Sophos AP als vervanging RT-AC88u?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-07 00:32

Safritjuh

Don't fix what's not broken.

Topicstarter
Ola!

Ik ben een heel eind gevorderd met mijn projectje.

Nu heb ik Sophos UTM 9 draaien, met webfiltering en de hele rataplan.
echter heb ik nu nog mijn Asus RT-AC88u hangen voor wifi. voor de rest doet ie niet veel nuttigs meer.
DHCP staat nog aan op het apparaat, maar daar zijn talloze andere oplossingen voor. dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om.

Ik ben aan het kijken om deze te vervangen voor een Sophos AP 15.

Echter is het WiFi stukje mij een beetje onbekend. Ik had de Asus gekocht voor de dual band (2.4Ghz en 5Ghz).

Als ik ze een beetje vergelijk de Asus RT-AC88u met de Sophos AP's Zie ik dat de snelheid van wifi van de Sophos ap stuk lager is.

Om een idee te geven waar het aan moet voldoen:
2 WiFi HD camera's continue opname (stream) op 2.4Ghz
1 chromecast op 2.4ghz
2 Mobiele toestellen op 5Ghz (en eventuele gasten)
1 tablet op 5Ghz
2 laptops op 5Ghz

Uiteraard wil ik dat het er niet op achteruit gaat en nu werk het dikke prima, geen haperingen in mijn opnames van mijn camera's. De mobiele toestellen hebben goede responses bij internetbrowsing en streaming. en de laptops hebben intern een goede overdracht naar de interne server 110MB/s!!!!

Ga ik dit ook halen met de Sophos AP15 of moet ik dan echt naar de 55 gaan kijken?

Het moet allemaal wel leuk blijven voor thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2010 belt en wil z'n AP terug :X

Die Sophos AP15 is een 2.4GHz-only, 2x2 MiMo WiFi-n apparaat. Jouw RT-AC88U is een dualband 4x4 MiMo WiFi-ac apparaat (met nog wat zinloze Broadcom proprietary uitbreidingen daar bovenop). Dat is als een DAFje met een recente Mercedes vergelijken.

Geen enkel van de Sophos AP's op die lijst komt in de buurt van de specs van de AC88U, aangezien zelfs de nieuwste WiFi-ac Wave1-ontwerpen zijn; de beste is vergelijkbaar met de ondertussen 4-jaar oude Asus AC68U, en dan heb je het over de 100 (of de 100C voor ceiling mount - wat op zich wel een pre is).

Wel hebben ze een paar features die de Asus niet heeft, met name Power over Ethernet (802.3at), om gevoed te kunnen worden door een stroomkabel, en ze bieden integratie met de Sophos firewalls. Als ik het prijskaartje ervan zie (EUR 545 voor de 100, EUR 345 voor de 55) sla ik redelijk achterover. Dit is namelijk qua specificaties - inclusief de proprietary link met de router - 1 op 1 vergelijkbaar met AP's van Ubiquiti. Ubiquiti's 2x2 oplossing (vgl de 55) kost EUR 85, hun 3x3 oplossinng (vgl de 100) kost EUR 145.

De vraag is vooral wat je qua integratie met firewall wilt met de AP's. Als het enkel een redelijk ongesegmenteerde bedrade thuisnetwerk draadloos moet uitbreiden is de Sophos integratie nergens voor nodig en voldoet iedere AP, waaronder je huidige AC88U.

Wil je met aparte VLANs werken en bijv per SSID een VLAN toekennen, dan moet je een AP hebben die 802.1Q snapt. Ik weet niet of de AC88U dat doet. Wel kun je dit met OpenWRT of DD-WRT zelf knutselen, out-of-the-box kun je dat met willekeurige SOHO-grade spul (waaronder genoemde Ubiquiti-apparaten) doen.

Pas als ook dat niet voldoet is er een reden om drie a vier keer zoveel geld per apparaat uit te geven :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
Daar was ik al bang voor.
Thanks voor de uitgebreide uitleg.

Het "mooie" is de integratie. en de Guest optie. dus managed vanuit 1 "device" je netwerk beheren.
Die zit ook in de Asus, maar die is tenietgedaan omdat deze niet meer als router functioneerd maar als domme switch met wifi functie.

Dan maar met fixed-ip gaan werken of met webfiltering.

De PoE optie is mooi, en had ik graag gewild maar het is niet anders. (ja ik heb al een PoE switch :P )

Ook had ik dan een gok willen maken om een Site-2-Site vpn tot stand te brengen met de zaak, en daar een apart wifi-netwerk voor te maken.
Daar heb ik nu een apart Sonicwall device voor.

Het klonk ook te mooi om waar te zijn natuurlijk.
voor dat geld wil ik de gok niet wagen.

[ Voor 24% gewijzigd door Safritjuh op 14-03-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safritjuh

Safritjuh

Topicstarter
Oké, ik heb een stap genomen.

Nu een week een AP-AC Pro hangen, en ben er best tevreden over. ik merk nog geen negatieve effecten ten opzichte van de asus.. pluspunten des te meer (vlanning) .
Specifiek voor gasten netwerk en tijd geschakelde SSID!

Ook de Unifi controller is boven verwachting!