Icephase schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:09:
Kamperen met tent (en toebehoren) in alleen een auto met eventueel een dakkoffer lukt alleen als je de achterbank plat kunt gooien. Met kinderen is dat geen optie, dus zit je aan een aanhanger vast. Je hebt sowieso een tent mee, grondzeil, een tentkleed, slaapzakken, luchtbedden, kussens, stoelen, tafel, kleden, keukengerei, haringen, een gereedschapskoffertje, emmers, jerrycans, een gasstelletje, een gasfles, een BBQ, kleding voor iedereen, schoenen, speelgoed voor de kinderen, een tas met fotospullen en laptop wellicht, en boodschappen voor onderweg en de eerste dag op de camping.
Eeh... dat kan ja, maar je kunt prima met minder kamperen...
- tent is wel zo handig

tunnel/koepeltenten voor 5/6 pers zijn nog vrij bescheiden qua omvang.
- grondzeil neemt weinig volume in beslag als tent ook al niet idioot groot is.
- tentkleed?
- slaapzakken ook wel nodig. In de zomer in warme landen kunnen dit zeer dunne, lichte slaapzakjes zijn die in compressiehoes tot ~1 a 2l per stuk innemen. Daar 5 van is nog steeds max 10l.
- luchtbedden nemen weinig ruimte in beslag. Zelf krijg ik snel last van m'n rug ermee, ik gebruik sinds paar jaar een lichtgewicht campingbed. Weegt nog geen kg, is 60x20x5cm in opgevouwen toestand dus niet noemenswaardig groter dan een lege luchtbed.
- je kunt een trui als kussen gebruiken, anders voldoen kleine opblaaskussens ook (kijk bij Ikea Family

). Als je plek over hebt kun je uiteraard mooie dikke donzen exemplaren meenemen, maar bij gebrek aan ruimte een van de eerste om weg te slepen.
- stoelen? Daar hebben ze bankjes op de camping voor uitgevonden...
- tafel? Voorzover nodig picnictafel op camping, maar je kunt gewoon op je grondzeil koken en leven verder.
- nog meer kleden?
- keukengerei past als je het goed doet in een pan, die in een pan past. Meer dan twee pannen ga je toch niet op de brander kwijt kunnen.
- haringen zitten bij de tent
- gereedschapskoffer? rol duct tape en een multitool en evt plaksetje voor luchtbedden
- emmers?
- jerrycans? Neem gewoon PET-flessen drinken mee voor onderweg en hergebruik ze ter plekke voor water (of melk, bij de lokale boer gehaald

). Als dat niet voldoet heb je collapsible plastic jerrycans die plat mee kunnen.
- gasstelletje + gasfles kan. Wij gebruiken een tweepits Coleman benzinebrander. Is een stuk stabieler, minder temperatuurgevoelig (heb iets te vaak met butagas in m'n slaapzak moeten slapen...) en goedkoper in gebruik. Enige in dit lijstje waar ik ws meer meeneem

- BBQ? BBQ of vuurkuil hebben ze op de meeste campings voorradig, hoeft niet apart mee.
Bovenstaande gaat makkelijk mee in de kofferbak van een kleine station (laatste keer langere rit: achterin een Seat Cordoba Vario), met nog ruimte over voor baggage van drie kinderen en twee volwassenen. Alles voor onderweg gaat onder de voeten van de kleinste kinderen.
Bedenk dat mensen met een trekrugzak op hun rug alles om meerdere dagen in de bergen te kamperen mee kunnen nemen. Dat is natuurlijk kariger dan ik hier noem, laat staan wat jij allemaal opnoemt, maar het geeft aan dat je het zo sober of luxe kunt maken als je wilt en je ongeacht formaat van auto wel kunt zorgen dat je passende kampeerspullen mee hebt.
Met aanhanger of caravan haal je de 100 kmh gemiddeld niet, reken op 70 kmh gemiddeld, zeker met kinderen.
Nog een reden om te zorgen dat je alles in je auto kwijt kunt ipv erachter.
Iedere stop duurt minstens een uur omdat je even je benen wilt strekken, iedereen moet plassen, je haalt een bakje koffie en je gooit je tank ook meteen nog ff vol. Sneller moet je ook niet willen vind ik.
Idd. Dan kunnen de kinderen ook even spelen, klimmen, klauteren enzo.
[...]
Mijn tip: kinderen zijn vaak blij met weinig, dus als ze een beetje kunnen spetteren in het water en als ze 2 speeltoestellen hebben zijn ze al blij. Sleep ze overdag lekker mee de mooie stadjes en de prachtige natuur in en ze zijn 's avonds te uitgeput om stampij te maken - en dus slapen jullie ook héérlijk.
+1

Wij zoeken eigenlijk altijd de hoogte op, een beetje de bergen in dus. Dat betekent 's nachts lekker aangenaam koel zodat je lekker slaapt en overdag genieten van de heerlijke warmte maar wel nog met voldoende schaduw door alle bomen. Wij gaan al jaren op de bonnefooi naar Zuid-Frankrijk en hebben nog nooit langer moeten zoeken dan 2 campings voordat we plek hadden voor minimaal 2 weken. Ik ga er van uit dat Italië ook zo is.
Idd ook een goede, zon is leuk, nachten van >>20C wat minder.