Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cult
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06-2023
Mijn vader wordt gestoord van zijn 6 jaar oude core 2 duo systeem dat continue vast loopt. Graag wilt hij een laptop zodat hij niet perse gebonden is aan de computer kamer, maar ook op andere plekken in huis en buitenshuis kan werken. Aangezien hij op de computerkamer twee 28 inch monitoren heeft staan, wil hij die wel kunnen blijven gebruiken bij het langere/grotere tekenwerk.

Wat ga je met je laptop doen?
- Werk: 2D werktuigbouwkundige tekenwerkzaamheden middels AutoCad 2016 en in mindere mate DDS-CAD voor enkele 3D tekeningen. Office.

- Mobiliteit: Binnenshuis en buitenshuis zal er van de laptop gebruik worden gemaakt. Alles groter dan 15,6 inch wordt te onhandig denk ik. Batterijduur mag gemiddeld zijn, stroom is altijd voor handen.

- Privé: DSLR foto's sorteren en lichtelijk bewerken (geen photoshop of ander 'zwaar/professioneel' programma), internet e-mail. Geen games :)

Wat is je budget?
ongeveer 600-700 euro.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeuren.

Eigen Ideeën
Ik denk aan de volgende specificaties:

CPU: Recente i3 of i5, dual core lijkt mij afdoende.
GPU: onboard, maar wel VGA aansluiting
Schermdiagonaal: tussen de 13-15,6 inch, IPS scherm, met een full HD resolutie.
Ram: 8gb
HD: SSD minimaal 128gb, liever het dubbele.
Het liefst een beetje stevige (niet plastic aandoende) bouwkwaliteit.

voorbeelden

1. https://tweakers.net/pric...510-15isk-80sr00ktmh.html i3, 128SSD
2. https://tweakers.net/pric...80sr00fcmh/specificaties/ i5 + gf 940mx + 256SSD
3. https://tweakers.net/pric...ellite-pro-a50-c-1g8.html i5 6200u + 256SSD
4.https://tweakers.net/pric...vobook-r541ua-dm558t.html i5 6200u + 256SSD
5. https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen Die ik tegen kwam in de andere topics, misschien totale overkill, maar valt binnen het budget :+

Enkele aanvullende vragen
- Gezien m'n pa ook gebruik wilt blijven maken van de beide monitoren, is het dan beter om een dedicated GPU aan boord te hebben?

- Volgens de specs heeft autocad geen dedicated GPU nodig, maar DDS-cad zegt geen onboard graphics te willen hebben (lijkt mij vreemd). Kunnen die enkele 3D tekeningen van installaties, dus geen super gedetailleerde 3D ontwerpen, het af met een onboard GPU?

- Biedt een docking station extra uitkomst? Of is dat meer een luxe probleem?

De LBBG basislaptop adviezen volg ik al op de voet!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1761533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 23:30
een docking station helpt je alleen om al je randapparatuur in een keer te kunnen aansluiten ipv elke keer al die kabels afzonderlijk van elkaar te moeten aansluiten.

Persoonlijk zou ik voor een cad station geen on board kaartje gebruiken.
Gebruikt je pa die autocad omgeving zakelijk? want kan uit je verhaal niet direct opmaken dat hij een laptop van zijn werk kan gebruiken. Of werkt hij als zzp-er?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cult
koentjuh1987 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:09:
een docking station helpt je alleen om al je randapparatuur in een keer te kunnen aansluiten ipv elke keer al die kabels afzonderlijk van elkaar te moeten aansluiten.

Persoonlijk zou ik voor een cad station geen on board kaartje gebruiken.
Gebruikt je pa die autocad omgeving zakelijk? want kan uit je verhaal niet direct opmaken dat hij een laptop van zijn werk kan gebruiken. Of werkt hij als zzp-er?
Dank voor de tips! Wat voor GPU zal volgens jou voldoende zijn?

Zakelijk inderdaad, niet als zzp maar in loondienst bij een klein bedrijf (3 - 4) werknemers. Vanuit zijn werk hebben ze geen laptops beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Cult op 21-03-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 23:30
ik zou het eerder via de werkgever regelen. Dan kun je daar ook gelijk de licentie voor autocad voor regelen. Is dat ook afgetikt.

Wat je kunt doen is in de vraag en aanbod kijken of er een mooie 2de hands laptop beschikbaar is met een nvidia quadro of vergelijkbaar... (dedicated GPU).

Heb je meer aan dan een onboard chip...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
errr niet goed gelezen :X

[quote]Cult schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:55:
- Volgens de specs heeft autocad geen dedicated GPU nodig, maar DDS-cad zegt geen onboard graphics te willen hebben (lijkt mij vreemd). Kunnen die enkele 3D tekeningen van installaties, dus geen super gedetailleerde 3D ontwerpen, het af met een onboard GPU?
[/quote]

2d autocad draait idd vaak prima op de on-die intelgpu.

Misschien zegt DDS cad het (geen onboard) voor de zekerheid. Het is nog niet zo heel lang dat de iGPU's best prima zijn. Ook id autocad directX maar dds-cad openGL... Als het niet zwaar is, je kunt het proberen, en dan wel zo een machine kopen dat er altijd nog een lichte losse gpu bij kan.

Je hebt ook een hele goedkope best rappe pentium met hyperthreading, de vraag is of die i3 het waard is..

[quote]The G4560 at $64 is pretty amazing. It not only invalidates the Core i3 range but it also kills off the higher end Pentiums as well. It's 22% cheaper than the $82 G4600 and yet it's clocked just 3% lower. Similarly, it's 31% cheaper than the G4620 while it can't possibly be more than 5% slower.

Intel's Core i3 range doesn't look any better. For instance, the i3-7100 retails for $117 and besides a bump in operating frequency and a slight change in iGPU, this is the exact same processor as the G4560. Clocked at 3.9GHz, the i3-7100 is up to 11% faster, but that doesn't make it worth 80% more.

Comparisons only get worse as you go on: the Core i3-7300 costs well over twice the price but comes clocked less than 15% greater. Realistically, your choices are the G4560 at $64 or the Core i5-7400 at $190, everything else in-between is a bit pointless.[/quote]

http://www.techspot.com/r...-pentium-g4560/page5.html

[ Voor 34% gewijzigd door maratropa op 21-03-2017 21:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:00
Je wilt twee 28" schermen aansluiten en je hebt het enkel over een vga poort? Dat lijkt me lastig worden dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Is dit niet wat? Boven budget en eigenlijk moet er nog een SSD in, maar dan heb je echt voor weinig een erg goede performance laptop. De gekleurde toetsenbord verlichting kan gewoon op wit gezet. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x een 28"-scherm aansluiten op een laptop? Welke schermen zijn dat? Welke resolutie?

Hoe dan ook => Dan heb je dus een HDMI + een displayportaansluiting nodig op je laptop. Want van een vga-krijg je pijn aan je ogen, zeker met CAD, digitaal aansluiten is veel rustiger voor je ogen en zichtbaar beter beeld.

Dan blijft uit jouw lijstje alleen die Clevo N150RD laptop van Laptopparts4less over. Mooie is ook dat je daar nog een M2 SSD bij kunt kiezen. Als je er maar 1 in doet, dan zou ik de HDD/SSD uitvinken (scheelt weer 39 euro) en er eentje bij M2 SSD aanvinken. Dat is beter en sneller voor je Windows-partitie en CAD-programma's.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cult
nooberke schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:46:
Je wilt twee 28" schermen aansluiten en je hebt het enkel over een vga poort? Dat lijkt me lastig worden dan....
Eentje via VGA andere via HDMI? of geeft dat ook het hetzelfde beeld op beide monitoren?
Jumpman schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:47:
Is dit niet wat? Boven budget en eigenlijk moet er nog een SSD in, maar dan heb je echt voor weinig een erg goede performance laptop. De gekleurde toetsenbord verlichting kan gewoon op wit gezet. ;)
Thanks, wel blits ding voor op kantoor. Is een merk laptop beter dan bijvoorbeeld de Clevo?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:52:
2x een 28"-scherm aansluiten op een laptop? Welke schermen zijn dat? Welke resolutie?

Hoe dan ook => Dan heb je dus een HDMI + een displayportaansluiting nodig op je laptop. Want van een vga-krijg je pijn aan je ogen, zeker met CAD, digitaal aansluiten is veel rustiger voor je ogen en zichtbaar beter beeld.

Dan blijft uit jouw lijstje alleen die Clevo N150RD laptop van Laptopparts4less over. Mooie is ook dat je daar nog een M2 SSD bij kunt kiezen. Als je er maar 1 in doet, dan zou ik de HDD/SSD uitvinken (scheelt weer 39 euro) en er eentje bij M2 SSD aanvinken. Dat is beter en sneller voor je Windows-partitie en CAD-programma's.

Succes! :)
Bedankt! Beide van Dell, geen idee wat de exacte specificaties zijn maar volgens mij zijn beide 1920*1080 schermen.

[ Voor 74% gewijzigd door Cult op 21-03-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cult schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:08:
[...]
Bedankt! Beide van Dell, geen idee wat de exacte specificaties zijn maar volgens mij zijn beide 1920*1080 schermen.
Die specs lijken me niet kloppen voor een 28" scherm, eerder voor een 24" scherm, maar goed. :)

Ik vind het budget wel erg laag voor het werk wat erop gedaan gaat worden. Die Core 2 Duo bestond trouwens 11 jaar geleden al, 6 jaar geleden lijkt me wat kort. :) Anyway, als je pa er weer lang mee wilt doen, zou ik zelf toch het budget wat ophogen richting 800-1000 euro.

Die MSI van Jumpman pricewatch: MSI GL62 6QF-635NL vind ik toch wat minder. Geen IPS scherm (hij gaat ook buitenshuis gebruikt worden) en je moet ook nog een SSD erin zetten want die zit er niet in.

Dan vind ik deze Clevo beter pricewatch: Clevo N850HK1 waar je nog geheugen en een SSD voor moet kiezen (of elders bestellen), maar dan kom je ook nog ruim onder de 1000 euro mee uit.

En ik zou ook nog even die monitors checken, wat daar precies voor een aansluitingen op zitten. Want het beste beeld (naar mijn mening ook de enige juiste manier van aansluiten) krijg je met een HDMI en/of displayport aansluiting. Met VGA is echt zichtbaar slechter beeld en minder rustig voor de ogen. Maar als die monitoren ook 10 jaar oud zijn, dan zit er waarschijnlijk geen DP-aansluiting op, en dan houdt het voor een aantal laptops op. Op die MSI van Jumpteam zit alleen DP en HDMI namelijk (en zo hoort het ook tegenwoordig, vind ik). Of er zit alleen maar VGA op die monitors en zelfs geen HDMI, en dan zou ik ze persoonlijk gewoon vervangen (en een laptop met 2x HDMI heb ik nog nooit gezien, wel HDMI + (2x) DP).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Van de Clevo N150RD bestaat ook een (Medion X6001) Clevo N155RD. Helaas wat duurder, maar
bij Laptop Plus staan er ook een paar te koop.

[ Voor 29% gewijzigd door MedionAkoya op 22-03-2017 14:19 ]

Trein?

Pagina: 1