Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:11
Ik lees al een tijdje mee in het PV-topic en het is tijd om zelf op te gaan wekken.

Wat ik nodig ga hebben:
  • 2000Wp aan panelen
  • Omvormer
  • Montagesysteem schuin dak
Panelen
Op het dak is een ruimte van 6.5 x 2 meter beschikbaar. Boven die 2 meter zit een dakraam en het dak hoeft wat mij betreft niet vol. Afhankelijk van de grootte van de panelen zie ik twee rijen van 4 panelen in landscape voor me. Het gaat om een schuin dak, zwarte reguliere dakpannen, 35 graden.

Omvormer
Ik zie GoodWe veel voorbij komen, dit ziet er wat mij betreft prima uit. Over de betrouwbaarheid op lange termijn heb ik geen speciale eisen, ik zie een verhuizing over 5-10 jaar aankomen en het spul blijft gewoon op het dak liggen. Pluspunt is fatsoenlijke monitoring, ik wil het allemaal naar PVOutput pushen en wil daar wel een betrouwbare oplossing voor hebben. Een Raspberry Pi in de meterkast hangen is prima, als het maar betrouwbaar werkt.

Montage
Clickfit ziet er goed uit maar ik zie hier ook negatieve verhalen, dus ik ben benieuwd wat hier de beste optie is. Ik zie mogelijkheid om 4 horizontale rails te plaatsen (voor 2 rijen) maar ook om 8 verticale rails te plaatsen, zijn er redenen om niet voor de goedkoopste van deze 2 oplossingen te kiezen?

Meterkast
Er komt 3x35A binnen. Omvormer hoeft niet 3 fasen. In de bestaande groepenkast is geen ruimte voor extra automaten dus er moet een klein kastje naast. Kom ik wel uit, niet echt advies voor nodig. Dit geldt ook voor DC-bekabeling/connectoren en AC-bekabeling.

Wat is in dit plaatje een goede combinatie van onderdelen? Ik ben benieuwd naar jullie advies/suggesties.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53

timovd

Voorsprong door techniek

Vergeet voor de uitbreiding op de groepenkast niet de BTW terug te vragen ;-)
Je kunt eindeloos discussieren over de beste onderdelen, maar het meten is lastig. Er zijn niet echt slechte merken. Horizontale rails is gebruikelijk als je twee rijen gaat neerleggen. Er is genoeg te vinden in het algemene PV-topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je het zelf gaat doen zou ik een 2e hands sma sbxx00 tl-21 van markplaats halen. (Lekker ruim nemen voor als je wel verslaafd bent)
2x 5 panelen Sf-170s landscape leggen.
(En je kan bijleggen als je wel verslaafd bent)
Panelen en montagemateriaal bij sun-solar bestellen.

Pvoutput kan dan met een pi en sbfspot erop, via de/een webconnect module in de sma

1700 wp sf levert makkelijk 2000 kWh
(Maar gooi je dak toch vol en werk je gas eruit)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Een tweedehands setje kan best de moeite waard zijn. Zeker als je ook een verhuizing op het oog hebt in de semi-korte termijn en denkt aan iets van een terugverdientijd. Of je kunt met hetzelfde bedrag gewoon meer panelen neerleggen en wel je dak vol leggen als je er toch zit...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@DiedB
pleur dat dak toch helemaal vol.
een zelf bouwer bespaard zich zoveel geld dat die zelfs met 100% kolenfooi(wat je krijgt als je niet meer kunt salderen) een tvt kan maken van >10 jaar.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:17:
@DiedB
pleur dat dak toch helemaal vol.
een zelf bouwer bespaard zich zoveel geld dat die zelfs met 100% kolenfooi(wat je krijgt als je niet meer kunt salderen) een tvt kan maken van <10 jaar.
;)

• DiedB
timovd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:49:
Vergeet voor de uitbreiding op de groepenkast niet de BTW terug te vragen ;-)
Geldt dit voor alleen de groepenkast of het hele systeem? Ik vind meerdere regelingen terug op internet en kan zo snel niet vinden wat er op dit moment van kracht is.
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:10:
Als je het zelf gaat doen zou ik een 2e hands sma sbxx00 tl-21 van markplaats halen. (Lekker ruim nemen voor als je wel verslaafd bent)
2x 5 panelen Sf-170s landscape leggen.
Is het mogelijk om het zo ruim te nemen? Komt dat door de meerdere MPPT trackers van de omvormer? Ik acht de kans dat we later gaan bijleggen redelijk klein. Vanwaar de keuze voor Solar Frontier en niet bijvoorbeeld dit model (rijen van 4 in landscape)?
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-176-euro-sunsolar/

Het hoeft overigens niet perfect zwart, als het maar een beetje wegvalt in het dak is het prima.
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:10:
Pvoutput kan dan met een pi en sbfspot erop, via de/een webconnect module in de sma
Yes, goede ervaringen mee. Draait al ruim een jaar heel stabiel bij mijn grootouders.

Dak volleggen voel ik iets minder voor, omdat het geen gezicht wordt. Je moet om twee dakramen en een schoorsteen heen werken. Bovendien dekt 2000-2500kWh het verbruik in de huidige situatie aardig. Dak ligt trouwens op zuidoost, geen enkele schaduw. Jullie voorspellingen zijn dus iets te positief ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb gisterenmiddag, nog even 14 paneeltjes SF (2380 Wp) weggelegd op zuid (klein beetje oost) en aangesloten op een 3-fase SMA 7000 TL-20.
Die haalt een efficiency vandaag van meer dan 5,8 kWh/kWp

Dat is dus 2380 Wp op een 7000 watt omvormer.
Dat fabeltje van te grote omvormer kan dus ook vergeten worden. (let wel, het is SF topweer vandaag >:) )

Er komen er uiteraard nog 14 op zuid bij. Er zit nog een vervelende plofketel schoorsteen in de weg.
Die wordt verplaatst naar de andere kant.
Dakraam is verwijderd en 2 nieuwe ramen op de andere kant. Ventilatie word een lage pan.
Dan kan het afgemaakt worden met 28 panelen (en nog plaats voor uitbreiding op een platdak)

Die 275 WP zijn 1580 x 1060.
Je gaf zelf aan maar 6,5 x 2 meter hoogte te hebben. (dus die vallen af, dat is al meer dan 2 mtr)
Maar als dat wel past is dat ook een goede keus, met 48,5 Vmpp per paneel. 8 stuks in 1 string.
Bij geen uitbreidingsplannen neem je een goedkope chinese omvormer.

Met SF kan je parallele stringen van 4 maken of stringen van 5. (je hebt immers 2x mppt op een sma)
Kleiner paneel, dus kan je wellicht ertussen frommelen. Kwestie van goed puzzelen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2017 16:54 ]

• DiedB
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:42:
Die 275 WP zijn 1580 x 1060.
Je gaf zelf aan maar 6,5 x 2 meter hoogte te hebben. (dus die vallen af, dat is al meer dan 2 mtr)
Maar als dat wel past is dat ook een goede keus, met 48,5 Vmpp per paneel. 8 stuks in 1 string.

Met SF kan je stringen van 4 maken of stringen van 5. (je hebt immers 2x mppt op een sma)
Kleiner paneel, dus kan je wellicht ertussen frommelen. Kwestie van goed puzzelen.
Als ik het dak zou gaan vol leggen dan zou SF inderdaad lekker praktisch zijn, meer flexibiliteit omdat de panelen kleiner zijn.

Scherp, ik heb de maten nog niet exact (meet het komende zondag uit, gaat om het huis van mijn ouders en daar ben ik alleen af en toe in het weekend). Brakke sattelietbeelden van Google Maps helpen niet heel erg. In de breedte ben ik zeker dat het plan wat ik hierboven voorstelde werkt, in de hoogte is de kans groot maar daar moet even een meetlat aan te pas komen. Zal nog wat speling meenemen voor het montagesysteem.

Dan de omvormer, ik zal Marktplaats even in de gaten houden maar daar staat op dit moment niets tussen wat geschikt is voor 2200Wp. Ik zie een GoodWe 2000-NS en die lijkt me geschikt, wat denken jullie hiervan?
http://www.sun-solar.nl/w...ochure-20160-Sunsolar.pdf

Ik kom wel hoog in die DC voltage range (388/400V max), ik neem aan dat dit qua efficiëntie geen issue is?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Neem dan gewoon een hosola.
http://www.sun-solar.nl/i...t-wifi-500-euro-incl-btw/

en gebruik mattie's script
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger

Er staan genoeg sma's op MP (van onze limburgse vriend ;) )
http://www.marktplaats.nl/verkopers/1456596.html
Met wat geduld verschijnen er regelmatig 2e handse. (te koop gezet vanwege uitbreiding >:) )
Eventueel nieuw uit duitsland.

Edit:
In landscape en verticale rails met ecsolar 275 Wp
2x 1060
1x 8 (tussenklem)
2x 50 (eindklem) (minimaal 2x 25 aanhouden)
totaal: 2228

SF:
2x 977
1x 8
2x 50
totaal 2026 (maar past ook op rail 2000)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2017 18:36 ]

• DiedB
Naast monitoring, heeft Hosola een voordeel t.o.v. GoodWe? Ik zie monitoring ook wel goed komen met GoodWe namelijk, het is exact dezelfde back-end en WiFi module. Ethernet is overigens wel een pluspunt. Prijsverschil is er, maar is niet heel erg relevant.

Ik houd de SMA's even in de gaten.

[ Voor 22% gewijzigd door DiedB op 16-03-2017 17:26 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie soms horizontale rails bij landscape.
Dat kan niet de bedoeling zijn, vanwege grotere overspan op de panelen.

Ik plaats bij landscape altijd verticale rails. (tenzij het niet anders kan :o )
https://www.mupload.nl/img/fidvhbzkowdkp.jpg
https://www.mupload.nl/img/t3i0ycbykobot.jpg

Goodwe met een php scriptje via de portal denk ik. Dus niet direkt.
Ligt die portal plat, heb je ook geen pvoutput logging.
antonboonstra in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2017 18:37 ]

• DiedB
Ben ik weer!

Inmiddels de aanpassing in de meterkast gedaan. Extra (kleine) groepenkast naast de bestaande geplaatst, gelijk gecombineerd met een eigen groep voor de laadpaal (3-fase, 16A). Twee vliegen in een klap ;-) Tevens een nieuwe SB2100TL op de kop getikt voor €400. Hoef het niet ruimer te nemen dan dat, uitbreidingsplannen gaan er niet komen.

Volgende stap is panelen en montage. Keuze voor de panelen is gemaakt, zoals ook in de startpost genoemd (8*275Wp=2200Wp). Montage ben ik nog even naar aan het kijken. Het moeten 8 verticale rails worden van ongeveer 2,3 meter. Is 2 dakhaken per rail voldoende? Het liefst heb ik volledig zwarte rails, en dus ook zwarte tussenklemmen en eindklemmen. Waar kan ik deze voor een schappelijke prijs, liefst op maat gezaagd, krijgen?

Zodra ik de onderdelen heb is de montage op het dak een middagje werk. Wil het wel veilig doen, dus of een steiger met een vorm van valbeveiliging of een ladder en mezelf direct zekeren aan één van de haken. Ik hoef alleen bij de onderste 2 meter van het schuine dak te kunnen. De panelen zelf kunnen op zich vanuit de aanwezige dakramen worden aangegeven dus daarmee hoef ik in principe niet te gaan klimmen. Wat raden jullie aan? Waar zou je de benodigde spullen huren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vraag gewoon even een offerte aan met 8 panelen bij sun-solar.nl zonder omvormer.
Dan is alles al op maat.
Helaas zijn het geen zwarte rails, maar uiteinden worden zwart gespoten. Maar je ziet alleen de uiteinden, dus niet zo een probleem. Bevestigingsplaatjes zijn wel zwart.
Het aantal dakhaken laat je door de leverancier berekenen.
Je kan de DC kabel alvast de MC4 stekkers aan laten maken aan de kant van de panelen.
Of zelf een mc4 tang kopen.

Je kan de rails verticaal leggen...Maar hoe kom je dan uit met je dakraam?
Dus dan misschien toch maar horizontaal.

Mischien heeft hij hier nog 8 van liggen:
Vmpp = 8x 48,5 = 388 Vmpp. Opgegeven ideale spanning voor SMA 2100 TL is 400 V, dus dat past mooi.
Die panelen zijn wel 1580 x 1060. Dus eerst even de boel nog eens precieser opmeten.

Standaard paneel is 1650 x 992, maar dan haal je maar 8x 32 = 256 Vmpp, wat iets rendement kost.

De Panasonic hit 325 geeft ook een hogere stringspanning.
1590 x 1053, 57,6 x 8 = 460 Vmpp
https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07301500

Past dat allemaal niet, dan gewoon 10x SF-170 S, 1700 Wp (levert meer kWh op dan mono 1700 Wp, 10%)
Breedte 5x 1257 = 6285
Hoogte 2x 977 = 1954, past precies op 2 mtr rail
Vmpp = 5x 87,5 = 432 Vmpp, ook prima

Steigers kan je overal huren toch?
Boels, borent, ff googlen.

Edit:
Toch vraag ik me af, of er over een half jaar niet meer panelen liggen met een 3-fase omvormer.
Gezien je een laadpaal aansluiting hebt gemaakt.
Zelfs panelen op noord is mogelijk. O+

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2017 07:59 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Of een hoogte werker huren voor een weekend ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een laadpaal maar toch slechts 2200Wp op dak?
Alleen de onderste 2 meter?

Ik lees toch rare dingen 8)7

De onderste 2 meter van je dak, en zeker waar je met een steigertje bij kan heeft het minste hemelzicht en meeste kans op schaduw, later bij leggen is dan ook een probleem/lastiger. Leg ze zo hoog mogelijk bij de nok.

Een laadpaal, elektrische auto dus? Daar alleen steek je toch met gemak 2200 kWh p/j in?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kost ff wat moeite maar:

Weg met die dakramen en pijpjes. 8)
Voor
Na

• DiedB
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 07:26:
Je kan de rails verticaal leggen...Maar hoe kom je dan uit met je dakraam?
Dus dan misschien toch maar horizontaal.
Ik heb 2.4 meter in de hoogte, 6.55 meter in de breedte (topicstart was een voorzichtige schatting). Moet verticaal lukken toch? Kost wel meer moeite dan horizontale rails waarschijnlijk, wat is daar eigenlijk precies het bezwaar tegen (iets met overspan)?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 07:26:
Mischien heeft hij hier nog 8 van liggen:
Vmpp = 8x 48,5 = 388 Vmpp. Opgegeven ideale spanning voor SMA 2100 TL is 400 V, dus dat past mooi.
Die panelen zijn wel 1580 x 1060. Dus eerst even de boel nog eens precieser opmeten.
Hier heb ik een offerte voor aangevraagd, dat was inderdaad ook het oorspronkelijke plan. Mocht dat niet lukken dan vind ik het SF-plan ook wel geschikt, dank daarvoor!
Rol-Co schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 07:51:
Een laadpaal maar toch slechts 2200Wp op dak?
Alleen de onderste 2 meter?

Ik lees toch rare dingen 8)7

De onderste 2 meter van je dak, en zeker waar je met een steigertje bij kan heeft het minste hemelzicht en meeste kans op schaduw, later bij leggen is dan ook een probleem/lastiger. Leg ze zo hoog mogelijk bij de nok.

Een laadpaal, elektrische auto dus? Daar alleen steek je toch met gemak 2200 kWh p/j in?
Meer panelen betekent dat je je tussen twee dakramen en een schoorsteen moet gaan wurmen, dat wordt erg lelijk. Misschien bij mijn eigen huis maar mijn ouders gaan daar niet aan beginnen. Verschil onderkant dak (waar je dus vrij een brede lijn met panelen kunt leggen) en richting nok lijkt me marginaal, in beide gevallen 0 schaduw en hellingshoek van 35 graden op zuid-zuidoost. Panelen op noord ga ik niet eens over nadenken, deze investering moet er binnen 5 jaar uit want zo lang wonen we er ook niet meer.

Verbruik gaan we met dit dak echt niet kunnen compenseren (dan moet je 8000kWh per jaar opwekken). Hoeft ook niet. Misschien het volgende huis. Anyway, de discussie over meer panelen is klaar wat mij betreft ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Dan mag het niet meer dan 2k kosten en moet het 2200kWh per jaar opleveren (396,- p/j)

• DiedB
Rol-Co schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:58:
Dan mag het niet meer dan 2k kosten en moet het 2200kWh per jaar opleveren (396,- p/j)
Klopt!

https://goo.gl/pHCRxG

Hier en daar wat aannames gedaan, maar denk dat het totaalbedrag aardig in de buurt gaat komen van wat hier staat.

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:07:
[...]

Klopt!

https://goo.gl/pHCRxG

Hier en daar wat aannames gedaan, maar denk dat het totaalbedrag aardig in de buurt gaat komen van wat hier staat.
Btw was ik even vergeten inderdaad, dan word het plaatje iets anders. Wel zou ik de kWh prijs op 0,18 houden. 20 cent is het al lang niet meer.
Mag je met de opbrengst wel 2200 aan houden, de meeste schaduwvrije systemen halen dat gewoon met de huidige panelen.

• DiedB
Rol-Co schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:15:
[...]

Btw was ik even vergeten inderdaad, dan word het plaatje iets anders. Wel zou ik de kWh prijs op 0,18 houden. 20 cent is het al lang niet meer.
Mag je met de opbrengst wel 2200 aan houden, de meeste schaduwvrije systemen halen dat gewoon met de huidige panelen.
Ook op zuid-zuidoost? Moet even het huidige energiecontract checken, maar GreenChoice is relatief duur dacht ik.

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:17:
[...]

Ook op zuid-zuidoost? Moet even het huidige energiecontract checken, maar GreenChoice is relatief duur dacht ik.
Ligt een beetje aan de hoeveelheid graden, rond 135 graden misschien niet, maar 160 graden weer wel.

https://pvoutput.org/aggr...d=49411&sid=44992&v=5&t=y
https://pvoutput.org/aggr...d=45207&sid=41246&v=5&t=y

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 15-04-2017 13:35 ]

• DiedB
Rol-Co schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:33:
[...]

Ligt een beetje aan de hoeveelheid graden, rond 135 graden misschien niet, maar 160 graden weer wel.

https://pvoutput.org/aggr...d=49411&sid=44992&v=5&t=y
https://pvoutput.org/aggr...d=45207&sid=41246&v=5&t=y
Dank voor de voorbeelden, geeft mij een beetje een indicatie. De hoek is 140 graden. Zo te zien wel haalbaar, maar het is altijd afwachten wat de praktijk brengt...

• DiedB
De EC-Solar panelen die ik op het oog had zijn niet leverbaar. Mijn oog is gevallen op 10x SF-175S (2 strings van 5 in parallel). De leverancier geeft echter aan dat de panelen bij koud weer een hogere spanning kunnen afgeven wat uiteindelijk funest is.

Gaat dit op bij een SB2100TL? De maximale ingangsspanning is 600VDC, dat zou toch ruim moeten zijn?

• Rol-Co

Rol-Co

Word krap ja, waarom geen 3x4? Of kan je er geen 12 kwijt?
Of 2x5 op een steca coolcept 3000

• DiedB
Rol-Co schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 23:03:
Word krap ja, waarom geen 3x4? Of kan je er geen 12 kwijt?
Of 2x5 op een steca coolcept 3000
12 is geen optie helaas. Zo'n Steca heeft toch ook een maximale DC-ingangsspanning van 600V?

Wat is het sommetje dat gemaakt wordt, waarom is het krap?

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:41:
[...]

12 is geen optie helaas. Zo'n Steca heeft toch ook een maximale DC-ingangsspanning van 600V?

Wat is het sommetje dat gemaakt wordt, waarom is het krap?
5x 115v en dan koud kan je de 600V halen.
Steca gaat naar 750 of 800 of zo, ik heb met kou 630v op de string en gaat met de 3000 en 3600.

• DiedB
Rol-Co schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:14:
[...]

5x 115v en dan koud kan je de 600V halen.
Steca gaat naar 750 of 800 of zo, ik heb met kou 630v op de string en gaat met de 3000 en 3600.
Yep, ik zie het. Ik ga eens even kijken of ik toch echt geen 12 panelen op het dak kan krijgen. Portrait, 2 rijen van 6 is wellicht een optie maar ik twijfel of ik genoeg ruimte heb in de hoogte. Ik meet het vanavond even op.

Kun je de panelen die boven elkaar liggen direct tegen elkaar leggen (aangezien de rails horizontaal lopen)?

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:14:
[...]

Yep, ik zie het. Ik ga eens even kijken of ik toch echt geen 12 panelen op het dak kan krijgen. Portrait, 2 rijen van 6 is wellicht een optie maar ik twijfel of ik genoeg ruimte heb in de hoogte. Ik meet het vanavond even op.

Kun je de panelen die boven elkaar liggen direct tegen elkaar leggen (aangezien de rails horizontaal lopen)?
Ja, dat kan, dus 2x paneelformaat.

• AUijtdehaag
  • Niet online
5x SF-170 S/ SF175 S kan prima in 1 string op een SMA SB xxxx TL-21
Ik heb ook 3x 5 SF op noord liggen. Die gaan tot 750 Voc, Vmpp zit meestal rond de 425-450 Vmpp in de winter.

Er staan er genoeg op markplaats.
(en gooi dan je noorddak ook ff vol, eventueel)

5x op een SMA die tot 600 Voc gaat, zou ik ook nog wel aandurven.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2017 06:36 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 06:28:
5x SF-170 S/ SF175 S kan prima in 1 string op een SMA SB xxxx TL-21
Ik heb ook 3x 5 SF op noord liggen. Die gaan tot 750 Voc, Vmpp zit meestal rond de 425-450 Vmpp in de winter.

Er staan er genoeg op markplaats.
(en gooi dan je noorddak ook ff vol, eventueel)

5x op een SMA die tot 600 Voc gaat, zou ik ook nog wel aandurven.
Vmpp is altijd lager.

Waarom staan er eigenlijk zoveel sma op marktplaats ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Te klein wegens uitbreiding.
En veel verkocht ;-)

• DiedB
Gisteren hebben we eindelijk het systeem geïnstalleerd. 12x SF-175S op een SMA SB2100TL. Ik zal nog even een foto posten!

https://pvoutput.org/intr...682&sid=51161&dt=20170604

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op zondag 4 juni 2017 @ 08:46:
Gisteren hebben we eindelijk het systeem geïnstalleerd. 12x SF-175S op een SMA SB2100TL. Ik zal nog even een foto posten!

Mooi, toch gelukt met 12 dus :)
Ik zie ook dat je vlak bij mij zit in gouda d:)b even aanmelden ?
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=415

Zuid holland team

• DiedB
Rol-Co schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:11:
[...]

Mooi, toch gelukt met 12 dus :)
Ik zie ook dat je vlak bij mij zit in gouda d:)b even aanmelden ?
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=415

Zuid holland team
Lukt nog niet, heb ik 5 outputs voor nodig ;-) Zal ik tzt doen, net als het Tweakers team!

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:17:
[...]

Lukt nog niet, heb ik 5 outputs voor nodig ;-) Zal ik tzt doen, net als het Tweakers team!
Kan wel
4 fictieve outputs handmatig maken, dan kan je aanmelden, die fictieve later weer weghalen. ;)

Ik ben benieuwd naar de foto

• DiedB
Pics or it didn't happen ;)
https://goo.gl/photos/BaTrg4MBxvYKeTjx7

Het systeem heeft de vuurproef doorstaan, gaat zelfs flink over de 2100W heen als er een beetje zon op staat. Ben benieuwd wat het op jaarbasis gaat opleveren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk 2500 kWh per jaar.

Ik had het iets meer naar links gelegd, en dan gewoon volleggen.
De dakramen vallen er mooi tussen (denk ik)
(maar dat wilde je in eerste instantie niet)
Ziet er in ieder geval netjes uit d:)b

Ook leuk vergelijkingsmateriaal:
https://pvoutput.org/comp...61&sid1=51050&dt=20170604
Jammer dat de ABB c11 zo traag is met pulsen (zie ochtend bij start)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2017 12:17 ]

• Rol-Co

Rol-Co

DiedB schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:59:
Pics or it didn't happen ;)
https://goo.gl/photos/BaTrg4MBxvYKeTjx7

Het systeem heeft de vuurproef doorstaan, gaat zelfs flink over de 2100W heen als er een beetje zon op staat. Ben benieuwd wat het op jaarbasis gaat opleveren.
Joh, ik zie nog heel veel ruimte op het dak >:)

De 2100 is klein zat voor 12 x sf hoor, een 2500 had ook best gegaan, (of een 3000, volgend jaar wil je toch een paar bij ;) )

• DiedB
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:10:
Jammer dat de ABB c11 zo traag is met pulsen (zie ochtend bij start)
Ik merk het ja, was uitgegaan van 1000 pulsen per kWh maar het zijn er blijkbaar 100 op de S0-uitgang. Gek dat de LED het wel kan. Ik kijk het even een paar dagen aan, volgens mij klopt het totaal wel gewoon en dan is het wat mij betreft prima zo. De SB2100TL heeft geen Webconnect dus ik kan 'm niet via de omvormer zelf uitlezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DiedB
Je kan er altijd nog zo eentje op zetten:

Of zo een mooie finder :9~
https://www.installatieva...meter-el-7e-23-8-230-0010

Beiden tellen maar 1 kant uit, wat belangrijk kan zijn, als je omvormer "stand-by" verbruik heeft.

Je abb c11 heeft er ook last van denk ik.
22:20 uur.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 07:48 ]

• DiedB
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:52:
@DiedB

Beiden tellen maar 1 kant uit, wat belangrijk kan zijn, als je omvormer "stand-by" verbruik heeft.

Klopt, de data is niet perfect. Al moet ik zeggen dat dat mij niet heel erg uitmaakt, als de totalen maar kloppen met maximaal een 1% marge. Ik kijk het even aan.

Een DIN-rail meter die via P1/DSMR uit te lezen is lijkt me mooier maar dat bestaat volgens mij nog niet. Zodra dat ontwikkeld wordt doe ik wel een keer de upgrade.

Systeem begon vandaag pas om 10:30 te produceren. Was enorm regenachtig maar Vpv lag wel gewoon op 350V, is dat normaal?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DIN-rail meters met modbus/rs485 zijn wel gangbaar.

Het late starten is wel wat vreemd ja, bij mij deden de panelen alleen niets als er 5 cm sneeuw op lag.
Je hebt zeker geen belichtingsmeter B)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DiedB
Vond ik ook vreemd. Hij startte af en toe wel maar dan kwam er 0W uit en schakelde de omvormer weer af (groen knipperen). Geen storingsmelding op de omvormer oid. Het was niet enorm donker buiten ook. Nu de zon er op staat gaat het weer helemaal goed, komt regelmatig meer dan 2100W uit (systeem is 2100Wp).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kijk anders op PvOutput wat systemen uit de buurt vandaag deden, wellicht was het donkerder dan je denkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DiedB
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:52:
@DiedB

Goed, heb het een weekje aangekeken en zeker in combinatie met consumptiedata uit de slimme meter valt er aan de metingen geen touw meer vast te knopen.

Denk dat ik maar ga upgraden naar de Finder. Wil het in één keer goed hebben en niet meer naar om hoeven kijken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DiedB
Goede keus... (is 1000 imp/kWh, maar dat is voldoende)
Heb er zelf ook 4 in de kast hangen. Met 4 youlessen.

Als je meer data wilt, en handig bent daarin, kan je ook een Eastron (1 van de vele! modellen) met modbus nemen.
https://nl.aliexpress.com...r/529519_32513921987.html

De finder meet in ieder geval maar 1 kant uit. (en dat is wat je wilt, zodat standby verbruik niet gemeten wordt)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2017 20:28 ]

Pagina: 1