Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
Ik heb sinds ruim twee jaar een S4 GTi9515 en die draait op de stock 5.0.1 Android. Ik zie niet echt een reden om een nieuwe telefoon te kopen omdat het een fantastisch toestel is..

Ik zat rond te kijken naar bijvoorbeeld een A5 2016, dat is prijs technisch ook een goed ding en die gaat ook naar Android 7..

In hoeverre en hoe lang is mijn verouderde S4 op 5.0.1 nog veilig te gebruiken? Ik gebruik de Samsung Android browser met Adblock en gewoon standaard apps en internet bankieren via de app...

Meningen en advies zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Je kan het beste een custom rom flashen die nog wel updates krijgt. Bijvoorbeeld Lineage.OS
Die krijgt nog steeds updates naar de allernieuwste android versie (7.1.1).

[Samsung Galaxy S4] Rooten en Custom ROM's

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-05 08:40
RocketKoen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:34:
Je kan het beste een custom rom flashen die nog wel updates krijgt. Bijvoorbeeld Lineage.OS
Die krijgt nog steeds updates naar de allernieuwste android versie (7.1.1).

[Samsung Galaxy S4] Rooten en Custom ROM's
Waarom kan TS dan het beste een custom rom flashen? ik heb Samsung nog nooit horen roepen dat ik een oud model van hen moet rooten om daarna een custom rom te flashen voor de veiligheid....

Aanvulling: nieuws: Android Lollipop is nu meestgebruikte Android-versie

Ik zie dus geen enkele reden om aan te nemen dat de telefoon niet meer veilig genoeg zou zijn om b.v. te bankieren e.d ik denk dan ook dat de telefoon gewoon veilig is te gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door xinix03 op 17-03-2017 18:26 . Reden: Aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
xinix03 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:53:
[...]

Waarom kan TS dan het beste een custom rom flashen? ik heb Samsung nog nooit horen roepen dat ik een oud model van hen moet rooten om daarna een custom rom te flashen voor de veiligheid....

Aanvulling: nieuws: Android Lollipop is nu meestgebruikte Android-versie

Ik zie dus geen enkele reden om aan te nemen dat de telefoon niet meer veilig genoeg zou zijn om b.v. te bankieren e.d ik denk dan ook dat de telefoon gewoon veilig is te gebruiken.
Omdat Samsung zelf al een tijdje geen updates meer doet aan die telefoon.
Stagefright hebben ze voor de S4 nog net gepatched. Maar andere beveiligingslekken in Android die aan het licht zijn gekomen niet.

En LineageOS is sowieso veel beter dan Samsungs versie van Android.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:23
Volgens mij schrijft de topicstarter dat hij op stock Android draait, dat impliceert dat de telefoon al geroot is. Kan de topicstarter dat bevestigen?

Daarnaast is Android 5 niet meer van deze tijd, eind 2014 uitgebracht, ondertussen 2,5 jaar oud. Dat hordes mensen daar mee willen lopen is hun keuze, maar om de vergelijking met auto te maken: mensen kopen wel nieuwe auto's omdat die betere veiligheidssystemen hebben, terwijl ze niet van plan zijn om te botsen.
Als het niet teveel werk is kan updaten de telefoon een stuk veiliger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Nee ik heb nooit geroot. Ik ga de proef op de som nemen en dit toestel nog twee jaar gebruiken. Eens kijken wat er gebeurt en hoe onveilig het is.

Heb hem in Januari 2015 voor 280 euro gekocht bij MM in de btw actie, fantastische prijs kwaliteit verhouding.

Binnenkort misschien Firefox of Chrome ipv de Samsung Android browser en bankzaken niet meer via de app. Dat zal vast wel veilig genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Zolang de bank nog je bankieren app actief laat op je android versie.. is je android versie nog recent genoeg om te bankieren. Wanneer je software uit onbekende of onofficiële bron gaat flashen dan loop je wel risico dat bij schade door fraude de bank niet meer uitkeert. Dus kijk uit met adviezen als die van @RocketKoen

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 09:03
3x3 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:51:
Zolang de bank nog je bankieren app actief laat op je android versie.. is je android versie nog recent genoeg om te bankieren.
Dit.

Bankfraude met mobile malware is een verwaarloosbaar risico. En daar waar dat wel gebeurt is dat door middel van apps buiten de appstore om.

De status quo van securitypatches voor Androidtoestellen is dramatisch, maar het praktijkrisico is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Bedankt voor de reacties.

Ik ga niet rooten nooit gedaan ook en hou alles up to date via de Playstore.

Het is gewoon een fijn toestel, zonde om nu al te vervangen al is het wel fijn om een back up toestel te hebben..

Ik had hiervoor een S3 mini, die had ik ook nooit moeten verkopen haha..
Pagina: 1