Anoniem: 901841 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:18:
De lift is merkloos en is denk ik in 1978 door een vakman met lift ervaring handmatig gebouwd...
De middelste knop (begaande grond) werkt op alle 3 de etages niet. Als ik die knop indruk gebeurt er helemaal niets.
Wanneer ik de knop kelder of 1e etage indruk gaat de kooi keurig naar de gewenste positie.
De knoppen zelf hebben geen logica alleen maar aan/uit dus de logica zit ergens in de stuurkast die weer info krijgt van de schacht sensoren die op alle drie de etages zitten.
@Illusion de schacht sensoren op alle drie etages zijn gelijk maar in de kelder en op de 1e is een extra kastje aan de XC1.AC 116 Telemecanique aangesloten. Ik denk dat het noodsensoren zijn voor het geval de XC1AC116 niet goed zou werken.
Deze noodsensoren(?) hebben de opschrift:
Kluckner Moeller
IEC 947/en 60947
VDE 0660
O = 500V
U = 6KV
imp
AC-15: 230|400|V
AC-15: 6| 4 | A
IP65
Made in Germany
Er zit aan de zijkant van deze noodsensoren(?) ook een drukknop die alleen maar ingedrukt kan worden als de kooi te laat stopt. Normaal stop de kooi zodra de 1e schacht sensor XC1AC116 wordt ingedrukt.
De extra sensoren boven en onder lijken inderdaad de eindstops / overtravel limit switches te zijn.
Als je nadenkt, over wat de lift moet doen, en wat er niet werkt zijn er nog steeds meerdere mogelijkheden:
*de knop is stuk (maar je hebt er 3)
*de bedrading naar de knop is stuk(maar die hangt stil, kans is klein, maar kan je doormeten)
*de sensor op de begane grond is stuk, en geeft altijd aan dat de lift er al is, daarom start de lift niet. Plausibele verklaring, dit kan/moet je doormeten. Je kan een sensor van een andere verdieping gebruiken om te vergelijken.
*de logica die de lift vertelt welke kan hij op moet om naar de middelste verdieping te gaan is stuk. Probleem is dat we nog niet weten hoe deze logica werkt. Zit er toch nog een extra sensor in de schacht? Zit er een sensor bij de motor? Dit is puzzelwerk.
Je zou een testje kunnen doen: Zet de lift op -1. Druk op de knop voor +1, de lift gaat bewegen. Druk nu snel ook op de knop voor 0. Stopt de lift nu op de 0e verdieping?
Wat we nu nodig hebben zijn foto's. Veel foto's.
**Een betere foto van de schakelkast.
**Foto's van de bedieningspanelen, binnen en buitenkant. En van elke verdieping. (mogelijk zijn de bedieningspanelen zo bedraad, dat hij er standaard vanuitgaat dat de lift daar is waar je nu staat, als je hem naar de middelste verdieping stuurt. Immers: Waarom zou je een lift van een plek waar je niet bent, naar een andere plek waar je ook niet bent willen sturen?
**Foto's van de schacht, en de sensoren.
**Foto van de motor, en eventuele andere apparatuur in het machinehuis waar een snoer aanzit (zitten er nog andere sensoren, regelkasten whatever)
Ook is het handig om even met 2 personen te testen of je wel een van de kleine relais hoort/ziet klikken als je op de knop voor de BG drukt. En zo ja, of dat elke keer hetzelfde relais is, onafhankelijk van de huidige positie van de lift, en de verdieping waarvandaan je drukt.
Daarnaast is het handig om te vertellen in welke regio je woont. Er zijn hier vast mensen (waaronder ik) die voor een kratje bier een middagje willen troubleshooten.
[
Voor 4% gewijzigd door
Illusion op 23-04-2017 10:11
]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.