Toon posts:

Linux voor newbs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe begin ik aan linux?
...

Ik had win 8.1 omdat ik privacy nog altijd belangerijk vind. Mijn SSD is defect (850 evo) dus ik krijg nu een nieuwe waarbij ik dacht waarom niet even iets nieuws proberen.
IOS maakt geen kans
Win 10 is een pain in the ass en geen enkele privacy.
Linux? hmm dat lijkt me wel wat maar aangezien ik geen enkele ervaring heb met linux is het mij nogal moeilijk te kiezen. Persoonlijk game ik veel dus heb ik een distro nodig die veel games kan draaien. Kali Linux zou ik ook wel willen. Ik ben nogal een hobbyist vroeger altijd via windows maar misschien is het eens tijd om wat beter te worden. Ik heb ook al gelezen dat je meerdere distros kunt draaien ik heb thuis een triple screen setup dus zou ik graag meerdere distros draaien tegelijk.
...

Hoe gaat dit tewerk?
Installeer ik een ubuntu en voeg ik extra distros in?
of is elke distro een aparte bootable etc.

Mvg Vercc

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-03-2017 14:48)

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08 18:05
Door het uit te proberen, er zijn honderden versies varianten en afgeleiden. Ik gebruik zelf al tijden Ubuntu/Debian. Ubuntu wordt vaak gezien als start punt omdat veel al 'gewoon' werkt. Maar het grootste verschil tussen windows en linux is het feit dat je voor alles een eigen keuze kunt maken als je dat leuk vindt.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:43:
Ik had win 8.1 omdat ik privacy nog altijd belangerijk vind. Mijn SSD is defect (850 evo) dus ik krijg nu een nieuwe waarbij ik dacht waarom niet even iets nieuws proberen.
Hoe groot is je SSD? Anders kan je namelijk meerdere partities maken en de gehele os install (exclusief swap) op 1 partitie gooien. Dan kun je verschillende smaken uitproberen, voordat je een keuze maakt.
IOS maakt geen kans
Je zou hoogstens een hackintosh kunnen maken als je compatible hardware hebt, en hoewel windows 10 prima te gebruiken is (moet ik ook op mijn werk) is er inderdaad wat ophef over de huidige gang van zaken bij de consumenten versies.
Linux? hmm dat lijkt me wel wat maar aangezien ik geen enkele ervaring heb met linux is het mij nogal moeilijk te kiezen.
De weg naar een fulltime Linux desktop kent wat groei pijnen, je hebt immers een jaren lange windows training gehad. Sommige dingen zijn nu eenmaal fundamenteel anders op Linux. Zo gebruik je bijvoorbeeld je package manager in plaats van exe's te downloaden vanaf het internet.
Persoonlijk game ik veel dus heb ik een distro nodig die veel games kan draaien.
Dit gaat je grootste probleem worden, vooral als je AAA games speelt, je kan kijken op steam welke games Linux ondersteuning bieden (dat geldt dan voornamelijk voor Ubuntu). CSGO, rocket league en andere kun je echter prima spelen op Linux. Wellicht dat een Dual-Boot een optie voor je is? Dan kun je gamen op windows en werken op Linux, totdat je besluit voltijd linux te gaan en sommige games zal moeten laten liggen (al worden PlayOnLinux & Crossover steeds beter).
Kali Linux zou ik ook wel willen. Ik ben nogal een hobbyist vroeger altijd via windows maar misschien is het eens tijd om wat beter te worden.
Kali linux is wel een hele specifieke distro gericht op één doel, en niet voor gewoon gebruik. Je zou het in een VM kunnen draaien op je linux distro.
Ik heb ook al gelezen dat je meerdere distros kunt draaien ik heb thuis een triple screen setup dus zou ik graag meerdere distros draaien tegelijk.
Hoe gaat dit tewerk?
Je kan niet zomaar tegelijkertijd meerdere distro's op verschillende schermen draaien, het simpelste zou zijn het gebruik van VM"s die je op de verschillende schermen openzet.

Sowieso is een van de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt/gaat ontwikkelen het googlen van je problemen het vertalen van gevonden antwoorden naar jouw situatie, bereid je maar voor op frustraties en problemen ;) Soms gaat het helemaal goed en werkt alles out of the box, en andere keren ben je even aan het googlen voordat je je problemen hebt opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:19
Elke distro is een apart OS. Je kunt er wel meerdere tegelijkertijd draaien maar dan zal dan in een VM moeten.

Voor spelletjes zul je een distro moeten zoeken waar je steam op kunt draaien.

Distrokeuze is iets persoonlijks en kwestie van proberen. Ze zijn vrijwel allemaal gratis en bijzonder snel geinstalleerd dus ik zou zeggen: "Leef je uit"

Ik zou Linux Mint aanraden om mee te beginnen vanwege de gebruiksvriendelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
IOS is niet voor computers, dus nee, dat maakt geen kans. Games werken op Linux als ze geport zijn of via Cedega/Wine/POL werken.

Verder maakt het niet uit wat je gebruikt, je kan altijd opnieuw beginnen en wat anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
johnkeates schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:46:
Games werken op Linux als ze geport zijn of via Cedega/Wine/POL werken.

Verder maakt het niet uit wat je gebruikt, je kan altijd opnieuw beginnen en wat anders proberen.
Steeds meer games werken op Linux Native. (steamOS?)

Mijn persoonlijke keuze zou Ubuntu zijn. Simpelweg omdat SteamOS een variant is van Ubuntu en daarmee voor games wellicht het meest geschikte is.

[ Voor 5% gewijzigd door demonic op 25-03-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-09 12:21
Elke Distro is opzich wel zijn eigen OS, maar daar tussen zijn ook vaak veel gelijkenissen,

De Nederlandse Wiki pagina geeft al een heleboel informatie over de verschillende Distro's .

Eigenlijk los van de Distro heb je ook nog je verschillende Desktop omgevingen die weer voorzien in het uiterlijk.

Het is handig om te kijken om helemaal als beginner een 'grote' Distro te pakken, omdat er simpelweg veel over te vinden is.

Daarbij is Ubuntu meer gebouwd op Desktop gebruik,
Debian wordt voor beide veel gebruikt.
en CentOS meer geschikt voor Server gebruik, maar dat wil niet zeggen dat het ene de andere uitsluit.

Zie ook de reactie hierboven van @demonic die ook aangeeft dat SteamOS weer een Fork/aanpassing is op basis van Ubuntu, waardoor die keuze wat eerder voor de hand zal liggen omdat bijvoorbeeld Videokaart Drivers makkelijker te vinden zijn / Meer up-to-date zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door _trickster_ op 25-03-2017 13:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
Door het uit te proberen, er zijn honderden versies varianten en afgeleiden. Ik gebruik zelf al tijden Ubuntu/Debian. Ubuntu wordt vaak gezien als start punt omdat veel al 'gewoon' werkt. Maar het grootste verschil tussen windows en linux is het feit dat je voor alles een eigen keuze kunt maken als je dat leuk vindt.
Hoe groot is je SSD? Anders kan je namelijk meerdere partities maken en de gehele os install (exclusief swap) op 1 partitie gooien. Dan kun je verschillende smaken uitproberen, voordat je een keuze maakt.
IOS maakt geen kans
Je zou hoogstens een hackintosh kunnen maken als je compatible hardware hebt, en hoewel windows 10 prima te gebruiken is (moet ik ook op mijn werk) is er inderdaad wat ophef over de huidige gang van zaken bij de consumenten versies.
Linux? hmm dat lijkt me wel wat maar aangezien ik geen enkele ervaring heb met linux is het mij nogal moeilijk te kiezen.
De weg naar een fulltime Linux desktop kent wat groei pijnen, je hebt immers een jaren lange windows training gehad. Sommige dingen zijn nu eenmaal fundamenteel anders op Linux. Zo gebruik je bijvoorbeeld je package manager in plaats van exe's te downloaden vanaf het internet.
Persoonlijk game ik veel dus heb ik een distro nodig die veel games kan draaien.
Dit gaat je grootste probleem worden, vooral als je AAA games speelt, je kan kijken op steam welke games Linux ondersteuning bieden (dat geldt dan voornamelijk voor Ubuntu). CSGO, rocket league en andere kun je echter prima spelen op Linux. Wellicht dat een Dual-Boot een optie voor je is? Dan kun je gamen op windows en werken op Linux, totdat je besluit voltijd linux te gaan en sommige games zal moeten laten liggen (al worden PlayOnLinux & Crossover steeds beter).
Kali Linux zou ik ook wel willen. Ik ben nogal een hobbyist vroeger altijd via windows maar misschien is het eens tijd om wat beter te worden.
Kali linux is wel een hele specifieke distro gericht op één doel, en niet voor gewoon gebruik. Je zou het in een VM kunnen draaien op je linux distro.
Ik heb ook al gelezen dat je meerdere distros kunt draaien ik heb thuis een triple screen setup dus zou ik graag meerdere distros draaien tegelijk.
Hoe gaat dit tewerk?
Je kan niet zomaar tegelijkertijd meerdere distro's op verschillende schermen draaien, het simpelste zou zijn het gebruik van VM"s die je op de verschillende schermen openzet.

Sowieso is een van de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt/gaat ontwikkelen het googlen van je problemen het vertalen van gevonden antwoorden naar jouw situatie, bereid je maar voor op frustraties en problemen ;) Soms gaat het helemaal goed en werkt alles out of the box, en andere keren ben je even aan het googlen voordat je je problemen hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal beginnen met Ubuntu en gewoon met apps zoals playonlinux werken en vm's gebruiken voor andere distros. Met tijd zal ik wel leren dat linux beter is dan windows ^^
En inderdaad met steamos is de gamingindustrie zich al aan het vormen aan het feit dat meer en meer users linux gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit onderwerp wordt voortdurend besproken in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 . Lees even rustig door dat topic heen, dat beantwoord denk ik een hoop vragen.

De belangrijkste tip heb je al opgepikt: gewoon doen, gewoon ergens beginnen. De eerste keer ga je toch wel fouten maken, dat hoort er bij, ga er van uit dat de eerste keer installeren een oefening is. Probeer dus maar niet om het de eerste keer perfect te doen, dat is verspilde moeite, begin maar gewoon ergens en kijk maar hoe lang het goed gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:50:
Ik zal beginnen met Ubuntu en gewoon met apps zoals playonlinux werken en vm's gebruiken voor andere distros. Met tijd zal ik wel leren dat linux beter is dan windows ^^
En inderdaad met steamos is de gamingindustrie zich al aan het vormen aan het feit dat meer en meer users linux gebruiken.
Even debunken: Ubuntu (of "Linux") is niet persé "beter dan windows". Als je dat verwacht gaat het je tegenvallen. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Sommige dingen werken goed, andere dingen ronduit klote. Een grote valkuil als beginner is, dat je vooral de beperkingen ziet, maar nog niet de voordelen. Dat duurt gewoon even, je hebt immers nog geen jarenlange ervaring met hoe je met bepaalde issues moet omgaan of bepaalde features kunt benutten.

Persoonlijk vind ik ubuntu (na 8-9 jaar stockholm syndrome) natuurlijk véél beter en prettiger dan windows, maar ik realiseer me wel dat dat voornamelijk komt omdat ik mijn kennis van de afgelopen 9 jaar gewoon niet kwijt kan op een windowsmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Gewoon beginnen met een van de populairste en meest gebruikersvriendelijke die er is: Linux Mint Cinnamon. Die heeft wat uiterlijk betreft veel weg van Windows wat de overstap gemakkelijker maakt.

Wanneer je later toe bent aan wat nieuws dan wachten er nog honderden andere distributies op je.

Goede en uitgebreide startergids: https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/

Have fun. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
NowayIndustries schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:59:

Dit dus!!! d:)b

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 08:12
Mijn W10 Creators Update startte niet meer op en kon niet gerepareerd worden, dus dacht ik bekijk het maar ik installeer Peppermint 8, die had ik pas op een usb stick had gezet. Ben het nu aan het uitproberen. Moeilijkste vind ik iets installeren. In Windows is het een paar klikken en voila, klaar, maar met Linux is het een stuk moeilijker. Het is me overigens wel gelukt om Thunderbird, Fx Nightly en Firefox stabiel te installeren. Ik moet wel wennen aan het uiterlijk. Tot nu toe geen problemen.

Als je wilt gamen gebruik dan Windows.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
desalniettemin schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:58:
Moeilijkste vind ik iets installeren. In Windows is het een paar klikken en voila, klaar, maar met Linux is het een stuk moeilijker.
Herhaal dat over een jaar nog maar een keer :) Het is en blijft heerlijk om voor 99% van je software gewoon de package manager van je linux distro te kunnen gebruiken en je er voor de rest geen omkijken meer naar hebt, want ook updates zijn in het vervolg geregeld. Behalve natuurlijk als je een package van internet explorer, office of photoshop zoekt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 08:12
youtube was mijn grote "vriend" om genoemde programma's te installeren. Waar ik me wel aan stoor zijn de titelbalken met Thunderbird en Firefox. Die zie je niet met Windows. Er is een extensie voor, maar die is al legacy, dus binnenkort onbruikbaar mits niet aangepast.

• NowayIndustries
desalniettemin schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:58:
Mijn W10 Creators Update startte niet meer op en kon niet gerepareerd worden, dus dacht ik bekijk het maar ik installeer Peppermint 8, die had ik pas op een usb stick had gezet. Ben het nu aan het uitproberen. Moeilijkste vind ik iets installeren. In Windows is het een paar klikken en voila, klaar, maar met Linux is het een stuk moeilijker. Het is me overigens wel gelukt om Thunderbird, Fx Nightly en Firefox stabiel te installeren. Ik moet wel wennen aan het uiterlijk. Tot nu toe geen problemen.

Als je wilt gamen gebruik dan Windows.
Ik weet niet of dit de beste plek is om over je ervaringen te beginnen, gezien de leeftijd van het topic. Toch wil ik nog even aanstippen dat peppermint zelf aangeeft op hun site hoe je software kunt installeren (grafisch of via de terminal).

Mocht je de terminal variant willen gebruiken heb ik nog een gouden tip:
code:
1
apt-cache search keyword

Hiermee zoek je binnen je lijstje beschikbare packages op keyword, zo kun je eenvoudig de naam van je gewenste software vinden. Mocht dat teveel resultaten geven kun je altijd nog filteren met GREP:
code:
1
apt-cache search keyword | grep 2ndkeyword

Verder welkom in de wondere wereld van linux, en sterkte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:55

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ik zou gewoon zeggen pak ubuntu (het liefste 16.04.3 LTS) of linux mint