Wordt ben ik bang inderdaad puzzelen, zeker omdat ik bijna geen kennis heb van electronica.
Kan over een week pas weer gaan experimenteren en begin denk ik met de voeler op de begaande grond die detecteert of de lift daar al is.
Kan me indenken dat als die voeler niet goed werkt de stuurkast bij het indrukken van de begaande-grond knop denkt dat de lift er al is en daarom niets doet.
Als dat niet lukt ga ik proberen uit te vinden of de knoppen parallel geschakeld zijn. Heb de kabels wel al visueel gecontroleerd en die lijken allemaal nog goed vast te zitten.
Als dat ook niet lukt ga ik kijken naar het omwisselen van de grijze blokken op rij 3 maar dat vindt ik een beetje eng omdat ik absoluut niet weet wat ik dan aan het doen ben.
Ben trouwens ook benieuwd hoe de lift eigenlijk gestuurd wordt. Zoals almacaroni al schrijft gaat de lift op of neer dus ik denk dat de twee grijze relais op de 2e rij dat aan de motor doorgeven. Maar waar wordt de aansturing aan die relais weer doorgegeven?
Ergens moet er een stukje intelligentie zijn die berekend waar de lift is en of de lift omhoog of omlaag moet...
Misschien zijn dat de 2 vierkante blokken op rij 3 maar ik heb geen idee wat dat eigenlijk zijn en ik snap dan ook niet waarom er dan 2 van zulke vierkante blokken inzitten.
Aangezien er erg weinig onderdelen te zien zijn heb ik de theorie:
1) Schakelaar geeft aan vierkant blok door waar de lift naar toe moet?
2) Vierkant blok kijkt naar de voelers waar de lift is?
3) Vierkant blok geeft signaal aan relais op rij 2?
4) Relais op rij 2 stuurt stroom naar de motor totdat voeler aangeeft dat de lift er is?
Zou deze theorie een beetje kunnen kloppen??
Als deze theorie klopt dan zou het probleem of bij de schakelaar of bij de voelers of bij een van de 2 vierkante blokken zitten. De 2 relais op rij 2 zouden dan uit te sluiten zijn omdat aansturing van de motor naar kelder en 1e-etage wel goed gaat. Zijn die vierkante blokken eenvoudig om te wisselen en enig idee wat het eigenlijk zijn?
Alle tips en mogelijke theories zijn van harte welkom.
Hier nog een detailfoto van een van de vierkante blokken. Wellicht dat het schema wat op een blok staat nog iets verklaard over de werking/functie??
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 25-03-2017 11:29
]