Hallo iedereen,
Ik wil binnenkort de pc een flinke koelingsupgrade geven. Nu weet ik niet zo goed wat wijsheid is.
Het gaat om dit systeem:
En nog wat andere harddisks.
De binnenkant:

De airflow:

Mijn plan is om op de rammodules een ramkoeler te zetten, als het goed is past deze: pricewatch: Corsair Vengeance Airflow, die komt dan op een ASST fan aansluiting met een tempsensor op een van de modules.
En een H55 als CPU koeler, de radiator zou dan bij de outtake komen. Ik wil namelijk beginnen met waterkoeling, nu lees ik alleen dat de prestaties van de kleine modellen best tegenvallen. Dit vind ik best jammer.
Misschien doe ik nog iets met de GPU, maar dat kan later ook nog.

De bedoeling is dat alles koel blijft, maar ook dat het in idle stil is. De huidige cpu koeler is eigenlijk neet te hoog, maat dit is niet zo'n probleem, behalve dat hij erg breed is en hij best wel in de weg zijn bij het ram. De bedoeling is dat alles in deze behuizing blijft. Ook wil ik max ongeveer €100 uitgeven. Het probleem is dat nu alles redelijk warm wordt tijdens intensief renderen, nu kan alles wel op max staan, maar dan waaien we weg, dus dat liever ook niet.
Ik heb nu wat vragen:
Ik wil binnenkort de pc een flinke koelingsupgrade geven. Nu weet ik niet zo goed wat wijsheid is.
Het gaat om dit systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 369,90 | € 369,90 |
1 | Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 2/USB 3.1 | € 178,50 | € 178,50 |
1 | MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING | € 175,- | € 175,- |
1 | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 72,50 | € 72,50 |
1 | Creative X-Fi Xtreme Audio | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 83,95 | € 83,95 |
1 | Ewent EW1131 USB 3.0 4 poorts | € 24,95 | € 24,95 |
1 | Dell E198WFP Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Iiyama ProLite T2250MTS-1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Hyper 412S | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Corsair Vengeance CMZ32GX3M4A1600C10 | € 260,50 | € 260,50 |
1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 38,54 | € 38,54 |
1 | Corsair CX600M | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 96,95 | € 96,95 |
1 | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 5,99 | € 5,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.344,73 |
De binnenkant:

De airflow:

Mijn plan is om op de rammodules een ramkoeler te zetten, als het goed is past deze: pricewatch: Corsair Vengeance Airflow, die komt dan op een ASST fan aansluiting met een tempsensor op een van de modules.
En een H55 als CPU koeler, de radiator zou dan bij de outtake komen. Ik wil namelijk beginnen met waterkoeling, nu lees ik alleen dat de prestaties van de kleine modellen best tegenvallen. Dit vind ik best jammer.
Misschien doe ik nog iets met de GPU, maar dat kan later ook nog.

De bedoeling is dat alles koel blijft, maar ook dat het in idle stil is. De huidige cpu koeler is eigenlijk neet te hoog, maat dit is niet zo'n probleem, behalve dat hij erg breed is en hij best wel in de weg zijn bij het ram. De bedoeling is dat alles in deze behuizing blijft. Ook wil ik max ongeveer €100 uitgeven. Het probleem is dat nu alles redelijk warm wordt tijdens intensief renderen, nu kan alles wel op max staan, maar dan waaien we weg, dus dat liever ook niet.
Ik heb nu wat vragen:
- Is het zinnig om een 120mm AIO te halen, of schiet ik er niets mee op? Qua formaat zou het ideaal zijn, maar het aantal dB is minder.
- Hoe bereken ik de juiste druk, voor de fans kan je naar de specificaties kijken, maar je hebt ook nog een videokaart die als outtake werkt?
- Onderdruk of overdruk?
- Welke temperatuursensor heb ik nodig, een LTC of NTC of nog iets anders?
[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-03-2017 15:36 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.