marcieking schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:03:
[...]
Jawel, het eerste deel van mijn Ziggo-hostname is een hexadecimale string van 8 karakters. Iedere twee karakters zijn een byte van je IP-adres. Misschien is het bij zakelijk anders. Je kunt het altijd even testen door de eerste twee karakters door een hex-->decimaal converter te halen en te checken of ze overeenkomen met de eerste cijfers van je IP-adres.
Ik heb wat sites geraadpleegd (converters) maar geen enkele doet wat jij zegt.

Reken zelf maar uit, "52". Knap als je hieruit mijn IP adres op zou kunnen maken.
Het is een uniek gekoppelde hostnaam, zonder hex > decimaal gedoe.
De meeste thuisverbindingen hebben een 'vaste' hostname, zoals KPN, Ziggo, en zelfs UPC. Die hostname valt gewoon niet te veranderen met een reset van het modem ofzo. De hostname zit gekoppeld aan je internetaansluiting bij je ISP.
Ik heb echt verschillende ISP's gehad, en allemaal had je een dynamisch IPV4 adres wat ik de praktijk een statisch leek te zijn. Echter hetgeen wat nooit veranderde, was de unieke hostname. Het is niet gebaseerd op een IP adres of een hex van je IP adres, hostname is gewoon de toewijzing van jou als gebruiker binnen het netwerk van een ISP, zo simpel is dat.
Sommige ISP's hebben inderdaad een op IP adres gebaseerde hostname, maar dat komt in NL eigen vrij weinig voor. Dat heeft te maken met dat men makkelijk wil kunnen identificeren wie er zoal valt binnen abuse enz.
[
Voor 27% gewijzigd door
Anoniem: 58485 op 20-03-2017 11:47
]