Schadevergoedingseis Alternate geweigerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-04 20:32
Vervolg op dit topic (maar in dit forum geplaatst omdat het probleem veranderd is): PC reboot willekeurig (vooral bij CPU-intensieve spellen)

Ongeveer 5 maanden geleden begaf mijn videokaart het na weken van symptomen die op een defecte voeding leken te duiden en heb ik beide componenten (videokaart en voeding) RMA gestuurd. De videokaart werd vervangen, de voeding werd niet defect gevonden.

In de maanden daarna heb ik op verschillende manieren gepoogd de oorzaak van het probleem te vinden (met in mijn hoofd het idee dat de voeding niet defect was) wat tijd, geld en moeite heeft gekost. Uiteindelijk besloot ik, gebaseerd op het advies in de hierboven gelinkte draad, mijn gehele systeem naar Alternate te sturen voor een diagnose en potentiële reparatie.

Na enkele weken kreeg ik mijn systeem alweer terug met een verse voeding, maar een condensator van het moederbord was blijkbaar losgekomen. Nu heb ik dat niet opgemerkt voordat ik het systeem opgestuurd had en de reparatieservice had ook niks laten horen hierover.

Ik heb de klantenservice en de klachtenservice gecontacteerd maar in alle gevallen zegt Alternate niet op te willen draaien voor de schade omdat ze 'het moederbord de schade overal op heeft kunnen lopen' en omdat ik een disclaimer ondertekend heb die zogezegd mij laat opdraaien voor de gelopen schade

Naar mijn idee is Alternate verantwoordelijk voor de schade die mijn systeem opgelopen heeft en wil ik eigenlijk een schadevergoeding die een nieuw moederbord + installatie daarvan moet bekostigen.

EDIT:
Dit is overigens de disclaimer die ik ondertekend heb:

ALTERNATE wijst nadrukkelijk elke aansprakelijkheid af voor enige schade aan eigendommen van de klant of derden, welke het gevolg zijn van defecten die reeds aanwezig waren op het moment van aanbieden het product. Het feit dat een product ter test wordt aangesloten door een medewerker van ALTERNATE doet hieraan niets af. Dit geldt ook voor enig defect welke wordt aangetroffen en zijn oorzaak vindt in het ondeskundig handelen van anderen dan ALTERNATE medewerkers. Over het algemeen gevat onder de term ‘user abuse’ (gebruikersschade)

Gebaseerd op deze disclaimer zie ik niet hoe ik op moet draaien voor de schade aangezien het defect niet reeds aanwezig was. Er staat ook dat Alternate niet verantwoordelijk is voor schade die door anderen dan Alternate medewerkers veroorzaakt is maar volgens Alternate is de kans ook zeer gering dat het tijdens transport gebeurt is.

Daarnaast komt nog het feit dat als de oorspronkelijke RMA van de voeding gewoon het defect gevonden had ik mijn computer een flinke tijd gewoon had kunnen gebruiken en dit defect waarschijnlijk nooit gebeurd was.

De vraag die ik wil stellen is: Kan ik Alternate aansprakelijk stellen voor de schade die mijn moederbord opgelopen heeft na de diagnose en reparatie van mijn PC? Kan ik ook schadevergoeding vragen voor de tijd en moeite die ik hierin heb moeten steken dankzij de eerdere, onzorgvuldige RMA?

[ Voor 34% gewijzigd door WouterHaz op 24-03-2017 21:11 . Reden: extra informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Und Jetzt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 20:45

LordofWhatever

Uuhhh....?

Is de reparatie onder garantie gebeurd? Van het gehele systeem? Dan is Alternatie gewoon aansprakelijk: jij hebt recht op een werkend product (dus niet "schadevergoeding"). Ook het risico (en de kosten) van verzending ligt bij Alternate.

Is het geen reparatie onder garantie:
Kan je aannemelijk maken dat Alternate het mobo beschadigd heeft? Of anders dat het nog goed was op het moment dat jij het opstuurde? Jij bent in dezen de eisende partij, en dus ligt de bewijslast bij jou. Met disclaimers komt Alternate hier niet onderuit, het gaat hier om dwingend recht.

Om je echt te helpen hebben we specifiekere informatie nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door LordofWhatever op 24-03-2017 20:17 ]

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:En wat zijn nu je concrete vragen? Zonder deze vragen lijkt het nu meer op een shopreview, die hier niet op zijn plaats is. Zie ik geen verbetering hierin, ben ik genoodzaakt het topic te sluiten.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
LordofWhatever schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:16:
Is de reparatie onder garantie gebeurd? Van het gehele systeem? Dan is Alternatie gewoon aansprakelijk: jij hebt recht op een werkend product (dus niet "schadevergoeding"). Ook het risico (en de kosten) van verzending ligt bij Alternate.

Is het geen reparatie onder garantie:
Kan je aannemelijk maken dat Alternate het mobo beschadigd heeft? Of anders dat het nog goed was op het moment dat jij het opstuurde? Jij bent in dezen de eisende partij, en dus ligt de bewijslast bij jou. Met disclaimers komt Alternate hier niet onderuit, het gaat hier om dwingend recht.

Om je echt te helpen hebben we specifiekere informatie nodig.
Van het systeem zijn alleen de behuizing en de voeding bij Alternate aangeschaft, de rest heb ik destijds bij Megekko gekocht. De voeding is door Alternate vervangen omdat die, anders dan in november, defect gevonden werd. Het moederbord en de rest van de onderdelen zitten nog (bij Megekko) in de garantieperiode.

Naar mijn idee zou het raar zijn dat bij een professionele diagnose een dusdanig beschadigde condensator niet opvalt, zelf heb ik in de afgelopen maanden meerdere keren in de kast gekeken en alles gecontroleerd en ook geen losse condensatoren gezien. Duidelijk verwoord: voorafgaand aan de diagnose geen defect, tijdens de diagnose geen defect, bij ontvangst wel een defect.

Excuses voor onduidelijkheden, na 5 maanden beginnen de frustraties een beetje op te hopen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
Oke dus even de TLDR versie ;)

Jij stuurt je PC naar Alternate om te kijken wat er mis mee is. Zij vervangen hun eigen voeding(RMA). En krijgt je mobo met losse condensator terug?

Als dat het geval is zou ik zeggen ja ze moeten betalen. Het is achteraf lastig te bewijzen dat het mobo 100% in orde was. Alleen hebben hun het nog kunnen testen(anders kan je niet makkelijk concluderen dat de voeding defect is). Het kan natuurlijk ook nog door de vervoerder komen. Of gewoon een brak moederbord. En ik geloof dat je tijd ook terug kan krijgen. Alleen gaat dat wel lastig worden. Zeker bij een koppig bedrijf als Alternate.

Maar ik zou je mobo eerst een voor reparatie naar Megekko sturen. Als die gewoon garantie geeft is er feitelijk weinig aan de hand. Ja je hebt veel tijd verloren maar daar kan je mee leven toch?

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 24-03-2017 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het probleem met je klacht is dat deze gebaseerd is op aannames die je allemaal in je eigen voordeel uitlegt. De voeding kan eerder gefunctioneerd hebben, en daarom niet vervangen zijn, en Alternate moet jou maar vertrouwen dat de condensator al niet kapot was. Het gaat dan touwtrekken worden waarbij je je claims niet kunt onderbouwen.

Als het mobo nog in de garantie zit, daar gewoon claimen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07

rdejongjr

Gnome

Doe eens een paar duidelijke foto's welke condensator er gemolesteerd is en hoe het in de kast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

De vraag is wel een beetje wat je nu wilt.
Ik neem aan dat de pc/het mobo met kapotte condensator niet naar behoren werkt?
In de maanden daarna heb ik op verschillende manieren gepoogd de oorzaak van het probleem te vinden (met in mijn hoofd het idee dat de voeding niet defect was) wat tijd, geld en moeite heeft gekost. Uiteindelijk besloot ik, gebaseerd op het advies in de hierboven gelinkte draad, mijn gehele systeem naar Alternate te sturen voor een diagnose en potentiële reparatie.
Dus een nieuwe videokaart was niet de oplossing?
Na enkele weken kreeg ik mijn systeem alweer terug met een verse voeding, maar een condensator van het moederbord was blijkbaar losgekomen. Nu heb ik dat niet opgemerkt voordat ik het systeem opgestuurd had en de reparatieservice had ook niks laten horen hierover.
Ja en? Heeft ie nu kuren? Zijn die kuren anders dan voorheen?
Gebaseerd op deze disclaimer zie ik niet hoe ik op moet draaien voor de schade aangezien het defect niet reeds aanwezig was
Dat vind jij. Wie zegt dat het zo is? Misschien werkt je systeem niet goed door die kapotte condensator. Wij weten het niet, want wij hebben maar halve informatie.
Daarnaast komt nog het feit dat als de oorspronkelijke RMA van de voeding gewoon het defect gevonden had ik mijn computer een flinke tijd gewoon had kunnen gebruiken en dit defect waarschijnlijk nooit gebeurd was.
Dat is slechts een aanname.
De vraag die ik wil stellen is: Kan ik Alternate aansprakelijk stellen voor de schade die mijn moederbord opgelopen heeft na de diagnose en reparatie van mijn PC?
Dat kan. Je kunt ze ook aansprakelijk stellen voor je broodrooster dat niet meer werkt. Dat aansprakelijk stellen op zich is het punt niet. Of het ook enig hout snijdt is een ander verhaal.
Mij is naar aanleiding van de door jou gegeven informatie in ieder geval volstrekt onduidelijk waar we mee te maken hebben. Wanneer werkte iets wel, wat was er mis, wat was de conclusie na vervangen van onderdelen? Dat mis ik. Zo kan niemand hier iets zinnigs over zeggen. Misschien was die condensator al vanaf begin kapot en komt alle ellende daardoor. Dan kan je zelfs andersom op moeten draaien voor de tijd die Alternate in je gestoken heeft.
Kan ik ook schadevergoeding vragen voor de tijd en moeite die ik hierin heb moeten steken dankzij de eerdere, onzorgvuldige RMA?
Een vergoeding van tijd kan je uit je hoofd zetten. Zo werkt het (helaas) niet binnen het NL recht.
Naar mijn idee zou het raar zijn dat bij een professionele diagnose een dusdanig beschadigde condensator niet opvalt,
Dat zou zeker raar zijn. Ik neem aan dat men ook een test uitvoert als een onderdeel is vervangen. Als een defecte condensator problemen geeft zou dat tijdens die test ook moeten opvallen.
Het kan natuurlijk ook nog door de vervoerder komen.
Dat kan ook nog. Dan zou de weg moeten zijn: ts krijgt pc terug, checkt, constateert en licht direct Alternate in hierover. Dan nog blijft de vraag of die condensator een probleem veroorzaakt, wat dat lees ik niet terug.
Indien na terugsturen direct is geconstateerd dat die condensator stuk was, dan moet Alternate het oplossen.
En ik geloof dat je tijd ook terug kan krijgen.
Op basis waarvan?
Maar ik zou je mobo eerst een voor reparatie naar Megekko sturen. Als die gewoon garantie geeft is er feitelijk weinig aan de hand.
Hoe groot is die kans? Een condensator valt er doorgaans niet zomaar af. En wat als zij stellen dat het user abuse is?
en Alternate moet jou maar vertrouwen dat de condensator al niet kapot was.
En ts moet er op vertrouwen dat Alternate de boel niet gesloopt heeft? Dat blijft toch maar hetzelfde. Ik zou als uitgangspunt nemen: systeem is daar getest, als die condensator problemen geeft had men daar toen al op moeten stuiten en aan de hand daarvan de conclusie trekken dat het bord dus niet defect daar is aangekomen als er geen fout aan gevonden is.
Als het mobo nog in de garantie zit, daar gewoon claimen.
Als het daadwerkelijk gesloopt is valt er weinig te claimen. Daarbij loop je het risico op kosten als de claim wordt afgewezen.

Verder zou ik graag weten of er nu wel of niet een probleem is aan het systeem vanwege de condensator. Het is mij volstrekt onduidelijk wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
Foto's van waar de losgeraakte condensator zat op het moederbord:
http://imgur.com/a/keD7O

Is het wel veilig om het systeem op te starten als het moederbord een condensator mist? Ik had het opgezocht en vaak luidde het advies om in zo'n soort geval een computer niet op te starten.

Ik heb nu een totaal andere videokaart (Asus ROG STRIX-RX480-8G-GAMING), maar nadat ik die geinstalleerd had bleven de problemen hetzelfde.

Ik wil eigenlijk op z'n minst een all-expenses-paid vervanging of reparatie van mijn moederbord, of een vergoeding die dat kan betalen.

Volgens de serviceopdracht was dit de staat van het systeem voorafgaand de diagnose:
Deuk in de bovenste ventilatierooster. Een van de USB3.0 aansluitingen in de frontpaneel
is beschadigd. (zit scheef in de front paneel) Krassen op de plexiglas.

Dit zijn de opmerkingen m.b.t. de test die ik toegestuurd kreeg:
''wij hebben uw systeem uitvoerig getest en hebben geconstateerd dat uw voeding niet naar behoren functioneert. Wij hebben uw voeding vervangen voor een nieuw exemplaar. Ook heeft uw systeem een uitgebreide stabiliteitstest ondergaan die deze zonder problemen heeft uitgevoerd. Het systeem functioneert naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Is het wel veilig om het systeem op te starten als het moederbord een condensator mist? Ik had het opgezocht en vaak luidde het advies om in zo'n soort geval een computer niet op te starten.
Mij lijkt dat niet verstandig, zeker omdat de gemiddelde gebruiker niet weet waar deze voor dient en wat de gevolgen zullen zijn.
Ik heb nu een totaal andere videokaart (Asus ROG STRIX-RX480-8G-GAMING), maar nadat ik die geinstalleerd had bleven de problemen hetzelfde.
Voor of na de losse condensator?

Als er een test is uitgevoerd lijkt het mij niet aannemelijk dat deze condensator bij Alternate er al af was.
Dan is het hoogstwaarschijnlijk daarna gebeurt. De vraag blijft echter wat valt er aan te tonen? Wie eist bewijst, dus als jij meent dat Alternate de boel heeft gesloopt, zal je toch met iets overtuigends moeten komen. Voor hetzelfde geld heb je zelf, al dan niet bewust, dat ding er af gestoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
De videokaart zat er in voor de losse condensator. Toen ik de computer weer binnenkreeg had ik hem vrijwel direct aangesloten en opgestart, kon ik een harde schijf niet vinden en ging ik in de kast kijken, toen zag ik dat die condensator los zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07

rdejongjr

Gnome

Kijk nog eens goed naar de schade en hoe de shitzooi in de goedkope kast is geflikkerd, dit is transportschade.

Die videokaart heeft samen met het pci-e slot lekker staan wapperen tijdens vervoer.
Dat mensen het zonder opvulling of vastzetten durven op te sturen kan ik niet bij.

Succes met claimen, bij post nl krijg je enkel de kiloprijs.

Tevens zit de kaart in het verkeerde slot en is met een beetje mazzel makkelijk een andere er op te solderen

[ Voor 13% gewijzigd door rdejongjr op 27-03-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
rdejongjr schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:33:
Kijk nog eens goed naar de schade en hoe de shitzooi in de goedkope kast is geflikkerd, dit is transportschade.

Die videokaart heeft samen met het pci-e slot lekker staan wapperen tijdens vervoer.
Dat mensen het zonder opvulling of vastzetten durven op te sturen kan ik niet bij.

Tevens zit de kaart in het verkeerde slot en is met een beetje mazzel makkelijk een andere er op te solderen
Voordeel is dat de TS niets met PostNL te maken heeft. Alternate heeft de opdracht gegeven. Dus die zal moeten betalen/regelen. Als de TS transport schade hard kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21

MsG

Forumzwerver

Dit gaat een heel juridisch getouwtrek worden. Wil je snel resultaat kan je overwegen om de condensator te (laten) solderen. Soms is een bepaalde condensator ook niet per se noodzakelijk voor de werking trouwens. Heb zelf vanuit een computerbedrijf ook eens gehad dat zo'n Fatal1ty moederbord ineens een condensator op zo'n soort plek los liet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rdejongjr schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:33:

Sterker nog; dat is verzekerd tot 500 euro. ;) Dus meer dan dat zal je dan toch niet krijgen, tenzij je zelf een extra / hogere verzekering afsluit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

WouterHaz schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:29:
De videokaart zat er in voor de losse condensator. Toen ik de computer weer binnenkreeg had ik hem vrijwel direct aangesloten en opgestart, kon ik een harde schijf niet vinden en ging ik in de kast kijken, toen zag ik dat die condensator los zat.
Nou in dat geval, wel heel toevallig dat een condensator boven een net vervangen kaart los is gekomen...
Wel raar dat jij allerlei errors hebt, terwijl zij beweren een test uitgevoerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
Naar mijn mening zat die condensator zodanig los dat het bij een diagnose als Alternate heeft uitgevoerd naar voren zou moeten komen.

Ik kan niks zeggen over de werking van het systeem momenteel, aangezien ik bang ben dat door testen er alleen maar meer kapot gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verzending gebeurt op verantwoording van verzender. Eventuele schade of problemen moten daqr dus verhaald worden. Ontvanger heeft niets met de postdienst te maken.

Ten aanzien van de handtekening die gezet is voor de reparatie: die kan de prullenbak in. Consumentenrecht betreffende conformiteit is dwingend recht. Die stelt dat verkoper het probleem moet oplossen, en dat als gevolg ervan geen kosten voor de consument mogen komen.

Zelfs als dat niet zo was (zakelijk), kunnen ze niet om een handtekening vragen op het moment dat garantie nodig is; alle voorwaarden die invloed hebben op het product, inclusief garanties, moeten op moment van koop bekend zijn. Dit is de regels proberen te veranderen tijdens het spel. Dubbel fout dus

Zou het gaan om een geval waar je niets gekocht hebt dat problematisch kan zijn, ligt het wellicht anders. Dan neem je een losse dienst af en daar kunnen voorwaarden aan zitten. Hoewel je ook dan vraagtekens kan zetten - maar hier niet relevant.
De voeding is vervangen, een probleem met een onderdeel geleverd door verkoper. Vervolgschade en garantieafwikkeling zijn op hun kosten.

Het feit dat ze iets dergelijks laten tekenen geeft te denken - je moet je afvragen of je iets wil kopen bij een dergelijke toko. Het goede nieuws is dat ze zijn aangesloten bij thuiswinkel.org. Daar kan je eveneens een klacht indienen en vragen om bemiddeling. Ik kan me niet voorstellen dat thuiswinkel met een dergelijke werkwijze in verband wil worden gebracht.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
WouterHaz schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:09:
[...]

Van het systeem zijn alleen de behuizing en de voeding bij Alternate aangeschaft, de rest heb ik destijds bij Megekko gekocht. De voeding is door Alternate vervangen omdat die, anders dan in november, defect gevonden werd. Het moederbord en de rest van de onderdelen zitten nog (bij Megekko) in de garantieperiode.

Naar mijn idee zou het raar zijn dat bij een professionele diagnose een dusdanig beschadigde condensator niet opvalt, zelf heb ik in de afgelopen maanden meerdere keren in de kast gekeken en alles gecontroleerd en ook geen losse condensatoren gezien. Duidelijk verwoord: voorafgaand aan de diagnose geen defect, tijdens de diagnose geen defect, bij ontvangst wel een defect.

Excuses voor onduidelijkheden, na 5 maanden beginnen de frustraties een beetje op te hopen |:(
Dikgedrukte maakt het lastig.

Als je daar een compleet systeem koopt dat niet functioneerd kan je hen aansprakelijk stellen.

Als je losse componenten koopt en het zelf samen gaat stellen is dat een stuk op eigen risico. Als een onderdeel echt defeft of DOA is heb je garantie. Maar als je bijvoorbeeld een te lichte voeding of andere onderdelen aankoopt die niet compatibel zijn maar stand alone wel werken dan kan je de leverancier daar niet voor verantwoordelijk stellen. Het kan net zo goed een streepje RAM of iets anders dat daar niet is aangekocht zijn dat de problemen veroorzaakt.

Mijn eerste reactie is ook dat je voeding gewoon te licht is. Ik heb deze problemen in het verleden ook met zelfbouw systemen gehad en daarvan geleerd dat je niet moet besparen op de voeding en daar beter overcapaciteit van een goed merk in zet. Als je zware games wil spelen en en het maximale eruit wil halen dan hou je met die Sharkoon 600W Bronze die je erin hebt zitten niks over en is het niet gek als je systeem op volle belasting reboot.

Zet er bijvoorbeeld deze in en grote kans dat je probleem is opgelost:

https://www.alternate.be/...l/product/1073015?lk=6223

Je kan wel je geld terug proberen te vragen voor de reparatie, ze hebben het probleem immers niet echt opgelost en als zij deze voeding hebben aanbevolen is dat een verkeerd advies geweest.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterHaz
Na heel wat moeten drammen bij Thuiswinkel.org en Alternate heeft de laatste mij ''uit coulance'' een vervangend moederbord geleverd; mijn PC lijkt nu weer prima te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Ja "natuurlijk" uit coulance. Stel je voor dat ze een precedent scheppen! Dan is het hek van de dam natuurlijk. Wel jammer dat het allemaal zo opgelost moet worden.
Pagina: 1