Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Simpele oplossing gezocht om verkeer te beperken

Pagina: 1
Acties:

• deamosreapos
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:17
Hoi,

Ik ben op zoek naar een budget oplossing waarmee ik verkeer kan beperken per gebruiker. (Of beter per poort)

Ik heb een internet verbinding van rond de 40 mbit en helaas zitten daar 6 tot 12 gebruikers op. Nu is er 1 plek waar er minimaal 20mbit beschikbaar moet zijn.

Via een managed switch is dit te regelen maar helaas is het budget erg krap. (Het upgraden naar 150 mbit kost ook al teveel...)

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan regelen. Ik heb wel een switch nodig met 8 poorten. Dus dan 1 poort op 20mbit en de resterende het restant qua bandbreedte.

• ShadowAS1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-10 18:04

ShadowAS1

IT Security Führer.

De meeste routers hebben gewoon QoS, daarmee kun je meestal ook het e.e.a instellen.
Ik neem in ieder geval aan dat je het over een thuisnetwerk hebt? Zo ja, kijk dan dus gewoon naar een router die dit regelt.

PA-ACE / PCNSE7 // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:04

HKLM_

Edit: was Downloader_NL

Met QoS zou je inderdaad al een begin kunnen maken wat is je budget ? en bij welke isp zit je nu ? (ik denk Ziggo) is het zakelijke of privé ?

Mijn PC: Gigabyte GA-B250M-D3H • Intel Core i7-7700 • 32GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400 • Samsung 960 EVO 250GB • WD Blue 1TB • Windows 10 Pro • Sophos Home • HyperV virtualization

• deamosreapos
Het is consument maar er zijn 6 verschillende eigenaren en 12 euro per maand meer is te duur. Nu wil ik zelf iets van 30-40 euro uitgeven. Dus een semi managed switch leek me een optie maar kan ik daarmee verkeer genoeg beperken. Ik wil namelijk alle diensten beschikbaar houden niet zozeer alleen de diensten die ik vast stel. Dus 1 poort 20 mbit de rest 20/5 dus 4.

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
QoS inderdaad op router niveau gebruiken. Een goedkope software (pfsense) of hardware matige firewall zou ook nog wel moeten lukken. Je moet het niet op switchniveau gaan beheren lijkt me. Feitelijk gaat het in dit geval om de internetgateway die je wil beïnvloeden en niet het interne netwerk.

Wellicht dat je nog een oude/simpele 10Mbit switch (met dus een maximale throughput van 10Mbit) achter de huidige router kunt zetten en daar de bekabeling op aansluiten die maar max 10mbit mag van jouw.

Toch roept het nogal wat vraagtekens op bij me, want dit soort situatieschetsen zie je veel in appartementencomplexen/kamers waarbij er gebruik wordt gemaakt van één gedeelde internet-aansluiting. Iets zegt me dat je hierover ook met de andere eigenaren in gesprek moet (ze betalen er wellicht immers ook voor).

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:03

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Tja,. je budget is dermate laag dat er niet echt realistische mogeljikheden zijn om het goed te doen.

Maar met meerdere eigenaren... dan snap ik ff niet waarom men nieteens die 40Mbit wil upgraden. Ik zou dan zeggen: neem het zoals het is, en neem anders lekker een eigen verbinding.

• deamosreapos
Niet mogelijk. Het is inderdaad een appartement complex. Kennelijk is alleen onze huurder een klager. En aangezien de andere eigenaren daarom niets willen doen gaat er een oplossing komen. (Ik draai altijd op voor de internet shit) maar of het nu ethisch is of niet ik wil de situatie inderdaad onhoudbaar gaan maken. Want per gebruiker zou 30 mbit een aanrader zijn maar er is dus 40 voor 6 man. (Iedereen smartphone en een laptop en doei bandbreedte) dus ik wil gaan forceren dat iedereen te weinig heeft en zodoende gaat klagen bij de andere eigenaren zodat er een echte oplossing kan komen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:06

RobIII

DT Doktersteam / Moderator Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

quote:
deamosreapos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:08:
Niet mogelijk. Het is inderdaad een appartement complex. Kennelijk is alleen onze huurder een klager. En aangezien de andere eigenaren daarom niets willen doen gaat er een oplossing komen. (Ik draai altijd op voor de internet shit) maar of het nu ethisch is of niet ik wil de situatie inderdaad onhoudbaar gaan maken. Want per gebruiker zou 30 mbit een aanrader zijn maar er is dus 40 voor 6 man. (Iedereen smartphone en een laptop en doei bandbreedte) dus ik wil gaan forceren dat iedereen te weinig heeft en zodoende gaat klagen bij de andere eigenaren zodat er een echte oplossing kan komen.
Dat is écht de moeilijkste, on-slimste ( ;) ) weg die je kunt bewandelen. Begin gewoon eens om met iedereen om tafel te gaan, leg het probleem uit en draag oplossingen (inc. kostenplaatje) aan. Mensen gaan lopen stangen en de situatie escaleren om ze daarmee te "overtuigen" is een denkwijze van een 9 jarige... Met een beetje pech heb je straks een hoop gesteggel onderling en een boel mensen die boos zijn op jou omdat je niet eerlijk bent.

RobIII wijzigde deze reactie 19-03-2017 18:15 (6%)

Mistakes happen. It's the mistakes inside a For Loop that are a real problem - Scott Hanselman.

Over mij

• deamosreapos
Dit zou gesprek 20 worden. Er valt niet over te praten. Alle eigenaren verdienen geld ermee en ze geven aan dat ze geen klachten krijgen. (wat bijzonder is omdat ik van mijn huurder dit wel hoor) Geen probleem dus geen investering. Ze hadden voorheen een 4!!! Mbit lijntje liggen. En deze 40 vinden ze dus al te duur. We zijn ondertussen al 3 jaar verder.

Daarom zeg ik moreel mag je me veroordelen maar daar gaat het niet om de vraag is om een case te maken. Als al die andere huurders geen klachten hebben met 4 mbit voorheen zal dat nu ook geen probleem meer zijn. (of wel soms?)

Dus dan is er geen probleem of als dat er wel komt dan kan er eindelijk een werkende oplossing worden gemaakt.

En ja het gaat om een investering a: 15 per maand (van 45 per maand naar 60 +-) En een simpele 8 poorts switch. Dat kost allemaal teveel geld. Situatie nu:

CM ---> kabel 1-3 naar kamers
kabel 4 naar switch (4 poort 10/100 mbit)
vanuit switch restant kamers voorzien. (een switch die ik er maar heb neer gezet 2 jaar terug want toen was de wifi onmogelijk.)

Dus ik wil mijn klagende huurder blij maken want hij betaald voor de service.... aangezien de andere geen probleem hebben moet je wat.

deamosreapos wijzigde deze reactie 19-03-2017 18:35 (26%)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Sorry hoor maar ik snap je verhaal niet helemaal maar 40 Mbit is ruim voldoende voor 12 gebruikers, behalve als er een grote downloader tussen zit. Met 60 devices op een 10-1 lijn gaat zelfs al geeft dat af een hickupjes Krijg een beetje het gevoel dat er iemand de lijnen dichttrekt of dat jij vindt dat het sneller moet.
Maar dan kom je op het punt dat de rest misschien wel terecht zegt ik vindt het snel zat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:27
Stop toch met prutsen en zeg dat internet op. Laat iedereen z'n eigen internet regelen. Iedereen gelukkig en geen gezeik meer voor jou.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:55
Tja, 1 a 2 euro per maand meer voor een hoger abonement lijkt me de betere keuze maar de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E heeft bijvoorbeeld de optie om per poort een max. bandbreedte in te stellen.
Als 1 poort minimaal 20Mbit nodig heeft stel je 1 poort in op die minimale 20Mbit (of hoger) en een tweede poort voor alle andere gebruikers op 20Mbit.
Maar dit is gewoon symptoombestrijding, het echte probleem is te weinig bandbreedte, niet dat deze niet goed verdeeld wordt...

If it's not broken, fix it until it is...

• ElMacaroni
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:47
Of de pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch met 5 aansluitingen, nog iets goedkoper.
Moet je wel zorgen dat die ene gebruiker die de minstens 20 Mbit moet hebben niet aan de extra switch aan kabel 4 hangt, want dan moet hij de 20Mbit alsnog delen met 3 anderen...

ElMacaroni wijzigde deze reactie 19-03-2017 21:09 (32%)
Reden: Link aangepast.

SE2200+14xSF170S

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Waarom moet je dit eigenlijk oplossen voor die huurder van je? Heeft hij een SLA of een ander contractueel iets waarin een bepaalde internetsnelheid staat? Of huurt hij 'incl internet'. In dat laatste geval: dikke doei, zeker als hij de enige klager is.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-10 23:42
@deamosreapos Hoe kom je bij de ¤12,- p.m. is dat puur voor de snelheidsverhoging?
Of reken je dat per huurder? Want volgens mij is die ¤12,- inderdaad de kosten voor totale verhoging, dit zal leiden tot ¤1 a ¤2 verhoging per huurder per maand, lijkt mij niet dat dit zo'n groot probleem is toch?

Anders inderdaad zorgen dat je een switch kan krijgen waar je 10mbit op kan forceren, of eerst eens iedereen langs lopen om te checken wat ze draaien, en met name de klagende huurder, wat is de reden dat hij zo klaagt? Komen z'n torrents niet snel genoeg binnen of wat?

Verder precies wat @Yucon zegt, als de huurder een SLA of ander contractueel iets met je heeft mag/moet je het oplossen, anders is het zijn eigen probleem.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:58
Ik zou je er niet moe aan maken eerlijk gezegd, maar wellicht heb je wat aan mijn suggesties:
- Verwerk die extra 15 euro in de servicekosten.
- Laat de huurders hun eigen internet regelen
- Laat de huurder een abonnement afsluiten bij T-Mobile 4G, onbeperkt alles.
- Kijk op marktplaats voor een 2e hands iets, genoeg bedrijven of particulieren die oudere hardware vervangen maar dat nog meer dan goed genoeg werkt?

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:32
Weet je zeker dat het probleem de 40mbit is? Heb je al uitgesloten dat het geen brak wifi, brakke router (max conns bv door torents), brakke kabels of een uploader(torrents)?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:12

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
deamosreapos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:20:
Hoi,

Ik ben op zoek naar een budget oplossing waarmee ik verkeer kan beperken per gebruiker. (Of beter per poort)

Ik heb een internet verbinding van rond de 40 mbit en helaas zitten daar 6 tot 12 gebruikers op. Nu is er 1 plek waar er minimaal 20mbit beschikbaar moet zijn.

Via een managed switch is dit te regelen maar helaas is het budget erg krap. (Het upgraden naar 150 mbit kost ook al teveel...)

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan regelen. Ik heb wel een switch nodig met 8 poorten. Dus dan 1 poort op 20mbit en de resterende het restant qua bandbreedte.
1 het deelte "minimaal 20mbit word lastig, en klinkt ook niet echt "terrecht" ..
Trafficshaping is wel handig als je meerdere gebruikers hebt die naar harte lust de lijn overbelasten, maar doe het op basis van "dienst" .. maar wat je wilt is dat bv skypen het geluid goed is en tja de webcam is pech. gamen is ook iets wat wellicht snel mag.. maar goed dat is iets wat je zelf in moet lezen.

als je met pratnen niet verder komt en je bent beheerder kan je ook gewoon besluiten om de dienst op te heffen.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• deamosreapos
Even terugkomend op de vraag, ik heb geen oordeel gevraagd. Ik ga verder ook mijn motieven niet verder uitleggen. Ga eerst zelf een pand kopen en verhuren en dan dit soort discussies moeten uitvechten over jaren. Ik wil kwaliteit kunnen leveren en geen gezeik hebben.

Er is 1 ISRA en 1 AOP. Beide zijn in gebruik. Lang leve het verdelen van 1 woning in 6 appartementen.

De vraag was dus hoe lossen we dit op. Dat ik het verkeer kan routen naar mijn gebruiker een hogere bandbreedte kan geven dan de andere gebruikers. (aangezien het de rest totaal niets boeit.)

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 Zou dus een optie zijn?

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:59:
Even terugkomend op de vraag, ik heb geen oordeel gevraagd. Ik ga verder ook mijn motieven niet verder uitleggen. Ga eerst zelf een pand kopen en verhuren en dan dit soort discussies moeten uitvechten over jaren. Ik wil kwaliteit kunnen leveren en geen gezeik hebben.

Er is 1 ISRA en 1 AOP. Beide zijn in gebruik. Lang leve het verdelen van 1 woning in 6 appartementen.

De vraag was dus hoe lossen we dit op. Dat ik het verkeer kan routen naar mijn gebruiker een hogere bandbreedte kan geven dan de andere gebruikers. (aangezien het de rest totaal niets boeit.)

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 Zou dus een optie zijn?
Als de appartementen een eigen huisnummer hebben kan je een isra aanvragen.

Verder los je met een switch niets op. Als ismand hard aan het downloaden is trekt hij de link tussen de isp en de router dicht. De switch heeft geen invloed op dat verkeer.

Het enige wat je kan doen is andere mensen hun verkeer taildroppen, daarmee trigger je het tcp fallback mechanisme, waardoor tcp sessies van andere gebruikers terugtrottlen. Maar dat gaat die Netgear niet kunnen, daar heb je een fatsoelijk stukje ijzer voor nodig.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• deamosreapos
1 huisnummer 1 Isra 1 AOP.

Daarom dus de vraag ik ben dus op zoek naar een goedkope simpele oplossing. Alles gaat via de switch lopen. Dus de router van Ziggo beheert het netwerk. Het probleem zit hem niet in torrents downloaden. Maar 6 kamers betekend minimaal 6 smartphones, 6 laptops en eventuele randapparatuur. Zeker in de avonden/weekeinden is het feest. Een smartphone trekt al relatief makkelijk een mbit of 8 weg (youtube factime etc.) laat staan als mensen gaan netflix kijken. (Een goede CAI versterker kan er ook niet af ze kijken maar analoog.... Dus gaat iedereen of een digitene kastje afnemen of netflix kijken waardoor de verbinding dicht slipt...)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:59:
Je bent nu dus één internet abonnement aan het delen met 6 huishoudens. Dat is zowieso al niet toegestaan. Wat dat betreft is, letterlijk, je enige optie om ISRA punten aan te laten leggen in alle appartementen.

Daarnaast is er natuurlijk nog een optie die nog niet genoemd is:
De snelheid van het abonnement verhogen en de kosten daarvan volledig verhalen op die ene huurder die klaagt. Als hij het niet goed genoeg vindt dan zorg je dat hij betaald voor de verbetering.

Zoals al eerder gemeld is het huidige plan meer buurtje-pesten dan wat anders. Daar wordt niemand beter van. Dat is dan ook geen oplossing (het veroorzaakt grotere problemen dan het oplost). Zorg liever voor een echte oplossing. Het neerzetten van een andere switch is dat zeker niet.

• deamosreapos
Ik vraag wederom om een oplossing. Ga je oordeel over een ander persoon vellen.... En 6 huishoudens mag prima... Hoe dacht je dat alle andere studenten huizen dit deden?

Dus gelieve te reageren met een oplossing in plaats van dit gebash. Heb je geen oplossing of ben je het niet eens met mijn oplossing dan gelieve je te onthouden van commentaar...

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17-10 11:25
Als je gewoon even op vraag en aanbood kijkt naar een managed switch, dan ben je met een beetje mazzel voor 5 tientjes klaar. (ik dacht de meeste HP Procurves gewoon QoS ondersteunen)

categorie: Netwerk switches

I'm not smart, but I like to observe. Millions saw the apple fall, but Newton was the one who asked why.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:30:
1 huisnummer 1 Isra 1 AOP.

Daarom dus de vraag ik ben dus op zoek naar een goedkope simpele oplossing.
Die is er niet.
quote:
Alles gaat via de switch lopen. Dus de router van Ziggo beheert het netwerk. Het probleem zit hem niet in torrents downloaden. Maar 6 kamers betekend minimaal 6 smartphones, 6 laptops en eventuele randapparatuur. Zeker in de avonden/weekeinden is het feest. Een smartphone trekt al relatief makkelijk een mbit of 8 weg (youtube factime etc.) laat staan als mensen gaan netflix kijken. (Een goede CAI versterker kan er ook niet af ze kijken maar analoog.... Dus gaat iedereen of een digitene kastje afnemen of netflix kijken waardoor de verbinding dicht slipt...)
Als 5 mensen een netflix aanzetten, trek je altijd de internet pijp dicht. Dat de switch die erna staat vervolgens een deel van het traffic laat droppen gaat niet helpen.

Stop met drammen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:32:
En 6 huishoudens mag prima... Hoe dacht je dat alle andere studenten huizen dit deden?
Het feit dat iemand anders het ook doet maakt nog niet dat het toegestaan is. Kijk voor de gein even je voorwaarden na; het mag gewoon niet. Ook niet in een studentenhuis. Ook niet bij jou.
quote:
Dus gelieve te reageren met een oplossing in plaats van dit gebash. Heb je geen oplossing of ben je het niet eens met mijn oplossing dan gelieve je te onthouden van commentaar...
"jouw oplossing" is geen oplossing. Je lost in het geheel niets op. Ik heb je een alternatief aangedragen wat je probleem wél oplost. Dus voordat je zegt "blabla houdt je mond" zou je eerst eens kunnen lezen en zien hoe je je probleem daadwerkelijk gaat oplossing in plaats van geld uit te geven aan "huurdertje pesten" met als enige resultaat dat niemand er beter van geworden is behalve de winkel die je je stuk ijzer geleverd heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16-10 19:42

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hebt je antwoord: Dat kun je met een managed switch doen. Of het binnen je budget blijft, valt te bezien.

Verder wel eens met wat Croga zegt eigenlijk.
In meer algemene zin zou het je sieren als je begrijpt dat het aanbieden van alternatieven door mensen op Tweakers een poging is om je te helpen. Het zoeken naar andere mogelijkheden ipv alleen maar met oogkleppen op te kijken naar je ene vraag. Of het van toepassing is of niet, mensen doen een poging om je te helpen en dat zou je best mogen waarderen.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• deamosreapos
quote:
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:04:
Je hebt je antwoord: Dat kun je met een managed switch doen. Of het binnen je budget blijft, valt te bezien.

Verder wel eens met wat Croga zegt eigenlijk.
In meer algemene zin zou het je sieren als je begrijpt dat het aanbieden van alternatieven door mensen op Tweakers een poging is om je te helpen. Het zoeken naar andere mogelijkheden ipv alleen maar met oogkleppen op te kijken naar je ene vraag. Of het van toepassing is of niet, mensen doen een poging om je te helpen en dat zou je best mogen waarderen.
Helaas zijn de alternatieven alleen mogelijk in een normale situatie. Wat ik erg bijzonder vindt is dat mensen mij raar vinden dat ik als verhuurder wil opkomen voor de rechten van mijn huurder. De andere verhuurders boeit het dus geen zak dat er 6 man op een 4 mbit lijntje zitten te kutten.

Ideale situatie:

300 Mbit lijn,POE switch 3 kabels omhoog (die liggen er gelukkig al) op elke verdieping een goed AP en er is geen gezeik meer.

Helaas ze willen hier geen geld aan uitgeven. Maar ik kan niet gaan betalen voor het gehele huis. Aangezien de huidige situatie er toe leidt dat mijn gebruiker die mij geld betaald regelmatig niet eens een extern bureablad kan gebruiken (wat moet voor school/stage) moet er dus een oplossing komen.

6 losse adressen gaat niet het zijn geen onafhankelijke adressen plus mag niet van de gemeente, de huidige situatie is toegestaan.

Er is geen ruimte voor een enorme managed switch het moet een kleine zijn. Plus een passieve voeding. (anders ga ik mensen wakker houden)

Dus welke switch is geschikt iemand ervaring en een goede prijs kwaliteit verhouding.

deamosreapos wijzigde deze reactie 20-03-2017 10:16 (4%)

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:16
Let er even op dat je er nog niet bent met het shapen van verkeer. Met 1 Mbit kan je netwerk al compleet over de zeik worden geholpen door gewoon teveel verbindingen te maken. En dat lukt makkelijk met de standaard modems en routers van de providers. Al helemaal met 6 huishoudens. Daar is geen goedkope oplossing voor. En een pakket upgrade gaat daar ook niet bij helpen.

Verder is het leuk dat je 1 persoon voor wil trekken met internet maar wat als er nog zo iemand komt? Of iemand met een 4k tv en een 4K Netflix abbo? Traffic shapen is leuk om prioriteit aan verkeer te geven. Niet om een half bakken oplossing goed te maken.

Edit:
Als je het verhuurt met internet dan moet je er ook voor zorgen dat dat fatsoenlijk werkt. Volgens mij kun je niet alle kosten daarvan doorberekenen. Maar ik ben geen jurist. Ik verwacht alleen wel dat als je het verhuurt met internet je een verplichting hebt om het goed te laten werken. En als dat een investering kost je die zelf moet doen. Ookal betekent dat dat je er verlies op draait.

.Maarten wijzigde deze reactie 20-03-2017 10:19 (24%)

• Hann1BaL

Hann1BaL

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Helaas zijn de alternatieven alleen mogelijk in een normale situatie. Wat ik erg bijzonder vindt is dat mensen mij raar vinden dat ik als verhuurder wil opkomen voor de rechten van mijn huurder. De andere verhuurders boeit het dus geen zak dat er 6 man op een 4 mbit lijntje zitten te kutten.

Ideale situatie:

300 Mbit lijn,POE switch 3 kabels omhoog (die liggen er gelukkig al) op elke verdieping een goed AP en er is geen gezeik meer.

Helaas ze willen hier geen geld aan uitgeven. Maar ik kan niet gaan betalen voor het gehele huis. Aangezien de huidige situatie er toe leidt dat mijn gebruiker die mij geld betaald regelmatig niet eens een extern bureablad kan gebruiken (wat moet voor school/stage) moet er dus een oplossing komen.

6 losse adressen gaat niet het zijn geen onafhankelijke adressen plus mag niet van de gemeente dit mocht wel.

Er is geen ruimte voor een enorme managed switch het moet een kleine zijn. Plus een passieve voeding.
Kijk naar de TP-link als optie. Ik denk dat dat nu ongeveer je enige optie is (of een soortgelijk model van andere fabrikant.) Maar gezien de eisen zijn je opties erg gelimiteerd. Iemand heeft het al gezegd, kijk daar eens naar.

Niemand vindt het raar dat je wilt opkomen voor je huurders, maar soms moet je mensen overtuigen dat ze beter iets anders zouden willen hebben. :) Lukt niet altijd, begrijp ik ook.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Ideale situatie:

6 losse adressen gaat niet het zijn geen onafhankelijke adressen plus mag niet van de gemeente, de huidige situatie is toegestaan.

Er is geen ruimte voor een enorme managed switch het moet een kleine zijn. Plus een passieve voeding. (anders ga ik mensen wakker houden)

Dus welke switch is geschikt iemand ervaring en een goede prijs kwaliteit verhouding.
Simpel toch? Dan is je antwoord aan die gebruikers: is niet op te lossen zonder kosten te maken, dus zeg het maar: door blijven klieren zo of het probleem oplossen?

Je mag van jou als verhuurder toch best verwachten dat je e.e.a. duidelijk aan je huurders kunt voorleggen. Nu lijkt het wel alsof je ze een worst voorhoudt (jullie internetprobleem kan ik wel voor niks oplossen) terwijl je die 'worst' helemaal niet hebt!

Er zijn al opties genoeg gegeven hier. Je wilt er niks aan uitgeven, nou dan houdt het gewoon op. Succes ermee.

• deamosreapos
quote:
Icephase schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:19:
[...]

Simpel toch? Dan is je antwoord aan die gebruikers: is niet op te lossen zonder kosten te maken, dus zeg het maar: door blijven klieren zo of het probleem oplossen?

Je mag van jou als verhuurder toch best verwachten dat je e.e.a. duidelijk aan je huurders kunt voorleggen. Nu lijkt het wel alsof je ze een worst voorhoudt (jullie internetprobleem kan ik wel voor niks oplossen) terwijl je die 'worst' helemaal niet hebt!

Er zijn al opties genoeg gegeven hier. Je wilt er niks aan uitgeven, nou dan houdt het gewoon op. Succes ermee.
Er zijn 12 eigenaren in het pand. Met 12 kamers. Ik heb allang uitgelegd wat er moet gebeuren. Het argument blijft geen klachten is geen probleem.

Er is vanuit de VVE een pot waarin meer dan 20.000 euro zit weg te rotten voor dit soort troep. Het is te bizar voor woorden. 8)7

En voor niets is onzin. Ik bereken die 2 euro uiteraard door. De huurder is meer dan bereidt daarvoor te betalen. Maar ik mag niet eens verhogen. Want het wordt vanuit de VVE betaald. Deze situatie is extreem veel complexer dan jullie je kunnen voorstellen. Het is zo simpel om het op te lossen maar met 11 man die weigeren kun je niets. Het is om te huilen...

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Hoe zit je contractueel vast aan het leveren van internet?

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13-10 12:45
Ik had ook problemen met verdelen van het internet, ik heb een eenvoudige TP link router en die heeft bandwidth limiter. Na het instellen had dat direct effect. Geen reboot nodig.

• Icephase

Icephase

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:25:
[...]

Er zijn 12 eigenaren in het pand. Met 12 kamers. Ik heb allang uitgelegd wat er moet gebeuren. Het argument blijft geen klachten is geen probleem.

Er is vanuit de VVE een pot waarin meer dan 20.000 euro zit weg te rotten voor dit soort troep. Het is te bizar voor woorden. 8)7

En voor niets is onzin. Ik bereken die 2 euro uiteraard door. De huurder is meer dan bereidt daarvoor te betalen. Maar ik mag niet eens verhogen. Want het wordt vanuit de VVE betaald. Deze situatie is extreem veel complexer dan jullie je kunnen voorstellen. Het is zo simpel om het op te lossen maar met 12 man die weigeren kun je niets. Het is om te huilen...
Jamaar... als 'men' niks wil doen/betalen om het op te lossen, WAT IS DAN HET PROBLEEM? Wat gebeurt er als je niks doet?

• deamosreapos
quote:
jeroen3 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:28:
Hoe zit je contractueel vast aan het leveren van internet?
Zit in de huurovereenkomst. Een jaar of 6 geleden werd dit door de bewoners zelf geregeld, maar dan verhuist er 1 en zit je met de troep want dan heeft niemand meer internet.
quote:
Icephase schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:30:
[...]

Jamaar... als 'men' niks wil doen/betalen om het op te lossen, WAT IS DAN HET PROBLEEM? Wat gebeurt er als je niks doet?
Omdat ik dus een huurder heb die wel een probleem heeft. Iets wat zijn huurgenot schaadt en dus zodoende door een verhuurder moet worden opgelost. Plus ik vind het belangrijk dat mijn huurder blij is. Ik heb zelf te veel huisjesmelkers meegemaakt om er zelf 1 te willen zijn.
quote:
tweakerharrie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:29:
Ik had ook problemen met verdelen van het internet, ik heb een eenvoudige TP link router en die heeft bandwidth limiter. Na het instellen had dat direct effect. Geen reboot nodig.
Welke switch heb je hiervoor gebruikt? Enig idee? Want dit is het antwoord wat ik zoek.

deamosreapos wijzigde deze reactie 20-03-2017 10:35 (5%)

• Icephase

Icephase

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Omdat ik dus een huurder heb die wel een probleem heeft. Iets wat zijn huurgenot schaadt en dus zodoende door een verhuurder moet worden opgelost. Plus ik vind het belangrijk dat mijn huurder blij is. Ik heb zelf te veel huisjesmelkers meegemaakt om er zelf 1 te willen zijn.
Dan nog... hij heeft een probleem, dat is op te lossen maar het kost geld. Dan moet hij daar toch ook voor betalen dunkt me? Waarom moet dit probleem door iedereen opgelost worden?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Zit in de huurovereenkomst. Een jaar of 6 geleden werd dit door de bewoners zelf geregeld, maar dan verhuist er 1 en zit je met de troep want dan heeft niemand meer internet.

[...]

[...]

Welke switch heb je hiervoor gebruikt? Enig idee? Want dit is het antwoord wat ik zoek.
VVE is een vereniging, de meerderheid beslist (tenzij anders vastgelegd in de splitsingsakte). Als van de 12 er 11 niets willen doen heb je je erbij neer te leggen.

Overigens, als je inderdaad 50% van de bandbreedte toeeigend voor jou eigen huurder, eigen je jezelf een groter gedeelte toe dan waar je recht op hebt (baten worden naar ratio verdeeld). Per saldo ben je van je medeeigenaren aan het stelen. Hoe denk je dat de rest daarop zal reageren wanneer ze erachter komen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Icephase schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:30:
[...]

Het probleem is dat TS een verplichting heeft tegenover zijn huurder die hij niet waar kan maken omdat hij datgene wat hij levert niet beheerst. Zijn huurder is niet blij en verzoekt z'n verhuurder terecht daar wat aan te doen.

Dus ik snap goed dat TS hier wat mee wil en moet. Wat ik minder snap is dat iemand met gezond verstand zich met zo'n situatie ingelaten heeft. Een pand met 1 adres, AOP en ISRA verhuren als 12 kamers: OK. Een pand met 1 adres, AOP en ISRA aan zes verschillende personen verkopen maar niet de stappen nemen om daadwerkelijk elke eigenaar z'n eigen adres en infra te geven, en dan iedereen los de kamers laten verhuren: vragen om problemen als deze. Het mag dan wel vanuit de gemeente toegestaan zijn, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat je aan de lopende band problemen gaat hebben met gedeelde infra, zeker als je blijkbaar een stel cliche huisjesmelkers als mede-eigenaars hebt binnen de VVE.

Ik zie wat dat betreft ook geen goede optie: dit is inderdaad VVE-materie in deze opzet en als de VVE geen actie wil ondernemen houdt het op gegeven moment op, en dan heb je als verhuurder die beloftes gedaan heeft aan eigen huurder een probleem. Mogelijk kun je de VVE dagvaarden, maar dat gaat ongeacht uitkomst meer kosten dan de belachelijk lage bedragen die hier als onacceptabel hoog beschouwd worden...

Soittakaa Paranoid!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Je bent dus wel degelijk verplicht het probleem op te lossen.

Dan is het eenvoudig toch?
Als je zelf kennis genoeg hebt om het in eigen beheer te doen:
- Sneller internet aanschaffen.
- Talloze topics op tweakers zoeken wat de beste oplossing is.

Als je zelf de kennis niet hebt.
- Uitbesteden.

Dan maar iets minder winst.

En anders zien we je binnenkort wel bij de Rijdende Rechter.

jeroen3 wijzigde deze reactie 20-03-2017 10:44 (9%)

• bbblije
  • Registratie: november 2011

bbblije

Riiiiight

Het is echt te vaag voor woorden! Je hebt een relatief complex probleem, waar je een slechte oplossing voor hebt. Omdat het probleem niet in zijn geheel wordt uitgelegd en je eigenlijk niet op zoek bent naar een juiste oplossing, maar enkel die van jezelf uitgewerkt wil zien worden. Krijgen we hier een discussie die nergens toe leidt.

Dus koop die goedkope switch en ga lekker lopen prullen. Van wat we kunnen lezen zit je in een fijne constructie.

MBPr 15" late 2012 | PS4 PSN: Blijleven

• deamosreapos
quote:
dion_b schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:42:
[...]

Het probleem is dat TS een verplichting heeft tegenover zijn huurder die hij niet waar kan maken omdat hij datgene wat hij levert niet beheerst. Zijn huurder is niet blij en verzoekt z'n verhuurder terecht daar wat aan te doen.

Dus ik snap goed dat TS hier wat mee wil en moet. Wat ik minder snap is dat iemand met gezond verstand zich met zo'n situatie ingelaten heeft. Een pand met 1 adres, AOP en ISRA verhuren als 12 kamers: OK. Een pand met 1 adres, AOP en ISRA aan zes verschillende personen verkopen maar niet de stappen nemen om daadwerkelijk elke eigenaar z'n eigen adres en infra te geven, en dan iedereen los de kamers laten verhuren: vragen om problemen als deze. Het mag dan wel vanuit de gemeente toegestaan zijn, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat je aan de lopende band problemen gaat hebben met gedeelde infra, zeker als je blijkbaar een stel cliche huisjesmelkers als mede-eigenaars hebt binnen de VVE.

Ik zie wat dat betreft ook geen goede optie: dit is inderdaad VVE-materie in deze opzet en als de VVE geen actie wil ondernemen houdt het op gegeven moment op, en dan heb je als verhuurder die beloftes gedaan heeft aan eigen huurder een probleem. Mogelijk kun je de VVE dagvaarden, maar dat gaat ongeacht uitkomst meer kosten dan de belachelijk lage bedragen die hier als onacceptabel hoog beschouwd worden...
Dank voor deze reactie.

Helaas ben ik hier in gerold, mijn vriendin heeft het pand tijdens haar studie gekocht via Koopstudio. Een bedrijf dat ondertussen failliet is en nog steeds wordt gedagvaard. Had naar mijn inziens absoluut nooit zo verkocht mogen worden. Want de waarde van een enkele kamer is totaal niet representatief tegenover de waarde van het pand. (Pand 600-700k waarde kamers 1400k? +-)

Dus uiteindelijk kan ik alle kennis en kunde van mijzelf hierin rollen en daarnaast ook nog eens mijn eigen geld erin stoppen. Maar ik deel (nog, ben niet getrouwd of wat dan ook)niet in de winst hierin. Mijn vriendin wilt het misschien wel betalen maar dat zou ook echt te bizar zijn dat zij moet opdraaien voor 11 andere die te lamlendig zijn een paar tientjes te besteden.

Nu heb ik een nieuwe huurder die inderdaad meer eist dan de vorige. Maar zijn eisen zijn niet onredelijk. Een verbinding die gewoon netjes werkt en niet door een iemand wordt opgeslokt is noodzakelijk.

Dus een switch die de snelheid beperkt per poort zou al een stuk helpen. Waarom per poort, per device is in deze situatie nog steeds onhoudbaar. (1 mobieltje minimaal en 1 laptop pp minimaal)

Dus wederom terug naar de hamvraag wie heeft ervaring en kent een simpele switch die dit kan.

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:16
Is het niet mogelijk om een extra abbo af te sluiten? Op bijvoorbeeld de kabel? En dat abbo dan puur voor die kamer te gebruiken?

Goedkope oplossing: Een simpele pc met PFsense en 3 netwerkkaarten. 1 voor de uplink, 1 naar die bewoner die de snelheid nodig is en 1 naar de rest. Dan ben je flexibel. Maar als ik ook verhuurder was en ik kwam erachter dat je zulke dingen aan het doen was dan had je een heel groot probleem. Al is het maar uit principe.

• laurens0619
Ik denk dat die switch allang genoemd is maar ik ben gewoon bang dat het je probleem niet oplost.
Brakke internetverbinding bij meerdere users wordt gewoon vrijwel nooit veroorzaakt door een tekort aan megabit op de internet verbinding.

Als je een goeie router koopt ben je een stuk flexibler om het probleem op te lossen. Dan kun je ook een speedcap op een poort, ip adres of QoS toepassen. Als je probleem namelijk zit omdat een user aan het uploaden is dan gaat die cap op 4mbit op de switch alsnog je internet verbinding omver trekken...

Als je een beetje handig bent zou ik een edgerouter-X adviseren. Ben je voor 50 euro klaar en kan je alle kanten op.

• Hann1BaL

Hann1BaL

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:06:
[...]

KNIP

Dus wederom terug naar de hamvraag wie heeft ervaring en kent een simpele switch die dit kan.
Dat antwoord is toch al gegeven in meerdere posts hierboven? Check die switches en ga er mee aan de slag. Een paar tientjes is lastig als je het nieuw wilt hebben.

Ga naar de pricewatch en zoek op welke geschikt zijn en filter op prijs. Dan weet je wat het gaat kosten.

• deamosreapos
quote:
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:15:
Ik denk dat die switch allang genoemd is maar ik ben gewoon bang dat het je probleem niet oplost.
Brakke internetverbinding bij meerdere users wordt gewoon vrijwel nooit veroorzaakt door een tekort aan megabit op de internet verbinding.

Als je een goeie router koopt ben je een stuk flexibler om het probleem op te lossen. Dan kun je ook een speedcap op een poort, ip adres of QoS toepassen. Als je probleem namelijk zit omdat een user aan het uploaden is dan gaat die cap op 4mbit op de switch alsnog je internet verbinding omver trekken...

Als je een beetje handig bent zou ik een edgerouter-X adviseren. Ben je voor 50 euro klaar en kan je alle kanten op.
Top hier kan ik wat mee, een switch leek me makkelijker ivm meer dan 4 poorten dus zit ik nog wel vast aan een switch achter de router.
quote:
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:16:
[...]

Dat antwoord is toch al gegeven in meerdere posts hierboven? Check die switches en ga er mee aan de slag. Een paar tientjes is lastig als je het nieuw wilt hebben.

Ga naar de pricewatch en zoek op welke geschikt zijn en filter op prijs. Dan weet je wat het gaat kosten.
Half want ik vroeg naar een specifieke switch. Met 8 poorten. Ik noemde zelf een andere maar niemand die reageert of die zou voldoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
Koop dan wel een VLAN capable switch (is niet duur). Je hebt ook wel edgerouters met meer poorten maar die zijn wat duurder.

Dan kun je op de edgerouter 2 vlans/netwerken aanmaken. 1 voor je gasten en is voor je VIP ;)
Op je switch kun je dan per poort hem aan een VLAN assignen.

Ik dram toch even door dat de bandbreedte waarsch niet je issue is ;) Zie ook dit topic waarin er discussie was hoeveel bandbreedte er nodig was voor 160 bewoners. Uiteindelijk bleek de piek op 200mbit te liggen...

Aanbevolen bandbreedte nieuwbouwproject met 160 bewoners

• deamosreapos
quote:
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:23:
Koop dan wel een VLAN capable switch (is niet duur). Je hebt ook wel edgerouters met meer poorten maar die zijn wat duurder.

Dan kun je op de edgerouter 2 vlans/netwerken aanmaken. 1 voor je gasten en is voor je VIP ;)
Op je switch kun je dan per poort hem aan een VLAN assignen.

Ik dram toch even door dat de bandbreedte waarsch niet je issue is ;) Zie ook dit topic waarin er discussie was hoeveel bandbreedte er nodig was voor 160 bewoners. Uiteindelijk bleek de piek op 200mbit te liggen...

Ah goede oplossing. Dus een router deze laten communiceren met een switch en dan meerdere vlans zodat iedereen zijn eigen schone netwerkje krijgt met zijn eigen maximale snelheid. (dat is eigenlijk nog een mooiere oplossing dan de huidige.)
Zou 6 vlans lukken of is dat te enthousiast?

• Hann1BaL

Hann1BaL

quote:
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:23:

KNIP

Dat vereist wel een toevoeging: Hoe groter de groep, hoe minder bandbreedte per gebruiker vereist, omdat je simpelweg gemiddeld genomen minder gebruikers tegelijkertijd hebt die bandbreedte vereisen. Dit is natuurlijk niet schaalbaar tot oneindig, maar wel van toepassing op de groep 1 tot 160 (om jouw getal even aan te houden.)

Anders zou je met 1 gebruiker maar een 1.25 MBit/s verbinding nodig hebben. Ik denk dat we allemaal wel weten dat dit niet zo lekker werkt.

Hoewel ik best met je eens ben dat de bandbreedte het probleem niet per se hoeft te zijn, is het wel zo dat er genoeg momenten te bedenken zijn dat je met zijn aantal mensen de verbinding voltrekt.

Het gaat denk ik ook eerder om de uploadsnelheid (RDP sessie die vereist is, las ik) dan de downloadsnelheid. 4Mbit/s upload met 16 gebruikers is niet ruim bemeten. (Automatisch uploaden van fotos naar cloud, doen mensen veelal op wifi only, attachments versturen, social media updaten, videos versturen op whatsapp, Skypen.)

En dan komen we weer bij het probleem. De bandbreedte limiteren op 20MBit/s op 1 poort is prima mogelijk, maar gaat dit het probleem oplossen? Weet de TS dat het aan de downstream ligt? Ik denk dat de 40 MBit/s het probleem niet is, maar de 4 Mbit/s. En dat is lastiger te limiteren met een managed switch.

• laurens0619
quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:31:
[...]

Ah goede oplossing. Dus een router deze laten communiceren met een switch en dan meerdere vlans zodat iedereen zijn eigen schone netwerkje krijgt met zijn eigen maximale snelheid. (dat is eigenlijk nog een mooiere oplossing dan de huidige.)
Zou 6 vlans lukken of is dat te enthousiast?
Nee hoor kan prima, lees anders dit topic even door: 1 verbinding met 1 IP delen
quote:
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:35:
[...]

Dat vereist wel een toevoeging: Hoe groter de groep, hoe minder bandbreedte per gebruiker vereist, omdat je simpelweg gemiddeld genomen minder gebruikers tegelijkertijd hebt die bandbreedte vereisen. Dit is natuurlijk niet schaalbaar tot oneindig, maar wel van toepassing op de groep 1 tot 160 (om jouw getal even aan te houden.)

Anders zou je met 1 gebruiker maar een 1.25 MBit/s verbinding nodig hebben. Ik denk dat we allemaal wel weten dat dit niet zo lekker werkt.

Hoewel ik best met je eens ben dat de bandbreedte het probleem niet per se hoeft te zijn, is het wel zo dat er genoeg momenten te bedenken zijn dat je met zijn aantal mensen de verbinding voltrekt.

Het gaat denk ik ook eerder om de uploadsnelheid (RDP sessie die vereist is, las ik) dan de downloadsnelheid. 4Mbit/s upload met 16 gebruikers is niet ruim bemeten. (Automatisch uploaden van fotos naar cloud, doen mensen veelal op wifi only, attachments versturen, social media updaten, videos versturen op whatsapp, Skypen.)

En dan komen we weer bij het probleem. De bandbreedte limiteren op 20MBit/s op 1 poort is prima mogelijk, maar gaat dit het probleem oplossen? Weet de TS dat het aan de downstream ligt? Ik denk dat de 40 MBit/s het probleem niet is, maar de 4 Mbit/s. En dat is lastiger te limiteren met een managed switch.
Weet ik en klopt helemaal ;) daarom had ik expres niet die rekensom gemaakt naar 1.25.
Nog steeds blijf ik erbij dat 40MBit waarsch genoeg is (maar meten is weten) en het probleem eerder zit in de 4mbit, max connections of zelfs WiFi (ether)

laurens0619 wijzigde deze reactie 20-03-2017 11:40 (61%)

• deamosreapos
quote:
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:35:

Goed punt. Deze was me inderdaad ontschoten. Kan goed zijn dat dit een veroorzaker is. Conclusie zou dan wederom meer bandbreedte zijn...

Maar in deze situatie met een echte router (geen Ziggo meuk) naar een managed switch zou dit wel moeten kunnen niet?

snelheid 40/6 en 4/6 dus 6,66 en 0,66. Welkom terug in het inbel tijdperk haha -_-

• laurens0619
quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:42:
[...]

Goed punt. Deze was me inderdaad ontschoten. Kan goed zijn dat dit een veroorzaker is. Conclusie zou dan wederom meer bandbreedte zijn...

Maar in deze situatie met een echte router (geen Ziggo meuk) naar een managed switch zou dit wel moeten kunnen niet?

snelheid 40/6 en 4/6 dus 6,66 en 0,66. Welkom terug in het inbel tijdperk haha -_-
Flapdrol :P had ik pas 2x genoemd.
Geen idee of een managed switch verschil kan maken op limited bandwidth voor up/download maar ik denk dat je goedkoper als je even de moeite neemt om erachter te komen waarom het internet traag gaat en daar een passende oplossing voor maakt. (ja ik snap dat je er klaar mee bent ;))

Goedkoopste oplossing waar je zonder analyse nu waarsch meeste kans van slagen hebt is router met QoS met eventueel prioriteit op IP adres (Lease time van dhcp lekker hoog zetten en hopen dat je gebruikers niet gaan kloten ermee)
Iets duurder is switch erachter met aparte vlans maar ik denk dat je met de goedkoopste oplossing het probleem al hebt opgelost ;)

• Hann1BaL

Hann1BaL

quote:
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Nee hoor kan prima, lees anders dit topic even door: 1 verbinding met 1 IP delen

[...]

Weet ik en klopt helemaal ;) daarom had ik expres niet die rekensom gemaakt naar 1.25.
Nog steeds blijf ik erbij dat 40MBit waarsch genoeg is (maar meten is weten) en het probleem eerder zit in de 4mbit, max connections of zelfs WiFi (ether)
Ik gok op de 4 Mbit/s in dit geval. Het is niet veel om te delen, zie eerder genoemde voorbeelden van zaken die tegelijk kunnen draaien.
quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:42:
[...]

Ik weet niet hoe goed managed switches dit kunnen, maar je berekening "klopt" volgens mij niet.
Je hebt 1 gebruiker met "eisen"
De andere 5 vinden het wel best.

Dan heb je dus 1 poort met: 20/2 op de poort (uitgaande van je eis voor de helft voor deze gebruiker.)
En dan zou ik persoonlijk 30/3 op alle andere poorten zetten!
Dat wordt dan gedeeld.

Wat levert dit op: Een max snelheid voor de "eiser" van 20/2 maar minimaal 10/1 (ruim voldoende voor RDP etc..) en de rest deelt 30/3,dat is veel beter dan het hebben van 1/5 van die snelheid, maar gegarandeerd.

Je hoeft de snelheid natuurlijk niet precies te delen, want dat is in feite zonde, omdat je de relatieve lage snelheid die je hebt dan nooit gaat benutten tenzij alle gebruikers hun volle snelheid gaan gebruiken.

Hann1BaL wijzigde deze reactie 20-03-2017 11:51 (19%)

• deamosreapos
quote:
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:47:
[...]

Flapdrol :P had ik pas 2x genoemd.
Geen idee of een managed switch verschil kan maken op limited bandwidth voor up/download maar ik denk dat je goedkoper als je even de moeite neemt om erachter te komen waarom het internet traag gaat en daar een passende oplossing voor maakt. (ja ik snap dat je er klaar mee bent ;))

Goedkoopste oplossing nu is router met QoS met eventueel prioriteit op IP adres (Lease time van dhcp lekker hoog zetten en hopen dat je gebruikers niet gaan kloten ermee)
Iets duurder is switch erachter met aparte vlans maar ik denk dat je met de goedkoopste oplossing het probleem al hebt opgelost ;)
Hehe, eigenlijk ben ik meer gecharmeerd van de vlan oplossing. Op dit moment zijn er minimaal een stuk of 3-4 routers aanwezig. Van het type BG. Allemaal wel netjes in de wan poorten dus geen meerdere DHCP's maar met een vlan zou dit ook opgelost worden. Iedereen zijn eigen speeltuintje en doei. Ik ga me inlezen in wat mogelijk is. Als ik dan voor 100 euro een oplossing heb voor mijn huurder die stabiliteit garandeerd dan ben ik ook blij.
quote:
Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:49:
Dan heb je dus 1 poort met: 20/2 op de poort (uitgaande van je eis voor de helft voor deze gebruiker.)
En dan zou ik persoonlijk 30/3 op alle andere poorten zetten!
Dat wordt dan gedeeld.

Wat levert dit op: Een max snelheid voor de "eiser" van 20/2 maar minimaal 10/1 (ruim voldoende voor RDP etc..) en de rest deelt 30/3,dat is veel beter dan het hebben van 1/5 van die snelheid, maar gegarandeerd.

Je hoeft de snelheid natuurlijk niet precies te delen, want dat is in feite zonde, omdat je de relatieve lage snelheid die je hebt dan nooit gaat benutten tenzij alle gebruikers hun volle snelheid gaan gebruiken.
Dat is inderdaad een logische gevolgtrekking. De /6 was vanuit "eerlijkheid" overwegingen. Daarom wilde ik in beginsel hem 20 geven de rest 4. Maar 10 en dan 6 kan ook prima en zal niemand storen.

Dank voor de constructieve reacties nu. Hier kan ik wat mee.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

..

Yucon wijzigde deze reactie 20-03-2017 21:01 (100%)
Reden: -nevermind-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
Die vlan oplossing is een mooie oplossing als je probleem je bandbreedte is ;) (ik val in herhaling).

Nu komt er opeens nieuwe info: 4 (oude! want BG) Wifi routers in hetzelfde huis op wellicht dezelfde kanalen en 4x nat over nat.

Het zou zo maar kunnen dat savonds het hele WiFi over zn nek gaat door de storing en er op UTP nog prima internet beschikbaar is. Of de verschillende nat over nat oplossingen geven problemen...

Ik zou toch met klem willen adviseren het probleem goed te analyseren, Mijn gok zou nu zijn WiFi of wellicht alleen de router van de klagende huurder die aan het dood gaan is.
JE hebt toch niet alle routers ook met 1st Gen powerline spul verbonden he ;)

laurens0619 wijzigde deze reactie 20-03-2017 12:52 (13%)

• bbblije
  • Registratie: november 2011

bbblije

Riiiiight

quote:
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:20:
Nu komt er opeens nieuwe info: 4 (oude! want BG) Wifi routers in hetzelfde huis op wellicht dezelfde kanalen en 4x nat over nat.
YouTube: Draadstaal - S01E03 - Straatinterview: SMSen

MBPr 15" late 2012 | PS4 PSN: Blijleven

• BRAINLESS01
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13-10 16:22
Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar...

Stel dat je een 10mbit switch/hub weet te vinden (Marktplaats? Nieuw wordt lastig vrees ik), dan zou je het internet kunnen verdelen over jouw huurder en "de rest". Jouw huurder zou dan aan het 100mbit netwerk hangen, de rest van de huurders kan dan onmogelijk meer verbruiken dan 10mbit. Het is niet netjes, maar het zou het probleem voor jouw huurder oplossen. Dit werkt alleen als je volledige controle hebt over alle kabels richting alle huurders, want als er een huurder voor zit dan deelt die de 100mbit verbinding.

Mocht je geen 10mbit apparatuur meer kunnen krijgen, dan kun je misschien een goedkope switch/router vinden waar het configurabel is. Als laatste redmiddel is het misschien zelfs een optie om de kabel zo slecht te maken dat hij geen 100mbit meer ondersteund (dan schakelt de apparatuur vanzelf terug naar 10mbit).

Helaas is het grootste probleem van internet delen niet de daadwerkelijke snelheid, maar het aantal verbindingen dat je open hebt staan. Zelfs als niemand echt wat aan het doen is loopt het snel vol, omdat ieder apparaat tientallen verbindingen open houdt. Veel modems zijn er niet op gemaakt om honderden verbindingen tegelijk open te hebben. Als je daar tegenaan loopt gaat een 10mbit verbinding ook niet helpen.

• theUgly
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-03 20:07
lekker huren daar. Een 40/4 internet abonnement delen met anderen. De verhuurder wilt niet investeren in meer bandbreedte.

Lijkt me lachen als elke huurder een ISRA punt aanvraagt (~kosten 300-500 euro per stuk) en de rekening (bij wet) voor de verhuurder komt.

Ik denk dat een huurder recht op een eigen internet aansluiting heeft...

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14-10 15:08

AntonyterHorst

Niet alles wat je leest is...

quote:
theUgly schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:46:
lekker huren daar. Een 40/4 internet abonnement delen met anderen. De verhuurder wilt niet investeren in meer bandbreedte.

Lijkt me lachen als elke huurder een ISRA punt aanvraagt (~kosten 300-500 euro per stuk) en de rekening (bij wet) voor de verhuurder komt.

Dat denk ik niet als het één huisnummer betreft en de huurders kamers huren op dat huisnummer.

• deamosreapos
@theUgly dat gaat niet op bij kamerverhuur.

@BRAINLESS01 Te ingewikkeld om te vinden inderdaad

@laurens0619 Mee eens in principe. Ware het niet dat het nog steeds dezelfde routers zijn die ik 4 jaar geleden heb geinstaleerd. Met de toen aanwezige 4 Mbit. Er zijn geen nieuwe routers bij gekomen. De router van mijn huurder is een AP wat ik wederom zelf heb ingesteld. Dus qua inteferentie met elkander met verschillende NAT's loopt het wel los. Ook de wifi kanalen heb ik netjes of gelijkwaardig of los van elkaar ingesteld. Helaas de kanalen van de 10000000 miljoen buren heb ik geen invloed op maar dat is in elke stad. Mijn gebruiker zit op 4 meter van zijn AP. Signaal sterkte bijna 100%, er zit een perfecte kooi van Faraday om de kamer dus andere wifi netwerken zijn bijna niet te bereiken. In ieder geval niet die van beneden.

Gescheiden is het beste omdat mensen dan hun eigen troep eraan kunnen hangen. Dit zou sowieso een must zijn. Althans zou het meest preferabele zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
theUgly schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:46:

Dit hoort normaliter gewoon bij splitsing van een woning. Dat dat niet hier gebeurd is komt van een of andere cowboy-constructie die de oorspronkelijke verkoper van het pand bedacht had om juist onder opstartkosten uit te komen. Die lui zijn niet voor niets failliet.

Als je - fatsoenlijk - wilt verhuren moet je investeren om de woonruimte op orde te krijgen, ook op dit soort vlak.
quote:
In het algemeen: nee, dat is zeker niet een grondrecht. niet het hebben van een internetverbinding en zeker niet de voorwaarde dat het ongedeeld zou moeten zijn.

In dit specifieke geval heeft de huurder wel recht op een internetverbinding aangezien het opgenomen is in het contract en hij ervoor betaalt.

Maar goed, zoals al tig keer gezegd is, bandbreedte an sich, zeker de downstreambandbreedte, is vrijwel zeker niet het probleem.

Wat het dan wel is, is onduidelijk aangezien TS in z'n laatste reactie opeens komt met verouderde WiFi-apparatuur dat zeker ook (onderdeel van) het probleem kan zijn.

Enige wat helder is, is dat huurder van TS een probleem heeft en dat TS contractueel daar wat mee moet. Voor het technische moet TS (evt met onze hulp - maar dan moeten we echt weten wat daar allemaal staat en gebeurt qua netwerken) gaan troubleshooten exact waar het mis gaat en dan kunnen we gericht zeggen hoe het zo goed mogelijk aan te pakken.

Edit:
Dat een bepaalde opstelling qua WiFi 4 jaar geleden werkte garandeert allerminst dat het nu nog zal werken. Mensen doen veel meer met WiFi dan 4 jaar terug, er kunnen ook meer stoorbronnen in de omgeving zitten etc.

Belangrijkste vraag: heeft je huurder alleen over WiFi problemen of ook bedraad?

dion_b wijzigde deze reactie 20-03-2017 14:01 (7%)

Soittakaa Paranoid!

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16-10 21:07
:9~ *O*

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• deamosreapos
Idem bedraad ;)

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:10
quote:
Heb je dat zelf getest, of is dat een conclusie vanuit de verhuurder

Snap dat de vele wedervragen vervelend zijn, maar het gaat pas echt vervelend worden als je straks investeert in een oplossing die dan niet hetgeen blijkt te zijn waar je naar op zoek was.

• laurens0619
En ook bedraad direct op de ziggo router? En wat is er dan? Packet loss maar internet? Naar intern modem?

Zoveel vragen :p

• deamosreapos
Haha ik heb hem laten testen bedraad. Terwijl ik er naast zit.

Wat moet gebeuren is duidelijk wat er kan is weinig.

Hij zit rechtstreeks op het Ziggo modem. Als ik de andere kabels weg haal krijg ik ruzie met mensen maar werkt de lijn 100% stabiel.

Voor de beeldvorming ik installeer voor Ziggo. Het modem zelf werkt daar ligt het niet het interne netwerk gebruikt de snelheid. Als hij alleen thuis is is er geen probleem aanwezig. Maar ik weet wat er gaat komen ondertussen bedankt

• laurens0619
ah dat verklaart het, je werkt (indirect) voor ziggo. Vandaar adviseer je een lijn upgrade als oplossing van de problemen ;)

Ik zou bedraad een testen of het interne netwerk overeind blijft bij problemen en wellicht kun je in het modem meer vinden over de huidige gebruikte snelheid. Maar ik denk dat je genoeg opties hebt om verder te gaan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deamosreapos
Nee ik verdien niets aan een lijn upgrade. Maar 40 mbit voor 6 studenten is te weinig. En bij andere panden die ik beheer vanuit mijn eigen bedrijf heb ik nooit gezeik dus het ligt echt daar en aan het budget dat beschikbaar wordt gesteld. Want ook mijn tijd kost geld want ik verdien er niets aan...

• Hann1BaL

Hann1BaL

quote:
deamosreapos schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:07:
Nee ik verdien niets aan een lijn upgrade. Maar 40 mbit voor 6 studenten is te weinig. En bij andere panden die ik beheer vanuit mijn eigen bedrijf heb ik nooit gezeik dus het ligt echt daar en aan het budget dat beschikbaar wordt gesteld. Want ook mijn tijd kost geld want ik verdien er niets aan...
Het is vaker gezegd, maar het is de grote vraag of 40Mbit/s te weinig is.
Het is eerder dat de 4 Mbit/s te weinig is.

Met 40 Mbit/s kunnen ze alleen tegelijk Netflix HD kijken zonder problemen en browsen. Met alle informatie tot nu toe lijkt de bottleneck bij de upload te liggen.

Heb je al iets kunnen testen om dat te bevestigen (of bevestigen dat het toch de downstream is?)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een mooi rekensommetje op de website van KPN toont dat voor een huishouden met twee volwassenen en twee kinderen 28Mbps zat is. Natuurlijk hebben zij er belang bij om dat te roepen met DSL lijntjes op grote afstand van de DSLAM, maar het is op zich niet zo gek, en volgens zelfde logica kom je met 40Mbps een heel eind.

Reken maar na, Netflix "HD" is 3Mbps, Youtube ook zoiets, online gaming is nog minder, en audio streams (Spotify) helemaal verwaarloosbaar. Stel iedere bewoner is 24/7 Netflix of Youtube aan het kijiken, dan heb je het over 12x 3Mbps = 36Mbps. Lukt prima.

Remote desktop kan veeleisender zijn afhankelijk van wat je exact doet, maar aangezien het hier de client is die bij je huurder zit gaat dat voor 90% om downloadverkeer. Gemiddeld genomen zal RDP nog geen 1Mbps vreten, maar als je veel video of anderszins bewegende beelden doet kan dat tot 8Mbps oplopen. In dat laatste geval ga je in de knoop raken als op piekmoment de rest allemaal Netflix aan het kijken zijn, maar dan ben je echt dingen aan het doen waar RDP niet voor ontworpen was. Geen filmpjes kijken over RDP is in dat geval een oplossing.

Maar hier is de aanname wederom dat het probleem met ruwe bandbreedte te maken heeft. Meer bandbreedte tegen een ander root cause aangooien gaat nog weinig opschieten.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*