Keuze omvormer bij kleine oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2022
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraag waar ik tot op heden het antwoord nog niet op heb kunnen vinden.
Op mijn platte dak ben ik van plan om 8 panelen van 265wp in oost west opstelling te plaatsen.
De panelen komen in 4 rijen van 2 naast elkaar te liggen.

Ik zou alleen niet weten welke/wat voor omvormer ik hierbij dien te kopen.

Gezien de oost west opstelling zou een omvormer met meerdere mppt's voor de hand liggen.
Echter lees ik op verschillende sites dat deze omvormers minimaal 5 a 6 panelen per string nodig hebben om aan te slaan, terwijl ik met de bovenstaande opstelling maar 4 panelen per string haal.

Een andere optie zou wellicht twee losse omvormers zijn. De prijs loopt dan wel behoorlijk op.

Wat zou een goede keuze zijn voor deze situatie?

Beste antwoord (via maxh op 26-03-2017 09:38)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@maxh
mijn oost west:
7x190Wp(15 graden dakhoek) + parallel nog eens 7x190Wp(45 graden dakhoek) op oost.
en 10x300Wp(45 graden dakhoek) op west.
op een 3kW omvormer (die maar 2kW per mpp doet.) op een warme zomer dag (dus lage W van de panelen)Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit is een vrij extreme oost-west met 45 graden dakhoek, en dan zie je dat eigenlijk de W van de omvormer niet belangrijk is.
belangrijkers is hoeveel je per mpp kunt verwerken. ;)

niks mis met die hosola omvormers, die zijn wel oke.
waar je wel rekening mee moet houden is de max van de mpp voor de 2000mtl is dan 1300W.

maar een ander probleem wat je hebt, 4 panelen geeft maar 4x32Vmpp = 128Vmpp (dit is lager als het goed warm is, en hoger als het koud is.)
dus een hosola start wel , want daar is 90V voor nodig.
maar als je dan het rendement grafiekje pakt van een (vergelijkbare) omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
tja dan val je wel een aardig eind buiten de grafiek, dus reken wel op een aantal %ten minder opbrengst als zou moeten.

oplosbaar, door andere panelen te gebruiken, b.v. :
http://www.sun-solar.nl/i...9-euro-incl-btw-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-176-euro-sunsolar/
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
dit zijn panelen die leveren een hogere Vmpp en een lagere Ampp, waar door ze beter geschikt zijn voor kleine stringen te maken. ;)

maar je zou ook alle panelen op 1 mpp kunnen zetten, en dan tigo optimizers gebruiken voor de panelen.
(of solaredge, of andere micro omvormers.)
dan heb je weer 8x32Vmpp=256Vmpp en dat is een stuk beter.
een +/-1800W omvormer is dan waarschijnlijk wel genoeg. (beetje afhankelijk van je hoek die je kiest.)

(zelf vind ik alle panelen die je noemt niet echt leuk, heeft een paneel in die maat minder als 295Wp dan vind ik het eigenlijk maar niks. je hoeft niet goedkoop te doen, het levert echt meer op als je duurder doet. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-03-2017 11:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:14
Kan je wellicht aangeven welke panelen je neemt ?
Wellicht dat @migjes of @AUijtdehaag nog tips hebben ? :)

Dus mensen kom er maar in ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deze Hosola Bright 2000MTL bijvoorbeeld?

https://www.zonnepanelen....ight-2000mtl-omvormer.pdf

2MPPT, 90-550V per string, max 1300W per string

[ Voor 21% gewijzigd door Tele op 24-03-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxh
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb de volgende panelen op het oog vanwege hun scherpe prijzen:

JA Solar JAP6-60-270 270Wp - 144 euro per paneel.
Trina Honey 265Wp Poly - 139 euro per paneel.

Ik moet nog onderzoek doen naar het verschil in kwaliteit tussen deze merken.

De Hosola Bright 2000MTL ziet er in ieder geval al uit als een goed alternatief. Bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@maxh
mijn oost west:
7x190Wp(15 graden dakhoek) + parallel nog eens 7x190Wp(45 graden dakhoek) op oost.
en 10x300Wp(45 graden dakhoek) op west.
op een 3kW omvormer (die maar 2kW per mpp doet.) op een warme zomer dag (dus lage W van de panelen)Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit is een vrij extreme oost-west met 45 graden dakhoek, en dan zie je dat eigenlijk de W van de omvormer niet belangrijk is.
belangrijkers is hoeveel je per mpp kunt verwerken. ;)

niks mis met die hosola omvormers, die zijn wel oke.
waar je wel rekening mee moet houden is de max van de mpp voor de 2000mtl is dan 1300W.

maar een ander probleem wat je hebt, 4 panelen geeft maar 4x32Vmpp = 128Vmpp (dit is lager als het goed warm is, en hoger als het koud is.)
dus een hosola start wel , want daar is 90V voor nodig.
maar als je dan het rendement grafiekje pakt van een (vergelijkbare) omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
tja dan val je wel een aardig eind buiten de grafiek, dus reken wel op een aantal %ten minder opbrengst als zou moeten.

oplosbaar, door andere panelen te gebruiken, b.v. :
http://www.sun-solar.nl/i...9-euro-incl-btw-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-176-euro-sunsolar/
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
dit zijn panelen die leveren een hogere Vmpp en een lagere Ampp, waar door ze beter geschikt zijn voor kleine stringen te maken. ;)

maar je zou ook alle panelen op 1 mpp kunnen zetten, en dan tigo optimizers gebruiken voor de panelen.
(of solaredge, of andere micro omvormers.)
dan heb je weer 8x32Vmpp=256Vmpp en dat is een stuk beter.
een +/-1800W omvormer is dan waarschijnlijk wel genoeg. (beetje afhankelijk van je hoek die je kiest.)

(zelf vind ik alle panelen die je noemt niet echt leuk, heeft een paneel in die maat minder als 295Wp dan vind ik het eigenlijk maar niks. je hoeft niet goedkoop te doen, het levert echt meer op als je duurder doet. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-03-2017 11:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxh
@migjes
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier heb ik echt enorm veel aan!

Ik zou inderdaad het liefste investeren de mooiste panelen om de opbrengst van mijn dak zo hoog mogelijk te krijgen. Echter zorgt mijn verbruik (1300kwh afgelopen jaar) ervoor dat ik dan enorm zou over produceren. Met het oog op terugverdientijd oogden de panelen met een lagere WP per m2 daarom interessant. Echter...

Vmpp was nog geen variabele waar ik rekening mee had gehouden, maar blijkt erg relevant.
Hierdoor ziet ook de oplossing met optimizers er weer aantrekkelijker uit dan ik van tevoren had gedacht.

Optimizers:
+ Mogelijk om met goedkopere omvormer en panelen te werken.
+ Hoger Vmpp mogelijk
- Kosten geld zonder WP verhoging

Upgrade panelen (meer Vmpp):
+ Geen optimizers nodig
+ Waarschijnlijk hoger totaal WP
- Haalt waarschijnlijk niet het Vmpp niveau van het optimizer alternatief

Gewapend met deze nieuwe kennis ga ik nog maar eens goed rekenen en rondkijken om te bepalen welke setup het beste bij mij past.

Ik las trouwens dat zwarte panelen geschikter zouden zijn voor oost-west omdat deze panelen meer indirect licht opvangen. Is dit echt een significant verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
maxh schreef op zondag 26 maart 2017 @ 10:20:
@migjes
Ik las trouwens dat zwarte panelen geschikter zouden zijn voor oost-west omdat deze panelen meer indirect licht opvangen. Is dit echt een significant verschil?
Het opvangen van indirect licht geldt met name voor de zwarte Solar Frontier panelen.
Dat zijn CIGs thin film ipv silicium panelen.
Ze hebben echter een afwijkende maat (100x125) en lagere opbrengst per m2.
Ze zijn heel geschikt als je voldoende ruimte hebt om ze te leggen.
Jij zou er bijvoorbeeld 12 van moeten leggen voor een vergelijkbare opbrengst.
Ook handig om te weten is dat dat 50 volt panelen zijn dus 6 in een string is dan juist weer uitstekend voor de meest omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:14
Zwarte panelen presenteren beter bij indirect licht en bewolkt weer dan blauwe panelen.
De blauwe panelen presteren iets beter met direct zonlicht, maar dat verschil loopt weer snel terug als de zon weg is of als het bewolkt is.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maxh schreef op zondag 26 maart 2017 @ 10:20:
@migjes
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier heb ik echt enorm veel aan!

Ik zou inderdaad het liefste investeren de mooiste panelen om de opbrengst van mijn dak zo hoog mogelijk te krijgen. Echter zorgt mijn verbruik (1300kwh afgelopen jaar) ervoor dat ik dan enorm zou over produceren. Met het oog op terugverdientijd oogden de panelen met een lagere WP per m2 daarom interessant. Echter...
meer produceren als je nodig hebt, hoeft niet en levert minder op. klopt als een bus.
maar een grotere set kost meer geld, klopt ook.
maar eigenlijk moet je uit rekenen hoeveel geld je per Wp moet investeren.
en hoe groter de set de lager de €/Wp word.
en dan maakt het kleinere bedrag voor het overschot een heel stuk minder uit en word de TVT niet al te gek veel langer. ;)
maar dit verschilt veel per setup en situatie.
Vmpp was nog geen variabele waar ik rekening mee had gehouden, maar blijkt erg relevant.
Hierdoor ziet ook de oplossing met optimizers er weer aantrekkelijker uit dan ik van tevoren had gedacht.

Optimizers:
+ Mogelijk om met goedkopere omvormer en panelen te werken.
+ Hoger Vmpp mogelijk
- Kosten geld zonder WP verhoging
je denkt nu in oost-west, en dat is wel oke, maar als je met optimizers(of micro's) werkt.
dan heeft ieder paneel zijn eigen mpp, dus je kunt nog verder gaan.
zo is oost-west een weg die je kunt gaan, maar ook platter en steiler is een optie.
platter voor de zomer, en steiler voor de lente en herfst.
misschien kun je dan zelfs gaan werken met maar een 1kW omvormer?
creativiteit is het tover woord, denk verder als je neus lang is. ;)
Upgrade panelen (meer Vmpp):
+ Geen optimizers nodig
+ Waarschijnlijk hoger totaal WP
- Haalt waarschijnlijk niet het Vmpp niveau van het optimizer alternatief
als jij de solarfrontier panelen goed bekijkt dan zie je dat die een ruime 80-85Vmpp doen.
als je die 4x doet lijkt mij de Vmpp aardig perfect (zelfs beter als met optimizers).
maar het zijn speciale panelen met een speciale maat, dus even goed checken of dat wel gaat werken voor jouw.
(dit type paneel is ook erg handig om stringen parallel te maken.
iedere parallel string kan ook een andere kant op kijken en zo heb je geen 2x mpp nodig.)

even grof gezegd, een standaard TL omvormer wil een Vmpp met perfectie is 350V.
maar tussen de 200 en 400V zitten is geen probleem met de meeste TL omvormers.
Gewapend met deze nieuwe kennis ga ik nog maar eens goed rekenen en rondkijken om te bepalen welke setup het beste bij mij past.

zo als je het hier schrijft is dat totale B.S.
de kleur van de panelen doet echt helemaal niks extra licht op vangen.
het zou mooi zijn als we met een kleurtje licht konden ombuigen en zo vangen. >:)
(maar waarschijnlijk is heb je de klok horen luiden maar weet je de klepel niet te vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
Wij zijn ook aan het oriënteren op zonnepanelen en ik ben erg benieuwd wat jullie van volgende denken en wat voor omvormer hier het beste bij past. Zelf neig ik erg naar SolarEdge, ook omdat ik het erg interessant vind om te zien wat de installatie doet.

Het dak staat niet perfect op het zuid gericht maar zoals ik het kan beoordelen van 110 naar 290 graden.

10x LG zonnepaneel 320wp Mono LG320N1K-A5
Waarvan 5x op oost en 5x op west.
Of 6x op oost en 4x op west(deze op stelling is
Volgens mij makkelijker te realiseren en ik heb het idee dat door de achterliggende huis west eerder weg valt.)
Ik vermoed Flatfix Fusion in een hoek van 13 graden voor de montage.

Wat zouden jullie aanraden aan omvormers en de opstelling.

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MaikelK. schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:26:
Wij zijn ook aan het oriënteren op zonnepanelen en ik ben erg benieuwd wat jullie van volgende denken en wat voor omvormer hier het beste bij past. Zelf neig ik erg naar SolarEdge, ook omdat ik het erg interessant vind om te zien wat de installatie doet.

Het dak staat niet perfect op het zuid gericht maar zoals ik het kan beoordelen van 110 naar 290 graden.

10x LG zonnepaneel 320wp Mono LG320N1K-A5
Waarvan 5x op oost en 5x op west.
Of 6x op oost en 4x op west(deze op stelling is
Volgens mij makkelijker te realiseren en ik heb het idee dat door de achterliggende huis west eerder weg valt.)
Ik vermoed Flatfix Fusion in een hoek van 13 graden voor de montage.

Wat zouden jullie aanraden aan omvormers en de opstelling.
5 is wel erg weinig wat het voltage aan gaat voor de omvormer, dat kan prima met SF maar die heb je niet in 320W of je moet er 2 op dezelfde plek als 1 LG krijgen.
10 stuks kan dacht ik ook niet op SE, dacht ergens 14 gelezen te hebben minimaal of zoiets? Maar dat weten anderen wel.
Zulke kleine aantallen is vaak lastig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Solaredge gaat wel lukken hoor, zorg wel dat je de P404 of P505 (of eventueel de P405) optimizers neemt, die hebben een hogere uitgangsspanning (max 85Volt tegen max 60Volt van de "normale" optimizers).

Tenzij je behalve oost/west ook nog heel veel schaduw hebt, dan moet je iets verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
En als we Solaredge over boord zouden gooien? Wat voor omvormer zou er dan geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Word krap maar deze met 2x5 parallel er aan.

https://www.greenybros.co...l2-omvormer-zonnepanelen/

Edit
Deze doet het nog wat makkelijker en goedkoper
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw1500-
Of deze
https://www.solar-bouwmarkt.nl/x1-mini-copy.html

Ook 2x 5 parallel

[ Voor 42% gewijzigd door Rol-Co op 18-04-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Dat maakt de installatie wel een stuk goedkoper!

Terugkomende op Solaredge, welke omvormer zou daar dan bij moeten? Zelf dacht ik aan de SE2200H, of zou dat net te krap wezen op het kantelpunt als de zon zuid staat? Deze 10 panelen komen dan toch wel als 1 string op de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:05
Als je dan toch voor SE wil gaan waarom dan geen APS micro omvormers ? Gaan 2 panelen op 1 kastje en kost 179 pst. Heb je ook geen losse omvormer meer in de schuur hangen aangezien alles in de micro omvormer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Dat is eigenlijk net zo duur als een SE uitvoering zie ik.

Ik heb de SolerEdge Site Designer gedownload, daar wordt je opzich nog wel aardig vrij gelaten in wat eruit komt, echter geven ze wel de SE3000H aan als de omvormer die nodig is.

De P404 is dus alleen benodigt vanwege de maximale uitgangs spanning van 85v?
Hij geeft namelijk ook met de P370 nog steeds aan dat het zou moeten kunnen?

Ik heb mij aardig verdiept in het SolarEdge verhaal, maar het klopt toch dat de optimizers altijd op hun maximale voltage uitsturen? Zelfs met lage spanning vanaf het paneel komt er altijd 85 volt uit bv?

[ Voor 82% gewijzigd door MaikelK. op 19-04-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Niet vergeten, je kunt ook nog jinko Maxim integrated in 1 string gooien. Maakt het lekker simpel. :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MaikelK. Nee, SolarEdge zorgt ervoor dat de som van alle spanningen van alle optimizers die in serie staan altijd 400ish volt is (en 700 voor de driefasenoplossingen).
Alle optimizers in serie leveren dezelfde stroom.

Je wil 10 panelen in serie (SE) met P370 met max 60 volt.
Stel je hebt 4 panelen die 240 watt aan zonnestraling (zon in het westen met 1 paneel beschaduwd) hebben en 6 die maar 60 watt kunnen leveren (de oostpanelen en het beschaduwde westpaneel).

De 240 watt wil SE vertalen in 60V (=max) bij 4A. Dan moeten de overige panelen dus 15V bij 4A doen.
In totaal wordt dat 4x60V + 6x15V = 330V en dat is te weinig voor de omvormer.
Hij maakt er dus 4x60V@2A + 6x30V@2A van om tot een totaal van 420V te komen. De 240 watt panelen leveren dan maar 120 watt.
SolarEdge zorgt er in deze situatie voor dat niet elk paneel optimaal presteert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik had de indruk dat de HD-serie ongeveer 370V wilde hebben, maar is waarschijnlijk afhankelijk van de netspanning.

Maar Proton_ legt precies uit waarom je dus de P404 zou moeten nemen. Zelfde getallen, andere optimizer:

De 240 watt wil SE vertalen in 85V (=max) bij 2,8A. Dan moeten de overige panelen dus 10V bij 2,8A doen.
In totaal wordt dat 4x85V + 6x10V = 400V en dat is te weinig perfect voor de omvormer.
De 240 watt panelen leveren dan 240 watt. De overige panelen moeten dan (10*2,8=) 28 Watt leveren. Dat doen panelen op een dag als vandaag ook in de schaduw.

Update: Zie ook https://www.solaredge.com..._fixed_string_voltage.pdf voor de uitleg van Solaredge. Deze gaat nog uit van 350Volt stringspanning van de niet-HD-versies, bij de HD-serie ligt de optimale stringspanning iets hoger.

(ook de 350V van de niet-HD omvormers is trouwens geen vast gegeven, het is 1,52 x de actuele netspanning. Aangezien bij mij thuis de netspanning vrijwel altijd < 230V is, is mijn stringspanning doorgaans tussen de 340 en 345V)

[ Voor 30% gewijzigd door ocaj op 19-04-2018 19:17 . Reden: Link naar solaredge-application note toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:35
@ocaj voor de 1-fase HD omvormer ligt die verhouding tussen de 1,59x en 1,61x (in mijn situatie met de SE3680H).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@maxh

Dit wat voor je? Stecagrid in kostal jasje :)

Kostal Piko 1500 Zonnepanelen omvormer http://link.marktplaats.nl/m1277286472?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Ik denk dat de P404 dan inderdaad de beste optie is. Zelf als de panelen volledig aan de west kan nog niet echt op gestart zijn kunnen die op oost al genoeg spanning voorzien!

Pagina: 1