PC reboot willekeurig (vooral bij CPU-intensieve spellen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-04 20:32
Mijn vraag:
De afgelopen 3 maanden heb ik last mijn PC die op willekeurige momenten opnieuw opstart. Het gebeurt alleen nadat ik enige tijd aan het gamen ben en lijkt sneller opnieuw op te starten bij spellen die intensiever gebruik maken van de CPU (Battlefield 1 houdt hij lang vol, Company of Heroes 2 niet langer dan een half uur)

De vorige videokaart die in dit systeem zat (MSI RADEON R9 380 GAMING 4G) was aan het begin van de drie maanden kapot gegaan, vervanging hiervan heeft het probleem niet (of in ieder geval niet alle problemen) verholpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Processor: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
Geheugen: pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL
Videokaart: pricewatch: Asus ROG STRIX-RX480-O8G-GAMING
Moederbord: pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer
SSD: pricewatch: Crucial BX100 120GB
Voeding: pricewatch: Sharkoon WPM600 Bronze
HDD: Western Digital Blue WD10EZEX 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb windows verscheidene keren opnieuw geinstalleerd en met de ingebouwde functie van het moederbord via internet de UEFI geflashed.

De voeding heb ik al eens teruggestuurd maar er waren geen defecten gevonden.

Ik heb de temperatuur bijgehouden en die lijkt niet veel hoger dan 60 graden te worden in het systeem, de CPU komt zelfs nauwelijks boven de 50 graden.

Beste antwoord (via WouterHaz op 24-03-2017 15:19)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Zonder twijfel: Voeding.

Dat er geen defecten gevonden worden aan de voeding bij een RMA kan heel goed kloppen, want onder normaal gebruik zal hij het prima doen.

Ik heb dit nu tientallen keren voorbij zien komen sinds de release van BF1 op diverse fora, en elke keer was het de voeding. Ook mijn 850 Watt PSU vond het na het spelen van BF1 tijd de geest te geven.
BF1 blijkt een goede stresstest :P

[ Voor 42% gewijzigd door unfor op 04-01-2017 02:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 06:57

Stronkie

Where wind is Trouble

check je geheugen en je HDD

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Zonder twijfel: Voeding.

Dat er geen defecten gevonden worden aan de voeding bij een RMA kan heel goed kloppen, want onder normaal gebruik zal hij het prima doen.

Ik heb dit nu tientallen keren voorbij zien komen sinds de release van BF1 op diverse fora, en elke keer was het de voeding. Ook mijn 850 Watt PSU vond het na het spelen van BF1 tijd de geest te geven.
BF1 blijkt een goede stresstest :P

[ Voor 42% gewijzigd door unfor op 04-01-2017 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik ook je voeding controleren.

Heb je in de eventviewer gekeken of je iets terug kunt vinden van de reboots? een BSOD oid. Die gaan vrij snel tegenwoordig en flitsen vaak voorbij voor je er erg in hebt. In de eventviewer staan dan wel de codes van de BSOD's.

Geheugen controleren dmv een memtest (meer dan 2-3 passes!)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zeker na het lezen van enkele revieuws wijst mijn vinger in 1e instantie ook naar de voeding. Zou mooi zijn als je ergens een ander voeding kunt lenen om te testen of de problemen zich nog steeds voordoen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
Bedankt voor de reacties (zo laat op de avond ook nog!)Ik zal proberen om zo spoedig mogelijk een andere PSU te testen.

De eventviewer laat alleen maar een Kernel Power error zien zonder verdere info.

Een vraag op de reacties: hoe verklaart een defecte PSU het patroon dat minder zware spellen vaker de PC rebooten dan een toch wel zwaar spel als BF1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

WouterHaz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 03:26:
Bedankt voor de reacties (zo laat op de avond ook nog!)Ik zal proberen om zo spoedig mogelijk een andere PSU te testen.

De eventviewer laat alleen maar een Kernel Power error zien zonder verdere info.

Een vraag op de reacties: hoe verklaart een defecte PSU het patroon dat minder zware spellen vaker de PC rebooten dan een toch wel zwaar spel als BF1?
Het blijft voor ons natuurlijk ook gissen. Puur op ervaring en misschien een stukje onderbuik kijken we als eerste naar de psu.

Probleem met dit soort issues is dat het letterlijk 1000 oorzaken kan hebben.
Voor hetzelfde geld heb je een huisdier die een dermate hekel heeft aan COH dat hij de aardlekschakelaar omgooit. Klinkt natuurlijk absurd, maar je kunt je wellicht voorstellen dat wij op afstand dermate weinig zicht en informatie hebben dat we theoretisch gezien dit niet eens uit kunnen sluiten.

Enfin, lijkt me zaak om eerst de dader te zoeken en daarna kunnen we wellicht sparren over "waarom wel bij event a" en "waarom niet bij event b"

Spoiler alert: dat een app op papier minder zwaar is zegt niets. Een script a 1kb kan de pc ook rebooten terwijl GTA 5 vloeiend draait.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterHaz
Misschien een ietwat late reactie, maar ik heb mijn hele systeem teruggestuurd naar Alternate voor diagnose en mogelijke reparatie, en ze hebben de voeding vervangen!

Nu bleek toen ik het systeem ontvangen dat er een condensator van het moederbord losgelaten heeft en wil ik een schadevergoeding eisen, maar dat is voor een ander topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

WouterHaz schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:24:
Misschien een ietwat late reactie, maar ik heb mijn hele systeem teruggestuurd naar Alternate voor diagnose en mogelijke reparatie, en ze hebben de voeding vervangen!

Nu bleek toen ik het systeem ontvangen dat er een condensator van het moederbord losgelaten heeft en wil ik een schadevergoeding eisen, maar dat is voor een ander topic...
Sharkoon hebben slechte voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Sharkoon is op z'n best een C merk. Lekker bij uit de buurt blijven.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1