Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe mechanische ventilatie niet goed ingeregeld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the_activ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-08 13:18
Hoi allemaal,

Afgelopen vrijdag is er door een monteur onze nieuw Itho ECO fan geplaatst. De monteur zou (ik was er niet bij) de kanalen schoon gemaakt hebben, de nieuw afzuiger geplaatst en ingeregeld. Vooral dat laatste heb ik mijn twijfels bij. Ik heb namelijk in mijn keuken een Netatmo staan, en het valt mij op dat de schakelaar in stand 2 moet staan (perilex met standen 0,1,2) om überhaupt de co2 productie van 1 persoon weg te krijgen. In stand 1 loopt het co2 gehalte langzaam op. Dit terwijl de handleiding van Itho duidelijk stelt dat stand 2 voor meerdere personen en tijdens het koken zou moeten zijn en dat met 1 persoon in de ruimte stand 1 gebruikt zou moeten worden.
Mijn vraag is vooral of mijn beeld dat dit niet klopt een goed beeld is, of dat het normaal is dat je eigenlijk continue in stand 2 moet zitten. En als het inderdaad niet normaal is, zou ik zelf met de pot meter het vermogen op schroeven of er een ding van maken bij de leverancier?

Het model is: Itho ECO fan S en hij wordt geschakeld met een Perilex schakelaar met standen 0,1 en 2. De standen werken overigens wel correct. Daar het ik twee draden voor moeten omwisselen, maar nu klopt het.

Ik hoop dat ik zo een duidelijk beeld heb gegeven, maar roep maar als ik iets vergeten ben te vermelden.

Alle advies is welkom.

groeten,
activ

Alle reacties

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:01
Je geeft het antwoord al: hij lijkt niet goed afgesteld en je hebt een leverancier die dat zou doen. Bel ze even met je vraag, zou ik zeggen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Goede ventilatie is afhankelijk van veel factoren.
Normaal gesproken is bij jou de schakelaar als volgende geschakeld:
0=afwezig stand
1=aanwezig stand
2=veel mensen/douchen/koken stand.

Dat je hem dus op stand 1 moet zetten is dus wel normaal.

Daarbij kan je natuurlijk 1000m3/u afzuigen, maar als er via roosters maar 10m3/u binnen komt maakt de ventilator meer herrie dan dat je nuttig afzuigt.
Ventileren wil je graag kruislinks door een ruimte voor goede ventilatie.

Je kan natuurlijk even vragen of hij een inregelrapport heeft en die bekijken.

Ik zou niet aan de potmeters zomaar draaien maar met een luchthoeveelheidsmeter controleren of de debieten gehaald wordt.

Verder maakt een MV die schoongemaakt, vervangen en ingeregeld is veel minder geluid.
Doordat je volledige diameter beschikbaar is, gaat je luchtsnelheid omlaag om hetzelfde debiet te halen, hierdoor lijkt het soms alsof er minder afgezogen wordt, maar vergis je dr niet in ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij een inregeling ontvangje normaal gesproken een inregelrapport idd. Als je die niet hebt, vraag er om.
Kan zijn dat dat niet gebeurd is en dan heeft de monteur nog een klusje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• the_activ
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga naar een inregelrapport vragen.

@DJKroon Ik moet hem in stand 2 zetten, in stand 1 krijgt hij met 1 persoon in de ruimte de boel niet stabiel.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Stand I (van 3) is veel te laag. Ik stuur de box aan via m'n domoticasysteem en een zelfgebouwde CO2-sensor en ongeveer een kwartier-halfuur nadat er iemand in de woonkamer is gaat hij al vanaf stand 1 (uit 3) naar stand 2. Met z'n tweeën in de woonkamer kan hij het op stand 2 nog verwerken, maar zodra we twee mensen op visite hebben gaat hij al op max (III) draaien.

Inregelen moet zeker goed gebeuren, ik ben er zelf mee bezig geweest een aantal dagen geleden. Zou zeker om een inregelrapport vragen. Als dat er niet is dan komen ze maar weer terug om het opnieuw te doen lijkt mij. Je wilt immers toch ook weten op welke stand de ventielen moeten als je de instelling per ongeluk verpest als het ventiel eruit is geweest om schoon te maken?

Zie hier voor hoe het wel moet en meer achtergrondinformatie: https://www.renewable-ene...n-mechanische-ventilatie/
Een tabelletje zoals daar staat lijkt mij iets wat jij ook had moeten krijgen.

Zomaar aan de Itho de minimale/maximale snelheid omhoog schroeven zou ik niet doen. Zoals in de Itho handleiding ook staat, gaat dat gepaard met meer lawaai en extra stroomverbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2017 20:19 ]

• the_activ
@ThinkPad Hier zit ik momenteel altijd in stand 3 ander loopt het co2 gehalte langzaam maar zeker op in de keuken waar we altijd zitten.

Als de instelling helemaal in orde is ga ik hem ook in de domotica hangen, mag ik vragen welke co2 waarden jij aanhoud in de scenes/scripts om te schakelen tussen de standen?

• ThinkPad
the_activ schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:41:
@ThinkPad Hier zit ik momenteel altijd in stand 3 ander loopt het co2 gehalte langzaam maar zeker op in de keuken waar we altijd zitten.

Als de instelling helemaal in orde is ga ik hem ook in de domotica hangen, mag ik vragen welke co2 waarden jij aanhoud in de scenes/scripts om te schakelen tussen de standen?
Laagste stand is altijd minimaal stand I
> 600 naar stand 2
> 800 naar stand 3

En dan andersom volgens mij:
< 550 naar stand 1
< 750 naar stand 2

Maar zorg eerst dat je op de juiste afzuigwaarden uitkomt idd (zoals genoemd in de blog die ik linkte, dat zijn waardes uit bouwbesluit). Anders draait je unit overuren op maximale snelheid en krijg je de CO2 alsnog niet omlaag. Ik had dat eerst ook. De ventielen in m'n woning stonden niet goed ingesteld (badkamer en toilet deden te veel), hierdoor zoog de woonkamer te weinig af en stond de unit bijna de hele dag op maximaal te draaien. Heb die in badkamer en toilet nu dus goed ingeregeld en unit kan het nu met stand II af grootste deel van de dag.

Dit was gisteren met mij + vriendin in huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zZTJKJOFZTzbDzLhvq9CNIfr/thumb.png
(Klik voor groot formaat)
Die lijn aan de linkerkant, 's nachts, is 435 ppm.

Mijn sensor is een MH-Z19 aan een ESP8266. Zie ook CO2-meters voor in huis
Aansturen van de Itho unit doe ik ook via een ESP8266, met daaraan een 868Mhz transmitter (CC1101), zie: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2017 20:51 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dus die 'installateur' zag niet eens dat de schakelaar verkeerd bedraad was :?
In dat geval verwacht ik dat er niets is afgesteld en dat hij daar wellicht de spullen niet eens voor heeft.
Het zou zelfs kunnen dat de boel slecht of verkeerd is schoongemaakt en dat er nu ergens een prop zit.
Hoe lang is hij bezig geweest, iemand heeft hem binnen gelaten en die zal toch wel gezien hebben of hij bij de ventielen heeft gewerkt?
Ook kan het zijn dat andere ventielen veel verder open staan dan die in de keuken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

the_activ schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:32:
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga naar een inregelrapport vragen.

@DJKroon Ik moet hem in stand 2 zetten, in stand 1 krijgt hij met 1 persoon in de ruimte de boel niet stabiel.
Inderdaad, heb het verkeerd gelezen.
Dat duidt er toch op dat het niet helemaal goed zit.
Neem contact op met de installateur voor het inregelrapport.
Je kan ook nog even van te voren een ventiel eruit halen, dan kan je grofweg zien of het wel of niet is gereinigt.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• the_activ
@Speedy-Andre Mijn vrouw was thuis, helaas was zij toen het inregelen gebeurd zou moeten zijn net iets aan het doen in een kamer waar ze geen zicht op de monteur had. Balen, maar het is niet anders.

@DJKroon Het reinigen heeft mijn vrouw gezien, was een soort stofzuiger achter ding bij betrokke, een borstel en 1 voor 1 werden de buizen met een borstel bewerkt. Ze heeft ook een vuilniszak met viezigheid voorbij zien komen, dat is dus wel gebeurt.

We nemen vandaag contact op met de leverancier. Ik houd jullie op de hoogte.

• the_activ
Een week later en tijd voor een update. Na heel wat telefoontjes heeft de installateur uiteindelijk toegegeven dat ze het inregelen niet gedaan hebben. Gisteren zijn ze terug geweest om het alsnog te doen.
Zo zie je dus maar weer dat je zelf scherp moet zijn dat je krijgt waar je voor betaald.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

the_activ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:19:
Een week later en tijd voor een update. Na heel wat telefoontjes heeft de installateur uiteindelijk toegegeven dat ze het inregelen niet gedaan hebben. Gisteren zijn ze terug geweest om het alsnog te doen.
Zo zie je dus maar weer dat je zelf scherp moet zijn dat je krijgt waar je voor betaald.
Het is in die zin jammer dat je ze moet controleren.
Je mag er toch vanuit gaan dat het gedaan is als dat in je offerte genoteerd staat.
Wel goed dat je door hebt gevraagd.

En merk je al verbetering in het ventileren?
Inregelen kan het verschil van dag / nacht zijn ;)

• ThinkPad
Ik zou even de ventielen er in z'n geheel voorzichtig uithalen en dan aan de binnenkant met watervaste stift noteren op welke stand ze nu zijn ingeregeld. Je gaat ze vast nog een keer schoonmaken en dan ben je de instelling weer kwijt.

Of heb je nu wel netjes een rapportje gekregen met welke standen de ventielen staan e.d. ?

• the_activ
Ik heb geen rapportje gekregen gekregen van de ventiel standen, maar wel van de meet resultaten. Goeie tip om de ventielen te markeren, dat zal ik nog doen. Of het ook helpt durf ik nog niet te zeggen, dat ga ik in de gaten houden.

Ik heb vanochtend i.i.g. ook de pwm print er in gestopt en de koppeling naar mijn Homecenter 2 geregeld, hoef ik tenminste niet alsmaar aan de schakelaar te draaien.
Pagina: 1