Seriële interface via Wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Op mijn omvormer voor mijn zonnepanelen zit volgens het menu een UART interface via de wifi connectie. Ik vind alleen geen mogelijkheid om daar aan te verbinden. Ik wil dat doen op OS-X. Ik kan verbinden met het Wifi netwerk wat de omvormer aanbiedt, maar normaal zou je dan met een terminal programma op /dev/serial (ofzo) kunnen verbinden. Maar hoe gaat dat via wifi? Ik weet dat het wifi connectie op en1 zit, maar die is niet in /dev beschikbaar. Heeft iemand een idee?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien handig om te vermelden welk type omvormer het is?
Kun je niet connecten met SSH ofzo naar het IP van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het gaat om een Goodwe DT6K. Ik kan alleen niet prutsen aan het ding als de zon onder is :) , dus morgen probeer ik even met ssh.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schiet er dan meteen een portscan tegenaan, wellicht kan je zoals hierboven gesuggereerd een telnet of SSH sessie opzetten tegen een bepaalde port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Dat is de connectie met de omvormer zodat hij naar Goodwe-power kan loggen. Dat werkt.

Ik bedoel deze pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQqv1ocHHjckX8SqSiUlMauL/full.png

Normaal hoef je geen baudrates en parity enzo in te stellen voor wifi. Dus ik denk dat je met een RS232 (oid) connectie over wifi ook bij de omvormer kan komen. Alleen hoe?

/edit: Oja, alleen poort 80 staat open. SSH werkt dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 19-03-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:19
Kun je een TCP terminal sessie starten met putty naar port 80, of is dit al de web interface?

hint: telnet

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 19-03-2017 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Qua OS maakt het niet uit, waarschijnlijk is het een non-standaard serial-in-tcp or serial-in-frame systeem, of met een beetje geluk een telnet achtige emulator. Op macOS (dus niet OS-X, Mac OS X, X, 10 of hoe het ook genoemd wordt :p de naam staat op het label, even overtikken is wel zo makkelijk) kan je met telnet en netcat via Terminal (standaard meegeleverd) kale verbindingen maken. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een poort. In macOS zit ook standaard een poort scanner, in Network Utility (of als je NL gebruikt, Netwerk Hulpprogramma). Ik zou zeggen, scan het ding tot het een ons weegt (poort 1 tot 65536) en kijk of er wat open staat.

Als dat niet werkt kan je kijken naar de OEM of er misschien een speciaal afwijkend protocol gebruikt wordt, staat vaak wel op de site van de fabrikant. Het kan ook helpen om "Goodwe WiFi UART" naar chinees, japans of koreaans te vertalen, het zou zomaar kunnen dat de informatie niet in het engels te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 22:09
Wellicht lijkt het allemaal op elkaar, maar in ieder geval heel veel op mijn Growatt interface. Wellicht werkt het ook hetzelfde; ik weet dat er wat scripts en howto's etc in omloop zijn daarvan, dus wellicht helpt je dat wat op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Zoiets ja, maar dan voor macOS :)

@johnkeates Een portscan gaf alleen poort 80 die open staat. Ik gebruik dan wel het IP adres van de web interface (eigenlijk de DHCP server dus). Ik kan alleen niet vinden of er misschien nog een ander IP adres in gebruik is (anders dan die van de Mac die ik gebruik om te connecten).

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 19-03-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat heb je alleen nodig als je een TCP/IP verbinding weer om wil zetten in een Windows-COM poort, heeft verder niet veel te maken met UART of TCP/IP in de bredere zin. Werkt bovendien alleen op Windows, en is eigenlijk ook alleen nodig op Windows om dat de software daar er nog van uit gaat dat alleen COM devices seriele poorten kunnen zijn ;-)
zonoskar schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:11:
[...]

Zoiets ja, maar dan voor macOS :)

@johnkeates Een portscan gaf alleen poort 80 die open staat. Ik gebruik dan wel het IP adres van de web interface. Ik kan alleen niet vinden of er misschien nog een ander IP adres in gebruik is (anders dan die van de Mac die ik gebruik om te connecten).
Als er verder niks open staat kan het ook zijn dat het op 802.11 frame niveau gebeurt. Niet super waarschijnlijk dat ze dat gebouwd hebben, maar alles kan ;-)

Edit:

Na een beetje graven lijkt het er niet op dat die WiFi UART ook maar iets te maken heeft met wat je denkt dat het is. De omvormer heeft geen embedded computer met een leuke seriele interface o.i.d., maar een simpele microcontroller met RS485. De chinezen hebben daar een WiFi UART module aan geknopt en daar kan je dan je data mee exporteren naar de website van Goodwe. De pagina waar je nu op zit te kijken is waarschijnlijk de pagina van de daadwerkelijke WiFi module die ze gebruiken. Daar kan je dus de UART parameters van de communicatie tussen de module en de omvormer mee instellen, maar niet een UART-via-Wifi brug zodat je draadloos een UART met je omvormer hebt. Dat zou in theorie een extra functie kunnen zijn, maar tot zo ver lijkt het er niet op dat dat ding dat kan.

[ Voor 60% gewijzigd door johnkeates op 19-03-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De interface van de Growatt Wifi module lijkt inderdaad heel erg op die van Goodwe, compleet met de graphics van de knoppen. Maar bij Growatt stel je de UART settings in om de communicatie tussen de wifi module en de inverter in te stellen (denk ik). Bij Goodwe zit de wifi module ingebouwd. Zou die instellingen dan ook gelden tussen de wifi module en de inverter? Dat zou willen zeggen dat ik er niet bij kan, er zit geen RS232 connector op mijn inverter, alleen een USB poort.

Pagina: 1