Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-01-2024
Beste Tweakers Forum members!

Allereerst wil ik benadrukken dat dit mijn eerste post en draadje hier is, en dat (nog) niet zo tech savvy ben.

Achtergrondinformatie
Laptop:
https://www.asus.com/nl/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX32A/

Stock HDD:
http://www.storagereview....00_review_hts545050a7e380

Ik kijk regelmatig films / series in 1080p, en het beeld hapert regelmatig, terwijl het geluid prima is. Dit vind ik irritant, dus ben ik gaan zoeken naar de oorzaak.

Op aanraden van een vriend van mij, heb ik mijn HDD gebenchmarkt met het programma CrystalDiskMark 5. Hij vertelde mij dat het kan liggen aan de read speed van mijn HDD. Daar staan de films/series opgeslagen.
Daar kwamen D-schijf (HDD): Seq: 15.10 (MB/s Read); 47.60 (MB/s Write)
De snelheid van sequentieel read is nog maar 15% van een nieuwe Hitachi Travelstar, volgens de review van Storage Review.
Mijn C-schijf heeft een SSD component en scoorde hoger op de Seq. Read benchmark en toen ik de film afspeelde vanaf mijn C-schijf, had ik geen hapering van het beeld, met dezelfde stukken in de film waar hij gisteren nog haperde.

Wat wil je bereiken?
Geen beeldhapering tijdens het afspelen van films/series (dus ik denk: betere read time).
Verder vermoed ik op basis van de achtergrondinformatie dat het sowieso geen kwaad kan om mijn HDD te gaan vervangen. Aangezien ik de HDD in het verleden regelmatig heb gedefragmenteerd (Defraggler). Dezelfde vriend wist mij te vertellen dat 1. HDD's slijten (dat wist ik niet) en dat 2. Defragmenteren de HDD sneller laat slijten (dat wist ik dus ook niet).

Wat mag het gaan kosten?
€60, voor meer info zie "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb".

Mijn vraag
Wat kan ik het beste doen?
- Mijn HDD vervangen -> want traag + schijf slijtage?
Is de WD5000LPLX, 500GB HDD een goede vervangen voor mijn huidige HDD? En past hij ook fysiek in mijn laptop? Ik zie alleen dat ze dezelfde hoogte hebben (7mm), is dat het enige wat uitmaakt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Stock hardware
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb bij het onderstaande draadje gekeken naar zijn aanbevelingen voor interne harde schijven.
[Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Toen heb ik via Tweakers > Producten > harde schijven, gefilterd op de minimale specs van de stock HDD en de aanbeveling van 7200 RPM vanuit het bovenstaande draadje. Daar kwam de onderstaande HDD uit en die scoorde ook goed in de reviews.
pricewatch: WD Black SATA 6Gb/s WD5000LPLX, 500GB

Alvast bedankt! Als iets onduidelijk is, laat het maar weten!

Gr Stef

Beste antwoord (via jimtofoes op 14-03-2017 13:58)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
jimtofoes schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:35:

Klopt, idealiter zou ik zeker een SSD kopen. Maar de prijs van een SSD weegt niet op tegen wat ik met de schijf wil doen, namelijk alleen soepel mijn content afspelen en opslag van bestanden.
Maar dit is nu net mijn argument.
De ene of de andere harde schijf, veel verschil in snelheid zit er niet in. Misschien kan je naar benchmark snelheid kijken, en de ene HDD zal er dan beter uitkomen dan de andere,

maar in de praktijk, en in jouw geval in je zenbook(je) met 24 GB SSD zal het werkelijk weinig uitmaken welke HDD erin zit. Als je geen 145 euro over hebt voor en SSD, dan is is 65 euro voor een nieuwe HDD ook weggegooid geld, want hetzelfde bereik je door een format en een clean install van je OS.

Heb je nu overigens een HDD van 500 of 250 GB? Als je nu 250 GB hebt, schaf dan een SSD aan van 250 GB. Nog steeds niet binnen budget.Maar voor die 3 tientjes extra krijg je echt zoveel meer....
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
In principe is een HDD snel genoeg om films af te spelen.
Echter, hoe voller die staat, hoe langzamer die zal worden. Dat is voor alle harde schijven zo. Een nieuwe harde schijf zal sneller zijn, maar vooral omdat die leeg is, niet nieuw is.
Hetzelfde effect kan je bereiken door de hele oude harde schijf een format te geven, dan is die weer zo snel als nieuw.

Wil je van dit snelheidsverlies af, en al dat gedoe van defragmenteren, is het wellicht een goed idee om een SSD aan te schaffen. Ben je wel 145 euro kwijt. Maar wel veel extra voordelen, zoals een merkbare snellere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
Bedankt voor je antwoord! Ik heb mijn reacties tussen de quotes gezet.
Reepje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:26:
In principe is een HDD snel genoeg om films af te spelen.
Echter, hoe voller die staat, hoe langzamer die zal worden. Dat is voor alle harde schijven zo. Een nieuwe harde schijf zal sneller zijn, maar vooral omdat die leeg is, niet nieuw is.
De harde schijf is volgens mij vrij leeg. Er is nog 192 GB beschikbaar en ik heb 66 GB in gebruik.
Reepje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:26:Hetzelfde effect kan je bereiken door de hele oude harde schijf een format te geven, dan is die weer zo snel als nieuw.
Formatteren is inderdaad ook een optie waar ik nog niet aan had gedacht.

Lost het formatteren van de schijf ook het probleem op van slijtage? Als schijf slijtage überhaupt bestaat?
Reepje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:26:Wil je van dit snelheidsverlies af, en al dat gedoe van defragmenteren, is het wellicht een goed idee om een SSD aan te schaffen. Ben je wel 145 euro kwijt. Maar wel veel extra voordelen, zoals een merkbare snellere laptop.
Klopt, idealiter zou ik zeker een SSD kopen. Maar de prijs van een SSD weegt niet op tegen wat ik met de schijf wil doen, namelijk alleen soepel mijn content afspelen en opslag van bestanden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
jimtofoes schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:35:

De ene of de andere harde schijf, veel verschil in snelheid zit er niet in. Misschien kan je naar benchmark snelheid kijken, en de ene HDD zal er dan beter uitkomen dan de andere,

maar in de praktijk, en in jouw geval in je zenbook(je) met 24 GB SSD zal het werkelijk weinig uitmaken welke HDD erin zit. Als je geen 145 euro over hebt voor en SSD, dan is is 65 euro voor een nieuwe HDD ook weggegooid geld, want hetzelfde bereik je door een format en een clean install van je OS.

Heb je nu overigens een HDD van 500 of 250 GB? Als je nu 250 GB hebt, schaf dan een SSD aan van 250 GB. Nog steeds niet binnen budget.Maar voor die 3 tientjes extra krijg je echt zoveel meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimtofoes
Reepje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:52:
[...]

Oke, je hebt mij overtuigd.

Ik ga eerst een format en clean install van mijn zenbookje doen. Waarschijnlijk zijn de problemen daarmee verholpen.

Op de langere termijn zal ik zeker een SSD aanschaffen. Ik vermoed dat mijn HDD 250 GB is.
Ik zal de Crucial MX300 2,5" 275GB bookmarken, hartelijk dank daarvoor en natuurlijk ook heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide hulp!