Advies airflow / fan setup nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:04
Vandaag begonnen de laatste puntjes op de i te zetten om een build te gaan bestellen. Ik ben bezig met de casefans. Build als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1Asus ROG Maximus IX Hero€ 259,95€ 259,95
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition Grijs€ 173,01€ 173,01
1NZXT Kraken X62€ 160,78€ 160,78
1G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16Q-32GTZR€ 299,-€ 299,-
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten

De Phanteks Evolv komt standaard uitgerust met 3 PH-F140SP fans, die doen 82CFM bij 1200RPM. De Kraken X62 komt met 2 NZXT Aer P 140mm, die doen 98CFM bij 1800RPM. Als ik enkel de standaard fans gebruik, dan kan ik 2 setups doen. Ik heb ze beide even uitgetekend in paint (beware 1337 paint skills).
1337 paintskills airflow

1. De outtake die ik bereken, bereken ik puur op specs. Moet ik hier ook nog de weerstand van de radiator in acht nemen?

2. De rear outtake omdraaien en er een intake van maken. Dat zou een positieve pressure moeten creëren, en tevens extra frisse lucht direct over de CPU area onderlangs de radiator blazen. Is dit een goede optie? En zou ik dan beter de fans op de radiator als push of pull kunnen doen?

3. Wat adviseren jullie om hier een positieve druk uit te halen?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-03-2017 22:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 16:45
1. Ja.
2. Met de radiator boven in zou ik je achterste fan als intake gebruiken (wel even filteren!) Push of pull maakt weinig uit, boven in is pull makkelijker om je rad schoon te maken.
3. Niet zoveel out take fans, is ook niet nodig met een single gpu/geen mega OC. Case draait hier met een 7600k 4.7ghz/h110 en een msi 1070, alles met de 3 stock fans (waarvan 2 op de h110.) prima temps. (cpu ~ 62, gpu ~ 70) AIO hangt voorin als intake, met de fans als push. (en muisstil op idle :D)

Aanvulling:
De Evolv TG komt sinds kort met andere fans, nl. http://www.phanteks.com/PH-F140MP.html Ze zien eruit als die maar 1300 RPM max en 3pin (Non PWM). Zijn erg stil en koelen op mijn AIO uitmuntend

Ik heb dezelfde kast. Met een open gpu koeler (dus geen blower reference kaart) doe je er verstandig aan de AIO voorin te plaatsen. Scheelt hier een graad of 8-10 op de CPU temp.

Mocht je hem perse boven in willen, plak fan gat nr 3 (de voorste of achterse bovenin afhankelijk van je montage van de AIO) helemaal dicht met een stukje karton oid, dan circuleert ie geen warme lucht door AIO iig.

Je hebt ook een optie 4, danwel 5.

4. Je hangt je AIO boven in als intake (wederom denk aan de filter)
5. Je draait heel de airflow om, Rad voorin als outtake, boven en achter als intake.

N.b. Met een 280mm AIO voorin kun je de HDD cage niet gebruiken, en je psu cover is niet meer helemaal dicht. (een hdd monteren gaat wel, erachter, maar hier heb je een extra bracket voor nodig a euro 8,-) (of je pakt een stuk softfoam like i did :D) MEt een 240 mm AIO heb je dit probleem niet, misschien iets om over na te denken.
N.b2. Je kan als je aan de voorkant wat extra gaten boort in de mounting rails het wel passend krijgen met hdd cage en psu cover dicht, je rad kun je dan echter maar met 6 schroefjes ophangen, dit in geval van een 280mm AIO ( stevig genoeg hoor)
n.b3. Als je de kast niet mod komt je aio boven in erg ver naar beneden te hangen (vind ik zelf lelijk, oogt erg top heavy) Is met een kleine mod wel te fixen, moet je wel de dremel in je kast willen zetten)

[ Voor 31% gewijzigd door junneh op 09-03-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGCaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 22:50
Een paar algemene zaken m.b.t. airflow:

1. Positive pressure is king. Door meer lucht je kast in te pompen, gaat de lucht die niet door je outtake verplaatst kan worden, gaatjes opzoeken. Effectief om stofophoping in je kast te voorkomen!
2. Afhankelijk van waar je kast staat, raad ik het doorgaans niet aan intakes aan de achterkant te bouwen. Meestal is dit bij een muur, waar doorgaans moeilijk schoon te maken is (stofopbouw).

Zelf heb ik een Cooler Master Storm Styker, met 5 intakes (front + top) en 2 outtakes (1 back, 1 bottom). Draait als een zonnetje, en bijna geen stof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01

PuijkeN

euhm ?

PGCaris schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:05:
Zelf heb ik een Cooler Master Storm Styker, met 5 intakes (front + top) en 2 outtakes (1 back, 1 bottom). Draait als een zonnetje, en bijna geen stof!
Op zich zal het wel niet ZO veel schelen, maar dan verstoor je de natuurlijke weg van warme lucht, deze stijg namelijk vanzelf...

Ontopic: zelf zou ik (en heb ik ook gedaan) zeker doen wat junneh voorstelt, namelijk vooraan 2 intakes, achteraan 1 intake en bovenaan 2 outtakes al dan niet door je rad of zijn optie 4, waar je rad vooraan zit als intake. Dit bezorgt je hoe dan ook de koelste CPU-temps aangezien je verse lucht gebruikt om je rad te koelen.

Met een filtertje voor de intakes komt er ook bijna geen stof binnen, ik heb zo'n configuratie 1 jaar gedraaid en dat viel reuze mee. Zoals al gezegd positive pressure is veel fijner en zorgt ervoor dat er geen stof in de kleine gaatjes komt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
steek gewoon een wierook aan en ga je kast langs. Genoeg rook om te zien of het ergens de kast in gaat. Zoja verhoog je exaust fans/verlaag je intake. wordt de rook van de kast weg geblazen dat zit je goed(maar kan nog wat meer finetunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
@PuijkeN @junneh

Als ik ga voor een front setup van mijn radiator, als intake, kom ik dan niet heel snel tegen een negatieve pressure aan? Die 2 fans op die Kraken pushen 196CFM max, maar die zullen lang niet altijd vol open staan.

Dan nog steeds die rear als intake gebruiken? Case staat trouwens op tafel langs een muur, dus achterzijde is niet geblokkeerd.

Ik kan de 3 meegeleverde fans als outtake erin zetten, en ze dan met een fancurve nooit boven een x hoeveelheid CFM laten uitkomen?

Ik heb constant twijfels over de case. Ik wil iets nets, strak, design, zonder frontbays, maar volgens mij ben je met moderne miditowers altijd een compromis aan het maken tussen looks & koeling. Bij heel veel van dat soort cases is het aantal opties voor fans goed afgewogen, mits je bij een air cooler blijft, die radiator moet min of meer voorin, en daar ga je dan toch iets missen aan intake. Een intake op de bodem zou een heleboel oplossen.

De Define S is mijn inziens de beste miditower, maar zonder PSU shroud tempered glass mist hij zoveel. Damn wat zou ik graag een revisie van die case willen.

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-03-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Gohh, in mijn setups heb ik daar op het eerste zicht weinig last van gehad. Ik had wel mijn casefans ook gewoon op PWM aangesloten. Wanneer de CPU dus koel is, draaien de casefans ook gewoon wat trager. Door de rad heb je ook wat verlies, dus die CFM waardes zal je zelfs niet halen op de Kraken. Daarom zeker nog 1 intake extra (de achterste), daarmee trek je het wel ongeveer gelijk denk ik. Deze zorgt dan ook altijd voor wat airflow aan het CPU gedeelde en het power circuit daarrond.

Ik heb trouwens in een Antec P100 de rad zowel boven als onder gehad. Telkens dezelfde setup, 2 intake voor (al dan niet met rad), 1 intake achteraan met stoffilter en 2 outtake bovenaan (al dan niet met rad). Qua temperaturen scheelde dit amper iets en ook qua stofverzameling was er geen verschil. Enige waar stof kwam was de filter die vooraan en achteraan zitten. Dit was met een blower koeler GPU, die blaast de warmte dus zoiezo naar buiten. Ik zie in je lijstje nog geen GPU staan? Wellicht iets om rekening mee te houden zoals junneh zegt.

Indien je je toch zorgen maakt kan je nog 1extra fan vooraan steken lijkt me? Als ik de afbeeldingen goed bekijk heb je daar plaats voor 3 fans?

Als je de 3 meegeleverde fans als outtake plaats zal je zeker negative pressure hebben, er komt gewoon te weinig binnen door de Kraken.

EDIT: wellicht maak je je iets teveel zorgen over de airflow. Tenzij je er 3 GPU's in gaat hangen en die 7700k op 5,2Ghz wil laten draaien zal dit wel meevallen normaal. 7700k + GTX1080 produceren "amper" warmte. De nood aan koeling is gewoon veel kleiner dan vroeger. Met een goede koeler en wat casefans houd je alles vlot koel, zelfs als je wat wil overklokken.

[ Voor 18% gewijzigd door PuijkeN op 10-03-2017 10:26 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
PuijkeN schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:17:
Door de rad heb je ook wat verlies, dus die CFM waardes zal je zelfs niet halen op de Kraken. Daarom zeker nog 1 intake extra (de achterste), daarmee trek je het wel ongeveer gelijk denk ik. Deze zorgt dan ook altijd voor wat airflow aan het CPU gedeelde en het power circuit daarrond.
Rear als intake en dan de radiator voorin?
Ik zie in je lijstje nog geen GPU staan? Wellicht iets om rekening mee te houden zoals junneh zegt.
Klopt. Ik had heel lang de 1080 Strix van Asus erin staan, maar even eruit gegooid in afwachting van de 1080 Ti. Vandaag is de launch en mogen ook merken zoals Asus beginnen met de verkoop. Ik hoop dus vandaag wat te weten te komen over de prijzen van de 1080 Ti en wanneer we aftermarket PCB's kunnen verwachten. Doordat er nu geen embargo zit met aftermarket en Founders Edition, verwacht men nu snellere releases van aftermarket PCB's.

Het probleem is dat ik al heel lang gewacht heb op de Ryzen. Toen ben gaan wachten op de 1080 Ti. Als nu blijkt dat aftermarket PCB's pas half of eind April gaan komen, baal ik daar enorm van.
Indien je je toch zorgen maakt kan je nog 1extra fan vooraan steken lijkt me? Als ik de afbeeldingen goed bekijk heb je daar plaats voor 3 fans?
Als ik de radiator in de top hang, kan ik voorin 2 * 140MM of 3 * 120MM kwijt.
PuijkeN schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:17:wellicht maak je je iets teveel zorgen over de airflow. Tenzij je er 3 GPU's in gaat hangen en die 7700k op 5,2Ghz wil laten draaien zal dit wel meevallen normaal. 7700k + GTX1080 produceren "amper" warmte. De nood aan koeling is gewoon veel kleiner dan vroeger. Met een goede koeler en wat casefans houd je alles vlot koel, zelfs als je wat wil overklokken.
Klopt, ik pieker heel snel. Het hele samenstellen van de PC was peanuts, maar die case, ik blijf twijfels hebben, constant opnieuw aan het bekijken. Als ik heel eerlijk ben is er momenteel geen enkele miditower die me echt zint.

- Full size window, bij voorkeur tempered glass
- geen front drive bays
- geen, of verwijderbare, interne bays
- PSU shroud
- Cable management op niveau Fractal Design/NZXT/Phanteks
- Niet te hoog, huidige H440 is ongeveer max

Ik zie een heleboel vooral mooie cases. Maar in praktische zin heb ik bij het gros het idee dat het allemaal net niet is. Ergens mankeren ze allemaal wel iets.

Als het aan mij lag, een Define S met PSU shroud, tempered glass en stoffilter boven zou geweldig zijn. Of anders een H440 met verwijderbare drivebays, geen drivebays, en full size tempered glass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Rear als intake en dan de radiator voorin?
Maakt op zich weinig uit denk ik. Zeker als je met een blower type kaart werkt zou ik gewoon doen wat je mooiste of meest praktische vindt. Ofwel krijgt je rad koele lucht direct langs voor, ofwel trek je koele lucht langs voor binnen via casefans welke ze transporteren naar je rad. Ik durf er bijna een arm om te wedden dat dit geen 3 graden zal schelen.
Klopt. Ik had heel lang de 1080 Strix van Asus erin staan, maar even eruit gegooid in afwachting van de 1080 Ti. Vandaag is de launch en mogen ook merken zoals Asus beginnen met de verkoop. Ik hoop dus vandaag wat te weten te komen over de prijzen van de 1080 Ti en wanneer we aftermarket PCB's kunnen verwachten. Doordat er nu geen embargo zit met aftermarket en Founders Edition, verwacht men nu snellere releases van aftermarket PCB's.

Het probleem is dat ik al heel lang gewacht heb op de Ryzen. Toen ben gaan wachten op de 1080 Ti. Als nu blijkt dat aftermarket PCB's pas half of eind April gaan komen, baal ik daar enorm van.
Hier kan je dus nog zonder problemen kiezen voor iets met een blower koeler.
Als ik de radiator in de top hang, kan ik voorin 2 * 140MM of 3 * 120MM kwijt.
Dit moet zeker volstaan in gelijk welke oplossing. Aangezien je al wat fans hebt zou ik optimaliseren en deze hergebruiken, tenzij je allemaal nieuwe wil aanschaffen.
Klopt, ik pieker heel snel. Het hele samenstellen van de PC was peanuts, maar die case, ik blijf twijfels hebben, constant opnieuw aan het bekijken. Als ik heel eerlijk ben is er momenteel geen enkele miditower die me echt zint.

- Full size window, bij voorkeur tempered glass
- geen front drive bays
- geen, of verwijderbare, interne bays
- PSU shroud
- Cable management op niveau Fractal Design/NZXT/Phanteks
- Niet te hoog, huidige H440 is ongeveer max

Ik zie een heleboel vooral mooie cases. Maar in praktische zin heb ik bij het gros het idee dat het allemaal net niet is. Ergens mankeren ze allemaal wel iets.

Als het aan mij lag, een Define S met PSU shroud, tempered glass en stoffilter boven zou geweldig zijn. Of anders een H440 met verwijderbare drivebays, geen drivebays, en full size tempered glass.
InWin 303 mogeljk iets voor je? In de opstelling zoals in onderstaande link heel strak en mooi! De rad zit aan de achterkant van het bovenste compartiment.

http://www.overclock.net/...s-club/1360#post_25864505

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
PuijkeN schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:17:
[...]
Hier kan je dus nog zonder problemen kiezen voor iets met een blower koeler.
Maken die Founder Editions niet een gigantische herrie zo lees ik altijd :?
PuijkeN schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:17:
[...]
InWin 303 mogeljk iets voor je? In de opstelling zoals in onderstaande link heel strak en mooi! De rad zit aan de achterkant van het bovenste compartiment.

http://www.overclock.net/...s-club/1360#post_25864505
Wauw, dat ziet er zeker netjes uit. Ik vind sowieso wel opstellingen met fans riching het zicht erg mooi. Maar kaal missen er nogal wat dingetjes aan deze case, afwerking cablemanagement bijvoorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-03-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Ivm met die founders editions geen idee, ik loop nogal wat achter op videokaart vlak en heb een stille GTX680 van Asus zitten met blower koeler. Enkel hoorbaar bij gamen maar dat is toch met speakers of headset.

Wat bedoel je met cable management? Er zitten gewoon gaten op logische plaatsen (zonder rubber, maar de randen zijn gewoon glad afgewerkt). Je hebt dan niet veel management nodig. Achteraan op je mobo tray heb je voldoende plaats om alles vast te maken in elk geval en de voeding zit boven achter de honinggraat, ook hier ruimte genoeg om je kabels te sorteren en onzichtbaar te houden (je fans of rad zitten er voor).

Ik zou zeggen bij interesse check de topic eens die ik doorstuurde, honderden voorbeelden van volledig aircooled tot serieuze custom loops.

[ Voor 10% gewijzigd door PuijkeN op 10-03-2017 11:52 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
Herrie is heel subjectief, voor mij maakt elke blower een shitload aan herrie. Heb ook mijn EVGA 1070 FTW (non blower dus) omgeruild omdat ik hem gewoon mega storend vond op + 1000rpm, MSI quicksilver is heerlijk rustig, oogt wel wat minder fraai.

Om positieve pressure te creeren, met veel outtake fans, zou ik de outtake fans gewoon lekker langzaam laten draaien via een curve.

Nogmaals: Ik zou je niet zo'n zorgen maken om koeling, met hardware TDP van tegenwoordig kan iedere decent mid tower dat wel gekoeld krijgen, tenzij je echt megahard wil overklokken.

Ik herken ook je verhaal van piekeren en van de case, en denk eigenlijk hetzelfde over die Fractal Design kast, komt er een met glas issie meteen van mij (en dan het liefst wit. :D.) Ik heb hiervoor een Corsair crystal 460x gehad, en ben met m'n Phanteks echt 20x meer tevreden. Is echt een kwalitatief goed en mooi ding, temperaturen zijn hetzelfde als de Corsair, En geluid, wat er met mn setup al bijna niet is is toch iets meer gedempt.

Die InWin is ook een mooi ding, alleen zijn, iirc, niet alle reviews even positief erover.

Wil je zeker goed zitten met koeling, moet je toch voor Mesh panelen gaan. Enige waart ik dan zo aan kan denken is de Phanteks Enthoo PRO M TG. Ook full panel glas en Mesh voor en boven, echter, wel een drivebaytje (verwijderbaar) en een vrij luide case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik heb vandaag mijn Phanteks Evolv ontvangen. Damn dat glas is eng de eerste keer zeg :+

Ik heb hem eens helemaal uit elkaar gehaald en bekeken.

1. Die rails in de voorkant waar je fans/radiator aan kan mounten, waarom hebben ze die niet door laten lopen tot bodem en top :? Zodoende had je flexibiliteit gehad in je ophangen, maar kan je ook 3 * 140MM plaatsen. En waarom niet, nu is de ruimte gewoon leeg, onbenut.

2. De plek waar de drivecage in de bodem zit, daar had je ook optioneel een fan kunnen plaatsen. Die zou dan precies omhoog blazen en zich mengen met de verwarmde lucht die uit je radiator komt, maar je hebt wel makkelijker je positieve druk. Sterker nog, er zitten 2 gaatjes die precies overeen komen met een 140MM fan. Als je de overige 2 gaatjes zelf boort en op dat oppervlak een mod uitvoert, perforeren of volledig uitsnijden, fan erop als intake, filter met magneetjes aan de buitenkant plakken.

3. De klacht dat de topcover net iets te laag is. Ik kan deze cover op mijn werk onder de watersnijder leggen en in het midden over de lengte nog een rij uitsparingen maken zoals op de flanken van die cover zitten. Dat mesh moet ook los te krijgen zijn?

@junneh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
1. Ja stom he, bij de meer budget georienteerde p400 behuizing van hun looptie wel tot boven door.
2. Kun je doen, alleen is weer meer herrie en lijkt me niet heel nuttig, naast meer intake creeren voor een positieve lucht druk, het zal voor koeling weinig schelen lijkt me op die positie.
3. Je kan de top cover evt losschroeven en em gewoon er boven op laten "rusten" en niet vast klikken, scheelt al veel blijkbaar zeggen ze in de overclock owners club. Geen idee hoe dit oogt, zelf niet gedaan. In dat topic staat ook ergens een mod van iemand die 3x120mm fans uitgesneden en gemesht heeft, zag er keurig uit.
Pagina: 1