Elektronica goederenlift: Knop begaande grond werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 901841

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.lifeisjoy.nl/lift%20stuurkast%20klein.jpg

Hallo,
We hebben een oude goederenlift uit 1977 waarbij de knop naar de begaande grond niet meer werkt.

Er zijn 3 stopplekken: kelder, begaande-grond en 1e-etage.
Bij alle 3 de stopplekken doet de knop van de begaande grond helemaal niets. De knop kelder en 1e-etage werken wel zonder problemen.

Aangezien de knop op alle drie de plekken niet werkt denk ik dat er iets kapot is in de stuurkast. Nu ziet die kast er voor mij als abracadabra uit maar wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan vertellen.

Ben reuze benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCT-Zen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
zijn dat stoppen ???

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 20:17
Tsja, lijkt me meer dat de knop zelf niet werkt. Sowieso kun je een lift beter door iemand die hier wel kaas van heeft gegeten laten controleren ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GCT-Zen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
heb zelf een keer lang lopen stuntelen ,..bleek er een stop geknapt was echet niet te zien aan de stop zelf het uiteinde van de draad zat nog mooi op zijn plek maar was wel doorgebrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja er zitten 3 stoppen maar die zijn volgens mij omdat de motor op krachtstroom loopt.

Dat de knop zelf niet werkt is onwaarschijnlijk omdat er op elke etage een knop zit (dus 3x) en ze doen het allemaal niet.

Ik wil graag iemand betalen om langs te komen maar het probleem is dat het systeem zo oud is dat het waarschijnlijk echt elektronica doormeten is en ik ken niemand die daar met een lift ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:40

Illusion

(the art of)

Daar valt zo niks over te zeggen.

Maar zit er toevallig ook een schema/tekening bij? Dat is bij installaties uit die periode wel gangbaar.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb helaas geen schema gevonden.
Ben ook benieuwd naar wat er nu eigenlijk in die stuurkast zit.

Ik zie van links boven naar rechts beneden:
** Rij-1 (bovenaan)
1x onbekend rond blokje met tekst RINA 3N
1x stop onbekend waarvoor
1x onbekend bruin blokje met tekst 42v en 380v (misschien transformator?)
** Rij-2
3x stop onbekend maar ik denk voor krachtstroom 380v motor
2x onbekend grijs blokjes met tekst "SLA 2S+2Ö" (misschien schakelrelai?)
** Rij-3
2x vierkant blokje met elk stuk of 12 draden en tekst "41451" en soort tekening
1x bruin blokje met 3 draden en draaiknopje met tekst "Sich.tr.8A max."
** Rij-4 (onderaan)
over de hele breedte aansluitingen voor kabels
tekst van links naar rechts:
R
S
T
Teken aarde
Teken aarde
U
V
W
spatie
spatie
nummers 1 t/m 30

Misschien kent iemand een of meerdere van deze onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisvde
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 18:45
Ik zou alle draadverbindingen eens checken met een doorgangsmeter.

Maar afgezien van het feit dat dit waarschijnlijk een fout is in de besturingskast, zouden er ook andere problemen kunnen zijn.

Is er bijvoorbeeld iets wat er voor zorgt dat de lift niet naar die ene verdieping kan? Zit er bijvoorbeeld ergens een sensor die kijkt of de deur wel goed dicht is (alhoewel goederenliften vaak geen deuren hebben, but you get my point)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 23:28

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Steefph schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:27:
Tsja, lijkt me meer dat de knop zelf niet werkt. Sowieso kun je een lift beter door iemand die hier wel kaas van heeft gegeten laten controleren ;)
Dit.

Maar toch een wild guess:

R/S/T = Netspanning
U/V/W = Motor
Daartussen gemeenschappelijke aarde.

Meten is weten.
In rust moet er spanning staan tussen de R/S/T en aarde.
Als de motor loopt moet er ook spanning staan tussen U/V/W en aarde.
Motor linksom/rechtsom schakeling (lift op/neer)

SLA 2S+2Ö = Duits voor 2 x Schliesser, 2 x Öffner.

In de 1 t/m 30 zitten de drukknoppen en de positieschakelaars dat de lift ergens is.
Ook hier meten is weten.

Vermoed dat de 380VAC naar 42VDC wordt getransformeerd, en dat die de besturing van spanning voorziet.

Dus, kastje open laten, en iemand op de knoppen laten drukken.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-04 12:23
Wild guess: of er is een relais kapot (ik zou ze eens doormeten, het zijn immers mechanische dingen, die gaan stuk), of er is een draadbreuk, maar ik gok dat eerste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-04 07:17

NielsNL

DigiCow

Je zou ook de de linkse 2 relais even om kunnen wisselen (die kun je eruit trekken), en kijken of de symptomen hetzelfde blijven. Mocht dit verschil geven, dan 2 nieuwe relais plaatsen. Of 1tje halen, en proberen.
Zo te zien is er al in geknutseld, er zit een kroonsteen in.

[ Voor 21% gewijzigd door NielsNL op 24-03-2017 22:27 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik hoop dat je van puzzelen houdt, dat is namelijk wat dit is. Heb ooit een paternosterkast uit dezelfde tijdperiode onder handen gehad, goeie week mee bezig geweest voordat ik doorhad wat er aan de hand was.

Maar mijn tip is om eerst bij die schakelaars te beginnen. Hoe zijn ze bedraad? Alledrie parallel? Staat er spanning over die schakelaar? Sluit eens een schakelaar kort met een multimeter, zie je dan stroom lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wordt ben ik bang inderdaad puzzelen, zeker omdat ik bijna geen kennis heb van electronica.

Kan over een week pas weer gaan experimenteren en begin denk ik met de voeler op de begaande grond die detecteert of de lift daar al is.
Kan me indenken dat als die voeler niet goed werkt de stuurkast bij het indrukken van de begaande-grond knop denkt dat de lift er al is en daarom niets doet.

Als dat niet lukt ga ik proberen uit te vinden of de knoppen parallel geschakeld zijn. Heb de kabels wel al visueel gecontroleerd en die lijken allemaal nog goed vast te zitten.

Als dat ook niet lukt ga ik kijken naar het omwisselen van de grijze blokken op rij 3 maar dat vindt ik een beetje eng omdat ik absoluut niet weet wat ik dan aan het doen ben.

Ben trouwens ook benieuwd hoe de lift eigenlijk gestuurd wordt. Zoals almacaroni al schrijft gaat de lift op of neer dus ik denk dat de twee grijze relais op de 2e rij dat aan de motor doorgeven. Maar waar wordt de aansturing aan die relais weer doorgegeven?
Ergens moet er een stukje intelligentie zijn die berekend waar de lift is en of de lift omhoog of omlaag moet...
Misschien zijn dat de 2 vierkante blokken op rij 3 maar ik heb geen idee wat dat eigenlijk zijn en ik snap dan ook niet waarom er dan 2 van zulke vierkante blokken inzitten.

Aangezien er erg weinig onderdelen te zien zijn heb ik de theorie:
1) Schakelaar geeft aan vierkant blok door waar de lift naar toe moet?
2) Vierkant blok kijkt naar de voelers waar de lift is?
3) Vierkant blok geeft signaal aan relais op rij 2?
4) Relais op rij 2 stuurt stroom naar de motor totdat voeler aangeeft dat de lift er is?
Zou deze theorie een beetje kunnen kloppen??

Als deze theorie klopt dan zou het probleem of bij de schakelaar of bij de voelers of bij een van de 2 vierkante blokken zitten. De 2 relais op rij 2 zouden dan uit te sluiten zijn omdat aansturing van de motor naar kelder en 1e-etage wel goed gaat. Zijn die vierkante blokken eenvoudig om te wisselen en enig idee wat het eigenlijk zijn?

Alle tips en mogelijke theories zijn van harte welkom.

Hier nog een detailfoto van een van de vierkante blokken. Wellicht dat het schema wat op een blok staat nog iets verklaard over de werking/functie??
Afbeeldingslocatie: http://www.lifeisjoy.nl/lift%20knop%20stuurkast.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 901841 op 25-03-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 901841 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:21:
...Hier nog een detailfoto van een van de vierkante blokken. Wellicht dat het schema wat op een blok staat nog iets verklaard over de werking/functie??
Da's een relais. Het schema laat zien hoe de pootjes aangesloten zitten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 20:17
Anoniem: 901841 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:05:
....

Dat de knop zelf niet werkt is onwaarschijnlijk omdat er op elke etage een knop zit (dus 3x) en ze doen het allemaal niet.

Ik wil graag iemand betalen om langs te komen maar het probleem is dat het systeem zo oud is dat het waarschijnlijk echt elektronica doormeten is en ik ken niemand die daar met een lift ervaring mee heeft.
Ah, ok de knoppen zitten buiten de lift, dat was niet duidelijk uit je verhaal.

Ik zou bij 1 van de knoppen eerst meten of er iets van voltage opstaat. Dan weet je gelijk of er dus een schakelspanning aanwezig is. Is die er niet, grote kans dat het of in de kabel naar de kast zit of in de kast.
Dat ene kroonsteentje dat rechtsboven bungelt geeft ook niet veel vertrouwen in de goede staat van de lift :o

Staat er nergens op die lift iets van een leverancier/producent? Met wat zoekwerk kun je geheid wel iemand vinden die er iets meer over weet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Steefph op 25-03-2017 14:14 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:48

ThaHandy

Discovery Channel

Grote foto. Wel zo makkelijk ;)

Als ik hier en daar YouTube filmpjes bekijk is, sturen de knoppen een "verdiepings" relais aan. Mogelijk is daar iets niet pluis.

Bijv. deze video. Maar jou installatie heeft maar 2 relais. (die vierkante blokken :P ) Dus dat klopt ookweer niet :?

al met al, meten is weten :)

[ Voor 30% gewijzigd door ThaHandy op 25-03-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55

ook een leerzaam video :*)

(vroeger was alles beter/sterker)

[ Voor 17% gewijzigd door icegodd op 25-03-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hele mooie filmpjes. Mijn situatie is enigszins te vergelijken met het 2e filmpje maar dan wel stuk moderner en vreemd genoeg met 2 schakelrelais voor 3 etages.
Ga volgende week nog eens proberen er logica in te krijgen.
Alvast allemaal bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:54
2 relais voor 3 etages? dat lijkt verdraaid veel op een heel rudimentair binair systeem. Een relais voor BG, ander relais voor 1e verdieping en alle twee voor 2e verdieping. Als het goed is loopt er een lint met nokken langs de kooi. Die bepalen met microswitches waar de lift is, en of hij dus al moet stoppen.
Wel een interessante case, ze hadden in die tijd best slimme elegante oplossingen ondanks de toenmalige stand van de techniek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:57
Kunnen er in deze lift ook personen vervoerd worden? Zo ja, stop dan met wat je nu aan het doen bent en bel een liftmonteur. Zelf sleutelen aan liften, en al helemaal door iemand die geen verstand van elektronica heeft is nogal onverantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:43
Anoniem: 901841 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:23:
[afbeelding]
..
Aangezien de knop op alle drie de plekken niet werkt denk ik dat er iets kapot is in de stuurkast. Nu ziet die kast er voor mij als abracadabra uit maar wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan vertellen.
..
Oorzaak is vermoedelijk danwel een positieschakelaar of een relais.

Die vierkante blokken op rij 3 zijn relais, deze vormen vermoedelijk samen met de positieschakelaars de logica, waar de 2 blokken rechts vermogensrelais zijn die de lift omhoog/omlaag schakelen, als motor omhoog /omlaag loopt zie je dat een van deze relais ingeschakeld is (zwarte pal schuift opzij (of omlaag).
Zoals hier al aangegegeven kan je die 2 relais links zelf vervangen door nieuwe (zorg dat je exact hetzelfde type hebt).

Ik weet niet of er een budget is maar als je geen ervaring hebt met electronica zou ik niet veel meer proberen als het checken van de positieschakelaars en vervangen van deze stuurrrelais. (dodelijke spanningen, rook, vuur... ;))

Zowiezo denk ik dat iemand met een beetje ervaring dit 10x sneller oplost als zelf aanklooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Buiten het probleem met de knop om... De kabelmantels van je UVW kabels lijken compleet vergaan.
Wat is de laatste keer dat er onderhoud is gedaan aan die lift? En wordt hij uberhaubt wel eens geïnspecteerd?

Daarmaast ook nog:
- Kroonsteentje
- kabels op poort 6 van de relais hebben geen kabelschoen (later bijgeklust?)
- in klem 20 zit een kabelschoen zonder kabel. Kapot of afgeknipt?
- de kabel onderin klem 9 is los getrokken. Ik zie blank metaal en dat hoort niet.
- Op een aantal vermogensrelais poorten zitten 2 kabelschoenen in 1 aansluiting gepropt

De 2 rechter relais kun je zo te zien mechanisch verplaatsen door een schroevendraaier in dat zwarte blokje te duwen. De vermogensrelais zou je gewoon moeten kunnen zien of ze schakelen.

Maar uhm. Als je hier geen verstand van hebt is het extreem gevaarlijk om er mee te gaan kloten. Dus huur alsjeblieft een professional in.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Liften zijn niet iets waar je mee aan kan kloten. Een schakelaar vervangen soit maar de rest... raakt er iemand beklemt dan draag je dat lang met je mee.

Ja dat kan ook met een goederen liftje.

Dat gezegd hebbende, breuk in de kabel boom.

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 27-03-2017 01:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom hartelijk dank.

Het is voor alle duidelijkheid een oude goederenlift uit 1977, waarschijnlijk destijds door een locale elektro monteur zelf gebouwd aangezien ik nergens een merk tegenkom en de lift op maat is gemaakt.

Op elke etage zit een voeler/schakelaar (XC1.AC 116 Telemecanique) die volgens mij aan de stuurkast doorgeeft of de lift op die betreffende etage is. Deze schakelaar wordt door de lift zelf ingedrukt bij het passeren van de schakelaar.

Mijn kennis is beperkt dus ik ga ook niet verder dan het controleren van de kabelboom en wellicht de XC1 AC116 schakelaar op de begaande grond. Een echt budget heb ik niet voor de lift maar meer dan een paar honderd euro ga ik er waarschijnlijk niet aan spenderen aangezien de lift geen noodzaak maar luxe is.

Nu eerst een paar dagen vakantie en volgende week ga ik er weer met frisse moed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik heb niet heel je topic doorgelezen moet ik eerlijk zeggen, maar functioneerd de knop zelf wel ? Bouw de knop eens uit, zet er een multimeter op, en druk de knop in, wat doet de weerstand dan ? houd je een open loop, of krijg je weerstand in beeld te zien ?

Eerst vaststellen of de knop zelf niet kapot is. Als deze functioneerd kan je verder gaan kijken en de bedrading naar de knop doormeten, positieschakelaars etc etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Zo test je een kabelboom:
1) Lift naar onderste verdieping
2) Spanning van de installatie afhalen en zorgen dat die niet opnieuw ingeschakeld kan worden
3) Meet met een multimeter of er inderdaad geen spanning meer op staat.
4) Haal de kabel die je gaat meten los aan allebei de kanten.
5) Sluit de aders van de kabel aan 1 kant kort.
6) Meet aan de andere kant van de kabel de weerstand tussen 2 aders (die je aan de andere kant dus hebt kortgesloten).
7) Herstel alles weer zoals het was.

Een goede kabel geeft een weerstand van <1 Ohm. Bij een kabelbreuk krijg je oneindige weerstand.

Als je toch bezig bent en de kabels zijn los. Meet ook de isolatie van de kabel door de weerstand te meten tussen een ader van de kabel en de aarde. Dit zou > 1 MegaOhm moeten zijn.
En je kan meteen testen of de schakelaar nog werkt. Meet weer de weerstand over de aansluitpunten (zonder dat de kabel is aangesloten). Druk nu de schakelaar handmatig in. Als het goed is wisselt de weerstand nu tussen oneindig en verwaarloosbaar. Als de weerstand gelijk blijft is de schakelaar stuk.

Herstel in ieder geval de punten uit mijn vorige post voordat je de lift weer gaat gebruiken (of laat dit doen).
En doe jezelf en iedere elektro monteur een plezier: Koop een simpele label printer. Print labels voor de cijfer 1 t/m 50 ofzo. Ieder 2 keer. En plak deze op alle draden in je schakelkast. Hetzelfde nummer op het begin en eindpunt van iedere draad. Dan is het nog een beetje te achterhalen hoe de schakeling loopt :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 901841 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:39:
Heb helaas geen schema gevonden.
Ben ook benieuwd naar wat er nu eigenlijk in die stuurkast zit.

Ik zie van links boven naar rechts beneden:
** Rij-1 (bovenaan)
1x onbekend rond blokje met tekst RINA 3N
1x stop onbekend waarvoor
1x onbekend bruin blokje met tekst 42v en 380v (misschien transformator?)
** Rij-2
3x stop onbekend maar ik denk voor krachtstroom 380v motor
2x onbekend grijs blokjes met tekst "SLA 2S+2Ö" (misschien schakelrelai?)
** Rij-3
2x vierkant blokje met elk stuk of 12 draden en tekst "41451" en soort tekening
1x bruin blokje met 3 draden en draaiknopje met tekst "Sich.tr.8A max."
** Rij-4 (onderaan)
over de hele breedte aansluitingen voor kabels
Blokje rechtsboven is de transformator voor de stuurstroom 42 volt.
Daar zal ook de bovenste smeltveiligheid wel voor zijn.

Relais zijn voor omhoog en omlaag, kleine relais waarschijnlijk voor verdiepingskeuze.
maar er zou een schema aanwezig moeten zijn volgens het liftinstituut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is even een klus tussen gekomen dus waarschijnlijk ga ik over 1 tot 2 weken pas puzzelen. Zodra ik iets meer weet laat ik het weten.
Allemaal nogmaals dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

jbhc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 01:11:
Kunnen er in deze lift ook personen vervoerd worden? Zo ja, stop dan met wat je nu aan het doen bent en bel een liftmonteur. Zelf sleutelen aan liften, en al helemaal door iemand die geen verstand van elektronica heeft is nogal onverantwoord.
Dit.

Liften moeten periodiek gekeurd worden en onderhoud of reparatie moet gebeuren door een daartoe bevoegde monteur met kennis van zaken. Dat houdt in dat de monteur na afloop van zijn werkzaamheden kan garanderen dat de lift nog steeds aan de goedkeuringseisen voldoet. Je hebt het hier wel over een installatie met genoeg vermogen om een paar ton aan gewicht omhoog en omlaag te bewegen terwijl er mensen binnenin dat apparaat plaats nemen.

TL;DR Kijk hier dus enorm mee uit. Los van de juridische consequenties voor de jou en / of de eigenaar van de lift als er een ongeluk gebeurt is dat ook niet iets wat je op je geweten wilt hebben.

Zie ook https://www.inspectieszw....en-2016_tcm335-347694.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door real[B]art op 04-04-2017 02:20 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
real[B]art schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 02:18:
[...]

Dit.

Liften moeten periodiek gekeurd worden en onderhoud of reparatie moet gebeuren door een daartoe bevoegde monteur met kennis van zaken. Dat houdt in dat de monteur na afloop van zijn werkzaamheden kan garanderen dat de lift nog steeds aan de goedkeuringseisen voldoet. Je hebt het hier wel over een installatie met genoeg vermogen om een paar ton aan gewicht omhoog en omlaag te bewegen terwijl er mensen binnenin dat apparaat plaats nemen.

TL;DR Kijk hier dus enorm mee uit. Los van de juridische consequenties voor de jou en / of de eigenaar van de lift als er een ongeluk gebeurt is dat ook niet iets wat je op je geweten wilt hebben.

Zie ook https://www.inspectieszw....en-2016_tcm335-347694.pdf
Dat denk ik niet, het is een goederenlift, dus per definitie verboden voor personenvervoer.
Verder zitten de bedieningsknoppen ook aan de buitenkant, dus buiten dat de lift en de spullen die er in staan gebeurt er niet zo veel.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weer even aan het puzzelen geweest en aantal kabels doorgemeten.
Helaas heb ik niet alle kabels kunnen doormeten maar ook alle niet doorgemeten kabels zien er visueel goed uit, dus de kans op een kabelbreuk is erg klein.

Mijn verdenking gaat op dit moment uit naar de steekrelais op rij 3......

Aangezien er 2 dezelfde relais boven elkaar zitten heb ik ze omgewisseld maar dat veranderde niets.
Als ik beide relais eruit laat, werken de drukknoppen omhoog en omlaag alleen maar zolang ze ingedrukt worden... dus de relais werken nog wel gedeeltelijk maar ik denk/hoop dat ze niet meer 100% goed werken.

Weet iemand waar ik deze relais nog zou kunnen kopen zodat ik als test er 2 nieuwe in kan stoppen.
De opschrift is 414S1 en een logo ECO.
De relais heeft 11 pinnen in het rond en op de zijkant staat nog 42V 50Hz 290 4000-0,12

Afbeeldingslocatie: http://www.lifeisjoy.nl/lift%20knop%20stuurkast.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, als ik de foto zie zou ik zeggen : Je hebt een keuze te maken.
- Of laat die stuurkast door een specialist compleet nakijken en fixen
- Of timmer hem dicht en gebruik hem niet meer

Want dat ding ziet er nu al uit als een hobby-bob ding en dan ga jij er nog eens in klussen zonder verstand dat maakt het er niet beter op. Ik gok zomaar dat je over een half jaar een ander defect hebt en daarna weer een andere en daarna weer een andere etc.
Dus mijn advies zou zijn laat gewoon iemand met kennis ernaar kijken en fixen zodat je ervanuit kan gaan dat je dat ding de komende 5 jaar weer veilig kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Dit relais lijkt wel te passen:
http://www.releco-relays.net/en/Relays-MRC/C3-A3x.pdf
Neem je een spoelspanning van 48Volt, dat werkt ook wel.

Maar ik denk niet dat het aan het relais ligt, aangezien omwisselen niet helpt. De kans dat ze allebei exact op dezelfde manier stuk zijn, lijkt me nihil.

Ik verwacht dat het de sensor is, die onthoudt of de lift boven- of onder de middelste verdieping is. Als die stuk is, dan weet de lift niet welke kant hij op moet, als je hem naar de middelste verdieping stuurt.
Voor de bovenste en onderste verdieping is dat natuurlijk geen probleem, daar is de richting immers altijd duidelijk.

Die sensor zit waarschijnlijk in de liftschacht, en in het tweede filmpje van dit topic wordt rond 5.00 uitgelegd hoe het werkt.

Is het eigenlijk een forse goederenlift waar je echt in kan staan, of gewoon zo'n klein liftje waar je door een "raam" en paar borden enzo in kan zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 20-04-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De kans is inderdaad klein dat beide relais kapot zijn maar iets anders kan ik niet meer bedenken.

Een aparte sensor die onthoudt of de lift boven of onder de middelste verdieping is kan ik helaas niet vinden.

In de schacht zit in de kelder, op de begaande grond en op de eerste etage een sensor die ingedrukt wordt door een bal die op de kooi is gelast. Deze 3 sensoren geven denk ik aan waar de kooi is en geven denk ik ook door wanneer de kooi moet stoppen.

Een geheugen heeft het systeem op deze manier niet, dus mijn theorie is dat afhankelijk van de plaats van de kooi er alleen stuurstroom loopt naar de knoppen waar de kooi op dat moment niet staat. Ik weet niet of dat een logische theorie is, wellicht dat er een andere mogelijkheid is.

Ik hoopte al op een kabelbreuk vanuit de sensor op de begaande grond maar ook die kabel lijkt intact.
De opschrift van deze sensoren is XC1.AC 116 Telemecanique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

En de middelste is niet toevallig afwijkend?

Heeft deze installatie eigenlijk wel gewerkt in de huidige opstelling? Of was hij al defect toen je het pand kocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Je kan met een paar relais prima een geheugen maken hoor. Ligt er maar net aan hoe je ze aansluit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
De lift komt uit 1978 en heeft het denk ik 20 tot 30 jaar goed gedaan. Onbekend wanneer of waardoor de middelste (begaande grond) knop niet meer werkt.

Ik heb de middelste schacht-voeler nog niet vergeleken met de andere, ga dat begin volgende week doen.
Super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Maar werkt de knop nou niet of stopt de lift niet op de middelste?

Want ik heb totaal geen verstand van liften. Maar met een 3 verdiepingen lift lijkt het mij een uiterst simpel knoppen-mechanisme :
- Knop naar bovenste verdieping is lift omhoog behalve als de bovenste sensor zegt dat de lift er is
- Knop naar onderste verdieping is lift omlaag behalve als de onderste sensor zegt dat de lift er is

Dan vereist alleen de middelste knop een extra stukje logica want die moet afhankelijk van waar de lift nu is omhoog of omlaag gaan, alleen die logica zou dus ergens in de knop of in de stuurkast moeten zitten en niet in sensoren oid.
Als de middelste sensor kapot zou zijn zou ik verwachten dat je wel op de middelste knop kan drukken en dat de lift wel beweegt alleen passeert hij dan de hele tijd de middelste verdieping want hij detecteert geen stop-moment.
Terwijl als de knop stuk is hij simpelweg geen start-moment detecteert om te gaan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bij kleinere goederen liften zitten de knop(pen) aan de buitenkant. Soms alleen oproepen (kom hier) en soms inderdaad vertellen waarheen. Dat is net weer een ander STD. Helaas heb ik er tot nu toe over heen gelezen wat voor lift het nu precies is (fotos etc).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De lift is merkloos en is denk ik in 1978 door een vakman met lift ervaring handmatig gebouwd...

De middelste knop (begaande grond) werkt op alle 3 de etages niet. Als ik die knop indruk gebeurt er helemaal niets.
Wanneer ik de knop kelder of 1e etage indruk gaat de kooi keurig naar de gewenste positie.

De knoppen zelf hebben geen logica alleen maar aan/uit dus de logica zit ergens in de stuurkast die weer info krijgt van de schacht sensoren die op alle drie de etages zitten.

@Illusion de schacht sensoren op alle drie etages zijn gelijk maar in de kelder en op de 1e is een extra kastje aan de XC1.AC 116 Telemecanique aangesloten. Ik denk dat het noodsensoren zijn voor het geval de XC1AC116 niet goed zou werken.
Deze noodsensoren(?) hebben de opschrift:
Kluckner Moeller
IEC 947/en 60947
VDE 0660
O = 500V
U = 6KV
imp
AC-15: 230|400|V
AC-15: 6| 4 | A
IP65
Made in Germany
Er zit aan de zijkant van deze noodsensoren(?) ook een drukknop die alleen maar ingedrukt kan worden als de kooi te laat stopt. Normaal stop de kooi zodra de 1e schacht sensor XC1AC116 wordt ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jorn schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:30:
[...]

Dat denk ik niet, het is een goederenlift, dus per definitie verboden voor personenvervoer.
Verder zitten de bedieningsknoppen ook aan de buitenkant, dus buiten dat de lift en de spullen die er in staan gebeurt er niet zo veel.
Als ik dit zo doorlees: http://www.liftinstituut....en/periodieke-liftkeuring
Dan moeten ook goederenliften gekeurd worden. Mijn advies: Haal er een expert bij als je zelf niet weet hoe het in elkaar steekt. Better safe than sorry, als het ergens ooit mis zal gaan.

Gekeurde liften hebben overigens een keuringssticker op de binnen of buitenkant.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 21-04-2017 17:25 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
De lift hoeft niet gekeurd te worden omdat het een particulier huis betreft en er alleen maar goederen meer vervoert kunnen worden. Bij bedrijfsmatig gebruik zal dat ongetwijfeld anders zijn.

Een expert erbij halen zou prima zijn maar aangezien het (waarschijnlijk) een zelfbouwsel is zal ook een expert er eerst een studie van moeten maken waardoor het te duur zal worden. Als een expert het voor een paar honderd euro kan maken is hij van harte welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je moet gewoon een EL BBQ organiseren - zat verstand/logica en meet en soldeer apparatuur in dit topic - loopt die lift zo weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:12
Ik denk dat er zonder schema niks te zeggen valt. Het enige wat je kan proberen is de 2 stuurrelais omwisselen en dat heb je al gedaan. Om te beginnen zou ik meten of de begane grond knop daadwerkelijk maakt of verbreekt op de klemmenstrook onderin. Tussen welke klemmen je zou moeten meten valt natuurlijk zo niet te zeggen, je moet de draden van de knoppen volgen. Als dit gewoon maakt of verbreekt als je erop drukt dan denk ik dan iemand de schakeling verknoeid heeft. Het eerste wat ik zou doen is even op papier tekenen welk draadje naar welk contact of welke klem loopt. Schakeling kun je daarna reverse-engineeren.

Beste is wel even de spanning eraf halen voordat je dit doet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 21-04-2017 18:42 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 15:54
Ik zou je aanraden eerst een schema te tekenen van de electrische circuits, dat maakt het foutzoeken een stuk makkelijker omdat je dan een overzicht kan maken van wat wel werkt en wat niet. En dan kan je er vrij snel achter komen waar het probleem zit.

Dat gezegd hebbende, het kastje lijkt een vrij standaard motor starter.
- de 3 zekeringen zijn de zekeringen voor de motor
- de trafo rechtsboven is voor het stuur circuit
- de enkele zekering is voor het stuur circuit
- de 2 grote vierkanten zijn relais/contactors om de motor in/uit te schakelen
- de 2 kleine kunnen diverse functies hebben, om daar achter te komen zul je het schema moeten maken, ik vermoed dat van elk relais 1 maak contact naar een van de grote relais gaat en een ander maak contact in serie met zijn eigen spoel staat, en het 3e breek contact in serie met het andere relais staat.
- blokje met de draai knop is waarschijnlijk iets van een termische beveiliging ofzo

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Anoniem: 901841 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:18:
De lift is merkloos en is denk ik in 1978 door een vakman met lift ervaring handmatig gebouwd...

De middelste knop (begaande grond) werkt op alle 3 de etages niet. Als ik die knop indruk gebeurt er helemaal niets.
Wanneer ik de knop kelder of 1e etage indruk gaat de kooi keurig naar de gewenste positie.

De knoppen zelf hebben geen logica alleen maar aan/uit dus de logica zit ergens in de stuurkast die weer info krijgt van de schacht sensoren die op alle drie de etages zitten.

@Illusion de schacht sensoren op alle drie etages zijn gelijk maar in de kelder en op de 1e is een extra kastje aan de XC1.AC 116 Telemecanique aangesloten. Ik denk dat het noodsensoren zijn voor het geval de XC1AC116 niet goed zou werken.
Deze noodsensoren(?) hebben de opschrift:
Kluckner Moeller
IEC 947/en 60947
VDE 0660
O = 500V
U = 6KV
imp
AC-15: 230|400|V
AC-15: 6| 4 | A
IP65
Made in Germany
Er zit aan de zijkant van deze noodsensoren(?) ook een drukknop die alleen maar ingedrukt kan worden als de kooi te laat stopt. Normaal stop de kooi zodra de 1e schacht sensor XC1AC116 wordt ingedrukt.
De extra sensoren boven en onder lijken inderdaad de eindstops / overtravel limit switches te zijn.

Als je nadenkt, over wat de lift moet doen, en wat er niet werkt zijn er nog steeds meerdere mogelijkheden:

*de knop is stuk (maar je hebt er 3)
*de bedrading naar de knop is stuk(maar die hangt stil, kans is klein, maar kan je doormeten)
*de sensor op de begane grond is stuk, en geeft altijd aan dat de lift er al is, daarom start de lift niet. Plausibele verklaring, dit kan/moet je doormeten. Je kan een sensor van een andere verdieping gebruiken om te vergelijken.

*de logica die de lift vertelt welke kan hij op moet om naar de middelste verdieping te gaan is stuk. Probleem is dat we nog niet weten hoe deze logica werkt. Zit er toch nog een extra sensor in de schacht? Zit er een sensor bij de motor? Dit is puzzelwerk.
Je zou een testje kunnen doen: Zet de lift op -1. Druk op de knop voor +1, de lift gaat bewegen. Druk nu snel ook op de knop voor 0. Stopt de lift nu op de 0e verdieping?

Wat we nu nodig hebben zijn foto's. Veel foto's.
**Een betere foto van de schakelkast.
**Foto's van de bedieningspanelen, binnen en buitenkant. En van elke verdieping. (mogelijk zijn de bedieningspanelen zo bedraad, dat hij er standaard vanuitgaat dat de lift daar is waar je nu staat, als je hem naar de middelste verdieping stuurt. Immers: Waarom zou je een lift van een plek waar je niet bent, naar een andere plek waar je ook niet bent willen sturen?
**Foto's van de schacht, en de sensoren.
**Foto van de motor, en eventuele andere apparatuur in het machinehuis waar een snoer aanzit (zitten er nog andere sensoren, regelkasten whatever)

Ook is het handig om even met 2 personen te testen of je wel een van de kleine relais hoort/ziet klikken als je op de knop voor de BG drukt. En zo ja, of dat elke keer hetzelfde relais is, onafhankelijk van de huidige positie van de lift, en de verdieping waarvandaan je drukt.

Daarnaast is het handig om te vertellen in welke regio je woont. Er zijn hier vast mensen (waaronder ik) die voor een kratje bier een middagje willen troubleshooten.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 23-04-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 15:54
Heb een beginnetje voor je gemaakt voor een schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J88iMxOhcJTxxQdXCU2kYzML/medium.png
Het hoofdstroom deel zal min of meer wel kloppen. Het stuurstroom is een voorbeeldje van hoe het kan. En nee er zit geen stop knop in. :+

Die 2 grote relais rechts in je kastje zijn trouwens BBC Brown Boveri SLA contactors.
De aansluitingen voor de spoel zitten linksboven en rechtsonder onder de onderste rij aansluitingen

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wou vandaag de schacht sensor van de begaande grond gaan vergelijken met de 1e etage en alle kabels een label geven om ze daarna nog eens extra door te meten.
We kregen echter visite dus dat moet helaas weer even uitgesteld worden.

Heb wel getest wat er gebeurt als ik de lift van de kelder naar de 1e etage stuur en daarna direct begaande grond indruk, maar dit maakt helaas geen verschil. Oftewel de lift slaat gewoon begaande grond over en stopt op de 1e etage.

Hoop volgende week alsnog wat meer te kunnen doormeten en laat het weer weten als ik iets verder ben gekomen.

(Ik woon trouwens tussen Veghel en Uden in Noord Brabant.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 919729

Ik wil je er toch op wijzen (als liftmonteur zijnde) dat je strafbaar bezig bent.
Alle liften (op hefplatforms na) vallen onder het waren besluit. Dit houd in dat enkel aan gewezen personen. Aan een lift mogen werken. Ongeacht personen- of goederenliften.
Bij wet ben je strafbaar om je in de schacht te bevinden. Of aan de besturing te werken. Als je daar voor niet voldoende bent opgeleid.
Elke jaar komen er diverse mensen om het leven door werkzaamheden aan liften.
Bespaar je leven. Tijd en geld. En huur een monteur in. Wat is zo lees. Kan hij dit in een uurtje oplossen.
Pagina: 1