F-connector wandcontactdoos of verloopstekker IEC>F ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Dag Tweakers,

Er is al een aankoopadvies topic geopend, maar het gaat daar meer om computerhardware.
Daarnaast heb ik aankoopadvies gecombineerd met de vraag welke oplossing het meest geschikt is.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1764345

Daarom dacht ik er goed aan te doen hier te vragen welke oplossing ik moet nastreven (los van aankoopadvies).

De situatie:
Ik heb een IEC male/female wandcontactdoos bij de televisie; deze is door de muur coaxiaal verbonden met het aansluitpunt in de meterkast. De wandcontactdoos wil ik aanpassen zodat ik hier mijn modem kan plaatsen i.p.v. in de meterkast. De modem heeft een F-connector female aansluitpunt en mijn huidige kabel voor de modem is F-connector male naar F-connector male (en past dus niet in de IEC van de wandcontactdoos).

Wat is de meest geschikte oplossing?
1) Een verloopstekker IEC male/female naar F-connector female
2) Een kabel IEC male/female naar F-connector male (dus dan vervang ik de originele modemkabel)
3) Het inbouwen van een nieuwe wandcontactdoos die over een F-connector female aansluiting beschikt.

De wens
Het beschikken over de optimale verbinding. Een ander kabeltje kopen is misschien wel de makkelijkste oplossing, maar gezien het internet betreft wens ik de oplossing die de sterkste/beste verbinding oplevert.

Extra vragen
Mocht ik een andere kabel kopen, kan ik deze het beste aansluiten in de male of female IEC van de wandcontactdoos?

Ik sluit enkel de modem aan, dus gebruik niet alle aansluitpunten van een wandcontactdoos; levert het iets op wanneer ik een afsluitweerstand aanschaf? Zoals deze:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1052575

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

F-Connector is iets beter/steviger dan een iec.
Maar als die IEC goed is, en je er niet mee gaat bewegen. DAn moet dat gewoon ook werken.
Optie 2 is marginaal beter dan 1
Optie 3 is netter, maar waarschijnlijk niet nodig.
Ik zou gewoon eerst eens een nieuwe modemkabel halen. Als dat niet werkt kun je altijd nog verder kijken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kabelprovider gaat je geen ondersteuning leveren op deze opstelling, wat betekent dat je dus ook niet mag klagen als je een slechte verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
@heuveltje Dat is fijn te horen! Optie 2 is goedkoop en makkelijk, als optie 3 alleen netter is dan hoeft dat van mij niet zo.

@Bigs Dat klopt, maar de verbinding vanuit de meterkast is ronduit verschrikkelijk. Vanuit de woonkamer is het nu makkelijker streamen op de televisie, internetten (de computer staat in de woonkamer) en als bonus krijg ik er zelfs verbinding op het balkon bij (leuk voor de Ipad).

Levert een afsluitweerstand nog iets op?

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het zal elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen mits er fatsoenlijk spul wordt gebruikt

Optie 2 kabels heeft UPC/Ziggo overigens jarenlang meegeleverd. Wellicht nog te vinden in een oude DHZ doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
@Rukapul Jazeker, de vloer lag er gisteren vol mee. Maar ik kon helaas geen geschikt kabeltje vinden.

Maakt het overigens nog uit of ik gebruik maak van de IEC male of female connectie? Zo niet is het makkelijker zoeken naar de goedkoopste en tegelijk kwalitatieve optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08

Stoney3K

Flatsehats!

F connectors kun je bij elke doe-het-zelf zaak ook gewoon los kopen. Kosten een paar euro vaak voor een setje van 2.

Als je een bestaande coaxkabel doorknipt zodat je het uiteinde overhoudt met de stekker die je nodig hebt, dan kun je op het andere uiteinde zo een F connector monteren. Kabel aanpellen, buitenmantel omslaan en de middenkern strippen, dan schuif je de connector er zo overheen.

Een goeie tip is om de kabel dusdanig lang af te knippen dat je in de toekomst ook nog wat met het andere (ongebruikte) uiteinde kan, want op een klein stukje van 1cm lang kun je geen stekker meer monteren. En een verloopkabeltje kan altijd van pas komen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
@Stoney3K Dat klinkt erg leuk (en makkelijk) om te doen, ik snap alleen niet zo goed hoe ik dit dan mooi uit een wandcontactdoos laat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:52
2econd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:11:
Dag Tweakers,

Graag ontvang ik advies voor de aankoop van... Het is nog even puzzelen wat ik het beste kan doen!

De situatie:

Ik heb een IEC male/female wandcontactdoos bij de televisie; deze is door de muur coaxiaal verbonden met het aansluitpunt in de meterkast. De wandcontactdoos wil ik aanpassen zodat ik hier mijn modem kan plaatsen i.p.v. in de meterkast. De modem heeft een F-connector female aansluitpunt en mijn huidige kabel voor de modem is F-connector male naar F-connector male (en past dus niet in de IEC female).

Nader toegelicht:
- Aansluitpunt in de meterkast is een UPC doosje van Technet, model VQ601R.
- Aansluitpunt modem is F-connector female
- Kabel waar ik momenteel over beschik is F-connector male naar F-connector male.
- Huidige wandcontactdoos heeft een IEC male en een IEC female aansluitpunt
- De dikte van de coax-kabel heeft de dikte van een stekkerdoos kabel, wat dikker dus (ik kan nergens de exacte dikte vinden).

Wat is de meest geschikte oplossing?

Mijn eerste vraag is wat de beste oplossing is. 1) een verloopstekker IEC naar F-connector female 2) de aanschaf van een kabel IEC female naar F-connector male (dus dan vervang ik de originele modemkabel) 3) of het inbouwen van een nieuwe wandcontactdoos die over een F-connector female aansluiting beschikt.
Beste oplossing is een kabel of een verloopstekker. Het vervangen van de wandcontactdoos kom je alsnog op een IEC-aansluiting uit onderaan de streep.
Wensen & voorkeuren

1) Gezien het hier om een internetverbinding gaat, wens ik niet de goedkoopste maar de beste oplossing waar het gaat om de kwaliteit van de verbinding. 2) Natuurlijk wel fijn als het er tevens mooi uitziet. Dus ik maak graag gebruik van witte kabels en componenten; geen must 3) Mocht ik moeten prutsen dan koop ik daar liever geen knijptang voor en zeker geen soldeerapparaat. 4) Kabellengte van wandcontactdoos naar modem moet tussen de 0,5 en 1,5 meter bedragen.

Wat is de beste aankoop voor deze oplossing?

Nieuwe wandcontactdoos:
Ik dacht aan deze, van het kwalitatieve merk Hirschman:
https://www.allekabels.nl...urgeschikt-satelliet.html
Alleen IEC-male geschikt voor doorgifte tv/data signaal via DVB-C. De f-connector aansluiting laat alleen ignaal door op DVB-S frequenties niet geschikt voor modem en/of DVB-C.
Een stukje duurder dan deze, maar ik hoop dit terug te zien in de kwaliteit van de verbinding:
https://www.allekabels.nl...urgeschikt-satelliet.html
Alleen IEC-male geschikt voor doorgifte tv/data signaal via DVB-C. De f-connector aansluiting laat alleen ignaal door op DVB-S frequenties niet geschikt voor modem en/of DVB-C.

Daarbij is een rijgdoos absoluut niet aan te raden in een digitaal CAI netwerk. Verhoogde kans op storingen en onnodig hoge dempingen die je niet wilt.
Ik zie zowaar ook een goedkope oplossing staan met een demping van 10dB maar ik heb geen idee wat dit precies betekent en of het nodig is.

Mocht dit de oplossing zijn, misschien kunnen jullie mij de beste keuze aanreiken vanaf deze pagina?
https://www.allekabels.nl/antenne/antenne_doos.html

Heb ik dit nog ergens voor nodig? Ik sluit enkel de modem aan, niets anders.
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1052575
Nee dat is voor rijgdozen, niet gebruiken in CAI-netwerken.
Verloopstekker:
Ik dacht aan deze:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1077546

Maar indien het beter is zou ik ook voor een IEC male kunnen kiezen of een F-connector male (en dan de modemkabel vervangen naar een F-connector female naar F-connector male).
Het begin naar goede spullen is er. Kijk alleen naar merken als Technetix en/of Hirschmann, niet alle componenten zijn even goed afgeschermd met alle ellende van dien.
Enkelvoudige afscherming? Nooit doen, minimaal dubbelvoudige afscherming maar het liefst drievoudig. Kijk altijd of er Kabel Keur of Ziggo geschikt vermeld staat bij de kabel. Hoe slechter de kabel afgeschermd hoe groter de kans op storingen. Daarbij zal Ziggo deze kabel ook direct verwijderen bij problemen, hij is van dermate slechte kwaliteit dat hij direct afgekeurd zal worden.
Slot
Nou, dat is het wel zo'n beetje. Ik hoop dat ik mensen niet afschrik met deze lap tekst, maar eerder dat het motiveert omdat ik naar beste kunnen zoveel mogelijk voorwerk verricht.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input! Ik ben benieuwd naar de oplossing!

Timothy
Ga niet naar de prijs kijken maar koop goede materialen. Ja, die zijn duurder maar ook een stuk beter. Wil je een nette aansluiting die door Ziggo ondersteund wordt dan zijn er meerdere opties.

Neem een Hirschmann EDC 1000 of Technetix TRAS 2000 in combinatie met een Technetix MCP-03. Dan heb je een goedgekeurde 2-gats wandcontactdoos met erop een splitter met radio, tv en data uitgang.

Wil je het helemaal 100% Ziggo proof doen ga dan voor de Braun Telecom BTV 01-UPC en plaats daar een Braun Telecom POA 03 IEC-NL splitter op. Dan heb je een enkelgats wandcontactdoos met een splitter met radio, tv en data uitgang. Dit zijn ook dezelfde materialen die de Ziggo monteurs gebruiken als AOP en splitter.

Voor kabels kijk naar merken als Technetix en Hirschmann. Kijk bij het product of vraag aan de leverancier of ze het Kabel Keur merk of het Ziggo Geschikt label dragen. Dus niet of ze Ziggo geschikt zijn maar ook daadwerkelijk dat label mogen voeren.

Maar voor dat je dit gaat doen realiseer je dat Ziggo een modem verder dan 2 meter van het AOP niet ondersteunt en je hem verder weg op eigen risico plaatst. Verder weg hoeft geen probleem te zijn mits goed gedaan. Een Ziggo monteur zal hem ook bij het AOP plaatsen en in plaats van de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2econd
Hartelijk dank voor alle replies!! Ik ben er uit. Zowel mijn aankoopkeuze als de beste oplossing zijn beantwoord!

Ik zie een elegante, helemaal niet zo'n dure en zeer kwalitatieve oplossing; zoals vermeld door MediaZoo.

De Braun Telecom BTV 01-UPC en Braun Telecom POA 03 IEC-NL combinatie. Hartelijk dank voor deze tip! Ik had mijn gebrekkige inzicht vooral vanuit het aanbod van Allekabels.nl opgedaan... Maar daar bleken zeker niet alle kabels aanwezig te zijn.

Nogmaals hartelijk dank! Ik heb weer wat te knutselen en als loon een betere internetverbinding!

Pagina: 1