Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:13
Ik heb een nogal rare situatie waar ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. Het betreft een OnePlus X. Deze draaide op een oude versie van Android (volgens mij versie 5 maar kan ook 6 zijn) maar gezien hij vol was besloot ik om hem vandaag te upgraden naar Android 7 met een custom rom. Android 6 was de Sultan rom die ik draaide en deze had ik erop gezet met mijn bootloader TWRP 3.0.0.1 die ik erop gezet heb.

Alleen ben ik sinds gisteren bezig en ik snap er helemaal niets meer van. Mijn bootloader was gelocked ondanks dat ik TWRP 3.0.0.1 erop gezet had. Mijn eerste doel was om mijn bootloader te unlocken en deze te upgraden naar de nieuwste versie (3.1) toe. Alleen het unlocken lukte niet. Ik heb WinDroid gebruikt en zelf handmatig adb + fastboot gedownload. Maar elke keer als ik "oem unlock" uitvoerde, ging mijn toestel herstarten zonder de vraag "Weet u het zeker, alle gegevens kwijt ja/nee".

Gezien ik daar niet verder mee kwam en ik geen root had in mijn huidige Android, heb ik maar besloten om Android 7 erop te zetten met 3.0.0.1. Alleen dit lukte niet en kreeg overal de beruchte "error 7" foutmeldingen. Na diverse roms geprobeerd te hebben was ik erachter gekomen dat met TWRP 3.0.0.1 alleen Android 6 erop te zetten was. Dus dat heb ik dan ook maar gedaan inclusief root.

Vervolgens heb ik nog diverse keren geprobeerd (met WinDroid, met OnePlus drivers, met adb + fastboot) om de bootloader vrij te krijgen maar niets werkte. In alle keren dat ik de bootloader probeerde te unlocken, had ik dit gedaan met ontwikkelaaropties aan, USB debugging aan, fingerprint geaccepteerd van mijn laptop en "OEM unlocking" aan. De bootloader bleef locked en op versie 3.0.0.1. En zowel in fastboot als gewoon in Android kreeg ik met geen mogelijkehid de boel unlocked.

Tot zover werkte de bootloader ook gewoon prima. Ik kon fastboot starten met power + volume up. Ik kon in TWRP 3.0.0.1 komen met power + volume down en het systeem (Android 6) startte ook gewoon goed op. Toen heb ik uiteindelijk de app van TWRP uit de playstore gedownload. Deze root gegeven, versie 3.1 gedownload van TWRP en eroverheen laten flashen. Sindsdien is de shit begonnen:

- Ik kan nu niet meer met powerbutton + volume down in TWRP komen. Als je dat doet, zie je eerst het Oneplus logo verschijnen met "Android" onderin. Vervolgens verdwijnt Android, blijft het OnePlus logo aanwezig en blijft ie hangen.
- Ik kan nog wel in fastboot komen. Dat werkt nog wel naar behoren.
- Als ik mijn Android herstart, dan blijft het OnePlus logo ook hangen. Ik krijg Android niet meer gestart.

De enige manier waarop ik mijn Android nu nog kan starten is door hem in fastboot modus te starten, toestel aan mijn laptop te hangen en daar de commandline "fastboot continue" te gebruiken. En dan start hij gewoon door.

En nu zit ik een beetje met een aantal vragen die ik niet kan beantwoorden en hopelijk kunnen jullie mij wat meer inzicht geven.

1a. Hoe kan het zo zijn dat ik wel TWRP 3.0.0.1 in het verleden erop heb gezet, maar dat daarna de bootloader locked is en niet meer wil unlocken?
1b. Is het alsnog mogelijk om het toestel te unlocken? Want dan zou ik eventueel met de TWRP app alsnog 3.1 erop kunnen zetten.
2. Is mijn toestel nu "bricked"? Ik kan nog steeds mijn Android starten via fastboot dus technisch gezien is ie niet volledig gebrickt maar dat ik niet meer in mijn TWRP kan komen is raar. Maar als mijn toestel gebrickt is moet helemaal niets meer mogelijk zijn lijkt mij.
3. Zijn er nog alternatieve manieren om TWRP naast de app of sideload via adb/fastboot erop te krijgen?

offtopic:
Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde wel alles erop zetten wat ik nu precies gedaan heb en wat het toestel nu wel/niet doet.

Oplossing: https://forum.xda-develop...ide-hard-bricked-t3272108

Dit is het enige wat geholpen heeft. Maar het hoe en het waarom is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Daarmee krijg je hem terug naar stock.

[ Voor 3% gewijzigd door Robkazoe op 26-03-2017 22:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:37
Heb je de bootloader soms zelf opnieuw gelockt in het verleden?

Zover ik weet kun je alleen de bootloader unlocken met de originele recovery, deze zorgt namelijk voor het wissen van de gegevens. Dus, originele firmware flashen, unlocken en er niet meer aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je hele tekst doorgelezen en je hebt zelf al een hoop stappen ondernomen. Maar je haalt wel wat dingen door elkaar.

Je spreekt de hele tijd over bootloader versie TWRP x.x.x.x. Maar bootloader en TWRP zijn twee hele verschillende dingen.

TWRP is namelijk een recovery en wordt gebruikt voor het installeren van updates en maken van backups.

De bootloader zorgt ervoor dat alles gestart wordt, wanneer het moet starten. Als deze gelocked is, is het alleen mogelijk om officiele software te laden. Deze moet dus eerst unlocked worden, voordat je er iets mee doet.

Aangezien TWRP er al werkend opgezet staat, is je bootloader in ieder geval unlocked. Deze springt ook niet automatisch weer op en moet je echt bewust zelf doen. Dus ik acht de kans erg klein dat je bootloader gelocked is.

De stappen die ik nu ook zou volgen is:
- TWRP flashen via fastboot of ADB (eventueel met de tool die je noemt)
- TWRP updaten naar laatste versie
- Alles verwijderen via TWRP
- LineageOS of andere ROM installeren

Kijk voor meer informatie ook eens in: [OnePlus X] Rooten & Custom ROM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:24
en om bij het begin te beginnen, probeer dus eerst de nieuwe TWRP te flashen:
- start op in het bootloader scherm
- check of je een code terug krijgt via het commando "fastboot devices" (zo niet met drivers aan de slag)
- flash de laatste recovery (commando "fastboot flash recovery <imagenaam.img>")

Als dit werkt dan was je bootloader gewoon unlocked en zal het flashen van (custom) roms via de nieuwe TWRP hopelijk zonder fouten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 27-03-2017 09:37 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
rens-br schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:20:
Ik heb je hele tekst doorgelezen en je hebt zelf al een hoop stappen ondernomen. Maar je haalt wel wat dingen door elkaar.

Je spreekt de hele tijd over bootloader versie TWRP x.x.x.x. Maar bootloader en TWRP zijn twee hele verschillende dingen.

TWRP is namelijk een recovery en wordt gebruikt voor het installeren van updates en maken van backups.

De bootloader zorgt ervoor dat alles gestart wordt, wanneer het moet starten. Als deze gelocked is, is het alleen mogelijk om officiele software te laden. Deze moet dus eerst unlocked worden, voordat je er iets mee doet.

Aangezien TWRP er al werkend opgezet staat, is je bootloader in ieder geval unlocked. Deze springt ook niet automatisch weer op en moet je echt bewust zelf doen. Dus ik acht de kans erg klein dat je bootloader gelocked is.

De stappen die ik nu ook zou volgen is:
- TWRP flashen via fastboot of ADB (eventueel met de tool die je noemt)
- TWRP updaten naar laatste versie
- Alles verwijderen via TWRP
- LineageOS of andere ROM installeren

Kijk voor meer informatie ook eens in: [OnePlus X] Rooten & Custom ROM's.
toon volledige bericht
Prulleman schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:37:
en om bij het begin te beginnen, probeer dus eerst de nieuwe TWRP te flashen:
- start op in het bootloader scherm
- check of je een code terug krijgt via het commando "fastboot devices" (zo niet met drivers aan de slag)
- flash de laatste recovery (commando "fastboot flash recovery <imagenaam.img>")

Als dit werkt dan was je bootloader gewoon unlocked en zal het flashen van (custom) roms via de nieuwe TWRP hopelijk zonder fouten gaan.
Ik ga jullie maar even tegelijkertijd quoten om hetzelfde verhaal te doen.

Afgelopen weekend in totaal 2 dagen met mijn toestel zitten prutsen. Het lukte mij simpelweg niet om TWRP erop te flashen. Niet met de TWRP rootapp, niet met fastboot, helemaal nergens mee. Hij bleef stug op versie 3.0.0.1 hangen. De enige manier waarop ik mijn bootloader kon wijzigen was via deze tool:
https://forum.xda-develop...ide-hard-bricked-t3272108

En dat is eigenlijk een guide om bricked toestellen terug op hun pootjes te krijgen. Nadat ik bovenste guide gevolgd had, stond de eerste versie van Oxygen OS en de oorspronkelijke bootloader weer op mijn OnePlus X. Daar was ik al heel blij mee, want dan kun je vanaf dat moment in ieder geval weer verder.

Toen bij de eerste herstart van het systeem met fastboot wezen analyseren wat er nu wel en wat er nu niet mogelijk was. Bij de eerste herstart kon ik via "fastboot oem device-info" zien dat mijn toestel unlocked was. Ik zou dus in theorie TWRP 3.1 erop kunnen zetten. Echter, bij de tweede herstart kon ik met "fastboot oem device-info" het hele toestel niet meer vinden. Hij bleef hangen op een "waiting for devices" melding (even uit mijn hoofd).

- Ik heb geprobeerd met fastboot om het toestel alsnog te unlocken, mocht het toestel toch nog gelocked zijn. Dat werkte niet.
- Er vanuit gaande dat mijn toestel unlocked was heb ik via "flash recovery" TWRP 3.1 erop proberen te zetten, dat werkte niet.
- Als laatste redmiddel heb ik nog de software package van de hardbrick guide aangepast. hier stond namelijk een standaard "recovery.img" in. Deze vervangen voor TWRP 3.1 en alsnog de hardbrick guide uitgevoerd, maar ook dit faalde. Nog steeds geen TWRP erop.

Daarnaast zag je (ook in het topic van de hardbrick guide), dat er diverse mensen een locked toestel hadden gekregen nadat ze een bepaalde ROM hadden geïnstalleerd. Dat probleem lijkt niet nieuw te zijn. Ook als je op Google zoekt, zie je een aantal mensen die dat probleem hebben gehad. En daar heeft de hardbrick guide wel bij geholpen. Het enige wat ik niet kan vinden bij dat soort situaties is of deze mensen daarna nog custom recoveries en/of ROMs hebben kunnen installeren en hun lock eraf gehaald hebben. Als het toestel gewoon werkt maar alleen met de standaard ROM van OnePlus en hun lock blijft er ook op zitten, dan zit ik in hetzelfde schuitje. Maar dan hoef ik er ook niet meer uren in te stoppen wetende dat het dan mogelijk toch niet werkt.

Mijn theorie die ik nu heb na alles een beetje geprobeerd te hebben: Ik denk dat mijn recovery of lock gewoon naar het gootje is.
- Tijdens TWRP 3.0.0.1, na diverse flash pogingen, na de hardbrick guide toen alles weer stock was. Op geen enkel moment heb ik mijn toestel kunnen unlocken.
- Ik heb maar één keer mijn recovery kunnen aanpassen en dat was met de hardbrick guide. Met fastboot / adb / de TWRP app lukt het allemaal niet.
- Ik heb het proces met meerdere drivers geprobeerd. Die van OnePlus zelf en diverse drivers vanaf XDA.
- Ik heb alle acties op twee verschillende laptops uitgevoerd om uit te sluiten dat het daar aan zou kunnen liggen.

Ik heb nu in ieder geval mijn oorspronkelijke recovery er weer op staan en ik heb de laatste ROM van OnePlus (Oxygen 3.1.4 met de security updates tot en met november 2016 en Android 6.01 even uit mijn hoofd). Ik neem daar voor nu even genoegen mee. Hij is redelijk bij qua security updates en hopelijk blijft OnePlus dat ook doen. Android 7 zou leuk zijn maar niet meer dan dat. Ik heb er twee dagen mee zitten stoeien in het weekend en voor mijn gevoel is dit nu het maximaal haalbare uit mijn toestel. Voor mijn gevoel heb ik Mocht er echt wat mis zijn met de recovery of lock (en ik vermoed dat dat het geval is), dan kun je er nog 100 uur in stoppen maar dan is het probleem nog niet opgelost.

Ik heb het toestel nu ongeveer een jaar. Hopelijk kan het toestel nu weer even vooruit. Ik hoop zelf minimaal een half jaar. Een jaar zou nog mooier zijn. Want dan heb je voor 280 euro een leuk toestel gehad die het toch 1,5 a 2 jaar heeft uitgehouden. Geen slechte prijs/kwaliteitverhouding. En zolang het toestel niet traag/vol/geen support meer krijgt van OnePlus en hopeloos achter gaat lopen met security patches ben ik tevreden. Mocht één van die dingen wel gaan gebeuren, dan ga ik wel kijken naar een nieuw toestel zoals de OnePlus 3T bv.

@rens-br Ik had TWRP 3.0.0.1 erop staan en dat is niet echt een hele recente versie. Hoewel er nergens staat bij alle recente roms op XDA (inclusief LineageOS) dat je daar de nieuwste versie voor nodig hebt van TWRP, gaven alle Android 7 roms een Error 7 (wat zou duiden op een onjuiste rom voor een onjuiste toestel). Zelfs na het verwijderen van de controle header in het installatiebestand van de rom bleef hij deze foutmelding geven. De enige roms die ik kon installeren met 3.0.0.1 waren de Android 6 roms. Zelfs na de storage helemaal opgeschoond te hebben. De Android rom die ik had liep overigens een jaar achter met security updates dus dat was voor mij ook niet acceptabel. En aangezien de ontwikkelingen voor custom roms nu veelal op Android 7 gericht zijn, vermoed ik niet dat de custom roms van Android 6 nog veel updates gaan ontvangen. Gelukkig dat Oxygen nog enigszins bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:24
zo.. je hebt in ieder geval genoeg dingen geprobeerd zo te zien :D

extra vraagje, OP toestellen hebben ook onder dev settings een vinkje nodig voor de bootloader unlock:
Go back to Settings, choose ‘Developer options’. Find the ‘USB debugging’ option and use this toggle button to enable it. Accept warning by tapping on OK button.

Also in the ‘Developer options’. Find the ‘OEM Unlocking’ option and use its toggle button to enable it. It asks for your PIN/Screen unlock code, type it. Then accept the warning by tapping on OK button
misschien heeft dit ook nog zin:
https://forum.xda-develop...ader-firmware-to-t3478917
daarmee kan je je bootloader updaten (maar volgens mij moet ie dan ook wel unlocked zijn, dus wellicht een kip ei verhaal..)

Ik vind het overigens wel bijzonder dat de bootloader weer in de locked stand schiet, dat heb ik nog niet eerder gezien op andere toestellen. Weet je zeker dat er ergens locked staat?
Ik heb op mijn op OP3 sinds Android 7 een nieuw startscherm waar de melding staat dat het device untrusted is omdat ie unlocked is..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je hebt in ieder geval al een hoop eigen inzet getoond d:)b

Wordt het toestel wel herkend via fastboot? Want of het toestel nu gelocked of unlocked is, fastboot moet altijd werken.

Als het toestel niet herkend wordt, moet je nieuwe / andere drivers proberen.

OxygenOS 4 (gebasseerd op Android 7.x) komt in ieder geval zeker niet naar de OnePlus X. De Snapdragon 801 wordt niet meer ondersteund, waardoor OnePlus geen officiële rom kan uitbrengen.

Ik zou gewoon nog wat verder prutsen en als TWRP erop staat overstappen naar bijvoorbeeld LineageOS, dat draai ik al enige tijd op mijn OnePlus One en dat werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Prulleman schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:35:
zo.. je hebt in ieder geval genoeg dingen geprobeerd zo te zien :D

extra vraagje, OP toestellen hebben ook onder dev settings een vinkje nodig voor de bootloader unlock:

[...]
Die opties zijn mij bekend. Je moet om überhaupt iets te kunnen doen dev opties aanzetten en dan:
- OEM unlocking aan
- ADB USB debugging aan
- Advanced Rebooting aan (deze is optioneel maar kun je rechtstreeks vanuit het herstart menu meteen naar de recovery toe gaan dus erg handig).
misschien heeft dit ook nog zin:
https://forum.xda-develop...ader-firmware-to-t3478917
daarmee kan je je bootloader updaten (maar volgens mij moet ie dan ook wel unlocked zijn, dus wellicht een kip ei verhaal..)
Is nog wel een idee inderdaad maar zolang hij niet unlocked is, heb je daar niet zo heel veel aan.
Ik vind het overigens wel bijzonder dat de bootloader weer in de locked stand schiet, dat heb ik nog niet eerder gezien op andere toestellen. Weet je zeker dat er ergens locked staat?
Ik heb op mijn op OP3 sinds Android 7 een nieuw startscherm waar de melding staat dat het device untrusted is omdat ie unlocked is..
Er zijn op XDA meerdere gebruikers die erover klagen. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij niet helemaal duidelijk want de mensen lopen wel te klagen maar zet er niet even bij welke TWRP + ROM ze gebruikt hebben dus een lijn of conclusie kun je er niet uit halen. Het kan ook nog zo zijn dat ik handmatig de boel weer gelocked heb.

Toen ik vrijdag begon met dit hele avontuur, zag ik via fastboot dat mijn device gelocked was. En toen hebben de eerste paar uren in het teken gestaan om deze "lock" eruit te halen maar dat lukte niet. Toen had ik zoiets van. Ik heb TWRP 3.0.0.1 dus dat is al een stuk beter dan de standaard die erop zijn. Dan gebruik ik 3.0.0.1 gewoon om daar Android 7 mee op te zetten. Maar toen kreeg ik bij elke Android 7 Rom een error 7 dus toen ontkom ik er niet aan om toch TWRP te upgraden naar 3.1. Maar met een locked device is dat wat lastig.
rens-br schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:36:
Je hebt in ieder geval al een hoop eigen inzet getoond d:)b

Wordt het toestel wel herkend via fastboot? Want of het toestel nu gelocked of unlocked is, fastboot moet altijd werken.

Als het toestel niet herkend wordt, moet je nieuwe / andere drivers proberen.
Toen ik aan het begin van het weekend begon, werkte fastboot eigenlijk perfect behalve het unlock commando. Ik zag het device terwijl Android aan stond, met Fastboot modus op mijn toestel. Overal werkte het naar behoren. Maar zodra je "fastboot unlock oem" gebruikte, herstartte het toestel en dat was het. Geen vraag en geen popup op het toestel, niets.

Dus met de drivers lijkt niets mis te zijn. Maar dat was nog met de Sultan rom erop en TWRP 3.0.0.1. Na de hardbrick guide staat dus de default recovery van OnePlus + de eerste versie van OxyGen OS erop. Toen had ik wel meer problemen met fastboot. Hij herkende mijn toestel soms wel en soms niet. De fingerprint popup verscheen soms wel in Android en soms niet. Soms bleef fastboot hangen op "waiting on devices". Ik kan wel altijd het toestel laten rebooten vanuit fastboot. "fastboot oem devices-info" werkt alleen niet meer in dit verhaal.
OxygenOS 4 (gebasseerd op Android 7.x) komt in ieder geval zeker niet naar de OnePlus X. De Snapdragon 801 wordt niet meer ondersteund, waardoor OnePlus geen officiële rom kan uitbrengen.
Das jammer. Maar als ze nog met een nieuwe subversie van 3 komen met wat security updates dan ben ik al tevreden.
Ik zou gewoon nog wat verder prutsen en als TWRP erop staat overstappen naar bijvoorbeeld LineageOS, dat draai ik al enige tijd op mijn OnePlus One en dat werkt echt perfect.
Ik heb vrijdag van 8:00 tot 17:00, zaterdag in de ochtend en zondag van 12:00 tot ongeveer 19:00 eraan gezeten. Ik had ook heel graag Android 7 of 7.1 erop gehad. Maar op een gegeven moment moet je de afweging gaan maken of het nog heel veel zin heeft. Ik denk dat dit het maximaal haalbare is en ik ben er tevreden mee. Hier kan ik weer een paar maanden mee vooruit en daar ben ik wel weer even tevreden mee.
Pagina: 1