Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik wil binnenkort de pc een flinke koelingsupgrade geven. Nu weet ik niet zo goed wat wijsheid is.
Het gaat om dit systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 369,90€ 369,90
1Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 2/USB 3.1€ 178,50€ 178,50
1MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING€ 175,-€ 175,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Creative X-Fi Xtreme Audio€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 83,95€ 83,95
1Ewent EW1131 USB 3.0 4 poorts€ 24,95€ 24,95
1Dell E198WFP Zwart€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite T2250MTS-1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 37,95€ 37,95
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4A1600C10€ 260,50€ 260,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 38,54€ 38,54
1Corsair CX600M€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.344,73
En nog wat andere harddisks.

De binnenkant:
PC.1
De airflow:
PC.2

Mijn plan is om op de rammodules een ramkoeler te zetten, als het goed is past deze: pricewatch: Corsair Vengeance Airflow, die komt dan op een ASST fan aansluiting met een tempsensor op een van de modules.
En een H55 als CPU koeler, de radiator zou dan bij de outtake komen. Ik wil namelijk beginnen met waterkoeling, nu lees ik alleen dat de prestaties van de kleine modellen best tegenvallen. Dit vind ik best jammer.
Misschien doe ik nog iets met de GPU, maar dat kan later ook nog. :)
PC.nieuw

De bedoeling is dat alles koel blijft, maar ook dat het in idle stil is. De huidige cpu koeler is eigenlijk neet te hoog, maat dit is niet zo'n probleem, behalve dat hij erg breed is en hij best wel in de weg zijn bij het ram. De bedoeling is dat alles in deze behuizing blijft. Ook wil ik max ongeveer €100 uitgeven. Het probleem is dat nu alles redelijk warm wordt tijdens intensief renderen, nu kan alles wel op max staan, maar dan waaien we weg, dus dat liever ook niet.

Ik heb nu wat vragen:
  1. Is het zinnig om een 120mm AIO te halen, of schiet ik er niets mee op? Qua formaat zou het ideaal zijn, maar het aantal dB is minder.
  2. Hoe bereken ik de juiste druk, voor de fans kan je naar de specificaties kijken, maar je hebt ook nog een videokaart die als outtake werkt?
  3. Onderdruk of overdruk?
  4. Welke temperatuursensor heb ik nodig, een LTC of NTC of nog iets anders?
Wellicht moest dit topic in CAA, daar zat ik tussen te twijfelen, maar aangezien Advies airflow / fan setup nieuwe build ook hier staat, vind ik dit wel een mooie plek. :) :P

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-03-2017 15:36 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Wat doe je eigenlijk met dit systeem? Fans toevoegen kan ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een RAM koeler is nogal onzinnig. Zelfs zonder enige airflow worden ze vrijwel niet warm. Ik zie niet waarom je extra herrie zou toevoegen voor iets wat totaal geen nut heeft.

Qua koeling schiet je met een 120mm AIO niets op. Het totale koeloppervlak is kleiner dan wat je nu hebt. Verder snap ik dat de fan op de CPU zit zoals ie zit door het hoge RAM, maar zuigen door een heatsink werkt lang niet zo goed als er door blazen. Zuigen kan wel goed werken maar dan moet de boel goed afgesloten zijn, nu koelt het veel minder goed dan blazen.

[ Voor 51% gewijzigd door PilatuS op 13-03-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
UltiemePCNerd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:54:
Wat doe je eigenlijk met dit systeem? Fans toevoegen kan ook helpen.
Vooral onder load video en foto editing (later wil ik ook wat met 3d tekenen gaan doen, gebruik van blender), beetje gamen (vooral Minecraft). En wat VM's, maar dat is niet zo interessant.
Ik wil sowieso een extra fan voorin plaatsen. Verder wil ik wat gaan experimenteren met overclocken, maar nu gaat dat niet om dat de pc niet stil kan zijn en tegelijk de processor onder de 50/60 kan blijven.
PilatuS schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:58:
Een RAM koeler is nogal onzinnig. Zelfs zonder enige airflow worden ze vrijwel niet warm. Ik zie niet waarom je extra herrie zou toevoegen voor iets wat totaal geen nut heeft.
Dat klopt. Ik heb al vaker gelezen dat ram koelers niet heel effectief zijn, maar ik voelde vlak na vrij weinig load, het ram toch best warm was, ik denk een graad of 50. Ik denk niet dat dat erg is. Verder mee eens dat een ram koeler niet veel toevoegt. Ik denk dat ik eerst daar een temperatuursensor leg om eens te kijken hoe warm het echt is. Mocht het dan heel hoog zijn, kan er altijd nog een koeler op. De koeler zou dan wel een autostop krijgen, zo dat die in idle niet aan is, maar bij wat meer gebruik wel. Al weet ik niet of ram warmer wordt bij gebruik. Is dit zo?
Qua koeling schiet je met een 120mm AIO niets op. Het totale koeloppervlak is kleiner dan wat je nu hebt. Verder snap ik dat de fan op de CPU zit zoals ie zit door het hoge RAM, maar zuigen door een heatsink werkt lang niet zo goed als er door blazen. Zuigen kan wel goed werken maar dan moet de boel goed afgesloten zijn, nu koelt het veel minder goed dan blazen.
Dat klopt en had ik al eerder gelezen, de fan zat eerst andersom, dus 180 graden gedraaid, maar dan kreeg je een soort van pull-pull situatie, dus vandaar omgedraaid. Met de mindere koelprestaties tot gevolg, helaas. Wat kan ik doen om toch de processor koeler te krijgen, behalve harder laten draaien?

[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-03-2017 15:39 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Niemand die mij kan helpen met de vragen uit de TS en mij tweede post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 120mm AIO is niet echt nuttig. Daar schiet je weinig mee op. Ik zou voor een 2x120mm gaan of anders het helemaal niet doen.

Het hele druk verhaal is een beetje onzinnig. Wat meer intake dan outtake is wel prettig, maar echt veel boeit het niet als dat niet zo is. Het berekenen en helemaal goed willen doen zou ik niet aan beginnen.

De RAM koeler zou ik sowieso laten zitten zoals ik al aangaf. Ik heb PC's gehad met 0,0 airflow over RAM een moederbord en dat draaide gewoon jaren perfect. De VRM's van het moederbord werden toen zo heet dat je de vingers er aan verbrande. 3 jaar later draaide dit systeem nog perfect zonder enige problemen. Heb nu een waterblok wat de VRM's van het moederbord mee pakt, maar RAM heeft nogsteeds 0,0 airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Nieuw plan:
Ram koeler (voorlopig) laten zitten.

De cpu koeler laten zitten totdat ik een nieuwe kast heb waar een 240mm waterkoeler in past en een 240mm AIO halen... :)

Nu blijf ik nog steeds met deze vraag:
Welke temperatuursensor heb ik nodig, een LTC of NTC of nog iets anders?

Verder laat ik die berekeningen maar lekker zitten, maar wel zorgen voor een kleine overdruk.

Mochten er nog andere meningen zijn, dan hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Waarom heb je een aparte sensor nodig dan? je gpu, cpu, hdd's etc hebben allemaal hun eigen sensoren die je indien je dat wilt, kan gebruiken voor regeling. hdd's hebben niet zo veel koeling nodig, cpu en gpu kan je een eigen fan curve voor maken.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je wilt overklokken en de CPU onder 50/60 houden ? dat is wel heel veel gevraagd... ik haal met m'n 240M ook 75 graden als ik 'm onder artificial load zet met een 3570K.
Je kast is meer op stilte dan op koeling gericht, dat is niet erg, bedenk wel dat een andere kast meer herrie zal doorlaten. een 120mm fan voorin zal temperaturen in ieder geval wel helpen, maar verwacht geen wonderen.

wat is relatief warm uit je OP onder renderen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:19:
je wilt overklokken en de CPU onder 50/60 houden ? dat is wel heel veel gevraagd... ik haal met m'n 240M ook 75 graden als ik 'm onder artificial load zet met een 3570K.
Je kast is meer op stilte dan op koeling gericht, dat is niet erg, bedenk wel dat een andere kast meer herrie zal doorlaten. een 120mm fan voorin zal temperaturen in ieder geval wel helpen, maar verwacht geen wonderen.
Als kast zat ik te denken aan een 652s. Die heeft vooral meer fan plekken en heeft ook isolatie.
wat is relatief warm uit je OP onder renderen?
Graad of 60. Ik heb het intussen erg stil gekregen met een idle 40 graden op de cpu. Bij meer werkt zet ik de koeling harder.
Gpu op full load zit rond de 55.
[Remmes] schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:07:
Waarom heb je een aparte sensor nodig dan? je gpu, cpu, hdd's etc hebben allemaal hun eigen sensoren die je indien je dat wilt, kan gebruiken voor regeling. hdd's hebben niet zo veel koeling nodig, cpu en gpu kan je een eigen fan curve voor maken.
Ik kan in de AiSuite van asus de hdd niet als bron kiezen, maar heb wel sensor headers op het mobo. Die wil ik dan op de hhd plaatsen en daar de frontfan op afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:27:

Ik kan in de AiSuite van asus de hdd niet als bron kiezen, maar heb wel sensor headers op het mobo. Die wil ik dan op de hhd plaatsen en daar de frontfan op afstellen.
Probeer het eerst eens met de cpu temp ipv een sensor te kopen voor je hdd. hdd's hoef je kwa tempratuur niet veel aan te denken tenzij ze ergens weggemoffeld zitten, daarbij zal jou hdd wellicht niet eens warmer worden terwijl je cpu en gpu flink aan het werk zijn en die juist extra lucht kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 20-03-2017 13:38 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik vind full load op 60 graden voor 4,4 GHz eigenlijk niet zo warm? Ik zou eens kijken of hij ook met minder voltage toe kan, dat lijdt namelijk tot minder hitteproductie.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deventenaar
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-07 23:06
Als je niet gaat overclocken dan kan je gewoon met standaard materiaal af. Goede luchtverplaatsing in de kast is voldoende. Ik gebruik zelf waterkoeling. Maar alleen voor de CPU en het MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:04:
ik vind full load op 60 graden voor 4,4 GHz eigenlijk niet zo warm? Ik zou eens kijken of hij ook met minder voltage toe kan, dat lijdt namelijk tot minder hitteproductie.
Nee dat is het ook niet, maar ik wilde beginnen met overklokken en dat ging van geen meter...
Deventenaar schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 00:11:
Als je niet gaat overclocken dan kan je gewoon met standaard materiaal af. Goede luchtverplaatsing in de kast is voldoende. Ik gebruik zelf waterkoeling. Maar alleen voor de CPU en het MB.
Dat is er nu wel. Ik het weekend zal ik wat meer testjes uitvoeren om te kijken hoe warm die wordt met huidige instellingen en wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al je HDD's eens in de onderste kooi zet en de bovenste kooi eruit laat?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:04:
Bij full load: Wel op silent modus, maar toch. Net wel de koeling harder gezet, want moet nog een tijdje.
Hoge temp
Na een tijdje alle fans op 100% zit te temp van alles wel onder/rond de 55 graden.
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:21:
Als je al je HDD's eens in de onderste kooi zet en de bovenste kooi eruit laat?
Door nieuwe lange videokaart zit het nu zo. De frontfan heb ik een plaats omlaag gedaan om de HDD te koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-03-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deventenaar
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-07 23:06
23 graden waterkoeling cpu en mobo.
27 graden in de kast.

Ik deed aan t begin ook veel overclocken ed. maar de snelheidswinst is zo minimaal dat het de moeite en het materiaal niet meer loont.
Het enige wat goed meetbaar is is de verkorting van de levensduur van je hardware.
Ik heb m nu gewoon op XMP gezet in de bios en de prestaties vind ik prima in combinatie met een goede SSD .
Pagina: 1