Graag help ik een vriend bij de koop van een woning. Ik overweeg daarom om borg / garant te staan voor de toekomstige hypotheek. Hij heeft een vaste baan, maar verdient net te weinig om een huis te kunnen kopen. Op internet kon ik alleen informatie vinden over het borg staan voor (klein)kinderen. Nu zal er ongetwijfeld een discussie losbarsten of dit wel verstandig is, maar los daarvan zou ik de (ervarings)deskundingen graag de volgende vragen voorleggen:
- Hanteren banken een vast beleid hoeveel meer kan worden geleend indien iemand borg staat, door bijvoorbeeld een % van de maximale lening minus bestaande schulden van de borg te nemen?
- Gaan banken anders om met een borg buiten de familiesfeer?
- Wat is de invloed van het borg staan op een verhoging of oversluiting van de eigen hypotheek van de borg? Wordt het deel waarvoor borg wordt gestaan bij BKR geregistreerd onder de naam van de borg?
- Hanteren banken een vast beleid hoeveel meer kan worden geleend indien iemand borg staat, door bijvoorbeeld een % van de maximale lening minus bestaande schulden van de borg te nemen?
- Gaan banken anders om met een borg buiten de familiesfeer?
- Wat is de invloed van het borg staan op een verhoging of oversluiting van de eigen hypotheek van de borg? Wordt het deel waarvoor borg wordt gestaan bij BKR geregistreerd onder de naam van de borg?