Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!
Vraag
Alle reacties
Welke software wel?JDVB schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:01:
Hoi,
Mijn schoonvader heeft een prachtige telefoon gekocht, prima hardware.
De software is alleen niet te vertrouwen.
Komt dat door de telefoon of door Android? Of door de gebruiker?Er wordt spontaan rommel geïnstalleerd.
Bron?De ota software schijnt lek te zijn.
Packagenames e.d. graag....Ik heb er al spamware met de volgende namen gezien, in de laatste actieve apps:
Phone
Security
App
Store
Je snapt wellicht dat wij niet kunnen bevestigen c.q. ontkennen of een app genaamd "Store" kwaadaardig zou zijn. Mijn app genaamd "Store" is het namelijk niet
(Tenminste, niet dat ik weet

Klinkt inderdaad niet goed. Laten we eens zoeken waar dit vandaan komt.Ook als het scherm uit staat kan de telefoon spontaan beginnen met een reclame video.
Herrie ook als je telefoon op stil staat.
Kun je die niet gewoon flashen op jouw toestel dan?Nu kan ik nog niet echt een goed alternatief vinden. Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen? Mijn voorkeur zou uit gaan naar iets als lineage os.
Weet je nooit zeker. Een fabrikant met serieus slechte bedoelingen stopt zijn malware wel iets dieper weg. Leveltje bootloader of dieperEen ota update vertrouw ik niet, ik wil de hele telefoon opnieuw flashen zodat ik zeker weet dat ik geen frauduleuze/kwetsbare troep achter laat.
Ga je met het flashen van een andere rom niet direct oplossen
Maar goed, het door jouw genoemde Lineage OS is in principe een prachtige stukje software.
Geen idee of jouw telefoon officieel ondersteunt wordt maar er zal ongetwijfeld een dev aan de slag zijn gegaan om het voor de bv6000 werkend te krijgen.
Kwestie van custom recovery (TWRP) erop knallen en hiervanuit de rom flashen.
Wel even goed kijken naar je huidige firmware. Wellicht nodig om deze te updaten naar Android 7.0 firmware alvorens je Lineage OS flashed
[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 13-03-2017 21:18 ]
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
De lek in FOTA, maar die link wordt ook genoemd in het topic wat ik eerder gelinkt had.
Het is dus niet gebruiker gerelateerd maar ota update gerelateerd. Ik kan dus geen enkele app op die telefoon meer vertrouwen. Geen gebruikersactie vereist om troep te krijgen.
Zelfs een app met de naam sex die er echt niet door mijn schoonvader opgezet is verwijderd.
De volledige naam zou ik niet meer weten, sorry.
[ Voor 4% gewijzigd door JDVB op 13-03-2017 21:30 ]
Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!
Ik hoopte andere gebruikers van deze telefoon hier te treffen.
Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee reacties posten onder elkaar binnen 24 uur is niet toegestaan.
[ Voor 45% gewijzigd door rens-br op 29-03-2017 08:53 ]
Waarschijnlijk ga je in dit topic wel wat "lotgenoten" vinden;JDVB schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:33:
Ik heb alleen een Rus gevonden met een alpha voor lineage os. Daar kan ik mijn schoonvader niet mee op pad sturen denk ik.
Ik hoopte andere gebruikers van deze telefoon hier te treffen.
Het topic voor (onbekende) Chinese smartphones - Deel 3
Maar los van dat topic is jouw eigen topic volgens mij ook behoorlijk levensvatbaar.
Kunnen dus net zo goed hier jouw probleem proberen op te lossen
Ben dan geen mede-BV6000-eigenaar maar heb daarentegen wel de nodige ervaringen met Android.
Dus... Hoe kan ik (en andere Tweakers) jouw precies van dienst zijn?
Als het je puur te doen is om het flashen van een nieuwe rom, dan ga je, zoals ik hierboven al aangaf, een custom recovery nodig hebben.
Deze pagina legt je stap voor stap uit hoe je dit voor elkaar kunt krijgen;
https://dottech.org/19944...very-on-blackview-bv6000/
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Ik weet alleen niet wat te flashen voor deze telefoon. Die laatste link naar fota geeft een apk, zorgt die in zijn uppie al voor een voldoende veilige Stockrom? Alternatieven ergens die wellicht het wachten waard zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door JDVB op 13-03-2017 21:51 ]
Probleem is de gebrekkige userbase. Kan op XDA al geen specifieke pagina vinden voor het toestel dus vrees dat custom roms al snel uit het twijfelachtige circuit moeten komen.JDVB schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:48:
Hoe te flashen kom ik wel uit, heb zelf een zuk Z2 met lineage os.
Ik weet alleen niet wat te flashen voor deze telefoon. Die laatste link naar fota geeft een apk, zorgt die in zijn uppie al voor een voldoende veilige Stockrom? Alternatieven ergens die wellicht het wachten waard zijn.
Wellicht kan je in eerder aangehaald topic wel wat info vinden maar schat de kans niet extreem hoog in.
Wat eventueel een 'oplossing' kan zijn is om sowieso vast de custom recovery te installeren.
Vaak haken ota's hierop af omdat het systeem niet meer stock is.
Anders even root er op knallen en kijken welke ongewenste verbindingen de telefoon allemaal legt. Desnoods een firewall erop die alle inkomende/uitgaande pakketjes naar chinese ip's tegenhoudt.
Hier kun je de stock rom vinden:JDVB schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:05:
Dat laatste is een optie, maar ook dan geldt dat ik eerst een clean install wil doen. Wellicht kan ik die fota ook helemaal verwijderen naast die blokkade.
http://www.needrom.com/download/blackview-bv6000/#
http://bbs.blackview.hk/v...t=101183&p=284253#p284253
Althans, dat zijn recentere versies beschikbaar.
Degene die jij linkt is nog ouder dan er nu op staat. De 20161011 staat er nu op.
Al zijn ook daar nog niet veel reacties over bugs oid voor de recentere experimentele versies. Of een changelog.
[ Voor 62% gewijzigd door JDVB op 13-03-2017 22:21 ]
Idealiter zijn dergelijke installers wel voorzien van wat digitale handttekeningen en doen ze daarnaast wat checks op compabiliteit van het te flashen toestel.JDVB schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:14:
Dan liever hier vandaan:
http://bbs.blackview.hk/v...t=101183&p=284253#p284253
Althans, dat zijn recentere versies beschikbaar.
Degene die jij linkt is nog ouder dan er nu op staat.
In theorie zou iemand hier dus niet mee kunnen prutsen omdat de sleutel dan simpelweg niet meer klopt en de installatie niet zal starten.
Is echter theorie en weet niet 100% zeker die vlieger ook voor deze telefoon/fabrikant opgaat dus als jij je vertrouwder voelt bij jouw bron, zeker die pakken
Heb van alles geprobeerd maar de PC kan de uistaande telefoon niet herkennen. Apparaat start niet, code 10.
Vele verschillende drivers geprobeerd.
Ook via de standaard FOTA software een andere rom erop krijgen lukt niet.
Hij lijkt wat te doen, maar toch doet het niets.
En omdat de telefoon nu echt niet werkbaar is, moet ik toch wat ander zoeken.
Toch is een rugged phone wel gewenst, maar wat dan wel?
Ik vind het lastig zoeken. Want rugged is niet iets wat veel mensen willen, dus weinig animo onder ontwikkelaars om daar goede custom roms voor te bouwen.
Ook weinig klachten over malware op het forum. Ik denk dat de malware dan ook niet via de OTA op de telefoon is gekomen.
Mijn schoonvader draait versie 20161011, heb jij een nieuwe via ota gehad?
Als dat zou is, dan kwam het dus bij JDVB waarschijnlijk door een virus o.i.d. Een goede oplossing zou zijn om dan een fabrieksreset te doen. Het is een Chinese telefoon dus er zal waarschijnlijk wel een hele extreme skin op zitten, maar op stock Android doe je het zo:quazar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 07:45:
Heb ook een BV6000, maar geen last van malware. Laatse update draait als een zonnetje.
Ook weinig klachten over malware op het forum. Ik denk dat de malware dan ook niet via de OTA op de telefoon is gekomen.
- Open Instellingen
- Ga naar Backup & Reset
- Tik op Factory data reset
- Klik duizend maal op OK
Ik denk dat het proces verder niet zo veel anders kan zijn op jouw telefoon. Als het instellingen-menu een zoekfunctie heeft kun je die desnoods gebruiken door naar "fabriek" te zoeken.
Het is overigens wel belangrijk dat je bepaalde dingen back-upt, want anders gaan je gegevens verloren.
De topic starter daar had dat al uitgeprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
Hmm dat is vreemd. Je zei dat je geprobeerd hebt TWRP te flashen om de andere firmware te installeren, maar dat je PC de telefoon niet herkent. Weet je zeker dat je het toestel in Download Mode hebt staan? Dit is namelijk nodig als je dingen via ADB wilt flashen.JDVB schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:21:
http://bbs.blackview.hk/viewtopic.php?f=142&t=112339
De topic starter daar had dat al uitgeprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
EDIT: Ik zie dat je als je TWRP wilt flashen, je dit niet via ADB kan doen, maar dat je bij jouw telefoon een bepaalde software moet installeren om dit te doen, vergelijkbaar met Odin voor Samsung. Laat in dat geval maar zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door StanNL op 29-03-2017 09:54 ]