Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-05 00:33
Hey, Tweakers!

Mijn vraag
Waar moet ik op letten bij het kopen van een UTP kabel??
Hiermee bedoel ik vooral de snelheden/kwaliteiten van de kabels, dan heb ik het niet over cat 5/5e/6/6a/7 maar over de kabel zelf.
Ik had namelijk al een keer vaagjes daar wat over gehoord dat (de ene kabel copper shielding had en de andere niet enzovoort... en dat het effect zou hebben op bijvoorbeeld streamen en dat soort dergelijke..).
Maar hoe zit dat nou precies? Alvast bedankt! :*)
PS: Ik heb dit topic onder "componenten aankoopadvies" gezet aangzien er anders niet op gereageert wordt..
hoop dat dit niet erg is :?

Mvg,
Mark

Beste antwoord (via Melchuzz op 16-03-2017 01:30)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Maar dan nog, de 10 of 15 meter niet afgeschermde Action kabel is geweldig. Vanaf de meterkast naar zolder gelegd en haal 112MB/s van SSD in laptop naar SSD op NAS in de meterkast.

Toppie en dat voor een paar lullige euro's.

En ik bedoel echte harde MB's niet mbits :nice: :nice:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Oh, dat is erg goed te doen dan :o
sugarlee89 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 07:05:
Maar dan nog, de 10 of 15 meter niet afgeschermde Action kabel is geweldig. Vanaf de meterkast naar zolder gelegd en haal 112MB/s van SSD in laptop naar SSD op NAS in de meterkast.

Toppie en dat voor een paar lullige euro's.

En ik bedoel echte harde MB's niet mbits :nice: :nice:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Jep ik dacht probeer t gewoon. Heb toch een koof naar zolder. Als t niks was had ik binnen paar tellen andere kabel gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:18
Zo'n korte afstand zal ook niet zo snel een probleem worden.
Denk dat het een ander verhaal wordt als je 90 meter gaat leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Clavis op 16-03-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Nee maar zo wordt t wel verkocht dat ongeschermde kabels not done zijn bij 15 meter. Lijkt mij pas bij bedrijfssituaties nuttig, thuis lekker proberen en niet meteen de aller duurste kabels aan te schaffen.

Ik vind t ook wel beetje in straatje passen van de elfen zilver gesmede hife kabels topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Bullshit. Enkel platina kabels die op de langste winternacht door maanlicht zijn bestraald zijn goed genoeg! En kabels met antivirus natuurlijk, en als je audio over je netwerk wilt streamen moet je speciale HiFi netwerkkabels hebben idd. 8)7

Ik -meet- echter wel degelijk verschillen bij verschillende kabels ongeacht ze nu Cat5/5e/6/etc zijn, de kabels zonder verdere aanduiding en waarvan ik ook echt geen idee meer heb waar ze vandaan komen doen het geregeld slechter, dus het is niet zo dat je zo maar elke kabel wilt pakken, zeker niet als de tijd en moeite van retoureren je meer kost.

Een zwik Gembird PP6 (Cat6) kabels een tijdje terug op de kop getikt, die kosten geen pepernoot en bleken geen enkele beperking binnen de capaciteiten van mijn Gigabit devices, althans tot de 10 meter varianten die ik had gehaald. Een m.i. veilig en nog altijd goedkoop alternatief voor die Action meuk.

Ga je je hele huis laten bekabelen in de bouw bijv zou ik aanraden te investeren in iets luxers met adequate afmontage, maar daar ging het niet om neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Nee, daar ging het niet om inderdaad.

Ik wil hem als: USB verleng kabel gaan gebruiken (male connector en female connector aan 4 willekeurige draadjes solderen en wolla <-- voor wat ik heb vernomen). Dit omdat ik wat randapparatuur mooi wil verwerken in mijn bureau en daar heb ik een wat langere kabel nodig dan 50cm.. (natuurlijk kan ik ook gewoon USB verleng kabels kopen maar als dit net zo goed werkt en stuk goedkoper is waarom niet?). PS: hebben jullie daar al iets van ervaring mee? hoe het zit met hoeveel ampere een utp kabel aan kan en of je ook USB 3.0 connector's kan gebruiken en dat soort dergelijke?
En ik wil hem gaan gebruiken als gewoon internet kabel :P.
PS: ik heb het over een lange rol UTP kabel van pak hem beet, hou vast 100 meter.
Foritain schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:13:
Bullshit. Enkel platina kabels die op de langste winternacht door maanlicht zijn bestraald zijn goed genoeg! En kabels met antivirus natuurlijk, en als je audio over je netwerk wilt streamen moet je speciale HiFi netwerkkabels hebben idd. 8)7

Ik -meet- echter wel degelijk verschillen bij verschillende kabels ongeacht ze nu Cat5/5e/6/etc zijn, de kabels zonder verdere aanduiding en waarvan ik ook echt geen idee meer heb waar ze vandaan komen doen het geregeld slechter, dus het is niet zo dat je zo maar elke kabel wilt pakken, zeker niet als de tijd en moeite van retoureren je meer kost.

Een zwik Gembird PP6 (Cat6) kabels een tijdje terug op de kop getikt, die kosten geen pepernoot en bleken geen enkele beperking binnen de capaciteiten van mijn Gigabit devices, althans tot de 10 meter varianten die ik had gehaald. Een m.i. veilig en nog altijd goedkoop alternatief voor die Action meuk.

Ga je je hele huis laten bekabelen in de bouw bijv zou ik aanraden te investeren in iets luxers met adequate afmontage, maar daar ging het niet om neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Ik zal het idee "USB veleng kabel" even wat beter uitleggen.
Het idee er achter is simpel: ik heb een langere USB kabel nodig (of een USB verleng kabel).
Nou heb ik gehoort dat USB 3.1/3.0 erg slecht tegen langere afstanden kunnen.
De snelheden maken me niet zo gek veel uit maar wel de stabiliteit.
Ik geloof dat bij USB 2.0 na 3 meter de stabiliteit af gaat nemen en heb via een "Linus as fast as possible"https://www.youtube.com/watch?v=Bfv9L8fVvr4&t=155s filmpje gehoort dat je ze ook door middel van UTP kabels ook kan verlengen en dat dat beter werkt omdat dat het signaal beter en langer stabieler houd. Dus mijn eerste idee was:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1062273-0/usb-verlenger-via-utp-lengte-0.2-meter.jpg
Leuk goed mooi fijn werkend idee naar mijn mening, maar best wel prijzig.

Toen na wat research kwam ik erachter dat je ook gewoon dit soort simpele dingen kan kopen:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1eQLeJFXXXXaZXXXXq6xXFXXXf/10-stks-partij-USB-2-0-4Pin-Een-Soort-Vrouwelijke-Socket-Connector-G52-2-voeten-90.jpg_640x640.jpg
en
Afbeeldingslocatie: https://www.aliexpress.com/item-img/10-stks-partij-USB-2-0-4Pin-Een-Type-Stekker-SMT-Connector-Zwart-G49-voor-Gegevensoverdracht/32661919556.html
En ze dat direct aan de UTP kabels te solderen dat leek mij ook een prima idee (en veel goedkoper).
Maar nu vraag ik me af:
-Kan 3.0 ook
-Zijn er dingen die ik over het hoofd zie
-Hoeveel Ampere kan je er max door heen jagen (dit omdat ik er bijvoorbeeld USB hubs aan ga connecten enzovoort..
PS: Dit is wat ik tot nu toe heb vernomen. corrigeer me als ik iets fout zeg :9
Melchuzz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:54:
Nee, daar ging het niet om inderdaad.

Ik wil hem als: USB verleng kabel gaan gebruiken (male connector en female connector aan 4 willekeurige draadjes solderen en wolla <-- voor wat ik heb vernomen). Dit omdat ik wat randapparatuur mooi wil verwerken in mijn bureau en daar heb ik een wat langere kabel nodig dan 50cm.. (natuurlijk kan ik ook gewoon USB verleng kabels kopen maar als dit net zo goed werkt en stuk goedkoper is waarom niet?). PS: hebben jullie daar al iets van ervaring mee? hoe het zit met hoeveel ampere een utp kabel aan kan en of je ook USB 3.0 connector's kan gebruiken en dat soort dergelijke?
En ik wil hem gaan gebruiken als gewoon internet kabel :P.
PS: ik heb het over een lange rol UTP kabel van pak hem beet, hou vast 100 meter.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:08
Er zit electronica in die converter. Dat red je niet met alleen maar een stekkertje aan een kabel solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
Aha, hoe moet ik dat dan zien? als versterker voor: snelheid,bereik en/of stroom??
.Maarten schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:19:
Er zit electronica in die converter. Dat red je niet met alleen maar een stekkertje aan een kabel solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:20
het probleem van de instabiliteit van usb kabels zit hem volgens mij niet in de fysieke kabel maar in het controle mechanisme / protocol ofzo. Dus een usb kabel maken van een andere kabel gaat dat niet verhelpen of slechts een heel klein beetje.
Aan de andere kant, hoe groot is je bureau? een paar meter langere kabel zou op zich wel moeten kunnen werken lijkt mij.
En de aders in een utp kabel zijn ongeveer even dik als bij usb dus kan er ook evenveel stroom door. usb 3.1 werk volgens mij met veel meer aders dan usb 1/2/3 dus dat wordt lastig denk ik
Foritain schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:13:

dat hangt er natuurlijk nogal vanaf wélke verschillen je meet (breeksterkte, verkleuring, smaak? :P) en hoe groot die verschillen zijn: een paar procent snelheidsverschil op een gigabit kabel is natuurlijk zeker significant maar niet erg relevant als je de kabel alleen gebruikt om je pc/tv op internet te krijgen met een 50mbit abo.

voordeel van een action kabel is (als je in de buurt woont) dat je voor €2,39 klaar bent en geen €6,95 verzendkosten hoeft te betalen :( Nadeel is dat ze geen 15 of 20 m hebben

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 17-03-2017 11:53 ]

Pagina: 1