallen jaren later doorhad dat dat toch niet zo nuttig was. Maar goed, dat is herhaling van wat al langs gekomen is.
Erger nog: Ik zie steeds meer dat "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid"-campagnes ervoor zorgen dat jonge vrouwen helemaal geen kinderen meer willen. Ik ken er ondertussen meer die helemaal geen kinderen willen dan vrouwen die wel kinderen willen. Of misschien nog als het bijna te laat is, dan komen de IVF-behandelingen erbij. Maar hey, die carriere he, om de hypotheek te kunnen betalen en de kinderen naar de kinderopvang te kunnen sturen.
Om weer ontopic te gaan: als je dan toch geld uitgeeft aan opleidingen in Afrika: geef dat geld uitsluitend uit aan vrouwen, dat helpt!
461943 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:55:
Ik ben het ook met je eens dat ik liever niemand uit zie hongeren :)
Ik ook. Maar nadat ik het al m'n hele leven zie, doet het me ondertussen werkelijk helemaal niets meer. En als ik dan ook graag wat verder kijk dan me goed voelen omdat ik 5 euro gedoneerd heb, en zie dat het groter geheel gewoon blijft wat het al decennialang is, dan geeft het een beter gevoel om niet te doneren. Wie weet scheelt het in de toekomst wel wat geboortes.
Wat eten betreft, ik zie wel wat in bijvoorbeeld aquafarming.
Dan loop je alsnog tegen de cultuurverschillen aan dat ze helemaal niet zover vooruit kijken. Als ze vandaag te eten hebben gaan ze geen visjes kweken, en tegen de tijd dat ze honger hebben zijn ze te laat met kweken.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 29-03-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
Mx. Alba schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Als de nederlandse overheid hier zelf niet voor kan zorgen en wij daardoor elke 2 jaar miljoenen euro's nodig hebben om te kunnen blijven functioneren, zou ik zeggen laat ze maar komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:39
RemcoDelft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:22:
[...]

Daar hoeven we helemaal niets voor te doen, dat doen ze zelf wel. Het enige wat wij hoeven te doen, is ze hun gang laten gaan.
In mijn jeugd zag ik al arme Afrikaanse negerkindjes met vliegen en dikke buiken op TV en billboards, in mijn ouders' jeugd was dat net zo, en mijn kleinkinderen zullen het nog steeds zien. Ik heb niet de illusie dat wij daar iets aan kunnen veranderen.
Sorry dat ik het zeg maar ik vindt het niet netjes dat je donkere mensen n.g.rs noemt. We leven niet meer in de apartheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

RemcoDelft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:25:
[...]

Die ecologische 'carrying capacity' is geen beperking meer, op het moment dat wij grootschalige voedselhulp sturen.
In Nederland zie je het ecologisch probleem ook vrijwel jaarlijks: uitgezette grote grazers in natuurgebieden, elke winter honger, en dan de strijd tussen bijvoeren of laten doodhongeren. Als je ze bijvoert, is het probleem de volgende winter groter.
[...]

Denk even terug aan de paarden op het eiland: ze niet laten verhongeren geeft een heel fijn gevoel, maar een jaar later is het probleem direct groter, en het jaar daarna nog groter!
Die "zachte heelmeesters"-benadering voeren "we" al ongeveer 60 jaar uit, elk jaar weer even een goed gevoel dat je ze geholpen hebt, en op het grote plaatje wordt het gewoon slechter.
Ik heb je post in een iets andere volgorde gequote omdat dat makkelijker reageert.

Kleinschalige natuur vs. een heel continent en dan ook nog eens mens vs. dier maakt dat deze hele vergelijking mank gaat. Wordt het plaatje daadwerkelijk slechter? Bevolkingsgroei op zich is niet slechter, want dat kan transitie richting duurzame geboorte- en sterftecijfers betekenen. Ik ben het met je eens dat je kritisch moet zijn niet slechts schijnoplossingen te bieden (en in alle eerlijkheid, dat is directe hulp voor een tijdelijke hongersnood) maar ook stappen moet ondernemen het échte probleem (brakke voedselvoorziening en leefomstandigheden t.o.v. het aantal mensen) op te lossen. Dat kan door vol in te zetten op het reduceren van bevolkingsgroei in combinatie met investeren in infrastructuur voor voedselvoorzieningen en medicatie, of alles zijn beloop te laten en de natuur haar werk te laten doen. Aangezien die eerste optie eerder en met minder slachtoffers voor een stabiele situatie zorgt heeft dat mijn voorkeur ;)
[...]

Des te meer reden om niet alle ellende op aarde ons probleem te maken. Laat ze zelf maar ontdekken wat werkt, met vallen en opstaan, om er vervolgens hardhandig achter te komen.
Bijster inefficiënt om de kennis die we hebben en de geschiedenis die we kennen niet in te zetten voor het oplossen voor het daadwerkelijke probleem. Dat nog even los van de vraag of men in staat is zelf tot een oplossing te komen voordat bijv. een klimaatverandering de spelregels dusdanig verandert dat men weer terug is bij af.
[...]

Dan loop je alsnog tegen de cultuurverschillen aan dat ze helemaal niet zover vooruit kijken. Als ze vandaag te eten hebben gaan ze geen visjes kweken, en tegen de tijd dat ze honger hebben zijn ze te laat met kweken.
Correct, tenzij er naast hulp ook investeringen gedaan worden in de lange termijn. Verandering gaat het snelst als men zelf ervaart wat het beste is. Slechts vertellen hoe het moet doet weinig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
Laten we hier geen offtopic discussies voeren over benamingen. En aangezien een ras nog niet per se een Afrikaan is, lijkt me de kwalificatie die je gebruikt ook verder niet van toepassing in deze situatie.
Migrator schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:46:
Bijster inefficiënt om de kennis die we hebben en de geschiedenis die we kennen niet in te zetten voor het oplossen voor het daadwerkelijke probleem.
Even heel sarcastisch en lichtelijk offtopic: de oorlogsvoering in Afrika is behoorlijk veel efficienter geworden dankzij onze wapens! Waar wij in de Middeleeuwen zelf het kanon moesten uitvinden, gebruiken ze daar nu "onze" goedkope AK-47s i.p.v. speren.
Afrika heeft een overschat aan zeer goedkope arbeidskrachten, daar gaat onze moderne kennis met moderne middelen bar weinig toevoegen. Qua voedselvoorziening zou 2% boeren voldoende zijn, net als hier. Alleen hier werkte de resterende 98% in sectoren die daar niet eens bestaan, en die 2% boeren willen toch betaald worden voor hun productie. Wat dat betreft is het veel evenwichtiger verdeeld als 80% in de landbouw werkt.
En als ik dan weer aan Zimbabwe denk, waar de blanke boeren die het land voedden verjaagd werden, hun land teruggegeven aan de "oorspronkelijke bewoners" en de productie vervolgens stopte, dan denk ik niet dat dit gaat lukken.

[ Voor 41% gewijzigd door defiant op 29-03-2017 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
WhySoSerious schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:14:

Los van of acties in het verleden nou wel of niet bijgedragen hebben aan de huidige situatie, die mensen hebben nu hulp en voedsel nodig. Dat staat buiten kijf.

Wellicht moeten we het hele stukje uit het artikel maar even quoten om de opmerking in het juiste perspectief te plaatsen;

[...]

Hier kun je inderdaad uit concluderen dat minder kinderen het probleem minder groot maken. In je eerste post stel je echter dat het laten omkomen van een hoop mensen het probleem ook vermindert. Dit is echter niet de strekking van het artikel en van @kenneth's post, in tegenstelling tot dat wat jij lijkt te insinueren.
Als dat echt is wat je voorstelt hoop ik dat je lekker slaapt vanavond...

Imho, in mijn ogen is het simpel. De situatie waar Giro555 zich nu voor inzet is schrijnend en alle beetjes helpen. Hoe structurele ontwikkelingshulp opgezet dient te worden kan vanuit meerdere invalshoeken ingevuld worden (zoals dat hier gebeurt), maar staat in feite los van het onderwerp.
toon volledige bericht
Ik slaap prima, echter de vele inzamelingsacties plus de bijbehorende beelden van kinderen met een bol buikje hebben me de afgelopen 40 jaar, op zijn minst, sceptisch gemaakt t.o.v. de idealistische kijk van elke nieuwe generatie die met ontwikkelingshulp de problemen wel even gaan oplossen.

Sterker nog, ik twijfel of doneren aan giroxxx elke keer de balans wel doet doorslaan richting goed doen. Ja, het is hard, maar ik vraag me af of, het hele plaatje in ogenschouw nemende, noodhulp wel zo positief is als we denken.
Uiteraard voor de getroffen personen wel, maar voor (de toekomst van) het land/continent als geheel?

Ik doneer met liefde wat, ook deze keer, net zoals alle keren daarvoor, plus de FP kindertjes uit mijn jeugd, maar steeds vaker met meer en meer twijfel. En steeds meer bekruipt mij het gevoel dat we het geld van giro555 voor betere dingen in kunnen zetten, beter voor ons, maar ook Afrika.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:02
defiant schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:24:
Als Afrika in beeld komt dan gaat het vaak al snel over populatie in combinatie met hulp, zo ook dit topic. Het probleem hierin is dat bevolkingsaantallen altijd in relatie staat tot de lokale ecologische 'carrying capacity' van het land. Daarnaast blijken optimistische gedachten over bevolkingsgroei in combinatie met welvaart of groei ook vaak niet te kloppen.

Het is een gevoelig onderwerp, want over het onderwerp populatie willen mensen vaak helemaal niet nadenken. Dit vanwege een onprettige geschiedenis op dat gebied en omdat we vaak ons vaak niet op ons gemak voelen met het idee dat we onszelf eigenlijk niet in de hand hebben. Het is dan geruststellender om de gedachte aan te houden dat het probleem zich uiteindelijk zelf oplost door optimistisch te denken of te ontkennen dat er überhaupt een probleem is.

De vraag is dan ook natuurlijk, is er daadwerkelijk een probleem en reden tot optimisme?

Ik ben zelf nogal pessimistisch, want er zijn eigenlijk 4 problemen die in het nadeel werken van Afrika: cultuur, ecologie, klimaat en automatisering/AI.

Ondanks het de persistente uitspraak dat hoe meer welvaart hoe minder kinderen mensen krijgen, is er altijd nog een culturele factor, zie bijvoorbeeld dit artikel in de New York Times over Nigeria:
Nigeria Tested by Rapid Rise in Population

[...]

[...]

Of Egypte:
Forget ISIS, Egypt's Population Boom Is its Biggest Threat

[...]

Deze culturele factor wordt vaak nog al eens vergeten.

Het tweede punt is ecologie, veel gebieden in Afrika zijn ongeschikt voor grote populaties vanwege de aard van het land. Het continent mist in veel landen grote deltastructuren zoals je die bijvoorbeeld vindt in Azië en Europa, waar langs water de juiste omstandigheden ontstaan voor agricultuur en steden. Daarnaast is de grond minder geschikt voor agricultuur, zie bijvoorbeeld:
African agriculture: Dirt poor

[...]

Op het gebied van klimaatverandering ziet het er ook niet goed uit:
Climate change in Africa

[...]

Daarnaast transformeert de wereldeconomie zich razendsnel in naar een vorm waarin de kansen alleen zijn weggelegd voor geavanceerde economieën met veel hoger opgeleiden:
‘New technological revolution will leave Africa behind’

Zeker voor Africa zullen deze factoren de ontwikkeling volgens het business-as-usual patroon zoals die in Azië heeft plaatsgevonden ernstig belemmeren, er vanuit gaan dat zaken zich gaan afspelen volgens vertrouwde patronen zal een onderworpen worden aan steeds grotere risicofactoren.

toon volledige bericht
Ik ben het met de meeste dingen eens, echter denk ik dat het wel van belang is niet te snel alle 54 Afrikaanse landen over één kam te scheren. Het zijn verschillende landen waar bovengenoemde problemen in verschillende maten spelen. Ik denk echter wel dat er nog een belangrijk punt mist. Belastingontwijking, dit is een onderwerp waar we zelf fanatiek aan meedoen via de Nederlandse route. Oxfam Novib schreef er als is een keer een mooi rapport over in 2013. Hoe ontwikkelingslanden jaarlijks jaarlijks tenminste zo’n €460 miljoen verliezen door belastingontwijking van bedrijven via Nederland.

Uit het rapport
- de afgelopen 25 jaar zijn belastinginkomsten in Afrika echter blijven steken op ongeveer 15% van het BNP. In OESO landen is dit ongeveer het dubbele daarvan, rond de 34% van het BNP.

- In 2010 berekende Global Financial Integrity dat ontwikkelingslanden tussen 2002 en
2006 gemiddeld $107 miljard per jaar verloren aan belastinginkomsten, doordat bedrijven
belasting wisten te ontwijken via ‘trade mispricing

We hebben er trouwens ook zelf last van

- Voor Nederland bedraagt het bedrag aan misgelopen belastingen (door ontduiking) zo’n €30 miljard.

Je zou bijna vergeten dat er ook nog landen zijn waar het best wel de goede kant op gaat.

Eén van de voorbeelden is Ethiopië in de jaren 1983–1985 stierven er bijna 1 miljoen mensen aan droogte. De laatste 10 jaar gaat het behoorlijk goed met het land en is het BNP per capita bijna verdubbeld. Ze worden inmiddels sinds sinds 2015 getroffen door de ergste droogte in 50 jaar. Echter is er nu wel een overheid die zijn best doet en voedsel en middelen beschikbaar stelt.

Bron UN
"the current crisis has not caught the Government and the people of Ethiopia unprepared, even if the magnitude of the crisis clearly is above the capacity of the Horn of Africa country to resolve. “Ethiopia has persistently applied a policy of building resilience in relation to the natural disasters that unfortunately with climate change have come to be more and more frequent and intense,” explained Mr. Guterres. "
Vanzelf sprekend hebben ze het moeilijk en is er hulp nodig maar de situatie is een stuk beter dan enkele decennia geleden. Dit blijkt ook uit de groei en armoede cijfers. Gemiddeld gezien gaat het hele continent erop voorruit wel zijn er landen waar de problemen ernstig zijn.

Reactie op off-topic post verwijderd.

[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 29-03-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Opzich is het redelijk goed op te lossen door de conflicterende machtsheren te verwijderen en zo enigsinds rust te brengen. Waar we echter ook voor uit moeten kijken is, met de oprukkende aziaten en andere florerende groepen is dat we zo veel sneller een mensenoverschot krijgen.

Het op deze manier benoemen van zaken is niet bevorderlijk voor de discussie.

Feit is ook dat "we" afrika al ruim 50 jaar helpen, misschien langer zelfs, en het nog steeds één van de minst ontwikkelde landen is.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 30-03-2017 21:32 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

Koos2009 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:59:
Opzich is het redelijk goed op te lossen door de conflicterende machtsheren te verwijderen en zo enigsinds rust te brengen. Waar we echter ook voor uit moeten kijken is, met de oprukkende aziaten en andere florerende groepen is dat we zo veel sneller een mensenoverschot krijgen.

*knip*

Feit is ook dat "we" afrika al ruim 50 jaar helpen, misschien langer zelfs, en het nog steeds één van de minst ontwikkelde landen is.
Plus dat, wanneer we er ons mee bemoeien, we weer de evil kolonisten zijn en alle problemen onze schuld zijn :+

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 30-03-2017 21:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Koos2009 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:59:

*knip*

:? Welkom in het topic. Lees het even door, zou ik zeggen :D :P

• Geboortecijfers dalen naarmate de armoede minder wordt. Overal en altijd. Ook in Afrika.
• Het is zelden goed dat mensen (vroeg) doodgaan.
• Afrika is geen land :)
• Afrika ontwikkelt zich in rap tempo. Maar gestage ontwikkeling haalt het nieuws zelden. Extreme armoede daalt er al decennia en we zijn op koers het uit te roeien; anticonceptiemiddelen worden steeds meer gebruikt; de middenklasse groeit; er is meer stabiliteit. Allemaal goede zaken die niet zo nieuwswaardig zijn als een acute hongersnood. Niet leuk, wel begrijpelijk. Lees even wat kranten/tijdschriften/boeken over Afrikaanse landen uit de jaren tachtig. Het is nu niet geweldig maar het was vroeger echt dramatisch daar. We maken progressie! Yay!

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 30-03-2017 21:33 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-05 22:48
Kan iemand mij wellicht uitleggen waarom de hongersnood in Afrika ineens zo groot in het nieuws wordt gebracht, met dikke acties, superveel aandacht in de media terwijl dit al zo lang gaande is. Wie kwam met het idee om iets te starten? Zelfs politici doen mee en het viel me op dat het zo "ineens" was. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Waarschijnlijk media geilheid.
Er was ook weer een "bekende medelander" die zei 1000 euro gedoneerd te hebben.
Daarnaast zag ik ook linda de mol en nog wat andere bekende mensen rondlopen.

@kenneth Ja ik weet dat afrika een continent is, maar het leek me handig het te beperken tot de bekende gebieden. In de volksmond het Afrika uit de tv spotjes die al 30 jaar op tv zijn.

Ik hoop echt dat er nu wel wat gebeurdt, maar waar zijn de andere landen? Saudi Arabië verkoopt gewoon 5 auto's per inwoner en ze kunnen de halve wereld voeden.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Danny.G schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:35:
Kan iemand mij wellicht uitleggen waarom de hongersnood in Afrika ineens zo groot in het nieuws wordt gebracht, met dikke acties, superveel aandacht in de media terwijl dit al zo lang gaande is. Wie kwam met het idee om iets te starten? Zelfs politici doen mee en het viel me op dat het zo "ineens" was. :?
Omdat dit een echte hongersnood is, als gevolg van droogte. Daardoor wordt voedsel schaars en gaan prijzen omhoog. De vorige hongersnood was in 2011 in Somalië.

Verschillende gradaties dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-05 22:48
WhySoSerious schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:58:
[...]

Omdat dit een echte hongersnood is, als gevolg van droogte. Daardoor wordt voedsel schaars en gaan prijzen omhoog. De vorige hongersnood was in 2011 in Somalië.

Dat is niet wat ik bedoel. :P Je hoorde er werkelijk amper wat over en plotseling is er een verschrikkelijke hongersnood en zullen er zeer veel mensen sterven. Waarom hoorde je er eerst amper wat over en ineens zoveel? Dat viel me op en ik vroeg me af hoe dat zit.

Begrijp me niet verkeerd; het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit moet gebeuren. Ik zit echter met de vraag waarom het ineens zo groot wordt gebracht en ineens al die acties terwijl zo'n hongersnood natuurlijk niet in 4 dagen ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Danny.G schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:04:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. :P Je hoorde er werkelijk amper wat over en plotseling is er een verschrikkelijke hongersnood en zullen er zeer veel mensen sterven. Waarom hoorde je er eerst amper wat over en ineens zoveel? Dat viel me op en ik vroeg me af hoe dat zit.

Begrijp me niet verkeerd; het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit moet gebeuren. Ik zit echter met de vraag waarom het ineens zo groot wordt gebracht terwijl zo'n hongersnood natuurlijk niet in 4 dagen ontstaat.
Een maand terug was er al op het nieuws dat er een hongersnood aan zat te komen. Dit is echt niet iets van een paar dagen terug hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Danny.G schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:04:
[...]

Begrijp me niet verkeerd; het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit moet gebeuren. Ik zit echter met de vraag waarom het ineens zo groot wordt gebracht en ineens al die acties terwijl zo'n hongersnood natuurlijk niet in 4 dagen ontstaat.
Sorry, wilde niet bitchy overkomen. Excuses als dat zo is.

Zo'n extremiteit ontstaat natuurlijk altijd redelijk geleidelijk (tenzij aardbeving a la Haïti) en is een samenloop van meerdere omstandigheden. Toenemende droogte, burgeroorlog, kwakkelende /neerwaartse economie liggen allemaal ten grondslag hieraan. Blijkbaar zijn de situaties in de verschillende landen nu zo erg geworden dat giro555 als overkoepelende organisatie heeft besloten grootschalige media-aandacht op te zoeken.

Moet wel zeggen dat dit al langer in het nieuws was, en dat de landelijke actiedag inderdaad al eerder aangekondigd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
WhySoSerious schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:58:
[...]

Ja en? In Afrika wonen bijna 1 miljard mensen.

Volgens sommigen bestaat altruïsme niet, en er zit een kern van waarheid in.
if you give a man a fish he is hungry again in an hour. If you teach him to catch a fish you do him a good turn
We weten wat de oorzaak is waarom daar zo slecht gaat. Slecht management, afhankelijkheid van het westen, opzettelijk vernielen van bestaande middelen.

Maar al te vaak wordt er met het argument droogte geschermd, maar dat is onzinnig. Er valt in grote delen van Somalië en Ethiopië heel veel regen. Delta-plan voor Oost-Afrika om het water op te vangen dat er valt. Is niks nieuws en gaat terug tot voor de tijd van de Romeinen en Egyptenaren. Zij kregen het al voor mekaar om water kilometers te verplaatsen mbv irrigatie.

Laatste decennia krijgen we in het westen ineens het gevoel om die arme Afrikanen om de haverklap te helpen omdat die blijkbaar nog steeds dusdanig onderontwikkeld zijn dat ze hun gezond verstand niet kunnen gebruiken om een techniek te gebruiken die al millennia oud is.

Ze hebben daar geen geld nodig, een schep en hooguit wat beton. Vernielen ze het, laat ze het maar opnieuw proberen. Je kunt niet voor eeuwig het handje vasthouden bij elke tegenslag. Sterker nog, het is bekend dat er periodiek minder regen valt, laat ze maar wat geld sparen als je die kennis hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 14:05

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

kenneth schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:25:
[...]

:? Welkom in het topic. Lees het even door, zou ik zeggen :D :P

• Geboortecijfers dalen naarmate de armoede minder wordt. Overal en altijd. Ook in Afrika.
• Het is zelden goed dat mensen (vroeg) doodgaan.
• Afrika is geen land :)
• Afrika ontwikkelt zich in rap tempo. Maar gestage ontwikkeling haalt het nieuws zelden. Extreme armoede daalt er al decennia en we zijn op koers het uit te roeien; anticonceptiemiddelen worden steeds meer gebruikt; de middenklasse groeit; er is meer stabiliteit. Allemaal goede zaken die niet zo nieuwswaardig zijn als een acute hongersnood. Niet leuk, wel begrijpelijk. Lees even wat kranten/tijdschriften/boeken over Afrikaanse landen uit de jaren tachtig. Het is nu niet geweldig maar het was vroeger echt dramatisch daar. We maken progressie! Yay!
Klopt helemaal waar je zegt. Door het nieuws schatten mensen de wereld veel negatiever in dan de werkelijkheid is. Er is echt duidelijke vooruitgang, ook in Afrika. Een échte aanrader om te zien is deze TED talk van Hans Rosling (ook een keer bij Arjan Lubach geweest)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How not to be ignorant about the world | Hans and Ola Rosling

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Pagina: 1 2 Laatste