Onze Gigasets werkte ook goed Chris. Tot de 7581. Met de laatste Beta gaat het aanmelden zeer vlot. Even afwachten of het blijft werken.
Chris even een andere vraag, jouw 7581 en je DECT toestel staan die op dezelfde verdieping? En wat is die afstand tussen die 2?
Mijn DECT staan op dezelfde verdieping als de 7581
1 In de huiskamer , dus zowat er boven op , de andere op de Slaapkamer en daar zit een meter of 2/3 tussen
maar zodra ik buiten sta in de tuin valt de verbinding al vrij snel weg , en dit is een meter of 5/6 ong
1 In de huiskamer , dus zowat er boven op , de andere op de Slaapkamer en daar zit een meter of 2/3 tussen
maar zodra ik buiten sta in de tuin valt de verbinding al vrij snel weg , en dit is een meter of 5/6 ong
Dank je Chris,
dit komt overeen met mijn vermoedens. Wat gebeurt er als de verbinding wegvalt? Hoor je dan eerst nog wat gekraak of ruis het toestel als je net op een "grens gebied zit?"
Groeten,
Jack
Groeten,
Jack
[ Voor 3% gewijzigd door tubejack op 31-10-2017 10:07 ]
Als de verbinding wegvalt , dan gaat die stotteren zeg maar op grensgebied en dan weet ik al van dat ik niet verder weg moet gaan lopen van de 7581.
Maar dit bereik heb ik sowieso al gehad met alle fritzboxen eigenlijk , denk door de constuctie van me huis in combi met dubbel glas etc,
en als de verbinding weg is heb ik een dode lijn , ik hoor helemaal niks meer
Maar dit bereik heb ik sowieso al gehad met alle fritzboxen eigenlijk , denk door de constuctie van me huis in combi met dubbel glas etc,
en als de verbinding weg is heb ik een dode lijn , ik hoor helemaal niks meer
Chris andere vraag. Gebruik je ook de WiFi van de 7581?
De wifi gebruik ik ook van dit modem , en dat werkt zoals het moet eigenlijk
zelf geen problemen mee zowel niet op de 2.4 als 5 ghz
zelf geen problemen mee zowel niet op de 2.4 als 5 ghz
Sinds half oktober heb ik pair bonding en de 7581, met 06.85, gewoon via de FB update functie.
Internet verbinding is goed, bedrade verbindingen werken prima, maar de wifi is een drama. Te vaak last van uitgevallen verbindingen, vooral als een apparaat (laptop of telefoon) in slaapstanden oid zijn geweest.
Lijkt echt een wifi issue. Win10 zegt: "geen internet, verbonden", maar ik heb dan zelfs geen toegang meer tot mijn NAS (die bedraad verbonden is met de FB), dus hoezo Verbonden?? Wifi verbinding verbreken en opnieuw aanmelden helpt, maar is natuurlijk geen oplossing.
Lastige is dat ik zowel bij de laptop (5ghz) als telefoon (2.4 ghz) disconnecties ervaar.
Overigens staat dect bij mij uit
Ben benieuwd of TS en anderen nog wifi problemen hebben?
Internet verbinding is goed, bedrade verbindingen werken prima, maar de wifi is een drama. Te vaak last van uitgevallen verbindingen, vooral als een apparaat (laptop of telefoon) in slaapstanden oid zijn geweest.
Lijkt echt een wifi issue. Win10 zegt: "geen internet, verbonden", maar ik heb dan zelfs geen toegang meer tot mijn NAS (die bedraad verbonden is met de FB), dus hoezo Verbonden?? Wifi verbinding verbreken en opnieuw aanmelden helpt, maar is natuurlijk geen oplossing.
Lastige is dat ik zowel bij de laptop (5ghz) als telefoon (2.4 ghz) disconnecties ervaar.
Overigens staat dect bij mij uit
Ben benieuwd of TS en anderen nog wifi problemen hebben?
Het lijkt mij eerder een Windows 10 Isue met de Wifi
Dit probleem heb ik dus ook na de laatste windows 10 update , zelfs bij mijn ouders die een standaard Huawei modem hebben van T-Mobile
heb ik dat met wifi Geen internet , wel verbonden
Dit probleem heb ik dus ook na de laatste windows 10 update , zelfs bij mijn ouders die een standaard Huawei modem hebben van T-Mobile
Kijk ook bij de settings van je WiFi adapter dat power-management uit staat voor die adapter.
Power-management en WiFi is vragen om problemen.
Power-management en WiFi is vragen om problemen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Hebben jullie ook problemen met IPv6 DNS in jullie netwerk?
Ik merk dat het bij apps en sites heel lang duurt vooraleer content wordt geladen zodra IPv6 aan staat in het netwerk. Zet ik dit uit, dan laden sites instant en is er niks aan de hand.
Dit merk ik op smartphones (HTC 10 Android 7, Huawei P8 Android 6), Tablets (Nexus 7 2013 Android 7.1.2) en laptops (2 stuks Windows 10).
Ik merk dat het bij apps en sites heel lang duurt vooraleer content wordt geladen zodra IPv6 aan staat in het netwerk. Zet ik dit uit, dan laden sites instant en is er niks aan de hand.
Dit merk ik op smartphones (HTC 10 Android 7, Huawei P8 Android 6), Tablets (Nexus 7 2013 Android 7.1.2) en laptops (2 stuks Windows 10).
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik denk dit te hebben met twitter op mijn Android toestel.
Effe wifi uit en aan en alles laad meteen.
Effe wifi uit en aan en alles laad meteen.
Ja de Twitter app is ook een leuk voorbeeld. Voorlopig heb ik IPv6 maar uit gezet.
Beste mensen,
Wat is nu de status van de 7581?
Ik heb momenteel nog een 7360 met 50Mbit VDSL van XS4all, maar zou met mijn pakket via pair-bonding naar 80Mbit moeten kunnen. Daarvoor is dan (naast het door KPN aansluiten van het tweede aderpaar) wel de 7581 nodig. Op basis van de verhalen op Internet heb ik die stap nog maar even uitgesteld, omdat internet gewoon stabiel moet werken (anders krijg ik ruzie met de rest van het gezin).
DECT gebruik ik niet, de fritz-box gebruik ik wel voor mijn wifi-gast-netwerk. Daarnaast heb ik nog een airport extreme voor mijn normale wifi-thuisnetwerk.
Is de 7581 met pair-bonding en de laatste firmware dan net zo stabiel als mijn 7360?
Nog een praktisch vraagje: Ik heb aardig wat configuratie in de 7360 zitten (DNS-namen, filters etc). Kan ik op de 7581 een geexporteerde 7360-configuratie inlezen? In principe is het allemaal dezelfde fritz-os, dus ik hoop dat dat gewoon kan, maar ik heb geen idee of dat nog tot problemen kan leiden?
Mocht het uiteindelijk instabiel zijn, kun je dan de pair-bonding aansluiting weer terug in de 7360 stoppen en werkt alles dan gewoon weer op 1 aderpaar? Lijkt me een prettige gedachte om als fallback achter de hand te houden...
Wat is nu de status van de 7581?
Ik heb momenteel nog een 7360 met 50Mbit VDSL van XS4all, maar zou met mijn pakket via pair-bonding naar 80Mbit moeten kunnen. Daarvoor is dan (naast het door KPN aansluiten van het tweede aderpaar) wel de 7581 nodig. Op basis van de verhalen op Internet heb ik die stap nog maar even uitgesteld, omdat internet gewoon stabiel moet werken (anders krijg ik ruzie met de rest van het gezin).
DECT gebruik ik niet, de fritz-box gebruik ik wel voor mijn wifi-gast-netwerk. Daarnaast heb ik nog een airport extreme voor mijn normale wifi-thuisnetwerk.
Is de 7581 met pair-bonding en de laatste firmware dan net zo stabiel als mijn 7360?
Nog een praktisch vraagje: Ik heb aardig wat configuratie in de 7360 zitten (DNS-namen, filters etc). Kan ik op de 7581 een geexporteerde 7360-configuratie inlezen? In principe is het allemaal dezelfde fritz-os, dus ik hoop dat dat gewoon kan, maar ik heb geen idee of dat nog tot problemen kan leiden?
Mocht het uiteindelijk instabiel zijn, kun je dan de pair-bonding aansluiting weer terug in de 7360 stoppen en werkt alles dan gewoon weer op 1 aderpaar? Lijkt me een prettige gedachte om als fallback achter de hand te houden...
Ik heb nu een hele stabiele verbinding. Ik zou er voor gaan.
Of je een backup kunt terugzetten weet ik niet.
Of je een backup kunt terugzetten weet ik niet.
Hier ook een 7581 draaien , en deze is op dit moment al 73 dagen up & stabiel (vanaf 1 okt)
DECT werkt ook na behoren , en stabiel.
Ook las ik in de Nieuwsbrief van AVM dat er in de eerste helft van 2018 een update komt voor de 7581 incl. de nederlandse vertaling voor het modem ipv engels.
DECT werkt ook na behoren , en stabiel.
Ook las ik in de Nieuwsbrief van AVM dat er in de eerste helft van 2018 een update komt voor de 7581 incl. de nederlandse vertaling voor het modem ipv engels.
Hier ook erg stabiele verbinding met de laatste firmware erop.chris-drielsma schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:51:
[...] Ook las ik in de Nieuwsbrief van AVM dat er in de eerste helft van 2018 een update komt voor de 7581 incl. de nederlandse vertaling voor het modem ipv engels.
Ben heel benieuwd of ze dan ook de nieuwe Mesh functionaliteit gaat uitrollen.
De 1750E repeaters zijn er al wel klaar voor, nu de modem nog.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Bij mij werkt het ondertussen ook allemaal een heel stuk beter. Bedraad was sowieso al stabiel.
Ik heb de optie 'nieuwe draadloze apparaten toestaan' uitgezet, daarmee lijken de spontane disconnects verleden tijd. Ik heb dat overigens niet heel bewust getest.
Maar laatst weer een nieuwe telefoon (wifi) toegevoegd , dus de optie aanpassen en later die dag inderdaad weer disconnects van andere wifi apparaten.
Optie weer uitgezet en nergens meer last van...
Ik heb de optie 'nieuwe draadloze apparaten toestaan' uitgezet, daarmee lijken de spontane disconnects verleden tijd. Ik heb dat overigens niet heel bewust getest.
Maar laatst weer een nieuwe telefoon (wifi) toegevoegd , dus de optie aanpassen en later die dag inderdaad weer disconnects van andere wifi apparaten.
Optie weer uitgezet en nergens meer last van...
@tlpeter @chris-drielsma @TD-er @Jage Bedankt voor jullie bemoedigende reacties.
Ik ga de aanvraag voor bonding in gang gaan zetten.
Configuratie overzetten probeer ik wel gewoon en als het niet of niet goed werkt, dan is het een kwestie van een uurtje alles weer net zo instellen, ook overkomelijk.
Ik ga de aanvraag voor bonding in gang gaan zetten.
Configuratie overzetten probeer ik wel gewoon en als het niet of niet goed werkt, dan is het een kwestie van een uurtje alles weer net zo instellen, ook overkomelijk.
Ik heb ook absoluut geen problemen met deze FRITZ!Box, draait als een zonnetje.
Weet iemand wanneer er een nieuwe (beta) software komt die ook WiFi Mesh ondersteunt? De 7490 heeft inmiddels wel een dergelijke software, alleen dit nieuwere modem schijnbaar nog niet. Ben bijna geneigd om mijn 7490 terug te hangen en die te gaan te gebruiken.
Weet iemand wanneer er een nieuwe (beta) software komt die ook WiFi Mesh ondersteunt? De 7490 heeft inmiddels wel een dergelijke software, alleen dit nieuwere modem schijnbaar nog niet. Ben bijna geneigd om mijn 7490 terug te hangen en die te gaan te gebruiken.
Heeft iemand een idee hoe ik port forwarding aan de gang kan krijgen op de Fritz!Box 7581?
Ik ben er nu al een dag mee bezig, maar het lukt gewoon niet. Hij heeft het even gedaan, maar daarna kapte hij er al weer mee. Ik probeer mijn NAS online te krijgen. Uiteraard heb ik alles volgens de website ingesteld in de router, er staat ook een groen bolletje bij dat hij werkt. Toch kan ik hem niet benaderen via het ip-adres. De router heb ik al een aantal keer opnieuw gestart.
Ik ben er nu al een dag mee bezig, maar het lukt gewoon niet. Hij heeft het even gedaan, maar daarna kapte hij er al weer mee. Ik probeer mijn NAS online te krijgen. Uiteraard heb ik alles volgens de website ingesteld in de router, er staat ook een groen bolletje bij dat hij werkt. Toch kan ik hem niet benaderen via het ip-adres. De router heb ik al een aantal keer opnieuw gestart.
Hier een Fritzbox 7490 met FTTH. De firewall en de portforwarding functioneert enorm slecht. De instellingen zijn alleen na tig keer proberen erin te krijgen, vaak krijg ik een nietszeggende foutmelding. En de belangrijkste ergenis: na een paar week is de firewall/portforwarding configuratie vaak weer spontaan verdwenen en kan ik ineens niet meer van buiten bij mijn huisserver.
Dit probleem speelt al jaren. Ik heb een tijd een alternatieve router gehad, dat werkte prima, maar deze is helaas onlangs stuk gegaan en nu moet ik weer de Fritzbox gebruiken. Plan is om zsm weer een alternatieve router in gebruik te nemen, vanwege alle problemen, waarvan de bovenste toch wel de grootste is. Gelukkig is het met een glasaansluiting een stuk eenvoudiger dan met ADSL, jammer dat XS4All niet zelf met een beter werkende router komt.
Dit probleem speelt al jaren. Ik heb een tijd een alternatieve router gehad, dat werkte prima, maar deze is helaas onlangs stuk gegaan en nu moet ik weer de Fritzbox gebruiken. Plan is om zsm weer een alternatieve router in gebruik te nemen, vanwege alle problemen, waarvan de bovenste toch wel de grootste is. Gelukkig is het met een glasaansluiting een stuk eenvoudiger dan met ADSL, jammer dat XS4All niet zelf met een beter werkende router komt.
Update: Inmiddels de 7581 ontvangen en geprobeerd de configuratie van mijn 7360 over te zetten.ocaj schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:35:
Voor een deel van de instellingen werkt dat prima, maar zeker niet voor alles.
Met name de DNS-namen en parental controls moest ik allemaal opnieuw instellen, maar ook diverse andere instellingen (provider services, automatic updates etc).
Ook valt me op dat de 7581 met de 6.85-firmware voor de 2,4 Ghz keurig NL als country code gebruikt, maar op de 5GHz met een country code DE uitzend.
Zijn er meer mensen bij wie dat zo is?
Hoe "erg" is dit overigens? Ik kan zo 1-2-3 niet een duidelijke lijst met verschillen vinden?
Pair bonding wordt volgende week aangelegd, dus deze week draait de 7581 nog op één aderpaar.
Sinds ik de Fritz 5490 heb gekregen van xs4all had ik problemen met mijn SYNOLOGY DS213.
ICMP werkte maar als ik vanaf de WIFI probeerde een share te benaderen of de webgui : niets lukte.
Na wat testen kwam ik erachter dat als ik mijn laptop op een bedraad netwerk aansloot, direct op de cisco switch dat ik er wel bij kon.
Ging ik via de Fritz dan lukte het niet.
Uiteindelijk bleek de oplossing te belachelijk voor woorden :
Ik heb al sinds jaar en dag als LAN 192.168.201.0/24 ingesteld. Bij analyse van de dump van de config bleek er in de Fritz nog 192.168.178.1 te staan. Op de een of andere manier wil de Fritz dus dat je 192.168.178.x gebruikt als LAN.
Die tip kreeg ik op het xs4all gebruikers forum.
Gisteren alles omgezet naar 192.168.178.x en nu werkt het als een zonnetje.
ICMP werkte maar als ik vanaf de WIFI probeerde een share te benaderen of de webgui : niets lukte.
Na wat testen kwam ik erachter dat als ik mijn laptop op een bedraad netwerk aansloot, direct op de cisco switch dat ik er wel bij kon.
Ging ik via de Fritz dan lukte het niet.
Uiteindelijk bleek de oplossing te belachelijk voor woorden :
Ik heb al sinds jaar en dag als LAN 192.168.201.0/24 ingesteld. Bij analyse van de dump van de config bleek er in de Fritz nog 192.168.178.1 te staan. Op de een of andere manier wil de Fritz dus dat je 192.168.178.x gebruikt als LAN.
Die tip kreeg ik op het xs4all gebruikers forum.
Gisteren alles omgezet naar 192.168.178.x en nu werkt het als een zonnetje.
@kevertje1977 Standaard staat een fritzbox op 192.168.178.x (en 192.168.179.x voor het gast-netwerk).
Maar dat kun je op de fritzbox toch gewoon instellen (home network -> Network settings -> ipv4 addresses)? Of bedoel je te zeggen dat de fritzbox niet werkt als je de instelling op 192.168.201 zet?
Maar dat kun je op de fritzbox toch gewoon instellen (home network -> Network settings -> ipv4 addresses)? Of bedoel je te zeggen dat de fritzbox niet werkt als je de instelling op 192.168.201 zet?
De fritzbox werkt prima met 192.168.201.X behalve dus met synology. Heel raar verschijnsel.
Is blijkbaar een bekende bug... xs4all gebruikers forum kwam hiermee
Is blijkbaar een bekende bug... xs4all gebruikers forum kwam hiermee
Hier 192.168.2.0/24 als netwerk in de 7581 en dat werkt prima met een synology. Hiervoor had in een 5490 en dat werkte ook zoals het hoort. Heb de config wel steeds opnieuw gebouwd dus geen export/import?
Ik kan het eens bij mijn moeders 7360 checken, maar de toegestane wifi-frequentiebanden zijn in NL en DE -eigenlijk in de hele EU- gelijk, dus dat maakt geen verschil.ocaj schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:46:
[...]
Ook valt me op dat de 7581 met de 6.85-firmware voor de 2,4 Ghz keurig NL als country code gebruikt, maar op de 5GHz met een country code DE uitzend.
Zijn er meer mensen bij wie dat zo is?
Hoe "erg" is dit overigens? Ik kan zo 1-2-3 niet een duidelijke lijst met verschillen vinden?
Heb je de synology rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox, of via een (al dan niet intelligente) switch?BMW_Gizzmo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:53:
Hier 192.168.2.0/24 als netwerk in de 7581 en dat werkt prima met een synology. Hiervoor had in een 5490 en dat werkte ook zoals het hoort. Heb de config wel steeds opnieuw gebouwd dus geen export/import?
Staat me iets van bij dat dat ook wel eens verschil kon maken.
Synology zit via een Cisco SG200-26 aangesloten, zie ook niet in wat er fout zou kunnen gaan. Zolang je in je hele netwerk maar een enkele DHCP/DNS server hebt voor zowel IP4 als IP6.
Via mijn.xs4all.nl kan je na inloggen onder Producten / Internet / Beveiliging een niveau van Poortbeveiliging instellen. Standaard staat dat op 4 en daardoor werkte bij @Japsuh port forwarding niet. Nadat hij het niveau aangepast had werkte het wel.Japsuh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:12:
Heeft iemand een idee hoe ik port forwarding aan de gang kan krijgen op de Fritz!Box 7581?
@Japsuh, kan je nog even laten weten welk niveau je hebt ingesteld waarmee het werkte?
@rud Sorry, compleet vergeten mijn oplossing nog te posten. Ik ben er niet zeker van of het aanpassen van de instellingen op mijn.xs4all.nl dé oplossing is. Nu heb ik hem op niveau 3 gezet. Op een ander forum heb ik gelezen om een ip-adres lager dan .20 te kiezen om het probleem van port-forwarding op te lossen. Dit heb ik dan ook toegepast (ik gebruik nu een statisch adres, .15). Beide instellingen zorgen ervoor dat het nu werkt voor mij.
Ook bij de consumentenbond begint nu door te dringen dat er met dit fantastische 7581 modem iets niet helemaal goed is https://community.consume...oblemen-16357/index1.html
Hoe meer meldingen hoe beter!
Hoe meer meldingen hoe beter!
Ik gebruik geen DECT via de fritzbox en ik heb verder geen enkel probleem.
Dat wil uiteraard niks zeggen.
Volgens mij is de FRITZ!Box 7581 inmiddels het hoofdpijn dossier van AVM/Xs4all geworden.
Opvallend is dat de 7581 een afwijkend/speciaal model is, klaarblijkelijk voor de Nederlandse markt. De 7580 en 7582 staan wel in de lijstje met modellen waarop service items voor beschikbaar zijn (downloads, firmware e.d.)
https://avm.de/service/
Maar de 7581 ontbreekt.
Ook het direct vergelijken van de eigenschappen, tussen de 7580 - 7581 - 7582 lukt niet op avm.de (noch de nl site, noch de engelse site).
Wanneer je zelf handmatig de eigenschappen van deze modellen naast elkaar opvraagt, zie je dat er (hoogst) waarschijnlijk andere hardware intern wordt gebruikt. (Intel versus Broadcom)
Zowel aan de DSL kant, alsmede aan de WLAN kant; andere hardware. (?)
7580:
•VDSL- oder ADSL-Anschluss
•Unterstützt 100-MBit-VDSL-Anschlüsse mit Vectoring (Full Vectoring)
•WLAN AC (bis 1.733 MBit/s brutto, 5 GHz) und N (bis 800 MBit/s brutto, 2,4 GHz)
•Kompatibel zu WLAN 802.11g, b und a
7581:
•VDSL-Bonding oder ADSL-Anschluss
•Unterstützt 100-MBit-VDSL-Anschlüsse mit Vectoring (Full Vectoring), 300 MBit/s und mehr mit Supervectoring oder VDSL-Bonding
•WLAN AC (bis 1.300 MBit/s brutto, 5 GHz) und N (bis 450 MBit/s brutto, 2,4 GHz)
•Kompatibel zu WLAN 802.11g, b und a (11, 54, 150, 300 MBit/s)
7582:
•G.fast, VDSL inkl. Supervectoring, ADSL
•Unterstützt VDSL inkl. Supervectoring und G.fast für bis zu 1.000 MBit/s
•Routerbetrieb auch mit Kabelmodem, Glasfaseranschluss oder Mobilfunk-Stick (LTE/UMTS/HSPA)
•WLAN AC (bis 1.300 MBit/s brutto, 5 GHz) und N (bis 450 MBit/s brutto, 2,4 GHz)

Opvallend is dat de 7581 een afwijkend/speciaal model is, klaarblijkelijk voor de Nederlandse markt. De 7580 en 7582 staan wel in de lijstje met modellen waarop service items voor beschikbaar zijn (downloads, firmware e.d.)
Maar de 7581 ontbreekt.
Ook het direct vergelijken van de eigenschappen, tussen de 7580 - 7581 - 7582 lukt niet op avm.de (noch de nl site, noch de engelse site).
Wanneer je zelf handmatig de eigenschappen van deze modellen naast elkaar opvraagt, zie je dat er (hoogst) waarschijnlijk andere hardware intern wordt gebruikt. (Intel versus Broadcom)
7580:
•WLAN AC (bis 1.733 MBit/s brutto, 5 GHz) und N (bis 800 MBit/s brutto, 2,4 GHz)
7581:
•Unterstützt 100-MBit-VDSL-Anschlüsse mit Vectoring (Full Vectoring), 300 MBit/s und mehr mit Supervectoring oder VDSL-Bonding
7582:
•Routerbetrieb auch mit Kabelmodem, Glasfaseranschluss oder Mobilfunk-Stick (LTE/UMTS/HSPA)
Ik heb inmiddels de 7581 in de doos gedaan en de 7490 teruggehangen, waarmee ik nu wel WiFi Mesh heb met de twee Fritz!Repeaters. Ook krijg ik het idee dat de 7490 WiFi beter presteert.
http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7581/other/ehtweak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:50:toon volledige bericht
Volgens mij is de FRITZ!Box 7581 inmiddels het hoofdpijn dossier van AVM/Xs4all geworden.![]()
Maar de 7581 ontbreekt.![]()
7580:
7581:
7582:
Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi
Hij is bij mij ook rete-stabiel. Ik gebruik ook geen DECT. Ook geen Wi-Fi overigens (want Ubiquiti UniFi AP AC PRO).tlpeter schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:38:
Ik gebruik geen DECT via de fritzbox en ik heb verder geen enkel probleem.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Er is een nieuwe beta gespot via Usenet die schijnbaar de DECT problemen oplost:
https://service.avm.de/downloads/beta/fritzbox-7581/other/
Heeft iemand deze beta al draaien op zijn 7581? , wat zijn de veranderingenJassy schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:27:
Er is een nieuwe beta gespot via Usenet die schijnbaar de DECT problemen oplost:
Ik heb hem geinstalleerd maar merk zelf geen veranderingen. Ik heb ook geen DECT draaien, Mesh zit er helaas ook nog niet in.
Hier sinds gisteren ook geïnstalleerd en alles werkt goed. DECT gebruik ik hier overigens niet. Volgens de release notes die in het ZIP bestand zitten, zijn er de volgende verbeteringen:
Improvements in FRITZ!OS 06.85-50446
- fixed: sporadically occuring distortion of the SIP audiostream
- fixed: Gigaset telephones sometimes do not ring or never ring
Ik heb deze firmware afgelopen donderdag geïnstalleerd en heb wel DECT. Tot nu werkt DECT wel goed, maar dat was ook met de vorige versie tot die na een tijdje weer vervorming gaf. Ik wacht nog even af of het goed blijft gaan.
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Ik heb deze ook zojuist geïnstalleerd en ik ga het de komende dagen in de gaten houden of die nu nog super stabiel blijft.yodeluxe schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:04:
Ik heb deze firmware afgelopen donderdag geïnstalleerd en heb wel DECT. Tot nu werkt DECT wel goed, maar dat was ook met de vorige versie tot die na een tijdje weer vervorming gaf. Ik wacht nog even af of het goed blijft gaan.
Vanacht is, ondanks dat ik dit uit heb staan, mijn router geupgrade.
Ik heb nu versie 06.85-50446 PLUS (labor version)
Zijn er meer mensen met deze versie.
Xs4all rolt deze week automatisch deze versie uit. Afgelopen nacht is de eerste badge uitgeroldtlpeter schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:27:
Ik neem toch aan dat XS4all die versie helemaal niet uit KAN rollen als je de automatic updates UIT hebt staan (zoals @tlpeter aangeeft)?
Dat zou wel heel vreemd zijn.
(ik heb die optie ook uit staan, zodat ik zelf het moment van updaten kan kiezen. Ik heb nog gewoon de 6.85)
(ik heb die optie ook uit staan, zodat ik zelf het moment van updaten kan kiezen. Ik heb nog gewoon de 6.85)
Automatische updates is voor zover ik weet alleen vanuit AVM zelf. Als je niet wil dat XS4ALL niet updated moet je dit onder provider services uitzettenocaj schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:50:
Ik neem toch aan dat XS4all die versie helemaal niet uit KAN rollen als je de automatic updates UIT hebt staan (zoals @tlpeter aangeeft)?
Updates worden de hele week door uitgerold, niet iedereen heeft deze gehad...
[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 05-04-2018 15:07 ]
Aha, dank je voor de uitleg. Niet heel intuïtief, maar als je het weet wel logisch.
Ik heb allebei uitstaan, mocht hij ondanks dat toch "vanzelf" updaten, dan meld ik het hier wel...
Ik heb allebei uitstaan, mocht hij ondanks dat toch "vanzelf" updaten, dan meld ik het hier wel...
Ongeveer een maand.Geen problemen meer, met onze Fritz Fon's C5. en een oud Siemens toestel.tlpeter schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:27:
Voorzover ik begrepen heb, wordt deze versie nu grootschalig door XS4ALL uitgerold. Het werkt hier nog steeds goed.
Ik werk hier nog steeds op een 7490 omdat mijn 7581 teveel gezeur opleverde. Zou het slim zijn om ondertussen weer over te gaan op de 7581 of niet? Ik draai een setup met een (Fritz)repeater (bedraad) en 2 DECT telefoons.
[ Voor 20% gewijzigd door M_V op 30-04-2018 23:15 ]
Hier de 7581 met de laatste firmware maar nog steeds problemen met DECT (o.a. wegvallen verbinding tijdens gesprek, telefoon verliest connectie met basisstation). Zit er aan te denken om toch weer m'n eigen DECT basisstation te gaan gebruiken.M_V schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:15:
Ik werk hier nog steeds op een 7490 omdat mijn 7581 teveel gezeur opleverde. Zou het slim zijn om ondertussen weer over te gaan op de 7581 of niet? Ik draai een setup met een (Fritz)repeater (bedraad) en 2 DECT telefoons.
Anoniem: 761557
Hier ook nog altijd DECT problemen - krakende en wegvallende verbinding in combinatie met oudere en nieuwe DECT toestellen. Het registreren van een extra toestel verloopt met oudere DECT toestellen nog altijd zeer moeizaam, maar lukt nu uiteindelijk wel (het modem blijft zeggen dat registratie mislukt is, maar een verbinding komt tot stand, het toestel kan gebeld worden en verschijnt tenslotte in de lijst van geregistreerde toestellen).
Overigens is de Modem/router nu wel behoorlijk stabiel. Hij herstart spontaan eens in de 14 dagen. Ik kan in de logbestanden geen oorzaak vinden, maar het is bij die frequentie niet hinderlijk meer.
XS4all levert in centrum Amsterdam nog altijd bij lange na niet de beloofde snelheden (100 / 10 Mbps) en komt nu niet verder dan ongeveer 60% daarvan. Dat is duidelijk lager dan wat we volgens XS4all zelf mogen verwachten (zie pagina waar snelheidsverwachtingen worden toegelicht op https://www.xs4all.nl/klant/internetsnelheid.htm).
Dat is deste curieuzer omdat de router op zijn eigen DSL pagina aangeeft op 111/11 mbps ingetraind te zijn en dat de maximale bandbreedte nog 50% hoger ligt. Pair bonding lijkt nu goed te werken, en er zijn geen gekke waarden te vinden met betrekking tot signaal kwaliteit. Het lijkt niets met drukte op het netwerk te maken te hebben, want het beeld is niet anders in het weekeinde of midden in de nacht. Het is in Februari / Maart een tijdje heel goed geweest, toen werden de beloofde snelheden een paar weken wel gehaald.
Mijn conclusie is dat het modem zijn werk nu eindelijk behoorlijk doet, maar dat het netwerk nog altijd domweg niet in staat is de beloofde bandbreedte aan te leveren aan de 7581. Ik ben dus heel benieuwd wat de dapper aangekondigde snelheidsverhoging ons over een paar weken gaat brengen, behalve een duurdere verbinding ...
Overigens is de Modem/router nu wel behoorlijk stabiel. Hij herstart spontaan eens in de 14 dagen. Ik kan in de logbestanden geen oorzaak vinden, maar het is bij die frequentie niet hinderlijk meer.
XS4all levert in centrum Amsterdam nog altijd bij lange na niet de beloofde snelheden (100 / 10 Mbps) en komt nu niet verder dan ongeveer 60% daarvan. Dat is duidelijk lager dan wat we volgens XS4all zelf mogen verwachten (zie pagina waar snelheidsverwachtingen worden toegelicht op https://www.xs4all.nl/klant/internetsnelheid.htm).
Dat is deste curieuzer omdat de router op zijn eigen DSL pagina aangeeft op 111/11 mbps ingetraind te zijn en dat de maximale bandbreedte nog 50% hoger ligt. Pair bonding lijkt nu goed te werken, en er zijn geen gekke waarden te vinden met betrekking tot signaal kwaliteit. Het lijkt niets met drukte op het netwerk te maken te hebben, want het beeld is niet anders in het weekeinde of midden in de nacht. Het is in Februari / Maart een tijdje heel goed geweest, toen werden de beloofde snelheden een paar weken wel gehaald.
Mijn conclusie is dat het modem zijn werk nu eindelijk behoorlijk doet, maar dat het netwerk nog altijd domweg niet in staat is de beloofde bandbreedte aan te leveren aan de 7581. Ik ben dus heel benieuwd wat de dapper aangekondigde snelheidsverhoging ons over een paar weken gaat brengen, behalve een duurdere verbinding ...
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 761557 op 18-05-2018 17:02 ]
Meen je dat nou? Je noemt hem behoorlijk stabiel terwijl hij elke 14 dagen herstart?Anoniem: 761557 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:32:

Mijn 7581 draaide al bijna 100 dagen probleemloos totdat er een paar weken geleden in de centrale bij werkzaamheden iets misging. De KPN-monteur wilde zien of het wegging als ik de modem herstartte (wat niet zo was).
Als je 14 dagen stabiel vind, dan geeft dat wel aan waar je vandaan komt....
(ik gebruik overigens geen DECT)
Man man man.. wat een gedoe met dit modem. Voorheen met glasvezel op de 7390 nooit problemen ervaren, snel, stabiel en uitstekend wifi.
Na een verhuizing gedwongen naar DSL bonding moeten overstappen... sinds dat ik hier woon ( november 2017 ) alleen maar gezeik met het internet. Wifi is een draak, ongeacht welk kanaal ik zit, krijg het maar niet stabiel. Vol bereik maar Time-to-first-byte duurt soms een eeuwigheid.
Bonding heb ik vaker niet dan wel, heb constant één van de 2 lijnen die op training blijft hangen. Een reboot van het modem duurt ook een eeuwigheid omdat hij constant wisselt tussen de 2 lijnen voordat er één verbinding maakt.
Ligt dit nog steeds aan het modem of is de DSL infra gewoon gaar? Heb écht het gevoel dat ik behalve de lijn (glasvezel) ook qua modem een flinke downgrade heb gekregen
Na een verhuizing gedwongen naar DSL bonding moeten overstappen... sinds dat ik hier woon ( november 2017 ) alleen maar gezeik met het internet. Wifi is een draak, ongeacht welk kanaal ik zit, krijg het maar niet stabiel. Vol bereik maar Time-to-first-byte duurt soms een eeuwigheid.
Bonding heb ik vaker niet dan wel, heb constant één van de 2 lijnen die op training blijft hangen. Een reboot van het modem duurt ook een eeuwigheid omdat hij constant wisselt tussen de 2 lijnen voordat er één verbinding maakt.
Ligt dit nog steeds aan het modem of is de DSL infra gewoon gaar? Heb écht het gevoel dat ik behalve de lijn (glasvezel) ook qua modem een flinke downgrade heb gekregen
Je hebt in iedergeval last van een slechte lijn. WiFi soms traag heb ik de laatste tijd ook wel heb ik het idee.
Nou dan zal ik ook maar eens gaan reageren.
Wat een doffe ellende met de wifi van dit modem.
Hebben alles gedaan, eerst alleen 2,4 aan gelaten toen weer zowel 2,4 als 5 aangezet.
Niks helpt, de wifi komt niet eens tot de eerste verdieping.
De oude 7360 werkte perfect maarja xs4all biedt je dan bij verlenging iets aan en daar trap je dan in.
Hebben werkelijk nog nooit zo'n belabberd modem gehad.
Wordt tijd dat xs4all eens met iets fatsoenlijks gaat komen als klanten weer willen verlengen.
Nee doe maar niet, gooi prijs maar omhoog voor deze rotzooi.
Wat een doffe ellende met de wifi van dit modem.
Hebben alles gedaan, eerst alleen 2,4 aan gelaten toen weer zowel 2,4 als 5 aangezet.
Niks helpt, de wifi komt niet eens tot de eerste verdieping.
De oude 7360 werkte perfect maarja xs4all biedt je dan bij verlenging iets aan en daar trap je dan in.
Hebben werkelijk nog nooit zo'n belabberd modem gehad.
Wordt tijd dat xs4all eens met iets fatsoenlijks gaat komen als klanten weer willen verlengen.
Nee doe maar niet, gooi prijs maar omhoog voor deze rotzooi.
Voor wat het waard is, ik had veel problemen met WIFI en slechte performance (time-outs). Dit kwam uiteindelijk door dubbele DNS entries. Eigen DNS server geïnstalleerd, en geen problemen meer.
Wie durft het aan 
beta : http://download.avm.de/fr...zbox-7581-labor-61351.zip
volgens mij weer een nieuwe.
Het gaat dus om : FRITZ.Box_7581_LabBETA.en-de-es-it-fr-pl-nl.152.06.98-61351.image
na het uitpakken van het ZIP bestand.
beta : http://download.avm.de/fr...zbox-7581-labor-61351.zip
volgens mij weer een nieuwe.
Het gaat dus om : FRITZ.Box_7581_LabBETA.en-de-es-it-fr-pl-nl.152.06.98-61351.image
na het uitpakken van het ZIP bestand.
[ Voor 30% gewijzigd door chris-drielsma op 22-09-2018 10:48 ]
Anoniem: 567735
Draait bij mij sinds gisteravond prima, gewoon update gedaan, alles bleef behouden, speciale VLAN configuratie voor TV op NLEx incluis. Moest wel even de TV-ontvanger updaten na deze maanden niet aan gehad te hebben.
Eens kijken of de bandsteering het nu goed doet, en voor iets verder in de toekomst is natuurlijk de mesh interessant
Begrijp ik hier uit dat het nu mogelijk is dan om een aparte VLAN in te stellen voor TV , naast een VLAN voor Internet?Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:42:
[...]
Draait bij mij sinds gisteravond prima, gewoon update gedaan, alles bleef behouden, speciale VLAN configuratie voor TV op NLEx incluis. Moest wel even de TV-ontvanger updaten na deze maanden niet aan gehad te hebben.
Eens kijken of de bandsteering het nu goed doet, en voor iets verder in de toekomst is natuurlijk de mesh interessant
Niet zoals "vroeger" (aan de binnenkant met aparte kabels en zo), maar de TV-ontvanger is gewoon routed IPTV en dan moet je bij sommige providers een aparte VLAN-configuratie in de Fritz!Box vrotten, bijvoorbeeld zoals ik hier meldde.chris-drielsma schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:02:
Begrijp ik hier uit dat het nu mogelijk is dan om een aparte VLAN in te stellen voor TV , naast een VLAN voor Internet?
HEB HET GEVONDEN
heb ook een fritz.repeater
alles ingsteld en alles werkt.
maar wil nu een update doen maar kan niet inloggen
http://fritz.repeater crome
lukt niet wat doe ik fout
heb ook een fritz.repeater
alles ingsteld en alles werkt.
maar wil nu een update doen maar kan niet inloggen
http://fritz.repeater crome
lukt niet wat doe ik fout
[ Voor 6% gewijzigd door 1475paul op 02-10-2018 20:08 ]
Met de 61351 kreeg ik geen verbinding met internet, met 61788 (te vinden op hulp4all.com ) was er geen probleem.
Als mesh networking goed is ingesteld kun je de repeater rechtstreeks vanuit de Fritzbox interface updaten. Als dit niet kan zou ik de repeater terug naar de fabrieksinstellingen brengen en opnieuw aan je fritzbox koppelen.
Dit heb ik ook moeten doen met mijn beide 1750e's toen ik de eerste beta op de fritzbox installeerde. Pas daarna verschenen er mesh icoontjes in de fritzbox interface.
Als mesh networking goed is ingesteld kun je de repeater rechtstreeks vanuit de Fritzbox interface updaten. Als dit niet kan zou ik de repeater terug naar de fabrieksinstellingen brengen en opnieuw aan je fritzbox koppelen.
Dit heb ik ook moeten doen met mijn beide 1750e's toen ik de eerste beta op de fritzbox installeerde. Pas daarna verschenen er mesh icoontjes in de fritzbox interface.
[ Voor 22% gewijzigd door guido66 op 03-10-2018 21:01 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ondertussen is FritzOS 7.1 eindelijk uitgekomen voor deze fritzbox 
Linkje na FritzOS 7.01 voor de 7581
Linkje na FritzOS 7.01 voor de 7581
Hmmm, vandaag de 7.01 geïnstalleerd, leek allemaal ok te werken.
Maar.... na een paar uur houd de DNS-server er mee op voor mijn interne netwerk
Ik heb hem herstart en daarna was het weer ok. Maar na een uurtje of 6 houd hij er weer mee op.
Aangezien ik alles in huis (NAS, domotica etc) op basis van hostnames heb ingericht zit ik dus nu ernstig te balen.
Kent iemand dit probleem en hopelijk een oplossing. Zo niet: weet iemand een manier om terug naar 6.85 te gaan?
Help!
Maar.... na een paar uur houd de DNS-server er mee op voor mijn interne netwerk
Ik heb hem herstart en daarna was het weer ok. Maar na een uurtje of 6 houd hij er weer mee op.
Aangezien ik alles in huis (NAS, domotica etc) op basis van hostnames heb ingericht zit ik dus nu ernstig te balen.
Kent iemand dit probleem en hopelijk een oplossing. Zo niet: weet iemand een manier om terug naar 6.85 te gaan?
Help!
Als je me een DM stuurt kan ik je voorzien van de recovery voor 06.85ocaj schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:08:
Hmmm, vandaag de 7.01 geïnstalleerd, leek allemaal ok te werken.
Maar.... na een paar uur houd de DNS-server er mee op voor mijn interne netwerk![]()
Help!
@ocaj @mad-dog De recovery versies staan gewoon op de ftp server van AVM:
https://service.avm.de/downloads/downgrade/fritzbox-7581/
en de meest recente versies alhier:
https://ftp.avm.de/
https://service.avm.de/downloads/downgrade/fritzbox-7581/
en de meest recente versies alhier:
https://ftp.avm.de/
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 17-11-2018 22:48 ]
@ehtweak bedankt voor de link. Ik heb inmiddels ook de 6.85-recovery via @mad-dog ontvangen.
Tijdelijke oplossing die ik nu heb is om op mijn belangrijkste machines de namen in de /etc/hosts -file op te nemen. De aansturing van mijn vloerverwarming draait in ieder geval weer, wel zo fijn met dit weer
De kids hebben nog diverse werkstukken te maken, dus ik moet even een handig moment zoeken om met de fritzbox te experimenteren.
Alternatief waar ik over twijfel is om eerst de 7.01-recovery te proberen, zodat hij helemaal clean is qua configuratie en dan alles weer opnieuw instellen. Vervelend klusje, maar uiteindelijk is blijven hangen in een oude versie ook geen echte oplossing. En als het dan nog niet werkt, toch maar terug naar de 6.85 en een bug-rapport bij AVM aanmelden....
Tijdelijke oplossing die ik nu heb is om op mijn belangrijkste machines de namen in de /etc/hosts -file op te nemen. De aansturing van mijn vloerverwarming draait in ieder geval weer, wel zo fijn met dit weer
De kids hebben nog diverse werkstukken te maken, dus ik moet even een handig moment zoeken om met de fritzbox te experimenteren.
Alternatief waar ik over twijfel is om eerst de 7.01-recovery te proberen, zodat hij helemaal clean is qua configuratie en dan alles weer opnieuw instellen. Vervelend klusje, maar uiteindelijk is blijven hangen in een oude versie ook geen echte oplossing. En als het dan nog niet werkt, toch maar terug naar de 6.85 en een bug-rapport bij AVM aanmelden....
Hmmm... Moet niet veel gekker worden. Na verloop van tijd lijkt de DNS-functie zichzelf weer te herstellen?
Ik heb gecontroleerd vanaf 3 verschillende machines middels "dig"-commando en een paar uur na een herstart gaf de Fritzbox daarbij geen "answer section" en geen "authority section". Nu ineens weer wel.
Ik kijk het nog even aan of ik een patroon kan ontdekken....
Ik heb gecontroleerd vanaf 3 verschillende machines middels "dig"-commando en een paar uur na een herstart gaf de Fritzbox daarbij geen "answer section" en geen "authority section". Nu ineens weer wel.
Ik kijk het nog even aan of ik een patroon kan ontdekken....
Mijn 7360/v2 (OS 06.85, EOL), met twee 1750E repeaters (OS 7.01), functioneert stabiel (DSL 100/30 Mbit/s), evenals de 3 DECT/FON toestellen. Geen Mesh, maar Xs4all stuurt een FB 7581.
Ik aarzel om de 7581 te installeren. Anderzijds, met FRITZ!OS 7.01 lijken de stabiliteit en DECT problemen opgelost?
Update 1-12-18. FB7581/7.01 i.c.m. DECT/FON/Fritz!Dect 200 evenals Mesh (2x1750E) werken prima.
Ik aarzel om de 7581 te installeren. Anderzijds, met FRITZ!OS 7.01 lijken de stabiliteit en DECT problemen opgelost?
Update 1-12-18. FB7581/7.01 i.c.m. DECT/FON/Fritz!Dect 200 evenals Mesh (2x1750E) werken prima.
[ Voor 16% gewijzigd door wsmaal op 01-12-2018 15:37 ]
Ben benieuwd of het na een dag of 14 nog steeds goed gaat met DECT bellen. Op het andere forum xs4all.gebruikers.eu zijn er toch mensen met problemen.Update 1-12-18. FB7581/7.01 i.c.m. DECT/FON/Fritz!Dect 200 evenals Mesh (2x1750E) werken prima.
Hier lijken de problemen met DECT een stuk minder geworden. Wat opvalt is dat m'n telefoons een stuk minder vaak de melding geven dat het basisstation weer weg is. En ook is tijdens een gesprek nog niet de verbinding verbroken wat ik bij de vorige versie nog wel in 25% van de gesprekken had.
Viel me vandaag pas op dat in de nieuwe firmware nu ook een schatting staat van de lijn-lengte tot de centrale.
Als die waarde een beetje klopt, dan ligt de kabel toch wel aardig in een rechte lijn.
Als je de straten volgt, is de afstand ongeveer 750 meter, maar de schatting is 507 meter.
Als die waarde een beetje klopt, dan ligt de kabel toch wel aardig in een rechte lijn.
Als je de straten volgt, is de afstand ongeveer 750 meter, maar de schatting is 507 meter.
Alle kabels lopen als het goed is door de straat en niet onder gebouwen door of diagonaal onder kruisingen.
Dit is dat KPN er altijd bij wil kunnen als ze moeten graven....
Dit is dat KPN er altijd bij wil kunnen als ze moeten graven....
De afgelopen weken van/naar Portugal gebeld (vele uren met familie) alsmede telefoontjes van/naar binnen NL (DECT/FON), maar geen enkel probleem ondervonden.rud schreef op woensdag 5 december 2018 @ 02:43:
[...]
Ben benieuwd of het na een dag of 14 nog steeds goed gaat met DECT bellen. Op het andere forum xs4all.gebruikers.eu zijn er toch mensen met problemen.
Heeft iemand al de nieuwe Beta versie voor de 7581 draaien , van 5 April?
Ik ben benieuwd wat er opgelost/nieuw is.
Beta 7581 - 67544
Beta 7581 - 67544
Ik had hem draaien, maar enorm veel problemen met wegvallende PPPoE sessies die uiteindelijk in een loop bleven hangen.chris-drielsma schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:05:
Heeft iemand al de nieuwe Beta versie voor de 7581 draaien , van 5 April?
Beta 7581 - 67544
Verbeterpunt was wel dat 5 GHz DFS WiFi een stuk sneller beschikbaar was na opstarten van het apparaat.
Doel je op PPPoE sessies die de Fritzbox initieert?Ik had hem draaien, maar enorm veel problemen met wegvallende PPPoE sessies die uiteindelijk in een loop bleven hangen.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Correct.jurroen schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:09:
[...]
Doel je op PPPoE sessies die de Fritzbox initieert?
Goed om te weten! Ik heb een 7581 als bonded vDSL passthrough modem staan, hoewel deze geen PPPoE initieert (maar de gateway erachter) sla ik deze beta dan even over.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ik heb inmiddels ongeveer alles geprobeerd om een stabiel thuisnetwerk op te zetten d.m.v. wifi, maar ik gooi de handdoek in de ring. Er is iets goed mis met de 7581 en de interactie met de repeaters. Ik houd verbinding, maar moet vaak een minuut wachten totdat ik weer iets op het netwerk kan doen. Xs4all helpdesk stuurt me met een kluitje rustig het riet weer in. Beter erkennen ze het gewoon en gaan ze op zoek naar nieuwe hardware.
hoi mensen, ik heb een probleem, met 7581
heb kuren dat het elke keer restart , leterlijk, modem valt uit en dan weer aan, heb al 5 monteurs gehad, nieuwe poorten in centrale, alles nieuw aangelegd en gebeurt nog steeds,
hoe ik mijn netwerk heb is
vanaf modem in de woonkamer waar het binnen komt
naar 8 port switch
vanaf de switch naar
TS-673 NAS
24/7 een online radio
laptop
2e switch in mijn slaapkamer
en daar een 2e 7581 als wifi roamer
pc
n-switch
5 andere pc's
gebruik overal cat6 sftp kabels
maar op een of anderemanier restart het modem onverwachts, 1keer per week of zo
wat ken dat zijn ?
heb kuren dat het elke keer restart , leterlijk, modem valt uit en dan weer aan, heb al 5 monteurs gehad, nieuwe poorten in centrale, alles nieuw aangelegd en gebeurt nog steeds,
naar 8 port switch
vanaf de switch naar
TS-673 NAS
24/7 een online radio
laptop
pc
n-switch
5 andere pc's
wat ken dat zijn ?
KuroHana schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:44:toon volledige bericht
hoi mensen, ik heb een probleem, met 7581
naar 8 port switch
vanaf de switch naar
TS-673 NAS
24/7 een online radio
laptop
pc
n-switch
5 andere pc's
wat ken dat zijn ?
- Wat gebeurd er wanneer je je lokale netwerk een keer loskoppelt?
- Een ander stopcontact gebruikt (liefst geen stekkerdoos)?
- Een ander modem probeert?
heb al 6 modems liggenEiríkr schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:32:
[...]
- Wat gebeurd er wanneer je je lokale netwerk een keer loskoppelt?
- Een ander stopcontact gebruikt (liefst geen stekkerdoos)?
- Een ander modem probeert?
als ik netwerk kabel eruit trek ? gebeurt niks
en de modem staat op een eaton 750 watt ups omdat ik een radio station online heb 24/7 daar staat 1 pc op en het modem maar eens in de week restart de modem , dat vind ik raar en ik weet niet wat het probleem is omdat de log ook gewist is uit het modem
Ik zou het modem eens van de UPS halen. Gewoon 'in de muur'.KuroHana schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:36:
[...]
heb al 6 modems liggen
als ik netwerk kabel eruit trek ? gebeurt niks
en de modem staat op een eaton 750 watt ups omdat ik een radio station online heb 24/7 daar staat 1 pc op en het modem maar eens in de week restart de modem , dat vind ik raar en ik weet niet wat het probleem is omdat de log ook gewist is uit het modem
dat zei xs4all ook al , maar ik snap niet waarom , zo heb het nog geen zin als ik een ups op alleen de pc heb als de stroom uitvalt, ken ik niet verder uitzenden zonder internetEiríkr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:36:
[...]
Ik zou het modem eens van de UPS halen. Gewoon 'in de muur'.
Als je dat niet wilt, kun je eens een normale ('lineaire') voeding aansluiten van 12V 2,5A in plaats van die geschakelde voeding die met de Fritz!Box wordt meegeleverd.KuroHana schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:57:
[...]
dat zei xs4all ook al , maar ik snap niet waarom , zo heb het nog geen zin als ik een ups op alleen de pc heb als de stroom uitvalt, ken ik niet verder uitzenden zonder internet
Ik vermoed namelijk dat je UPS geen pure sinus levert aan die geschakelde voeding, en dat kan nog wel eens voor rare spanningspieken zorgen die het modem laten uitvallen. Dat is nog afgezien van alle HF-troep die die UPS uitstoot en daarmee eventueel ook invloed heeft op de verbinding.
Zet er maar eens een radiootje naast op de middengolf (op een lege frequentie), dan kun je dat duidelijk horen.
Heeft die UPS ook periodiek een zelftest mode?
Zou ook kunnen dat zo'n schakel-moment voor de modem net even teveel is, maar je PC gewoon genoeg reserves heeft om door te kunnen gaan.
Wellicht kun je ook zo'n zelftest met een knopje starten.
Zou ook kunnen dat zo'n schakel-moment voor de modem net even teveel is, maar je PC gewoon genoeg reserves heeft om door te kunnen gaan.
niet dat ik weetTD-er schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:43:
Heeft die UPS ook periodiek een zelftest mode?
Eaton ELP1200DIN 1200VA/750 W
Staat wel als feature vermeld in de datasheet ("Automatic battery test")KuroHana schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:48:
[...]
niet dat ik weet
Eaton ELP1200DIN 1200VA/750 W
Alleen staat er niet vermeld wat het interval is van zo'n test.
Je zou als test de modem ook een tijdje niet op de UPS kunnen aansluiten en kijken of 'ie dan niet herstart.
Als dat de oplossing lijkt, zou je kunnen proberen een andere voeding te gebruiken voor de modem. Eentje die net iets meer reserves heeft, of minder gevoelig is voor een niet perfecte sinus.
Je zou ook een tussenstukje kunnen maken voor de bestaande voeding (tussen voeding en modem) waarin je een vrij forse condensator opneemt.
Wel een kleine weerstand plaatsen in serie met de condensator en de ingangsspanning en mogelijk ook een (forse) diode om te voorkomen dat je spanning levert aan de voeding.
Die weerstand is om te voorkomen dat initieel opladen van de condensator je voeding sloopt (laden van een lege condensator is zo goed als kortsluiting)
Hier ook problemen met de 7581. Mijn draadloze verbinding op 5Ghz stopt soms gewoon en dat is niet door de Radar Detector functie die bezig gaat. Ook op de 2.4Ghz band is mijn router niet stabiel.
Nog weer een check gedaan op nieuwe firmware in de hoop dat hier iets in opgelost zou zijn maar die is er ook niet.
Heb zelf Ziggo en hem dus niet als ADSL modem nodig. Heb hem omdat mijn Ziggo router zelf ook geen stabiele verbinding gaf (de nieuwe Connectbox). Zit nu rond te kijken voor een andere router want de Fritz!box gaat niet blijven
Nog weer een check gedaan op nieuwe firmware in de hoop dat hier iets in opgelost zou zijn maar die is er ook niet.
Heb zelf Ziggo en hem dus niet als ADSL modem nodig. Heb hem omdat mijn Ziggo router zelf ook geen stabiele verbinding gaf (de nieuwe Connectbox). Zit nu rond te kijken voor een andere router want de Fritz!box gaat niet blijven
Mijn 7581 begon steeds vaker spontaan te herstarten. Xs4all gebeld en er is nu een 7583 naar me onderweg. Als er merkbare verschillen zijn, meld ik me hier weer.
Update 17-8: Vandaag de 7583 in gebruik genomen.
Ik heb na de 1e ingebruikname diverse instellingen uit de backup van de 7581 gekopieerd (o.a. telefoonboek, wifi wachtwoord).
Mijn 2 1750E's moesten terug naar fabrieksinstellingen om ze weer in de mesh op te nemen.
Bij het telefoonboek worden de foto's niet mee gekopieerd en ook het Teredo filter moest ik nog handmatig uitzetten om de Xbox weer volledig werkend te krijgen.
VDSL snelheid is gelijk gebleven, wifi bereik is beduidend groter, de repeater kan een stuk verder weg dan bij de 7581.
De VDSL verbinding is nog niet helemaal stabiel, maar de box zelf crasht dan niet zoals bij de 7581 wel het geval was. Ik hoop dat de 7583 zich nog een beetje aan het "inleren" is op de VDSL lijn, want in de 3 uur dat ie nu in bedrijf is ben ik al 2x de VDSL verbinding even kwijtgeraakt.
Update 17-8: Vandaag de 7583 in gebruik genomen.
Ik heb na de 1e ingebruikname diverse instellingen uit de backup van de 7581 gekopieerd (o.a. telefoonboek, wifi wachtwoord).
Mijn 2 1750E's moesten terug naar fabrieksinstellingen om ze weer in de mesh op te nemen.
Bij het telefoonboek worden de foto's niet mee gekopieerd en ook het Teredo filter moest ik nog handmatig uitzetten om de Xbox weer volledig werkend te krijgen.
VDSL snelheid is gelijk gebleven, wifi bereik is beduidend groter, de repeater kan een stuk verder weg dan bij de 7581.
De VDSL verbinding is nog niet helemaal stabiel, maar de box zelf crasht dan niet zoals bij de 7581 wel het geval was. Ik hoop dat de 7583 zich nog een beetje aan het "inleren" is op de VDSL lijn, want in de 3 uur dat ie nu in bedrijf is ben ik al 2x de VDSL verbinding even kwijtgeraakt.
[ Voor 72% gewijzigd door guido66 op 17-08-2019 16:54 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Update: na de eerste paar uren werd de verbinding inderdaad stabiel, nu 24u later geen uitvallers meer.

Ik kreeg net de melding dat voor de 7581 , Fritz OS 07.12 klaar staat
Ben benieuwd hoe deze het gaat doen.
http://ftp.avm.de/fritzbo...ther/fritz.os/info_en.txt (changelog)
http://ftp.avm.de/fritzbo...RITZ.Box_7581-07.12.image
[ Voor 34% gewijzigd door chris-drielsma op 22-08-2019 18:12 ]
Hallo, met mijn 7581 kan ik niet meer portforwarden . Bij de laatste stap "OK" verschijnt er in beeld:
" Er is een fout opgetreden.
Foutbeschrijving: Er is al een apparaat met deze naam aangemaakt."
IK heb half jaar terug dat nog gewoon kunnen doen.
Heb al verschillende namen gebruikt , niks helpt. Ook verschillende poortnummers.
Er is wel een software update geweest (7.12) of dat het is betwijfel ik.
Mijn vraag , zijn er meer die dit hebben ( gehad) . Of heb ik een fout(je)
" Er is een fout opgetreden.
Foutbeschrijving: Er is al een apparaat met deze naam aangemaakt."
IK heb half jaar terug dat nog gewoon kunnen doen.
Heb al verschillende namen gebruikt , niks helpt. Ook verschillende poortnummers.
Er is wel een software update geweest (7.12) of dat het is betwijfel ik.
Mijn vraag , zijn er meer die dit hebben ( gehad) . Of heb ik een fout(je)