Stillere fans met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 15:52
Hi Tweakers,

Zoals vele wellicht zullen weten heb ik al eerder een topic geopend m.b.t. een custom-made waterkoeling systeem in mijn Evolv ATX, helaas kan ik hierbij melden dat dit van de baan is.
De kennis om zelf een gehele custom-made loop te maken heb ik helaas niet in huis, achteraf komt er meer bij kijken dan ik dacht en zijn de producten die ik wil gebruiken vrij duur.

Nu is het zo dat ik wel af wil van mijn Corsair H100i V2 (4 maanden oud). Mijn kast staat op mijn bureau en de geluidsproductie van het waterkoeling systeem is me net teveel.. het word nu een irritatiepuntje.

Als ik hem op de grond zou zetten zou ik hem niet horen, maar dat is geen optie.

Nu zou ik graag mijn waterkoeling willen vervangen voor een high-end luchtkoeling. Mijn processor i5 6600K is overclocked naar 4.3Ghz op 1.28v.

Zelf ben ik de Noctua NH-U14S tegengekomen, alleen zoals je in onderstaande foto kan zien zal deze niet lekker matchen met de rest van mijn systeem.. helaas zou ik denk ik een afweging moeten maken tussen performance en looks.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2s6u0q9.jpg

Voordat ik dit ga doen, zou ik graag eerst jullie input willen vragen.. weten jullie nog goede luchtkoelers die mijn cpu cores koel kunnen houden en die ook nog eens matched in mijn kast?

Ik hoor het graag.

Groet,

Robert

- Paperchaser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:31
wat maakt er veel geluid, de pomp of de fans, fans zijn te vervangen. Heb je ze voluit staan , dus geen fancontroller er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik zou inderdaad eerst kijken naar de fans.
Degene die bij deze koeler worden geleverd zijn verschrikkelijk.
2 Mooi stille fans erop en het probleem is opgelost.
Dit is een mooie oplossing daarvoor: pricewatch: Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin

Een waterkoeler maakt niet per definitie meer geluid dan een luchtkoeler namelijk.
Die pomp is niet gigantisch luid namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Titel aangepast. Schreeuwen is niet nodig.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:32
Kost wat meer. Maar past prima bij je build.

pricewatch: Noctua NH-D14
pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm
pricewatch: Noctua NA-SAV2 Chromax.Red

De stilte van je noctua en toch de zwart/rood looks. Je kan de koeler eventueel ook voor een zwarte variant vervangen.

Zoals pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1
(neem dan wel de 120mm fans en niet de 140mm die ik hebt gelinkt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
freaky35 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:59:
wat maakt er veel geluid, de pomp of de fans, fans zijn te vervangen. Heb je ze voluit staan , dus geen fancontroller er tussen?
De pomp en de fans maken geluid, ik heb vorige week de pomp met een lucht compressor schoongeblazen.. (zat weinig stof in btw).

Ik heb in de app het profile op quiet staan en er zit geen fancontroller tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
loki504 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:46:
Kost wat meer. Maar past prima bij je build.

pricewatch: Noctua NH-D14
pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm
pricewatch: Noctua NA-SAV2 Chromax.Red

De stilte van je noctua en toch de zwart/rood looks. Je kan de koeler eventueel ook voor een zwarte variant vervangen.

Zoals pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1
(neem dan wel de 120mm fans en niet de 140mm die ik hebt gelinkt:P
Zal de Noctua niet in de wegzitten voor mijn geheugenbanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Van de week een https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-i32-plus.html geïnstalleerd op mijn 4690k, fluister stil als hij überhaupt al draait. Onder full load (seti@home) incl gpu komt ie niet boven de 52 graden, met 1200rpm.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
DukeBox schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:30:
Van de week een https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-i32-plus.html geïnstalleerd op mijn 4690k, fluister stil als hij überhaupt al draait. Onder full load (seti@home) incl gpu komt ie niet boven de 52 graden, met 1200rpm.
52 graden vind ik persoonlijk toch aan de hoge kant.. momenteel worden mijn cores max 38graden onder full load..

Ik kwam tevens de volgende koelers tegen.. deze lijken me zeer tof.

pricewatch: Cooler Master V8
pricewatch: Cooler Master MasterAir Maker 8

Jammer dat hij zoveel geluid maakt volgens mij reviews :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Paperchaser op 28-03-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Paperchaser schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:08:
[...]
52 graden vind ik persoonlijk toch aan de hoge kant.. momenteel worden mijn cores max 38graden onder full load..
Geloof ik niets van. Idle prima, onder full load, dacht het niet. 52 graden is heel normaal en netjes. 38 kan eigenlijk niet kloppen. Draai maar eens LinX of Prime95 en meet met CoreTemp of HWMonitor. No way dat ie max 38 word.

Verder is deze AIO prima erg stil te krijgen met de juiste fans op de juiste snelheid. Terug naar lucht is echt niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 28-03-2017 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

@Paperchaser en @PilatuS Vergeet er nog bij te melden dat ie ook een lichte overklok heeft op 102x42 (i.p.v. 100x35). Moet mijn oor op mijn kast (Cooler Master Silencio 452) leggen om wat te horen, komt wel een warme luchtstroom uit door de casefans (die je overigens ook niet hoort). Er zit ook nog een 1050 ti in op full load.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met overklok weet je helemaal zeker dat de temps niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
PilatuS schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:37:
Met overklok weet je helemaal zeker dat de temps niet kloppen.
Welke fans zou jij mij aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Paperchaser schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Welke fans zou jij mij aanraden?
Als je echt heel stil wil en de temps iets hoger mogen zijn: Be Quiet! Silent Wings 3 PWM. Heb er zelf 8 op mijn radiatoren zitten en op 5 tot 7V zijn ze onhoorbaar. Pas als ik flink ga gamen en ze hard moeten draaien ga ik ze horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Zoals je op de foto kan zien heb ik 2 fans op de pomp, 1 fan van achter en (die kan je niet zien) nog 2 aan de voorkant.

De 2 aan de voorkant kwamen mijn met Evolv ATX kast, raden jullie aan om deze ook meteen te vervangen? Voor mij is het belangrijk dat het systeem gewoon stil en zeer goed gekoeld word.

[ Voor 6% gewijzigd door Paperchaser op 29-03-2017 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik zou er 2 stille fans opzetten en dan wel onder je radiator, nu zitten ze er boven in een pull configuratie neem ik aan ? Als je ze onder plaats zal het ook de nodige decibels schelen.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Tjm De Groot schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 02:26:
Ik zou er 2 stille fans opzetten en dan wel onder je radiator, nu zitten ze er boven in een pull configuratie neem ik aan ? Als je ze onder plaats zal het ook de nodige decibels schelen.
De fans blazen nu lucht door de radiator naar beneden, de 2 voorste fans trekken luch naar binnen en de achterste fan blaast lucht naar buiten.

Als ik de fans opdraai blazen ze warme lucht door de radiator naar boven.. is dat de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Warmte stijgt omhoog dus dat is de meest natuurlijke manier. Dus ja nu blaas je de warmte je kast in.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Tjm De Groot schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:50:
Warmte stijgt omhoog dus dat is de meest natuurlijke manier. Dus ja nu blaas je de warmte je kast in.
Oke, klinkt logisch.

Om alles even te verduidelijken (ik ben een ontzettend twijfel kont) heb ik hieronder mijn airflow in de kast geschetst.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wvd1js.jpg

De 2 voorste fans lijken mij goed te staan..

De 2 fans van mijn radiator zou ik aan de binnenkant moeten plaatsen en deze zouden lucht naar buiten moeten blazen?

De achterste fan (AF140) lijkt me vanzelfsprekend dat deze lucht naar buiten blaast.

Een vervelend eigenschap van mijzelf is dat ik graag consistentie wil hebben in mijn kast.. mocht ik dus nieuwe fans kopen zou ik er gelijk 5 nieuwe willen halen en/of 4 nieuwe (De AF140 kan opzich blijven mits er een veel betere is natuurlijk).

Zijn er nog tweakers met goede input en adviezen voor welke fans ik het beste zou kunnen kopen, zodat er genoeg airflow is in mijn kast?!

Ik zou het liefst de fans vandaag nog willen bestellen, de prijs maakt niet uit.. ik ben best bereid om 30 ~ 35 euro per fan te betalen.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Rone schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:20:
[mbr]Titel aangepast. Schreeuwen is niet nodig.[/mbr]
Zou je misschien de topic titel willen veranderen, aangezien ik me nu zal focussen op het vervangen van de fans i.p.v. een luchterkoeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Paperchaser schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:59:
[...]
De 2 fans van mijn radiator zou ik aan de binnenkant moeten plaatsen en deze zouden lucht naar buiten moeten blazen?
Nee, gewoon omdraaien volstaat.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
warhamstr schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:02:
[...]

Nee, gewoon omdraaien volstaat.
Dank hiervoor, dit zal ik zeker doen als ik mijn nieuwe fans binnen krijg.. nu nog de vraag welke.

Ik ben opzoek naar 3x 140MM en 2X 120MM fans.

Ze moeten stil zijn, maar wel goed koelen.. heb jij nog advies wat de beste koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Aanvulling op bovenstaande.

Mocht ik gaan voor de:

2x Noctua NF-S12A PWM
3x Noctua NF-A14 PWM

Moet ik dan nog rekening houden met een andere aansluiting dan mijn huidige fans nu hebben? Moet ik rekening houden met een hub kopen of iets in de geest!?

Ik hoor het graag, want dan kan ik ze bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
ik denk niet dat 5 echte PWM headers op je Mobo heb zitten. Dan is een PWM splitter wel aan te raden.
Zoals https://www.highflow.nl/m...pin-fan-splitter-pcb.html
Hou je nog 3 plekjes over.

Alleen zal wel alles wel op 1 temperatuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Paperchaser schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:01:
Zou je misschien de topic titel willen veranderen
Voor dergelijke verzoeken gebruik je een topicreport, niet een onnodige topickick. Desondanks aangepast.
Voor aanvullingen is er de Wijzig-knop. Dit is je de tweede topickick in één dag. Stop daar s.v.p. mee.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:18:
ik denk niet dat 5 echte PWM headers op je Mobo heb zitten. Dan is een PWM splitter wel aan te raden.
Zoals https://www.highflow.nl/m...pin-fan-splitter-pcb.html
Hou je nog 3 plekjes over.

Alleen zal wel alles wel op 1 temperatuur werken.
Dan moet je wel maar 1 RPM kabel gebruiken.

Moederborden kunnen slecht overweg met meerdere fans via een splitter op 1 poort. Heb dit zelf geprobeerd en de Asus software vond dat alle fans op minimaal 80% moesten draaien. Toen maar overgestapt naar een Aquaero die het wel zonder problemen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik heb er nu 10 op die phankshub. (4p naar 3p). En dat werkt prima. Al moet ik wel zeggen dat hij eigenlijk altijd op 10% draait). heb nog geen geld voor een Aquaro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
loki504 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:45:
Ik heb er nu 10 op die phankshub. (4p naar 3p). En dat werkt prima. Al moet ik wel zeggen dat hij eigenlijk altijd op 10% draait). heb nog geen geld voor een Aquaro.
Is dit toevallig een phankshub?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rsvbit.jpg

Deze zat namelijk al gemonteerd in mijn kast toen ik hem kocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Yep dat is hem. Dan zou je er voor kunnen kiezen om voor 3pins te gaan.
Zoals pricewatch: Noctua NF-F12 industrialPPC-2000, 120mm

Kan je nog voor een paar euro naar rood veranderen. En ziet je kast er gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
loki504 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:47:
Yep dat is hem. Dan zou je er voor kunnen kiezen om voor 3pins te gaan.
Zoals pricewatch: Noctua NF-F12 industrialPPC-2000, 120mm

Kan je nog voor een paar euro naar rood veranderen. En ziet je kast er gelikt uit.
Wat is het verschil precies met een 3pins? Dit zegt mij namelijk vrij weinig.

De fans worden wel aan de vrij prijzige kant.. ik heb namelijk 2x 120MM nodig en 3x 140mm..

Zit ik zo op €180..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Waarom heb je 3x 140 nodig? Je kan in je case toch ook 120 hangen? Ik geef altijd de voorkeur aan 1 en de zelfde fan. Je kan ook goedkoper gaan.

pricewatch: be quiet! Silent Wings 3, 120mm
pricewatch: EK Water Blocks EK-Vardar F2-120 (1450 RPM), 120mm

Of el cheapo
pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 120mm

Verscheel met 3 en 4 pins is dat de een Voltage controlt is en de andere Pulse-width modulation

PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

TLDR: De 1 geeftt minder voltage en kan minder snel draaien. De andere krijgt in een bepaalde interval stroom. En kom zo op een bepaalde snelheid.(zie het als een band die je af en toe een zet geeft om te blijven draaien).

de 3pin variant is 9/10 keer goedkoper. En werkt met je huidige hub. 4p weer niet. weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
Hi Loki,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Zou je mij wellicht een stapje verder willen helpen..

Ik irriteer mij er mateloos aan dat ik er genoeg over kan lezen, maar nog steeds blijf twijfelen of ik het wel goed doe..

Zou je mij een stapje in de goede richting kunnen sturen.. hieronder is mijn moederbord(Z170 gaming pro).. welke fan kan ik het beste op welke plek aansluiten..

Zoals je hierboven kan zien hangt er ook nog een hub aan de achterkant van mijn kast..

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/mm3pj.png
Pagina: 1