[LBBG] Basislaptop april 2017

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
We zijn al een tijdje aan de LBBG aan het sleutelen om hem te verbeteren en bij de vorige LBBG hebben we een pagina toegevoegd waarin we motiveren welke laptop de best buy van dat moment is, en op de pagina’s daarna staan de laptops die we getest hebben. Uit de reacties bleek dat dat enerzijds gewaardeerd werd, maar bij anderen ook wel voor verwarring zorgde. Bij wijze van experiment doen we het voor de maand april als volgt: jullie kunnen zoals altijd discussiëren over de beste laptop in een categorie en die zullen we dan op de redactie testen. De reviews die daaruit rollen zetten we los online en in de best buy guide bespreken we vervolgens welke laptop wat de redactie betreft de best buy is. Dat kan de laptop zijn die als ‘winnaar’ uit het topic komt, maar het kan ook dat die laptop na het testen tegen blijkt te vallen en we daardoor iets anders adviseren.

Basislaptop april 2017

De basislaptop mag wat ons betreft 600 euro kosten en dat levert je tegenwoordig zonder veel moeite een laptop op met een 1920x1080-scherm en ssd. Het moet een laptop voor doorsnee gebruik zijn, dus met een 14 of 15,6”-scherm en het liefste bedient dat scherm zich van een ips-paneel (tn kom je namelijk ook nog vaak tegen). De gemiddelde gebruiker zal de laptop als snel ervaren als er een ssd in zit, en dus vinden we dat voor dit bedrag wel een vereist. Andere punten die (eigenlijk bij iedere laptop) van belang zijn: stevige behuizing, goede aansluitmogelijkheden, fijn toetsenbord/touchpad en eventuele mogelijkheden tot upgraden.

We zijn deze maand wat laat, maar het zou moeten lukken om voor 23 maart 12:00 wel tot een conclusie te komen. hoop ik :+
Kandidaten
Populairste in de categorie tot 600 euro + fhd-scherm + ssd: pricewatch: Asus VivoBook R540LA-DM870T Heeft 6GB geheugen en fhd-scherm + riante ssd van 256GB. Nadeeltje: de cpu is een Core i3-5005U; op zich vlot genoeg voor doorsnee werk, maar al wel enigszins verouderd. Ander nadeel: ik heb niet kunnen vinden wat voor paneel er in de Asus zit, maar ik vrees dat we met een tn-paneel te maken hebben.

Minder opslag, maar een snelleren cpu: pricewatch: HP 15-ay128nd Met een Core i5-7200U (stuk vlotter dan de Asus dus), maar een ssd van 128GB. Het scherm heeft een resolutie van 1920x1080 en het is mat. Volgens de Pricewatch zit er een spva-scherm, terwijl HP het over sva heeft. In beide gevallen gaat het over de Samsung-variant van LG's ips en zou het qua kijkhoeken en contrast vergelijkbaar moeten zijn met ips. Verder is er 4GB geheugen en jawel: een dvd-brander aanwezig.

Qua specs tussen de HP en Asus in: pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00KTMH Met een Core i3-6100U, 128GB ssd, maar wel 8GB geheugen. We testten de IdeaPad 510 al eens voor de LBBG, maar toen in de categorie tot 900 eu: reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2016 Toen kwamen we erop uit dat er een goed scherm in zat en dat de hardware makkelijk te upgraden is. Voor een laptop van dat geld vonden we de behuizing wel slap en vonden we het tegenvallen dat de draadloze netwerkkaart niet harder gaat dan 433Mbit/s.

Aan jullie de keus dus: Asus, HP of Lenovo, of heb je nog een veel betere suggestie voor de best buy guide in gedachten? Laat het weten!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, de HP heeft de beste processor en 4GB is zo bijgeprikt, maar hij heeft een glanzend scherm dus voor mij persoonlijk is dat dan al een vette no-go.

Overzichtje van de 3 laptops uit de openingspost: https://tweakers.net/pric...are/666693;719375;664853/

Wat ik altijd zo jammer vind van die basislaptops, is dat ze geen HDMI 2.0 of displayport-uitgang hebben. We zitten inmiddels alweer een paar jaar in het 4k tijdperk namelijk. Dus dan zou het wel handig zijn als je 4k @ 60Hz op een externe monitor (of tv) kan doorgeven om op te werken. Maar dat begint pas bij zo'n 600 euro en dat zijn dan vaak oudere laptops die wat goedkoper weggaan. Voor nieuwere begint het pas bij zo'n 800 euro helaas... categorie: Laptops

Anywayz, er blijven er eigenlijk maar 2 over onder de 600 euro. Met een Full HD IPS scherm en 8GB geheugen, that is: https://tweakers.net/pric...are/584553;666693;589093/
Daarbij is de Lenovo 510 uit de openingspost de mindere keus, want die is 599 euro en de eerste uit deze vergelijkingstabel is exact hetzelfde maar dan 563 euro, dat scheelt dus weer wat. Dessalnietemin zou ik in dit geval zelf zeker 69 euro bijleggen, want dan heb je de 256GB SSD versie i.p.v. de 128GB versie, en de Intel Core i5-6200U i.p.v. de Intel Core i3-6100U. Dus de derde Lenovo 510 uit deze tabel. Dan dus maar iets hoger met € 679,- euro, want rond de 600 euro is er gewoon niet veel soeps meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:40
Hieronder 5 modellen onder 600 euro die misschien ook de moeite waard zijn.
Nadeel is dat de meeste enkel bij Coolblue te krijgen zijn.
Ook vermoed ik dat het in de meeste gevallen om een TN-paneel gaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VivoBook R540YA-DM181T€ 549,-€ 549,-
1HP 15-ba027nd€ 499,-€ 499,-
1HP 250 G5 X0P11ES€ 571,35€ 571,35
1Lenovo Ideapad 110-15ISK 80UD007EMH€ 549,-€ 549,-
1Lenovo Ideapad 500S-14 80Q300CBMH€ 589,-€ 589,-
Bekijk collectie
Importeer producten

Edit: Ik zie nu dat de HP 250 een qwertz toetsenbord heeft, dus die valt normaal gesproken af.

Ik vrees dat we een keuze zullen moeten maken: Ofwel een 128 GB SSD en IPS-scherm, ofwel 256 GB SSD, maar dan geen IPS-scherm. Ik vind 8 GB geheugen wel een vereiste voor een laptop die vele jaren gebruikt zal worden. 4 GB was in 2010 ook al standaard. Zo gebruikt Windows 10 al 2 GB, met een resem tabs open in je browser zit je snel aan 3 GB.

[ Voor 9% gewijzigd door LievenD op 14-03-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Die Asus is wel interessant met 512gb. Genoeg opslag voor iedereen. Daarnaast ook nog 8gb en fullHd. De proc is wat minder maar zeker icm een ssd is het nog steeds wel een rap machientje .

pricewatch: Asus VivoBook R540YA-DM181T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MEDION AKOYA E6431 i5 laptop Art.Nr. 30020951A1
http://www.medion.com/nl/...-deal-pos-1#specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:32
Weet iemand hoeveel geheugen slots de HP 15-ba027nd heeft?
Ik heb zelf recent de HP 14-bs010nd aangeschaft, die lijkt er maar 1 te hebben, maar ik zoek nog confirmatie (wacht op reactie van HP). Mijn eerste HP laptop, maar qua documentatie, website en drivers krijgen ze vooralsnog geen pluspunten van mij!

EDIT:
Nou, volgens HP Support heeft de 14-bs010nd inderdaad maar 1 geheugenslot. Ik heb nog moeite om het te geloven en overweeg zelf nog onder de motorkap te kijken (schijnt wel lastig te zijn bij dit model), maar ik ben bang dat ik er langzaamaan maar aan moet geloven. Voor mij onvoorstelbaar dat een 14" laptop maar 1 geheugenslot heeft, ook gezien alle laptops die ik tot nu toe heb gehad altijd twee geheugenslots hadden, maar zo leer je weer iets iedere dag 8)7

EDIT2:
Na openmaken idd geconstateerd dat er maar 1 geheugenslot in zit. Bleek zelfs DDR3 te zijn, ipv. het geadverteerde DDR4!

[ Voor 50% gewijzigd door Shadow_Zero op 04-04-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 17:34
ik ben zelf op zoek naar een goedkope laptop, maar mijn minimum eisen zijn dan toch wel:
256 Gb hdd/ssd
i3
8 GB
full hd15,6 ips panel
dan kom ik uit op nog maar 2 laptops met een prijs, te weten :
pricewatch: Asus VivoBook R540UA-DM253T momenteel voor 599,-
pricewatch: Medion Akoya E6425 i5 laptop (30024017,Qwerty NL) iets boven budget nl 629,-

grootste verschillen:
Asus bevat een Intel Core i3-7100U met 256 GB SSD met 1xUSB 2.0, 1xUSB 3.0
medion heeft een (iets oudere?) Intel Core i5-6200U en 5400tpm hdd van 1TB en 1xUSB 2.0, 2x USB 3.0, 1xUSB 3.1 (type-C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Bolletje Wat dachten we dan van deze laptop? Momenteel onder de € 600, normaal € 649.

https://www.bol.com/nl/p/...1/#product_specifications

Kaby Lake i3-7130U, 128 GB SSD, 1 TB HDD, 17" IPS, 6 GB DDR4, 1 Gbps netwerk, Wifi AC, Intel HD620 en dvd-speler.

pricewatch: Acer Aspire 5 A517-51-3713

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Jorgen schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 13:15:
@Bolletje Wat dachten we dan van deze laptop? Momenteel onder de € 600, normaal € 649.
Sorry, ik was niet betrokken bij deze BBG. @PiweD deed hem voornamelijk.
In de regel worden eenmalige aanbiedingen niet meegenomen en is het gewenst dat het product ook bij meerdere winkels verkrijgbaar is. Je genoemde laptop is nu in prijs verlaagd door de bol.com bulkdagen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bolletje op 01-04-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bolletje schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:06:
[...]

Sorry, ik was niet betrokken bij deze BBG. @PiweD deed hem voornamelijk.
In de regel worden eenmalige aanbiedingen niet meegenomen en is het gewenst dat het product ook bij meerdere winkels verkrijgbaar is. Je genoemde laptop is nu in prijs verlaagd door de bol.com bulkdagen.
Dat klopt. Maar aangezien Bol wel een winkel is die voor iedereen toegankelijk / makkelijk vindbaar is, dacht ik dat hij wel goed in de LBBG zou passen.
Ik had er trouwens overheen gelezen dat @PiweD deze LBBG deed. ;) Wellicht dat hij er nog iets mee kan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Tnx, we hebben de categorieën aangepast, waardoor 'ie nu op zich wel in de 700euro categorie zou passen, alleen zijn we daar voor een andere Acer gegaan, met een Core i5-8250U-cpu :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Pagina: 1