Public ip wijzigt vaak bij KPN ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291692

Topicstarter
Hi,

Ik heb glas van kpn, maar ik vindt dat het public ip adres nogal vaak wijzig bij kpn afgelopen week al 2 keer. Beetje irritant, moet ik telkens nieuwe ip in firewall gooien, zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Prive heeft (bijna, toch nooit gehoord) statische IP addressen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 22:51
Snake schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:55:
Prive heeft (bijna, toch nooit gehoord) statische IP addressen.
Op papier niet nee. In de praktijk vaak wel, ook bij KPN - die ervaringen staan vaak genoeg beschreven in [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2.

TS is blijkbaar een uitzondering, hij had z'n vraag eigenlijk beter in bovenstaand topic kunnen zetten, want veel verder dan 20x een 'hier niet hoor!11!' komen we waarschijnlijk niet.

Ik heb het vermoeden dan de IP-allocatie van KPN enigzins regiogebonden is ('omliggende' IP-adressen geolocaten naar dezelfde wijk), dus die informatie is mogelijk ook zeer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Thralas schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:42:
[...]

Op papier niet nee. In de praktijk vaak wel, ook bij KPN - die ervaringen staan vaak genoeg beschreven in [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2.

TS is blijkbaar een uitzondering, hij had z'n vraag eigenlijk beter in bovenstaand topic kunnen zetten, want veel verder dan 20x een 'hier niet hoor!11!' komen we waarschijnlijk niet.

Ik heb het vermoeden dan de IP-allocatie van KPN enigzins regiogebonden is ('omliggende' IP-adressen geolocaten naar dezelfde wijk), dus die informatie is mogelijk ook zeer relevant.
Het is enigzins regiogebonden. Volgensmij gaat het per interconnect (of BBRAS) en laat nou net daarvan volgende week een nieuwe komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Ik heb al jaren hetzelfde ip adres bij kpn gehad, dus dat valt wel mee. Vanaf 2005 tot 2014 geloof ik hetzelfde IP gehad. Nu dus alweer 3,5 jaar een ander.
RobinF schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:44:
[...]

Het is enigzins regiogebonden. Volgensmij gaat het per interconnect (of BBRAS) en laat nou net daarvan volgende week een nieuwe komen
Een nieuwe interconnect? nu maak je me nieuwsgierig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm oke dan heb ik gewoon pech gehad denk :) dat hij al een aantal keer gewijzigd is, naja hopelijk blijft het nu zo een keer in de zoveel maanden vindt ik niet erg, maar moet niet wekelijks gaan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

Wildfire

Joy to the world!

Je hebt als consument bij praktisch alle providers een semi-statisch IP adres. Dat wil zeggen dat je officieel gewoon een willekeurig IP adres krijgt, maar in de praktijk heb je vaak langere periodes hetzelfde adres.

Maar aangezien je officieel geen statisch IP adres hebt kun je er dus ook niet over klagen eigenlijk. Wil je statisch, dan moet je een zakelijke verbinding gaan afnemen waar je vast IP adres onderdeel van je contract is...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 291692 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:03:
Hmm oke dan heb ik gewoon pech gehad denk :) dat hij al een aantal keer gewijzigd is, naja hopelijk blijft het nu zo een keer in de zoveel maanden vindt ik niet erg, maar moet niet wekelijks gaan zijn ;)
Is je hardware voor langere periode offline geweest of heb je je router regelmatig herstart afgelopen week? Je IP lease vervalt niet zomaar ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Je moet werken op host-niveau en niet IP adres, zeker bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:12:
[...]

Is je hardware voor langere periode offline geweest of heb je je router regelmatig herstart afgelopen week? Je IP lease vervalt niet zomaar ...
Nee mijn hardware gaat eigenlijk nooit offline, en wildfire ik hoef niet perse een vast ip maar als het elke week wijzigt is het wel enigszins irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou eventueel een apparaat er tussen (sommige routers en nas-software ondersteunen dit) kunnen plaatsen die dynamisch dns ondersteunen (via bijv. ddns en no-ip).

Zo kun je een naam vastleggen die automatisch blijft vastgelegd aan je huidige externe ipadres.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 19-03-2017 13:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:51
Of, als je kunt overstappen, kijken naar XS4ALL. Bij hen krijg je, zelfs met particuliere verbindingen, gegarandeerd een statisch IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Anoniem: 58485 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:14:
Je moet werken op host-niveau en niet IP adres, zeker bij KPN.
Vreemd, ik heb dat namelijk totaal niet. Heb bij meerdere KPN klanten een internetverbinding aangesloten en ze hebben nog steeds hetzelfde IP adres. Ik heb zelf zelfs bijna 10 jaar een ip adres gehad uit de 86.88 reeks. Sinds een jaar of drie een 80.61 reeks. Zelfs met verschillende modems en uitgeschakelde modems langer dan een paar dagen kreeg ik altijd weer hetzelfde IP adres. Dit was overigens via DSL van KPN zelf, dus niet een Telfort/NLE hetdezelfde KPN netwerk gebruiken.

Er zit wel verschil tussen de providers, zo heeft Telfort bij sommige verbindingen dat weer anders en krijg je daar na het wisselen van een modem of langer dan 24 uur offline wel een nieuw adres.

Bij Ziggo hoef je alleen het modem maar aan te raken en je hebt al een ander adres. Paar uurtjes je modem uit laten staan of vervangen voor een nieuw levert je al een nieuw adres op. Die werken gewoon op DHCP, je lease voorbij, dan wordt ie gewoon verlengd, als je modem aan staat. Anders deelt de DHCP em gewoon weer uit aan een andere klant. Modemwissel zelfde verhaal: ander MAC adres en kreeg ik dus weer een ander IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dat komt omdat je bij KPN een /30 krijgt. Het kan zijn dat je router uit de twee beschikbare IP adressen steeds een ander IP adres pakt. Het beste kun je de Experiabox aansluiten en daarachter je router plaatsen waar je het andere vrije IP adres statisch op instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

ShitHappens schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:21:
Of, als je kunt overstappen, kijken naar XS4ALL. Bij hen krijg je, zelfs met particuliere verbindingen, gegarandeerd een statisch IP adres.
Nou, niet helemaal. Toen ik van ADSL naar VDSL ging kreeg ik een totaal nieuw IP. Straks ga ik over naar vVDSL en de helpdesk van XS4ALL heeft verzekerd dat ik ook dan een nieuw ip krijg.

In de tussentijd heb ik nooit zomaar een nieuw ip gekregen, zelfs niet toen mijn router even 2 weken offline was tijdens mijn vakantie. Een hostname is veel zinvoller, en die heb ik al vanaf begin ;)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:51
Ging hier om glas hè, niet xDSL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
AW_Bos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:51:
[...]

Nou, niet helemaal. Toen ik van ADSL naar VDSL ging kreeg ik een totaal nieuw IP. Straks ga ik over naar vVDSL en de helpdesk van XS4ALL heeft verzekerd dat ik ook dan een nieuw ip krijg.

In de tussentijd heb ik nooit zomaar een nieuw ip gekregen, zelfs niet toen mijn router even 2 weken offline was tijdens mijn vakantie. Een hostname is veel zinvoller, en die heb ik al vanaf begin ;)
Nou, bij KPN is dat steeds minder. Bij ADSL naar VVDSL (dus andere DSLAM) behoud je vaak al hetzelfde IP-adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

RobinF schreef op maandag 20 maart 2017 @ 07:49:
[...]

Nou, bij KPN is dat steeds minder. Bij ADSL naar VVDSL (dus andere DSLAM) behoud je vaak al hetzelfde IP-adres
DSLAM maakt niet uit, het gaat erom op welke BNG je getermineerd wordt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

JackBol schreef op maandag 20 maart 2017 @ 07:53:
[...]

DSLAM maakt niet uit, het gaat erom op welke BNG je getermineerd wordt.
BNG? Leg eens uit?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

BNG staat voor Broadband Network Gateway en is het apparaat dat de IPoE of PPP sessie van de CPE termineert. De BNG doet de subscriber terminatie (authenticeren, soms shapen of policen). Bij de autenticatie stap wordt ook het IP adres uitgegeven aan de CPE.

Als je naar een andere DSLAM gaat, die nog steeds aan dezelfde BNG hangt, zal er routering-technisch niets veranderd zijn en kan je gewoon je zelfde IP adres houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
JackBol schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:00:
[...]

BNG staat voor Broadband Network Gateway en is het apparaat dat de IPoE of PPP sessie van de CPE termineert. De BNG doet de subscriber terminatie (authenticeren, soms shapen of policen). Bij de autenticatie stap wordt ook het IP adres uitgegeven aan de CPE.

Als je naar een andere DSLAM gaat, die nog steeds aan dezelfde BNG hangt, zal er routering-technisch niets veranderd zijn en kan je gewoon je zelfde IP adres houden.
Zal TS' IP dan veranderen omdat de BNG/B-BRAS wijzigt? KPN heeft recentelijk wel extra/nieuwe geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RobinF schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:53:
[...]

Zal TS' IP dan veranderen omdat de BNG/B-BRAS wijzigt? KPN heeft recentelijk wel extra/nieuwe geplaatst
Waarschijnlijk wel. KPN geeft pools met IP adressen aan BNGs om de routing te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

krakendmodem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Vreemd, ik heb dat namelijk totaal niet. Heb bij meerdere KPN klanten een internetverbinding aangesloten en ze hebben nog steeds hetzelfde IP adres. Ik heb zelf zelfs bijna 10 jaar een ip adres gehad uit de 86.88 reeks. Sinds een jaar of drie een 80.61 reeks. Zelfs met verschillende modems en uitgeschakelde modems langer dan een paar dagen kreeg ik altijd weer hetzelfde IP adres. Dit was overigens via DSL van KPN zelf, dus niet een Telfort/NLE hetdezelfde KPN netwerk gebruiken.

Er zit wel verschil tussen de providers, zo heeft Telfort bij sommige verbindingen dat weer anders en krijg je daar na het wisselen van een modem of langer dan 24 uur offline wel een nieuw adres.

Bij Ziggo hoef je alleen het modem maar aan te raken en je hebt al een ander adres. Paar uurtjes je modem uit laten staan of vervangen voor een nieuw levert je al een nieuw adres op. Die werken gewoon op DHCP, je lease voorbij, dan wordt ie gewoon verlengd, als je modem aan staat. Anders deelt de DHCP em gewoon weer uit aan een andere klant. Modemwissel zelfde verhaal: ander MAC adres en kreeg ik dus weer een ander IP adres.
Punt is is dat bijna geen enkele ISP hier je nog een vast IP adres contractueel geeft, echter is de praktijk dat je vaak 1 en hetzelfde IPV4 adres houdt / gebruikt, totdat je het modem voor een goede week uitzet ofzo.

Daarom altijd werken op hostname, bijv client123456.kpndsl.nl ofzo. Je kunt ook een DNS forwarder gebruiken, bijv ftp://mijnthuiscomputer.xyz die doorverwijst naar je hostname. Heb je nooit last van als het IP adres veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55
Anoniem: 58485 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:22:
Daarom altijd werken op hostname, bijv client123456.kpndsl.nl ofzo.
Dat werkt mogelijk bij KPN, maar bij bijvoorbeeld Ziggo of T-Mobile Thuis wordt de hostname gegenereerd op basis van het IP-adres, dus daar schiet je niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hcQd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:28:
[...]

Dat werkt mogelijk bij KPN, maar bij bijvoorbeeld Ziggo of T-Mobile Thuis wordt de hostname gegenereerd op basis van het IP-adres, dus daar schiet je niets mee op.
Onzin.

Ziggo:

code:
1
lalala.cm-4-4c.dynamic.ziggo.nl

Bijna elke ISP werkt met een hostname. Hostname wordt gebruikt om gebruikers in ieder geval te koppelen op bijv. abuse meldingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55
En lalala is gewoon een hexadecimale representatie van het IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hcQd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:08:
En lalala is gewoon een hexadecimale representatie van het IP-adres.
Neeheee... jij hebt echt geen idee.

Ik ga mijn hostnaam hier niet opgeven,

code:
1
999A8ABC.cm-4-4c.dynamic.ziggo.nl

Dat is hoe een hostname van (hier, ziggo zakelijk) eruit ziet. Zal voor particulier ook niet anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Anoniem: 58485 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:49:
[...]

Neeheee... jij hebt echt geen idee.

Ik ga mijn hostnaam hier niet opgeven,

code:
1
999A8ABC.cm-4-4c.dynamic.ziggo.nl

Dat is hoe een hostname van (hier, ziggo zakelijk) eruit ziet. Zal voor particulier ook niet anders zijn.
Jawel, het eerste deel van mijn Ziggo-hostname is een hexadecimale string van 8 karakters. Iedere twee karakters zijn een byte van je IP-adres. Misschien is het bij zakelijk anders. Je kunt het altijd even testen door de eerste twee karakters door een hex-->decimaal converter te halen en te checken of ze overeenkomen met de eerste cijfers van je IP-adres.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 20:38
AW_Bos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:51:
[...]

Bij XS4ALL is hij niet gegarandeerd vast.maar in de praktijk wijzigt hij alleen bij technische aanpassingen. Voorheen altijd bij ADSL naar VDSL maar nu vaak ook niet meer.

Je kunt bij XS4ALL wel je hostnaam wijzigingen en die zit vast aan je abonnement en het daarbij behorende IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcieking schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:03:
[...]

Jawel, het eerste deel van mijn Ziggo-hostname is een hexadecimale string van 8 karakters. Iedere twee karakters zijn een byte van je IP-adres. Misschien is het bij zakelijk anders. Je kunt het altijd even testen door de eerste twee karakters door een hex-->decimaal converter te halen en te checken of ze overeenkomen met de eerste cijfers van je IP-adres.
Ik heb wat sites geraadpleegd (converters) maar geen enkele doet wat jij zegt. :> Reken zelf maar uit, "52". Knap als je hieruit mijn IP adres op zou kunnen maken.

Het is een uniek gekoppelde hostnaam, zonder hex > decimaal gedoe.

De meeste thuisverbindingen hebben een 'vaste' hostname, zoals KPN, Ziggo, en zelfs UPC. Die hostname valt gewoon niet te veranderen met een reset van het modem ofzo. De hostname zit gekoppeld aan je internetaansluiting bij je ISP.

Ik heb echt verschillende ISP's gehad, en allemaal had je een dynamisch IPV4 adres wat ik de praktijk een statisch leek te zijn. Echter hetgeen wat nooit veranderde, was de unieke hostname. Het is niet gebaseerd op een IP adres of een hex van je IP adres, hostname is gewoon de toewijzing van jou als gebruiker binnen het netwerk van een ISP, zo simpel is dat.

Sommige ISP's hebben inderdaad een op IP adres gebaseerde hostname, maar dat komt in NL eigen vrij weinig voor. Dat heeft te maken met dat men makkelijk wil kunnen identificeren wie er zoal valt binnen abuse enz.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 20-03-2017 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zal je even quoten:
Zoals je zelf stelt: jij hebt een zakelijke verbinding. Bij jou geldt blijkbaar dat je hostname niet gelinkt is aan je IP-adres. Daar kan ik niets over zeggen: ik heb geen Ziggo Zakelijk.
Je geeft daarnaast aan: dit zal voor particulier niet anders zijn. Dat is onjuist. Vandaar mijn "Jawel".
Ik zal iets specifieker zijn. Dit is mijn hostname, met daarin enkele cijfers vervangen door een X.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is het IP-adres dat erbij hoort:
Members only:

Als we dat omzetten:
Members only:

Ditzelfde werkt ook voor het laatste cijfer.
Je aanname dat bij de particuliere hostnames van Ziggo de hostname niet gelinkt was aan het IP-adres is dus onjuist.

[ Voor 5% gewijzigd door marcieking op 20-03-2017 13:34 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
hcQd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:28:
[...]

Bij KPN is de hostname afgeleid van het IP-adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38
sylvester79 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:05:
[...]

Bij XS4ALL is hij niet gegarandeerd vast.maar in de praktijk wijzigt hij alleen bij technische aanpassingen. Voorheen altijd bij ADSL naar VDSL maar nu vaak ook niet meer.

Je kunt bij XS4ALL wel je hostnaam wijzigingen en die zit vast aan je abonnement en het daarbij behorende IP adres.
Je kunt bij XS4ALL een subnet afnemen met IP-adressen die niet aan de techniek hangen. Het reguliere adres dat je krijgt bij je lijn is inderdaad niet vast. Bij wijzigingen van techniek kan dit wijzigen, net als bij verhuizingen. De subnet IP-adressen staan helemaal naast je lijn en kunnen dus ook bij een verhuizing vast blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Al jaren een UPC/Ziggo abo.. (particulier) en altijd hetzelfde IP adres gehad.. ook na langdurig uit staan.
Enige wanneer mijn IP veranderd is: Mijn eigen nieuwe router achter de modem van Ziggo gehangen en alles gejumpstart... dat leverde mij een nieuw IP op...

Overigens als je je IP nodig hebt voor bijvoorbeeld een server draaiend vanuit de meterkast, dan is het wel handig als je je IP niet steeds handmatig hoeft te veranderen.
Ook al heb ik een eeuwigheid hetzelfde IP, laat ik toch periodiek een scriptje mijn public IP checken om daarmee mijn DNS te beheren (neergezet bij cloudflare en via de api af te richten, ook hun application firewall)

Als je eigen inhouse firewall ook middels commandline of api is af te richten, kan dat een idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShakerNL
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-06 00:09
Zwaar offtopic:
Toevallig heb ik ook Ziggo Zakelijk en las ik dit forum.
Omdat ik nog een oude ZZP abonnement heb, heb ik een statisch IP adres, zelfs na een nieuwe modem.

Mijn hostname is:
code:
1
ip-XXX-XXX-XXX-XXX.ip.prioritytelecom.net

Waarbij XXX het getal van mijn IP adres bevat in het decimale stelsel.

Ontopic:

TS, is de uptime van je modem wel altijd goed? Ik had voorheen met UPC bijna dagelijks een nieuw IP adres. Maar dat kwam omdat de modem vaak tijdelijk offline ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn hostname is dhcp-xxx-xxx-xxx-xxx.chello.nl waarbij de xxx'en het IP adres is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 20:38
leto001 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:16:
[...]

Je kunt bij XS4ALL een subnet afnemen met IP-adressen die niet aan de techniek hangen. Het reguliere adres dat je krijgt bij je lijn is inderdaad niet vast. Bij wijzigingen van techniek kan dit wijzigen, net als bij verhuizingen. De subnet IP-adressen staan helemaal naast je lijn en kunnen dus ook bij een verhuizing vast blijven.
Wel wel een verschil is t.o.v. andere providers (o.a. Ziggo) is dat bij XS4ALL het IP adres niet kan wijzigen door andere hardware o.i.d. Enkel bij een technische wijziging van de lijn (en zelfs dan niet altijd) wijzigt het IP adres. Maar het is geen garantie.

Subnet is inderdaad een optie, maar voor € 10,00 per maand vind ik het nog wel prijzig.
Pagina: 1