Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stekkers erop en klaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:02
M'n huisgenoten en ik vonden het wel eens tijd worden een bedraad netwerkje aan te leggen bij ons thuis, we hebben namelijk een heel riant glazvezel abonnement en het is zonde daar alleen via de wifi gebruik van te maken dachten we zo. We kwamen erachter dat elke kamer een telefoonaansluiting heeft die niet gebruikt wordt, dus dat pijpje kan mooi voor een netwerkkabel gebruikt worden. Bij het verwijderen van de wanddoosjes, blijkt dat er cat5e gebruikt is als telefoonkabel. Oftewel geen kabels trekken! (toch?)
Blik in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SE2KIeF.jpg

De kabel is echter zowel in de meterkast als in de verschillende kamers erg kort. Hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken, als we ook niet al teveel geld willen uitgeven?

Wanddoosjes monteren in de kamers? Of gewoon stekkers erop knijpen en verlengen met een koppelstukje?
En hoe pak je dit in de meterkast aan?

Alle reacties

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

wandcontactdoosjes inbouw of opbouw is natuurlijk het mooiste maar wel iets duurdere oplossing. Indien je er langer dan een jaar gaat wonen zeker de voorkeur. In de meterkast waar ik verwacht dat je modem/router/switch hangt zou ik de kabels gewoon met rj45 knijpen.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als ze kort zijn in de meterkast een patchpaneeltje kopen, kosten niet zoveel.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Megamind schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:21:
Als ze kort zijn in de meterkast een patchpaneeltje kopen, kosten niet zoveel.
Waarom? Als ze geld over hebben raad ik het ook aan maar de meterkast is niet waar je tegen aan kijkt en kun je met goed kabelmanagement + velcro en labelen ook mooi krijgen. Een nice to have dus.

Zonder foto's van de meterkast kunnen we hier niks zinnigs over zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door NeHoX op 13-03-2017 23:25 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In theorie hebben ze geld over want er hoeft immers geen meters CAT5e bekabeling gekocht te worden :)

1) Schaf een setje netwerkgereedschap aan Let erop dat er als in voorbeeld een LSA tang, tester en krimptang bij zit"
2) Test en label de kabels, maak een tabelletje om de kamers in huis en de wandcontactdozen die je gaat plaatsen/vervangen netjes te labelen. Bijvoorbeeld 1-1 voor kamer 1, aansluiting 1 of 1-1-1 (1e verdieping, kamer 1, aansluiting 1)
3) Laat alle kabels in meterkast inderdaad op een mooi patchpaneeltje uitkomen en prik hierop de kabels in de LSA stroken volgens bijgeleverd aansluitschema (of google it) met de LSA tang.
4) Plaats /vervang telefoon wandcontactdozen met UTP wandcontactdozen (met LSA stroken), kijk hoeveel inbouw en opbouw je nodig hebt en bestel het juiste aantal, kost je minder dan een tientje per contactdoos.
5) Sluit alle wandcontactdozen netjes aan en test elke aansluiting met de tester geleverd in de gereedsschap set.
6) Label de wandcontactdozen en patchpaneeltje
7) Bij voorkeur mooie geprepareerde patchkabels gebruiken voor patchpaneel naar switch (deze ook netjes plaatsen) en de laatste meters in elke kamer maar je kunt deze ook zelf maken/knipen met krimptang. Test elke kabel!

Geniet van je zelf aangelegde strakke netwerkje. 8)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het goedkoop moet en niet mooi hoeft te zijn kun je voor een paar euro per stuk keystones aan die kabels maken. De kabel lijkt op basis van de foto's in ieder geval wel geschikt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:19

lier

MikroTik nerd

Je hebt CAT5E met vaste kern. Ga voor "iets" dat bedoeld is om hierop af te monteren. Er zijn stekkertjes die je voor deze kabel kan gebruiken, maar dat zijn niet de standaard stekkertjes.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor wandcontactdozen en een patchpaneeltje. Gereedschap kan je vast wel van een (GoT)vriendje/kennis lenen. Reden voor mij zou zijn dat het het minste kans op storingen geeft.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan ervaring zeggen dat een LSA tool van 5,95 voor een eenmalig project prima te gebruiken is.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan heel eenvoudig koppelstukjes gebruiken om kabels te verlengen. Als je kabels in orde zijn moet dat geen enkel probleem opleveren. https://www.kabeldirect.n...twerkkabel-koppeling.html
Dit heb ik zelf ook in de meterkast gedaan toen bleek dat een van de kabels die onder de vloer door liep te kort was. Ik kon een hele nieuwe kabel gaan trekken of gewoon zo'n koppelstuk er op zetten en de kabel verlengen met een anderhalve meter kabel die ik nog had liggen.

Wandcontactdozen en patchpaneeltjes zijn natuurlijk mooier maar het kost ook wel wat meer.

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 14-03-2017 08:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:59

jeka

Support your local club.

lier schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 07:57:
Je hebt CAT5E met vaste kern. Ga voor "iets" dat bedoeld is om hierop af te monteren. Er zijn stekkertjes die je voor deze kabel kan gebruiken, maar dat zijn niet de standaard stekkertjes.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor wandcontactdozen en een patchpaneeltje. Gereedschap kan je vast wel van een (GoT)vriendje/kennis lenen. Reden voor mij zou zijn dat het het minste kans op storingen geeft.
d:)b Eens met lier

FCG

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Check wel even of het ook echt goede cat5e kabels zijn en niet CCA is. Anders maak je alsnog beperkt gebruik van je glasvezel verbinding.

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:02
NeHoX schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:24:
[...]

Waarom? Als ze geld over hebben raad ik het ook aan maar de meterkast is niet waar je tegen aan kijkt en kun je met goed kabelmanagement + velcro en labelen ook mooi krijgen. Een nice to have dus.

Zonder foto's van de meterkast kunnen we hier niks zinnigs over zeggen.
U vraagt, wij draaien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ji3XVuk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Chg1wqf.jpg

Het rare is dat we 4 telefoonaansluitingen hebben (3 kamers + woonkamer), maar we kunnen dus maar 3 pijpjes ontdekken in de meterkast. Dit weekend eens bekijken hoe dat nu precies zit.
Erwin537 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:55:
Check wel even of het ook echt goede cat5e kabels zijn en niet CCA is. Anders maak je alsnog beperkt gebruik van je glasvezel verbinding.
Hoe check ik dat?

[ Voor 20% gewijzigd door Troetelbiertje op 14-03-2017 12:00 ]

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-11 22:05
Het rare is dat we 4 telefoonaansluitingen hebben (3 kamers + woonkamer), maar we kunnen dus maar 3 pijpjes ontdekken in de meterkast. Dit weekend eens bekijken hoe dat nu precies zit.
voor telefonie aansluiting heb je maar 2 aders nodig.
Ik kan uit je foto's niet halen of er op 1 van de 3 UTP kabels meer dan 2 aders gebruikt worden.

Dat zou dan in ieder geval kunnen verklaren waarom je met 3 kabels 4 aansluitingen hebt, waarschijnlijk loopt 1 kabel (aders) bij het uiteinde door naar het volgende aansluitpunt.

Je zou met een toongenerator een toon op de aanlsuiting kunnen zetten en dan kijken aan de andere kanto of je de lijn kan identificeren

Bla Bla Bla

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MarchelHoek schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:10:
[...]

voor telefonie aansluiting heb je maar 2 aders nodig.
Ik kan uit je foto's niet halen of er op 1 van de 3 UTP kabels meer dan 2 aders gebruikt worden.

Dat zou dan in ieder geval kunnen verklaren waarom je met 3 kabels 4 aansluitingen hebt, waarschijnlijk loopt 1 kabel (aders) bij het uiteinde door naar het volgende aansluitpunt.

Je zou met een toongenerator een toon op de aanlsuiting kunnen zetten en dan kijken aan de andere kanto of je de lijn kan identificeren
Het lijkt mij, dat als er ergens een kabel verder doorloopt (naar een volgende wandcontactdoos) je ook gewoon mooie glanzige kraal oogjes kunt gebruiken, door even goed in ieder doosje te kijken of er heel misschien een deel van de kabel verder loopt.... Stuk goedkoper en sneller dan een toon generator.
Pagina: 1