Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03-2023
Mijn vraag

Ik wil graag als, op dit moment privé persoon, online donaties ontvangen voor mijn goede doel. 't Is startend, bij voldoende inkomsten zou ik hiervoor best een stichting met oprichtingsakte willen invullen (maar die kost alleen al 300 euro). Maar in eerste instantie worden de donaties gebruikt om de hosting te financieren. 'k Heb geen winstoogmerk met mijn goede doel.

Technisch kan ik het inregelen via PayPal, maar vroeg mij af hoe dit juridisch en fiscaal zit. Heeft iemand daar recente informatie over?

Aanvullend denk ik er over om een stukje software beschikbaar te maken voor gebruikers die hebben gedoneerd aan mijn doel. Maakt dit nog wat uit qua juridisch / fiscaal?

[ Voor 9% gewijzigd door mindgem op 18-03-2017 14:51 ]

Beste antwoord (via mindgem op 18-03-2017 16:44)

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:24
Je kunt als privé persoon gewoon belastingvrij tot 2129 euro aan schenkingen (lees donaties) ontvangen? Met dat geld kun je dan toch wel verder gaan om naar de notaris e.d. te gaan lijkt me..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:34
Even kort gezegd:
- je hebt software gemaakt
- je wilt deze software gratis aanbieden, maar met de mogelijkheid om geld aan jou te doneren
- dit geld wil je bij de belastingdienst weg boeken als 'donaties voor een goed doel'
- je hebt geen stichting of iets anders om te bewijzen dat het geld daadwerkelijk naar het goede doel gaat

Mogelijkheden:
- de donatie voor het goede doel direct door de mensen laten overmaken aan het goede doel?

Je kunt dit topic doorlezen: Donaties voor gratis software - paypal, belastingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
Dank voor de verwijzing naar de topic.

Primair is niet mijn bedoeling om mijn software te verkopen, maar primair is mijn goede doel hetgeen waar mensen in geïnteresseerd zullen zijn.

De software is alleen om extra middelen te generen. Had ik beter eerst niet kunnen noemen om het probleem niet groter te maken.

Maar zal eens kijken of ik de belastingdienst kan mailen met de vraag hoe om wordt gegaan met schenkingen aan goede doelen welke nog niet formeel een stichting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als het niet formeel geregeld is, is het gewoon inkomen voor jou. Hoe kan men contreleren dat het voor dat goede doel is, als dat niet formeel bestaat?

Maar als het alleen om de hosting gaat, zal het toch niet om een groot bedrag gaan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik dacht dat je tot een bepaald (klein) bedrag mag ondernemen zonder KvK registratie.
Hoe je deze inkomsten aan de belastingdienst moet opgeven weet ik niet.

d:)b

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:24
Je kunt als privé persoon gewoon belastingvrij tot 2129 euro aan schenkingen (lees donaties) ontvangen? Met dat geld kun je dan toch wel verder gaan om naar de notaris e.d. te gaan lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bel de belastingdienst. Die zullen idd zeggen dat aangezien er niks op ppier staat ze het gewoon als inkomen zien. Wil je het anders vastgelegd, dan naar de notaris.
En als je die 300 euro veel vind dan zou ik me eens achter de oren krabben, want dat lijkt me ook deel van je eigen inzet voor dat doel. Als je dat al veel vind weet ik niet of je er aan moet beginnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
xinix03 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:31:
Ja zoiets zou werkbaar zijn. Gaat om de eerste periode om te kijken of mensen überhaupt willen doneren.

Zoiets staat inderdaad ook op de website van de Belastingdienst.

Zal ze toch nog even mailen bellen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08-2021
xinix03 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:31:
Maar een schenking in ruil voor een dienst is toch geen schenking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgem
noobz schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:34:
[...]

Maar een schenking in ruil voor een dienst is toch geen schenking?
Zie dit topic ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1689087

Is inmiddels verdere toelichting gegeven.
Pagina: 1